يكشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۵ - Sep 3, 2006
رييس ستاد فن آوري اطلاعات شوراي شهر تهران تشريح كرد
برنامه هاي مديريت شهري براي تحقق تهران الكترونيكي
گروه شهري - توسعه فن آوري اطلاعات و تحقق شهر الكترونيكي نيازمند آموزش در سطوح و ابعاد مختلف براي عموم شهروندان است.
مهنوش معتمدي آذر رئيس ستاد فن آوري اطلاعات شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با همشهري از آموزش فن آوري اطلاعات به عنوان يكي از ابزارهاي مهم توسعه اجتماعي ياد كرد و گفت: رويكرد جهاني طي ۲۰ سال گذشته به سمت اطلاعاتي شدن جوامع بوده و امروزه جامعه اي پيشرفته تر است كه به لحاظ اطلاعاتي سرعت و قابليت بيشتري در توليد و تبادل اطلاعات داشته باشد كه البته لازمه چنين كاري توجه به آموزش به عنوان يكي از زيرساخت هاي توسعه فن آوري اطلاعات است.
وي افزود: تهران به دليل فراهم بودن امكانات از شرايط بهتري برخوردار است و خوشبختانه با حمايت شوراي عالي فن آوري اطلاعات كشور و پيگيري هاي ستاد فن آوري اطلاعات شوراي شهر به زودي شاهد توسعه زيرساخت هاي مورد نياز براي تحقق تهران الكترونيكي خواهيم بود.
معتمدي افزود: در مصوبه ارديبهشت ماه شوراي فن آوري اطلاعات كشور بندي مبني بر تحقق شهر الكترونيكي تهران با هماهنگي شوراي اسلامي شهر تهران گنجانده شده و شوراي شهر اميدوار است شوراي عالي فن آوري اطلاعات، حمايت هاي مناسبي را براي تحقق شهر الكترونيكي به عمل آورد.
عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر در عين حال گفت: قرار بوده از ارديبهشت ماه دبير شوراي عالي فن آوري كارگروهي را به همين منظور تشكيل دهد ولي اين موضوع هنوز عملي نشده است.
وي با اشاره به تهيه طرح جامع فن آوري اطلاعات شهر تهران، از شوراي عالي فن آوري اطلاعات كشور خواست براي اجرايي  شدن آن دستورهاي لازم را صادر كند.
معتمدي آذر افزود: ستاد فن آوري اطلاعات شوراي شهر، وظيفه ساماندهي و هماهنگي فن آوري اطلاعات شهر تهران را با تعامل سازمان هاي دولتي به ويژه وزارت ارتباطات و اطلاعات برعهده دارد.
وي گفت: منظور از تهران الكترونيكي اين است كه شهروندان تهراني بدون مراجعه به سازمان و يا دستگاهي بتوانند كارهاي خود را از طريق شبكه هاي اطلاعاتي انجام دهند و پاسخ مورد نياز را دريافت كنند. براي نمونه ارايه درخواست ها و يا امضاي مدارك بدون حضور فيزيكي افراد فراهم و هر شهروند داراي هويت الكترونيكي باشد، به گونه اي كه امضاي الكترونيكي و ساز و كارهاي آن به لحاظ حقوقي از سوي سازمان ها و دستگاه هاي ذي ربط به رسميت شناخته شود.
وي افزود: شوراي شهر در حال تدوين طرح جامع فن آوري اطلاعات شهر تهران به منظور تعيين خط و مشي و سهم هريك از سازمان ها در ارتباط با تحقق تهران الكترونيكي است.
معتمدي گفت: لازمه اين كار تدارك زيرساخت هاي عمومي است تا نوعي ارتباط سازماني ميان مردم به عنوان كاربران و مديران به عنوان كارورزان برقرار شود.
رئيس ستاد فن آوري اطلاعات شوراي شهر افزود: در حال حاضر يك شهروند براي دريافت سند ملك براي مراحل مختلف بايد به ثبت، دارايي، دفترخانه و شهرداري مراجعه كند و اطلاعاتي بين اين مراكز به صورت نامه نگاري صورت گيرد تا پاسخ لازم به مراجعه كننده داده شود.
ما مي خواهيم همه اين اطلاعات در طرح جامع فن آوري اطلاعات شهر تهران براي شهروندان و سازمان ها به صورت رسمي و تعريف شده قابل ارايه باشد و افراد براي انجام كارهاي خود مجبور نباشند مستقيما به ادارات مراجعه كنند.
وي گفت: در اين بين شهرداري تهران به عنوان يكي از سازمان هاي طرف مراجعه مردم اقدامات مناسبي را در زمينه فراهم ساختن بستر اطلاعاتي و ساختار اداري انجام داده است و در زمينه بسترسازي فن آوري اطلاعات شهري يكي از پيشروترين اين سازمان ها به شمار مي رود.
معتمدي افزود: در حال حاضر در منطقه ۶ شهرداري تهران، اتوماسيون اداري و اسكن پرونده هاي شهرسازي مربوط به شهروندان انجام شده و طرح به صورت آزمايشي در حال انجام است تا پس از طي مراحل آزمايشي و بررسي و رفع نقايص موجود در مناطق ديگر شهرداري نيز به تدريج اجرا شود.

نرخ اتوبوس هاي ريالي كاهش مي يابد
راه اندازي اولين خط اتوبوسراني بخش خصوصي
خط خصوصي اتوبوسراني در حد فاصل ميادين رسالت و قدس در مسير بزرگراه امام علي (ع) آغاز به كار كرد
014889.jpg
گروه شهري- مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه از جايگزيني تدريجي اتوبوس هاي ريالي به جاي اتوبوس هاي فرسود بليتي خبر داد و گفت: اولين خط اتوبوسراني بخش خصوصي پس از حدود ۵۰ سال انتظار ، روز گذشته راه اندازي شد.
به گزارش سما ، محمد احمدي بافنده افزود: اين خط خصوصي در حد فاصل ميادين رسالت و قدس در مسير بزرگراه امام علي (ع)، توسط يك شركت تعاوني حمل و نقل خصوصي آغاز به كار كرد.
وي خاطر نشان ساخت: با توسعه همكاري هاي بخش خصوصي ، اتوبوس هاي ريالي كم كم جايگزين اتوبوس هاي فرسوده و غير قابل استفاده بليتي خواهد شد و رقم دريافتي اتوبوس هاي ريالي كاهش يافته و اتوبوسهاي اسقاطي بازنشسته خواهد شد.
احمدي بافنده با يادآوري اينكه در حال حاضر تنها ۱۸۰ دستگاه اتوبوس در بخش ريالي مشغول به كار است ، گفت: با اضافه شدن اين تعداد اتوبوس به بخش بليتي باز هم نمي توان انتظار معجزه داشت ، چرا كه كمبودهاي شركت واحد اتوبوسراني با اين تعداد افزايش اتوبوس رفع نخواهد شد.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تصريح كرد: براي حفظ اتوبوس هاي ريالي ، نيازمند همكاري دولت در خصوص افزايش قيمت بليت ها و حذف پيش پرداخت ۳۵ درصدي هزينه خريد اتوبوس ها هستيم.
وي با تاكيد بر اينكه عملكرد اتوبوسهاي ريالي بخش خصوصي تحت نظارت اتوبوسراني خواهد بود ، اعلام كرد: حضور اتوبوس هاي ريالي در شهر پيش زمينه مناسبي براي پذيرش اتوبوس هاي بخش خصوصي فراهم آورد و نحوه تعامل اتوبوسراني و بخش خصوصي به اين صورت است كه شركت واحد هزينه تعدادي از سهميه هاي خريد اتوبوس را از اين بخش هاي خصوصي دريافت خواهد كرد و اتوبوس هاي خود را در اختيار آنها قرار داده و مساعدت هاي لازم را با تعاوني هاي خصوصي خواهد داشت.
خروج اتوبوس هاي فرسوده
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه همچنين از خروج ۱۶۳ دستگاه اتوبوس فرسوده تا پايان مرداد خبر داد.
محمد احمدي بافنده گفت: تاكنون ۱۷۰ دستگاه اتوبوس نو به شركت واحد اتوبوسراني تحويل شده است كه از اين تعداد ۲۰ دستگاه وارد ناوگان اتوبوسراني شده و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس باقيمانده نيز در بخش خصوصي فعاليت خواهد داشت.

تحول در نحوه مديريت بحران
لايحه جديدبراي ساختار مديريت بحران كشور تدوين شد
گروه شهري - از سوي دولت لايحه ساماندهي و تقويت ساختار مديريت بحران هاي ناشي از حوادث طبيعي و سوانح غيرمترقبه تدوين شد.
به گزارش همشهري،مازيار حسيني رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: براي تهيه اين لايحه وزارت كشور و نهاد رياست جمهوري يكسال كار مطالعاتي و تحقيقاتي فشرده انجام دادند و در هيأت دولت نيز به طور مفصل اين لايحه مورد تجزيه و تحليل و ارزيابي قرار گرفته است.
به گفته حسيني، اين لايحه پس از تصويب در هيأت دولت به منظور تصويب نهايي به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود تا جايگزين لايحه قبلي مديريت بحران شود.
وي در پاسخ به سئوال همشهري در مورد تغييرات اعمال شده در لايحه فعلي نسبت به لايحه قبلي مديريت بحران در كشور گفت: با توجه به اينكه ظرفيت اجرايي اين لايحه از قانون امداد و نجات كشور كه در گذشته به تصويب رسيده بيشتر است لذا پيش بيني مي شود با حمايت و اقبال نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي مواجه شده و به تصويب برسد.
وي ادامه داد: براساس اين لايحه شوراي عالي مديريت بحران در كشور به رياست رئيس جمهوري و حضور مؤثر قواي سه گانه و نيروهاي لشگري و كشوري تشكيل مي شود.
وي اظهار داشت: در اين لايحه تمركززدايي مديريت بحران يك ضرورت تلقي شده و بر روي تجهيز و افزايش آمادگي در سطوح مختلف از ملي تا شهري تأكيد شده است.
دبير ستاد عالي پيشگيري و مديريت بحران كشور توضيح داد: در اين لايحه بر روي ظرفيت سازي نظام مديريت بحران و گسترش فرهنگ ايمني در بين اقشار مختلف جامعه و جلب مشاركت مردم مطابق با سياستهاي مصوب مجمع تشخيص مصلحت كه تنفيذي از سوي مقام معظم رهبري است تأكيد دارد. وي از جمله نقاط قوت اين لايحه را پيش بيني ساختار اجرايي مديريت بحران در شهرستانهاي كشور اعلام كرد به طوريكه مديريت بحران از ساختار صرفا ستادي خارج شده است.
وي در توضيح اين مطلب گفت: همانگونه كه براساس قانون امداد و نجات كشور در تهران علاوه بر ساختار ستاد مديريت بحران، ساختار سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران به عنوان بازوي اجرايي ستاد پيش بيني شده است، براساس اين لايحه ستادهاي مديريت بحران در استانها و شهرستانهاي كشور بايد از تشكيلات و ساختار اجرايي مديريت بحران برخوردار شوند و بودجه مورد نياز براي عملياتي و اجرايي شدن اين ساختار نيز پيش بيني شده است.

جشن بزرگ انتظار در ميدان آزادي برگزار مي شود
014886.jpg
گروه شهري - جشن بزرگ انتظار در شب ولادت منجي عالم بشريت حضرت مهدي(عج) در محوطه ميدان آزادي برگزار خواهد شد.
به گزارش سما ، اين جشن از سوي شهرداري تهران و با همكاري معاونت ها ، سازمان ها و ادارات كل و مناطق تابعه با مشاركت نيروي انتظامي تهران بزرگ و ميزباني شهرداري منطقه ۹ در شب ميلاد حضرت مهدي(عج) با اجراي گروه هاي مختلف هنري ، مذهبي و نمايشي برپا مي شود.
اجراي موسيقي سنتي ، تئاتر خياباني ، جشنواره بادبادك ها ، نورافشاني ، ورزش باستاني و اهداي بسته هاي فرهنگي از برنامه هاي اين مراسم خواهد بود.
جشن بزرگ انتظار در شامگاه جمعه هفدهم شهريورماه پس از اقامه نماز مغرب و عشا در ميدان آزادي برگزار خواهد شد.

ترافيك جنوب غرب تهران بهبود مي يابد
گروه شهري - شهردار منطقه ۱۸ در مراسم بازديد از پروژه هاي ترافيكي منطقه، گفت: بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك جنوب غرب تهران به منظور رسيدن به سطح قابل قبول از استانداردها و سرانه هاي مورد نياز در سه رويكرد مهندسي ترافيك، آموزش و كنترل نظارت از سوي شهرداري اين منطقه در اولويت برنامه هاست.
به گزارش سما، محسن عزتي افزود: از مهمترين طرحها و پروژه هاي شهرداري اين منطقه در زمينه حمل و نقل و ترافيك، ساماندهي وضعيت ترافيكي منطقه به عنوان يك طرح بالادست و راهبردي است و در تلاش است در وهله نخست كمبود سرانه هاي پاركينگ، تامين و راهكارهاي توسعه حمل و نقل عمومي براي شبكه معابر آينده ارائه تا بر مبناي آن برنامه هاي ترافيكي آتي تدوين و اجراء شود.
وي به اجراي طرح بزرگراه ۷۶ متري سعيد آباد، به عنوان يك پروژه زيربنايي در زمينه ترافيك به منظور اتصال شرق به غرب منطقه اشاره كرد و گفت: در راستاي بهبود ترافيك منطقه مطالعات اجراي احداث خط ۳ مترو و از پل قلعه مرغي و ميدان راه آهن به منطقه ۱۸ از مسير خط راه آهن تهران- اهواز و همچنين احداث پل زيرگذر خط راه آهن تهران- تبريز با مشاركت اداره راه آهن در تقاطع هاي خيابان خليج فارس، شاد آباد و جاده شهريار و اصلاح هندسي جنوب چهارراه يافت آباد در بزرگراه آيت الله سعيدي و ورودي شهرك صاحب الزمان در بلوار معلم از ديگر اقدامات ترافيكي شهرداري منطقه است.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تاكيد كرد:
تعيين تكليف پرونده هاي معوقه در شهرداري
گروه شهري- عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران خواستار تسريع در حل و فصل و تعيين تكليف پرونده هاي مورد اختلاف سال هاي گذشته ميان مردم و شهرداري شد.
نسرين سلطانخواه در گفتگو با همشهري خاطرنشان كرد: پرونده هايي از اين دست وجود دارد كه در مواردي ۷ تا ۱۰ سال است همچنان در شهرداري بلاتكليف باقي مانده و حل و فصل نشده است.وي افزود: يك سري از اين پرونده ها مربوط به اختلافات قديمي و طولاني مدت در رابطه با املاك بوده كه همچنان لاينحل مانده و نيازمند تلاش بيشتر براي رسيدگي به آنهاست.وي گفت: همزمان با شروع فعاليت دومين دوره شوراي شهر تهران و در زمان مديريت احمدي نژاد شهردار وقت، كميسيوني به منظور حل و فصل اين گونه پرونده ها ايجاد و مقرر شد پرونده هايي كه از مدتها پيش لاينحل مانده است مورد رسيدگي قرار گيرد و تكليف آنها مشخص شود.
وي افزود: اگرچه تاكنون تعداد زيادي از اين پرونده ها مورد رسيدگي قرار گرفته ولي سرعت كار همچنان پايين است.سلطانخواه گفت: بهتر است در مدت باقيمانده از دومين دوره شوراي شهر تكليف اين پرونده ها مشخص و روشن شود و كميسيون مربوطه انجام اين امور را تسريع كند.
به گفته وي كميسيون ياد شده در شهرداري مركز مستقر است و شهردار تهران و مديركل حقوقي شهرداري و شهردار منطقه ذيربط و نماينده شوراي شهر در آن عضويت دارند.
عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر همچنين با اشاره به ديدار خود با شهروندان منطقه ۳ شهرداري گفت: بيشترين درخواست مردم در اين گونه ديدارها مربوط به تخفيف عوارض و طولاني تر شدن تقسيط مطالبات شهرداري است.
سلطانخواه با اشاره به مصوبه شوراي شهر در رابطه با تقسيط مطالبات شهرداري از مردم گفت: اين مصوبه تا حدودي در حل اين مشكل راهگشا بوده و مردم از آن استقبال كرده اند.

نگاه
014883.jpg
ابو الفضل محترمي

پرسه در شهر
اموات را در گورستان متروكه دفن نكنيد
دفن مردگان در گورستان هاي متروكه عواقبي دارد كه يكي از آنها غيرقانوني بودن آن و احتمال برخورد با متخلفان است.در تهران ۱۴۰ گورستان متروكه وجود دارد كه ۳۳ تاي آنها غيرفعال است. البته مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س)، خبر داده كه طرح ساماندهي گورستان هاي متروكه تهران در مرحله مطالعات نهايي است و پس از پايان مطالعات و تدوين كميسيون فرهنگي شوراي شهر آن را بررسي مي كند.
۲۰ خانه اسباب بازي
اگر هنوز در حال و هواي كودكي بسر مي بريد يا به فكر تهيه امكان بازي كودكتان هستيد بهتر است بدانيد تا به حال ۲۰ خانه اسباب بازي در تهران فعال شده است و به احتمال زياد تعداد اين خانه ها تا پايان سال به ۱۰۰ مي رسد. اين خانه ها در ۱۲ منطقه فعال شده  اند و در برخي مناطق نيز خانه هاي اسباب بازي منتظر تجهيز و شروع به كار هستند.

توضيح
در متن خبر روز گذشته با عنوان «گره ترافيكي بزرگراه بسيج رفع مي شود» به نقل از معدني مدير نظارت پروژ ه هاي شهرداري از افتتاح پروژه قنات كوثر در ادامه بزرگراه بسيج خبر داده شد، در صورتي كه پروژه قنات كوثر، ادامه بزرگراه شهيد زين الدين است و از خيابان سراج آغاز و نرسيده به ميدان پروين ادامه مي يابد. به گفته وي اين بزرگراه پس از تكميل در ترافيك مسير غربي شرقي تهران تسهيل برقرار مي كند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |  
|  بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |