يكشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۰ - Sep 10, 2006
با حضور سردار طلايي عمليات پليس با موفقيت خاتمه يافت
هفت ساعت گروگان گيري در آپارتمان شماره 9
در حالي كه داماد عصباني اسلحه خود را به سوي سه گروگان نشانه رفته بود  فرمانده پليس پايتخت گروگانگير را خلع سلاح كرد
016029.jpg
گروه حوادث آزاده مختاري: سردار مرتضي طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ عصر پنج شنبه با حضور در صحنه يك گروگانگيري خانوادگي در غرب تهران، با استفاده از تكنيك هاي روانشناسي از پايان تلخ براي گروگانگيري مسلحانه 6ساعته جلوگيري كرد.
گروگانگيري در شهران
ساعت۱۱,۳۰ دقيقه قبل از ظهر پنج شنبه، با شنيده شدن صداي شليك هاي گلوله، اهالي خيابان گلهاي دوم غربي در شهران وحشت زده به كنار پنجره هاي منازل خود آمدند. صداي گلوله از واحد 2 آپارتمان شماره 9 به گوش مي رسيد، همسايه ها كه احتمال وقوع حادثه  مرگباري را مي دادند بلافاصله با پليس تماس گرفتند.
دقايقي بعد كارآگاهان پليس كلانتري 138 مرزداران با سرعت خود را به محل رساندند و در بررسي هاي اوليه پي بردند داماد خانواده، 5 عضو خانواده همسرش را به گروگان گرفته و تهديد به قتل آنها مي كند .
تحقيقات نشان مي داد مرد گروگانگير به نام حسن، ساعاتي قبل با ترفندي خاص در حالي كه اسلحه كلاشينكفي را درون ساك خود مخفي كرده بود به منزل خانواده همسر خود رفته و گروگانگيري را كليد زده است .
با گزارش موضوع، در مدت زمان كوتاهي نيروهاي رهايي گروگان ، به همراه تيمهاي عملياتي از اطلاعات ناجا و پليس آگاهي براي نجات 5 گروگان اين حادثه خود را به محل رساندند، اما گروگانگير عصباني با مشاهده ماموران پليس شروع به شليك هاي بي هدف هوايي كرد، مأموران منطقه را به سرعت تحت كنترل خود درآورده و در اقدام بعدي دو روانشناس كه از سوي پليس در محل حاضر شده بودند تلاش خود براي آرام ساختن فرد گروگانگير را آغاز كردند .
داماد خشمگين كه در شرايط روحي بدي قرار گرفته بود، با فريادهاي عصبي از پليس مي خواست تا محل را ترك كند و در غير اين صورت هر پنج گروگان خود را كه همسرش ، پسر 5/2 ساله خود، مادرزن، برادرزن و همسر برادر زنش بود هدف شليكهاي مرگبار قرار خواهد داد، اما هنگامي كه دريافت پليس قصد دارد به گروگانگيري پايان دهد نارنجك دست سازي را از پنجره آپارتمان به حياط پرتاب كرد تا پليس را متفرق كند ، اما هنگامي كه وي براي ديدن عكس العمل پليس به كنار پنجره آمد همسر و پسر 5/2 ساله او به نام علي كه در پشت در آپارتمان پناه گرفته بودند با عكس العمل سريع پليس و گشودن در از محل واقعه رهايي يافتند .
نجات اين دو كه اصلي ترين گروگان هاي وي به حساب مي آمدند باعث خشم بيشتر مرد مسلح شد و او بار ديگر شروع به شليك هاي بي هدف كرد.
سردار طلايي
در صحنه گروگانگيري
محمد تورنگ رئيس مركز اطلاع رساني پليس تهران بزرگ در توضيح اين ماجرا به همشهري گفت: در حالي كه سه ساعت از آغاز اين گروگانگيري گذشته بود ، سردار مرتضي طلايي كه در همايشي پليسي شركت كرده بود با اطلاع از اين ماجرا خود را به صحنه حادثه رساند، او به محض رسيدن به محل گروگانگيري، با حضور در پشت در آپارتمان به مدت 4 ساعت به گفتگويي دو نفره با گروگانگير عصبي پرداخت، اما گروگانگير حاضر نبود به هيچ طريقي ماجرا را خاتمه دهد ، او فرياد مي كشيد اين افراد زندگي مرا نابود كردند تا همه آنها را نكشم اين جا را ترك نخواهم كرد.
زمان به سرعت مي گذشت و گروگانگير خسته هر لحظه عصبي تر مي شد و به نظر مي رسيد كه او تا لحظاتي ديگر بدترين تصميم براي پايان دادن به اين گروگانگيري را خواهد گرفت ، اما اين بار نيز در حالي كه ماموران گروه ضربت پليس ، خود را براي انجام عملياتي برق آسا براي به زانو درآوردن گروگانگير آماده مي كردند ،سردار طلايي ،بار ديگر براي آنكه ماجرا بدون خونريزي پايان يابد، دستور توقف عمليات را صادر كرد و سرانجام هنگامي كه حسن اسلحه خود را به سوي سه گروگان نشانه رفته بود، فرمانده پليس پايتخت بدون به همراه داشتن سلاح به سوي گروگانگير حركت كرده و با بيان اين مطلب كه اگر قرار است كسي را بكشي مرا بكش اقدام به خلع سلاح حسن كرده و بعد از در آغوش گرفتن گروگانگير او را آرام كرد بدين ترتيب سه گروگان بدون هيچ جراحتي نجات يافتند.
نقشه مرگبار براي
انتقام از خانواده همسر
برپايه اين گزارش، بعد از انتقال گروگانگير به اداره آگاهي تهران بزرگ، وي در خصوص انگيزه اش به كارآگاهان گفت: همسرم در پي يك اختلاف خانوادگي يك ماه قبل به همراه پسر 5/2 ساله ام به منزل پدري اش رفت. وقتي احساس كردم همسرم نمي خواهد به زندگي خود بازگردد با خريد اسلحه كلاشينكف و ساختن نارنجك هاي دست ساز نقشه كشتن او و تمام خانواده اش را كشيدم.
به گفته محمد تورنگ رييس مركز اطلاع رساني پليس تهران بزرگ ، تحقيقات بر روي صحت و سقم ادعاهاي اين متهم توسط پليس آگاهي تهران بزرگ آغاز شده است.

با دستگيري سه عضو باند بين المللي مواد مخدر
چمدان شيشه در فرودگاه شكست
015975.jpg
015972.jpg
گروه حوادث جواد عزيزي: با كشف چمدان دو جداره اي كه حاوي دو كيلوگرم مواد مخدر گرانقيمت شيشه بود، سه عضو باند بين المللي قاچاق مواد مخدر در فرودگاه مهرآباددستگير شدند.
به گزارش همشهري مدتي پيش زماني كه ماموران يگان امداد نيروي انتظامي تهران بزرگ در حال تحقيق درباره باند هاي قاچاق مواد مخدر بودند، در بازجويي از متهمان و فروشندگان مواد مخدر دستگير شده، به اطلاعاتي دست پيدا كردند كه نشان مي داد اعضاي يك باند بين المللي قصد انتقال محموله بزرگ مخدر شيشه از يكي از كشورهاي جنوب شرق آسيا به تهران را دارند.
به اين ترتيب به دستور سرهنگ اسدزاده فرمانده عمليات شهري يگان امداد پليس تهران، بررسي هاي پليسي درباره شناسايي اعضاي اين باند آغاز شد،در حالي كه پليس همه تلاش خود را براي شناسايي قاچاقچيان به كار گرفته بود ، كارآگاهان توانستند به سرنخ هايي درباره زمان و نحوه ورود محموله به پايتخت دست پيدا كنند. پس از به دست آمدن اين اطلاعات تيم ويژه اي از كارآگاهان عازم فرودگاه مهر آباد شدند تا فردي را كه حامل محموله مواد مخدر بود زير نظر بگيرند.
مردي با چمدان شيشه اي
ساعت 4 و 30 دقيقه بامداد چهارشنبه در حالي كه پليس همه ورودي ها و خروجي هاي فرودگاه را به صورت نامحسوس تحت كنترل قرارداده بود ، پروازي كه از يكي از پايتختهاي جنوب شرق آسيا به تهران آمده بود به زمين نشست و ماموران مسافري را كه چمدان شيشه را در دست داشت، تحت نظر گرفتند و دريافتند كه وي بلافاصله پس از پياده شدن از هواپيما ،چمدان را به فرد ديگري تحويل داد و اين فرد پس از عبور دادن چمدان از گيت بازرسي فرودگاه بلافاصله به طرف خروجي فرودگاه به راه افتاد. پليس كه توانسته بود محموله مواد مخدر را شناسايي كند عمليات تعقيب مرد حامل چمدان و دو همراه او را كه سوار بر يك پيكان سفيد رنگ بودند را آغاز كرد و سرانجام لحظاتي بعد در يك عمليات غافلگيرانه خودروي پيكان متوقف شده و با دستگيري سه سرنشين پيكان و كشف چمدان حامل مواد مخدر، متهمان به مقر فرماندهي عمليات شهري يگان امداد نيروي انتظامي منتقل شدند، كه در بازرسي از چمدان مقدار 2 كيلو گرم مواد مخدر از نوع شيشه كشف شد.
سرهنگ اسدزاده فرمانده عمليات شهري يگان امداد پليس تهران با بيان اين خبر گفت: اين چمدان حاوي مقداري مواد غذايي خارجي و البسه براي ردگم كردن بود و مواد مخدر كشف شده در جداره پايين آن جاسازي شده بود. فرمانده عمليات شهري يگان امداد نيروي انتظامي تهران بزرگ با بيان اين كه رابط ناشناس، مواد مخدر را پس از جاسازي در چمدان دو جداره وارد كشور كرده بود افزود: در حال حاضر ماموران اين يگان جهت دستگيري شخص رابط و اعضاي باند اصلي قاچاق مواد مخدر در داخل و خارج از كشور ، اقدامات پليسي خود را آغاز كرده اند. به گفته وي، ارزش ريالي مواد مخدر كشف شده حدود 240 ميليون تومان است كه قرار بود، اين مواد از طريق متهمان در تهران توزيع شود.

نخستين مصاحبه دختر ربوده شده اتريشي
هيچگاه اميد به فرار را از دست ندادم
016032.jpg
گروه حوادث - ناتاشا كمپوش، دختر 18 ساله  اتريشي پس از آنكه به مدت 8 سال ، در اسارت يك مرد قرار داشت، روز اول شهريور موفق به فرار شد، چهارشنبه شب گذشته براي نخستين بار در مقابل دوربين تلويزيون از سالهاي وحشتناك زندگي در زندان كوچك خود گفت.
اين دختر جوان كه در سال 1998 ميلادي در سن 10 سالگي در مسير رفتن به مدرسه توسط ولفانگ پريكوپيل تكنيسين ارتباطات 44 ساله ربوده شده و به مدت 8 سال در زيرزمين خانه اين مرد در يك اتاق 5/2 متري محبوس بود، روز اول شهريور در حاليكه رباينده اش در حال گفت و گو با تلفن بود، از فرصت ايجاد شده به خاطر بازماندن در زيرزمين استفاده كرد و پا به فرار گذاشت و ساعتي بعد هنگاميكه با پليس تماس گرفت و موضوع را اطلاع داد خبر پيداشدن او به يكي از مهمترين و جنجالي ترين اخبار حوادث مطبوعات و شبكه هاي خبري جهان تبديل شد.
در حاليكه خبر پيداشدن دختر جوان از رسانه هاي اتريش منتشر شده بود، مرد رباينده كه از فرار دختر جوان از زندان مخوف اطلاع پيدا كرده بود، خود را زير قطار شهري در وين انداخت و خودكشي كرد.
شكست سكوت پس از 8 سال
دختر جوان كه از هنگام آزادي از زندان مخوف تنها عكسهايي از حوادث 10 سالگي وي در سايت هاي خبري و مطبوعات منتشر شده بود چهارشنبه شب براي نخستين بار به مصاحبه جنجالي با شبكه تلويزيوني ORF پرداخت و گفت: پس از آنكه پريكوپيل مرا از مسير مدرسه ربود، تا 2 سال به من اجازه شنيدن راديو و خواندن روزنامه را نمي داد و من تنها در مخفيگاه 5/2 متري او محبوس بودم. او در شش ماه اول حتي اجازه حمام رفتن و نظافت نيز به من نمي داد من در زيرزمين هر روز به اميد آنكه كسي صدايم را بشنود و به من كمك كند، فرياد مي كشيدم و به در و ديوار مي كوبيدم، اما هيچكس صداي مرا نمي شنيد. من در آن مدت كه تلخ ترين روزهاي زندگيم بود، تنها به مرور خاطرات شيرين زندگي با خانواده ام دلخوش بودم، و همانجا بود كه قسم خوردم روزي كه بزرگ و قوي شدم به هر صورتي كه شده از زندان اين مرد فرار خواهم كرد، اما هميشه فكر مي كردم چرا اين بدبختي و بي عدالتي بايد به سراغ من بيايد. وي در ادامه افزود: پس از گذشت 2 سال از ربوده شدنم پريكوپيل اجازه داد تا از راديو استفاده كنم و روزنامه ها را بخوانم و تازه آن وقت بود كه فهميدم پليس هم از يافتن من نااميد شده و من را مرده تلقي مي كند.
سوگند براي فرار
دختر جوان در ادامه درباره اينكه چگونه موفق به فرار شده است، گفت: من از سالها قبل قسم خورده بودم كه بالاخره روزي فرار خواهم كرد، بارها هنگاميكه با پريكوپيل به سوپر ماركت رفته بودم، سعي كردم با مردم از طريق نگاه ارتباط برقرار كنم تا شايد آنها متوجه مشكل من شوند، اما پريكوپيل به شدت مرا تحت نظر داشت و به اين ترتيب تا دو هفته قبل موفق به اين كار نشدم.
صندوقي براي كمك به ربوده شدگان
ناتاشا در اين گفت و گو درباره آينده خود گفت: تصميم دارم صندوقي را تاسيس كنم و با پول آن به زناني كه ربوده مي شوند و مورد سوءاستفاده جنسي قرار مي گيرند، كمك كنم. وي همچنين گفت تصميم دارم ديپلم خود را بگيرد و در دانشگاه تحصيل كند.
مصاحبه تلويزيوني ناتاشا كمپوش كه شب گذشته به نمايش گذاشته شد، ميليون ها بيننده آلماني زبان در اتريش، آلمان و سوئيس را به خود جلب كرد و صفحه اول همه روزنامه هاي اتريش نيز در روز پنج شنبه حاوي متن كامل اين مصاحبه بود. بنابه اين گزارش، شبكه تلويزيوني دولتي اتريش ORF كه انحصار پخش اين گفت و گوي تلويزيوني را در اختيار خود داشت، از فروش اين مصاحبه به شبكه هاي تلويزيوني خارجي يك ميليون يورو عايدي داشته است. به گزارش اين شبكه، اين مبلغ به بنياد ناتاشا كمپوش براي كمك به كودكان گرسنه و نيز كودكان آسيب ديده جسمي اختصاص خواهد يافت.

حمله سارقان مسلح به سفارت ايران در پرتوريا
هشت سارق مسلح ساعت 19جمعه شب به ساختمان سفارت جمهوري اسلامي ايران در پرتوريا، پايتخت آفريقاي جنوبي، حمله بردند.
در اين حادثه، سارقان مسلح تنها ديپلمات سفارت را كه در محل حضور داشت، به مدت يك ساعت و نيم مورد تهديد قرار دادند.
در اين حادثه ديپلمات كشورمان به طور معجزه آسايي از خطر مرگ نجات يافت. سارقان بعد از آنكه موفق شدند پولهاي گاو صندوق سفارت را تخليه كنند، ديپلمات ايراني را به صورت دست و پا بسته رها كرده و متواري شدند.هنوز معلوم نيست، اين عده چگونه موفق شدند به داخل محوطه ساختمان سفارت وارد شوند. نيروهاي پليس و ماموران مبارزه با جنايت پرتوريا دقايقي بعد از متواري شدن سارقان و در پي اطلاع رساني كاركنان سفارت، در محل حادثه حاضر شدند. تحقيقات پليس براي شناسايي عاملان اين حادثه همچنان ادامه دارد.

دستگيري در سرقت از پنجمين طلافروشي
گروه حوادث - سه سارق مسلح كه به اتهام سرقت از طلافروشي هاي اصفهان و اهواز تحت تعقيب پليس بودند هنگام سرقت از يك طلافروشي در تهران دستگير شدند.
به گزارش همشهري سارقان كه مسلح به دو قبضه سلاح كمري و چاقو بودند قصد سرقت از يك طلافروشي در خيابان شمشيري را داشتند كه از سوي ماموران عمليات شهري يگان پليس تهران دستگير شدند.
اين سه جوان در بازجويي هاي انجام شده به سه فقره سرقت از طلافروشي هاي شهرستان اصفهان و دستبرد به يك طلافروشي در اهواز اعتراف كردند و گفتند براي انجام اين سرقتها از يك دستگاه خودروي پرايد استفاده مي كردند كه آن را به صورت مسلحانه از مردي در اصفهان به سرقت برده بودند. هر سه متهم هم اكنون در بازداشتگاه پليس به سر مي برند و تحقيقات پليسي در خصوص ديگر سرقت هاي احتمالي آنها ادامه دارد.

در ساختمان نيمه كاره رخ داد؛
قتل كارگر افغاني براي 180 هزار تومان
ايسنا: قتل كارگر افغاني در ساختماني نيمه ساخته در قلهك، كارآگاهان پليس را در مقابل پرونده اي ديگر از جنايات اتباع افغاني قرار داد.
ساعت يك و نيم بامداد جمعه ، ساكنان خيابان شهيد  كلاهدوز قلهك با شنيدن صداهاي درگيري در يك ساختمان نيمه كاره، موضوع را به مركز فوريتهاي پليسي 110 اطلاع دادند. با اعلام موضوع به كلانتري 124 قلهك ، ماموران در محل حاضر شده و در بازرسي از ساختمان نيمه كاره اي كه درگيري در آن رخ داده بود، جسد يك تبعه افغاني به هويت صمد - پ 17 ساله را كشف كردند كه با ضربات چاقو به قتل رسيده بود.
در حالي كه همكار ايراني متهم به نام سجاد بعنوان مظنون در محل حادثه دستگير شده بود، بررسي هاي پليسي در اين باره مشخص كرد كه صمد با هموطنش به نام پيرمحمد 27 ساله در اين ساختمان كار مي كرده كه وي به دليل اختلاف مالي 180هزار توماني با وي درگير شده و پس از اين كه وي را با ضربات چاقو مجروح كرده، متواري شده است. به گفته محمد تورنگ رييس مركز اطلاع رساني پليس پايتخت ،در حالي كه تحقيقات جهت دستگيري پيرمحمد ادامه دارد، جوان ايراني نيز به اتهام مشاركت در قتل صمد به اداره ويژه قتل پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شد.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |