يكشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۰ - Sep 10, 2006
دبير شوراي عالي امنيت ملي با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار كرد
مذاكرات لاريجاني در اروپا
015945.jpg
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران روز گذشته در پايتخت اتريش با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار كرد. اين ديدار در هفته گذشته با احتمال هاي زياد مواجه شد و تا يك روز پيش از آن مشخص نبود در كجا قرار است برگزار شود. اما علي لاريجاني از چهارشنبه شب گذشته راهي اروپا شد و از مادريد مذاكرات خود را آغاز كرد و پس از آن راهي رم شد و از آن جا يك راست به وين رفت تا مهم ترين مذاكره خود را انجام دهد. مذاكره لاريجاني و سولانا در دفتر نخست وزير اتريش و پشت درهاي بسته برگزار شد و تا لحظه تنظيم اين گزارش خبري از جزئيات اين ديدار منتشر نشده است.
اما رايزني هاي ايران در دو هفته گذشته سير صعودي داشته است. همزمان با حضور لاريجاني در اروپا، منوچهر متكي راهي بلاروس شد، اما كشورهاي مخالف فعاليت هسته اي ايران به ويژه آنهايي كه در 1+5 حضور دارند از پايتخت آلمان اوضاع را رصد  كرده و پس از يك دور گفت وگو بار ديگر بدون نتيجه مشخصي به جلسه خود پايان دادند و خيلي كوتاه خبر دادند درباره تحريم ايران به نتيجه اي نرسيده اند، اما در اين موضوع به توافق رسيدند كه ايران از قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل سرپيچي كرده است.
خبر توقف كار نيروگاه بوشهر توسط روسيه نيز خبر ديگري بود كه در ادامه اين جوسازي ها منتشر شد و بلافاصله هم از سوي وزير خارجه روسيه تكذيب شد. ديپلماسي ايران درحالي كار گسترده خود را دنبال مي كند كه رئيس جمهوري نيز از تهران و در ديدار خداحافظي با سفير هلند يك پيام شاخص را به طرف هاي درگير پرونده هسته اي داد.
ديپلماسي ايران درحالي كار گسترده خود را دنبال مي كند كه رئيس جمهوري نيز از تهران و در ديدار خداحافظي با سفير هلند يك پيام شاخص را به طرف هاي درگير پرونده هسته اي داد.محمود احمدي نژاد گفت: تهران آماده گسترش روابط با كشورهاي اروپايي براساس احترام متقابل و منافع مشترك است. پس از آن بود كه سولانا اظهارنظر مثبتي درباره نتايج گفت وگوهاي هسته اي با تهران كرد اما آمريكا به شدت و به سرعت موضع گرفت و به اظهارات سولانا واكنش نشان داد.
واكنش آمريكا به سولانا
پنج شنبه گذشته نمايندگان سياسي وزارت خارجه كشورهاي 1+5 در برلين جلسه اي برگزار كردند تا پيش از ديدار لاريجاني و سولانا ديدگاه هاي خود را هماهنگ كنند. خبرگزاري فرانسه گزارش داد با حضور ديگر نمايندگان از كشورهايي چون ايتاليا، كانادا و ژاپن، جلسه مذكور ماهيت 1+5 خود را از دست داده بود اما در پايان آسوشيتدپرس خبر داد موضوع تحريم ايران نتوانسته با رأي اجماع بيرون آيد. ايتاليا و ژاپن در اين جلسه به طور مشخص با تحريم ايران مخالفت كرده اند و در مقابل نيكلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريكا گفته، ايران در برهم زدن اتحاد بين المللي شكست خورده است. برنز حاضر نشد درباره شكست نظر آمريكا درباره تحريم ايران نظري بدهد و به پرسش هاي مطرح شده از سوي خبرنگاران پاسخ نداده است.
پس از پايان جلسه و با به نتيجه نرسيدن اعضاي حاضر، خاوير سولانا روز جمعه در يك سخنراني در كپنهاگ پايتخت دانمارك كه ايرنا بخش هايي از آن را منتشر كرده، خبر داد اروپا از حق ايران درمورد برنامه هسته اي غيرنظامي حمايت مي كند. سولانا پيش از ديدار با لاريجاني خبر داد تا زماني كه گفت وگو با ايران ادامه دارد، در نيويورك هيچ اتفاقي درباره تحريم ايران رخ نمي دهد. متعاقب اين خبر، وزارت خارجه آمريكا خواستار توضيح سولانا درباره گفته هاي خود شد. به گزارش سايت وزارت خارجه آمريكا، شان مك كورمك سخنگوي وزارت خارجه با اعتراض به سخنان سولانا، خواستار توضيح وي شد. سولانا اما خبر مهم ديگري هم داد: احتمال مذاكره مستقيم ايران با 1+5 پس از ديدار با لاريجاني مشخص مي شود.
حمايت از ديدار لاريجاني و سولانا
وزير خارجه فرانسه نخستين شكننده تابوي انعطاف در مذاكرات بود و به رويترز گفت كشورهاي بزرگ حاضر در مذاكرات ممكن است در پيش شرط تعليق با ايران از خود انعطاف نشان دهند. فيليپ دوست بلازي به تغييرات در مذاكره نيز اشاره كرد و گفت: جامعه بين المللي بدون رويكرد مشترك با چين و روسيه قدرت حل اين مسئله را ندارد. معناي ديگر اين حرف اين است كه آمريكا ممكن است با تغيير رفتار به مذاكرات وارد شود. دبيركل سازمان ملل نيز پيش از ديدار لاريجاني و سولانا در پيامي خواستار همكاري دو طرف در حل مسئله شد.
رايزني خاتمي در آمريكا
رئيس جمهوري سابق ايران هم در ادامه حضور خود در آمريكا با مجله تايم گفت وگو كرده و همچنين در يك كنفرانس خبري نيز حاضر شد. گزارش آسوشيتدپرس از واشنگتن حاكي از اين است سيدمحمد خاتمي درباره برنامه هسته اي تصريح كرد، شايد ايران فعاليت هسته اي خود را در روند مذاكرات متوقف كند اما هرگز در مقابل فشارهاي تنبيهي چنين نخواهد كرد. خاتمي افزود: در جريان مذاكرات مي توانيم حتي درباره تعليق و ماهيت و زمان آن گفت وگو كنيم. بوش در گفت وگويي با خبرنگاران با اين پرسش مواجه شده كه چرا اجازه حضور خاتمي در آمريكا صادر شده است و وي در پاسخ گفته شخصا دستور صدور رواديد براي خاتمي را صادر كرده چراكه مايل است از نظرات حاكميت ايران بيشتر بداند. وال استريت ژورنال اين خبر را منتشر كرد.
متكي در بلاروس
وزير خارجه ايران همچنين در ديداري يك روزه از بلاروس بر حقوق هسته اي ايران تأكيد كرد و پس از بازگشت خبر داد اين كشور از سياست هاي قانوني ايران دفاع مي كند. به گزارش ايرنا منوچهر متكي با همتاي بلاروسي خود و نيز لوكاشنكو رئيس جمهور بلاروس ديدار كرد. لوكاشنكو در اين ديدار پايداري جمهوري اسلامي بر حفظ حقوق قانوني مردم خود را تحسين كرد. وي همچنين روابط كشورش با ايران را بسيار مطلوب خواند.
توطئه خبري عليه بوشهر
پس از شكست آمريكا در مذاكرات 1+5 در برلين، رويترز به نقل از يك منبع ناشناس از لندن خبر داد در صورت توقف بازرسي آژانس از سوي ايران، روسيه نيروگاه بوشهر را به پايان نمي رساند. بلافاصله پس از آن سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه به ريانووستي گفت اين خبر كه در رسانه ها مطرح شده يك توطئه است و بسياري به دنبال تنش آفريني در مذاكرات هسته اي ايران به دنبال چنين اخباري هستند. وزير خارجه روسيه كه مشغول مذاكره با مقامات اسرائيلي بود قاطعانه اين خبر را تكذيب كرد و آن را توطئه و دسيسه خواند.

رئيس مجلس:
براي مذاكره آماده ايم
واحد مركزي خبر: رئيس مجلس شوراي اسلا مي گفت: ايران براي مذاكره با كشورهاي ديگر آماده است و هرگونه اقدامي كه براي اعتمادسازي لا زم باشد انجام مي دهد، اما از حق مسلم خود در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي صرف نظر نمي كند.
غلامعلي حداد عادل پس از ديدار با رئيس جمهور تاجيكستان در جمع خبرنگاران افزود: استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته اي در چارچوب مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي و طبق حقوقي است كه به كشورها داده شده است، بنابراين محروم شدن كشور ما از مزاياي انرژي اتمي هيچ دليل حقوقي ندارد.
رئيس مجلس همچنين سفر به تاجيكستان را مفيد توصيف كرد و گفت: در مذاكرات  خوبي كه با آقاي رحمان اف داشتيم دو كشور برگسترش روابط تاكيد كردند.
حداد عادل جمعه شب پس از شركت در جشن هاي استقلا ل تاجيكستان وحضور درششمين نشست انجمن فارسي زبانان جهان به تهران بازگشت.
وي افزود: ديدار با رئيس مجلس عالي و نمايندگان تاجيكستان، شركت در جلسه سه جانبه بين روساي مجالس نمايندگان ايران ، افغانستان و تاجيكستان ، ديدار با رئيس جمهور، بازديد از انستيتو شرق شناسي، ديدار با اديبان و شاعران تاجيك در رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران از برنامه هاي ديگر اين سفر يك روزه بود.

ديدگاه
انتظار يعني اقدام اميدوارانه
دكتر محسن اسماعيلي
۱ - او خواهد آمد . اين آرزوي بزرگ كه سرانجام دستي از آستين حق در خواهد آمد و تمام رنج ها و اندوه بشري را پايان خواهد بخشيد، اختصاص به شيعيان ندارد. همه مذاهب و فرقه هاي مسلمان، حتي وهابيت، اين انديشه را پذيرفته اند. آنان فقط در برخي جزئيات و خصوصيات با ما اختلاف نظر دارند؛ وگرنه، اصل مهدويت چيزي نيست كه مسلماني بتواند آن را انكار كند. گذشته از روايات بسيار متعدد و معتبر، اين آيه هاي جاودان قرآن است كه وعده آمدن او را مي دهد؛ آمدني كه منت بر مستضعفان است و آنان را رهبران و قدرتمندان زمين مي كند (قصص، 5) و بندگان شايسته را وارث زمين مي گرداند (انبياء، 105)؛ هر چند مشركان نخواهند (توبه، 33).
۲ - مهدويت و انتظار آمدن منجي، حتي اختصاص  به مسلمانان هم ندارد. نگاهي به تاريخ و يا به بشريت امروز نشان مي دهد كه انسان و انسانيت در انتظار حادثه اي است؛ حادثه اي شيرين و اميدبخش كه نمي داند از كجا و چگونه در اعماق وجودش جا گرفته است. براي همين است كه به رغم همه سياه بختي و نكبتي كه زياده خواهان براي بشريت پديد آورده اند، هنوز هم همه به اين آرزو دل بسته اند كه پايان شب سيه سپيد است . اگر اين اميد نبود، حتماً زندگي هم نبود. متوني كه در برخي از اديان باقي مانده، به رغم همه تحريف ها و دستبردها، آمدن او را بشارت داده اند؛ چرا كه حذف اين بشارت ها، گرفتن روح از بدن انسان است و پاشيدن گرد مرگ بر جهان هستي؛ چيزي كه آنان هم نمي خواهند و اگر هم بخواهند، نمي توانند.
علاوه بر اين متون ديني، قرآن هم تصريح كرده است كه مثلاً اين وعده در زبور هم بوده است (انبياء، 105) و حتي موسي هم در برابر قوم بهانه گير خود دستور مي داد تا با كمك گرفتن از خدا صبر كنند و در انتظار پيروزي آخر باشند (اعراف، 128).
۳ - انتظار در روايات فراواني افضل اعمال ، افضل العباده و يا احب الاعمال الي الله عزوجل ناميده شده است. رجوع كنيد به ميزان الحكمه جلد اول ص۲۸۴و 285 . اما چرا و چگونه؟ دشمنان و بدخواهاني كه نمي توانسته اند، نور اميد و انتظار فرج را از دل و فطرت بشر ريشه كن كنند، سال هاست چشم طمع به منحرف كردن اين آرزو و تبديل آن به ضد خود دوخته اند. آنان اكسير انتظار را داروي خواب معرفي كرده اند و به كمك كج فهمان چنين القا كرده اند كه منتظر او بايد تسليم پيشامدها و زياده خواهان شود و چشم بر وظيفه و تلاش بپوشد؛ اين در حالي است كه انتظار از مقوله عمل است نه امل !! اين چه ناداني و كوردلي است كه افضل اعمال را دست برداشتن از عمل معنا كند؟! انتظار، يعني جهاد، يعني اقدام، يعني فداكاري اما همراه با اميد به پيروزي حتمي و اين همان سنگي است كه شيشه عمر استكبار و مستكبران را مي شكند؛ همان آرزوي بزرگي كه خدا به مستضعفان (و نه فقط شيعيان و مسلمانان) وعده داده است.(قصص، 5).
۴ - اقدام اميدوارانه كه بزرگ ترين تكليف ما در زمان غيبت و برترين عبادت ما در اين حالت به شمار مي رود، چيست؟ اين اقدام را باز هم نبايد به حوزه فردي، منحصر كرد. اين فريب ديگري است كه مي خواهند با دادن نشاني نادرست ما را از وظيفه اصلي منحرف و غافل كنند. بدون ترديد، تهذيب خويش و عمل به تكاليف فردي ضرورتي انكارناپذير است، اما معناي آن ناديده گرفتن وظايف اجتماعي نيست. زمينه سازي براي تحقق آن آرزوي شيرين، اصلاح كژي ها و دعوت مردم به برپاساختن نظام هايي عادل و الهي است؟ براي همين است كه انتظار در روايات ديگري از كندن تيغ هاي تيز شاخه اي با حركت دست بر آن (كالخارط للقتاد) سخت تر توصيف شده است. و ثواب آن اجر هزار شهيد، مانند شهداي بدر و احد اعلام گرديده است. (ميزان الحكمه، جلد اول ص 281.)
۵ - بي حالي و بي عملي كه اين اندازه سخت و مستحق پاداش نيست! آنچه اين همه دشوار است و پاداشي بيش از آن هم مي تواند داشته باشد، همان اقدام اميدوارانه است كه در شب هاي ماه مبارك رمضان، قرن هاست كه تكرار كرده ايم؛ رغبت به تشكيل دولت كريمه اي كه موجب عزت اسلام و مسلمانان و ذلت نفاق و منافقان باشد و ما در آن دولت كريمه دعوت كننده جهانيان به سوي اطاعت خدا و از پيشروان و رهبران مردم به سوي خدا باشيم... ان شا ء الله.
نمونه كوچكي از آن دولت كريمه، نظام جمهوري اسلامي است كه واقعي ترين منتظران را براي ما به يادگار نهاده و امروز حفظ آن از تهديدهاي خارجي، همدلي و همراهي با يكديگر و تلاش مضاعف از بزرگترين مصاديق رغبت بر آن است.

اواخر اين هفته انجام مي شود
سفر احمدي نژاد به كوبا و ونزوئلا
015948.jpg
ايرنا: محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران اواخر هفته جاري به دو كشور كوبا و ونزوئلا در آمريكاي لاتين سفر مي كند.احمدي نژاد در نخستين مرحله از سفرش روز پنج شنبه به پايتخت كوبا مي رود تا در چهاردهمين نشست سران جنبش عدم تعهد در هاوانا شركت كند.نشست كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد روز دوشنبه- فردا- در سطح كارشناسان آغاز مي شود و پس از آن، وزيران كشورهاي عضو، پيش نويس تصميمات و مصوبات جلسه سران را تاييد خواهند كرد.
احمدي نژاد پس از شركت در اين اجلاس كه در جريان آن با سران كشورهاي مختلف و مقام هاي كوبايي ديدار خواهد داشت، راه كاراكاس پايتخت ونزوئلا را در پيش مي گيرد. بر اساس اين گزارش، او هفدهم شهريور وارد ونزوئلا مي شود تا آن گونه كه هوگو چاوز رييس جمهوري اين كشور آمريكاي جنوبي اعلام كرده است دو طرف در جريان آن، انبوهي از توافقنامه هاي همكاري دوجانبه را در زمينه هاي مختلف به امضا برسانند. سفر احمدي نژاد به اين منطقه در شرايطي صورت مي گيرد كه روز 18سپتامبر( ?? شهريور) نيز مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك آغاز مي شود و رييس جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده است كه در اين مجمع شركت خواهد كرد.

بيست و پنجمين سالگرد شهادت
اولين شهيد محراب برگزار مي شود
گروه سياسي مراسم بيست و پنجمين سالگرد شهادت اوليه شهيد محراب آيت الله مدني امروز برگزار مي شود. سالگرد شهادت آيت الله مدني امام جمعه تبريز كه در جريان حمله تروريستي منافقين به شهادت رسيد امروز بعد از انجام نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام ابوترابي نايب رييس مجلس در محل بنياد شهيد مدني واقع در خيابان وليعصر، خيابان رشت روبه روي دانشگاه اميركبير برگزار مي شود. سخنران اين مراسم حجت الاسلام پناهيان و مداح آن سعيد حداديان است.

برگزاري مراسم دومين سالگرد شهيد حاج داود كريمي
ايسنا: مراسم گراميداشت دومين سالگرد شهادت حاج داود كريمي، در مسجدالرسول(ص) نازي آباد برگزار شد. در اين مراسم كه آيت الله امجد، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند، ياد و خاطره اين سردار شهيد گرامي  داشته شد.
محسن رضايي، در اين مراسم، ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي دفاع مقدس به خصوص حاج داود كريمي، وي را يكي از پيشكسوتان انقلاب و دفاع مقدس و از پيشگامان ايثار و فداكاري ناميد. وي ادامه داد: زماني كه انقلاب اسلامي  به پيروزي رسيد، تمام سيستم هاي دفاعي كشور و ارتش از هم پاشيده شده بود، سازمان امنيتي و پليسي هم نبود و در اين ميان وقتي كه داود كريمي ها به صحنه دفاع از ملت ايران برخاستند، چيزي جز شهادت را انتظار نداشتند. اگر كساني در آينده  ادعا كنند در دهه  اول انقلاب اسلامي، عده اي براي به دست آوردن پست و مقام ايثارگري كردند، يا تاريخ را نمي دانند يا آگاهانه قصد تحريف تاريخ را دارند، چون مشخص نبود در دهه اول انقلاب چه اتفاقي رخ مي دهد و در آن زمان تمام كساني كه روبه روي انقلاب ايستاده بودند، همه توانايي هاي بين المللي خود را به صحنه آورده بودند تا به انقلاب آسيب برسانند.

تدابير وزارت كشور براي امنيت انتخابات آذرماه
گروه سياسي وزير كشور گفت: در ايام انتخابات تدابير امنيتي بيشتري را به كار خواهيم گرفت، تا امنيت كامل در زمان انتخابات برقرار و انتخابات در كمال آرامش برگزار شود.
مصطفي پورمحمدي كه به مشهد سفر كرده، در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر، يادآور شد كه وزارت كشور براي برگزاري انتخابات خبرگان و شوراها در 24 آذر آمادگي كامل دارد.
وزير كشور از آمادگي وزارت كشور براي برگزاري انتخابات شوراهاي شهر و روستا، ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري خبر داد و با تأكيد بر اين كه شهرداران در برگزاري هر انتخابات، مثل فرمانداران و استانداران وظايف حرفه اي خاص خود را دارند، از آنها خواست تا از هر گونه دخل و تصرف در انتخابات شوراها و همچنين از تاثيرگذاري روابط شورا و شهرداري بر انتخابات شوراها خودداري و جلوگيري كنند. به گزارش ايسنا پورمحمدي در دومين روز از پنجمين گردهمايي شهرداران مراكز استانها كه روز پنجشنبه در مشهد برگزار شد، بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده را از ديگر اولويتهاي وزارت كشور خواند و خطاب به شهرداران مراكز استانها تأكيد كرد: در زمينه مقاوم سازي به هيچ وجه نبايد اهمالي صورت گيرد .

يادداشت
ديدار در وقت اضافه
فرشاد مهدي پور
فضاي رسانه اي جهان، آكنده از خبرهايي است كه گرداگرد بحران هسته اي ايران چرخ مي زند: لغو ساخت نيروگاه بوشهر و تكذيب آن، پرواز هواپيماي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در آسمان كشورهاي اروپايي، انتشار شايعاتي از آغاز مذاكراتي بي واسطه، ابراز علاقه بوش به شناخت ايران، سفر رييس جمهور سابق به واشنگتن و اعلام تمايل مجدد محمود احمدي نژاد به مناظره. دمي و كم تر از دمي نيست كه خبر تازه تري مخابره نشود. درست مثل سرريز شدن ديگي و آبي و آتشي، شايد هم فروكش آتشي و خاموشي و فراموشي.
سكه به هر رو كه بگردد (چه جنگ و چه صلح)، عقربه ساعت، روزهاست كه نقطه پايان را نشان داده و همه مي كوشند كه كار از دست نشود، كه اگر بشود، آن "راز سر به مهر، به عالم سمر شود!"
همه اين اتفاقات در خاموشي سه روزه رسانه هاي ايراني است كه تصوير مي شود و حالا چشم هاي بسياري نگران ديدار لاريجاني و سولانا و نتايج آن است. ديداري كه پس از كش و قوسي طولاني، سرانجام انجام شد و ايران در انتظار شكافي ميان بلوك سلطه و در جايي كه نمايندگان همه طيف هاي درگير ازآمريكا و روسيه گرفته تا چين، انگلستان، آلمان، فرانسه، ژاپن، كانادا، ايتاليا و اسپانيا حضور به هم رسانده اند، ايستاده است تا سهم مردمانش را از اين جدال غربي-شرقي بردارد؛ "تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد". تعليقي كه اكنون بر سياست سايه افكنده، بسيار فراتر از معلق شدن نطنز و اراك و اصفهان است؛ علقه اي كه اگر بشكند، دشوار دوباره مي توان ايجادش كرد، چه در اين سو و چه در آن سو. مگر آن كه توافقي در وقت اضافه به دست آيد و كمي از دامنه ابهام، بزدايد.

مرحله هوايي رزمايش ضربت ذوالفقار پايان يافت
015942.jpg
گروه سياسي – فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، پيام رزمايش هوايي ضربت ذوالفقار براي جهانيان را پيام اسلام، صلح، دوستي و برادري دانست.
به گزارش ستاد خبري رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار، امير سرتيپ خلبان قوامي دقايقي پيش از پايان مرحله هوايي رزمايش در جمع خبرنگاران در پايگاه دوم شكاري تبريز گفت: بازدارندگي و تقويت و بهينه سازي توان دفاع كشور براي مقابله با هرگونه چشم طمع بيگانگان و دشمنان اسلام، از ديگر اهداف مهم اين رزمايش بود.
فرمانده نيروي هوايي ارتش در ادامه گفت: هواپيماهاي شكاري بمب افكن صاعقه، بمب 200 پوندي هدايت شونده قاصد، موشك هاي هدايت شونده با توان هدف گيري دقيق و اصابت به مواضع دشمن،  تغيير كاربري موشك زمين به هواي هاگ و امكان استفاده از آن توسط هواپيماهاي F-14 و بمب پرنده رعد كه توانايي افزايش مسافت درگيري با هواپيماهاي دشمن را دارد، از مهم ترين دستاوردهاي نيروي هوايي و صنايع دفاعي كشور بود كه در اين رزمايش به نمايش گذاشته شد.
رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار نيروي هوايي، روز پنجشنبه با اجراي آخرين مرحله به پايان رسيد.

نخست وزير عراق به تهران مي آيد
015951.jpg
گروه سياسي چند روز پس از بازگشت معاون نوري المالكي، نخست وزير عراق، وي در خبري اعلام كرد فردا (دوشنبه) وارد تهران مي شود تا در نخستين ديدار رسمي از كشور همسايه عراق، با مقامات رسمي جمهوري اسلامي ديدار و رايزني كند.
به گزارش آسوشتيد پرس از بغداد، نوري المالكي در اين سفر دو روزه مهم ترين مباحث ميان دو كشور از جمله مسائل امنيتي و همكاري هاي دو طرفه اقتصادي به ويژه مبادلات نفتي و صادرات برق ايران به عراق را مورد گفت  و گو قرار مي دهد. هفته گذشته برهم صالح، معاون المالكي به تهران آمد و با مقامات عالي رتبه جمهوري اسلامي ديدار كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |