دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۶ - Sep 4, 2006
خورشيد در چهار ميليارد سال بعد
014913.jpg
گروه علمي فرهنگي-تيمي از اخترشناسان حرفه اي با استفاده از رصدخانه فرو سرخ آريزونا (متشكل از سه تلسكوپ اپتيكي مرتبط) خورشيد را در چهَار ميليارد سال آينده مجسم كردند، زماني كه خورشيد در آن هنگام تبديل به يك غول سرخ خواهد شد.
به گزارش سايت پارس اسكاي، در رصدخانه فرو سرخ آريزونا، سه ابزار اپتيكي مرتبط به هم كار يك تداخل سنج بسيار بزرگ و مجهز را انجام مي دهند. اخترشناسان با استفاده از اين ابزار توانستند تعداد بسيار زيادي از ستارگان غول سرخ را مشاهده كنند.
يكي از نتايج مهم اين مشاهدات كشف اين نكته بود كه ستارگان غول سرخ سطوح متفاوتي دارند، همچنين تعداد و محل لكه ها نيز در آنها پراكنده مي باشد. بيش از يك سوم ستارگان غول سرخ مشاهده شده از لحاظ درخشندگي سطح يكساني نداشتند، به عبارت ديگر در برخي نقاط از سطح آنها لكه هايي ابر مانند ديده مي شد كه شايد قابل مقايسه با لكه هاي خورشيدي باشند.
به عقيده دانشمندان عامل پديد آمدن اين لكه ها شايد ناشي از موج هاي تكان دهنده اي باشد كه توسط تپيدن ستاره ايجاد مي شود و يا با گذر يك سياره همدم از نزديكي ستاره پديد مي آيد.
سام راگلند مسئول اين پروژه مي گويد: در اين روش با استفاده از سه تلسكوپ و روش تداخل سنجي در عملي بي سابقه، داده هاي بسيار دقيق و ارزشمندي از ستارگان غول سرخ در دور دست هاي كهكشان به دست آورديم. در حقيقت ما با اين كار به آينده خورشيد نگريسته ايم.
باور عادي ما از ستارگان اين بوده است كه آنها بايد به صورت يك توپ گازي متقارن باشند. اما بيش از ۳۰ درصد از ستارگاني كه ما روي آنها تحقيق و بررسي انجام داده ايم شكلي نامتقارن و ناموزون دارند، اين موضوع حاكي از آن است كه اين ستارگان در مراحل پاياني عمر خود دچار دگرگوني شده اند.اين درست زماني است كه خورشيد تبديل به يك سحابي سياره نما خواهد شد.
از جمله مزاياي ديگر اين تحقيقات كه توسط راگلند و همكارانش صورت گرفت، اثبات اين موضوع بود كه با به كارگيري چند تلسكوپ اپتيكي مرتبط به جاي يك ابزار بزرگ، مي توان تصاويري با وضوح بسيار بالا حتي بسيار بهتر از موارد قبلي بدست آورد. در حال حاضر دانشمندان مشغول بررسي امكان به كارگيري پنج و يا حتي شش تلسكوپ فرو سرخ به طور مرتبط هستند.
پروفسور لي آن ويلسون از دانشگاه ايالتي آيوا و مسئول ثبت و نگارش مي گويد:استفاده از سه تلسكوپ گام بسيار بزرگي در زمينه رصدهاي اپتيكي است. زماني كه شما از چنين ابزارهايي استفاده مي كنيد، نه تنها مي توانيد اندازه يك ستاره را بيان كنيد، بلكه مي توانيد متقارن بودن و يا عدم تقارن آن را نيز تشخيص دهيد.اگر ما از تلسكوپ هاي بيشتري استفاده كنيم مي توانيم تصويري حقيقي از اين ستارگان به دست آوريم.
راگلند و ويلسون به طور مشترك از سازمان فضايي ناسا و فرانسه نتيجه تحقيقات خود را ارائه دادند كه توسط ژورنال اختر فيزيك نيز تاييد شده است.

دومين نسخه آزمايشي فايرفاكس ۲
014916.jpg
گروه علمي فرهنگي- موزيلا دومين نسخه آزمايشي (Beta2)از نگارش جديد و دوم از مرورگر فايرفاكس را منتشر كرد.
به گزارش پي سي ورلد، نسخه آزمايشي جديد مرورگر فايرفاكس ۲ ظاهري بهينه سازي شده دارد و يك قابليت جديد مبارزه با حملات اينترنتي از نوع فيشينگ به آن اضافه شده است. نسخه آزمايشي جديد اين مرورگر در زمينه جستجوي اينترنت تقويت شده، قابليت بررسي و غلط يابي اطلاعات تايپ شده توسط كاربر بدان افزوده شده و توانايي مشاهده چند وب سايت در يك پنجره مرورگر (TabBrowsing)در آن تقويت شده است.
با توجه به تصميم موزيلا براي انتشار يك نسخه موقت پيش درآمد و كامل از اين مرورگر در تاريخ ۱۹سپتامبر، به نظر مي رسد نسخه آزمايشي كه به تازگي از سوي موزيلا منتشر شده آخرين نسخه آزمايشي فايرفاكس ۲بوده و موزيلا پس از ۱۹سپتامبر نسخه نهايي فايرفاكس ۲را منتشر خواهد كرد.
مايكروسافت، توليدكننده مرورگر اينترنت اكسپلورر نيز چند روز قبل نسخه پيش درآمد و كامل از مرورگر جديد اينترنت اكسپلورر ۷را منتشر كرده بود كه هم اكنون به صورت رايگان از وب سايت مايكروسافت قابل دانلود است و به نظر مي رسد اين شركت نيز تا پايان سال ميلادي جاري نسخه نهايي اينترنت اكسپلورر۷ را عرضه كند.

مرورگر تازه با تضمين وبگردي امن
014925.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك مرورگر اينترنتي تازه كه هيچ ردي از رفت و آمد كاربرانش را در رايانه ها به جاي نمي گذارد، عرضه شده است.
به گزارش بي.بي.سي، آنچنان كه گفته مي شود، پس از آنكه مرورگر براوزار(Browzar) بسته مي شود- به صورت خودكار- همه سوابق صفحاتي كه كاربرش به آنها سر زده را پاك مي كند. بسياري از مرورگرها، از جمله اينترنت اكسپلورر مايكروسافت و سفري(Safari) ساخت شركت اپل به كاربران امكان مي دهند به صورت دستي، اين كار را انجام دهند. سازندگان اين نرم افزار مي گويند: اين امكان براي كساني كه از رايانه هاي محل كار يا اماكن عمومي براي مرور اينترنت استفاده مي كنند و مي خواهند اطلاعات شخصي شان محفوظ بماند، مفيد خواهد بود.به گفته سازندگان اين مرورگر، كاربراني از ۲۰۰ كشور دنيا اين برنامه را پياده كرده و مورد استفاده قرار داده اند. در سايت اين برنامه داستان هايي منتشر شده كه چگونه كاربران بر اثر نبود اين امكان دچار دردسر شده اند؛ كساني كه به دليل وجود اطلاعات به جا مانده از وبگردي در اينترنت، از طلاق والدين يا حاملگي همسرشان با خبر شده اند. با اين وجود برخي از متخصصان مي گويند نقطه ضعف هايي را در اين مرورگر شناسايي كرده اند. اين مرورگر همچون پوسته اي بر روي اينترنت اكسپلورر عمل مي كند و به اين وسيله ضمن تغيير ظاهر آن، برخي از عملكردهاي آن را نيز دگرگون مي كند. برخي از نسخه هاي اينترنت اكسپلورر داراي ضعف هاي امنيتي هستند كه رايانه ها را نسبت به حملات اينترنتي و ويروس ها و كرم هاي رايانه اي بي دفاع مي كند. مرورگر تازه، مدعي حفاظت در برابر اين حملات نشده است. كاربران در صورت استفاده از اين مرورگر، همچنان بايد براي حفاظت رايانه هاي خود از آنتي ويروس ها استفاده كنند.

امكانات جديد و رايگان گوگل
014919.jpg
گروه علمي فرهنگي-موتور جست وجوي گوگل در آينده نزديك به صورت رايگان امكان دانلود و چاپ داستان هاي قديمي را كه ديگر داراي كپي رايت نيستند، فراهم مي كند. به گزارش بي بي سي، در اين خدمات، كاربران مي توانند با استفاده از قابليت جست وجوي كتاب(گوگل بوك سرچ) در موتور جست وجوي گوگل، رمان هاي مورد نظر خود را يافته و در صورت علاقه، آنها را به شكل كامل، دانلود كرده يا چاپ كنند. گوگل در گذشته تنها به كاربران اجازه مطالعه كتاب ها در صفحه نمايش رايانه را اهدا مي كرد و كاربران نمي توانستند اين كتاب ها را براي خود دانلود كنند.
خدمات گوگل بوك سرچ، در حقيقت زيرمجموعه اي از برنامه بلندمدت اسكن و ديجيتال كردن ميليون ها كتاب كتابخانه هاي بزرگ جهان است. هم اكنون دانشگاه هاي آكسفورد، هاروارد، استنفورد، ميشيگان، كاليفرنيا و همچنين كتابخانه عمومي نيويورك در اين طرح عظيم با گوگل همكاري مي كنند.
خدمات جديد جست وجوي كتاب هاي گوگل، اجازه دسترسي كاربران به كتاب هايي كه همچنان داراي حق كپي رايت هستند را نمي دهد. شركت گوگل هفته گذشته نيز قابليت جست وجوي كتاب ها در ميان كتاب هاي برخي كتابخانه هاي بزرگ جهان را به خدمات گوگل بوك سرچ خود افزوده بود كه اين قابليت به نام لايبرري كتلوگ سرچ به كاربران اجازه مي دهد اطلاعات مورد نياز خود را در كتابخانه هاي بزرگ جهان جست وجو كنند. در هر بار جست وجوي يك كتاب با استفاده از خدمات لايبرري كتلوگ سرچ، يك لينك اينترنتي نيز براي كاربر به نمايش در مي آيد كه كاربر با كليك كردن روي اين لينك مي تواند فهرست كاملي از كتابخانه هاي داراي آن كتاب خاص را مشاهده كند.
در اين خدمات، شركت گوگل اطلاعات مربوط به برخي از كتابخانه هاي مهم ۳۰كشور جهان را فهرست كرده است. شركت گوگل علاوه بر تمامي اين موارد، داراي خدمات ديگري به نام گوگل اسكولار نيز هست كه اطلاعات مورد نياز كاربران را از ميان دانشنامه هاي دانشگاه هاي بزرگ استخراج مي كند.

علمي فرهنگي
با سخنراني رئيس جمهوري پانزدهمين اجلاس سراسري نماز برگزار مي شود

گروه علمي فرهنگي - پانزدهمين اجلاس سراسري نماز با موضوع «نماز و رسانه ملي» بيست و هفتم و بيست و هشتم شهريور با حضور محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري در تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، اين اجلاس به منظور ايجاد فضاي مناسب براي جلب توجه مردم به اهميت موضوع نماز و بررسي نقش رسانه ملي در گسترش فرهنگ نماز برگزار خواهد شد.
در اين اجلاس كه با سخنراني رئيس جمهوري افتتاح خواهد شد، جمعي از اعضاي هيأت دولت، استانداران و نمايندگان ولي فقيه در استان ها شركت دارند. پانزدهمين اجلاس سراسري نماز در سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار خواهد شد.

در بيانيه تشكل هاي صنفي فرهنگيان سراسر كشور اعلام شد:
بررسي عملكرد يك ساله وزير آموزش و پرورش

گروه علمي فرهنگي- تشكل هاي صنفي فرهنگيان سراسر كشور در بيانيه اي مشترك، اتفاقات عرصه تعليم و تربيت را فاجعه اي خواندند كه هيچ كس به تحقق آن نينديشيده است.
تشكل هاي صنفي فرهنگيان سراسر كشور در پايان همايش دو روزه اي كه نهم و دهم شهريور سال ۸۵ در تهران برگزار شد، در بيانيه اي مشترك اعلام كردند كه متأسفانه در ساختار ما با تغيير يك وزير، همه سياستگذاري ها و مناسبات اداري و سازماني دستخوش تغيير و تحول مي شود. چه كساني پاسخگوي اتلاف هزينه هايي هستند كه اينگونه با تغيير يك وزير بر پيكره اين سيستم تحميل مي شود؟
در بخش ديگري از اين بيانيه كه به مهر و امضاي بيش از ۳۵ تشكل صنفي فرهنگيان سراسر كشور رسيده، آمده است: تشكل هاي صنفي فرهنگيان سراسر كشور از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درخواست كرده اند عملكرد يك ساله وزير آموزش و پرورش را مورد بررسي قرار دهند و در خصوص كفايت يا عدم كفايت وزير تصميم گيري كنند.اين بيانيه به مهر و امضاي تشكل هايي چون «كانون صنفي معلمان ايران» و بيشتر كانون هاي صنفي معلمان ايران در شهرها و استان هاي مختلف رسيده است.

رئيس كميسيون آموزش:
فاز عملياتي بنياد ملي نخبگان مهرماه آغاز مي شود

ايسنا: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، اظهار اميدواري كرد تا هر چه سريع تر با تاييد آيين نامه بنياد ملي نخبگان تحت عنوان احراز نخبگي و استعدادهاي برتر از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين بنياد از اوايل مهر ماه سال جاري وارد فاز عملياتي شده و اعتبارات اختصاص يافته در سال ۸۵ را دريافت كند.
علي عباسپور تهراني فرد، بودجه بنياد ملي نخبگان را حدود ۱۲ ميليارد تومان اعلام كرد و با بيان اين كه بودجه سال گذشته ۱۰ ميليارد تومان بوده است، ابراز داشت: متاسفانه اين بودجه با توجه به اين كه مقدمات كار فراهم نبود در سال گذشته جذب نشد، اما اميدواريم امسال اين بودجه جذب شود.
وي در خصوص عدم تشكيل و اجرايي نشدن بنياد ملي نخبگان طي سه سال گذشته، اظهار كرد: اساسنامه اين بنياد اواسط مهر ماه سال ۸۳ با توجه به نظر مقام معظم رهبري به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه و اواخر همان سال اساسنامه آن به تصويب رسيد. بر اساس اساسنامه بنياد ملي نخبگان، هيات امنا اواخر دولت خاتمي به مدت دو ماه تشكيل جلسه داد و در مورد وظايفي كه به هيات امنا سپرده مي شد بحث و بررسي صورت گرفت، اما با تشكيل دولت جديد و تا زمان استقرار كامل آن، در روند اين بنياد تاخير افتاد.
نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: قرار بود در آذر ماه سال گذشته پس از ۴ ماه از آغاز به كار دولت جديد، بنياد ملي نخبگان كار خود را به طور جدي شروع كند اما متاسفانه در راه اندازي و تشكيل هيات امنا تعلل به وجود آمد كه اين مساله در شوراي عالي انقلاب فرهنگي چندين بار تذكر داده شد، كه هيات امنا بايد هر چه سريع تر تشكيل شود و به وضعيت بنياد با توجه به اعتبارات سال ۸۴ رسيدگي شود، اما متاسفانه اقدام موثري در اين زمينه صورت نگرفت.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات با اشاره به اين كه پس از وقفه در تشكيل جلسه هيات امناي بنياد، اولين جلسه اين هيات در دولت جديد، ارديبهشت ماه سال جاري شكل گرفت و قرار شد يك گروه كاري تشكيل شود، افزود: اين گروه كاري جلسات متعددي برگزار و آيين نامه و وظايف آن در هيات امنا مطرح شد.
در گروه كاري آيين نامه اي چون احراز شرايط نخبگي يا نحوه حمايت از نخبگان تصويب و به هيات امنا ارائه شد، اين آيين نامه ها پس از تصويب در هيات امنا بايد جهت تاييد نهايي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي برود. رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات ابراز اميدواري كرد تا دولت در متمم بودجه امسال اين امر را مورد حمايت قرار دهد و در ارتباط با اعتبار دانشگاه ها و بحث تحقيقات، جبران كسري شود.

فرهنگي
سازمان سنجش:
نتايج آزمون سراسري هفته آينده انتشار مي يابد

نتايج آزمون كارداني به كارشناسي فردا اعلام مي شود
015057.jpg
014922.jpg
ايسنا: معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت:  نتايج آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته دانشگاه روز سه شنبه منتشر مي شود.
حسين توكلي اظهار كرد: نتايج آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته دانشگا هها و موسسات آموزش عالي كشور روز سه شنبه ۱۴ شهريورماه از طريق ويژه نامه پيك سنجش در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد. در اين آزمون حدود ۲۱ هزار نفر پذيرفته مي شوند.
همچنين توكلي در خاتمه خاطر نشان كرد: نتايج آزمون كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني و حرفه اي نيز روز يكشنبه ۱۹ شهريورماه به صورت ويژه نامه پيك سنجش منتشر مي شود.

وضعيت جمعيت جهان در دانشگاه تهران بررسي مي شود
مهر: وضعيت جمعيت جهان، ۱۵شهريور ماه با حضور محققان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه ها در تالار اميركبير دانشگاه تهران بررسي مي شود. اين سمينار توسط گروه جمعيت  شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و با همكاري صندوق جمعيت سازمان ملل متحد (UNFPA) و دانشگاه تهران برپا مي شود. بر اساس گزارش سازمان ملل، بيشترين رشد جمعيت مربوط به كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم- و به خصوص ۵۰ كشور فقير جهان- است. انتظار مي رود تا سال ۲۰۵۰ جمعيت كشورهاي جهان سوم از ۳/۵ميليارد نفر به ۸/۷ميليارد نفر برسد اما جمعيت كشورهاي پيشرفته، همچنان ۲/۱ميليارد نفر باقي بماند.
بر پايه اين گزارش ها، در آينده اي نه چندان دور، تراكم جمعيت را در كره زمين شاهد خواهيم بود. البته بيشتر اين جمعيت در كشورهايي متمركز خواهد شد كه از نظر تامين مسكن، امكانات آموزشي و بهداشتي با مشكل مواجه هستند.
معاون دانشگاه آزاد:
بخشنامه هاي جديدي در امور دانشجويي تدوين شده است
گروه علمي فرهنگي- معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي از تدوين آيين نامه هاي جديد و اصلاح شده در بخش هاي مختلف معاونت دانشجويي اين دانشگاه خبر داد.
به گزارش ايرنا، فريدون رهنماي رودپشتي روز يكشنبه در دومين اجلاس روساي شوراي معاونين دانشجويي مناطق يازده گانه اين دانشگاه در تبريز افزود: آيين نامه هاي جديد در اين بخش، از سال تحصيلي جديد ابلاغ و اجرا مي شود.
در اين اجلاس امور مربوط به نقل و انتقالات دانشجويان، كميته انضباطي خوابگاه ها، مراكز مشاوره و تربيت بدني بررسي شد. در اين اجلاس همچنين نشست ويژه اي تحت عنوان نقد و بررسي بخشنامه هاي جديد ارسالي در اين حوزه برگزار و مسائل جاري در ارتباط با آنها بررسي شد. بررسي مسائل گوناگون دانشجويي و رفاهي واحدهاي مختلف دانشگاه آزاد اسلامي با حضور مديران كل امور فارغ التحصيلان و امور اجتماعي و رفاهي اين دانشگاه از ديگر سرفصل هاي مطرح شده در اجلاس تبريز بود.

دانش آموزان ممتاز شاهد و ايثارگر كشور تجليل مي شوند
ايرنا:  مديركل آموزش عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور گفت: از ۹۲دانش آموز ممتاز شاهد و ايثارگر كشور كه بالاترين نمره معدل در سطح شهرستان محل سكونت را كسب كرده اند، تجليل مي شود.
به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي و امور بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور،«رجبعلي راهي» افزود: آئين تجليل از دانش آموزان ممتاز شاهد و ايثارگر ۲۴شهريور ماه در شهر اصفهان برگزار مي شود. تجليل دانش آموزان با هدف ايجاد انگيزه  و تقويت روحيه تلاش دانش آموزان براي نيل به رشد علمي و فرهنگي  و فراهم كردن زمينه رقابت سالم و سازنده بين آنان برگزار مي شود.
راهي  افزود: از ميان دانش آموزان ممتاز، دارندگان بالاترين نمره معدل در سطح شهرستان به تفكيك پايه و رشته تحصيلي انتخاب و پس از تقدير به مركز استان براي انتخاب دانش آموز برتر استاني معرفي خواهند شد. منتخبين شامل فرزندان شاهد، آزاده و جانبازان ۲۵درصد است. از تعداد كل برگزيدگاني كه  تجليل مي شوند، ۹ نفر فرزند شهيد، ۵۶ نفر فرزند جانباز بالاي ۲۵ تا ۴۹ درصد، ۴۰ نفر جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد و هفت نفر فرزند جانباز ۷۰ درصد و بالاتر مي باشند.

نمايشگاه ايران تلكام۲۰۰۶ آبان ماه برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- مدير اجرايي هفتمين نمايشگاه ايران تلكام۲۰۰۶ گفت: هفتمين نمايشگاه بين المللي صنايع مخابرات، ارتباطات و تكنولوژي اطلاع رساني ۴ تا ۷ آبان ماه برگزار مي شود.
لادن ملكي افزود: اين نمايشگاه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود. هدف از برپايي اين نمايشگاه، ارائه آخرين دستاوردهاي مخابراتي و ارتباطي ايران و جهان و نيز تبادل اطلاعات در ميان متخصصان ايراني و خارجي است. ششمين نمايشگاه بين المللي صنايع مخابرات، ارتباطات و فناوري اطلاع رساني(ايران تلكام۲۰۰۵)  ۲۹ شهريور سال گذشته برگزار شد.
شركت هاي حاضر در اين نمايشگاه، توليدات خود را در زمينه هايي چون لوازم و قطعات، شبكه هاي مخابراتي مراكز تلفن ديجيتال، سيستم هاي انتقال تلكس، راديو، PCM تلفن هاي همگاني، همراه و همراه اعتباري و ارتباطات ماهواره اي به نمايش مي گذارند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |