چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۲ - Aug 30, 2006
رئيس جمهوري در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي :
تلاش مي كنيم تورم يك رقمي شود
014211.jpg
گروه سياسي - سومين نشست مطبوعاتي دكتر احمدي نژاد با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي در حالي برگزار شد كه رئيس جمهوري اسلامي ايران همتاي آمريكايي خود را به مناظره دعوت كرد. وي همچنين قول داد تورم را كاهش دهد.
به گزارش همشهري، عصر ديروز محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري با اشاره به جنايت هاي آمريكا و انگليس بعد از جنگ جهاني دوم و تلاش آنها براي حاكم كردن عقيده و ديدگاه هاي خود در عرصه  جهاني اظهار داشت: من در همين جا اعلام مي كنم كه آماده ام با بوش رئيس جمهور آمريكا در يك مناظره  تلويزيوني شركت و با وي در مورد مناسبات جهاني و بين المللي و راه هاي برون رفت از بحران ها گفت وگو كنم؛ البته به شرط اين كه اين گفت وگو سانسور نشود، به خصوص براي ملت آمريكا. وي تاكيد كرد : در اين مناظره  تلويزيوني بايد دو طرف ديدگاه ها و حرف هاي خود را در مورد مسائل مختلف جهاني مطرح كنند و اين زمينه فراهم شود كه افكار عمومي جهان در مورد ديدگاه ها و نظرات تحليل و خود قضاوت كنند كه كدام انديشه و ديدگاه مبتني بر صلح، گفت وگو و عادلانه است.
آمادگي احمدي نژاد براي مناظره با بوش
احمدي نژاد كه در آستانه هفته دولت با خبرنگاران سخن مي گفت ،در پاسخ به خبرنگار همشهري درباره تاكيد رهبر معظم انقلاب نسبت به نقد منصفانه و به دور از تعصب دولت نهم و همچنين انتقاداتي كه در سال گذشته به اين دولت در خصوص عدم ارتباط با نخبگان اقتصادي، سياسي و اجتماعي وجود داشت، تاكيد كرد : صحبت هايي كه در جلسه  دولتمردان با مقام معظم رهبري مطرح شد اتفاقا نقدي از عملكرد دولت بود . وزرا و معاونان نيز مشغول ارزيابي عملكرد خود مي باشند. هركسي كه از دولت نقد كرده است ما از آن استقبال كرده ايم.
رئيس جمهوري با بيان اين كه «فضاي نقدي كه دولت نهم ايجاد كرده، سابقه نداشته است» گفت: حداقل تا ۱۵ ، ۱۶ سال اخير اين امر سابقه نداشته است، چراكه تا برخي دوستان تا مرزهايي چيزهايي را مطرح مي كردند و براي اين كه محدوديتي ايجاد نشود، دولت از بسياري از حقوق خود گذشت.
احمدي نژاد در خصوص تعامل دولت با نخبگان كشور خاطرنشان كرد: دولت هم اينك با جمع وسيعي از نخبگان ارتباط دارد. وزراء و معاونان از نخبگان كشور هستند و با بسياري از مديران و متخصصان كشور ارتباط داريم. خودم جلسات متعددي را با اين نخبگان داشته ام اما اين كه به افزايش نقد در دولت توصيه شده، درست است. تلاش خواهيم كرد دايره  نقد را وسيع تر كنيم تا هركس فكر مي كند نظري دارد بتواند نظرش را اعلام كند.
تلاش براي مخدوش كردن رابطه دولت و مردم
رئيس جمهور در ادامه  سومين كنفرانس مطبوعاتي خود در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه  صداي عدالت كه عكس العمل وي در برابر برخي پيش بيني ها مبني بر پيروزي احتمالي آيت الله مصباح يزدي در انتخابات خبرگان و ارائه  طرحي براي اعمال نظارت بيشتر بر عملكرد رهبر را پرسيد، گفت: قانون اساسي همه  روابط را به روشني تبيين و تنظيم كرده است، لذا نيازي به تفسير من نيست. مرجع تفسير مشخص است و در انتخابات نيز مردم هر طور تصميم بگيرند همان مي شود.
در حاشيه نشست مطبوعاتي رئيس جمهوري
*ديروز هم به بسياري از خبرنگاران براي پرسيدن سئوال وقت نرسيد و اين موجب شد تا بسياري از آنان در ميان جلسه اعتراض خود را با صداي بلند اعلام كنند .
* فضاي سالن نشست دوبار با خنده رئيس جمهوري و خبرنگاران همراه شد . بار اول زماني بود كه خبرنگار همشهري براي پرسيدن سئوالات خود پشت ميكروفون قرار گرفت . وقتي رئيس جمهوري خبرنگار همشهري را ديد با لبخندي معني دار پرسيد: خبرنگار روزنامه همشهري و كاپشن احمدي نژادي؟ كه تقريبا همه حضار از اين سئوال رئيس جمهور خنديدند . خبرنگار همشهري دو سئوال مطرح كرد تا رئيس جمهوري با سليقه خودش به يكي از آنها پاسخ دهد اما رئيس جمهوري به هر دو سئوال پاسخ داد و خاطر نشان كرد : اين هم به خاطر اين كه من همشهري را دوست دارم،  شما هم پسر خوبي هستي !
* پس از خبرنگار همشهري ، ديگر خبرنگاراني كه قصد پرسيدن بيش از يك سئوال را داشتند مي گفتند كه معذورند كه كت احمدي نژادي به تن ندارند اما احمدي نژاد به آنها مي گفت كه شماها كت تنتان نيست ولي همه پسرهاي خوبي هستيد .
* يكي از خبرنگاران زن قصد داشت كه دو سئوال بپرسد كه رئيس جمهوري به او گفت : شما هم حجاب احمدي نژادي داريد.
* يكي از خبرنگاران ضمن گلايه از گراني ارزاق به رئيس جمهوري گفت : سخنگوي دولت معمولا قيمت دولتي كالاها را اعلام مي كند و مي گويد گراني نيست ! احمدي نژاد هم با خنده افزود: شما هم از همان فروشگاهي كه آقاي الهام خريد مي كنند، خريد كنيد مشكل حل مي شود .
تغييري در سياست خارجي كشور ايجاد نشده است
رييس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار NBC مبني بر تغيير مواضع ايران و نيز جايگاه و نقش كشورمان در تحولات منطقه اي و روند صلح خاورميانه، گفت: هيچ تغيير و تعديلي در مواضع جمهوري اسلامي ايران مشاهده نمي كنم. مواضع ما روشن است و مواضع منطقي جمهوري اسلامي همواره همين بوده است.
وي در پاسخ به سئوال همان خبرنگار مبني بر روبه رو نشستن در اين خصوص با آمريكا؟ گفت: در خصوص آمريكا موضع ما روشن است. ما با روش آن ها براي اداره  دنيا مخالفيم. روشي كه مالكانه و برخاسته از مناسبات جنگ دوم جهاني و يكطرفه و سلطه جويانه است.
دولت از مطبوعات حمايت مي كند
محمود احمدي نژاد، در ادامه  كنفرانس مطبوعاتي خود در پاسخ به خبرنگار روزنامه اقتصاد پويا درباره حمايت دولت از روزنامه هاي مستقل گفت: روزنامه هاي ما دو دسته هستند.جمعي از روزنامه ها وابسته به احزاب هستند و براي رونق خود بايد وابستگي شان را به احزاب مشخص كنند تا افرادي كه تمايل به ديدگاه هاي آن حزب دارند از اين روزنامه ها استفاده كنند.جمع ديگري از روزنامه ها مستقل هستند كه بايد استقلال خود را حفظ كنند و با استفاده از ديدگاه ها و نظرات دانشمندان به نقد و يا حمايت از دولت بپردازند.
توجه به پاسخ ايران
وي تصريح كرد: پاسخ ايران فرصت استثنايي براي حل و فصل همه  مسائل است و اگر خواستار حل و فصل باشند به پاسخ ايران توجه خواهند كرد.رييس جمهوري در پاسخ به اين سئوال كه روز پنج شنبه  اين هفته مهلت ايران به پايان مي رسد و آيا ممكن است ايران در تعليق غني سازي تجديدنظر كند؟ نيز اظهار داشت: مطالب لازم براي حل و فصل را در بسته  اروپايي ها بيان كرديم.احمدي نژاد ادامه داد: مواضع ما روشن است و استفاده از فن آوري هسته اي حق ملت ماست، من نيز به عنوان نماينده  ايران اين مساله را پيگيري مي كنم، ما اهل گفت وگو و مذاكره در چارچوب قوانين هستيم.
براي اطلاع از پاسخ ايران عجله نكنيد
رييس جمهوري در پاسخ به سئوال خبرنگار العالم كه پرسيد؛ ايران اخيرا اعلام كرده است در صورتي كه منطق مذاكراتي قوي وجود داشته باشد حاضر به تعليق فعاليت هاي هسته اي اش براي مدت كوتاهي است، پاسخ داد: ما نقطه نظرات مان را قبلا گفته ايم.
در پاسخمان به كشورهاي ۱+۵ چارچوب روشني را براي حل و فصل مساله مشخص كرده ايم.هر نوع گفت وگو بر پايه  حقوق مسلم ملت ايران است بنابراين براي اطلاع از جزئيات پاسخ ايران عجله نكنيد.وي ادامه داد: مواضع ما منطقي، قانوني و عادلانه است. ما خيلي مسائل را با غربي ها داريم. همه  ملت ها با غربي ها مشكل دارند.
اگر شرايط فراهم شود
رئيس جمهوري در ادامه مصاحبه مطبوعاتي خود در پاسخ به پرسش خبرنگار زد،دي ،اف مبني بر اين كه آيا آماده گفت وگو بدون پيش شرط با آمريكا هستيد؟ گفت: گفت وگو شرايط ويژه اي دارد.رئيس جمهوري همچنين تأكيد كرد: ما حاضر به گفت وگو با تمام عالم هستيم، اما طبيعي است وقتي با كشور دوست صحبت مي كنيم با شرايطي صحبت مي كنيم و با كساني كه هر روز چهره هاي اخم آلود به ملت ما نشان مي دهند، تحت شرايط ديگري؛ البته اگر شرايط فراهم شود كه آن را قبلا اعلام كرده ايم.
احمدي نژاد با بيان اين كه ادبيات مطرح شده در ديپلماسي ملت ايران در حال تبديل شدن به ادبيات غالب ديپلماسي ملت هاست، گفت: وقتي اكثريت دولتهاي عالم از حق ملت ايران دفاع مي كنند، نشانه ديپلماسي فعال است، همچنين احساس مالكيت برخي نسبت به دنيا در حال منفعل شدن است كه باز نشانه همين ديپلماسي فعال است.
در اين دوره افراد جرات نمي كنند تخلف كنند
وي همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه ابتكار درباره مبارزه با مفاسد اقتصادي و اخلاقي با بيان اينكه تصميم گيري هاي دولت در جهت مبارزه با ريشه هاي مفاسد است، گفت: امتيازات ويژه را لغو مي كنيم، منابع را عادلانه توزيع مي كنيم و فرصت سوءاستفاده را از بين مي بريم.احمدي نژاد افزود: نظارت و برخورد، مستمر و سازمان دهي شده است و افراد جرأت نمي كنند در اين دوره تخلف كنند، البته اين امر به معناي آن نيست كه تخلف نمي شود.
نگران تحريم نيستيم
رئيس جمهوري در پاسخ به سئوال خبرنگار كارگزاران در مورد اظهارات مقامات آمريكايي درمورد آمادگي آنها براي تحريم ايران گفت: اقتصاد ما درون زا است و بر پايه توانمندي هاي داخلي است و ما قريب به اتفاق نيازمندي هاي خودمان را تامين مي كنيم.
احمدي نژاد تصريح كرد: امروز ادبيات تحريم شكست خورده است و دوران بكار گيري زور در مناسبات جهاني به پايان رسيده است، ما از موضوع تحريم ها نگران نيستيم و در دفاع از حقوق خودمان توانمند هستيم و براي همه حالات آماده هستيم.
كنترل تورم به معناي تثبيت قيمت ها نيست
رئيس جمهوري در ادامه گفت وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوال روزنامه جام جم مبني بر مهار گراني برخي از كالاها و ارقامي كه در اين زمينه از سوي سخنگوي دولت مطرح مي شود اظهار داشت: برخي بحث كنترل تورم را به معناي تثبيت قيمت ها مي دانند؛ در صورتي كه اين دو به يك معنا نيستند.
رئيس جمهوري افزود: ما اگر مقايسه اي نسبت به قبل داشته باشيم در تيرماه سال  ۸۴ در مقايسه با تيرماه سال  ۸۳ نرخ تورم  ۱۵ درصد بوده و در سال  ۸۵ اين نرخ تورم به  ۰۱ / ۳درصد رسيده است.احمدي نژاد گفت: مي كوشيم تورم را يك رقمي كنيم.آخرين خبر ها حاكي است كاخ سفيد در واكنش به سخنان رئيس جمهوري،از پذيرش مناظره احمدي نژاد با جورج بوش امتناع كرد.

آلمان و فرانسه خواستار گفت وگو با ايران شدند
لاريجاني: ايران آماده است تضمين دهد
فعاليت هاي هسته اي اش به سوي اهداف نظامي منحرف نمي شود
گروه سياسي- در تحولي تازه، وزراي خارجه آلمان و فرانسه، خواستار ادامه گفت وگو با ايران درباره پرونده هسته اي شدند.
اين اظهارات كه ديروز در بيانيه وزارت  خارجه فرانسه انعكاس يافته بود، در ادامه تاكيد رئيس جمهور اين كشور بر مذاكره با ايران، حائز اهميت توصيف مي شود.
ديگر تحول مهم پرونده هسته اي، خبر تلاش «خاوير سولانا» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا براي ديدار با «علي لاريجاني» دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران بود كه دوشنبه معاون وزير خارجه آمريكا از آن سخن گفته بود.
درخواست آلمان و فرانسه
وزيران امور خارجه فرانسه و آلمان بر ضرورت ادامه گفت وگو با تهران در خصوص پرونده هسته اي ايران تاكيد كردند.
وزارت امور خارجه فرانسه روز سه شنبه با صدور بيانيه اي در پاريس اعلام كرد: «فيليپ دوست بلازي» دوشنبه شب در حاشيه نشست سفيران فرانسه در خارج از كشور كه در پاريس برگزار مي شود با همتاي آلماني خود تلفني گفت وگو كرد.
بيانيه وزارت خارجه فرانسه مي افزايد: دو طرف در اين تماس تلفني در مورد ادامه گفت وگو با ايران در شرايط كنوني به توافق رسيدند و خواستار آنچه كه آن را «قاطعيت و يكپارچگي جامعه بين المللي در اين زمينه خواندند»، شدند.
طرفين همچنين بر باز ماندن باب گفت وگو با ايران تاكيد كردند.
فيليپ دوست بلازي هم پس از مذاكره با همتاي آلماني خود در سخناني در نشست سالانه سفراي فرانسه در خارج از كشور افزود: بايد گفت وگويي روشن، شفاف، عيني و مسئولانه با تهران آغاز كرد و ما هرچه زودتر خواهان چنين گفت وگوي جدي با هدف يافتن راه حلي در پرونده اتمي ايران هستيم.
دوست بلازي با اشاره به پاسخ ايران به پيشنهاد «گروه ۵+۱» افزود: برقراري يك گفت وگوي اعتمادساز ميان تمامي طرف هاي مذاكره در پرونده هسته اي ايران ضروري است.
تلاش هاي سولانا
هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا در حال تلاش براي برگزاري نشستي با علي لاريجاني، مقام ارشد مذاكره كننده هسته اي ايران است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك ديپلمات اتحاديه اروپا كه خواست نامش فاش نشود تصريح كرد: تماس ها براي بررسي احتمال برگزاري نشست با علي لاريجاني پيش از پايان ماه در حال انجام است.
اين ديپلمات افزود: سولانا اميدوار است اين نشست در اروپا و شامل ديپلماتهايي از سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان باشد.
تهديد بولتون
نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد كه كشورش تاكنون نتوانسته است كشورهاي جهان را با سياستهاي خصمانه و يك جانبه گرايانه خود بر ضد ايران با هدف متوقف كردن برنامه صلح آميز هسته اي اين كشور همراه كند، روز گذشته تهديد به تجديد تحريم هاي يك جانبه عليه ايران كرد.
جان بولتون روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نيويورك پس از نشست پشت درهاي بسته مربوط به بحران دارفور اظهار داشت: مسئله اين كه درباره ايران چه بايد كرد؟ مطمئناً منحصر به شوراي امنيت سازمان ملل نمي شود.
وي افزود: شما مي توانيد تصور كنيد كه تحريم ها در خارج شوراي امنيت سازمان ملل اعمال مي شود، همان طور كه آمريكا به طور يك جانبه تحريم هايي را عليه عراق به منظور پيگيري قوانين خودش اعمال كرد و دولتهاي ديگر مي توانند همين كار را انجام دهند.
تأكيد بر حق مسلم ايران
عمرو موسي با بيان اين كه سلاحهاي هسته اي رژيم صهيونيستي بايد برچيده شود، تاكيد كرد: استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق مسلم ايران و كشورهاي عربي است.
دبيركل اتحاديه عرب همچنين با بيان موضع كشورهاي عربي در مورد مسئله تسليحات هسته اي مبني بر اين كه همه كشورهاي عضو معاهده «ان پي تي» حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارند، تاكيد كرد: ايران و كشورهاي عربي حق استفاده و توليد صلح آميز انرژي هسته اي را دارند و اين حق مشروع همه كشورهاي عضو «ان پي تي» است.
آمادگي براي مذاكره
رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها پس از سفري پنج روزه به ژاپن و شركت در دو نشست بين المللي و ديدار با نخست وزير فعلي و سابق ژاپن، دوشنبه شب وارد تهران شد.
سيد محمد خاتمي در بدو ورود به تهران درباره ديدار با نخست وزير ژاپن گفت: من در اين ديدار عنوان كردم موضع ما در زمينه مسائل هسته اي روشن است. ما در اين زمينه حق مسلمي داريم و اين حق را مي خواهيم، مطابق ضوابط نيز حركت مي كنيم، اما برخي نمي خواهند اين مساله از طريق مسالمت آميز حل شود و قصد دارند آن را به مساله بحراني تبديل كنند، اما مطمئناً منطقه، تاب يك بحران ديگري را ندارد.
رئيس جمهور سابق كشورمان، افزود: در اين ديدار عنوان كردم عقلاي جهان، اروپايي ها، ژاپن و ديگران بايد بدانند كه در دامي كه پهن مي شود، نيفتند و همان طور كه دبيركل سازمان ملل مطرح كرده، بهترين كار اين است كه صرف نظر از مسائلي كه در شوراي امنيت مي گذرد، مذاكرات را شروع كنيم، زيرا در جريان مذاكره، طرف ها مي توانند با انعطاف و تدبير به نتيجه برسند، اما من احساس مي كنم ايران كاملاً آمادگي دارد مذاكره را شروع كند، سعه  صدر لازم را نيز دارد، البته چارچوبش اين است كه حقش را از او نگيرند.
خاتمي در ادامه با بيان اين كه به نخست وزير ژاپن پيشنهاد كرده كه كشورش نيز مي تواند در اين زمينه فعال باشد، اضافه كرد: نخست وزير ژاپن نيز طرح هاي من را تأييد كرد و بر حق ايران تاكيد داشت، اما معتقد بود بايد با طمأنينه و احتياط پيش رفت. او نسبت به تحكيم روابط كشورش با جمهوري اسلامي ايران ابراز علاقه كرد، اما آنها در ته ذهنشان يك نوع نگراني نسبت به اين كه وضعيت نامناسبي پيش آيد و ژاپن نيز تحت فشار قرار گيرد، دارند.

ستايش خبرگان رهبري از حزب الله لبنان
عكس: جوادگلزار
014205.jpg
لاريجاني: ايران آماده مذاكره است
ايسنا: علي لاريجاني رئيس شوراي عالي امنيت ملي روز گذشته به عنوان سخنران مدعو در اجلاسيه شانزدهم مجلس خبرگان رهبري شركت كرد و درباره سير بحث هسته اي و برخي مسائل امنيتي در منطقه سخناني ايراد نمود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به روند مذاكرات ايران با كشورهاي اروپايي در مسأله هسته اي، گفت: ايران آماده است تضمين كند كه به سوي انحراف نظامي نمي رود.
وي افزود: متأسفانه برخي كشورهاي ۱+۵ با وجود تبليغات فراواني كه درباره همكاري با ايران دارند، خيلي صريح مي گويند كه نمي خواهيم شما دانش هسته اي داشته باشيد و اين حرف غيرمنطقي است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به حوادث اخير لبنان اظهار داشت: آمريكا با تصور اين كه مسأله حزب الله در لبنان تمام مي شود، تلاش كرد عليه پرونده هسته اي ايران، بيانيه شوراي امنيت را بگيرد تا در مذاكرات بعدي به عنوان چماق،  ايران را تحت فشار قرار دهد.وي گفت: اشتباه محاسباتي آمريكا اين بار هم تكرار شد، پيش بيني آنها نه درمورد حزب الله محقق شد و نه درمورد حركت هسته اي ايران محقق مي شود.لاريجاني افزود: طرف هاي مذاكره نيز با محاسبات غلط خويش در روند مذاكرات خلل وارد كردند، اما ايران پس از درخواست آقاي كوفي عنان، پاسخ بسته پيشنهادي را به صورت مشروح داد كه آماده ايم مسائل را از طريق مذاكرات حل كنيم.
وي با اشاره به ۶ محور پاسخ مستدل و منطقي ايران به بسته پيشنهادي ۱+۵ گفت: ايران آماده است بر اساس و برمبناي NPT مذاكره كند.
لاريجاني با اشاره به بهانه جويي هاي بي حد و حصر برخي قدرت ها عليه ايران، افزود: آنها ايران را كشوري مهم و با نيروي انساني ماهر و جغرافياي استراتژيك، مانع اهداف توسعه طلبانه آمريكا در طرح خاورميانه بزرگ مي دانند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به ناكامي هاي آمريكا در عراق و افغانستان و رويكرد مردم فلسطين به حماس نيز گفت: مسئولان آمريكايي، ايران را عامل شكست هاي سياسي خود مي دانند كه با انقلاب اسلامي، الگوي استقلال خواهي كشورهاي منطقه شده است.
گروه سياسي- شانزدهمين اجلاس رسمي دوره سوم مجلس خبرگان رهبري صبح ديروز در محل سابق مجلس شوراي اسلامي با سخنراني افتتاحيه آيت الله علي مشكيني رئيس مجلس خبرگان آغاز به كار كرد.
حكومت ايران تنها حكومت مشروع جهان است
آيت الله مشكيني با اشاره به حوادث اخير لبنان، پيروزي حزب الله را معجزه تاريخ خواند و گفت: در اين حادثه خداوند قضيه بدر را تكرار كرد و عده اي قليل و مظلوم بر عده زيادي تا دندان مسلح پيروز شد.
مشكيني با عظيم خواندن اين پيروزي آن را سرافرازي مسلمين، جهاد عليه كفر و ظفر حزب الله ناميد و اظهار داشت: درمقابل، اين پيروزي سبب ذلت، خواري و ننگ تاريخي رژيم اسرائيل شد؛ چنانكه مانند هولوكاست شكسته شد و نفاق قومي  آنان بر همه روشن گرديد.
وي خاطرنشان كرد: در قلب كشورهاي اسلامي، دولتي قلدر جلوي چشم مسلمانان بر خلاف وجدان و قانون مردم بي گناه را قتل عام مي كند و كشورهاي اسلامي تنها نظاره گر بودند و اي كاش فقط نظاره گر مي بودند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري گفت: ايشان اين رژيم را مصداق روشن تروريسم و آدم ربايي دولتي مي دانند البته مرد شجاع تاريخ عرب و حز ب الله سيد حسن نصرالله از مردم لبنان حمايت كرد و ياري مردم را بر مسلمانان واجب دانست.
مشكيني در ادامه سخنان خود گفت: در تمام حكومت هاي دنيا تنها حكومت مشروع از جانب حق، حكومت ايران است، چرا كه تمام نهادهاي نظام از جمله مجلس، دولت، قوه قضاييه، نيرو هاي انتظامي و غيره همه زير فرمان رهبر معظم كه منصوب من عندالله است، در حال انجام وظيفه مي باشند.
وي مقام معظم رهبري را به عنوان رهبر مسلمانان جهان، فقيهي واجد شرايط و مصداق فرمايش سيدالشهدا دانست و تأكيد كرد: تمام نهادهاي اين حكومت مورد تأييد و امضاي معصومين هستند و از اين رو، فرد فرد ملت هر قانوني را به قصد قربت به جاي آورند اجر و ثواب دارد و تخلف آن گناه است كه البته اين امر حتي در كشورهاي اسلامي نيز اين گونه نيست.
وي همچنين سپاه و بسيج و ارتش را جندالله و جوانان ايران اسلامي را حزب الله خواند و افزود: اكثريت ملت ما اولياءالله هستند و اين افتخار بر ما كافي است. بنابراين بر ملت ما واجب موكد است كه از اين نظام دفاع كنند و از رهبر مقتدر نظام نيز حمايت كنند و حقوق خبرگان رهبري را كه حامي رهبر و مدافع قانون و دين در كشور هستند، كاملاً رعايت كنند.
مشكيني همچنين با اشاره به ادامه اشغال عراق خاطرنشان كرد: اشغالگران جز سياست طمع و غارت مال هدف ديگري در عراق ندارند و خبرگان رهبري نيز به مسئولان و مردم عراق توصيه مي كنند با حفظ همدلي و يكپارچگي در برابر توطئه دشمنان استقامت كنند تا دشمن را از مملكت خود بيرون برانند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري دستيابي ايران به فناوري توليد آب سنگين را قدمي موثر براي استفاده مسالمت آميز از انرژي هسته اي دانست و از آن به عنوان امري شگفت آور و قابل تحسين ياد كرد و ادامه داد: اين مجلس از همه دست اندركاران اين پيشرفت تشكر كرده و همت والاي آنان را مي ستايد.
ستايش خبرگان رهبري از حزب الله لبنان
پس از پايان سخنان رئيس مجلس خبرگان، حجت الاسلام محمدي نماينده مردم استان ايلام در مجلس خبرگان رهبري به عنوان اولين ناطق قبل از دستور در سخناني درباره ولايت فقيه گفت: جامعه اسلامي هيچ وقت از رهبر و راهنما بي نياز نبوده و پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع) جامعه را به حال خويش رها نكردند.
حجت الاسلام عباسي فرد دومين ناطق قبل از دستور نيز در سخناني با اشاره به اقدامات مؤثر مجلس خبرگان رهبري در طول دو دوره گذشته و دوره فعلي گفت: مجلس خبرگان در حساس ترين امور دين و دنياي جامعه تصميم مي گيرد. وي با تحسين درايت مجلس خبرگان در خردادماه ۱۳۶۸ در انتخاب رهبر معظم انقلاب اسلامي گفت: اينك پس از گذشت ۱۷ سال از آن انتخاب همچنان آن را بي دليل مي دانيم.
عباسي فرد با اشاره به حوادث اخير لبنان افزود: پيروزي لبنان تابوي شكست ناپذير رژيم غاصب را درهم شكست. وي با بيان نقش مردم در صحنه هاي مختلف انقلاب اسلامي گفت: اين مردم ثابت كرده اند كه به انقلاب اسلامي و رهبر معظم وفادارند.
حجت الاسلام احمدي سومين ناطق قبل از دستور بود كه پيروزي حزب الله لبنان بر اسرائيل را هشداري براي همه زورگويان دانست و گفت: استكبار بايد از اين شكست درس عبرت بگيرد.
نماينده مردم استان كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبري رزمايش ضربت ذوالفقار را نمونه اي از اقتدار مردم ايران دانست و افزود: توفيقات هسته اي اخير نشان از عزم و اراده ايران براي حفظ استقلال خويش است.
حجت الاسلام احمد بهشتي آخرين ناطق قبل از دستور با گراميداشت ياد و خاطره شهيد آيت الله حكيم افزود: ترور ايشان نشان داد كه دموكراسي آمريكايي چگونه جلوه مي كند.
در ادامه جلسه اعضاي كميته ۵ نفره براي تنظيم بيانيه پاياني انتخاب شدند.

ديدار نمايندگان مقام معظم رهبري با جانبازان
مهر: همزمان با روز جانباز، سه هيات از جانب مقام معظم رهبري با حضور در منزل تعدادي از جانبازان در نقاط مختلف تهران از نحوه زندگي، كار و مشكلات آنان كسب اطلاع كردند.
همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز، سه هيات از جانب مقام معظم رهبري به سرپرستي حجج الاسلام والمسلمين غيوري، نقوي و ابراهيمي با حضور در منزل تعدادي از جانبازان در نقاط مختلف شهر تهران ضمن گفتگو با اين جانبازان و كسب اطلاع از نحوه زندگي، كار و مشكلات آنان، از ايثارگري و فداكاري جانبازان سرافراز انقلاب اسلامي قدرداني و تشكر كردند.

در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي انجام مي شود
تحقيق و تفحص درباره هزينه هاي
انتخابات رياست جمهوري
014208.jpg
گروه سياسي- طرح تحقيق و تفحص در مورد هزينه هاي تبليغاتي نامزدهاي دوره نهم انتخابات رياست جمهوري تقديم هيأت رئيسه شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در اين طرح كه به امضاي ۴۰ تن از نمايندگان مجلس رسيده است خطاب به رئيس مجلس آمده است: نظر به نامعلوم و يا مشكوك بودن محل تامين هزينه هاي تبليغاتي سرسام آور برخي از داوطلبان نهمين دوره رياست جمهوري و به منظور بررسي عملكرد دستگاههاي ذي ربط در ايفاي وظايف قانوني و نظارتي خود و شفاف سازي و پيشگيري از هر گونه اسراف و رانت جويي و وامداري به منابع قدرت با استناد به ماده ۱۹۸آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي اين طرح ارائه مي گردد.
مقدار و چگونگي تبليغات رياست جمهوري دوره نهم، هزينه  هاي انجام شده براي هر يك از نامزدها توسط خود يا سايرين و تخلفات انجام شده در انتخابات مذكور از جمله مواردي است كه تحقيق كنندگان خواستار تفحص در مورد آنها هستند.
ارائه كنندگان اين طرح كه از هر دو فراكسيون اقليت و اكثريت هستند، به موجب اين طرح خواستار تحقيق و تفحص از وزارتخانه هاي كشور، اطلاعات، دفاع، فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين شهرداري تهران، قوه قضائيه و سازمان تربيت بدني مي باشند.
در توجيه اين طرح آمده است: متاسفانه تبليغات افراطي و سرسام آور برخي از نامزدهاي رياست جمهوري در انتخابات اخير اين علامت سئوال را پديد آورده است كه محل و منبع تامين هزينه هاي مذكور كجاست و با چه انگيزه اي هزينه شده است.
بي نظمي در مجلس
جلسه علني روز گذشته مجلس به علت نداشتن حد نصاب، زودتر از موعد معمول خود تعطيل شد.
نمايندگان كه در جلسه روز گذشته تنها يك ماده از طرح اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغ ها را تصويب كرده بودند، پس از بي نظمي هاي فراوان به علت اينكه تنها ۱۸۰ نفر در صحن علني حضور داشتند و اين تعداد كمتر از حد نصاب لازم براي راي گيري در جلسه بود، جلسه علني را تعطيل كردند. اين در حالي بود كه تابلوي مجلس عدد ۲۰۸ نفر را نشان مي داد.
مصاحبه هاي اختصاصي برخي نمايندگان با شبكه هاي داخلي و خارجي، اهداي خون تعداد ديگري از نمايندگان در راهرو و حضور برخي از آنها در افتتاح طرح ها و پروژه ها در حوزه هاي انتخابيه به مناسبت هفته دولت باعث شده بود تا مجلس روز گذشته دائما حد نصاب شكننده اي را شاهد باشد.
رأي با صداي بلند
از سوي ديگر، رأي گيري با دستگاه به جاي قيام و قعود موجب شده تا نمايندگان راي مخالف يا موافق مورد نظر خود را كه با عدد ۲ يا ۴ در دستگاه روبروي خود نشان مي دهند، با صداي بلند مرتباً تكرار كنند. همين باعث اعتراض حداد عادل در جلسه ديروز شد. حداد به نمايندگاني كه براي به دست گرفتن جو مجلس با صداي بلند مرتبا راي خود را فرياد مي كردند گفت: فريادهاي شما باعث مي شود نمايندگان اصل مساله اي را كه مي خواهد به راي گذاشته شود،متوجه نشوند.
از ديگر موارد بي نظمي در صحن علني، مراجعه هاي مكرر نمايندگان به جايگاه هيأت رئيسه و صحبت كردن با اين افراد مي باشد كه اين امر موجب شد حداد عادل رسما از نمايندگان بخواهد از اين به بعد به هيچ وجه به جايگاه هيأت رئيسه مراجعه نكنند و درخواست هاي خود را كتبا توسط كاركنان مجلس به هيأت رئيسه بدهند.
نجابت، عضو هيأت رئيسه هم در راهروها به دنبال نمايندگان مي گشت و از آنها مي خواست كه براي رسيدن به نصاب جلسه در صحن علني حاضر شوند، نمايندگان در صحن علني هم مرتبا در حال صحبت كردن با هم در مكان هاي مختلف صحن بودند كه اين امر باعث مي شود موقع رأي گيري پشت دستگاه هاي خود حاضر نبوده و ميزان رأي هاي مأخوذه بسيار كمتر از تعداد حاضرين باشد.
هديه اي به جانبازان
رئيس مجلس علي رغم برخي انتقادات مطرح شده در مورد لايحه جامع خدمات مربوط به جانبازان، تصويب اين لايحه را هديه اي از جانب مجلس شوراي اسلامي به جانبازان دانست.
حداد عادل در نطق پيش از دستور خود با اشاره به اينكه اين لايحه مشكل گشاي بسياري از دشواري هاي جانبازان است افزود: اگر در بخشي از اين لايحه پيشنهادي وجود داشته باشد راه اصلاح آن بسته نيست.
حدادعادل همچنين با اشاره به مساله طرح شده در نطق يكي از نمايندگان و تشكيك   وي در رؤيت  هلال ماه شعبان گفت: دفترمقام معظم رهبري بر حسب وظيفه اي كه دارد، در آغاز ماه شعبان نيز اقدام به طلب رؤيت هلال كرده و آنچه در تقويم ها آمده مورد تاييد اين دفتر قرار دارد لذا بين آنچه ديده شد و آنچه در تقويم ها هست، اختلافي وجود ندارد.
رئيس مجلس در جلسه امروز (چهارشنبه) حاضر نخواهد بود و در سفري سه روزه با مردم خرم آباد ديدار خواهد كرد.
دو تذكر به رئيس جمهوري
در جلسه روز گذشته حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان از رئيس جمهوري خواست دستور بررسي آثار خشك نمودن بخشي از آبهاي خليج فارس براي احداث جزاير مصنوعي توسط كشورهاي حاشيه خليج فارس را صادر نمايد.
اختري نماينده تهران نيز دستور رسيدگي به كم كاري مديران مياني در سطح استانها و شهرستانها و عدم همگامي با برنامه هاي دولت را تذكر داد.
نمره ناپلئوني به وزير آموزش و پرورش
وزير آموزش و پرورش به عملكرد خود نمره ناپلئوني داد. وي كه در مجلس حاضر شده بود گفت: به عنوان يك معلم به خودم نمره ناپلئوني مي دهم چون حوزه آموزش و پرورش بسيار گسترده است و خدمت به اين جامعه فكور و فهيم كار دشواري است.

تحول در پرونده ديپلمات هاي ربوده شده ايراني
مهر: در آستانه مبادله اسراي رژيم صهيونيستي و حزب الله، يك سناتور ايتاليايي از قرار گرفتن موضوع سرنوشت چهار ديپلمات ايراني دربند رژيم صهيونيستي در اين مبادله خبر داد.
«سرجيو دوگرگوريو» سناتور ايتاليايي و رئيس كميسيون دفاعي ايتاليا در گفت وگويي مدعي شده است: سازمان امنيت و دولت ايتاليا مذاكره با جمهوري اسلامي ايران بر سر آزادي گروگان هاي اسرائيلي از اسارت حزب الله لبنان را آغاز كرده است.

ديدار نخست وزير اسبق اسپانيا با لاريجاني
فيليپ گونزالس، نخست وزير اسبق كشور اسپانيا كه بنا به دعوت وزارت امور خارجه كشورمان به تهران سفر كرده است عصر ديروز با علي لاريجاني دبير شورايعالي امنيت ملي ملاقات كرد.در اين ديدار مسايل منطقه اي به ويژه خاورميانه و شرايط لبنان و نيز در ارتباط با مسئله حقوق ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي و همچنين پاسخ ايران با رويكرد مثبت به بسته پيشنهادي ۱ + ۵ و چگونگي شروع مذاكرات و نقش طرفهاي ذيربط با كشورهاي ۱ + ۵ تبادل نظر به عمل آمد.همچنين مواضع طرف اسپانيايي مبني بر ضرورت شروع مذاكرات
في مابين ايران و ۱ + ۵ و نيز تأكيد طرف ايراني مبني بر آمادگي آغاز مذاكرات جدي با ۶ كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

يادداشت
گفتمان تازه؟
سيد باقر مير عبدالهي
گفت وگوي سيدحسن نصرالله با «الجديد» اگرچه حاوي يك نكته جديد در شيوه بيان مواضع حزب الله است، اما با رجوع به روح كلي سخنان او نمي توان به «گريز از آرمان گرايي» رسيد. پس از يك رويارويي ۳۴ روزه- كه در هر حال برخوردار از قواعد كشتار دوطرفه است- دو سه روز، فرصت كافي و لازمي نيست براي آن كه سيدحسن ناگهان به يك «گفتمان جديد» برسد؛ گفتماني كه بر اساس آن، يك شبه از فاز مبارزه به تعديل آرمان گرايي برسد و ما نيز اين شيوه جديد بيان مواضع را به گذشته او تعميم دهيم. او در همين گفت وگو تصريح كرده است كه نبايد از فحواي سخنانش «كنار گذاشتن مبارزه» را دريافت. آن چه سيدحسن آن  را «پيروزي استراتژيك» حزب الله ناميده است، قطعاً ربطي به دستگيري چند سرباز اسرائيلي ندارد تا از آن اظهار پشيماني كند، البته براي او مطلوب تر اين بود كه چنان پيروزي اي بدون خونريزي به دست مي آمد. «هركس بگويد علت اين جنگ، اسيران اسرائيلي است، اشتباه كرده است؛ زيرا پيامدهاي اين جنگ نشان مي دهد كه تصميم از قبل اتخاذ شده بود». با وجود چنين تصريحاتي در كلام نصرالله، ظاهربيني است اگر اين تلاش او براي كسب بيشترين «اعتبار سياسي» در گرگ و ميش آتش بس را، چنان تفسير كنيم كه «شأن مبارز» بودن او را فروبپوشاند.

محسن رضايي در اولين همايش سراسري مشاوران جوان تشريح كرد
پيام هاي انتخاب دولت نهم
014202.jpg
گروه سياسي - اولين همايش سراسري مشاوران جوان دولت نهم روز گذشته در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام سخنران اين همايش بود كه به تشريح پيام هاي ملت در انتخاب احمدي نژاد پرداخت.
رضايي با بيان اينكه پيروزي احمدي نژاد در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري چند پيام مهم داشت، گفت: اولين پيام اين است كه ملت ايران در اين انتخابات بنا به دلايل خاص به داخل و خارج كشور ثابت كند كه نيروي تعيين كننده در تعيين سرنوشت سياسي داخل ايران، مردم ايران هستند نه باندها و دولت  هاي خارجي.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: پيام دوم اين است كه ملت ايران مي خواست بگويد قدرت بايد از نسل قديمي به نسل جديد واگذار شود. عده اي ممكن است تحليل كنند كه ملت ايران عليه نسل اول انقلاب شوريده است، در حالي كه من اين تحليل را افراط گونه مي دانم چون ملت ايران مصلحت آينده خود و كشور را در اين واگذاري قدرت ديد.
رضايي خاطرنشان كرد: پيام سوم ملت ايران در انتخاب احمدي نژاد اين است كه سياست خارجي ايران نياز به اصلاحات داشت، البته سياست تنش زدايي ۱۶ سال گذشته دستاوردها و پيامدهاي مثبتي داشت اما به پايان عمر خود رسيده بود. ملت ما به اين نتيجه رسيد كه با سياست تنش زدايي نمي توان كار را به پيش برد. اگر ملت ايران سياست تنش زدايي را نمي خواهد، به معناي اين نيست كه سياست ماجراجويي را مي خواهد.
رضايي با بيان اينكه پديده احمدي نژاد نكات مهمي را در بردارد، گفت: گروه هاي سياسي ننشينند و بگويند كه در انتخابات رياست جمهوري دولت نهم تقلب شده است بلكه تحليل واقع بينانه از اين انتخابات ارائه دهند. بنده چون در اين رابطه ذي نفع نيستم، بايد بگويم كه صرفا از موضع پاسدار و بسيجي بودن اظهار نظر مي كنم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: نه عده اي از پيروزي احمدي نژاد معجزه سازي كنند البته خود وي هم نبايد آن را قبول داشته باشد و نه عده اي بحث هاي غيرواقعي كنند و بگويند انتخابات رياست جمهوري دوره نهم سالم برگزار نشد.
مهرداد بذرپاش رئيس حوزه مشاوران جوان دولت نيز در افتتاحيه اين همايش گفت: با قاطعيت مي گويم كه امروز برخي مشاوران جوان ما از وزيران حوزه خود قوي تر و توانمندترند.
وي با اشاره به حضور متفاوت رئيس جمهوري فعلي در رقابت هاي انتخاباتي اظهار داشت: يكي از دستاوردهاي اين انتخابات منشور اخلاقي بود كه عملا تدوين شد و آقاي احمدي نژاد نشان داد كه مي شود و مي توان بدون هزينه هاي خيلي زياد مردم را به حضور در انتخابات تشويق و ترغيب كرد و از تبليغات انتخاباتي نيز نتيجه گرفت.

سفر هيأت بلندپايه ايراني به بيروت
واحد مركزي خبر: هيأت بلندپايه ايراني به رياست معاون اجرايي رئيس جمهوري اسلامي ايران ديروز وارد بيروت پايتخت لبنان شد.
اين هيأت بعدازظهر ديروز با رئيس جمهوري، نخست وزير و رئيس مجلس لبنان جداگانه ديدار كرد.
همچنين بازديد از آثار جنايات رژيم صهيونيستي در حومه جنوبي شهر بيروت از ديگر برنامه هاي اين هيأت بود و در پايان اين بازديد سعيد لو رئيس هيأت ايراني در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كرد.
سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي و رئيس كميسيون مشترك ايرن و لبنان، رحمتي وزير راه و ترابري، مصطفوي قائم  مقام وزير امور خارجه، چمران رئيس شوراي شهر تهران و خاتمي رئيس جمعيت هلال احمر، معاون اجرايي رئيس جمهوري كشورمان را همراهي مي كردند.

تصحيح و پوزش
عكس چاپ شده در خبر شهيد ناصر كاظمي در صفحه دوم شماره ديروز، متعلق به شهيد احمد كاظمي است. از خوانندگان ارجمند و خانواده هاي هر دو شهيد عزيز پوزش مي طلبيم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |