يكشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۵ - Sep 3, 2006
در راستاي سياستهاي كلان نظام در اصل ۴۴ انجام مي شود
اختصاص۴۰ درصد واگذاريها به تعاوني هاي بزرگ
سند توسعه بخش تعاون در مرحله نهايي تصويب است
گروه اقتصادي - سند توسعه بخش تعاون تدوين و به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارائه شده كه هم اكنون در مراحل نهايي تصويب قراردارد.
وزير تعاون با بيان اين مطلب، افزود:  استراتژي بخش تعاون كشور هم براي ۱۰ سال تدوين شده است كه براساس آن اهداف كمي و كيفي اين بخش مد نظر قرار گرفته است به نحوي كه در پايان ۱۰ سال سهم اين بخش در اقتصاد ملي از ۵ درصد فعلي به ۲۵ درصد بالغ گردد.
محمد ناظمي اردكاني از مهم ترين اقدامات مدنظر در راستاي اجراي سياست هاي اصل ۴۴ قانون اساسي به تاسيس حدود ۴۰۰ تعاوني در كشور اشاره كرد و گفت:  اميدوار هستيم هر چه زودتر دودهك اول جامعه مشمول خريد سهام شركت هاي فوق شوند.
وي با اشاره به خصوصي سازي ۸۰ درصد واگذاري ها در ابلاغيه مقام معظم رهبري،  اظهار كرد:
بر اين اساس ۴۰ درصد از مجموع واگذاري ها به تعاوني هاي فراگير اختصاص مي يابد و به دو دهك پايين جامعه به ويژه روستائيان دراين واگذاري ۵۰ درصد تخفيف داده خواهد شد.
ناظمي اردكاني سرعت بخشيدن به رشد اقتصادي، بهره وري منابع، كاهش حجم دولت، افزايش سهم بخش تعاوني و خصوصي در اقتصاد ملي،  اشتغال افراد جوياي كار و در نهايت ارتقاي كارايي را از اهداف اصلي اصل ۴۴ قانون اساسي برشمرد و افزود:  با محوري بودن نقش دولت در فعاليت هاي اقتصادي نمي توانيم مسير توسعه اقتصادي را با شتاب طي كنيم.
تعداد تعاوني هاي راكد را به صفر خواهيم رساند
در عين حال معاون طرح و برنامه وزارت تعاون نيز در اين باره گفت:  از مهم ترين برنامه هاي مورد نظر اين معاونت در اين عرصه مي توانيم به جذب ۷ هزار ميليارد تومان تسهيلات، ايجاد ۱۵۵هزار اشتغال واقعي، فراهم كردن زمينه ۹ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري و به صفر رساندن تعداد تعاوني هاي راكد اشاره كنيم.
سيد محمود رشيدي فر افزود: در اولين مرحله بايد سرمايه گذاري هاي كوچك را براي اجراي طرح هاي بزرگ جمع آوري كنيم و اين طرح ها هم بايد متناسب با نيازهاي بازار و در ابعاد اقتصادي ارائه شوند. وي با تأكيد براينكه براي مديريت اين سرمايه ها در قالب طرح هاي مذكور بايد از حضور كارآفرينان و جويندگان كار تحت عنوان منابع انساني استفاده كنيم، اظهاركرد: به اين ترتيب مي توانيم به بهره وري كامل برسيم.
وي همچنين در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي عنوان كرد: براي آنكه انحراف به عقب ماندگي در روند برنامه ها و سياست هاي تبيين شده حاصل نشود، پيش بيني كرده ايم كه به صورت هفتگي اغلب آيتم هاي مورد نظر را بررسي كنيم. بر اين اساس برنامه ساليانه وزارتخانه و نيز برنامه معاونت هاي پشتيباني و نظارت جهت تحقق اهداف تعيين شده در اداره هاي كل استان ها و شهرستان ها تهيه و مشخص شده اند.

از سوي وزير جهاد كشاورزي اعلام شد:
اختصاص 6/23 ميليون دلار تسهيلات
از حساب ذخيره ارزي به بخش كشاورزي
014892.jpg
گروه اقتصادي: وزير جهاد كشاورزي از اختصاص 6/23 ميليون دلار تسهيلات از محل حساب ذخيره ارزي به بخش كشاورزي خبر داد.
محمدرضا اسكندري، تعداد طرح هاي منعقد شده در اين بخش تا مورخ 15 مرداد ماه سال جاري را 9 طرح دانست و گفت: براي اجراي اين تعداد طرح 23 ميليون و 613 هزار و 200 دلار از محل حساب ذخيره ارزي اختصاص يافته است.وي در گفتگو با نشريه برنامه اظهار كرد: همچنين براي توسعه صنايع تبديلي و تكميلي و با هدف كاهش ضايعات قرارداد يك طرح با مبلغ 389 هزار و 614 دلار به منظور بازيافت و توليد مواد پلي استر و پروپلين در خراسان منعقد شده و 2 طرح نيز به مبلغ 2 ميليون و 212 هزار و 876 دلار براي توليد مواد بازيافتي و چوب مصوب شده است كه هنوز قرارداد آن منعقد نشده است.وي در مورد وضعيت بخشودگي وام هاي كشاورزي تصريح كرد: تمامي كشاورزاني كه بدهي هاي معوقه خود را تا پايان سال 84 تا شهريور امسال بازپرداخت كنند از پرداخت 6 درصد جريمه تأخير تأديه معاف خواهند شد. همچنين در صورتي كه بدهكاران تا پايان آذر امسال نسبت به بازپرداخت بدهي خود اقدام كنند از پرداخت 3 درصد جريمه ديركرد مربوطه معاف خواهند شد.وي تأكيد كرد: تا پايان خرداد امسال مبلغ 5/6530 ميليون ريال جرائم ديركرد مذكور مورد بخشودگي قرار گرفته است و در استان هايي كه خشكسالي و سرمازدگي به كشاورزان خسارت وارد كرده علاوه بر پرداخت غرامت توسط صندوق بيمه محصولات كشاورزي، بدهي كشاورزان تمديد و تقسيط شده است.

۸۰۰ جايگاه گازرساني خودرو تا پايان سال آماده مي شود
014895.jpg
فارس: مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت گفت: طبق تعهدات سازمان تا پايان سال جاري، 800 جايگاه CG را آماده سازي كرده و تحويل مي دهيم.
سورنا ستاري در مراسم بازديد از شركت پارس كمپرسور اظهار داشت: طبق تعهدي كه براساس قانون بر عهده سازمان بهينه سازي مصرف سوخت گذاشته شده، تا پايان سال جاري 120 هزار دستگاه خودرو را CG سوز خواهيم كرد. وي افزود: استقبال مردم از اين طرح، بسيار مناسب بوده كه همين امر سبب طولاني شدن مدت زمان انتظار مردم براي دريافت تجهيزات مربوطه شده است. ستاري تصريح كرد: واردات مخازن مربوط به دوگانه سوز كردن خودروها نيز با جديت دنبال مي شود و اعتبار اسنادي مربوط به واردات 450 هزار مخزن تا آخر سال نيز باز شده است. ارزش اين LC حدود 40 تا 45 ميليون دلار مي باشد. البته خودرو سازها نيز از ابتداي سال مكلف شده اند تجهيزات و مخازن دوگانه سوز كردن خودروهاي توليدي را خود تهيه كنند كه اين كار نيز در شركتهاي خودروسازي دنبال مي شود
وي يادآور شد: در حال حاضر احداث 6 كارخانه توليد تجهيزات ايستگاههاي CG در حال انجام است كه تا سال آينده بتدريج به توليد خواهند رسيد. به طور كلي ساخت و راه اندازي هر كارخانه حدود 18 ماه تا 2 سال به طول مي انجامد.

نماينده ايران در اوپك:
ايران تحريم نمي شود
گروه اقتصادي درحالي كه همچنان نگراني بر بازار نفت سايه انداخته است روز جمعه گذشته قيمت هر بشكه نفت خام براي دومين بار در يك ماه اخير كمتر از 70 دلار معامله شد.
به گزارش همشهري كاهش قيمت نفت با كاهش تنش هاي سياسي در گوشه و كنار جهان روي داده و به دليل عدم وقوع تغيير جدي در عوامل اصلي بازار يعني عرضه و تقاضاي نفت و عدم اطمينان از تداوم ثبات و آرامش در بازار همچنان حاكم است.
شرايط متشنج بازار موجب توجه كشورهاي مصرف كننده به عوامل تأمين نفت خام در جهان به ويژه سازمان كشورهاي توليدكننده نفت اوپك شده و برخي منابع اميدوارند تا اين سازمان با افزايش عرضه، عدم اطمينان حاكم بر اين بازار را كاهش داده و يا از ميان ببرند.
اگرچه سازمان كشورهاي توليدكننده نفت در سال هاي اخير از مازاد ظرفيت توليد نفت برخوردار نيست و مدت هاست كه با حداكثر توان نفت خام موردنياز جهان را توليد و عرضه مي كند ولي همچنان كشورهاي مصرف كننده اميدوارند تا اين سازمان به ثبات بازار كمك كند.
اگرچه درحال حاضر كشورهاي غيرعضو اوپك از جمله روسيه حضور موثرتري در بازار نفت دارند و با توان توليد بالا و قرار نداشتن در چارچوب هاي محدودكننده توليد و عرضه نفت مانند اعضاي اوپك توان ايفاي نقش فعال تر و موثرتري را در بازار نفت دارند ولي همچنان محور توجه محافل اقتصادي در كشورهاي مصرف كننده به سوي اوپك و اعضاي اين سازمان است.
در همين حال ديروز خبرگزاري رويترز در گزارشي كه توجه گسترده مطبوعات غربي را جلب كرد به نقل از كاظم پور اردبيلي گزارش داد كه اوپك در اجلاس آينده سقف توليد خود را تغيير نمي دهد.
نماينده ايران در اوپك خاطرنشان ساخته است كه تغييرنكردن توليد اوپك به دليل كاهش رشد اقتصادي و كاهش تقاضاي ناشي از آن و افزايش توليد كشورهاي غيرعضو اوپك است.
اين خبرگزاري ضمن استناد به اظهارات اخير وزير نفت كشورمان نيز كه از عدم تغيير توليد اوپك در آينده خبر داده بود به نقل از كاظم پور مي افزايد، اوپك همچنان به عرضه توليد خود كه بيش از تقاضا است ادامه مي دهد و خواهان متهم شدن به عامل افزايش قيمت نفت نيست.
كاظم پور همچنين در اين اظهارات در پاسخ به احتمال استفاده ايران از سلاح نفت درصورت برقراري تحريم تاكيد كرده است كه ايران تحريم نخواهد شد.
در هفته جاري بازار نفت به دليل افزايش تنش حول پرونده هسته اي ايران در نگراني به سر مي برد.

سرمايه گذاري 22 ميليارد دلاري در صنعت پتروشيمي
ايرنا: مديرعامل پتروشيمي ايران گفت: در چهار سال آينده طرح هايي به ارزش ?? ميليارد دلار در زمينه صنعت پتروشيمي كشور ، اجرا مي شود. علي ابراهيمي اصل، روز شنبه در آيين جشن دانش آموختگان دانشگاه صنعتي سهند، ميزان سرمايه گذاري در زمينه نفت و گاز كشور طي چند سال آينده را ???ميليارد دلار برآورد كرد. وي اظهارداشت: تحقق اين ميزان سرمايه گذاري و اجراي طرح هاي مربوط به آنها نيازمند وجود متخصصان داخلي دانشگاهي و با تجربه است.

آغاز صادرات 6 هزار دستگاه 206 صندوق دار
گروه اقتصادي - صادرات مشترك 206 اس . دي ساخت ايران خودرو ديروز يازدهم شهريور ماه با حضور نمايندگان فروش شركت پژو از 20 كشور جهان آغاز شد.
140 نفر از نمايندگان فروش شركت پژو ديروز با حضور در ايران خودرو، از سالنهاي توليدي ايران خودرو از جمله فرايند توليد 206 اس .دي در بزرگترين سالن بدنه سازي خاورميانه به نام خليج فارس، مجهز به 280 ربات بازديد كردند.
قرار است در سال نخست، 6 هزار دستگاه خودروي 206 اس .دي به بازارهاي هدف صادر شود.

كار گروه نظارت بر اعتبارات اسنادي تشكيل شد
گروه اقتصادي- هيأت وزيران به منظور تسهيل و تسريع در روند گشايش اعتبارات اسنادي و ارزي و نظارت بر آن كارگروهي متشكل از معاون اول و معاون اجرايي رئيس جمهوري، وزير امور اقتصادي و دارايي، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، و رئيس كل بانك مركزي را به عنوان نمايندگان ويژه رئيس جمهوري تعيين كرد.
به گزارش همشهري، بنابر تصويب دولت، تصميمات نمايندگان يادشده درخصوص امور اجرايي موارد مربوط به اعتبارات اسنادي در حكم تصميمات رئيس جمهوري و هيات وزيران بوده و لازم الاجرا است و با رعايت ماده 19 آيين نامه داخلي هيات دولت قابل صدور مي باشد.

گفت وگوي امروز
طرح جامع حمل و نقل و ايمني هوايي با وجود
سوانح بسيار، مسكوت مانده است
گروه اقتصادي- با وقوع سوانح هوايي در سال 80 مجلس شوراي اسلامي وزارت راه و ترابري را ملزم به تهيه و تدوين طرح جامع حمل و نقل و ايمني هوايي نمود و گرچه اين طرح در زمان وزارت احمد خرم وزير راه و ترابري با تلاش متخصصين و دست اندركاران صنعت هوايي كشور تدوين و ارايه شد اما اين طرح به فراموشي سپرده شد. با عزت الله بابايي معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري پيرامون سرنوشت اين طرح و سوانح هوايي اخير گفت وگو كرده ايم.
***
* چرا طرح جامع حمل و نقل و ايمني هوايي تاكنون تدوين و اجرايي نشده است؟
- سازمان هواپيمايي كشور پس از اعلام مجلس براي تدوين طرح جامع حمل و نقل و ايمني هوايي با دعوت از متخصصين و نخبگان كشور پيش نويس اين طرح را تهيه و به وزير وقت راه و ترابري ارايه كرد تا مراحل بعدي خود را طي كند كه از آن به بعد خبري از اين طرح نداريم. در طرح جامع حمل و نقل و ايمني هوايي موضوعات مختلفي مانند فرودگاهها، ناوگان حمل و نقل، اصلاح قوانين كشور و ساير موضوعات مانند طبقه بندي فرودگاهها و اصلاح ناوگان پيش بيني شده بود. از آنجا كه ايمني هوايي نيز موضوعي است كه با مسايل مختلف مانند ناوگان، آموزش، قوانين و مقررات، مسايل فرودگاهي، تأسيسات و... مرتبط بوده و از آنجا كه در اين طرح پيش بيني لازم در اين زمينه ها صورت گرفته بود مي توانست كمك موثري به بهبود ايمني در حمل و نقل كند. گرچه در ايمني پرواز ميزان هزينه، نوع وسايل و سطحي كه به عنوان هدف انتخاب مي شود نيز حائز اهميت است.
* بيش از 80 درصد سوانح هوايي ناشي از خطاي انساني است. در كشورمان توجه به اين موضوع تا چه حد در كاهش ايمني پروازها موثر بوده است؟
- در همه جاي دنيا 80 درصد سوانح هوايي ناشي از خطاي انساني است. در مورد سانحه هوايي هواپيماي توپولوف در مشهد نيز نمي توان بدون انجام بررسي هاي لازم اعلام نظر كرد. بايد با بررسي مدارك FDR و CDR و شواهد فني در اين زمينه اظهار نظر كرد اما در تمام سوانح هوايي قبلي عموما خطاي انساني عامل بوده است. آمار علل سوانح در كشورمان نيز مانند كشورهاي دنيا بوده و بيش از 80 درصد سوانح ناشي از خطاي انساني بوده و در زمينه تأثير نقص فني در سوانح هوايي اين گونه تصور مي شود كه به دليل سن ناوگان هوايي كشورمان اين موضوع عامل اساسي در سوانح بوده است. اين در حالي است كه فرسودگي ناوگان تأثير چنداني در سوانح هوايي ندارد گرچه استفاده از ناوگان نو اقتصادي تر است و كشورها سعي مي كنند به دليل بالا بودن زمان بازرسي و بيشتر بر زمين ماندن هواپيماهاي فرسوده از آن استفاده نكنند. اما بايد توجه كرد هواپيمايي كه گواهي انجام پرواز مي گيرد از نظر ايمني مشكلي ندارد. در فرودگاه مشهد روزانه 120 پرواز انجام مي شود و آموزش خدمه پروازي بر اين اساس است كه پروازها در هوا دچار سانحه هوايي خواهد شد و آموزش خلبان در مورد ايراد موتور، باز نشدن چرخ و غيره هر 6 ماه تكرار مي شود و وقوع عيب دليل بر سقوط هواپيما نيست.
* تركيدگي چرخ عامل سانحه هوايي پرواز اروميه و سانحه اخير عنوان مي شود، اين موضوع تا چه حد منطبق با ايمني و نبود نقص فني در هواپيما قابل توجيه است؟
- اينكه سانحه اخير در مشهد ناشي از تركيدگي لاستيك باشد صحت ندارد اما در پرواز اروميه اين موضوع عامل حادثه بوده است. در پرواز هواپيما نيز موارد بسياري موجب سانحه مي شود. در تركيدگي لاستيك نيز عوامل مختلفي مانند بد نشستن هواپيما، وجود اجسام خارجي در باند پرواز، درجه حرارت بالاي باند، ترمز شديد يا غيره موثر است كه جزو نرم كار محسوب مي شود.
* سانحه هواپيماي توپولوف در مشهد ناشي از نقص فني يا خطاي انساني بوده است؟
- هنوز نمي توان در مورد علل اين حادثه اظهار نظر كرد و پس از انجام بررسي هايي كه در جريان است علل سانحه عنوان خواهد شد. براي اظهار نظر در زمينه اين سانحه بايد پس از بررسي مدارك و شواهد قضاوت كرد. هنوز هيچ چيز در زمينه علل حادثه مشخص نيست و تيم مشترك با حضور كارخانه سازنده كه از اعضاي مشترك تيم بررسي سانحه مي باشد در حال بررسي موضوع است. علل سانحه در دست بررسي بوده و پس از تبادل نظر با كارشناسان روسي و بررسي FDR و CDR مشخص خواهيم كرد كه نقش خطاي انساني يا نقص فني در اين سانحه چه ميزان بوده است.

وزير كار و امور اجتماعي:
پيش نويس اصلاح قانون كار تا اوايل مهرماه نهايي مي شود
ايسنا: پيش نويس اصلاح قانون كار اوايل مهرماه امسال با دريافت نظرات جامعه كارگري و كارفرمايي نهايي مي شود.
محمد جهرمي-  وزير كار و امور اجتماعي - درمورد اظهارات رئيس جمهوري در زمينه قانون كار گفت رئيس جمهوري نگفتند كه قانون كار تغيير نمي كند بلكه گفتند هنوز در دستور كار دولت قرار نگرفته است. وي افزود: وزارت كار براي اصلاح قانون كار جلساتي را با مديران صنايع، خانه صنعت، انجمن صنفي كارفرمايان برگزار و نظرات آنها را دريافت كرده كه اين پيشنهادات منجر به انجام اصلاحاتي در پيش نويس شده است.
جهرمي  بيان كرد: جلساتي نيز با تشكل هاي كارگري در هفته آينده برگزار خواهيم كرد تا نظرات جامعه كارگري نيز در اين زمينه را جويا شويم. وي تصريح كرد: پيش نويس اصلاح قانون كار اوايل مهرماه امسال با برگزاري جلسات مشترك با كارفرمايان، كارگران، وزارت كار و دريافت پيشنهادات وزارتخانه هاي صنايع كشاورزي و بازرگاني نهايي خواهد شد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |  
|  بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |