دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۶ - Sep 4, 2006
قاليباف با تأكيد بر ارزيابي عملكرد كاركنان شهرداري
مديريت شهري اصرار به تأمين معيشت
و رفاه كاركنان شهرداري دارد
عكس : علي رضا بني علي
شهردار تهران در جشنواره شهيد رجايي از كاركنان و مديران نمونه شهرداري تقدير كرد
015072.jpg
گروه شهري - شهردار تهران گفت: مديريت شهري اصرار دارد در بخش معيشت و رفاه، آموزش و ارتقاي آگاهي كاركنان شهرداري در سطوح مختلف و همچنين امنيت شغلي كه امروز بيش از همه موارد شهرداري را زمينگير كرده است، توجه ويژه صورت دهد.
به گزارش سما، محمدباقر قاليباف در مراسم نهمين جشنواره شهيد رجايي شهرداري تهران كه شنبه گذشته در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد، ضمن قدرداني از تلاش هاي صادقانه كارمندان سختكوش و گمنام شهرداري تهران، افزود: اگر امروز بنده و امثال من قدرت سخن گفتن درباره فعاليت هاي شهرداري را داريم به خاطر تلاش هاي شما كارمندان گمنام شهرداري است، چرا كه در غير اين صورت من به عنوان يك عنصر كوچك، به تنهايي قادر به انجام وظايف محوله در مجموعه شهرداري نخواهم بود.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه امروز مهم ترين عنصر در هر سازمان و تشكيلاتي منابع انساني است، تصريح كرد: آنچه يك سازمان را به جايگاه و شان اصلي خود نزديك مي سازد بدون شك نيروي انساني آن مجموعه است.
قاليباف با بيان اينكه من با همه وجود اين را درك كرده ام كه در حال حاضر شهرداري يك خانواده منسجم است كه جايگاه اصلي و واقعي خود را در جامعه پيدا نكرده است تصريح كرد: متاسفانه مجموعه شهرداري تهران و كاركنان آن به رغم تلاش هايي كه در اين زمينه از سوي نيروهاي انساني صورت گرفته، از شان و منزلت حقيقي در افكار عمومي برخوردار نشده اند.
وي افزود: معتقدم كه اين وضعيت قبل از اينكه به كاركنان و عملكرد آنان برگردد، به من برمي گردد كه نتوانسته ام بسترهاي لازم را براي انجام اين حركت فراهم كنم.
شهردار تهران با بيان اينكه جهت گيري ها در شهرداري تهران براي تغيير اين نگرش در افكار عمومي و حل مشكلات موجود فراهم شده است، تصريح كرد: معتقدم كه اين تلاش ها هنوز كافي نيست و دليل آن نيز اين است كه آن چنان كه بايد يكديگر را باور نكرده ايم و اعتماد لازم در مجموعه شهرداري برقرار نشده است.
قاليباف افزود: امروز اين وظيفه را بر دوش خود احساس مي كنم كه شهرداري را به نقطه اي كه بايد برسانم. به طوري كه مجموعه شهرداري و كاركنان آن جايگاه و منزلت واقعي خود را پيدا كنند.
وي با تاكيد بر اينكه شهرداري يك سازمان تاثيرگذار در همه شئون زندگي مردم است، تصريح كرد: اگر رسالت واقعي خود را ناديده گرفته و درك درست و عميقي از اين وظيفه خطير نداشته باشيم عملكرد سازماني مطلوبي نيز نخواهيم داشت و سازماني كه وظيفه خود را به درستي نداند و به آن عمل نكند مرده و منفعل است، حتي اگر به ظاهر تابلويي بر سر در آن نصب شده باشد.
وي در ادامه با تاكيد بر ضرورت توجه ويژه مديريت شهري به منابع انساني مجموعه شهرداري تهران كه همان كاركنان، كارگران و كارمندان خدوم اين مجموعه هستند، گفت: مديريت شهري مصمم است در بخش معيشت و رفاه، آموزش و ارتقاي آگاهي در سطوح مختلف و همچنين امنيت شغلي كه امروز بيش از همه موارد شهرداري را در عرصه منابع انساني زمين گير كرده است، توجه ويژه داشته باشيم.
شهردار تهران با اظهار تاسف از اينكه تا كنون در مجموعه شهرداري تهران ارزيابي عملكرد درخصوص فعاليت كاركنان وجود نداشته است، اظهارداشت: زماني بود كه هر كارمندي كه بيشتر تلاش مي كرد با كسي كه كمترين فعاليتي انجام مي داد هيچ مزيتي نسبت به يكديگر نداشتند و هر دو به يك اندازه از امكانات و امتيازات موجود بهره مند مي شدند اما مصمم هستيم از اين پس فعاليت كاركنان شهرداري را مورد ارزيابي جدي عملكردي قرار دهيم.
شهردار تهران در پايان تصريح كرد: اميدوارم با برنامه ها و اقداماتي كه براي آينده در نظر گرفته ايم، زمينه اي فراهم شود كه روزي فرا برسد كه فرزندان كاركنان شهرداري تهران به اينكه پدران و مادران شان در اين مجموعه خدمت مي كنند، افتخار كنند.
در اين مراسم به پنجاه تن از كاركنان، مديران و كاركنان نمونه شهرداري و همچنين اعضاي خانواده هاي شهدا و ايثارگران هدايايي اهدا شد.

خدمات طرح جهادي ۱۳۷ تاكنون نيمي از تهران را پوشش داده است
بخش خصوصي جمع آوري مكانيزه زباله
را عهده دار شده است
گروه شهري - از آغاز طرح جهادي ۱۳۷ در مناطق تهران تاكنون (حدود دو ماه) بالغ بر ۲۸ هزار تن آسفالت در وسعتي معادل ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار متر مربع در سطح ۶۵۰ كوچه و خيابان شهر تهران پخش شد.
عليرضا كشميري مدير واحد اجرايي و كارخانجات و توليدات طرح جهادي ۱۳۷ با اعلام اين مطلب افزود: تناژ آسفالت مورد استفاده تا پايان ماه جاري به حدود ۴۰۰ هزار تن مي رسد و سطح آسفالت معابر به ۳۰۰ كيلومتر با عرض متوسط ۱۰ متر افزايش خواهد يافت.
كشميري اعتبار اختصاص يافته در طرح جهادي ۱۳۷ تنها در بخش آسفالت معابر را حدود ۷ ميليارد تومان اعلام كرد.
به گزارش همشهري همچنين سليمي مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران درباره نحوه پيشرفت كار جمع آوري زباله گفت: از ابتداي شروع طرح جهادي ۱۳۷ تاكنون موفق شديم دوسوم شهر تهران را به سيستم جمع آوري زباله به شكل مكانيزه مجهز سازيم به طوري كه از ۱۲۰ ناحيه شهر تهران ۷۲ ناحيه به اين سيستم مجهز شدند كه اين ميزان تا پايان آذرماه به ۱۰۰ درصد خواهد رسيد.
سليمي گفت: در جريان اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در مناطق ۱۹ ، ۱۷ ، ۲۰ ، ۱۰ ، ۹ ، ۴ ، ۱۶ ، ۱۸ ، ،۱۵ ۱۱ و ۱۴ موفق شديم هر بار با بكارگيري ۳۰۰ دستگاه انواع ماشين آلات مكانيزه اقدام به رفت و روب و جمع آوري زباله و... كنيم.وي روزانه حجم زباله هاي جمع آوري شده از سطح شهر را ۷ هزار تن اعلام كرد كه حدود ۵ هزار تن آن به شكل مكانيزه جمع آوري مي شود.
وي خبر داد: اين اقدام براي نخستين بار توسط بخش خصوصي صورت گرفته است به طوري كه هم اكنون ۷۰ درصد زباله هاي شهر تهران با بهره گيري از سرمايه هاي بخش خصوصي در قالب انواع ماشين آلات و تجهيزات لجستيك مدرن جمع آوري مي شود.
وي ميزان سرمايه به كار گرفته شده توسط بخش خصوصي در حوزه خدمات شهري و جمع آوري زباله را حدود ۳۰ ميليارد تومان اعلام كرد و در ادامه از تجميع پيمانكاران سنتي با هدف توانمندسازي آنان خبر داد و افزود: ۸۵ شركت پيمانكار كه به شكل سنتي اقدام به جمع آوري زباله مي كردند به واسطه طرح تجميع به ۳ شركت سهامي خاص تبديل شدند به طوري كه با اين اقدام سرمايه هاي اندك هر شركت در كنار يكديگر تبديل به حجم بالايي از نقدينگي و امكانات و تجهيزات شده است.وي اظهار داشت: با اين اقدام ضمن افزوده شدن بر توان عملياتي، سرعت و كيفيت فعاليتها در قالب جمع آوري مكانيزه زباله، شيوه هاي سنتي به كار گرفته شده در اين حوزه با همه معايب و مضرات آن كنار گذاشته خواهد شد.

شهر نگار
چشم انداز تهران
كمال اطهاري
در طرح جامع و تفصيلي در دست تهيه تهران، توسعه پايدار شهر مشروط به آن است كه در چشم انداز سال ۱۴۰۴ تهران به شهري دانش پايه، جهاني و هوشمند تبديل شود، چرا كه دستيابي به اين اهداف در آغاز قرن ۲۱ ميلادي همان قدر ضرورت دارد كه در آغاز قرن بيستم ميلادي، صنعتي شدن يا داشتن شبكه برق و تلگراف اهميت داشت.
شهر دانش پايه، شهري است كه در آن ارزش افزوده حاصل از دانش به بيش از ۵۰درصد توليد ناخالص به ثمر رسيده باشد، يعني جايگاهي كه كشورهاي توسعه يافته ۴۰ سال پيش به آن دست يافته اند. اين ارزش افزوده از رشته هاي صنايع بافن آوري بالا ،خدمات مولد، تحقيق و توسعه خدمات مالي، ارتباطات و پردازش اطلاعات و ... بايد حاصل شود. بطور مثال يكي از شاخص هاي شهر دانش پايه، تعداد مقالاتي است كه از دانشگاه هاي آن در نشريات علمي تخصصي معتبر جهان به چاپ مي رسد. رسيدن به اين مرحله به معناي گذار از جامعه صنعتي به پساصنعتي يا ورود به عصر اطلاعات است و نرسيدن به اين مرحله يعني تكرار آنچه موجب پديده اي چون استعمار گشت.
شهر جهاني، نتيجه دانش پايه شدن اقتصاد است. به عبارت ديگر جهاني شدن پي آيند ناچاري از ورود به عصر اطلاعات است. غلبه اقتصاد دانش در كشورهاي توسعه يافته، امكان تكميل فرآيند صنعتي شدن را در كشورهاي توسعه يابنده (جهان سوم) فراهم آورده است. از اين رو فرآيند توليد كالا (خط توليد صنعتي) در جهان از لحاظ فني همسان و همزمان شده است و به تبع آن گردش سرمايه نيز خصلت جهاني يافته است. شهرهاي جهاني يا محل اتصال و تعامل اقتصاد ملي با جهاني محسوب مي شوند يا گره گاه هاي جريان جهاني دانش، كار، كالا و سرمايه اند. اين شهرها براي داشتن چنين خصلتي بايد از لحاظ شبكه هاي زيربنايي، فضاي فعاليت و زيستن معيارهاي جهاني داشته باشند. در غير اين صورت هم چنين شهرهايي و هم اقتصاد ملي آنها از توسعه پايدار بازمي مانند. اين ستم به خصوص در چند دهه گذشته به شهر تهران روا داشته شد، از اين رو محل چادرزدن شيخ نشينان به شهرهاي برتر منطقه تبديل گشت و با بهره گيري از جريان كالا و سرمايه  به ايران، آباد شد.
شهر هوشمند، يعني شهري كه در آن توليد فرهنگ، گفتگوي تمدن ها، مشاركت اجتماعي و سياسي، نمايشگاه ها و همايش هاي جهاني هنري، علمي، تجاري، مسابقات برتر جهاني (چون المپيك) و ... صورت مي گيرد و برپا مي شود. چنين شهري شايسته تمدن و هوش ايراني و شرط توسعه پايدار جامعه ما است.
شهر تهران سرمايه زيربنايي، مالي، انساني و به خصوص اجتماعي بي همتايي را از دوران مشروطيت (كه بطور قانوني پايتخت ايران شد) تاكنون در خود انباشت كرده كه در سطح خاورميانه نيز بي نظير است. در گذشته به دليل انزواجويي بي دليل و تمركززدايي «سلبي» كه به جاي توسعه ديگر مناطق ايران به ضد توسعه تهران عمل مي كرد، شهر تهران نتوانست از اين سرمايه ها بهره  گيرد و راهبر توسعه پايدار ايران شود. اين رويكردها و راهبردهاي سلبي در سند چشم انداز و برنامه چهارم توسعه كنار گذاشته شده اند و رسيدن به جايگاه برتر منطقه آسياي جنوب غربي با اقتصاد دانش پايه و تعامل مثبت با اقتصاد جهاني در دستور كار قرار گرفته است. اين فرصت پيش روي تهران است، آيا مي تواند از آن بهره بگيرد؟

آتش نشاني اين بار اطلاع رساني را خاموش كرد
گروه شهري - محدثه قيدي:با  تغييرات مكرر مديريتي هر بار مدتها زمان مي برد تا مديران جديد بر حوزه تحت امرشان تسلط يابند و همين امر باز تا مدتها آنان را از خبرنگاران رسانه هاي گروهي فراري ساخته و جريان اطلاع رساني به جامعه را مختل مي سازد، نظارت بر عملكرد مديران و شفاف سازي و آگاهي بخشي يعني هيچ!
اگر فرهنگ پاسخگويي و آداب نحوه تعامل با رسانه ها به عنوان چشم و گوش بيدار و هوشيار مردم در ميان مسئولان وجود نداشته باشد و رسانه ها نيز از حربه هاي لازم براي ملزم ساختن آنها به امر پاسخگويي برخوردار نباشند، نتيجه مدتها سرگرداني خبرنگار پشت درهاي بسته و محروم ماندن مردم از حق دانايي، نياز به آگاهي و ضرورت توانايي است.
راستي ابزار قانوني براي مجازات عاملان اين محروميتها كدام است؟
خوبست در اين باره به ذكر مثالي بسنده نماييم:
خبرنگار همشهري حداقل از يك ماه و نيم قبل به صورت كتبي و تلفني تقريباً هر روز درخواست مصاحبه با رئيس  جديد سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني را مطرح ساخته كه علي رغم تمام نامهربانيهاي ... تحمل شده در اين راه بالاخره هفته قبل قرار مصاحبه اي حضوري براي روز يكشنبه ۱۲ شهريور ساعت ۱۰ صبح تنظيم شد. (اين در حالي است كه خبرنگار همشهري براي جلوگيري از اتلاف وقت جناب رئيس حتي به مصاحبه تلفني هم رضايت داده بود.)
جالب اينجاست كه ديروز ساعت ۵۵/۹ دقيقه هنگامي كه خبرنگار ما درست پشت در اصلي سازمان آتش نشاني رسيده بود، خبر لغو مصاحبه را اعلام كردند. آنهم نه به اين بهانه كه مثلاً براي آقاي رئيس كاري پيش آمده، بلكه دفترشان فرمودند، اول مهرماه ايشان مصاحبه مطبوعاتي خواهند داشت.
برخوردهايي از اين دست با در نظر گرفتن اينكه هيچگونه تماسي حتي از سوي مسئول دفتر و يا مدير روابط عمومي سازمان مربوطه به منظور توجيه اين بي مهري صورت نگرفت، در خوشبينانه ترين شكل ممكن نشان از بي توجهي و بي اعتنايي به امر اطلاع رساني به مردم و ناآگاهي نسبت به كاركردهاي رسانه ها دارد.

به منظور سرويس دهي به دانش آموزان اجرا مي شود
طرح جهادي مهر در شركت واحد اتوبوسراني
گروه شهري- مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت: به منظور سرويس دهي به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد ، طرح جهادي مهر در هفته اول مهرماه اجرا مي شود.
به گزارش سما، محمد احمدي بافنده افزود: به منظور سرويس دهي بهتر به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد شركت واحد اتوبوسراني طرح جهادي مهر را در هفته اول مهرماه اجرا خواهد كرد.
وي تصريح كرد: در طرح جهادي مهر ، تمامي اتوبوس هاي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، خدمات سرويس دهي به دانش آموزان را به صورت رايگان انجام خواهند داد.احمدي بافنده گفت: در مجموع ۵ هزار دستگاه اتوبوس و ۳۵۰۰ دستگاه ميني بوس در طرح جهادي مهر ناوگان شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه براي سرويس دهي بهتر، فعال خواهد بود.

نگاه
015069.jpg
بهمن عبدي

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
مجسمه ها براي تهران هويت مي آورند
فارس : رئيس شوراي اسلامي شهر تهران تقويت هنر مجسمه سازي در تهران را راهكاري براي هويت بخشي به فضاهاي شهري دانست و تاكيد كرد مجسمه هايي كه با الگوبرداري صرف از آثار شاخص هنري دنيا ساخته مي شوند، نقشي در هويت زايي در شهرها ندارند.
مهدي چمران با بيان اين مطلب، لزوم برگزاري سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي در تهران را مورد تاييد قرار داد و افزود: بايد چنين فرصت هايي را تجربه كنيم به اين دليل كه تهران در نوع خود شهر خاصي در جهان است و اگر قرار باشد كه ما براي اين شهر هويت ويژه اي قايل باشيم بي ترديد بخش مهمي از اين هويت در گرو نمادها و آثار هنري است كه در قالب هنرهاي تجسمي براي پايتخت طراحي شده و در نقاط مختلف آن نصب مي شوند.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران برقراري تعامل با مجسمه سازان خارجي و استفاده از تفكر هنري آنها را فرصتي براي اندوختن تجربه هاي جديد در عرصه هاي هنرهاي تجسمي دانست.
چمران به تجربه شهر جده در كپي برداري و ساخت برخي مجسمه ها بر پايه آثار معروف اسپانيايي اشاره و تصريح كرد: اين مجسمه ها در شهر جده هيچ كمكي به هويت بخشي فضاهاي شهري نكردند به دليل اينكه تناسبي با هويت اين شهر ندارند.
وي  برگزاري سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران را گامي رو به جلو براي معرفي فرهنگ هنردوستي ايرانيان در عرصه هاي بين المللي دانست و افزود:در اين فرايند، مجسمه سازان ايراني از نظر تكنيك و تفكر هنري جلوتر خواهند رفت و با آثار مجسمه سازان بزرگ دنيا و چگونگي طراحي و ساخت آنها بيشتر آشنا خواهند شد.

نتايج كنكور هفته آينده اعلام مي شود
۴۰۰ هزار نفر امسال در دانشگاه ها پذيرفته مي شوند
ايسنا :رئيس سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: نتايج نهايي پذيرفته شدگان آزمون سراسري به محض آماده شدن از اوايل هفته آينده اعلام مي شود.
عبدالرسول پور عباس گفت : نتايج نهايي كنكور طي اين هفته اعلام نخواهد شد با اين حال اسامي پذيرفته شدگان به محض آماده شدن از اوايل تا پايان هفته آينده قطعاً اعلام خواهد شد.
وي افزود: نتايج در ابتدا در سايت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org و سپس به صورت ويژه نامه در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد. وي با بيان اينكه در كنكور امسال حدود ۴۰۰ هزار نفر در كليه دوره هاي روزانه، شبانه، پيام نور، غيرانتفاعي - غير دولتي و تربيت معلم پذيرفته مي شوند، گفت: در مرحله اول كنكور۶۵۵ هزار و ۲۶۵ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند كه حدود ۵۵ درصد داوطلبان است.
پورعباس در خاتمه گفت: با توجه به ظرفيت پذيرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي امسال حدود ۶۰ درصد مجازين در دانشگاه ها و موسسات پذيرش مي شوند.

دوره هاي مشترك كارشناسي ارشد
و دكتراي كتابداري برگزار مي شود
فارس : سازمان اسناد و كتابخانه ملي و دانشگاه شهيد بهشتي دوره هاي مشترك كارشناسي ارشد و دكتراي رشته كتابداري برگزار مي كنند.
در ديدار علي اكبر اشعري رئيس كتابخانه ملي ايران و مشاور رئيس جمهوري با حميد لطيفي - رئيس دانشگاه شهيد بهشتي - و معاونان اين دانشگاه، مقرر شد دوره هاي مشترك كارشناسي ارشد و دكتري رشته «كتابداري و اطلاع رساني» و «ايران شناسي» توسط دانشگاه شهيد بهشتي و سازمان اسناد و كتابخانه ملي به صورت حقيقي و مجازي برگزار شود.
همچنين براساس تفاهم نامه منعقده ميان طرفين، دوره هاي تحصيلي بين رشته اي مورد نياز حوزه كتابداري و علوم اسنادي نيز طراحي خواهد شد و طرفين در ارتقاء دانش هاي مرتبط با علوم كتابداري و اطلاع رساني نيز با يكديگر همكاري خواهند نمود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |