دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۶ - Sep 4, 2006
خرافات رايج درباره سرطان
علاجي براي خرچنگ
ترجمه: عبدالوهاب فخرياسري
014949.jpg
با پيشرفت هايي كه در كشف، تشخيص و درمان سرطان صورت گرفته، فرصت هاي بيشتري براي آشنايي با واقعيات اين بيماري فراهم شده است. با اين حال، هنوز، برخي انديشه هاي نادرست و گمراه كننده درباره بيماري، وجود دارند. دكتر تيموتي ميونيهان، متخصص سرطان در مايو كلينيك، به ما كمك مي كند كه به برخي از رايج ترين سوءتفاهم ها پي برده و حقيقت را دريابيم:
۱ - نگرش مثبت تنها چيزي است كه در مقابله با سرطان نياز داريد.
گرچه كتاب هاي بسياري درباره افراد خوشبين و مقاومت در برابر سرطان وجود دارد ولي هيچ دليل علمي مويد مزيت نگرش مثبت در درمان سرطان و فرصت هاي بهتري كه در رفع ضايعه در اختيار ما قرار مي دهد، وجود ندارد.
نگرش مثبت با بهبود كيفي زندگي در طول درمان سرطان و پس از آن نقشي پررنگ در مقابله با اين بيماري دارد به طوري كه شما از نظر جسمي فعال تر خواهيد بود، پيوندهاي تان را با خانواده  و دوستان خود حفظ خواهيد كرد و به فعاليت هاي اجتماعي خود ادامه خواهيد داد.
بدين ترتيب، احساس سلامتي به شما دست خواهد داد و قدرت بيشتري را در خود براي مبارزه با سرطان خواهيد يافت. نگرش مثبت، كمك مي كند تا همواره از موقعيت خود آگاه بوده و مشاركت فعال در درمان داشته باشيد.
۲ - اگر فردي زير نور ماه قرار گيرد، بايد بلافاصله براي درمان او اقدام كرد.
سرطان، در واقع، گروهي از بيماري ها را دربرمي گيرد كه هر يك حاصل عوامل گوناگون است. عليرغم پيشرفت هاي بسيار در درمان، هنوز پزشكان بايد بسياري نكات درباره اين كه چرا سلول سرطاني مي شود و چرا برخي از كساني كه دچار سرطان هستند، حال و روزشان بهتر است، بدانند.
علاوه بر اين، سرطان يك هدف متحرك است. سلول هاي سرطاني ممكن است در طول دوره درمان، نيز، همچنان به جهش و تغيير ادامه دهند و همين امر يكي از دلايلي است كه سلول ها به داروهاي شيمي درماني يا پرتودرماني ها - كه در ابتدا كم و بيش موثر بودند- پاسخي ندهند.
در واقع، يافتن راه علاجي براي سرطان، در عمل، بسي دشوارتر از تسلط بر دانش مهندسي و فيزيك لازم براي پرواز هاي فضايي است.
۳ - شركت هاي دارويي مانع انتشار درمان هاي جديد مي شوند.
درمان سرطان ها هيچ گاه آسان نبوده، حتي زماني نيز كه اوضاع بر وفق مراد به نظر مي رسد، كاملاً طبيعي است كه دچار سرخوردگي شويم. در اين وضعيت، فكر اين كه كساني هم هستند، كه مانع انتشار اين گونه درمان ها مي شوند، واقعاً نوميد كننده است.
متأسفانه، مطالعات عملي كه بي خطر و اثربخش بودن درماني را تأييد كنند، بسيار زمان برند. همين امر ممكن است اين تصور را به وجود آورد كه برخي مانع انتشار گزارشات درباره درمان هاي جديد مي شوند. حال آن كه، اين گونه مطالعات تاكنون موجب شده بسياري داروهاي خطرناك و بي اثر از بازار جمع شوند.
۴ - بررسي هاي منظم و فناوري پزشكي امروز مي توانند خيلي زود سرطان ها را تشخيص دهند.
كاملاً روشن است كه آزمون هاي غربالي معمول و متداول منجر به كاهش موارد مرگ و مير ناشي از برخي سرطان ها، مانند سرطان هاي گردن، رحم، سينه و روده بزرگ، شده اند. اگرچه مراقبت هاي پزشكي منظم، مي توانند خيلي سريع به وجود سرطان پي ببرند، ولي هيچ تضميني براي آن نيست. سرطان بيماري بسيار پيچيده اي است و راهي كه با اطمينان خاطر بتوانيم آن را شناسايي كنيم وجود ندارد. سلول هاي سرطاني در هر كجاي بدن مي توانند رشد كنند و اغلب نيز در عمق بافت ها خود را از نظر پنهان مي كنند. تا زماني كه توده سرطاني به اندازه معيني نرسيده، هيچ فناوري يا آزموني وجود ندارد كه بتواند آن را پيدا كند. براي مثال، زماني كه احساس توده اي سرطاني در سينه خود مي كنيد، احتمالاً از شروع سرطان چهار الي شش سال گذشته است. دانشمندان در پي آزمون هايي هستند كه بتوانند زودتر از اين پي به وجود سرطان ببرند، ولي آزمايشات و تجربيات تاكنون نتوانسته اند موثر بودن ابتكارات آنها را به اثبات برسانند.
۵ - داروهاي ضد عرق و خوشبوكننده ها موجب سرطان سينه مي شوند.
مطابق نظر انستيتو ملي سرطان، هيچ گونه شاهد قطعي كه چنين چيزي را ثابت كند، وجود ندارد.
در برخي گزارشات آمده كه اين فرآورده ها حاوي مواد مضري هستند كه مي توانند از طريق پوست جذب، يا از راه زخم ها و خراش هاي حاصل از تراشيدن موها وارد بدن شوند. بنابر گزارش انستيتو ملي سرطان، برخي از دانشمندان اين نكته را نيز مطرح كرده اند كه پاره اي مواد تشكيل دهنده خوشبوكننده ها و مواد شيميايي ضد عرق، به اين دليل كه مكرراً در ناحيه اي در نزديكي سينه ماليده مي شوند، ممكن است با بروز سرطان در اين قسمت از بدن رابطه داشته باشند.
۶ - ظروف و پوشش هاي پلاستيكي مايكروويو، مواد مضر و سرطان زا وارد غذا مي كنند.
ساليان درازي است كه داستان هايي درباره راه يافتن مواد شيميايي مضر موجود در ظروف پلاستيكي به غذاهايي كه از اين طريق تهيه مي شوند، بر سر زبان هاست. شواهدي وجود دارند، مبني بر اين كه مواد موجود در برخي ظروف پلاستيكي مي توانند وارد مواد غذايي شوند. ولي مراكز علمي و بهداشتي اين مقدار را مورد بررسي قرار داد و دريافت كه در حدود مطمئن است.
مراكز علمي به دقت مواد مورد استفاده در ساخت ظروف پلاستيكي براي مواد غذايي، منجمله ظروف يا پوشش هاي پلاستيكي مايكروويو را مورد بررسي قرار مي دهد. اين ظروف، تحت عنوان مواد در تماس با مواد غذايي طبقه بندي شده اند. پيش از آن كه اين مواد وارد بازار شوند، لازم است مراكز بهداشتي بي خطر بودن آن را تأييد كنند.
برخي ديگر بر اين عقيده اند كه وسايل پلاستيكي داراي ديوكسين هستند. ديوكسين ها، آلوده كننده هايي هستند كه آژانس حفاظت از محيط زيست نام شبه سرطان  زاهاي انساني بر آن نهاده است. ليكن، هيچ شواهدي از اين كه ظروف و پوشش هاي پلاستيكي مذكور حاوي ديوكسين باشند، وجود ندارد.
منبع: مايوكلينيك‎/ 28 آگوست

دريچه
روزانه به چقدر كالري احتياج داريم؟
الميرا صديقي- مقدار كالري مورد احتياج در هر فرد نسبت به فرد ديگر متفاوت است. 2000 كالري در روز مقدار متوسطي است كه براي هر شخص در نظر گرفته شده است.اما بدن شما ممكن است مقدار بيشتر و يا كمتري كالري احتياج داشته باشد. وزن و قد و سن و جنسيت و مقدار فعاليت روزانه بدني شما اين مقدار را تغيير مي دهد. فاكتورهايي كه به مقدار كالري مورد نياز بدنتان مربوط مي شود موارد زير است:سرعت متابوليزم بدن شما، فعاليت فيزيكي روزانه، اثر حرارتي غذا
سرعت متابوليزم بدن يا BMR مقدار انرژي است كه بدنتان به آن احتياج دارد. 60 تا 70 درصد كالري كه شما در طول روز مي سوزانيد و انرژي كه براي كار كردن قلبتان و ريه ها و ثابت ماندن درجه حرارت بدنتان به آن احتياج داريد، مربوط به آن است. در حالت كلي مردان نسبت به زنان به مقدار بيشتري BMR احتياج دارند.دومين فاكتور فعاليت فيزيكي روزانه است كه نقش مهمي را در احتياج انسان به مقدار كالري ايفا مي كند. اين فعاليت ها شامل مرتب كردن تختخوابتان در صبح تا راه رفتن و دويدن و هر حركتي در طول روز مي شود اما مقدار كالري كه شما براي اين فعاليت ها احتياج داريد به وزنتان برمي گردد.اثر حرارتي غذا كه سومين فاكتور است در واقع انرژي است كه بدن شما مصرف مي كند تا غذاهايي را كه شما خورده ايد هضم نمايد.

كاهش خطر آسم و ويتامينE
014952.jpg
گروه اجتماعي طبق تحقيقات دانشمندان مصرف به اندازه ويتامين E در دوران بارداري از بروز بيماري آسم در كودكان پيشگيري مي كند. البته دانشمندان عقيده دارند اين تحقيق بيشتر اهميت تغذيه سالم در دوران بارداري را نشان مي دهد و به خاطر نتايج آن نبايد صرفاً مبادرت به مصرف مكمل هاي ويتامينE كرد، بلكه تغذيه متعادل بايد شامل منابع مختلف ويتامينE مثل روغن هاي گياهي، مغزها،  غلات غني شده و... باشد. قبلاً مطالعات دانشمندان نشان داده بودند كه مكمل هاي ويتامينE در پيشگيري از بيماري هاي مختلف مثل سرطان و مسموميت حاملگي تاثيري ندارند، اما اخيراً مطالعات دانشمندان حاكي از آن است كه استفاده از ويتامينE به اندازه كافي در دوران بارداري در حفظ سلامت ريه كودكان بسيار موثر است. اين يافته ها نشان مي دهند در سن 5 سالگي احتمال تشخيص بيماري آسم در اين كودكان بيشتر از همسالان آنها است. محققان همچنين دريافتند شايد مصرف مكمل هاي حاوي دوز اندك ويتامينE . ن ( 15 ميلي گرم در روز) در دوران بارداري مفيد باشد.
رويترز‎/ 29 آگوست

درمانگاه
خطر سلامت بارداري
014946.jpg
سميه شرافتي- عوارض ناشي از بارداري و زايمان علت مرگ حدود نيم ميليون مادر در سال است و اين موضوع خود بر مرگ حداقل 5/1 ميليون نوزاد در هفته اول زندگي و 4/1 ميليون مرده زايي تأثير دارد. فشار ناشي از هزينه هاي اجتماعي و اقتصادي اين مرگ ها و معلوليت ها بر خانواده ها، جوامع و كشورها بسيار سنگين است و همين باعث شده هدف برنامه مراقبت از مادران در كشورهاي مختلف به ثمر رساندن يك دوره حاملگي و بهبود وضعيت سلامت مادر و نوزاد باشد. بارداري در سنين بالا يا پايين و همچنين ابتلا به برخي از بيماري ها مي تواند سلامت دوران بارداري را به خطر بيندازد. شكي نيست كه رشد جنين از بدو تشكيل تحت تأثير شرايط بدني و رواني مادر قرار دارد. به علت رابطه بسيار نزديك بين مادر و جنين بايد اين جمله را پذيرفت: اهميت حوادث دوران نسبتاً كوتاه بارداري از حوادث دوران زندگي كمتر نيست.
در مرحله زندگي داخل رحمي به علت رشد فوق العاده جنين، سه چهار ماهه اول دوران بارداري اهميت بسزايي دارد و اكثراً اختلالات بدني و نواقص عضوي در همين دوران از زندگي جنين به وجود آمده و به رشد خود ادامه مي دهد.
عواملي كه در دوران بارداري بر روي جنين تأثير دارند علاوه بر سن مادر شامل ابتلا به بيماري هايي مثل سيفليس، سرخچه، اثر اشعه ايكس، اعتياد، مصرف سيگار و داروهاي شيميايي است. تحقيقات بر روي كروموزوم ها نشان داده است كه در كروموزوم  خانم ها از سي سالگي به بعد تغييراتي پيدا مي شود كه ممكن است باعث به دنيا آوردن كودكان عقب مانده شود. به طور كلي بارداري در سنين پايين يعني حداقل زير 17 سال و همچنين در سنين بالا يعني بالاي 35 سال بارداري پرخطر محسوب مي شود و احتمال ايجاد بيماري هاي مختلف در كودكان به ويژه اختلالات مغزي را افزايش مي دهد. به همين جهت زناني كه در سنين بالا يا پايين باردار مي شوند بايد از بسياري از مراقبت هاي ويژه دوران بارداري و انجام برخي آزمايشات برخوردار باشند. در بارداري هاي نرمال يعني بارداري بين سنين۲۰ تا 30 سال انجام يك بار معاينه  ماهانه توسط پزشك تا ماه هفتم بارداري كافي است. در اين ميان زنان مبتلا به ديابت و امراض قلبي و همچنين كساني كه مبتلا به فشار خون بالا، چاقي، كم كاري يا پركاري تيروئيد هستند بايد اين مراقبت ها را جدي بگيرند تا از رشد بيماري هاي مختلف در جنين پيشگيري كنند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |