پايان مطالعات احداث خط ۳ مترو
گره هاي كور ترافيكي جنوب غرب تهران گشوده مي شود
گروه شهري- محدثه قيدي: مطالعات احداث خط ۳مترو از پل قلعه مرغي و ميدان راه آهن در منطقه ۱۸ به پايان رسيد. احداث خط ۳ مترو به لحاظ اهميت ترافيكي و ترددي مسير اسلامشهر و وجود كمترين معارض در اين محدوده،از قابليت اجرايي بالايي برخوردار است. به گزارش خبرنگار همشهري، محدوده منطقه ۱۸ با مساحت ۳۶۰ كيلومتر مربع وسيع ترين منطقه شهر تهران به شمار مي آيد. اين منطقه در رتبه سوم ميزان جذب و توليد سفر در تهران محسوب
مي شود. براساس آمار اداره راهنمايي و رانندگي شهر تهران در حال حاضر جاده ساوه در منطقه ۱۸ با بالاترين حجم تردد خودرو سبك و سنگين (روزانه ۸۶۰۰۰ خودرو) در مبادي ورودي شهر تهران مواجه است.
محسن عزتي، شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به دويست و ۲۵ هزار تغيير مكان روزانه در اين محور به ضرورت برقراري سيستم حمل و نقل عمومي تأكيد كرد و در توضيح دلايل آن بر وجود شهرهاي اسلامشهر، ساوه و شهريار در انتهاي جاده ساوه كه منشاء توليد سفرهاي مختلف كاري،تحصيلي، سياحتي و حمل و نقل است اشاره كرد و ادامه داد: همچنين وجود شهرك ها، كارگاه ها و كارخانه هاي صنعتي مختلف، مراكز مسكوني و روستاها در اطراف محور ساوه و شهريار تا شعاع يك كيلومتر از هر طرف، وجود سيستم هاي حمل و نقل فرسوده و غيراستاندارد، تجمع مسافرين در مبادي مختلف اين محور به ويژه در ساعات پيك (ميدان نعمت آباد- چهاردانگه- خليج فارس- سعيدآباد- خادم آباد و...) مشكلات و تبعات اجتماعي و سياسي نيز در پي داشته است.
عزتي از انجام مطالعات امكان سنجي براي ادامه مسير خط ۳مترو از ميدان راه آهن به سوي اسلامشهر خبرداد و گفت: براساس بررسي هاي انجام شده دو خط مترو از محدوده منطقه ۱۸ عبور خواهد كرد كه عبارتست از خط ۳ مترو كه از مجيديه آغاز و با گذر از عباس آباد در مصلي با خط ۱متقاطع و با گذر از خيابان ولي عصر در ايستگاه امام خميني(ره) با خط ۲ تقاطع پيدا كرده و به سمت ميدان راه آهن به موازات مسير خط آهن تهران- اهواز از محدوده مناطق ۱۷ و ۱۸ گذر و به سمت اسلامشهر و ساوه طي طريق مي كند.
وي گفت: با بهره برداري از اين مسير در محدوده منطقه ۱۸ و در فاز اول امكان جابه جايي شمار زيادي از مسافرين به سمت ميدان نعمت آباد و قلعه مرغي و راه آهن فراهم خواهد بود. وي اظهار داشت: اين خط به رغم تصويب هيأت دولت و شركت مترو تاكنون مراحل اجرايي خود را آغاز نكرده است. وي طول عبوري اين خط را كه در محدوده منطقه ۱۸ به صورت راه آهن برقي و روي زمين خواهد بود ۱۴كيلومتر دانست.وي ادامه داد: خط ۷ مترو كه از مهرآباد در محدوده منطقه ۲ آغاز و با گذر از خيابان باغ فيض و جلال آل احمد به ميدان آزادي رسيده و به آيت الله سعيدي مي پيوندد، از محدوده شمال ميدان نعمت آباد به سمت بزرگراه بعثت ادامه خواهد يافت.
به گفته شهردار منطقه ۱۸ اين خط مصوب هيأت مديره شركت مترو است، ولي هنوز مورد تصويب هيأت وزيران قرار نگرفته است. اين خط به صورت زيرزميني بوده و ۷/۲ كيلومتر طول دارد.
گشايش بزرگترين فرهنگسراي ترافيك
به زودي بزرگترين فرهنگسراي ترافيك به وسعت ۱۵هزار مترمربع در منطقه ۱۸ تهران به بهره برداري مي رسد.
اين فرهنگسرا از جمله پروژه هاي مهم ترافيكي به شمار مي رود كه محوطه آن از كليه ملزومات شبيه سازي يك شهر نظير بزرگراه، پل، زيرگذر، تونل، خط آهن، تقاطع شبكه معابر، پاركينگ و ديگر تجهيزات ترافيكي برخوردار است.
بنابر اين گزارش، ساختمان اصلي شهرك ترافيك نيز مشتمل بر كتابخانه تخصصي، قرائت خانه، اتاق هاي آموزش كامپيوتري و شنيداري و سالن آمفي تئاتر سه طبقه است.
محمد باقر قاليباف، شهردار تهران كه اخيراً به مناسبت اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۱۸ حاضر شده بود بر تخصيص باقيمانده اعتبارات اين پروژه و تكميل هرچه سريع تر فرهنگسراي ترافيك منطقه جنوب غرب تهران تأكيد كرد.
احداث پل هاي زيرگذر
بنابر اين گزارش، شهرداري با مشاركت اداره راه آهن در نظر دارد به منظور ايمن سازي و كاهش ترافيك ورودي منطقه ۱۸ اقدام به احداث پل هايي زير ريل هاي خط آهن تهران- تبريز در تقاطعات خيابان خليج، شادآباد و جاده شهريار نمايد.
با احداث اين زيرگذرها ضمن اين كه به طور چشمگيري از ترافيك بزرگراه فتح و محورهاي اطراف آن كاسته خواهد شد از عبور خودروهاي سبك و سنگين كه هم اكنون از طريق تقاطعات هم سطح با خطوط راه آهن موجب خطرات جاني و مالي فراوان به شهروندان مي شود جلوگيري مي كند.
عزتي از احداث اين زيرگذرها طي ۸ ماه آينده خبر داد.
اين گزارش مي افزايد: براساس آمارهاي سازمان هاي بين المللي همواره نام تهران به عنوان يكي از ۲۰ شهر اول و در بعضي مواقع در ميان پنج شهر اول جهان ديده مي شود. اين در حالي است كه تهران به عنوان پايتخت سياسي كشور جمهوري اسلامي ايران مركزيت اقتصادي و فرهنگي نيز پيدا كرده است. از سوي ديگر، جمعيت روزافزون، شهرك هاي اقماري در اطراف تهران سبب شده تا جمعيت اين كلانشهر به بيش از ۱۰ ميليون نفر افزايش يابد.
بررسي آمارها نشان مي دهد كه در سال ۱۳۳۵ يك سوم جمعيت وقت تهران متولد شهرستان ها بوده اند، در حالي كه در سرشماري مهرماه ۱۳۶۵ اين مقدار به ۶۶% افزايش يافته است.
رشد جمعيت تهران در سال ۱۳۶۶ در داخل مناطق بيستگانه ۷/۱% ،در حومه ۵۴/۲% و در منطقه تهران ۴۶/۳% در سال بوده است، در صورتي كه جمعيت شهرها و شهرك ها و روستاهاي اطراف آن رشدي نزديك به ۲۰% در سال داشته اند كه در نتيجه رشد كل تهران و حومه به ۰۴/۵% در سال مي رسد و پيش بيني مي شود جمعيت در سال ۱۳۹۰ به ۸/۲۹ ميليون نفر برسد. از همين رو، تهران همواره با معضل بزرگ حمل و نقل روبه رو بوده و هست. هر چند ميني بوس، تاكسي و مسافركش نقش مهمي در سيستم حمل و نقل عمومي اين شهر دارد، اما مشكلات فراواني از نظر آلودگي، كندي حركت ترافيك و بي نظمي را به بار مي آورند. از اين رو، با توجه به اين معضلات، كارشناسان در ساخت گزينه هاي حمل و نقل عمومي براي برنامه ريزي در سال هاي آتي بر توسعه سيستم هاي جابجايي با حجم بالا مانند اتوبوس و مترو تأكيد مي كنند.
|