يكشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۵ - Sep 3, 2006
پرونده سرقت عجيب در دادسراي شميرانات
مرد بي سواد 20ميليون تومان كتاب سرقت كرد
عكس: آرشيو
اين مرد مرموز هر دو روز يك بار وارد شهر كتاب مي شد و دقايقي بعد در حالي كه جعبه هاي كفش يا مواد غذايي در دست داشت، با خريد تعدادي كتاب ارزان قيمت خارج مي شد
014877.jpg
گروه حوادث جواد عزيزي: سارق شهر كتاب كه خود سواد چنداني براي خواندن ندارد پس از سرقت 20 ميليون تومان كتاب نفيس از شهر كتاب نياوران با كمك دوربين هاي مداربسته به دام افتاد.
به گزارش همشهري، مدتي پيش مسئولان شهر كتاب نياوران هنگام بررسي آمار كتابهاي فروخته شده متوجه مفقود شدن تعدادي از كتابهاي نفيس شدند كه نام آنها در ليست فروش نبود. آنان كه به اين ماجرا مشكوك شده بودند به بررسي تمامي فيلم هاي ضبط شده توسط دوربين هاي مدار بسته پرداختند ولي اين بررسي نتيجه اي در بر نداشت و سر نخي به دست نيامد. از آنجا كه 19 دوربين مدار بسته، تمامي نقاط شهركتاب را پوشش مي دادند و سرقت كتابهاي نفيس به دور از چشم دوربين ها بعيد به نظر مي رسيد ماجراي مفقودشدن كتابها اهميت بيشتري پيدا كرد و نگهبانها ماموريت يافتند سيستم حفاظتي را گسترده تر كنند. در حالي كه نگهبانان و دوربين ها تمامي عكس العمل هاي مراجعان را زير نظر داشتند باز هم روند مفقودشدن كتابها ادامه داشت و هر دو روز يك بار به كتابها دستبرد زده مي شد.
مأموران حراست شهر كتاب كه هنوز سرنخي از اين ماجراي مرموز به دست نياورده بودند بار ديگر به بررسي فيلم هاي ضبط شده توسط دوربين ها پرداختند و اين بار به مردي با ظاهري آراسته مشكوك شدند. اين مرد مرموز هر دو روز يك بار وارد شهر كتاب مي شد و دقايقي بعد در حالي كه جعبه هاي كفش يا مواد غذايي در دست داشت، با خريد تعدادي كتاب ارزان قيمت از شهر كتاب خارج مي شد. از آنجايي كه همه تحقيقات انجام شده به مرد مرموز ختم مي شد، همه نگهبانها براي به دام انداختن او به حالت آماده باش درآمدند و مدتي بعد تماس تلفني ناشناس ظن مسئولان شهر كتاب را به مرد مرموز بيشتر كرد. مرد ناشناس كه نمي خواست خود را معرفي كند در اين تماس گفت كه فردي پس از سرقت كتابهاي نفيس شهر كتاب، آنها را به خريداران كتابهاي دست دوم در ميدان انقلاب مي دهد.
چند روز پس از اين تماس، مرد مرموز بار ديگر در شهر كتاب آفتابي شد و اين بار نگهبانها بلافاصله پليس را در جريان گذاشتند و مرد مرموز را زير نظر گرفتند. لحظاتي بعد زماني كه اين مرد قصد سرقت چند كتاب را داشت از سوي نگهبانها دستگير و در اختيار ماموران پليس قرار گرفت. او در نخستين بازجويي ها به سرقت كتابها اعتراف كرد و مدعي شد كه در اين سرقتها فرد ديگري همدست او بوده است.
وي پس از انتقال به شعبه ششم دادسراي شميرانات به بازپرس علي رضا روستا طسوجي گفت: فرد ناشناسي قبل از ورود من به شهر كتاب، تعدادي كتاب نفيس را درون جعبه كفش يا مواد غذايي قرار مي داد و جعبه را در جايي مشخص مي گذاشت. من قبل از ورود با تلفن با اين مرد تماس مي گرفتم و همدستم به من مي گفت كه چه ساعتي به آنجا مراجعه كنم. به اين ترتيب من در ساعت مقرر به شهر كتاب مي رفتم و پس از برداشتن جعبه مورد نظر كه به دور از چشم دوربين ها بود از آنجا خارج مي شدم. پس از اعترافات سارق شهر كتاب بازپرس روستا طسوجي براي او قرار بازداشت صادر كرد و تحقيقات پليس براي دستگيري همدست او ادامه يافت.
سرقت 20 ميليون توماني كتاب
سارق شهر كتاب مردي حدودا 38 ساله با قدي متوسط است كه صورت تكيده و لاغر او نشان از اعتياد شديد وي به موادمخدر دارد. او كه پدر يك دختر و پسر است در گفت وگو با خبرنگار همشهري علت سرقت كتابها را تهيه هزينه موادمخدر عنوان مي كند و مي گويد من مستاجرم. چون بيكار بودم مجبور شدم هر طوري شده شكم بچه هايم را سير كنم.
- سابقه هم داري؟
نه. من در كار چاپ فعاليت مي كردم. ولي چون كار چاپ مقطعي است و مدتي بيكار مي ماندم پولي براي گذران زندگي نداشتم.
- چقدر سواد داري؟
خيلي كم. نمي توانم به خوبي بخوانم.
- چطور شد كه سارق كتاب شدي؟
يكي را مي شناختم كه دستفروش بود و در ميدان انقلاب سي دي مي فروخت. او به من شماره  تلفني داد و گفت با آن تماس بگير. اين فرد كه خودش همه كارها را انجام مي دهد و تو فقط بايد كتابها را از شهر كتاب خارج كني و بفروشي.
- كتابها را چقدر مي فروختي؟
تنها 20 درصد قيمت كتاب را به من مي پرداختند.
- تا حالا آن فرد را ديده اي.
نه. فقط با او تلفني صحبت كرده ام.
- سهم او را چطور مي پرداختي.
از طريق همان سي دي فروش نصف من مي گرفتم و نصف را به او مي دادم.
- چه مدت بود كه سرقت مي كردي؟
تقريباً 4 ماه و حدود 400 جلد كتاب را به سرقت بردم.
- مي گويند 20 ميليون تومان كتاب به سرقت برده اي؟
نمي دانم. ولي سهم من از اين سرقتها فقط 400 هزار تومان بود.
- روز آخر چرا قصد سرقت كتابهاي ارزان قيمت را داشتي؟
وقتي آخرين بار زنگ زدم، آن فرد گفت كه ديگر به من زنگ نزن چرا كه ماجرا لو رفته ولي من خمار بودم و بايد براي تهيه پول مواد به شهر كتاب مي رفتم. براي همين اين بار كه نه جعبه اي در كار بود و نه بسته اي خودم تصميم به سرقت گرفتم.

ملاقات خونين كارخانه دار و كارگر اخراجي
گروه حوادث- با تلاش كارآگاهان پليس آگاهي تهران بزرگ، عامل شليك هاي خونين به يك كارخانه دار دستگير شد. ساعت 30/17 دقيقه پنج شهريور رضا كه 32 سال سن دارد درحالي كه خون زيادي از پايش جاري بود وارد كلانتري ونك شد. گلوله كلت كمري پاي راست او را مجروح كرده و عامل اين شليك خونين بعد از مجروح كردن رضا با سرقت خودروي وي از محل حادثه گريخته بود.
رضا كه مالك يك كارخانه رنگ سازي در حوالي تهران است درحالي كه وضعيت جسمي مناسبي نداشت درخصوص حادثه اي كه برايش رخ داده بود به پليس گفت: چند ماه قبل يكي از كارگران كارخانه به نام حسين را به دلايلي از كار اخراج كردم ولي اين كارگر خلافكار دائم با تماس هاي تلفني خود مرا آزار مي داد و درخواست مبالغي پول از من داشت. روز قبل از اين حادثه طي يك تماس تلفني درخواست كرد تا مرا ببيند من نيز با وي قرار ملاقاتي براي ساعت 17 در حوالي ميدان ونك گذاشتم. در زمان قرار به ميدان ونك رفتم، حسين به محض ديدن من روي صندلي خودروام نشست و با كلتي كه همراهش بود مرا تهديد كرد. وقتي با مخالفت من در برابر پرداخت پول مواجه شد با شليك گلوله مرا مجروح كرد و بعد از آنكه مرا از خودرو به بيرون انداخت با سرقت خودروام از محل گريخت.
پليس بعداز بررسي اظهارات مرد مجروح، پرونده را به اداره يكم آگاهي تهران بزرگ ارجاع داد. محمد تورنگ رئيس مركز اطلاع رساني پليس تهران بزرگ روز گذشته ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: بعد از ارسال پرونده به اداره يكم، كارآگاهان بررسي هاي تخصصي خود بر روي اين پرونده را آغاز كردند و بعد از چند بررسي در نهايت ردي از حسين در شهرستان قم كشف شد و در نهايت متهم بازداشت شد و به بزه انتسابي خود اعتراف كرد.

آخرين اخبار از حادثه مرگبار فرودگاه مشهد
014862.jpg
گروه حوادث- شمار قربانيان شناسايي شده سانحه هواپيماي توپولف، با شناسايي 9 جسد ديگر به 15 تن رسيد. مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي اسامي قربانيان تازه شناسايي شده را به شرح ذيل اعلام كرد: سديد يعقوب زاده 17 ماهه، گيتي خاني 4 ساله ،سارا كوه ميشي
۸ ساله، مرضيه كوه ميشي 26 ساله ،سمانه كريمي پور 16 ساله ،راضيه گندم كار 27 ساله، سيما محرابيان 28 ساله ،زين الملوك غدير۵۰ ساله ،علي مقيسه 35 ساله، محمد كاظمي پور 70 ساله، نويد سالاري سروري 17 ساله، ماشاءالله قريب شاهيان 52 ساله، نوشين صدقي فيض آباد 23 ساله، فاطمه صالحي 38 ساله، زينت السادات پورحسيني طرقي 61 ساله.
محمد كاظميان، گفت: با حضور قاضي كشيك در پزشكي قانوني براي تمامي اجساد شناسايي شده جواز دفن صادر شده است. وي افزود: آزمايشات لازم در خصوص تمامي اجساد به عمل آمده و در صورت عدم شناسايي اجساد، پزشكان از طريق DNA وارد عمل مي شوند. مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي از خانواده هاي كشته شدگان اين حادثه كه در استان هرمزگان بسر مي برند تقاضا كرد با مراجعه به سازمان پزشكي قانوني استان و بررسي تصاوير، هرچه سريعتر هويت اجساد را مشخص كنند.

قصاص براي مرد چند چهره
گروه حوادث- مردي كه پس از ارتكاب جنايت با تغيير قيافه 4 سال از چنگ ماموران گريخته بود پس از دستگيري و برگزاري جلسه محاكمه از سوي قاضي شعبه 1156 مجتمع قضايي بعثت به قصاص نفس(اعدام)محكوم شد.
به گزارش همشهري، عصر روز 18 آبان 81 با گزارش وقوع يك قتل در خيابان شوش مأموران در صحنه جنايت حاضر شده و در تحقيقات اوليه دريافتند در جريان درگيري بين دو جوان كه يكي راننده خودرو مسافركش و ديگري ميوه فروش سيار بوده است مرد ميوه فروش به نام علي در اثر ضربه مرگباري كه توسط مرد راننده به نام اكبر به ناحيه قلبش وارد آمده به قتل رسيده است. در ادامه تحقيقات از شاهدان حادثه مشخص شد، اكبر كه در يك قصابي در تهران كار مي كرده است ساعتي قبل از حادثه به طور اتفاقي براي سوار كردن مسافر به ميدان شوش آمده ولي هنگامي كه متوجه درگيري دوستش با چند نفر شده براي هواخواهي از دوستش وارد درگيري شده و با يك ضربه چاقو علي را به قتل رسانده و دو نفر ديگر را مجروح كرده است.
با دستور قاضي الهي زاده، تيمي از كارآگاهان دايره 10 اداره آگاهي تهران مسئول رسيدگي به اين پرونده و دستگيري متهم كه در ورامين ساكن بود، شدند. اما چهار سال تحقيق و بررسي براي شناسايي مخفي گاه متهم به قتل نتيجه خاصي نداشت تا اين كه بالاخره، پليس جنايي تهران توانست با انجام كارهاي اطلاعاتي مخفيگاه متهم را در شرق تهران رديابي كند و متهم را كه تغيير قيافه داده بود دستگير و تحت بازجويي قراردهد.
متهم از همان ابتدا با بيان اين كه ديگر از فرارهاي بي نتيجه و كابوس هاي شبانه خسته شده است به ارتكاب جنايت اعتراف كرد. قاتل 28 ساله در جريان برگزاري جلسه محاكمه اش در حالي كه اولياي دم درخواست قصاص كرده بودند در دفاع از خود گفت: قصد كشتن نداشتم. وقتي متوجه درگيري شدم تنها دوستم را ديدم كه در درگيري شركت داشت و من تنها براي نجات او وارد معركه شدم.
بر پايه اين گزارش، قاضي الهي زاده صبح ديروز با صدور حكم، اين قاتل جوان را به قصاص نفس محكوم كرد.

چهار ميليون مترمربع از اراضي تصرف شده،
باز پس گرفته شد
ايسنا : چهار ميليون مترمربع از اراضي كه به صورت عدواني و غيرقانوني تصرف شده و توسط افرادي با صحنه سازي و سندسازي تملك شده بود، از يد آنان خارج و تحويل دولت و سازمان هاي مربوطه شد.
دادستان تهران صبح ديروز در جلسه شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي استان تهران كه در مجتمع امام خميني(ره) برگزار شد، با اشاره به عملكرد 10 ماهه  گذشته اين شورا گفت: آمار به دست آمده حاصل زحمت و تلاش همه نهادهاي عضو شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي استان تهران است كه بر اساس آن حدود چهار ميليون متر مربع از اراضي كه به صورت عدواني و غيرقانوني تصرف شده و توسط افرادي با صحنه سازي و سندسازي تملك شده بود، از يد آنان خارج و تحويل دولت و سازمان هاي مربوطه شد. سعيد مرتضوي ادامه داد: رقم ذكر شده در 90 پرونده  قضايي و در نقاط مختلف استان تهران مطرح شد و طبق ارزيابي كارشناسان بيش از 407 ميليارد و 608 ميليون تومان ارزش اراضي تملك شده بوده است.

كلاهبرداري باند جعل اسناد از مشتريان بانكها
014865.jpg
اعضاي باندي كه با جعل نام ومشخصات مشتريان شعبه هاي متعدد بانك سپه تهران اقدام به برداشت ميليونها تومان پول از حساب آنها كرده اند از سوي ماموران مركز عمليات ويژه معاونت اطلاعات ناجا دستگير شدند.
بازپرس شعبه ششم دادسراي كاركنان دولت با بيان اين خبر گفت: متهمان با همكاري يكي از كارمندان بانك سپه اقدام به جعل دسته چك هاي مشتريان شعبات مختلف اين بانك مي كردند. وي اضافه كرد: يكي از كارمندان بانك سپه كه به اطلاعات مالي مشتريان شعبات اين بانك دسترسي داشت، مشخصات افرادي را كه داراي دسته چك هاي طلايي بودند به اعضاي باند مي داد و آنها نيز اقدام به جعل دسته چك و برداشت وجه نقد از حساب اين افراد مي كردند. وي با اشاره به اين كه پنج نفر از اعضاي اين باند توسط ماموران مركز عمليات ويژه معاونت اطلاعات نيروي انتظامي شناسايي و دستگير شده اند، خاطر نشان كرد: متهمان در آخرين مرحله از فعاليت مجرمانه خود قصد داشتند مبلغ چهار صد ميليون تومان از حساب يكي از شركت هاي بارزگاني برداشت كنند كه توسط ماموران مركز عمليات ويژه ناجا شناسايي و دستگير شدند. بازپرس شعبه ششم دادسراي كاركنان دولت از مردم خواست در صورتي كه از متهمان شكايتي دارند به مركز عمليات ويژه معاونت اطلاعات نيروي انتظامي مراجعه كنند.

با دستگيري 47 عضو باند گلدكوئيست در كرج مشخص شد
سرشاخه ها، جوانان ساده لوح را اغفال مي كردند
014868.jpg
014871.jpg
اعضاي شبكه گلدكوئيست با اجاره كردن خانه هاي مسكوني ، جوانان روستايي را به عضويت شبكه درآورده و از آنها كلاهبرداري مي كردند.
رئيس پليس استان تهران روز گذشته با اعلام خبر دستگيري اعضاي باند گلدكوئيست در توضيح شيوه كلاهبرداريهاي گلدكوئيستي گفت: از مدتي قبل اخباري درباره فعاليت گسترده اعضاي دو شبكه  هرمي در كرج به ماموران گزارش مي شد ، با افزايش گزارشها ماموران مبارزه با جرايم اقتصادي اقدامات گسترده اي را جهت شناسايي اعضاي شبكه ها در دستور كار خود قرار دارند.
ماموران در جريان تحقيقات پي بردند كه اعضاي اين شبكه فعاليت بسيار گسترده اي در سطح كشور دارند بطوريكه جوانان و نوجوانان روستايي را پس از شناسايي با وعده هاي كسب درآمدهاي هنگفت، اغفال كرده و از استانهاي دور دست با درنظر گرفتن خوابگاه براي آنها به شهرستان كرج مي كشاندند تا آنها را وارد شبكه كنند. بررسي هاي بعدي درباره اين شبكه نشان داد كه گردانندگان اصلي آن دو نفر به نام هاي عليشاه و حاصل هستند كه با دريافت مبلغ 15ميليون ريال از فريب خوردگان اقدام به عضوگيري آنها مي كردند وسپس با اسكان دادن متقاضيان ساده لوح در خوابگاهها از آنها براي عضو گيري استفاده مي كردند.
با شناسايي دو مركز و محل سكونت موقت متعلق به اين باند ، 47 نفر از عوامل اين شبكه طي عملياتهاي جداگانه اي دستگير شدند .
به گفته سردار زارعي رئيس پليس استان تهران ،در بازرسي هاي صورت گرفته از محل هاي ملاقات و پرزنت كردن اعضا، تعداد زيادي جزوات، كتاب، و سي دي، كاتالوگهاي آموزشي و تبليغي و ... كشف و ضبط شد.
متهمين اصلي ضمن پذيرش اتهام عضويت در شبكه اعتراف كردند دهها ميليون تومان از زير مجموعه هاي خود گرفته اند و از اين طريق درآمدي در حدود 12 هزار دلار براي خود كسب  كردند.

۱۵ ضربه مرگبار از سوي سرباز سابقه دار
014874.jpg
گروه حوادث- سرباز جواني كه قصد سرقت خودروي پيكاني را داشت، زماني كه با مقاومت راننده رو به رو شد او را با 15 ضربه چاقو زخمي كرد.
به گزارش همشهري، عصر روز جمعه زماني كه ماموران پادگان كيانشهر در حال انجام وظيفه بودند ناگهان متوجه شدند يك خودرو در حالي كه به صورت ممتد در حال بوق زدن است با سرعت هر چه تمامتر به طرف آنها مي آيد .
سربازان جوان از ترس اينكه خودرو با آنها برخورد نكند خود را به طرف ديوار پادگان كشيدند، اما در يك لحظه شاهد توقف خودرو و فرار يك سرباز جوان از داخل آن شدند كه به سرعت به طرف يك شركت مي دويد سرباز جوان در حاليكه بسيار مضطرب و نگران بود به يكي از مسئولان شركت گفت كه پدرش بسيار عصباني است و مي خواهد او را به زور چاقو به سربازي ببرد.
در حاليكه ابتدا تصور مي شد كه يك نزاع خانوادگي است، اما دقايقي بعد هنگاميكه شاهدان به طرف خودرو رفتند با پيكر خونين راننده اي رو به رو شدند كه با ضربات چاقو زخمي شده بود.ماموران پادگان با ديدن اين صحنه سريعا موضوع را به پليس 110 اطلاع دادند.
با حضور ماموران در صحنه حادثه، راننده به بيمارستان انتقال يافت و تحقيق از شاهدان حادثه و سرباز فراري آغاز شد، در بررسي هاي صورت گرفته مشخص شد كه جوان سرباز كه سه بار سابقه سرقت خودرو دارد ، دروغ مي گويد و قضيه اين بوده است كه هنگامي كه وي قصد سرقت خودروي راننده را داشته است با مقاومت راننده وي را با 15 ضربه چاقو مجروح كرده است . به اين ترتيب سرباز جوان تحت بازجويي قرار گرفت.
بنا به اين گزارش پس از تحقيقات اوليه از اين متهم، صبح ديروز وي مقابل بازپرس شعبه 3 دادسراي امور جنايي تهران به توضيح ماجرا پرداخت و گفت:روز حادثه خودروي مورد نظر را در ميدان آزادي به صورت دربستي به مقصد كيانشهر كرايه كردم.وقتي به محل خلوت رسيديم با تهديد چاقو از او خواستم تا خودرواش را در اختيارم قرا ردهد اما او مقاومت كرد و با هم درگير شديم و من چندين ضربه چاقو به وي وارد كردم اما هنگاميكه قصد فرار داشتم دستگير شدم.
بر پايه اين گزارش،با دستور بازپرس روشن متهم اين پرونده براي تحقيقات بيشتر در اختيار ماموران دايره اول اداره آگاهي تهران قرار گرفت تا بررسي ها بر روي ساير سرقت هاي احتمالي وي صورت گيرد.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |  
|  بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |