يكشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۵ - Sep 3, 2006
با برطرف شدن محدوديت بودجه
تئاتر شهرستان ها رونق مي گيرد
014727.jpg
014730.jpg
ايسنا: بودجه  مراكز هنري زيرپوشش معاونت هنري وزارت ارشاد بر مبناي ارائه  برنامه به اين مراكز تخصيص داده مي شود.
محمدحسين ايماني خوشخو، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به چگونگي تخصيص بودجه اداره كل هنرهاي نمايشي گفت: ابتداي امسال از سوي ديوان محاسبات اداري اين موضوع عنوان شد كه بودجه  حمايتي مراكز تحت پوشش معاونت هنري نمي تواند به طور مستقيم در اختيار اين مراكز قرار گيرد، بنابراين به مدت كوتاهي از ظرفيت بنياد رودكي استفاده كرديم كه خوشبختانه اين مشكل حل شد.
وي توضيح داد: در حال حاضر مجراي اصلي تخصيص بودجه همان مجراي قبلي استژ؛ منتها با اين تفاوت كه اين مراكز ابتدا گزارش عملكرد قبلي و نيز برنامه هاي آتي خود را ارائه مي دهند و متناسب با آن برنامه ها، بودجه  مورد نياز خود را دريافت خواهند كرد.
وي تاكيد كرد: امسال نسبت خوبي ميان بودجه  تهران و شهرستان ها وجود دارد، هر چند احتمال دارد در مورد بودجه  تهران با محدوديت هايي روبه رو شويم، اما اميدواريم بعد از سال ها بتوانيم تا حدودي محروميت بودجه  شهرستان ها را برطرف كنيم.
وي درباره  وضعيت تخصيص بودجه  تهران گفت: مراكز ما در تهران، برنامه هاي خود را ارائه داده اند و بتدريج كه به اجراي برنامه ها نزديك مي شوند،  بودجه  خود را دريافت مي كنند. وي درباره محدوديت ها در مورد اجراي برخي نمايش ها طي چند وقت اخير گفت: نسبت به گذشته تفاوتي نكرده است. به هر حال وظيفه  اداره  كل هنرهاي نمايشي ايجاب مي كند كارهاي نمايشي طبق اصولي كه مشخص شده اجرا شوند و اين موضوع هم اتفاق جديدي نيست؛ بلكه اصولي است كه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده است.
وي خاطر نشان كرد: آنچه هم اكنون مورد توجه بيشتري قرار مي گيرد، انطباق كامل اجرا با متن است؛ به اين معنا كه شوراي بازبيني با دقت بيشتري به اين موضوع توجه مي كند.
وي تاكيد كرد: مشكلات گروه ها از طريق گفت وگو حل مي شود و تاكنون بخشنامه  كتبي به هيچ گروهي ابلاغ نشده است، بنابراين نمي توان گفت دستورالعمل نظارت تغيير كرده است.
معاون هنري همچنين درباره  نظارت بر جلسات نمايشنامه خواني گفت: از آنجا كه جلسات نمايشنامه خواني مانند اجراي نمايش، مخاطب عام دارند، نيازمند دريافت مجوز هستند اما در مورد جلساتي كه به شكل خصوصي و دانشگاهي و به منظور بررسي علمي يك متن برگزار مي شود، دريافت مجوز لازم نيست. معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره  زمينه هاي ايجاد تئاتر خصوصي گفت: تئاتر خصوصي به معناي تئاتري كه صرفا با تكيه بر گيشه كار كند، هرگز نمي تواند موجب استقلال تئاتر شود و تصور نمي كنم هنرمندان تئاتر هم به دنبال اين باشند كه صرفا مبتني بر گيشه و بدون دريافت كمك هاي دولتي كار كنند.
وي در پايان تاكيد كرد: يكي از رشته هايي كه قطعا بايد مورد حمايت دولت قرار گيرد، هنرهاي نمايشي است كه توسعه  كلان آن هم بايد با پشتيباني دولت انجام شود.

اليور استون: سينماي آمريكا بر طبل جنگ مي كوبد
014736.jpg
گروه اد ب و هنر- فيلمساز جنجالي سينماي آمريكا كه روز گذشته كار تازه اش مركز تجارت جهاني را در جشنواره ونيز نمايش داد، مي گويد كه سينماي آمريكا بر طبل جنگ مي كوبد.
به نوشته سايت بي بي سي، استون بعد از نمايش عمومي فيلمش در يك گفت وگوي جمعي شركت كرد. وي در بخشي از صحبت هاي خود گفت: فيلم هايي مثل پرل هاربر و افول شاهين سيا جنگ را چيزي مقدس توصيف مي كنند و سينماي آمريكا با محصولاتش به تشويق و تبليغ جنگ مي پردازد. اين فيلم ها روحيه جنگ طلبي را در بين مردم عادي آمريكا تبليغ مي كنند.
خالق فيلم هاي ضدجنگ پلاتون و متولد چهارم ژولاي با اشاره به اين دو فيلم خود ادامه داد: در اواخر دهه نود ميلادي سينما دوباره در مسيري قرار گرفت كه ايده جنگ را يك چيز باشكوه معرفي كند و من سعي كردم با فيلم هايم درباره جنگ ويتنام در مقابل اين جبهه مقاومت كنم. سينماي جنگ تلاش دارد خشونت را به عنوان يك اصل در دل جامعه جا بيندازد و اين مسئله، هم اكنون يك مشكل فرهنگي است .مركز تجارت جهاني كه نيكلاس كيج را در نقش اصلي دارد، قصه اش درباره دو مامور آتش نشاني است كه در روز يازدهم سپتامبر به كمك آسيب ديدگان مي آيند. فيلم كه سمت و سويي ضدجنگ، ويراني و تروريسم دارد، پيام اميد به آينده و زندگي را در دل خود دارد.

سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان
گروه ادب و هنر- سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان سراسر كشور در زمينه هاي گوناگون هنرهاي تجسمي در سالن اجتماعات دانشگاه محقق اردبيلي در شهرستان اردبيل برگزار مي شود.
در اين جشنواره هنرمندان جوان سراسر كشور در رشته هاي نقاشي، طراحي، گرافيك، مجسمه سازي، سفالگري، نگارگري، خوشنويسي و كاريكاتور آثار خود را از 12 تا 16شهريورماه به تماشا مي گذارند.اين جشنواره براي هموطنان خطه آذربايجان فرصتي فراهم آورده است تا در روز 12شهريور ماه در ساعت 30/8 تماشاگر آثار اساتيد هنرهاي تجسمي كشور باشند و پس از آن در اين جشنواره آثار جوانان، در معرض قضاوت هيأت داوران بلندپايه  اي از رشته هاي گوناگون هنرهاي تجسمي قرار گيرد.
تقي زاده شكيبا دبير جشنواره و يعقوب امداديان، دبير اجرايي آن است و گروهي از هنرمندان كشور از قبيل آذر آل طاها، پرويز اسكندر پور خرمي، عباس اخوين، محمد مهدي انوشفر، غلامعلي لطيفي، ميرزا عليخاني، جواد نوبهار و احمد وكيلي، قضاوت و داوري نهايي رشته هاي گوناگون اين جشنواره را به عهده دارند.

دادبه : شهريار حاصل بازگشت ادبي و مدرنيته بود
ايسنا: شهريار محصول برخورد و تركيب دو جريان است؛ مدرنيته (نوگرايي) كه همزمان با مشروطيت وارد ادبيات كشور شد و بازگشت ادبي كه از سبك هاي شعر فارسي است.
اصغر دادبه كه در نشست هنر، فلسفه و ادبيات با موضوع نگاه به جلوه هاي هنر و ادب و انديشه در شعر شهريار در تبريز سخنراني مي كرد، با بيان اين مطلب افزود: آنچه باعث شد شهريار، شهريار شود، تلاقي دو جريان مذكور و نيز فضايي بود كه شهريار در آن مي زيست. وي با بيان اين كه يكسونگري در زمينه هاي مختلف بويژه در مسائل عقلي و فلسفي مانع نتيجه گيري مطلوب است، تصريح كرد: جنگ هاي مدرن امروزي به اين دليل است كه تلاش مي كنيم صرفاً سنتي باشيم و يا صرفاً مدرن؛ تصميم مي گيريم يكپارچه عليه سنت ستيز كنيم و يا همه جانبه عليه مدرنيته موضع بگيريم. اين مدرس دانشگاه به نهضت مشروطه اشاره كرد و گفت: وطن دوستي و ملي گرايي، نه در مفهوم سياسي، بلكه در مفهوم فرهنگي از جمله موضوعاتي بود كه با اين نهضت وارد كشور شد كه البته شهريار با ايجاد تعادل، تركيب مناسبي بين احساسات بي بديل ميهني و ديني را در شعر خود خلق كرد.

هيوا مسيح: غزل، قالب مناسبي براي دفاع مقدس نيست
گروه ادب و هنر- هيوا مسيح، شاعر نوپرداز گفت: در بيشتر اشعار دفاع مقدس به قالب غزل تكيه شده است كه از نظر ساختاري اشتباه است، چون شاعر در اين اشعار به پديده جنگ و دفاع مقدس مي پردازد و غزل قالب مناسبي براي اين مضمون نيست.
مسيح كه با ستاد خبري كنگره شعر دفاع مقدس سخن مي گفت، افزود: چگونگي بيان شعر و استفاده از زبان و ساختار نو در شعر، از اهميت بسيار برخوردار است، ضمن اين كه براي اين مشكلات ساختاري، نمي توان نسخه اي پيچيد، بلكه نيازمند زمان است و شاعران در طول زمان به آن دست خواهند يافت.شاعر مجموعه پرفروش من از دنياي بي كودكي مي ترسم ، درباره حمايت سازمان هاي دولتي گفت: شعر، سفارشي نيست و نمي توان به شاعران سفارش داد تا شعر خوبي براي دفاع مقدس بگويند، بلكه زماني شعر خوبي در اين زمينه خواهيم داشت كه شاعري راستين، ارزش هاي دفاع مقدس را حس كرده و به آنها ايمان داشته باشد و بتواند اين ارزش ها را با فرم، زبان و قالبي نو ارائه كند.مسيح در عين حال، برگزاري كنگره شعر دفاع مقدس را براي ايجاد فضاسازي در ميان شاعران موثر دانست وگفت: اگر تاكنون شعر دفاع مقدس فراگير نشده، شايد به اين علت باشد كه شعر دفاع مقدس، زبان خاص خود را هنوز نيافته است.

اخبار كوتاه
شب بخير فرمانده در ژاپن
فيلم سينمايي شب بخير فرمانده به كارگرداني انسيه شاه حسيني در دومين حضور بين المللي اش در جشنواره فوكوئوكا ژاپن به نمايش در مي آيد. اين جشنواره از تاريخ 24 شهريور تا 2 مهر ماه (15 تا 24 سپتامبر) برگزار مي شود و انسيه شاه حسيني با آخرين ساخته اش شب بخير فرمانده در اين جشنواره حضور دارد. شب بخير فرمانده پيش از اين جايزه كاتوليك هاي جشنواره كارلوي واري را دريافت كرد.
گزيده اشعار زنده ياد عباسيه كهن
مجموعه شعر كوه را با صداي من بگذار ! ، گزيده اي از اشعار زنده ياد سيد محمد عباسيه كهن - شاعر معاصر ، روانه بازار كتاب و ادبيات شد. مجموعه شعر كوه ر ابا صداي من بگذار! با مقدمه تقطيع دقيقه اي آب به قلم عبدالرضا رضايي نيا از سوي نشر سوره مهر، دفتر شعر آفرينش هاي ادبي حوزه هنري منتشر شده است.اين كتاب در 160 صفحه ، شمارگان 2200 نسخه و شش فصل به چاپ رسيده است .
۳۵ كشور جهان در كنگره يونيكا
در كنگره امسال يونيكا (Unica) آثاري از 35 كشور جهان به نمايش در مي آيد. شش فيلم كوتاه از توليدات انجمن سينماي جوانان ايران در اين رويداد فرهنگي كه امسال در كره جنوبي برگزار مي شود، به نمايش درخواهد آمد.اين رقابت جهاني هر سال به شكل غيرانتفاعي و با همياري كشورهاي عضو يونسكو برپا مي شود. در كنگره امسال كشور ايران آثار كوتاه ايراني، 65 دقيقه فرصت نمايش دارند و فيلم هاي كوتاه اتاق جيغ ، با او ،  دست سياه ، نان سفيد ، فرصتي براي كشيدن يك سيگار و گپ به روي پرده مي روند.
محاكمه قادري تا 10 روز ديگر
فيلمبرداري فيلم سينمايي محاكمه به كارگرداني ايرج قادري تا 10 روز ديگر به پايان مي رسد و فيلم وارد مراحل فني مي شود. مراحل پاياني فيلمبرداري محاكمه اين روزها در خيابان هاي تهران در حال پيگيري است و قرار است سكانس پاياني آن در شمال كشور مقابل دوربين برود. محاكمه بعد از آكواريوم دومين فيلمي است كه قادري پس از مدت ها دوري از بازيگري در آن ايفاي نقش كرده است.
نقالان ميداني در كاخ سعدآباد
مرشد ميرزاعلي، ساقي عقيلي و هنرمندان نمايش هاي ميداني همزمان با گراميداشت ايام مبارك شعبانيه در كاخ سعدآباد به اجراي برنامه مي پردازند. 15نمايش ميداني با مضمون طنز، ميراث فرهنگي، نقالي، شاهنامه خواني و ... تا 17 شهريورماه در معرض ديد عموم قرارمي گيرد.اين نمايش ها كه در دو نوبت صبح و عصر اجرا مي شوند، روزهاي پنج شنبه و جمعه به صورتي ويژه براي مخاطبان اجرا خواهند شد.

چهره روز
محمد حسين جعفريان و شعر مدرن
ابراهيم زاهدي مطلق
014733.jpg
۱ - دوست ناديده ام محمدحسين جعفريان را با يكي از نوشته هايش درباره يكي از شهداي ارامنه جنگ تحميلي مي شناسم؛ شهيدي كه نامش روي يكي از خيابان هاي شهر نقش شده و متأسفانه اين اسم مقدس را به خاطر ندارم.
۲ - جعفريان را به خاطر دو اظهار نظر بسيار زيبايش دوست دارم؛ الف: به خاطر تعبير قشنگي كه از پاي مجروحش در جنگ افغانستان دارد: يك پاي من در افغانستان شهيد شده است و ب: توضيحي كه درباره عكسي كه با پيراهن آستين كوتاه دارد: اين عكس را كه با پيراهن آستين كوتاه در كنار رهبر عزيز انقلاب دارم در جيبم گذاشته ام كه وقتي وارد برخي ادارات دولتي مي شوم، نگهبانان به علت پيراهن آستين كوتاهم مانع نشوند. اگر مانع شدند، عكس را نشانشان بدهم و بگويم از خودتان فتواي لباس ندهيد.
۳ - او را كمتر به نام شاعر مي شناسم؛ اگرچه برخي حرف هايش آنقدر زلال و شاعرانه است كه از زبان كمتر شاعري مي توان شنيد. جعفريان در لباس منتقد، بسيار هوشيارانه نقد مي كند، به خصوص جريان ناسالم و من درآوردي شعر معاصر را. او در گفت وگو با مهر اين چنين گفته است: حدود چهار- پنج سال است كه متاسفانه شاهد روي كار آمدن افرادي در عرصه ادبيات و شعر هستيم و بي توجهي و سهل انگاري مسئولين - كه بايد اين شعرها را بررسي كنند - عامل رشد و افزايش ناشاعري ها شده است . اين افراد خود را به اصطلاح، شعراي پست مدرن معرفي مي كنند، در حالي كه به عقيده من حتي دوره مدرن را هم پشت سر نگذاشته اند .
وي افزود: اين شعرها اصلا معلوم نيست با چه هدفي و براي چه مخاطبي سروده مي شوند. اين شعرها نه كسي را خوشحال مي كند و نه چيزي از آنها سر در مي آوريم.اكنون در زماني به سر مي بريم كه شعر دچار لطمه و بحران جدي شده است و شعراي واقعي در جامعه گم و ناشناخته اند. فرار از اين بحران شايد ياري بيشتر مسئولين به خصوص در صدا و سيما و وزارت ارشاد را مي طلبد.بايد بهاي بيشتري به شعر و شعراي واقعي داده شود تا آنهايي كه به درد جامعه شعري ما مي خورند، از اين عرصه كناره نگيرند و به كارهاي ديگر روي نياورند و گردونه شعر و ادبيات ما به دست كساني نيفتد كه اصلا مشخص نيست به چه هدف و براي چه مي نويسند .

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |  
|  بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |