دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۶ - Sep 4, 2006
جنگ طلب هاي اسرائيلي نمي توانند جشنواره صلح برپا كنند
كن لوچ جشنواره حيفا را تحريم كرد
015003.jpg
015006.jpg
گروه ادب و هنر- كن لوچ هم سازمان هاي فرهنگي و هنري رژيم متجاوز اسرائيل را تحريم كرد و در اعتراض به حملات اخير صهيونيست ها به غزه و لبنان، گفت كه در جشنواره فيلم حيفا شركت نمي كند.
به نوشته سايت فيلم استو، مسئولين اين جشنواره كه در شمال سرزمين هاي اشغالي برپا مي شود، از لوچ و كار تازه اش بادي كه در شاخه هاي جو مي وزد دعوت كرده بودند. اما لوچ گفت كه فيلم ضدجنگ خود را در جشنواره اي كه دولتمردان آن به شدت جنگ طلب هستند، نمايش نخواهد داد.
لوچ با حمايت از طرح هنرمندان فلسطيني مبني بر تحريم فرهنگي اسرائيل، از فيلمسازان و ديگر همكاران خود در سطح بين المللي خواست كه به اين تحريم بپيوندند. اين فيلمساز ضدجنگ در بيانيه اي كه در اين رابطه منتشر كرد، به انتقاد از سياست جنگ طلبانه و تجاوزگرانه دولت اسرائيل پرداخت و دامنه انتقاد خود را تا دولت هاي آمريكا و انگليس هم گسترش داد. به اعتقاد لوچ دولت هاي اين دو كشور حامي سياست هاي غلط رژيم صهيونيستي هستند.
بادي كه در شاخه هاي جو مي وزد بهار امسال نخل طلاي جشنواره كن را گرفت. فيلم كه اثري ضدجنگ و ضدتجاوز است، قصه واقعي يورش نيروهاي ارتش انگليس به ايرلند در دهه۲۰ ميلادي را به تصوير مي كشد. تندروهاي دست راستي انگليسي فيلم لوچ را كاري ضد  انگليسي ارزيابي كرده و خواستار توقيف آن شده اند. اما منتقدين و روشنفكران انگليسي آن را كاري صادقانه ارزيابي كرده اند.
بحث تحريم فرهنگي اسرائيل حدود دو ماه قبل از سوي هنرمندان فلسطيني و چهره هاي مترقي و ضدصهيونيستي جهان عرب مطرح شد. حمله نيروهاي نظامي اسرائيل به خاك لبنان- به بهانه ربوده شدن دو سرباز اسرائيلي توسط نيروهاي حزب الله لبنان- و بمباران مناطق مختلف اين كشور توسط ارتش اسرائيل، عامل اصلي فراخوان تحريم فرهنگي اسرائيل از سوي فلسطيني ها بود.
به دنبال اين فراخوان، هجده نويسنده سرشناس بين المللي- و از جمله تامس كنيالي، گور ويدال و توني موريسن- با انتشار بيانيه هايي، حمايت خود را از تحريم فرهنگي اسرائيل اعلام كردند. منظور از اين تحريم، لغو هر گونه همكاري دوجانبه فرهنگي، هنري و ادبي با سازمان ها، مؤسسات و افرادي است كه در داخل اسرائيل كار و فعاليت مي كنند. هدف از اين تحريم واداركردن اين سازمان ها، نهادها و افراد به موضع گيري عليه سياست هاي زور و تجاوز دولت اسرائيل است.جشنواره فيلم حيفا كه يكي از مهم ترين جشنواره هاي سينمايي در داخل سرزمين هاي اشغالي است، با شعار صلح  طلبي و مبارزه با جنگ فعاليت مي كند. كن لوچ با تحريم اين جشنواره تلاش دارد تا مسئولين برپايي آن را به موضع گيري مستقيم و شفاف نسبت به حوادث دو ماه اخير خاورميانه وادارد. به اعتقاد او نمي توان از يك سو شعار صلح و همزيستي مسالمت آميز سر داد و از سوي ديگر به كشور مستقل همسايه لشكركشي نظامي كرد. آنها بايد تكليف خود را با اين موضوع روشن كنند و اگر خواهان صلح هستند رسماً مخالفت خود با جنگ و تجاوز اخير را اعلام كنند.اين فيلمساز مترقي و مستقل انگليسي مي گويد: هدف سياسي و اصلي تجاوزگران كه با اقدامات نظامي همراه است، فقط يك چيز است: نابودي ملت فلسطين .
تحليلگران سينمايي پيش بيني مي كنند به دنبال تحريم جشنواره فيلم حيفا توسط كن لوچ، ديگر هنرمندان مترقي قاره اروپا هم به تحريم اين جشنواره بپردازند. مل گيبسن بازيگر سرشناس سينما كه درام تاريخي مصائب مسيح او واكنش هايي منفي در اسرائيل برانگيخت ماه قبل- و چند روز بعد از حمله اسرائيل به لبنان- سخناني ضدصهيونيستي به زبان آورد و گفت برخي رسانه هاي گروهي تحت تأثير و نفوذ آنها قرار دارند.
كن لوچ بهار امسال در يك مصاحبه اتهام ضدانگليسي بودن فيلمش را رد كرد و گفت: آنچه من در فيلمم نشان داده ام بخشي از واقعيت هاست و نه همه آن. اگر فيلم احساس ضدانگليسي بودن را در كسي به وجود مي آورد، اين نه اشكال من، كه اشكال كساني است كه اين فجايع را به  وجود آورده اند! من اگر مي خواستم تمام واقعيت تاريخ ايرلند را به تصوير بكشم، قصه فيلم خيلي از آنچه كه هست تندتر مي شد. وي در همين مصاحبه به شباهت هاي تاريخي قصه فيلمش با حوادث جنگ عراق و افغانستان اشاره كرد و گفت: اين طور به نظر مي رسد كه تاريخ بعد از 80سال دوباره تكرار شده است. يك تحليلگر هنري و سياسي مي گويد: چند ماه بعد از اكران عمومي فيلم لوچ، يك بار ديگر و اين بار در لبنان، همين تاريخ دوباره تكرار شد.

چهره روز
شهريار و بهجت شعر ايران
015009.jpg
گروه ادب و هنر- شهريور از ماه هاي پربار است به ويژه امسال كه با اعياد شعبانيه قرين شد. از جمله اتفاقات قابل اعتنا براي اهل ادب، نامگذاري روز 27 شهريور ماه به عنوان روز شعر و ادب فارسي و بزرگداشت سيد محمد حسين بهجت تبريزي (شهريار) است.در همين ارتباط و با عنايت به خبرگزاري مهر كه مطلبي از اين شاعر فقيد منتشر كرده است چهره امروز را به شاعر بزرگ تبريزي اختصاص مي دهيم.
شهريار شعر ايران  در سال  1285 هجري  شمسي  در شهرستان  تبريز و در خانواده  اي  فرهنگي  و صاحب  نام  بدنيا آمد. دوران  كودكي  شهريار مصادف  بود با ايام  نهضت  مشروطيت و به هم  ريختگي  شديد اوضاع  اجتماعي  تبريز؛ لذا وي  مدتي  طعم  ناامني  و آوارگي  را چشيد و در روستاهاي  اطراف  تبريز و از جمله 
ده  آبا و اجدادي اش  خشكناب  به سر برد.
استاد شهريار، تحصيلات  خود را در تبريز آغاز و در مدرسه  دارالفنون  تهران  به  پايان  برد و پس  از اتمام  دوره  متوسطه  وارد دانشكده  پزشكي  شد ولي  در سال  ششم  در حالي  كه  چند ماه  بيشتر به  اتمام  دوره  نداشت  به  علت  فقر و تنگدستي  و درپي  يك  شكست  عاطفي  (كه  به  دنبال  عشقي  ناكام  براي  او پيش  آمد) تحصيل  طب  را رها كرد و به  شاعري  روي  آورد. شهريار پس  از ترك  تحصيل  به  خراسان  و ديدار كمال  الملك  نقاش  برجسته  آن  روزگار شتافت  و شعري  هم  با عنوان  ( زيارت  كمال  الملك  ) سرود. وي  در سال  1310 وارد خدمات  دولتي  شد و پس  از چند بار تغيير شغل  سرانجام  در بانك  كشاورزي  مشغول  به  كار شد و علي رغم  عدم  علاقه  به  اين  كار تا زمان  بازنشستگي  شغل  خود را تغيير نداد.
ويژگي  استاد شهريار مهارت  وي  در سرودن  انواع  شعر سنتي  اعم  از قصيده ، مثنوي  ، غزل  ، قطعه  و رباعي  بود. اين  شاعر بزرگ  در شعر نو نيز طبع  آزمايي  كرد و قطعات  زيبايي  چون  اي  واي  مادرم  ، دو مرغ  بهشتي  ، موميايي  ، پيام  به  انيشتين  نيز از خود به  يادگار گذاشت  كه  روح  انسان دوستي  و همدردي  با انسان  گرفتار در چنگال  تمدن  صنعتي  در اين  اشعار به چشم  مي  خورد. اوج  هنر استاد در اشعار تركي  آذربايجاني  از جمله  منظومه  (حيدربابايه  سلام  ) بود كه  در زمره  برترين  شاهكارهاي  ادبيات  تركي  آذربايجاني  به شمار مي رود و موجب  شهرت  وي  در خارج  از مرزهاي  ايران  شد.استاد شهريار ارادت  و علاقه  عميق  خود را به حضرت  علي  (ع ) در اشعار متعددي  نمايان  ساخته  است  و يكي  از مشهورترين  اشعار وي  نيز در وصف  حضرت  علي (ع ) است. اين شاعر نامدار و ارادتمند اهل بيت در سال 1367 و در سن 84 سالگي درگذشت و در
مقبره  الشعراي تبريز آرام گرفت.

طي مراسمي با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
جشنواره بين المللي نمايش عروسكي آغاز شد
015000.jpg
گروه ادب و هنر طي مراسمي در فضاي باز تئاتر شهر يازدهمين جشنواره بين المللي نمايش عروسكي با اجراي چند نمايش ويژه و پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز شد. متن پيام صفار هرندي به اين شرح است:انسان معرفت يافته، پيوسته در روند پويش تاريخي خود، بنابر فطرت ذاتي و حقيقت جويي، بيراهه ها را به راه تسليم و رضا سوق داده است و با يك نظر مي توان به عينه، مجموعه اي از خردمندي و صداقت و سازندگي و تعالي را در آثار او مشاهده كرد. در اين ميان روان پاك و ذهن درخشان مسلمان ايراني با تكيه بر ايمان و دانش، توانسته است در آن مقام از احترام قرار گيرد كه زبانزد جهانيان و علي الخصوص پيروان فرهنگ ناب بشري باشد.
شكر مي گوييم خدايي را كه به انسان، حرمت كرامت فرمود و ما را در زمره بندگانش قرار داد تا در سال فرخنده پيام آور تمام ادوار تمدن بشريت، رسول اعظم(ص)، به ترويج فرهنگ نبوي همت گماشته و با توكل بر ذات احديت، در مسير اعتلاي انسانيت و پاسداشت هنر اسلامي، قدم پيش بگذاريم.
اينجانب، ضمن سپاس از تلاش دست اندركاران عرصه هنر و به ويژه تئاتر كه پيوسته با ريشه  آييني خود، خويشاوندي داشته و دارند، بر اين باورم كه در تعامل بين مديران و اهل هنر، اين هنر حقيقت طلب به آرمان هاي متعالي خود خواهد رسيد و در زنده نگه داشتن روح ايمان و آزادگي به جايگاه مطلوب مورد نظر نزديك خواهد شد.برپايي يازدهمين جشنواره بين المللي نمايش عروسكي را در تهران گرامي داشته، براي فعالان اين عرصه، آرزوي توفيق روزافزون و نيك فرجامي دارم.

ملكه انگليس در ونيز حقايق را مي گويد
گروه ادب و هنر- جشنواره بين المللي فيلم ونيز با فيلم ملكه ساخته استفن فريتزر، تاريخ پرسر و صداي سالهاي اخير انگلستان را به نمايش گذاشت.
به نوشته آسوشيتدپرس، ملكه يك درام تاريخي است كه هلن ميون بازيگر مطرح و قديمي سينماي اين كشور اروپايي در آن در نقش ملكه اليزابت ظاهر شده است. آنچه توجه منتقدين را در اين فيلم به خود جلب كرد دو بخش آن بود كه در آن روزهاي مرگ دايانا عروس كاخ سلطنتي- در يك حادثه تراژيك رانندگي- و تصميم توني بلر نخست وزير انگليس براي حمله به عراق و افغانستان به تصوير كشيده شده است.فريتزر كارگردان فيلم مي گويد: مي خواستم تصويري صادقانه از تاريخ ارائه بدهم. مسائلي مثل مرگ دايانا يا حمله به عراق و افغانستان از جمله مسائلي بودند كه توجه تمام مردم انگلستان را به خود جلب كردند. بسياري مسئولين دولتي را در مورد مرگ دايانا مقصر مي دانستند و مي گفتند كاخ سلطنتي چندان موافق اين خانم نيست. از سوي ديگر تصميم براي همراهي با آمريكا در دو جنگ عراق و افغانستان، چيزي بود كه بحث عمومي شديدي را دامن زد. بسياري از معترضين تظاهرات زيادي عليه جنگ به راه انداختند، اما دولت از اقدام خود دفاع كرد. ملكه يكي از بيست و يك فيلمي است كه در بخش مسابقه جشنواره ونيز حضور دارد و براي دريافت جايزه بزرگ آن يعني شيرطلايي رقابت مي كند.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي سارا حسنخان‎/ 17 تا 23 شهريور‎/ دروس، خيابان كماسايي، شماره 42/ تلفن: 22541589.
نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي و گل هاي دكوراتيو ترنگ خليل زاده‎/ تا 15 شهريور‎/ نياوران، مژده، زماني، محمودي 2، پلاك 59/ تلفن: 22735270.
نگارخانه گل: نمايشگاه شمع‎/ از 25 شهريور‎/ ميدان فاطمي، جنب مسجد نور، شماره 60.
گالري ضرابي: نمايشگاه سنگ هاي انرژي زا و قيمتي‎/ تا 31 شهريور‎/ پاسداران، بوستان دوم، عراقي شمالي، گلزار غربي، پلاك 63/ تلفن: 22309054.
كنسرت ناظري
شهرام ناظري در روزهاي 23 و 24 شهريورماه در مجموعه ورزشي انقلاب كنسرت مي دهد. به گفته برگزاركنندگان اين مراسم، احتمالاً گروه كابوكي هم در بخش هايي از اين كنسرت، ناظري را همراهي خواهند كرد.
شاعر زباله ها در جشنواره ريكا
فيلم ايراني شاعر زباله ها ساخته محمد احمدي در جشنواره بين المللي فيلم ريكا لاتويا به نمايش در مي آيد. هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم ريكا از ??شهريورماه تا دوم مهرماه در لاتويا برگزار مي شود. اين اثر به نمايندگي از سينماي ايران در اين رويداد هنري حضور دارد. شاعر زباله ها با مضموني اجتماعي، داستان رفتگري است كه از طريق جمع آوري زباله ها پي به اسرار منازل برده و درگير روابط عاطفي مي شود. شاعر زباله ها، پيش تر در جشنواره هاي بين المللي پوسان كره جنوبي، گوتنبرگ سوئد، فيلم هاي مستقل آسيا ، شيكاگو و موزه هنرهاي بوستون آمريكا حضور داشت. اين فيلم همچنين قرار است به زودي در كره جنوبي اكران عمومي شود.
سخنراني فرهت در دانشگاه سوئد
شاهين فرهت، آهنگساز و نوازنده پيانو طي سخناني كه در دانشگاه گوتنبرگ سوئد داشت به تشريح سبك هاي آهنگسازان ايراني پرداخت.وي كه عضو انجمن آهنگسازان معاصر جهان است، سال گذشته نيز براي معرفي سنتور ايراني به آهنگسازان و موسيقي دانان اروپايي به اين كشور سفر كرد.فرهت دو سال قبل نيز سخنراني مشابهي را در اين دانشگاه انجام داد كه دانشجويان دانشگاه هاي هنري اروپا در اين سخنراني حضور داشتند.
فرهت در اين برنامه آثاري از احمد پژمان، عليرضا مشايخي و هرمز فرهت را ارائه كرد. اين استاد موسيقي دانشگاه تهران در ادامه به قرائت تاريخچه اي از آهنگسازي ايران طي 70 سال قبل پرداخت.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |