چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۲ - Aug 30, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بيشتر بهشتيان، افراد ساده و بي نيرنگ هستند.
(كنزالعمال، ج 14، ص 467، ح 39283)
امروز با حافظ
چشم ميگون، لب خندان، دل خرم با اوست
آن سيه چرده كه شيريني عالم با اوست
او سليمان زمان است كه خاتم با اوست
گرچه شيرين دهنان، پادشهانند ولي
آب و هوا
014148.jpg

عكس روز
014157.jpg
عكس: رويترز / كوين لامارك
ماركوس باقتاديس پديده تنيس جهان كه با نايب قهرماني در رقابت هاي اوپن استراليا همه را شگفت زده كرده بود، روز گذشته در دور نخست رقابت هاي اوپن آمريكا موفق شد حريفي از آلمان را كه 10 سال از وي بزرگتر بود به راحتي و با نتيجه سه بر صفر شكست دهد. اين تنيسور 21 ساله اهل قبرس اميد هشتم كسب عنوان قهرماني اين جام به شمار مي آيد.

در شهر چه خبر
كيف مدرسه
حضور پر رنگ چين در بازار كيف و ورود آزاد اقلام بي كيفيت اين كشور در آستانه بازگشايي مدارس سمت و سوي توجه خانواده ها را تغيير داده است. به طوري كه قيمت پايين محصولات چيني براي گزينه هاي ديگر دافعه ايجاد مي كند. از آنجايي كه محصولات چيني به ويژه انواع برزنتي آن به دليل به كارگيري مواد اوليه ارزان به سادگي پاره و غيرقابل استفاده مي شوند، براي باقي ماندن امكان پس دادن و يا تعويض جنس نامرغوب فقط خريد از فروشندگان زير پوشش اتحاديه سراجان پيشنهاد مي شود.

سگ ها در شهر
افزايش شمار سگ هاي اهلي كه به همراه صاحبان خود به گشت و گذار در شهر مي پردازند، موضع گيري هاي متفاوتي را در شهروندان برانگيخته است. برخي همسايه هاي هم محله اين حيوانات به ويژه هم آپارتماني ها دل خوشي از سروصدا و ديگر مسائل حيوانات خانگي ندارند. اما در مقابل تابلوهاي ورود ممنوع براي سگ ها كه در اطراف پارك ها نصب شده واكنش انجمن هاي حمايت از حيوانات را در پي داشت. به هر حال تنظيم قوانين بيشتري در اين زمينه ضروري به نظر مي رسد.

گوشي قاچاق
افزايش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه همان طور كه پيش بيني مي شد گوشي هاي قاچاق را به چرخه خريد و فروش نزديك تر كرد. در حال حاضر كاربراني كه نياز به گوشي دارند با 90 هزارتومان هزينه كمتر گوشي هاي قاچاق را خريداري مي كنند. از بازار گوشي خبر مي رسد مشكل ثبت گوشي ها و شناسايي گوشي هاي قاچاق توسط مخابرات را هم قاچاقچيان گوشي حل كرده اند. به طوري كه سريال گوشي هاي صاحب گارانتي باز شده و از طريق نرم افزار به گوشي هاي قاچاق وارد مي شود بدين ترتيب رجيستر شدن شماره سريال در عمل كارايي شناسايي خود را از دست داده است.

نرخ زولبيا و باميه
به دنبال افزايش قيمت شكر، آرد و خامه قيمت انواع شيريني نيز يا گران تر و يا براي جبران گراني مواد اوليه از كيفيت آن كاسته شد اما اين گراني حساسيت زيادي را ايجاد نكرد. اما حكايت گران فروشي زولبيا و باميه با ديگر اقلام شيريني تفاوت دارد. گويا به دليل همين تفاوت از همين حالا نرخ زولبيا و باميه اعلام شد تا براي شيريني فروش ها مجال هيچ گله و شكايتي باقي نماند. شهروندان هر كيلو زولبيا و باميه را در ماه مبارك رمضان كيلويي 1200 تومان خريداري مي كنند.

جشنواره گياهان
فرهنگسراي طبيعت در بخش جنبي ششمين جشنواره علمي فرهنگي گياهان دارويي غرفه حكيم باشي را از تاريخ يكم شهريور ماه برپا كرده است. در اين غرفه درمان و پيشگيري بيماري ها با استفاده از طب سنتي و روش استفاده از داروهاي گياهي و... به صورت رايگان آموزش داده مي شود. شهروندان مي توانند جهت مشاوره به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند.

جشن شيريني هاي خانگي
فرهنگسراي بانو به مناسبت اعياد شعبانيه مسابقه پخت شيريني هاي خانگي را برگزار مي كند. بانوان مي توانند با پخت شيريني و كيك هاي خانگي خود در اين مسابقه شركت كنند. علاقمندان مي توانند از ساعت 12 الي 14 روز جمعه 10 شهريور شيريني هاي خود را به فرهنگسراي بانو بياورند تا در معرض داوري قرار گيرد.
به نفرات برگزيده جوايزي به رسم يادبود اهدا مي شود. علاقمندان جهت شركت در مسابقه مي توانند به نشاني خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، مراجعه نمايند و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي 8-88786276 تماس بگيرند.

بازار
قيمت بي بازگشت شير
014184.jpg
به نظر مي رسد مصرف كنندگان و مسئولان در كنار هم اندك اندك تصميم هاي اقتصادي را فراموش مي كنند. قيمت لبنيات كه تا ماه پيش از مغضوبين محسوب مي شد و پيوسته فرمان عقب گرد مي گرفت با قدرت بر سر قيمت هاي افزايش يافته پافشاري مي كند و به هيچ وجه قصد بازگشت به قيمت سال 84 را ندارد. تهديدها فقط توانست 20 درصد قيمت لبنيات را كاهش دهد. فروشندگان هم كه سود آنچناني از توزيع شير يارانه اي به دست نمي آورند همچنان فرآورده هاي دامي را به ماست بندي ها با قيمت آزاد مي فروشند. بنابراين دور از انتظار نيست كه سرانه مصرف 85 كيلوگرمي ايراني ها كه در مقابل سرانه مصرف 160 كيلوگرمي مصوب سازمان بهداشت قرار دارد، از اين مقدار نيز كاهش يابد.

سكه، طلا و ارز
014181.jpg

نمايش سه ديو
خانه فرهنگ نور نمايش شاد و موزيكال ديو، داوو، دوو ويژه كودكان روي صحنه مي برد. اين نمايش تا 16 شهريور همه روزه ميزبان كودكان است. كارگردان اين نمايش محمد قريب پناه و بازيگرانش حسين خمسه، ابوالفضل فياضي و... هستند.
نمايش ماجراي زندگي سه ديو كه به دنبال گياه جادويي هستند، روايت مي شود.
علاقه مندان همه روزه ساعت 17 مي توانند به نشاني ميدان صادقيه، بلوار آيت الله كاشاني، بعد از پل نور مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 44088707 تماس بگيرند.

نمايش آداب و سنن هندوستان
فرهنگسراي ملل در ادامه برنامه هاي هويتي خود، فيلم آداب و سنن هندوستان را نمايش مي دهد و پس از نمايش فيلم، كارشناسان به بررسي آن مي پردازند.
علاقه مندان جهت حضور در جلسه رايگان نمايش فيلم مي توانند ساعت 17 روز نهم شهريور به نشاني بزرگراه آيت الله صدر، ميدان پيروز، بلوار قيطريه، پارك قيطريه مراجعه و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره 22671718 تماس بگيرند.

در حاشيه خبرها
چگونه حافظه قوي داشته باشيم؟
محققان مي گويند، اگر مي خواهيد حافظه خوبي داشته باشيد تلويزيون را خاموش كنيد، جدول كلمات متقاطع در دست بگيريد و بيشتر ماهي بخوريد. نتايج تحقيق آنهان همچنين نشان مي دهد افرادي كه كتابهاي داستان مي خوانند حافظه بسيار قوي تري نسبت به افرادي كه اهل خواندن كتاب هاي داستاني نيستند، دارند. از سوي ديگر پزشكان هشدار مي دهند مشروبات الكلي براي حافظه در حكم يك سم مرگبار است. البته تماشاي تلويزيون الزاما براي حافظه بد نيست اما در كنار پرهيز از تماشاي برنامه هاي تلويزيوني براي مدت زمان طولاني بايد نكات ديگري همچون تغذيه مناسب و ورزش كردن را نيز در برنامه زندگي گنجاند.
محققان پس از بعمل آوردن آزمون حافظه از 30 هزار نفر در سراسر جهان به اين نتيجه رسيدند عملكرد زنان و مردان در اين آزمون تفاوت چنداني با يكديگر ندارد.
به هر حال، نتايج آزمون نشان مي دهد افرادي كه كمتر از يك ساعت در روز تلويزيون تماشا مي كنند، عملكرد بهتري در آزمون داشتند. همچنين شركت كنندگاني كه در هفته حداقل يك وعده ماهي مصرف و جدول كلمات متقاطع حل مي كردند امتيازات بالاتري به دست آوردند.
كليد برخورداري از يك حافظه قوي، فعال نگاه داشتن ذهن است. به همين دليل، برخي از برنامه هاي تلويزيوني مي توانند در فعال نگاه داشتن ذهن موثر باشند. به عنوان مثال تماشاي مسابقه هاي اطلاعات عمومي از تلويزيون ذهن را فعال مي كند اما بهتر است با كتاب خواندن و يا ورزش كردن ذهن را فعال نگاه داشت. هنگامي كه شما تلويزيون نگاه مي كنيد فرصت ورزش كردن و يا كتاب خواندن از دست مي دهيد به همين دليل توصيه مي شود به جاي تماشاي تلويزيون بهتر است كه كتاب داستان بخوانيد و يا ورزش كنيد.
علاوه بر مشروبات الكلي و تلويزيون كه در تضعيف حافظه انسان موثر هستند عوامل ديگري چون افسردگي، چاقي مفرط، كم خوابي، استرس و نگراني هم دشمن حافظه به شمار مي آيند.

فرهنگسرا
عضوگيري كانون كوهنوردي
فرهنگسراي اقوام به منظور ارتقاي روحيه نشاط و مشاركت جوانان در فعاليت هاي جمعي و گروهي از علاقمندان عضومي پذيرد. در اين جلسات رشته هاي كوهنوردي، صخره نوردي، غارنوردي، سنگ نوردي همراه با صعود به قله هاي دماوند، توچال، شاه البرز و... روزهاي جمعه به صورت عملي زير نظر مربيان آموزش داده مي شود. علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند با در دست داشتن يك قطعه عكس 3 در 4 و يك برگ فتوكپي شناسنامه به نشاني ميدان ابوذر، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام مراجعه كنند.

كارگاه پوشش حجاب
فرهنگسراي سالمند با هدف ارائه الگوسازي مناسب براي پوشش بانوان، كارگاه 4 روزه پوشش حجاب در مساجد منطقه را برگزار مي كند. در اين كارگاه آموزشي، بانوان با دوخت چادرهاي ساده، نماز، ملي، كمري و عربي، تكليف و مقنعه هاي چانه دار، ساده و آستين دار آشنا مي شوند. كارگاه حجاب از 7 تا 14 شهريور از ساعت 17-15 در مسجد اباعبدالله(ع) برگزار مي گردد. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني، ميدان امام حسين(ع)، خ 17 شهريور، خ خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.

جشنواره شعر و ترانه دختران
فرهنگسراي دختران جشنواره اي را با موضوع شعر و ترانه و داستان نويسي برگزار مي كند. اين جشنواره به منظور تشويق و ترغيب جوانان به كارهاي هنري و ادبي، ايجاد رقابت سالم بين دختران جوان و تقويت مهارت هاي فردي دختران از 29 آبان تا 2 آذر ماه برگزار مي شود.
كليه دختران علاقه مند مي توانند بدون هيچ محدوديتي آثار خود را تا تاريخ
30 مهرماه در قالب شعر، داستان نويسي و ترانه به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

تلويزيون
014178.jpg

آلودگي هواي تهران
014151.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
مرگ بر اثر دخانيات
فرانك توماس به بخت و طالع اعتقاد زيادي داشت. خيلي سيگار مي كشيد اما مي دانست كه نه سكته مي كند نه سرطان ريه مي گيرد. يك بند آتش به آتش دود مي كرد. يك روز كه توي آشپزخانه اش گاز نشت مي كرد با آن كه از لوله كشي گاز سر رشته نداشت اما رفت كه درستش كند. حق با فرانك بود. مرد اما نه از سكته نه از سرطان ريه.
آلكس كيگان / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
درگذشت پيرترين زن جهان
اكوادور: پيرترين زن جهان دوشنبه شب در سن 116 سالگي در كشور اكوادور چشم از جهان فروبست. اين خانم كه تا چند روز پيش از مرگ شرايط جسماني بسيار مطلوبي داشت به دليل ابتلا به ذات الريه درگذشت. اين خانم در سال 1889 در همان سالي كه چارلي چاپلين و هيتلر متولد شدند بدنيا آمد. وي علاقه خاصي به نقاشي و پياده روي داشت، هرگز سيگار نكشيد و هر هفته در مراسم مذهبي حضور مي يافت. وي در سال 1917 ازدواج كرد و در سال 1949 به دليل مرگ همسرش بيوه شد. اين زوج صاحب 5 فرزند شدند كه در حال حاضر سه تن از آنها زنده هستند. هم اكنون پيرترين زن جهان يك خانم آمريكايي است كه 11 ماه كمتر از خانم اكوادوري سن دارد.
آموزش رانندگي به سگ
پكن: يك خانم در چين حين آموزش رانندگي به سگ خود دچار سانحه شد. اين خانم در حاليكه كنترل پدال گاز، كلاج و ترمز را برعهده داشت سگ را بغل خود نشاند و از وي خواست با گرفتن فرمان به هدايت خودرو بپردازد. البته غفلت سگ باعث شد خودرو به شدت به يك خودرو عبوري برخورد كند و به هر دو وسيله نقيله خسارت وارد شود.
تحقق آروزي ديرينه
واشنگتن: در سال 1961 يك پل در واشنگتن احداث شد. با توجه به اينكه اين پل بر فراز رودخانه بنا شده بود 270 بار در سال براي عبور قايق ها و كشتي ها بالا برده مي شد كه اين موضوع در كنار عرض كم آن ترافيك سنگيني را در دو طرف پل ايجاد مي كرد. به همين دليل از ديرباز آرزوي مردم واشنگتن از بين رفتن اين پل بود. به هر حال از سال 2000 عمليات احداث يك پل جايگزين آغاز شد كه سرانجام ديروز اين پل افتتاح و پل دردسرساز قبلي منفجر شد. جالب اينكه از مدتها قبل شهرداري از افراد علاقمند كه داوطلب منفجركردن اين پل بودند ثبت نام بعمل آورد كه قرعه به نام يك مرد افتاد. وي ديروز پس از منفجركردن اين پل اعلام كرد كه به بزرگترين آرزوي زندگي خود كه همان از بين رفتن اين پل بود دست يافته است. وي هر روز صبح مجبور بود ساعت 6 صبح از خواب بيدار شود تا قبل از سنگين شدن ترافيك از اين پل عبور كند.
تغيير جايزه جنجالي
بوداپست: چند ماه قبل در همين ستون نوشتيم كه وزارت آموزش كشور مجارستان يك مسابقه اطلاعات عمومي در مورد قيام مردم اين كشور عليه نيروهاي اشغالگر شوروي سابق برگزار مي كند كه جايزه برنده اين مسابقه سفر به شهر مسكو است. در پي انتشار اين خبر انتقادات شديدي عليه وزير آموزش صورت گرفت. منتقدان معتقد بودند با توجه به اينكه ارتش شوروي سابق اين قيام را با توپ و تفنگ سركوب كرد جايزه مسابقه مورد نظر نبايد سفر به پايتخت شوروي سابق باشد. سرانجام وزير روز گذشته در برابر خواسته مخالفان تسليم شد و جايزه اين مسابقه را سفر به پاريس اعلام كرد.
كوچكترين انسان جهان
014154.jpg
كاتماندو: يك پسر 14 ساله به عنوان كوچكترين انسان جهان معرفي شد. قد اين نوجوان تنها 50 سانتيمتر است. اين پسر در حين تولد تنها 600 گرم وزن داشت و در حال حاضر وزن او 5/4 كيلوگرم است. قرار است وي به همراه پدرش به سراسر شهرهاي نپال سفر كنند تا اينكه براي تامين مخارج زندگي خود پول جمع آوري كند. در تصوير اين پسر نوجوان مشخص است.
لبخند مصنوعي
پكن: در فاصله دو ماه تا آغاز رقابتهاي المپيك پكن مقامات اين شهر نگران رفتار شهروندان با ميهمانان خارجي هستند. به همين دليل تاكنون جزوات متعددي در مورد نحوه برخورد با جهانگردان در ايام برگزاري رقابتهاي المپيك ميان مردم تقسيم شده است. اما ديروز از چين خبر رسيد مقامات شهر پكن پروژه تازه اي با نام شهر خندان را آغاز كرده اند. هدف از اجراي اين پروژه آموزش لبخندزدن به شهروندان است. به عبارتي ديگر از شهروندان پكني خواسته شده به محض مشاهده جهانگردان به آنها لبخند بزنند حتي اگر اين لبخند مصنوعي باشد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |