دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۶ - Sep 4, 2006
جي پاد چيست؟
014979.jpg
چندي پيش در صفحه 5 ( دانش وفناوري) مطلبي چاپ شد كه از ابداع نوعي سيستم رهياب الكترونيك براي رانندگان در حين رانندگي سخن مي گفت. پس از چاپ اين مطلب، تعدادي از شركت هاي ايراني ضمن تماس با همشهري، اعلام داشتند اين تكنولوژي در ايران نيز موجود است. مثلا سيستم هوشمند GPS-avigator تحت عنوان جي پاد براي شهرهاي ايران طراحي شده است؛ سيستمي كه امروزه مدتهاست در اغلب شهرهاي اروپا و آمريكا مورد استفاده قرار مي گيرد.
جي پاد، يك سيستم هوشمند صوتي و بصري است كه نقشه كامل و دقيق تهران بزرگ و كرج، در فاز اول و بعداً شهرهاي بزرگ ديگر، با جزئيات كامل در آن ضبط شده و با نصب آن روي خودرو راننده را از بهترين مسير و سريع ترين راه ممكن به مقصد مي رساند. براي آشنايي بيشتر خوانندگان صفحه دانش با تكنولوژي جي پي اس، مطلبي تهيه شده كه در پي مي آوريم.

زندگي در شهرهاي بزرگ به ويژه شهرهايي كه زيرساخت آن تناسبي با جمعيت ساكن آن ندارد، دشوار و طاقت فرسا و پرهزينه است. گرانبهاترين كالايي كه از ساكنان شهرهاي بزرگ به تاراج مي رود، زمان است. بخش عمده اوقات گرانبها در رفت و آمدهاي درون شهري از دست مي رود. اين مشكل، زماني خود را آشكارتر مي سازد كه كسي قصد داشته باشد به نقطه اي از شهر عزيمت كند و مسير رسيدن به مقصد را نداند و يا كمتر به آنجا رفت و آمد كرده باشد.
گروهي از مهندسان و كارشناسان امور حمل و نقل ايراني، ضمن استفاده از تجربيات شركتهاي بزرگ بين المللي در پايان چند سال كار تحقيقاتي و فني موفق  شدند براي فائق آمدن بر مشكل سردرگمي رانندگان در شهرهاي بزرگ، سيستم هوشمند جي پاد را براي شهرهاي ايران طراحي كنند، سيستمي كه امروزه مدتهاست در اغلب شهرهاي اروپا و آمريكا مورد استفاده شهروندان قرار مي گيرد.
جي پاد چگونه كار مي كند؟
جي پاد يك دستگاه هوشمند و بصري است كه در فاز اول شامل نقشه كامل و دقيق تهران بزرگ و كرج است و در فازهاي بعدي شهرهاي ديگر را نيز در برمي گيرد. با نصب اين دستگاه روي خودرو، راننده از بهترين مسير و سريعترين راه ممكن به مقصد مورد نظر مي رسد.
در اين سيستم نتيجه پيمايش، كوچه به كوچه و خيابان به خيابان در تهران بزرگ است تا مسيرهاي يك طرفه، دو طرفه، بن بست ها و يا كوچه هاي تنگ و باريك شناسايي شود تا شما قبل از رسيدن به مقصد از تمام جزئيات راه با خبر شويد.
مشخصات دستگاه
جي پاد سيستم كوچكي است كه جستجوگر آن از طريق ارتباط دائم با هشت ماهواره، امكان پيدا كردن مقصد را لحظه  به لحظه فراهم مي آورد. سيستم براي عملياتي شدن در هر لحظه، تنها به ارتباط با سه ماهواره هم زمان نيازمند است و در هر شرايط آب و هوايي نيز كار مي كند.
آزمايش هاي متعدد صورت گرفته در شرايط گوناگون، نشان داده است كه جي پاد در شهرهاي بزرگ ايران به راحتي كار مي كند.
با فعال شدن سيستم، بلافاصله نقشه دقيق تهران نمايان مي شود و سرعت خودرو، و تعداد ماهواره هاي فعال روي صفحه نمايش ديده مي شود. با فعال شدن جي پاد به صورت خودكار، موقعيت خودرو روي نقشه معين مي شود و اين نقطه، آغاز عزيمت نگاشته مي شود. از نقطه اي كه شما حركت خود را آغاز مي كنيد، تا رسيدن به مقصد، نام تمام خيابانها و كوچه هايي كه وارد آن مي شويد، روي صفحه نمايش جي پاد ديده مي شود و از طريق سيستم صوتي آن نيز، به سوي مقصد راهنمايي مي شويد.
زماني كه مقصدي براي سيستم تعريف مي شود، جي پاد بهترين راه رسيدن به آن را بسته به موقعيتي كه خودرو در آن قرار دارد اعلام مي كند و تا زماني كه خودرو به مقصد نرسيده است، دائماً توسط سيستم صوتي هوشمندش، از درستي راه هايي كه در آن حركت مي كنيد، آگاه مي سازد.
به رغم توصيه هاي دستگاه، اگر مسيري را اشتباه برويد، جي پاد به شما هشدار مي دهد و در صورتي كه هيچ ترتيب اثري ندهيد، از نقطه جديد كه هستيد، به شما آدرس جديد معرفي مي كند. جي پاد همواره قبل از تغيير مسير، چند بار شما را از اقدام بعدي مطلع مي كند، و زمان كافي را براي انتخاب هاي جديد در انتخاب راننده قرار مي دهد. جالب اينكه، براساس سرعت مجاز خودرو،  زمان تقريبي رسيدن به مقصد را نيز روي صفحه نمايش نشان مي دهد.
نوع نقشه در جي پاد
همان طور كه مي دانيم نقشه هاي رقومي كه در سيستم هاي راهيابي و GPS استفاده مي شوند، بايد داراي خصوصيات ويژه اي باشند. دقت هندسي مناسب نقشه ها، وسايل نگهداري اطلاعات و همچنين سخت افزار و نرم افزار مناسب براي تحليل سريع داده ها همگي نيازمند يك سيستم رايانه اي قوي است. ساده ترين نوع نقشه هاي رقومي براي نمايش تصاوير نقشه هاي Bitmap هستند. اين نوع تصاوير كمترين ميزان اطلاعات را براي نرم افزارهاي راهبري بالاترين حجم اطلاعات را دارا هستند. سيستم هاي انطباق نقشه ها، توانايي استفاده از چنين نقشه ها، براي پيدا كردن مقصد سفر را ندارند. اين تصاوير فقط مي توانند براي نمايش يك منطقه، آن هم در مقياس ثابت و تنها از يك منظر (بدون امكانzoom) به كار برده شوند، در غير اين صورت اين تصاوير قابل استفاده نخواهند بود. بزرگترين مشكل كار با اين تصاوير، عدم امكان ايجاد چرخش و تغيير مقياس در آنهاست. به عبارت ديگر هرگز نمايشگر نمي تواند جلوي وسيله نقليه را رو به بالاي صفحه نمايش دهد.
شكل كاربردي تر نقشه هاي رقومي براي نرم افزارهاي راهبردي نقشه هاي Vector يا برداري است. در اين نوع نقشه هاي رقومي، تمام عوارض به طور خطي و يا تركيبي از خطوط با مشخصات و مختصات دقيق وجود دارند. اين نقشه ها داراي دقت بسيار بالا و حجم كمي هستند، ولي هزينه تهيه آنها بسيار بالاست. اين نقشه ها مي توانند به شكل بسيار ساده اي عمل انطباق را انجام داده و نقشه ها را با مقياس و توجه نسبي جهات وسيله نقليه نمايش دهد.
راهبري وسايل نقليه با استفاده از سيستم
GPS-avigator در ايران در اوايل راه شكل گيري خود است.
در حال حاضر سيستم مزبور به طور فراگير در ايالات متحده، ژاپن و تمام اروپا با استقبال روبه رو شده است. جي پاد دستيابي به آخرين فناوري روز حمل و نقل در جهان است.

نكته ها
شروع مدرسه، كنترل تندرستي
014982.jpg
بازگشايي مدارس،  شيوع و گسترش برخي بيماري ها را در ميان دانش آموزان تسهيل مي كند. آسم يكي از بيماري هايي است كه همه ساله دانش آموزان زيادي را مبتلا مي كند. در ايالات متحده گروهي از پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند كه با آغاز سال تحصيلي، تعداد كودكان مبتلا به آسم افزايش مي يابد، زيرا آغاز سال تحصيلي با شروع فصل پاييز، يعني اوج عفونت هاي تنفسي همراه است. از سوي ديگر قرار گرفتن كودكان در فضاي بسته كلاس هاي درس سبب افزايش احتمال بروز اين بيماري مي  شود. در ضمن آسم يكي از مهمترين دلايل غيبت دانش آموزان در طول سال تحصيلي است. بنابر آخرين مطالعات آماري پژوهشگران ايالات متحده، در سال تحصيلي گذشته در حدود 14 ميليون روز غيبت ناشي از تشديد بيماري آسم ثبت شده است.
آسم نوعي بيماري است كه باعث التهاب لوله هاي تنفسي و در نتيجه اختلال در عمل تنفس مي شود. اين عارضه معمولاً  با تنگي نفس ، خس خس سينه و سرفه همراه است. به طور كلي حساسيت بيش از حد ريه به يك جسم خارجي، آسم ناميده مي شود. در واقع عوامل خارجي عامل به وجود آورنده آسم نيستند، بلكه تشديد كننده آن هستند، زيرا ممكن است افراد ديگر در مقابل اين گونه عوامل هيچ گونه حساسيتي نشان ندهند. آسم به دو نوع، آسم آلرژيك و بزرگسالان تقسيم بندي مي شود. از جمله مهم ترين عوامل تحريك كننده اين بيماري مي توان به عفونت  سينوزيت ها و مجاري تنفسي، بالا زدن اسيد معده، ورزش، هيجانات روحي، هواي سرد، آلودگي هوا و گرد و غبار اشاره كرد.
چند توصيه
* دود ناشي از سوختن چوب مي تواند تحريك كننده بيماري آسم باشد. از اين رو در فصل پاييز و زمستان از شومينه و بخاري چوبي استفاده نكنيد.
* فصل پاييز معمولاً  با خشكي هوا همراه است. خشكي هوا مي تواند سبب التهاب ريه و تشديد بيماري بشود. بنابراين همواره سعي كنيد محيط خانه خود را مرطوب نگه داريد و جهت فراهم كردن هواي سالم و پاك از دستگاه هاي تهويه مطبوع استفاده كنيد.
* از مصرف غذاهايي كه حاوي مواد نگهدارنده هستند، خودداري كنيد، زيرا مواد نگهدارنده سبب بروز حساسيت و تشديد بيماري كودك مي شوند. از جمله اين مواد مي توان به پفك، چيپس، سوسيس و كالباس اشاره كرد.
* دود سيگار يكي از مهمترين عوامل محرك زا است. اگر در منزل شما فردي سيگاري وجود دارد، حداقل سعي كنيد فرزند خود را از محيط مملو از دود سيگار دور كنيد. در ضمن تحقيقات نشان مي دهند كه فرزندان مادران سيگاري بيش از سايرين در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
* هيره ها بندپايان ريزي هستند كه از مهمترين عوامل تشديد كننده آسم به حساب مي آيند. اين موجودات ريز در محيط هاي مرطوب و يا در لابه لاي پرزها، بالش و رختخواب زندگي مي كنند. ملافه و روبالشي فرزند خود را هر هفته با آب گرم بشوييد. در ضمن به ياد داشته باشيد كه استفاده از بالش هاي پر براي كودكان مبتلا به آسم مي تواند سبب تشديد بيماري آنها بشود.
* حيوانات خانگي، حشرات، برخي از گونه هاي گياهان و حتي مجسمه هاي حيوانات خشك شده مي توانند باعث تحريك بيماري مذكور بشوند. خارج كردن اين عوامل از محيط زندگي فرد مي تواند از بروز حمله هاي آسم بكاهد.
* استفاده از عطرهاي قوي و خوشبوكننده ها ممنوع!  اين مواد از طريق تحريك لوله هاي تنفسي سبب تشديد بيماري مي شوند.
* درز پنجره ها بخصوص پنجره هاي اتاق خواب را با ابر مخصوص بپوشانيد. اين امر از ورود گرد و غبار به درون خانه جلوگيري مي كند.
* معمولاً  به هنگام استفاده از جارو برقي، گرد و غبار زيادي در هوا منتشر مي شود. سعي كنيد از جاروبرقي هاي داراي فيلتر استفاده كنيد، يا به فرزند خود آموزش بدهيد كه در هنگام استفاده از اين وسيله حتماً  از ماسك استفاده كند.
مترجم: طلوع رياضي

خبر
اولين كنفرانس ملي
خلاقيت شناسي و آموزش خلاق
014985.jpg
گروه علمي فرهنگي- اولين كنفرانس ملي خلاقيت شناسي پرورشي و آموزش خلاق ، روزهاي 21 و 22آذر برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين كنفرانس توسط مركز علمي پژوهشي علوم خلاقيت شناسي، نوآوري و حل مسئله ابداعي تريز و با همكاري برخي مراكز علمي و آموزشي كشور ترتيب پيدا خواهد كرد. تبيين و معرفي مفاهيم، اصول، راهكار ها و روش هاي خلاقيت شناسي پرورشي و آموزش خلاق براي به كارگيري در مدارس و مراكز آموزش از اهداف اصلي اين كنفرانس است. اين اهداف از آنجا اهميت پيدا مي كند كه امروزه در مديريت منابع انساني و نيز در سطوح مختلف آموزشي توجه فراواني به خلاقيت و راه هاي پرورش آن مي شود. در كشورهاي آسيايي به طور سنتي همواره تأكيد بيشتري بر يادگيري طوطي وار شده است تا خلاقيت. عكس اين مطلب هم در مور كشورهاي غربي صدق مي كند. اما در سال هاي اخير آسيايي ها متوجه شده اند، اگر مي خواهند در پهنه رقابت علمي در جهان از سايرين عقب نمانند، بايد پرورش خلاقيت را در مدارس مورد نظر قرار دهند.
موضوع هايي كه براي بحث در اين كنفرانس در نظر گرفته شده است، جنبه هاي مختلف خلاقيت را در برمي گيرد، از جمله آموزش خلاق، يادگيري خلاق، تدريس خلاق، كلاس خلاق، كتاب درسي خلاق، مهارت هاي تفكر خلاق و خلاقيت شناسي تريز. اين موضوع ها در مقاطع مختلف نوباوگي، كودكي، پيش دبستاني، دبستان و راهنمايي، دبيرستان،  دانشگاه و ساير رده هاي سني بزرگسالان بررسي خواهند شد. تريز به اصول آموزشي خلاقيت براساس الگوهاي رياضي اطلاق مي شود كه توسط دانشمندان روسي ابداع شده است. به علاوه خلاقيت شناسي شاخه هاي علمي گوناگون مانند علوم انساني، مهندسي و پزشكي و نيز بررسي نقش خانواده، فرهنگ، كتاب و رسانه  از ديگر محورهاي مقالات كنفرانس است. علاقه مندان بايد خلاصه مقاله را تا 20 مهر و اصل مقاله را تا 25 آبان ماه به نشاني تهران- صندوق پستي 996-19615 يا اصفهان- صندوق پستي 194-81965 بفرستند.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |