يكشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۰ - Sep 10, 2006
ابر ماژلاني دايره اي
تصوير جديد اسپيتزر از ابر ماژلاني بزرگ
015906.jpg
گروه علمي فرهنگي- تلسكوپ فضايي اسپيتزر با كنار هم چيدن ۳۰۰ هزار فريم از ابر ماژلاني بزرگ توانست ساختار كلي اين كهكشان را در يك نماي دايره اي به تصوير بكشد.
به نظر مي رسد ابر ماژلاني بزرگ هم دارد به يكي از جالبترين موضوعات رصدي براي تلسكوپ هاي فضايي تبديل مي گردد. مدت زيادي از عكسبرداري هابل از اين كهكشان نامنظم نمي گذرد كه اسپيتزر هم دست به كار شده و به سراغ آن رفته است.
به نوشته سايت پارس اسكاي، ابر ماژلاني بزرگ، قمر كهكشان ما با فاصله ۱۶۰هزار سال نوري از زمين است و نام آن را به افتخار دريانورد مشهور «فرديناند ماژلان»، ابر ماژلاني گذاشته اند. وي از جمله پيشگامان رصد اجرام اعماق آسمان بود. از آن زمان تا به حال بيش از ۵۰۰ سال مي گذرد.
ابر ماژلاني بزرگ تنها موضوع جالبي براي تلسكوپ ها نيست، بلكه دانشمندان نيز به آن علاقه دارند چون زايشگاه عظيم ستارگان در نزديكي زمين به حساب مي آيد. بسياري از پديده هاي اختر فيزيكي كه مشاهده آنها به خاطر فاصله زيادشان ممكن نيست را مي توان در اين كهكشان ديد و حالا اسپيتزر دست خالي از اين عكسبرداري برنگشته است.
اين ابزار ساخته دست بشر توانست كل ابر ماژلاني بزرگ را در يك تصوير به نمايش بكشد. در تصويري كه مشاهده مي كنيد هر قسمت بيانگر نوع خاصي از اجرام ستاره اي و غيرستاره اي است.در وسط تصوير، هاله آبي رنگ درياي عظيمي از ستارگان فروزان را نشان مي دهد. در قسمت هاي ديگر تصوير هم گرد و غبار ديده مي شود. گرد و غباري كه شامل انوع كاني ها و مولكول هيدروكربن سيرشده( كربني كه حداقل تعداد اتم هيدروژن را دارا باشد) است.
همين مكان ها هستند كه زادگاه ستارگان را تشكيل مي دهند. اسپيتزر علاوه بر ارائه اين نماي زيبا توانست بيش از يك ميليون ستاره تازه متولدشده كه در پشت يك صفحه گرد و غبار پنهان شده بودند را بيابد. ستارگاني كه در اين زمان از عمر خود در موج فروسرخ بيشتر از همه امواج تابش مي كنند و مسلم است كه اسپيتزر زودتر از همه تلسكوپ هاي ديگر بتواند اين اجرام تازه متولد شده را ببيند چون محدوده كار او عمدتا در موج فروسرخ است. تصويري موزاييكي را كه مي بينيد متشكل از كنار هم چيدن ۳۰۰هزار قطعه عكسي است كه اسپيتزر با حوصله تك تك آنها را گرفته است!

كتاب هاي درسي رايگان براي دانشجويان جهان سوم
گروه علمي فرهنگي- دانشجويان در كشورهاي در حال توسعه به زودي مي توانند كتاب هاي درسي را رايگان تهيه كنند. براساس طرحي كه در دست تدوين است، كتاب هاي درسي در اينترنت در اختيار دانشجويان قرار خواهد گرفت. اولين محصول اين ابتكار كه طرح متن جهاني(Global Text project) نام دارد، در دي ماه آماده خواهد شد. در صورتي كه اين كار با موفقيت روبه رو شود، ۹۹۹ كتاب درسي ديگر در زمينه زيست شناسي، فيزيك، رياضيات و شيمي به اين شكل عرضه خواهد شد.
به گزارش سايت علم و توسعه، هدف از اين كار افزايش دسترسي دانشجويان به مطالب آموزشي با حذف هزينه كتب آموزشي سنتي است كه به سرعت قديمي مي شوند. هزينه اين طرح را ۱۰۰۰ شركت بزرگ و ثروتمند جهان تأمين خواهند كرد. هر كدام از اين شركت ها هزينه توليد يك كتاب را پرداخت خواهند كرد.
از استادان برجسته در سراسر جهان دعوت خواهد شد كه فصل هاي مختلف را تدوين كنند و در قالب متوني قرار دهند كه با استفاده از نرم افزار ويكي پديا (دايره المعارف رايگان اينترنتي) عرضه خواهد شد. براي نظارت بر تدوين كتاب هاي درسي، هيأت مشاوره اي از دانشگاه هايي در كلمبيا، مصر، مالزي، آفريقاي جنوبي، اوگاندا و انگليس تشكيل شده است.
در ويكي پديا، هر كس كه در آن ثبت نام كرده باشد، مي تواند مدخل ها را به روز و اصلاح كند. در طرح متن جهاني كه از نرم افزار اصلاح شده ويكي پديا استفاده مي شود، فقط دبيران طرح مي توانند تغييرات لازم را انجام دهند. اين كتاب ها به انگليسي نوشته و سپس توسط داوطلبان به عربي، چيني و اسپانيايي ترجمه خواهند شد. دانشجويان مي توانند كتاب را روي اينترنت بخوانند يا به صورت فايل پي دي اف چاپ كنند.
در سايت طرح نوشته شده است: «اين كتاب ها هرگز قديمي نخواهند شد چون دائماً در معرض بهبود قرار خواهند داشت. از هر كلاسي كه از اين كتاب ها استفاده كند، خواسته خواهد شد به غناي آن كمك كند. بايد آنان كتاب بهتري براي كلاس بعدي به جا گذارند.»
ريك واتسون استاد دانشگاه جورجيا در آمريكا سرپرست اين طرح است. وي خاطرنشان كرد: كتاب هاي درسي سنتي براي اكثريت دانشجويان در كشورهاي در حال توسعه گران است، حتي وقتي كه ناشران ۵۰درصد تخفيف بدهند. فائق بلال مسئول اداره علوم در سازمان آيسسكو (سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي اسلامي) از اين طرح استقبال كرد. وي گفت: «در بيشتر كشورهاي در حال توسعه، برنامه هاي درسي به روز نيست و در برخي كشورها از كتب بسيار قديمي استفاده مي شود. با اين حال وي خاطرنشان كرد: موانع ديگري مانند نبود زيرساخت و استادان باتجربه جلوي دسترسي اين كشورها را به گنجينه اطلاعات جهان گرفته است. نبايد فراموش كرد دسترسي به اينترنت در كشورهاي در حال توسعه محدود است.

روزنامه هاي ۲۰۰ سال قبل در گوگل
015903.jpg
ايسنا- گوگل از ارائه  سرويس جديدي خبر داد كه به كاربران امكان دسترسي به آرشيو روزنامه هاي بيش از ۲۰۰ سال قبل را مي دهد.
گوگل اعلام كرد: به كمك اين سرويس جديد كه در بخش اخبار گوگل است، كاربران خواهند توانست روزنامه ها و اخبار ۲۰۰ سال پيش تا به امروز را جست وجو و مطالعه كنند. يك عضو بلندپايه  گوگل در اين باره اعلام كرد: هدف از راه اندازي اين سرويس، قادر ساختن كاربران به كنكاش و جست وجو در تاريخ است.
كاربران مي توانند به چگونگي تغيير ديدگاه ها در طول زمان و همچنين نوع تفكر افراد پي ببرند؛ آرشيوهاي كنوني و ديگر موتورهاي جست وجوگر شامل تاريخ هاي محدودي مي شود. به گفته  اين مقام گوگل، نتيجه  جست وجوي كاربران براساس موضوعيت و ارتباط آنها صورت خواهد گرفت.

آموزش عالي
سازمان سنجش:
نتايج كنكور، از امروز صبح اعلام مي شود
ايسنا:نتايج نهايي كنكور سراسري سال ۸۵ از امروز صبح بر روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني sanjesh.org.wwwقرار مي گيرد.
توكلي ،معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: نتايج بيش از ۴۱۰ هزار پذيرفته شده آزمون سراسري سال ۸۵ از صبح امروز بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد.
وي افزود: همچنين نتايج پذيرفته شدگان روز سه شنبه ۲۱ شهريورماه طي سه ويژه نامه پيك سنجش در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد، به عبارت ديگر ويژه نامه شماره يك شامل فهرست قبول شدگان گروه هاي آزمايشي علوم رياضي و هنر، ويژه نامه شماره دو شامل اسامي قبول شدگان گروه هاي آزمايشي علوم تجربي و زبان هاي خارجي و ويژه نامه شماره سه شامل اسامي پذيرفته شدگان گروه آزمايشي علوم انساني است.
توكلي، با اشاره به برنامه زمانبندي شده براي ثبت نام پذيرفته شدگان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، اظهار كرد: پذيرفته شدگان بايد از روز شنبه ۲۵ تا روز سه شنبه ۲۸ شهريور ماه به مدت ۴ روز بر اساس حرف اول نام خانوادگي خود براي ثبت نام به موسسات آموزشي و دانشگاه هاي محل قبولي مراجعه كنند.
معاون سازمان سنجش، در خاتمه افزود: فهرست معرفي شدگان چند برابر ظرفيت در رشته هاي نيمه متمركز نيز روز چهارشنبه ۵ مهرماه از طريق ويژه نامه پيك سنجش منتشر مي شود.
اعلام نتايج دوره هاي فراگير دانشگاه تربيت مدرس - ۲۵ شهريور
ايسنا: مدير دفتر آموزشهاي آزاد دانشگاه تربيت مدرس خبر داد: نتايج دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه ۲۵ شهريور ماه اعلام مي شود.
حسني،با بيان اينكه يك هزار و ۷۰۰ داوطلب براي دوره هاي فراگير دانشگاه ثبت نام كرده بودند، گفت: اين دوره ها در ۱۸ رشته و در سه حوزه علوم انساني، علوم پايه و فني و مهندسي برگزار مي شود.
وي اظهار كرد:   گروه هاي آموزشي دانشگاه با رعايت نكاتي همچون بار علمي و تجربي داوطلب، نوع دانشگاه و معدل كل مقطع كارشناسي، دانشجو را پذيرش مي كنند.
در سخنراني وزير علوم ايران در اجلاس توانسو برزيل اعلام شد:
افزايش ۱۵ درصدي بودجه هاي پژوهشي ايران
در هر سال
مهر: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: يكي از مهمترين تحولات جهان آينده، بحث توسعه دانش محور است كه شكل جديدي از اقتصاد نوين را در جامعه بشري به وجود خواهد آورد.
محمد مهدي زاهدي در نشست ۱۱ تا ۱۵ شهريور دهمين كنفرانس عمومي و هفدهمين نشست عمومي تواس به همراه نهمين مجمع عمومي توانسو (شبكه علمي كشورهاي در حال توسعه) و نشست وزاري علوم و فناوري گروه G77 در شهر ريودوژانيرو برزيل گفت: جمهوري اسلامي ايران در همگامي با جامعه جهاني برنامه پنجساله توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خود را با محوريت دانايي و دانش آغاز كرده است. بر اساس اين استراتژي و چشم انداز، پشتيباني هاي مالي و تدارك وسيعي از آموزش و پژوهش ديده شده است.
وي اضافه كرد: به اعتقاد ما شكوفايي توسعه اقتصادي دانش محور مستلزم توجه بيشتر به امر پژوهش و كارآمدتر كردن آن از طريق تامين منابع مالي و تسهيل مكانيزم هاي اجرايي توزيع اين منابع است و در اين ميان، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نقش مركزي را در سياست گذاري و توزيع منابع مالي پژوهش در كشور برعهده دارد.

فرهنگي
با امضاء تفاهم نامه فرهنگي ميان تهران و دمشق
سفر ايرانيان به سوريه آسان تر مي شود
گروه علمي فرهنگي - تفاهم نامه گردشگري ميان ايران و سوريه با حضور وزير جهانگردي سوريه و رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري به امضا رسيد.
به گزارش خبرنگار همشهري، در اين مراسم كه در هتل لاله تهران برگزار شد؛ رحيم مشايي به روابط خوب ايران و سوريه در زمينه هاي گوناگون به ويژه گردشگري اشاره كرد و درباره تفاهم نامه گسترش فعاليت ايران و سوريه در زمينه گردشگري گفت: در اين تفاهم نامه به مواردي چون آموزش گردشگري، آشنايي با ميراث تاريخي دو كشور، شناسايي موزه ها و همچنين سياستگذاري و برنامه هاي مشترك ميان ايران و سوريه اشاره شده است.
سعدالله آغاقلعه،  وزير فرهنگ و توريسم سوريه نيز در اين مراسم در سخناني اظهار داشت: روابط بين ايران و سوريه سابقه تاريخي دارد و براي حفظ اين روابط نزديك بايد برنامه ريزي لازم انجام شود.وي افزود: در حال حاضر روابط گردشگري ميان دو كشور بيشتر جنبه زيارتي دارد كه با امضاي اين تفاهم نامه قصد داريم به منظور بهبود اين روابط، ساير امكانات فرهنگي و تاريخي دو كشور مثل اصفهان و حلب را كه هر دو جنبه هاي ديدني زيادي دارند، به مردم معرفي كنيم. اين اقدام عامل موثري در جذب گردشگر به ايران و سوريه است.وي در خصوص اجراي اين تفاهم نامه گفت: سرمايه گذاري هاي لازم در اين زمينه بايد صورت گيرد. براي تحقق اين تفاهم نامه برنامه ريزي و عمل مشترك، بازاريابي و تعامل ميان خبرگان دو كشور لازم است.
وزير فرهنگ و توريسم سوريه در ارتباط بااقداماتي كه به منظور تسهيل روابط گردشگري دو كشور انجام شده، گفت: ما از تمام فرصت ها براي بهبود اين روابط استفاده كرديم، مثلا با مديركل شركت ايران اير و خطوط هوايي سوريه در ايران صحبت كرديم تا امكانات لازم را در اختيار گردشگران دو كشور قرار دهند. همچنين با مذاكراتي كه ميان وزراي خارجه ايران و سوريه انجام شد، پنجاه درصد تخفيف براي سفر به سوريه به گردشگران اختصاص داديم. آغاقلعه از تشكيل كميته مشتركي ميان ايران و سوريه خبر داد كه وظيفه اين كميته، طرح برنامه هاي لازم است تا شركت هاي جهانگردي اين برنامه ها را به اجرا درآورند كه بخش هاي خصوصي در ايران و سوريه از تحقق اين برنامه ها سود برده و تبليغات لازم نيز توسط شركت هاي جهانگردي به منظور جذب گردشگر انجام مي شود.
وزير فرهنگ و توريسم سوريه، در بخش ديگري از سخنان خود، از امضاي تفاهم نامه اي با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران خبر داد كه براساس آن سفر زائران ايراني به سوريه تسهيل مي شود.مشايي در پايان اين نشست اظهار اميدواري كرد كه اين مذاكرات و همكاريها، فصل جديدي در بهبود و توسعه روابط ميان ايران و سوريه باشد.
آزمون هاي زبان در دانشگاه هاي كشور
گروه علمي فرهنگي- از سوي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي، تاريخ و زمان برگزاري چند آزمون زبان اعلام شد.
براساس گزارش سازمان سنجش آموزش كشور؛ ثبت نام براي بيست و هفتمين دوره آزمون زبان انگليسي پيشرفته توليمو تا ۲۹ شهريور ادامه دارد. ثبت نام در اين آزمون به شيوه اينترنتي و از طريق ورود به پايگاه www.sanjesh.org امكانپذير است. زمان برگزاري آزمون، روز جمعه ۱۴مهر ماه اعلام شده است.
همچنين دانشگاه تهران اعلام كرد آزمون زبان عمومي دانشجويان دوره دكتري اين دانشگاه، ، ساعت ۳۰/۸ صبح روز پنج شنبه ۲۰ مهر ماه در محل دانشگاه زبان هاي خارجي اين دانشگاه برگزار مي شود. دانشجويان متقاضي بايد براي ثبت نام در اين دوره، به مركز تحصيلات تكميلي پرديس دانشكده خود در دانشگاه تهران مراجعه كنند.
همچنين دانشگاه امام صادق (ع) آزمون جامعه زبان انگليسي و فرانسه براي ورود به دوره دكتري اين دانشگاه را روز پنج شنبه ۳۰ شهريور در محل اين دانشگاه برگزار مي كند.
داوطلبان دوره دكتري دانشگاه امام صادق (ع) كه قصد دارند در آزمون زبان اين دانشگاه شركت كنند بايد تا فردا مدارك لازم را به اين دانشگاه ارائه كنند.
كارت شركت در آزمون ساعت ۸ تا ۱۲ روز چهارشنبه ۲۹ شهريور ماه در محل دانشگاه امام صادق (ع) توزيع مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |