يكشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۰ - Sep 10, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خداوند بنده بي نياز گمنام را دوست دارد.
(صحيح مسلم، كتاب الزهد، ح۵۲۶۶)
امروز با حافظ
تا كنم جان از سر رغبت فداي نام دوست
مرحبا اي پيك مشتاقان بده پيغام دوست
طوطي طبعم ز عشق شكر و بادام دوست
واله و شيداست دائم همچو بلبل در قفس
عكس روز
016002.jpg
عكس: مهدي بيات
همزمان با ميلاد مسعود حضرت قائم(عج)، جشن نمادين ازدواج 20 زوج تهراني با مشاركت فرهنگسراهاي توچال و خانواده در ايستگاه 5 تله كابين توچال برگزار شد.
اين زوج ها با اتوبوس مزين به گل و روبان مسير ميدان راه آهن تا ولنجك را طي كردند و سپس با تله كابين هاي گل زده به ايستگاه 5 توچال انتقال يافتند.

آب و هوا
015996.jpg

در شهر چه خبر
۷ اولويت جديد
به نظر مي رسد يك افت و خيز قيمتي جديد در انتظار بازار سيم كارت است. واگذاري 7 اولويت 14 تا 20 سيم كارت تلفن همراه از امروز آغاز مي شود كه براساس آن تمامي متقاضياني كه 2 رقم سمت راست فيش ثبت نام آنان به 10، 42، 33، 34، 53، 65 و 48 ختم مي شود، مي توانند نسبت به دريافت سيم كارت خود اقدام كنند. درحال حاضر فقط قيمت سيم كارت كد 4 سير نزولي داشته است و باقي كدها بر قيمت خود پافشاري مي كنند.

شبكه خرده فروشي
تا پايان سال ۵۰۰، شبكه خرده فروشي ميوه و سبزي در سراسر كشور راه اندازي مي شود. بنابراين جدا از طرح فروش از توليد به مصرف در سطح ميادين ميوه و تره بار شهرداري، شبكه هاي خرده فروشي براي اجراي برنامه هاي بازاررساني محصولات كشاورزي به منظور كاهش فاصله بين توليد و مصرف ايجاد مي شوند تا انواع محصولات را به صورت مستقيم و بي واسطه به بازار عرضه كنند. بيشترين محصولاتي كه در اين نمايشگاه ها عرضه مي شوند شامل خشكبار، ميوه جات و محصولات قابل بسته بندي است. گويا اين اقدام توسط اتحاديه مركزي تعاوني هاي روستايي و كشاورزي طرح ريزي شده است.

جوش شيرين اضافه
قرار بود تمامي نانوايي هاي سطح شهر جوش شيرين را از فهرست مواد افزودني به نان حذف كنند و براي بالابردن سطح كيفي نان، آماده كردن خمير را زودتر آغاز كنند تا نيازي به اضافه كردن اين ماده مضر به خمير احساس نشود. اما به واقع اين دستورالعمل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در بيشتر نانوايي ها رعايت نمي شود. نانوايي هاي تهران هنوز هم در مصرف جوش شيرين مدافع عنوان قهرماني هستند.

نرخ لوازم جانبي
گويا چين از بازار لوازم جانبي گوشي تلفن همراه هم دست برنمي دارد. سيل كالاهاي چيني بساط دستفروش  ها و حتي مغازه ها را به اشغال خود درآورده و شركت هاي توليدكننده لوازم فابريك را به كناري زده است. اين هجوم اگرچه سطح كيفي لوازم جانبي را اندكي كاهش داده است اما رقابت شديدتر شده و قيمت ها هم ناچار به عقب نشسته اند. براي نمونه حافظه هاي جانبي 512 مگابايتي ميكروسيم كه 17 هزار تومان قيمت داشتند درحال حاضر به 12 هزار تومان كاهش يافته اند. حافظه هاي 256 مگابايتي نيز از 11 هزار تومان به 8 هزار و 500 تومان رسيده اند.

دو روز با مسابقه شطرنج
فرهنگسراي ابن سينا در راستاي اجراي جشنواره تابستاني، مسابقه شطرنج برگزار مي كند.
در راستاي اجراي جشنواره تابستاني، مسابقه شطرنج در روزهاي يكشنبه و سه شنبه هر هفته برگزار مي شود. جوانان، نوجوانان و علاقمندان مي توانند روزهاي يكشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت 19 تا 20:30 به نشاني شهرك قدس، فاز يك، ايران زمين شمالي، فرهنگسراي ابن سينا، مراجعه و يا با شماره 88366366 تماس بگيرند.

بازار
016020.jpg
فراموش شدگان بازار حبوب
اگرچه حبوب نيز مانند گوشت و ميوه از اعضاي خانواده اقلام خوراكي و به اصطلاح ارزاق عمومي محسوب مي شود جاي خالي آن در بين فهرست اقلام مشمول طرح هاي متعادل كردن قيمت ها به ويژه در آستانه آغاز ماه مبارك رمضان خالي است. گوشت و ميوه با چند طرح مناسب به صورت قيمت هاي تعادلي توزيع مي شوند.
اما حبوب به فراموش شدگان اين طرح پيوسته اند. بنابراين طي هفته گذشته قيمت حبوب نسبتاً ثابت بوده و فقط نخود 2/0 درصد ارزان تر توزيع شد. قيمت اين محصولات در ميادين ميوه و تره بار زيرنظر شهرداري بين 300 تا 400 تومان با ساير فروشگاه ها و مغازه ها اختلاف قيمت داشت.

ميم مثل مادر از جشن سينما انصراف داد
گروه ادب و هنر- رسول ملاقلي پور و منوچهر محمدي انصراف خود را از حضور در بخش داوري جشن سينما اعلام كردند. اين كارگردان و تهيه كننده در نامه اي به ميركريمي، رئيس هيأت مديره خانه سينما آورده اند: روز ملي سينما و جشن سينما اتفاق فرخنده و مباركي است كه نشان از جايگاه والا و ارزشمند سينما در كشور دارد. به همين دليل و عليرغم عدم آمادگي لازم و با اصرار فراوان جمعي از دوستان عزيز سينماگر تلاش بسياري به عمل آمد تا فيلم سينمايي ميم مثل مادر به آخرين لحظات نمايش در خانه سينما برسد. كارگردان و تهيه كننده فيلم ميم مثل مادر در ادامه نامه خود مي نويسند: ضمن اعلام خارج  نمودن اين فيلم از بخش داوري اميدواريم فرصتي براي بخش ديگري از سينما فراهم گردد.

سكه، طلا و ارز
016023.jpg

در حاشيه خبرها
آيا علاقمند هستيد ديرتر پير شويد؟
امير بهادري نژاد- برخي مردم تصور مي كنند كه زودتر از سن شناسنامه اي خود پير شده اند و به عبارتي ديگر پيرتر از سن واقعي شان به نظر مي رسند. . يكي از برجسته ترين متخصصان ضد پيري مي گويد اگر به توصيه هاي ذيل عمل كنيد، ديرتر پيرخواهيد شد و يا حداقل بسيار ديرتر پير به نظر خواهيد آمد:
اگر مي خواهيد 2 سال ديرتر پير شويد:
* ميوه و سبزيجات سبز رنگ مانند كيوي،اسفناج و كاهو بخوريد.
اگر مي خواهيد بين 2 تا 3 سال ديرتر پير شويد:
* نفسهاي عميق و آهسته بكشيد يعني در هر دقيقه حداكثر 12 تا 14 بار نفس بكشيد.
اگر مي  خواهيد بين 2 تا 5 سال ديرتر پير شويد:
*روزانه 10 دقيقه در معرض نور خورشيد قرار بگيريد، البته نه بين ساعت 11 صبح تا 3 بعدازظهر.
اگر مي خواهيد 3 سال ديرتر پيرشويد:
* هر روز با نخ دندان بين دندانهاي خود را تميز كنيد.
اگر مي خواهيد 3 تا 5 سال ديرتر پير شويد:
* لبنيات و روغن ماهي مصرف كنيد تا دچار پوكي استخوان نشويد.
اگر مي خواهيد 4 سال ديرتر پيرشويد:
* وزن خود را همواره تحت كنترل داشته باشيد.
اگر مي خواهيد 5 سال ديرتر پير شويد:
* در برابر نور خورشيد از عينك هاي آفتابي استاندارد استفاده كنيد.
* دو بار در روز مسواك بزنيد.
* سه بار در هفته هر بار به مدت 15 دقيقه پياده روي كنيد.

آلودگي هواي تهران
015993.jpg

تلويزيون
016026.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بابا كه در تاريكي خسته بيدار مي شود
يك روز صبح زود بابام به اتاق من مي آيد و مي گويد آبوئليتو مرده.استا موئرتو. بعد انگاركه همين حالا خبر را شنيده باشد مثل كتي مچاله مي شود و گريه مي كند. باباي شجاع من گريه مي كند. هيچ وقت نديده بودم بابام گريه كند و نمي دانم چه كار كنم.
مي دانم كه بايد برود بليت هوابيما بگيرد به مكزيك برود. همه عموها و عمه ها مي آيند بعد همگي جلو قبر مي ايستند و عكس دسته جمعي سياه و سفيد مي اندازند با گل هاي سفيد توي گلدان. آخر در مكزيك مرده ها را اين جور راهي مي كنند.
من از همه بزرگ ترم براي همين پدر به من مي گويد و حالا نوبت من است كه به بقيه بگويم. بايد به بچه ها بگويم كه نمي توانيم بازي كنيم. بايد به آنها بگويم كه امروز ساكت باشند. بابام كه هميشه با دست هاي زمخت و با كفش هاي يغور توي تاريكي خسته از خواب بيدار مي شود، موي سرش را آب مي زند و شانه مي كند، قهوه اش را مي نوشد و پيش از بيدار شدن ما مي رود، امروز روي تخت من نشسته است.
و من فكر مي كنم اگر باباي خودم بميرد چه بايد بكنم. بابام را محكم در بغل مي گيرم. .نگه مي دارم نگه مي دارم نگه مي دارم.
ساندرا سيسنروس/    اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
تلفن همراه در بدن
السالوادور: ماموران يك زندان در السالوادور در داخل بدن چهار زنداني گوشي تلفن همراه كشف كردند. اين زندانيان با استفاده از اين تلفن ها به هدايت عمليات تبهكارانه در خيابانها مي پرداختند. ماموران كه به حركات اين زندانيان مشكوك شده بودند از بدن آنها با اشعه ايكس تصويربرداري كردند كه در تصاوير مشخص شده داخل بدن 4 تن از آنها تلفن همراه وجود دارد.
موش و پنير
لندن: سالهاست كه در كارتون ها مشاهده مي كنيم كه موش ها عاشق پنير هستند اما دانشمندان مي گويند چنين چيزي صحت ندارد و موش ها علاقه چنداني به خوردن پنير ندارند. تحقيقات اين گروه از دانشمندان نشان مي دهد كه موش ها مواد غذايي شيرين و حبوبات را به پنير ترجيح مي دهند.
متقاعد كردن سوسمار
كوآلالامپور: چند روز قبل يك سوسمار در يكي از دهكده هاي مالزي پسر بچه 12 ساله اي را كه مشغول شنا كردن در رودخانه بود به دام انداخت و همراه با خود به نقطه اي دور دست در رودخانه برد. در پي اين سانحه پليس و اهالي دهكده جستجوي گسترده اي را براي اطلاع از وضعيت پسربچه آغاز كردند اما تلاش آنها تا كنون نتيجه اي در بر نداشته است. به همين دليل مردم دهكده متوسل به يك حكيم 70 ساله شده اند. گفته مي شود كه وي قادر به گفت و گو با سوسمارها است و به همين دليل مي تواند سوسمار مهاجم را وادار به تسليم كند. اهالي دهكده مي گويند در سال 2000 نيز اتفاق مشابهي براي يك دختر بچه رخ داد كه اين حكيم پس از برقراري ارتباط با سوسمار قاتل، اين حيوان را متقاعد كرد تا خود را تسليم كند. اين حكيم مدعي شده با سوسماري كه پسر بچه را همراه خود برده ارتباط برقرار كرده اما براي متقاعد كردن وي جهت تسليم شدن به زمان بيشتري نياز دارد.
توجيه راننده متخلف
اتاوا: يك راننده سوئيسي در كانادا به اتهام رانندگي با سرعت غيرمجاز دستگير شد. وي در جاده اي كه حداكثر سرعت مجاز 100 كيلومتر در ساعت بود با سرعت 160 كيلومتر در ساعت به رانندگي پرداخت. اما نكته جالب، توجيه اين راننده متخلف بود. وي گفت: من به دليل سرگردان بودن بزها در جاده هاي كشور سوئيس هيچ گاه نمي توانستم با سرعت بالا رانندگي كنم. اما حالا كه در جاده هاي كانادا حيوانات سرگردان نيستند مي توانم با آسودگي خاطر و سرعت بالا به رانندگي بپردازم. البته عامل اصلي تخلف رانندگان در كانادا بزها هستند چون اگر آنها در جاده ها قدم بزنند هيچ راننده اي جرات نمي كند با سرعت غيرمجاز رانندگي كند.
كوتاهترين عمر
سيدني: دانشمندان استراليايي مي گويند، يك نوع ماهي در آبهاي اين كشور وجود دارد كه عمر آن كوتاهتر از هر موجود مهره دار ديگري است. به گفته اين دانشمندان طول عمر اين ماهي تنها سه و نيم هفته است. اين ادعاي دانشمندان را كارشناسان كتاب  ركوردهاي گينس هم تاييد كرده اند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |