دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۶ - Sep 4, 2006
دبيركل سازمان ملل متحد:
درك بهتري از مواضع ايران پيدا كردم
015060.jpg
احمدي نژاد در ديدار با عنان:
غرب بايد اعتماد ايران را جلب كند
گروه سياسي - رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار دبيركل سازمان ملل متحد تصريح كرد: با آن كه اعتماد ايران در طول مذاكرات سه سال گذشته از كشورهاي اروپايي سلب شده است، اما آمادگي داريم در شرايط عادلانه گفت وگو كنيم و آنها نيز بايد براي حل مساله اعتماد ما را جلب كنند.به گزارش ايسنا محمود احمدي نژاد در ديدار كوفي عنان با اشاره به سير تحولات موضوع هسته اي كشورمان در ماه هاي اخير با يادآوري اين نكته كه جمهوري اسلامي ايران براساس درخواست دبيركل سازمان ملل متحد، بسته پيشنهادي ۱+۵ را بلافاصله رد نكرد، گفت: موضع ايران در فعاليت هاي هسته اي، قطعي و براي همه رو شده است، اما به دليل اينكه ما اهل منطق و گفت وگو هستيم، سعي كرديم محتواي آن را با آن كه چندان معقول نبود، با برداشت مثبت بررسي كنيم اما در مقابل بعضي كشورهاي اروپايي و آمريكا در شوراي امنيت عليه ايران قطعنامه صادر كردند.
رئيس جمهوري در ادامه اين ديدار بر لزوم جبران خسارات وارده به لبنان از سوي رژيم اشغالگر قدس، آمريكا و انگليس كه با حمايت از اين رژيم و تاخير انداختن تصويب قطعنامه آتش بس، موجب افزايش خسارت ها شدند، تاكيد كرد و افزود: امروز كاملا مشخص است كه رژيم جعلي و نامشروع صهيونيستي علت و ريشه بحران خاورميانه است و بايد اين بحران به صورت ريشه اي حل شود.كوفي عنان نيز در اين ديدار گزارشي از آخرين اوضاع خاورميانه و آتش بس در لبنان و تلاش خود براي برقراري آتش بس، استقرار نيروهاي بين المللي و عقب نشيني رژيم صهيونيستي ارائه كرد.وي بر لزوم تلاش مضاعف براي پيداكردن راه حل مناسب از طريق گفت وگو براي حل موضوع هسته اي ايران تاكيد كرد.
گروه سياسي-كامبيز توانا: كوفي عنان در پايان سفر دو روزه خود و پس از آن كه روز اول با وزير خارجه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و نيز دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار كرده بود، روز گذشته با رئيس جمهوري ديدار كرد و پس از آن به ساختمان وزارت خارجه آمد و بهمراه منوچهر متكي قدم به تالار آينه گذاشت تا پاسخگوي پرسش خبرنگاران باشد. دبيركل سازمان ملل متحد در سخنان خود ايران را يك بازيگر مهم بين المللي دانست و تصريح كرد در جريان سفر خود درك بهتري از مواضع ايران پيدا كرده است.
به گزارش خبرنگار همشهري، دبيركل سازمان ملل درك بهتر خود را از مواضع ايران مهم خواند و گفت در مذاكره با كشورهاي كليدي، درك بهتر كمك مي كند كه بتواند وظايف خود به عنوان دبيركل سازمان ملل را دنبال كند.
منوچهر متكي با اشاره به اين كه دبيركل سازمان ملل به دعوت جمهوري اسلامي به تهران آمده است، مسائل منطقه اي از جمله بحران اخير لبنان، مسئله فلسطين و ساير مسائل خاورميانه و بحث هسته اي را از محورهاي مذاكره خود با كوفي عنان برشمرد. وزير خارجه اعلام كرد از عنان خواسته تا براي بازگشت آرامش به لبنان و توقف محاصره اين كشور تلاش كند.
وزير خارجه همچنين گفت در اين ديدار تصريح شده در حل موضوع هسته اي ايران بايد حقوق ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي رعايت شود. وي درباره مواضع دبيركل سازمان ملل و موضوع هولوكاست گفت: معتقديم كنكاش و بررسي وقايع تاريخي از ديدگاه صاحب نظران قابل تأييد است و هر اقدامي در اين زمينه اگر جدا از توهين باشد از نظر ما مشكلي ندارد.
كوفي عنان نيز گفت: هولوكاست يك اتفاق تاريخي و غيرقابل انكار است و بايد آن را قبول كنيم و به فرزندان خود آموزش دهيم چه اتفاقي افتاده تا تكرار نشود.
وي افزود: بايد مراقب باشيم الفاظ ما زيانبار نباشد و موجب جريحه دار شدن احساسات ديگران نشود و مجوزي براي اعمال خشونت نباشد.
كوفي عنان در پاسخ به پرسشي كه از دبيركل مي خواست نظر آژانس بين  المللي انرژي اتمي كه فعاليت ايران را بدون انحراف خوانده را مورد تأييد و تأكيد قرار دهد، گفت: اين پرسش يك بيانيه سياسي است و من به آن پاسخي نمي دهم.
همچنين دبيركل با پرسش ديگري مواجه شد كه در آن از وي خواسته شد راهكار خود براي خروج شوراي امنيت از اعمال نظر آمريكا را اعلام كند. عنان در پاسخ گفت: اين مسئله صحت ندارد و اطلاعات غلطي در اختيار شما قرار گرفته است.
وي همچنين گفت در مذاكرات خود در تهران بررسي كرده چگونه مي شود صلح را نه تنها در لبنان كه در منطقه از جمله سوريه و فلسطين برقرار كرد. عنان گفت ايران مايل به گفت و گو براي حل مسئله هسته اي است ولي بار ديگر تأكيد كرده حاضر به تعليق غني سازي پيش از مذاكرات نيست.

سخنگوي وزارت خارجه:
واكنش هاي فعلي را پاسخ قطعي اروپا نمي دانيم
گروه سياسي - حميدرضا آصفي در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران با اشاره به بحث حضور دبيركل سازمان ملل در تهران گفت كوفي عنان رويكرد مثبتي به مسائل بين المللي داشته و بر اصل گفت و گو براي حل پرونده هسته اي تأكيد كرده است. سخنگوي وزارت خارجه همچنين تصريح كرد ايران واكنش هاي فعلي كه از اروپا به گوش مي رسد را پاسخ قطعي اروپا تلقي نمي كند و منتظر ديدار خاويرسولانا و علي لاريجاني خواهد ماند تا بتوان پس از آن با قاطعيت بيشتر درباره پاسخ هاي دوطرف صحبت كرد.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار همشهري كه امكان درخواست تعليق از سوي دبيركل سازمان ملل در مذاكرات و نيز نكات مورد اختلاف نظر ميان دو طرف را مورد پرسش قرار داده بود، گفت: در مذاكرات با عنان به طور مشخص در رابطه با تعليق صحبت نشد اما ما پيش از اين نيز اعلام كرده بوديم تعليق امري داوطلبانه بوده و چون طرف مقابل خلاف وعده عمل كرد، ما نيز به اقدام داوطلبانه خود پايان داديم. آصفي همچنين افزود: نكات مورداختلاف نظر در هر مذاكره اي وجود دارد ولي راه صحيح اتكا به اشتراك نظرهاست.
سخنگوي وزارت خارجه تهديدهاي واشنگتن به تحريم يك جانبه و يا حمله نظامي را رد كرده و گفت: اين تهديدها تكراري بوده و ما آنها را جدي نمي گيريم. بحث تحريم يك جنگ رواني است كه محافل آمريكايي و صهيونيستي آن را مطرح مي كنند.
وي در پاسخ به پرسشي درباره برگزاري كنفرانس هولوكاست در تهران گفت: اين كنفرانس در موعد مقرر در تهران برگزار مي شود و صحبت هايي كه از سوي برخي رسانه هاي غربي اعلام مي شود، مبالغه آميز است چرا كه اين كنفرانس كار علمي دارد و ما هولوكاست را امر مقدسي نمي دانيم كه نتوان به آن نزديك شد.
آصفي همچنين خواستار اين شد كه قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت با راهكار لبناني دنبال شود و تأمين كننده منافع و امنيت اين كشور باشد. وي خبر داد كه ايران اعتراض شديد خود به محاصره لبنان توسط اسرائيل و قطع راه هاي ارتباطي اين كشور را به دبيركل سازمان ملل متحد اعلام كرده است.

ادامه رزمايش هوايي ضربت ذوالفقار
015066.jpg
گروه سياسي - رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار در آسمان ايران با رهگيري هواپيماهاي متخاصم توسط تيزپروازان نيروي هوايي ارتش ادامه يافت.
در اين مرحله از رزمايش پس از نفوذ هواپيماهاي دشمن از نقاط كور راداري به خاك ايران، ديدبان هاي بصري پدافند نيروي هوايي با مشاهده هواپيماي دشمن، وضعيت را همزمان با پست هاي فرماندهي پدافند اعلام و پس از تشخيص قطعي هويت هواپيماهاي رويت شده دستور لازم براي انهدام آنها از سوي مركز فرماندهي پدافند هوايي صادر شد. امير سرتيپ دوم خلبان محمديان سخنگوي رزمايش ضربت ذوالفقار تصريح كرد: خلبانان نيروي هوايي در اقدامي بي سابقه توانستند با انجام پرواز در ارتفاع پست و افزايش شعاع عملياتي جنگنده هاي خود، پس از چند ساعت پرواز در خارج از ديد رادارهاي دشمن، اهداف استراتژيك دشمن فرضي را بمباران نموده و به پايگاه ها مراجعت كنند.

مذاكرات رؤساي جمهوري ايران و جيبوتي
گروه سياسي - مذاكرات رسمي رؤساي جمهوري اسلامي ايران و جيبوتي پس از ديدار خصوصي رؤساي جمهوري دو كشور برگزار شد.
محمود احمدي نژاد در اين مذاكرات با اشاره به مسئوليت كشورهاي اسلامي در شرايط حساس كنوني تاكيد كرد: كشورهاي اسلامي با گسترش روابط پشتيباني از يكديگر علاوه بر پيشرفت امت اسلامي به برقراري صلح و امنيت در جهان كمك كنند.
رئيس جمهوري گسترش روابط با كشورهاي آفريقايي به ويژه مسلمان را از اولويتهاي سياستهاي جمهوري اسلامي دانست و براي آمادگي ايران براي گسترش همكاريهاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي با كشورهاي آفريقايي از جمله جيبوتي تاكيد كرد.
اسماعيل عمرجيله رئيس جمهوري جيبوتي نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از تلاشهاي احمدي نژاد در حمايت از امت اسلامي در برابر زورگويان و قدرت طلبان گفت: همه مي دانند كه جمهوري اسلامي ايران هيچ تهديدي براي ديگر كشورها نيست و در عين حال هيچ تحقير و تهديدي را نيز نخواهد پذيرفت و از حقوق مسلم خود صرف نظر نخواهد كرد.
وي ضمن تاكيد بر حمايت دولت و ملت اين كشور از برنامه ها و اهداف جمهوري اسلامي ايران به ديدار اخير خود با احمدي نژاد در نشست بانجول اشاره كرد و افزود: خواستار گسترش روابط و استفاده از تجربيات ايران در تمام بخشها هستيم.

سيد محمد خاتمي:
سياست آمريكا ماشه تروريسم را در جهان كشيده است
گروه سياسي- سيدمحمد خاتمي در جمع مسلمانان شمال آمريكا گفت: سياست خارجي آمريكا ماشه تروريسم و خشونت را در جهان كشيده است، اما مسلمانان آمريكايي مي توانند نقش كليدي را در ارتقاي صلح و امنيت ايفا كنند.
رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها در چهل و سومين كنوانسيون سالانه جامعه اسلامي آمريكاي شمالي اظهار داشت: يك سوء تفاهم مزمن ميان غرب و شرق وجود دارد كه ريشه آن به جنگهاي صليبي بر مي گردد و تا امروز هم داشته است.
خاتمي همچنين در ديدار با جمعي از نخبگان شيعه با ابراز خرسندي از ديدار برادران و خواهران مسلمان خود در آمريكا با اشاره به لزوم وحدت مسلمانان جهان و اهتمام به مسايل جهان اسلام، خواستار حضور هوشيارانه، فعال و اثرگذار مسلمانان آمريكا در مسائل روز جهان اسلام شد.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري سابق ايران ابراز اميدواري كرد نسل جديد مسلمانان آمريكا با آموزشها و مراقبتهاي لازم بتوانند با حقيقت دين اسلام آشنا شده و در بسط و تعميق ريشه هاي اسلام در جامعه بزرگ آمريكا اثرگذار باشند.

خانه ملت
مجلس بررسي مي كند
طرح تعليق ورود بازرسان آژانس انرژي اتمي
015063.jpg
عكس: جوادگلزار
گروه سياسي - با اصرار كشورهاي ۱+۵ بر مصوبه شوراي امنيت، نمايندگان مجلس تصميم گرفتند طرحي را به تصويب برسانند كه براساس آن ورود بازرسان آژانس انرژي اتمي به ايران معلق خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در پايان جلسه علني روز گذشته مجلس طرح تعليق ورود بازرسان آژانس انرژي هسته اي به خاك ايران اعلام وصول شد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين باره گفت: كميسيون طرحي را تدوين كرده كه در اين طرح آمده است: اگر علي رغم همه انعطاف ها و همكاري هاي ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي و كشورهاي ۱+۵ درجهت يك مذاكره منطقي، شوراي امنيت بخواهد ملت ايران را از حقوق خود محروم كند، دولت را موظف خواهيم كرد كه كليه بازرسي هاي بازرسان آژانس را كه در حال حاضر در حال انجام شدن است به حالت تعليق درآورد.علاءالدين بروجردي روز گذشته در جمع خبرنگاران پارلماني افزود: در اين مرحله ممكن است اروپا در مذاكرات بحث تعليق را مطرح كند كه بايد بگويم ما همواره گفته ايم تعليق را به عنوان پيش شرط نمي پذيريم. لذا بدون اين كه تعليقي انجام دهيم وارد مذاكره خواهيم شد.
وي با اشاره به سفر دبيركل سازمان ملل به تهران گفت: هم كوفي عنان و هم بقيه مخاطبان ما در اتحاديه اروپا، چين و روسيه بعد از شنيدن استدلال هاي منطقي ايران به نوعي قانع مي شوند كه اقدامات ايران در يك چارچوب قانونمند و منطق قواعد بين المللي جلو مي رود.كميسيون امنيت ملي مجلس نيز روز گذشته طرح تعليق ورود بازرسان آژانس را مورد رسيدگي قرار داد و كميته روابط خارجي اين كميسيون نيز فردا تأثيرات پرونده هسته اي بر مسائل اقتصادي را رسيدگي خواهد كرد.
پيگيري حادثه هواپيماي توپولوف در مجلس
مجلس شوراي اسلامي با فراخواندن محمد رحمتي، وزير راه وترابري به مجلس به بررسي و رسيدگي ابعاد حادثه پيش آمده براي هواپيماي بندرعباس - مشهد مي پردازد.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خبر داد اين كميسيون با همكاري ساير كميسيون هاي مجلس ضمن بررسي ابعاد حادثه با رويكرد امنيت ملي نيز پيگير رفع دغدغه هاي امنيتي - رواني ملت خواهد بود.
از سوي ديگر محمد طلايي نيك نيز به عنوان مخبر فراكسيون وفاق و كارآمدي از سئوال تعدادي از اعضاي اين فراكسيون از وزير راه و ترابري خبر داد. نارسايي و نابساماني در امور نظارتي و مديريتي فرودگاه ها و پروازها و علل و عوامل حوادث ناگوار هوايي مهم ترين مسئله اي است كه در سئوال اين تعداد از نمايندگان دنبال خواهد شد.
علي عسگري نماينده مشهد نيز از جلسه مجمع نمايندگان استان خراسان خبر داد و گفت در اين جلسه مقرر شد يكي از نمايندگان بررسي همه جانبه اي را در اين زمينه انجام دهد و ان شاءا... طي ۱۵ روز آينده نتيجه بررسي هاي خود را اعلام خواهيم كرد و نهايتا حداد عادل نيز در نطق قبل از دستور ديروز خود با ابراز تأسف از حادثه آتش سوزي در فرودگاه مشهد كه منجر به كشته شدن ۲۸ نفر از مسافران گرديد به خانواده هاي قربانيان اين حادثه تسليت گفت و از مسئولان ذي ربط خواست هرچه زودتر گزارش اين حادثه را ارائه كنند تا از بروز حوادث مشابه در آينده جلوگيري شود.
در حاشيه
* مصباحي مقدم در پاسخ به اظهارات مسئولان بانك ها مبني بر اين كه نامه نمايندگان براي دادن وام به مردم موجب اخلال در سيستم وام دهي بانك ها شده است گفت: بانك ها به مردمي كه براي دريافت تسهيلات مراجعه مي كنند مي گويند حتما بايد يك نماينده شما را تأييد كند يعني بانك ها مردم را به نمايندگان مجلس ارجاع مي دهند.
* الياس نادران هنگام رأي گيري درخصوص عضو ناظر مجلس بر انتخابات شوراها گفت: يكي از كانديداها كارت رأي نمايندگان را جمع مي كند و نام خود را بر روي آنها مي نويسد.
*تعدادي از كارگران شركت مه نخ قزوين كه مدعي بودند ۳۰ ماه است حقوق نگرفته اند جلوي در مجلس تجمع كردند. يكي از نمايندگان اين استان كه در سفر استاني رئيس جمهور، دولت را همراهي نكرده بود گفت اين تجمع ها نتيجه وعده هاي رئيس جمهور به مردم است.
* با تصويب ديروز نمايندگان مجلس با كساني كه به صورت غيرمجاز به تغيير كاربري اراضي زراعي اقدام كنند، برخورد خواهد شد.
* مرتضي تمدن به عنوان يكي از امضاءكنندگان طرح تحقيق و تفحص از كانديداهاي رياست جمهوري گفت: چون ما اطمينان داشتيم كه احمدي نژاد در زمان انتخابات به شدت وسواس داشتند كه از امكانات شهرداري استفاده نشود، در اين طرح مي خواهيم اين مسئله براي همه شفاف شود.
* عشرت شايق از عدم حضور معاون پارلماني و مجلس رئيس جمهور در ۵۸ جلسه علني مجلس انتقاد كرد و گفت اين گونه اقدامات چه معني مي دهد؟
*كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين روز گذشته در جلسه اي با حضور علي اكبر ولايتي به بررسي مسايل منطقه، پرونده هسته اي، ارتباط با سازمانهاي بين المللي و نحوه تعامل با امريكا پرداخت. شنيده شده است ولايتي در اين جلسه انتقادهايي را به روند مذاكره با كشورهاي اروپايي وارد دانسته و بيان داشته است: بهتر بود به جاي مذاكره با چند كشور محدود اروپايي در قالب اروپايي متحد با تك تك كشورهاي اروپايي به طور جداگانه مذاكره مي كرديم.

پليس زن به تمامي امور انتظامي زنان رسيدگي مي كند
كلانتري بانوان در شهرهاي بزرگ تشكيل مي شود
ايسنا: رئيس مجتمع كوثر نيروي انتظامي تأكيد كرد: پليس ايران در نظر دارد با تربيت پليس زن در مقاطع مختلف با رفع نياز تمام رده ها به اين قشر از پليس، همه امور انتظامي مربوط به زنان را به آنان واگذار كند.
بنابراين گزارش شايگان با بيان اين كه در برخي از شهرها كلانتريهاي خاص بانوان تشكيل شده است، گفت: تمامي پرسنل اين كلانتريها، پليس زن و مراجعان هم فقط بانوان هستند.
اين كلانتريها نمونه هاي خوبي از موفقيت زنان پليس بوده و رضايت مردم را به نمايش گذاشته اند.
وي تأكيد كرد: بايد شرايطي براي زنان ايجاد شود كه ضمن انجام وظايف فطري و ذاتي خود بتوانند در مشاغل پليسي هم وارد شده و به يك نياز اساسي كشورهاي اسلامي پاسخ دهند.
شايگان با اشاره به اين كه توجه به تفاوتهاي طبيعي بين زن و مرد چه از نظر فيزيكي و جسمي  و چه روحي بسيار ضروري است، گفت: انتظارات كاركردي، شرعي و فرهنگي كه بر جوامع اسلامي حاكم است ايجاب مي كند كه بعضاً در نوع آموزشها، مكان آموزش و بكارگيري زنان پليس تفاوتي با مردان پليس قائل شد.
رئيس مجتمع كوثر نيروي انتظامي با اشاره به سند پيشگيري از جرائم سازمان ملل كه در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، به سايت پليس گفت: البته اگر بخواهيم بر اساس اين سند عمل كنيم در بسياري از موارد نياز به پليس زن ضروري است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |