يكشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۰ - Sep 10, 2006
حمله انتحاري به نيروهاي خارجي در كابل
015990.jpg
گروه بين الملل- مقام هاي پليس كابل اعلام كردند: در حمله انتحاري روز جمعه در اين شهر، ۱۶نفر كشته و ۲۹نفر ديگر زخمي شدند.
حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان نيز كشتار شماري از مردم اين شهر را به شدت محكوم كرد.
اين حمله در مركز شهر، در چهار راه مسعود بزرگ (ميدان صحت عامه) كابل نزديك سفارت آمريكا رخ داده بود.
هدف اين انفجار، كاروان نيروهاي كمك كننده به امنيت افغانستان (ايساف) بود. گفته مي شود كه دو سرباز آمريكايي نيز در بين كشته شدگان هستند.
فرد انتحاركننده، خودرو خود را كه مملو از مواد منفجره بود در ابتداي ضلع شرقي جاده مكرويان كابل منفجر كرد .
همچنين در دو حمله انتحاري ديگر در ولايت قندهار و فراه، چهار سرباز نيروهاي خارجي زخمي شدند.
از آغاز سال جاري ميلادي (۲۰۰۶) تاكنون، ۷۰حمله انتحاري در افغانستان رخ داد كه بيش از ۱۹۰نفر در اين حملات كشته و نزديك به ۳۰۰تن ديگر نيز زخمي شدند. در همين حال سخنگوي نيروهاي ناتو مستقر در افغانستان گفت گروه طالبان در يك سال گذشته توان نظامي خود را تقويت كرده است.
وي در نشست خبري در بلژيك گفت كه راه هاي زيادي براي عمليات در افغانستان وجود دارد كه ما هنوز از آنها استفاده نكرده ايم. به نظر مي رسد، با توجه به اين كه نيروهاي بين المللي در بخش هايي از افغانستان حضور نداشتند اين نيروها توان رزمي خود را تقويت كرده اند.
وي ادامه داد: طرف هاي مختلفي از نيروهاي طالبان حمايت مي كنند. به نظر مي رسد اين نيروها بيشتر از آن چيزي كه ما انتظار داشتيم مي توانند مقاومت كنند.
در همين رابطه،وزيران دفاع كشورهاي عضو پيمان ناتو در نشستي در شهر ورشو پايتخت لهستان چگونگي اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان را بررسي كردند. قرار است دو هزار نيروي تازه نفس از سوي ناتو به افغانستان گسيل شود.

پايان محاصره دريايي لبنان
گروه بين الملل - سرانجام پس از مدت ها رايزني، رژيم اسرائيل مجبور به لغو محاصره دريايي لبنان شد.
از يك هفته پيش محافل سياسي درباره پايان محاصره دريايي لبنان صحبت مي كردند تا اين كه اسرائيل روز جمعه از پايان محاصره دريايي لبنان خبر داد. دولت لبنان پيشتر اظهار داشته بود كه محاصره روزانه ۵۰ ميليون دلار به كشور ضرر مي رساند. با پايان جنگ اسرائيل عليه لبنان، نيروي دريايي اين رژيم سواحل لبنان را در محاصره خود قرار داد و عملا هيچ كشتي نمي توانست به سواحل و بنادر لبنان وارد شود.قرار است با پايان اين محاصره نيروهاي بين المللي در آب هاي مذكور مستقر شوند. در همين خصوص دولت لبنان اظهار داشت اين نيروها بايد در خارج از آبهاي لبنان و در آبهاي بين المللي مستقر شوند. قرار است نيروهاي دريايي ايتاليا، فرانسه و يونان عهده دار كنترل مرز دريايي لبنان شوند.
در همين حال شيمون پرز معاون نخست وزير اسرائيل بار ديگر خواستار مذاكره مستقيم و علني با لبنان براي دستيابي به توافق صلح با اين كشور شد. پيش از اين، نخست وزير اسرائيل و وزير خارجه اين رژيم نيز چنين خواسته اي را مطرح كرده بودند اما هر بار با واكنش سرد مقامات لبنان مواجه شدند. از سوي ديگر، اميل لحود از جامعه بين المللي خواست تا هر چه سريع تر اسرائيل را به دليل ارتكاب جنايات جنگي مواخذه كند. رئيس جمهور لبنان، ابراز اميدواري كرد كه هيأت ويژه سازمان ملل متحد كه طي چند روز گذشته براي بررسي جنايات جنگي اسرائيل در جنگ عليه لبنان تشكيل شده، بتواند هرچه سريع تر تحقيقات خود را كامل نموده و اسرائيل را به دليل اين اقدامات و جنايات مواخذه كند. وي اين اقدام را جهت عدم تكرار جنايت هاي اسرائيل ضروري دانست.
لحود خاطرنشان كرد كه اسرائيل در جنگ عليه لبنان تمامي اصول حقوق بشر را زير پا گذاشت و روشن شدن اين حقايق و تاييد آن از سوي شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد، براي لبنان بسيار اهميت دارد.

انفجار در شهر مسلمان نشين هند
ايرنا: در پي انفجار چند بمب در ظهر جمعه در منطقه مسلمان نشين شهر «ماله گاون» هند، نيروهاي امنيتي و پليس ايالت هاي «مهاراشترا»، «گجرات» و «دهلي نو» به حال آماده باش درآمدند.
در ماله گاون شهري كه در آن انفجارها صورت گرفت و منجر به مرگ ۳۷ نفر و زخمي شدن حدود ۲۰۰ نفر شد، مقررات منع عبور و مرور به اجرا درآمده است.
دولت مركزي هند نيز سه هزار نيروي امنيتي را براي حفظ و حراست از امنيت مردم به شهر ماله گاون اعزام كرده است.
انفجارهاي شهر مسلمان نشين ماله گاون در حالي رخ داد كه مسلمانان اين شهر خود را براي برگزاري مراسم «شهر برات» و «شب پانزدهم شعبان» آماده مي كردند و به همين مناسبت جمعيت زيادي در صحن مساجد و قبرستان ها تجمع كرده بودند.
ماله گاون حدود ۱۸۰ كيلومتري شهر بمبئي مركز ايالت مهاراشترا واقع شده است.
اين شهر با جمعيت اكثريت مسلمانان در سال هاي گذشته چندين بار شاهد درگيري هاي فرقه اي بين هندوها و مسلمانان بوده و از لحاظ تنش فرقه اي يكي از حساس ترين منطقه هاي كشور هند به شمار مي رود. در همين حال، «عبدالكلام» رئيس جمهوري و «مان موهان سينگ» نخست وزير هند، انفجارهاي ظهر روز جمعه در شهر مسلمان نشين «ماله گاون» در ايالت «مهاراشترا» را محكوم كردند.
سينگ از مردم هند خواست تا با بردباري و شكيبايي، صلح و آرامش را در ميان شهروندان و گروه هاي مذهبي و ديني حفظ كرده و مانع از بروز درگيري شوند.
در انفجار سه بمب قوي كه پس از اقامه نماز جمعه در يك مسجد و محله پر جمعيت مسلمانان اين شهر رخ داد، دست كم ۳۷ مسلمان كشته و بيش از ۲۰۰ نفر مجروح شدند.
«شيو راج پاتيل» وزير كشور هند نيز انفجارهاي روز جمعه را به شدت محكوم كرد و آن را توطئه اي براي از بين بردن صلح و همزيستي مسالمت آميز در ميان جوامع متنوع مذهبي كشور خواند.وي گفت: دولت مصمم است تا كساني را كه دست به اين عمل وحشيانه و غير انساني زده اند، شناسايي و به شدت مجازات كند.

نگاه
بازي تاريخ
عباس لقماني
پنج سال پيش در چنين روزهايي انفجاري در كوه هاي پنجشير افغانستان سرآغاز حركتي شد كه جهان را هنوز با چالش روبرو كرده است. دو خبرنگار عرب احمدشاه مسعود شيردره پنجشير را به دستور اسامه بن لادن به خاك و خون كشيدند. احمدشاه مسعود كه حتي نام او خواب را از چشم متجاوزان به افغانستان ربوده بود ساليان دراز دركنار مجاهدين افغانستان براي رهايي كشورش جنگيده بود. چند روز پس از آن در يازدهم سپتامبر برجهاي دوقلوي تجارت جهاني و پنتاگون نيز آماج حملات تروريستي قرار گرفت و حمله به افغانستان و به قول مقامهاي آمريكايي مبارزه با تروريسم آغاز شد.
اكنون پس از پنج سال افغانستان هنوز به آرامش نرسيده است و در ورشو شهري كه روزي فرماندهان ارتشهاي عضو پيمان ورشو پيشين استراتژي جنگي ارتش سرخ با مجاهدين افغان را ترسيم مي كردند، ديروز فرماندهان پيمان ناتو همراه با وزيران دفاع كشورهاي عضو گرد هم آمدند تا به بررسي اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان بپردازند.
اين بار كساني در افغانستان گرفتار شده  اند كه خود روزي پرچم مبارزه با نيروهاي متجاوز شوروي را در افغانستان بر دوش داشتند و براي رسيدن به اين هدف از فرزندان نامشروعي به نام القاعده و طالبان نيز حمايت مي كردند. اين كودكان نامشروع بار ديگر در افغانستان به صحنه بازگشته اند و نيروهاي ناتو گويي جا در پاي ارتش متجاوز سرخ نهاده اند. صداي پاي طالبان و القاعده همان گونه كه انفجار اخير در كابل نشان داد اكنون بار ديگر در افغانستان شنيده مي شود. پنج سال پس از حمله نيروهاي آمريكايي به افغانستان هنوز اين كشور به آنچه مد   نظر آمريكا و متحدانش بود، نرسيده و در صحنه مبارزه با تروريسم جهاني نيز با همه تلاشها، جهان هنوز ناامن است. افغانستان، عراق و منطقه علي رغم همه تبليغات آمريكايي ها به كابوسي براي سياست خارجي كاخ سفيد تبديل شده و اين پرسش را مطرح مي كند كه ريشه اين ناامني ها را در كجا بايد جستجو كرد.يافتن پاسخ به اين پرسش هنگامي ممكن است كه حق طبيعي انسان ها در همه كشورهاي جهان به رسميت شناخته شود و يك استراتژي ناهمگون با فرهنگ و تمدن كشورها به آنان ديكته نشود.
پنج سال پس از انفجار در دره پنجشير و برج هاي دوقلوي نيويورك هنوز راه درازي در امن كردن جهان در پيش است و آنچه باعث تاسف است كمبود شاه مسعودها و ازدياد اسامه بن لادن هاست. بن لادن هايي كه در تولد آن ها غربي ها و در راس آنها آمريكا دخيل بوده اند. تاريخ بازي ديگري را آغاز كرده است. برنده نهايي هر چند هنوز نامشخص است، ولي در درازمدت هنگامي كه سايه نيروهاي خارجي از سر مردم منطقه برداشته شود، ديگر جايي براي اسامه بن لادن ها و ديگر هم پيمانانش وجود نخواهد داشت.

ارتباط القاعده با عوامل حملات يازده سپتامبر
واحد مركزي خبر: مسئولان كاخ سفيد ادعا كردند نوار ويديويي جديدي در اختيار دارند كه نشان مي دهد اسامه بن لادن سركرده شبكه تروريستي القاعده و برخي از عاملان حملات يازدهم سپتامبر آمريكا در ارتباط بوده اند و همين مسئله اقدامات نظامي جرج بوش، رئيس جمهوري آمريكا را توجيه مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، توني اسنو سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد: براساس آنچه در اين نوار ويديويي وجود دارد القاعده و عوامل حملات يازدهم سپتامبر در ارتباط بوده اند. با اين وجود، اگر شبكه القاعده تصور مي كند كه آمريكا را به وحشت انداخته،  سخت در اشتباه است.
توني اسنو افزود: نوار ويديويي يادشده كاملاًً مستند و معتبر است.
وي افزود: مشاهده اين نوار ويديويي نشان مي دهد كه هشدارهاي پياپي رئيس جمهور آمريكا درباره خطرناك  بودن شبكه تروريستي القاعده و ضرورت اتخاذ تدابير مناسب و موثر براي مقابله با اين خطرات كاملا صحيح است.

كوتاه از جهان سياست
هشدار كميسارياي عالي آوارگان درباره بروز فاجعه انساني در دارفور
گروه بين الملل - كميسارياي عالي امور آوارگان سازمان ملل ضمن هشدار درباره آوارگي و بي خانمان شدن شمار زيادي از ساكنان ايالت دارفور در غرب سودان، از جامعه بين المللي خواست براي جلوگيري از بروز فاجعه بزرگ انساني در اين منطقه اقدامي فوري انجام دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ژنو، آنتونيو گوتيرز كميسر عالي امور آوارگان سازمان ملل متحد گفت: در پي موج جديد آوارگي شمار زيادي از ساكنان ايالت دارفور، اوضاع در اين ايالت بحراني و وخيم است و اين امر ثبات و پايداري كل منطقه را تهديد مي كند.
تصويب قطعنامه مبارزه با تروريسم در مجمع عمومي سازمان ملل متحد
گروه بين الملل - مجمع عمومي سازمان ملل متحد به اتفاق آرا با تصويب قطعنامه اي تمام اشكال تروريسم را محكوم و راهبرد جامعي براي مبارزه با اين پديده شوم براساس رعايت حقوق بشر و قانونمداري تبيين كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك، اين قطعنامه كه الزا م آور نيست به اجماع و بدون راي گيري با توافق تمام ۱۹۲ عضو مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.
برخي از هياتهاي حاضر در مجمع عمومي سازمان ملل متحد از جمله هيات ديپلماتيك سوريه و كوبا از اين مسئله ابراز تاسف كردند كه در قطعنامه يادشده تعريف قانوني فراگير و جهانشمولي از تروريسم كه اكنون به موضوع اختلاف برانگيزي در سازمان ملل متحد تبديل شده، ارائه نشده است.
آتش بس موقت در جنگ قدرت بر سر تصاحب سمت نخست وزيري انگليس
ايرنا: درپي اظهارات اخير توني بلر نخست وزير انگليس مبني بر كناره گيري از اين سمت در يكسال آينده، به نظر مي رسد آتش بس موقتي ميان رهبران حزب حاكم كارگر برقرار شده باشد، هر چند اعضاي مياني هنوز رقيبان درون حزبي خود را هدف تهمت و اظهارات تند قرار مي دهند.
بلر كه در يكسال اخير براي كناره گيري از قدرت توسط شماري از اعضاي حزب كارگر وفادار به گوردون براون وزير خزانه داري تحت فشار مضاعف قرار گرفته بود، پنجشنبه گذشته و به دنبال استعفاي هشت عضو اين حزب در اعتراض به عدم كناره گيري خود اعلام كرد كه در يكسال آينده از سمت نخست وزيري كناره گيري خواهد كرد.
استعفاي اعضاي حزب كارگر و نامه ۱۷عضو اين حزب به بلر، يك روز پيش از آن كه تقاضاي كناره گيري وي از قدرت را در نامه اي مطرح كرده بودند، موجب شد تا براون كه جانشين احتمالي بلر معرفي شده است، به طراحي انجام كودتايي درون حزبي عليه بلر متهم شود.
پرودي: اسد با استقرار نيروهاي اروپايي در مرز سوريه - لبنان
موافقت كرده است
ايسنا: پرودي از موافقت اسد با استقرار نيروهاي اروپايي در مرزهاي سوريه و لبنان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا، طي سخناني در شهر باري واقع در جنوب ايتاليا اظهار داشت: بشار اسد رئيس جمهور سوريه با پيشنهاد من مبني بر اعزام نيروهاي گارد مرزي اتحاديه اروپا به مرزهاي اين كشور و لبنان جهت جلوگيري از ورود غيرقانوني اسلحه به لبنان موافقت كرده است.وي افزود: اين نيروها مسلح نيستند، به دليل احترام به حاكميت سوريه يونيفورم نظامي نيز بر تن نمي كنند؛ ولي از تمامي امكانات لازم جهت كنترل مرزها و جلوگيري از ورود غيرقانوني اسلحه برخوردارند.
وي با اشاره به تماس هاي مكررش با اسد در روزهاي گذشته تصريح كرد كه كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد و طرف هاي اروپايي را در جريان موافقت اسد قرار داده است.پرودي خاطرنشان كرد: اين طرح از سوي شركاي بزرگ اروپايي ما نيز با استقبال زيادي روبرو شد.
وي ابراز اميدواري كرد كه اين طرح در نشست آتي وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل مطرح شود و با دقت مورد بررسي قرار گيرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |