يكشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۵ - Sep 3, 2006
برگ برنده مايكروسافت در جنگ دي وي دي ها
014763.jpg
گروه علمي فرهنگي- دو فرمت متفاوت دي وي دي؛ بلو- ري و اچ دي-دي وي دي جايگزين دي وي دي هاي فعلي و با فناوري  ليزر آبي كه سوني و توشيبا معرفي كرده اند، دو  دستگي عميقي ميان توليدكنندگان تجهيزات الكترونيكي، شركت هاي نرم افزاري و استوديوهاي فيلمسازي جهان ايجاد كرده  است.
ظاهرا هر دو فرمت مشابه دي وي دي هاي فعلي است با اين تفاوت كه گنجايش بالاي اين ديسك ها امكان ذخيره حجم بسيار بيشتر اطلاعات را فراهم كرده و به همين دليل فيلم هاي ضبط شده روي دو فرمت جديد دي وي دي داراي كيفيت صدا و تصوير بسيار بالاتري خواهند بود.
در حال حاضر براي هر دو اين فرمت هاي پيشنهادي، دستگاه هاي پخش و ضبط به بازار عرضه شده اند و برخي لپ تاپ هاي جديد نيز به درايو سازگار با يكي از اين دو فرمت دي وي دي مجهزند. ديسك هاي خام هر دو فرمت جديد دي وي دي كم كم در حال راه يافتن به بازار بوده و جديدترين فيلم هاي سينمايي بسته به استوديوي فيلمسازي سازنده فيلم، روي يكي از اين دو فرمت عرضه مي شوند.
جنگ كنسول ها
مايكروسافت در نبرد اوليه كنسول هاي نسل جديد پيروز بود، چون توانست كنسول خودش را تقريبا يك سال زودتر از سوني به بازي كننده ها عرضه كند. اما دليل عمده عقب ماندن سوني و جلو افتادن مايكروسافت، اين بود كه سوني مشغول طراحي درايو بلوري بود و مايكروسافت، ايكس باكس۳۶۰را به همراه دي وي دي هاي معمولي عرضه كرد. اما با شايع شدن فرمتHD براي نمايشگرها، ايكس باكس مسلما به يك درايو HD نياز داشت تا حداقل بتواند با پلي استيشن۳ رقابت كند. در نمايشگاه E3 يك درايو خارجي HD-DVD براي 360 اعلام شد.
قيمت درايو چقدر است؟
شايعات زيادي در چند هفته اخير شنيده مي شود و سايت هاي زيادي مانند HardOCP يا Digitimes به آن اشاره كرده اند. ظاهرا قرار است قيمت نهايي درايوHD-DVD ايكس باكس، 200 دلار باشد. با وجود اينكه مايكروسافت اعلام كرده با خريد درايو HD ايكس باكس، يك HD-Player كامل و ارزان قيمت (در مقايسه با قيمت فعليHD-Player ها كه 400دلار هستند) خواهيد داشت، اما اين قيمت براي يك قطعه جانبي كنسول، بسيار زياد است.
قيمت كنسول ايكس باكس، 400 دلار است كه يك برگ برنده در مقايسه با قيمت 600دلاري پلي استيشن۳ خواهد بود.
اما با وجود يك درايو۲۰۰HD دلاري، ايكس باكس ارزشي برابر با پلي استيشن۳ خواهد داشت، در حالي كه پلي استيشن۳ به مراتب از نظر سخت افزاري و بازي از ايكس باكس بهتر است.
شايعات خبر از خدمات جديد ايكس باكس مانند Media Center جديد و دسته هاي مخصوص بازي هاي اكشن اول شخص مي دهند. اما مايكروسافت طبق معمول در برابر همه اين شايعات سكوت كرده و هيچ تأييد يا تكذيبي درباره هيچ كدام از شايعات اعلام نكرده. به هر حال، قيمت 200 دلار براي درايو خارجي HD كاملا معقول است و نمي توان به راحتي از كنار اين شايعه گذشت.
75فيلم سينمايي روي بلو-ري
گروه استوديوهاي ضبط و نشر فيلم و موسيقي پشتيبان دي وي دي  بلو- ري هم اعلام كرد در آينده نزديك 75فيلم سينمايي ضبط شده روي اين ديسك هاي جديد را براي فروش عرضه خواهد كرد. از جمله اين 75 فيلم مي توان به رمز داوينچي محصول استوديوي سوني پيكچرز و دزدان دريايي كارائيب ساخته والت ديزني اشاره كرد. گروه پشتيبان بلو- ري اعلام كرده است فروش اين 75فيلم جديد كه روي بلو- ري ضبط شده اند، در تعطيلات پايان سال ميلادي جاري و از كشور ژاپن آغاز خواهد شد.

گوشي تلفن همراه ويژه رانندگان
014766.jpg
گروه علمي فرهنگي- تويوتا با همكاري شركت ژاپني كي دي دي آي گوشي تلفن همراه جديدي را براي رانندگان خودروها و با قابليت سازگاري با سامانه جهت يابي خودروهاي اين شركت، عرضه مي كند.
عرضه اين گوشي جديد با نام تيمو TiMO از پايان ماه اكتبر آغاز خواهد شد و در ابتدا تنها در در ژاپن قابل خريداري خواهد بود. اين گوشي جديد تلفن همراه از طريق فناوري ارتباط بي سيم بلو-توث با سامانه جهت يابي خودروهاي تويوتا ارتباط برقرار مي كند. تلفن همراه جديد با اتصال به كنار صندلي راننده شارژ شده و به علاوه كاربران مي توانند از آن براي دانلود رايگان موسيقي و بازي هاي رايانه اي استفاده كنند.
روي اين گوشي يك دكمه ويژه تعبيه شده است كه راننده مي تواند در هنگام بروز حادثه تنها با فشردن آن، با مراكز اورژانس تماس بگيرد. اين گوشي جديد بر پايه يكي از گوشي هاي فعلي كي دي دي آي توشيبا، طراحي شده است. كي دي دي آي دومين شركت مخابراتي بزرگ ژاپن بعد از ان تي تي است و تويوتا يازده درصد از سهام اين شركت را خريده  است.

سايت ويكي مپيا راه  افتاد
گروه علمي فرهنگي- بنياد دانش نامه ويكي پديا، سايت ويكي مپيا را براي ارائه نقشه هاي اينترنتي عرضه كرد.
ويكي مپيا ( WikiMapia) اين امكان را براي كاربران اينترنتي فراهم كرده است كه بتوانند با مراجعه به نقشه ماهواره اي گوگل ، شهرها، خيابانها و محله هاي مورد نظر خود را معرفي كنند. ويكي مپيا مانند ويكي پديا يك دايره المعارف زنده و آن لاين براي معرفي نقاط جغرافيايي در نقشه ماهواره اي جهان است. كاربران مي توانند با مراجعه به اين سايت به  آدرس اينترنتي
www.wikimapia.org و كليك گزينه add new place منطقه جغرافيايي مورد نظر خود را انتخاب و با دادن توضيحات و عنوان مورد نياز ، آن را معرفي كنند.
ويكي مپيا براي كاربران اين امكان را فراهم كرده است كه خانه خود را به صورت خصوصي بيابند و آن را نشانه گذاري كنند و همچنين درباره مكانهاي معرفي شده ، نظرات خود را ارايه دهند. اين سايت از زبانهاي مختلف از جمله فارسي پشتيباني مي كند و نقشه هاي ماهواره اي استفاده شده در آن از سيستم گوگل مپ (Google Map )است.
در دانش نامه ويكي پديا درباره سايت ويكي مپيا آمده است كه اين سايت يك نقشه آن لاين است كه به كمك گوگل مپ به كاربران اجازه مي دهد تا با مكان هاي مختلف را آشنا شوند.

قيمت ويندوز ويستا فاش شد
014772.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت به طور تصادفي قيمت سيستم عامل ويندوز ويستارا افشا كرد كه سريعا از سوي وب سايت آمازون در اختيار كاربران قرار گرفت. براساس اعلام آمازون ، قيمت window vista business 299 دلار خواهد بود كه همان قيمت ويندوز xp حرفه اي است؛ همچنين نسخه  ويندوز ويستا Home 199 دلار عرضه خواهد شد.

موتور جست وجوي اينترنتي جديد
ويژه استفاده كودكان دبستاني
014769.jpg
ايرنا: شركت اي او ال موتور جست وجوي جديدي را راه اندازي كرده است كه كودكان دبستاني مي توانند از آن براي جست وجوي اطلاعات مربوط به تكاليف درسي خود استفاده كنند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، موتور استادي بادي در اصل به صورت رايگان راه اندازي شده، اما يك نسخه ديگر از آن كه به منابع بيشتري دسترسي دارد، با اشتراك ماهيانه 4/95دلار قابل استفاده است. كاربران موتور جست وجوي استادي بادي حتي مي توانند كلاس چندم بودن خود را نيز تعيين كرده و به طور مثال با انتخاب كلاس دوم دبستان، اطلاعات استخراج شده با اين موتور جست وجو را كاملا با رده سني خود هماهنگ كنند.
جيون هرلورد مدير بخش آموزش و خدمات كاربري اي او ال اعلام كرد موتورهاي جست وجوي معمولي بايد بتوانند به گستره بسيار وسيعي از نيازهاي كاربران پاسخ بدهند و به همين علت اغلب اطلاعاتي كه ارايه مي كنند مناسب نيازهاي كودكان نيست و به همين جهت استادي بادي ويژه استفاده كودكان دبستاني راه اندازي شده است.
شركت اي او ال در اين طرح از دائره المعارفها و وب سايتهاي علمي مفيدي نظير سايت سازمان ناسا و همچنين كتابخانه كنگره آمريكا براي استخراج اطلاعات استفاده مي كند و تمامي اطلاعات ارائه شده در موتور جستجوي استادي بادي را چند آموزگار و كارشناس مورد بازبيني قرار داده اند.
موتور جست و جوي استادي بادي يكي از آخرين خدمات رايگان اي او ال است كه با هدف جلب كاربران بيشتر به سوي وب سايتهاي اين شركت و در نتيجه بالابردن درآمدهاي ناشي از جلب آگهي هاي اينترنتي راه اندازي مي شوند.
البته ميزان آگهي هاي اينترنتي استادي بادي در مقايسه با ساير وب سايتهاي اي او ال بسيار كمتر است و محيطي مناسب استفاده كودكان از اينترنت را فراهم كرده است.

آموزش عالي
گزارش نهايي هيات تحقيق و تفحص
از آموزش عالي اواخر مهر ماه ارائه مي شود
014775.jpg
مهر: گزارش 20 فعاليت اصلي و 85 فعاليت فرعي هيات تحقيق و تفحص از آموزش عالي تا اواخر مهر ماه سال جاري ارائه مي شود.
عليرضا زاكاني افزود: كار هيات تحقيق و تفحص از آموزش عالي ادامه دارد و در حال حاضر كل اسناد مربوط به دانشگاه هاي آزاد اسلامي، وزارت علوم و بهداشت جمع آوري شده است تا پس از كد گذاري، گروه هاي تحليلگر كار ساماندهي و تحليل اطلاعات به دست آمده از 1570 دانشگاه و مركز آموزش عالي را انجام دهند. رئيس هيات تحقيق و تفحص از آموزش عالي اظهار داشت: پس از كدگذاري و كمي و كيفي كردن، اطلاعات بر اساس اهميت، اولويت بندي مي شوند تا زودتر ارائه شوند. از اوايل مهر ماه نيز اين اولويت بندي ها مشخص مي شود.: گزارش نهايي به كميته تحقيق و تفحص و طبق ماده 198 آئين نامه مجلس شوراي اسلامي به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و پس از تصويب در كميسيون به صحن علني مجلس شوراي اسلامي مي رود. همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با هيات تحقيق و تفحص مطلوب بود اما دانشگاه آزاد اسلامي همكاري لازم را انجام نداد و باعث توقف در جمع آوري اطلاعات در اين دانشگاه شد.

مدير سنجش دانشگاه پيام نور:
آزمون برون مرزي دانشگاه در 11 كشور برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- مدير سنجش دانشگاه پيام نور اعلام كرد كه آزمون دوره هاي فراگير كارشناسي و كارشناسي ارشد مركز برون مرزي دانشگاه پيام نور 24 شهريور ماه برگزار مي شود.
سيد ابوالحسن ترابي، با بيان اينكه آزمون برون مرزي دوره هاي فراگير دانشگاه در مقطع كارشناسي در 13 رشته است، اظهار كرد:  اين رشته ها شامل ادبيات، الهيات (معارف اسلامي)،  مترجمي زبان،  حقوق، روان شناسي عمومي، علوم تربيتي،  مديريت بازرگاني، حسابداري،  علوم كامپيوتر، جغرافيا،  علوم اجتماعي، حسابداري و مهندسي نرم افزار است.
وي رشته هاي كارشناسي ارشد را شامل رشته هاي علوم تربيتي، زبان و ادبيات فارسي، مديريت دولتي،  جغرافيا با دو گرايش برنامه ريزي روستايي و برنامه ريزي شهري، علوم اجتماعي،  روانشناسي عمومي،  مديريت بازرگاني،  مديريت اجرايي، مهندسي كامپيوتر، آزمون زبان انگليسي، حقوق بين الملل و الهيات و معارف اسلامي با گرايش قرآن و علوم حديث بيان كرد.  آزمون برون مرزي مقطع كارشناسي در چهار كشور افغانستان، دبي، انگلستان و كانادا و آزمون كارشناسي ارشد در كشورهاي افغانستان، امارات،  كره شمالي، استراليا، قطر، بلژيك،  تركيه و آمريكا برگزار مي شود. وي با بيان اينكه ظرفيت پذيرش داوطلبان منوط به كسب حد نصاب نمره است، اظهار كرد:  حد نصاب نمره در مقطع كارشناسي كسب نمره 10 و معدل 12 و در كارشناسي ارشد نيز كسب نمره 12 و معدل 14 است. سوالات آزمون برون مرزي دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور نيز توسط سازمان مركزي دانشگاه طراحي مي شود.

برگزاري اولين آزمون حرفه اي مهندسي شيمي
ايسنا: رئيس انجمن مهندسي شيمي ايران از برگزاري اولين آزمون حرفه اي مهندسي شيمي كشور در بهمن ماه سال جاري خبر داد.
رشتچيان كه در مراسم گشايش ششمين همايش ملي دانشجويي مهندسي شيمي و پنجمين همايش ملي دانشجويي مهندس نفت در دانشگاه اصفهان سخن مي گفت، خاطرنشان كرد: هيچگونه محدوديتي در خصوص دانشجويان فارغ التحصيل مهندس شيمي وجود نداشته و دانش آموختگان از هر دانشگاهي مجاز به شركت در آزمون هستند.
به گفته وي اخذ مدرك قبولي از آزمون مهندسي حرفه اي اعتبار قابل توجهي براي فارغ التحصيلان مهندسي شيمي در جامعه علمي جهاني به ارمغان مي آورد. دكتر رشتچيان در ادامه با تقدير از مسوولان و دانشجويان دانشكده  مهندسي شيمي دانشگاه اصفهان اظهار داشت: دانش آموختگان و دانشجويان اين دانشكده فعاليتهاي پرشوري را در حوزه هاي آموزش و پژوهش نشان داده اند كه نمونه بارز آن قبولي دانشجوي فارغ التحصيل آن با احتساب رتبه دوم در آزمون كارشناسي ارشد و همچنين كسب رتبه نخست آزمون المپياد مهندسي شيمي كشور بوده است.
وي با بيان اين كه انجمن مهندسي شيمي ايران، انجمن نسبتا جواني از لحاظ قدمت فعاليت در كشور است، گفت: اين انجمن در سال 71 تاسيس و اولين مجمع عمومي آن نيز با شكوه خاصي در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد. از سال 71 به بعد نيز با تقويت انجمن مهندسي شيمي شاهد رشد چشمگيري در فعاليت هاي آن بوده ايم به طوري كه برگزاري 10 كنگره علمي و يك كنگره بين المللي در كنار برگزاري همايش ملي دانشجويي مهندس شيمي، پنج همايش دانشجويي مهندس شيمي، 48 سمينار علمي تخصصي، چاپ 23 نشريه فني - تخصصي در زمينه مهندسي شيمي و انتشار اولين مجله علمي پژوهش تخصصي در حوزه مهندسي شيمي به صورتي كه قبل از انتشار موفق به اخذ مجوز نشر شده بود تنها بخشي از دستاوردهاي اين انجمن از بدو تاسيس است.

علمي فرهنگي
وزير آموزش و پرورش:
۹۳ درصد دانش آموزان كشور در مدارس دولتي تحصيل مي كنند
014781.jpg
فارس: وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه نظارت گسترده اي بر عملكرد مدارس كشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر 93 درصد دانش آموزان كشور در مدارس دولتي تحصيل مي كنند.
محمود فرشيدي در خصوص وضعيت ثبت نام دانش آموزان در مدارس گفت: امسال در خصوص ثبت نام دانش آموزان تلاش بسياري شد تا مانند سال هاي گذشته با مشكلات عديده ثبت نام دانش آموزان مواجه نشويم. پرداخت بيشتر و زودتر از موعد هزينه سرانه دانش آموزي به حساب مدارس، يكي از اقداماتي بود كه امسال با همكاري دولت و مجلس انجام شد و موجب كاهش بسيار اخذ وجه در هنگام ثبت نام دانش آموزان از سوي مدارس بود.
فرشيدي نظارت گسترده بر روند ثبت نام دانش آموزان را از ديگر اقدامات آموزش و پرورش در جهت كاهش تخلفات ثبت نامي خواند و اظهار داشت: بيش از 25 هزار بازديد تاكنون از روند ثبت نام دانش آموزان در مدارس توسط ناظران ثبت  نام انجام شده است و در صورت مشاهده تخلف رسيدگي شده است. تعدادي از خانواده ها مي خواهند فرزندانشان را در مدارسي كه خود انتخاب كردند، ثبت نام كنند اما اين موضوع امكان ندارد و ثبت نام بر اساس آدرس منزل است و دانش آموزان در نزديك ترين مدرسه نزديك به منزل، ثبت نام مي شوند.
وزير آموزش و پرورش بر عدالت در آموزش و پرورش تأكيد كرد و گفت: تمام تلاش آموزش و پرورش در جهت ايجاد عدالت در بين دانش آموزان است.

نرم افزار بانك اطلاعات نخبگان ايراني تهيه شد
014778.jpg
ايرنا: معاون پژوهشي وزارت علوم تحقيقات و فناوري گفت: نرم افزار مورد نياز براي راه اندازي بانك اطلاعات نخبگان ايراني در داخل و خارج كشور تهيه شده است و در اختيار بنياد ملي نخبگان قرار مي گيرد.
بنياد ملي نخبگان از مراكز وابسته به نهاد رياست جمهوري است كه خرداد ماه 84مجوز تاسيس آن به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد. اين بنياد به صورت هيات امنايي اداره مي شود كه رئيس جمهوري رياست هيات امنا را بر عهده دارد. همچنين معاون اول رئيس جمهوري به عنوان رئيس بنياد در اين مجموعه حضور دارد و مصوبات آن بايد به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد.
منصور كبگانيان افزود: فعال شدن اين بانك به عهده بنياد نخبگان خواهد بود تا با احراز شرايط نخبگي افراد، اطلاعات مورد نياز درباره آنان را تكميل و به اين بانك وارد كنند. ورود اطلاعات نخبگان، نگهداري و بهره برداري از اين اطلاعات به عهده بنياد ملي نخبگان خواهد بود. ورود اطلاعات نخبگان به محض انتخاب قائم مقام بنياد، صدور احكام اعضاي شوراي نخبگان و تصويب آئين نامه شرايط نخبگي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي آغاز خواهد شد. معاون پژوهشي وزارت علوم در پايان يادآور شد: بسياري از بندهاي آئين نامه احراز نخبگي تهيه شده است كه در هيات امنا به تصويب رسيد و بايد به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد.

همكاري  فرهنگي ايران و ازبكستان گسترش مي يابد
گروه علمي فرهنگي – پس از گذشت پانزده سال از استقلال جمهوري ازبكستان و ديدارهاي مسئولان ايران و ازبكستان از دو كشور و آمد و رفت هيأت هاي نمايندگي، همكاري هاي فرهنگي ايران و ازبكستان، نسبت به گذشته توسعه بيشتري مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما، الهام اكراموف، سفير ازبكستان در جمهوري اسلامي ايران كه به مناسب 31 آگوست، سالگرد اعلام استقلال اين كشور در 1991 با خبرنگاران سخن مي گفت، اعلام كرد: حجم مبادلات اقتصادي دو كشور از 40 ميليون دلار در سال 1999 به 470 ميليون دلار در سال 2005 رسيده است. روابط بين دو كشور نيز به سرعت در حال گسترش است.
به گفته وي، علاوه بر شركت دانشمندان و متفكران ازبكي در نشست ها و سمينارهاي فرهنگي كه در ايران تشكيل مي شود، در بزرگداشت 2750 سالگي شهر سمرقند، 2700 سالگي شهر قرشي، 2000 سالگي شهر مرغيلان و بزرگداشت علما و انديشمنداني چون احمد فرقاني، امام بخاري، امام مطرودي، بهاءالدين نقش بندي، الغ بيگ، امير عليشير نوايي نيز انديشمنداني از ايران شركت كرده و يا خواهند كرد. اكراموف گفت: به منظور تحقق عميق ميراث غني اسلام، در سال 1995 در شهر تاشكند، مركز بين المللي تحقيقات اسلامي تأسيس شد و در سال 99 نيز، رئيس جمهوري كشورمان، مصوبه ايجاد دانشگاه علوم اسلامي تاشكند را تصويب كرد كه براي آموزش محصلان علوم ديني در درجه فوق ليسانس و بالاتر تأسيس شده است. وي در مورد توسعه توريسم در ازبكستان، با اشاره به ويژگي  شهرهاي سمرقند، بخارا و خيوه و تمدن ماوراءالنهر، از آمادگي اين كشور براي بازيد گردشگران ايران از اين شهرها و مناطق خبر داد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |  
|  بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |