يكشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۰ - Sep 10, 2006
دستورالعمل ساماندهي سرويس مدارس شهر تهران
گروه شهري - معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با ارسال دستورالعمل ساماندهي سرويس مدارس به شهرداري هاي مناطق 22 گانه ، شرايط فعاليت خودروهاي سرويس مدارس در سال تحصيلي جديد را ابلاغ كرد.
به گزارش سما ، در اين دستورالعمل ضمن تاكيد بر تشكيل ستاد ساماندهي سرويس مدارس در كليه مناطق، تاييد صلاحيت از سوي نيروي انتظامي، اخذ برگه معاينه فني خودرو و بيمه نامه شخص ثالث به وسيله خودروهاي سرويس مدارس الزامي اعلام شد.

در آستانه سال تحصيلي و ماه مبارك رمضان اجرا مي شود
طرح جهادي ۱۳۷ در مدارس و مساجد تهران
قاليباف در مراسم تجليل از شهداي ۱۷ شهريور:آرامش و امنيت امروز ما مديون خون شهداي انقلاب اسلامي است
عكس : علير ضا بني علي
016008.jpg
گروه شهري- شهردار تهران از آغاز اجراي طرح جهادي در مدارس و مساجد شهر تهران به مناسبت نزديك شدن به ايام ماه مبارك رمضان و همچنين بازگشايي مدارس به مدت 15 روز خبر داد.
قاليباف در حاشيه اجراي طرح جهادي 137 در منطقه 14 در جمع خبرنگاران گفت: تلاش مي كنيم به مدت 15 روز تا قبل از فرارسيدن ايام ماه مبارك رمضان و همچنين بازگشايي مدارس بخش عمده اي از مدارس و مساجد شهر تهران را تحت پوشش طرح جهادي كه شامل پاكسازي و زيباسازي اين اماكن است، ببريم.
در قالب طرح جهادي 137، دانش آموزان نيازمند از 15 شهريور و قبل از بازگشايي مدارس با كمك شوراياري ها شناسايي و نيازهاي اوليه آنان نظير كتاب و پوشاك تامين مي شود.
به گزارش همشهري، محمدباقر قاليباف پنج شنبه گذشته در نخستين همايش تعامل و مشاركت انجمن هاي معتمدين محلات (شوراياري ها) و كميته امداد امام خميني(ره)، شهرداري و سازمان بهزيستي كه در حسينيه ارشاد برگزار شد، افزود: كمك به نيازمندان واقعي وظيفه اسلامي، ديني و انساني است و من نيز به عنوان شهردار خود را در برابر خانواده هاي نيازمند مسئول مي دانم.
وي در اين همايش كه هدف از برگزاري آن، شناسايي، حمايت و توانمندسازي نيازمندان واقعي جامعه عنوان شد، فقر فرهنگي و مادي را عاملي براي سوق دادن جامعه به سمت آسيب هاي اجتماعي دانست.
قاليباف با بيان اين كه شوراياري و محله گرايي اساس كار ما در شهرداري است گفت: مديريت واحد شهري بايد از پايين به بالا شكل بگيرد و نيازهاي مردم با حضور خود مردم شناسايي و ساماندهي شود.
شهردار تهران افزود: به منظور توجه به نيازمندان در محلات با رعايت عزت و منزلت آنها در يك طرح جهادي بيش از ۲۰هزار خانوار تاكنون شناسايي شده اند كه شهرداري كمك هايي را براي ۱۱ هزار خانوار در نظر گرفته است و مابقي نيز در دستور كار قرار دارند.
وي خاطرنشان كرد كه شهرداري در زمينه كمك به نيازمندان براي همكاري و تعامل با شوراياري ها و كميته امداد خود را موظف مي داند.
شهردار تهران با اشاره به ضرورت شناسايي نيازمندان واقعي گفت: اين اقدام بايد توسط معتمدين محلات و با تدبير انجام شود.
قاليباف افزود: شهرداري تهران آمادگي شناسايي خانواده هاي نيازمند و همكاري براي توانمندسازي آنان را دارد و توانمندسازي نيازمندان بايد اولويت بندي شود به گونه اي كه زنان سرپرست خانوار در اولويت باشند.
وي گفت: از ۲ هزار غرفه در نظر گرفته شده در شهرداري تاكنون يك هزار غرفه اشتغال و كارآفريني و خدماتي براي زنان سرپرست خانوار ساماندهي شده است.
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر گفت: شوراياري ها به دليل ارتباط نزديك با مردم، بدون اين كه افراد محروم متوجه شوند مي توانند آنان را به خيرين معرفي كنند.مهدي چمران افزود: در صورتي كه شوراياري ها نيازمندان واقعي و متمكنين خير را شناسايي و بين آنها ارتباط برقرار كنند، ديگر عده اي سودجو - بنا به اظهارات برخي- با هواپيما براي تكدي گري به تهران نمي آيند.
وي گفت: كميته امداد و سازمان بهزيستي هر قدر هم نيرو براي شناسايي محرومين جامعه به كار بگيرند باز هم نمي توانند همه آنان را به طور دقيق شناسايي و زيرپوشش قرار دهند.چمران با ابراز تاسف از اين كه گفته شود در يكي از استان ها ۶۰درصد افراد زير پوشش كميته امداد قرار دارند گفت: ايران كشور فقيري نيست حتي اگر نفت و گاز را هم كنار بگذاريم از نظر جهانگردي، معادن و بالاتر از همه داراي نيروي انساني فعال و فكر باز مردم به ويژه جوانان است كه بايد ساماندهي و به خوبي از آنها استفاده شود.
رئيس شوراي شهر افزود: راه حل ريشه اي مشكلات نيازمندان، توانمندسازي آنان است و بايد كاري كنيم كه آنان از كمك ديگران بي نياز شوند و شوراياري ها مي توانند با امكانات شهرداري و كمك خيرين و سازمان هاي ديگر به اين هدف كمك كنند و در قالب ستادي سازوكارهاي حمايتي ارايه دهند تا مشكلات محرومان واقعي شهر تهران برطرف شود.چمران گفت: شوراياران بايد بازوان توانمندي براي كميته امداد امام خميني(ره) در شناسايي نيازمندان واقعي باشند.
از سوي ديگر معاون حمايتي كميته امداد استان تهران نيز گفت: كميته امداد امام خميني هم اكنون ۱۸ سرفصل كاري خدماتي در قالب چهار مولفه اجرايي، حمايتي، خودكفايي و مشاركت هاي مردمي را ارايه مي كند.
مجيد ملك شاهي افزود: در شهر تهران ۱۱۰ هزار نفر در قالب ۵۰ هزار خانوار زير پوشش كميته امداد قرار دارند و هم اكنون ۳۰ شاخه كميته امداد در تهران فعاليت مي كند و ۶هزار خانوار شناسايي شده واجد شرايط، براي دريافت كمك در نوبت قرار دارند.
وي در عين حال گفت: با همكاري ۳ هزار و ۷۱۰ شورايار محلات تهران بايد نيازهاي حمايتي محرومان طبقه بندي و با در نظرگرفتن اولويتها رفع شود.
تشكيل ستاد حمايت از نيازمندان
از سوي ديگر براساس تفاهمنامه شناسايي نيازمندان واقعي با مشاركت انجمن هاي معتمدين محلات، ستادي با هماهنگي شوراياران شكل مي گيرد كه در اين ستاد نحوه كمك، شناسايي و توانمندسازي و حمايت از نيازمندان واقعي مشخص مي شود.
به موجب اين تفاهمنامه كميته امداد موظف به شناسايي نيازمندان واقعي توسط شوراياران و طبقه بندي آنان، ارايه كمك هاي نقدي و غيرنقدي متناسب با اولويت ها و هماهنگي با انجمن هاي معتمدين محل، خيريه ها و خيرين محل و بهزيستي نيز موظف به ارايه خدمات مشاوره اي و مددكاري به سالمندان، معلولان ذهني و زنان سرپرست خانوار و شهرداري نيز موظف به ايجاد فضاي اشتغال براي نيازمندان واقعي از طريق ايجاد مراكز مهارت آموزي و كارآفريني و بازارچه هاي خوداشتغالي است.
از سوي ديگر به منظور همكاري و هماهنگي دستگاه هاي مسئول در زمينه شناسايي و حمايت از نيازمندان واقعي و جذب مطلوب مشاركت هاي مردمي در سطح مناطق ۲۲گانه، ستاد حمايت از نيازمندان واقعي تشكيل مي شود.
انقلاب اسلامي مديون خون شهداست
از سوي ديگر شهردار تهران با بيان اينكه آرامش، آسايش و امنيت امروز ما مديون خون شهداي انقلاب اسلامي است تصريح كرد: ما مديران مكلف به تحقق آرمانهاي شهدا هستيم.
قاليباف در مراسم تجليل از خانواده هاي شهداي ۱۷شهريور سال ۵۷ كه در ميدان شهدا حضور يافته بودند ضمن ارايه سخناني گفت : پيروزي انقلاب اسلامي و شكل گيري نظام جمهوري اسلامي ايران در اين سرزمين مديون خون شهدا و رهنمودهاي ارزشمند بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران است و در همين راستا ما مديران مكلفيم در اين سرزمين به گونه اي عمل كنيم كه سير متعالي در جامعه را تحقق بخشيده و با تلاش بي وقفه بتوانيم كارآمدي دين در جامعه را به اثبات برسانيم .
فعاليت در مقياس محله اي
همچنين شهردار تهران خطاب به شهرداران مناطق و نواحي با بيان اينكه ديدگاه شهرداران به مناطق و نواحي بايد بر مبناي انسان محوري باشد، تصريح كرد: شهرداران مناطق و نواحي بايد فقط در مقياس محله اي كار كرده و كلان نگري و داشتن دغدغه رسيدگي به مشكلات كلان شهري را بر عهده مديريت ارشد شهرداري بگذارند.
قاليباف در دومين همايش شهرداران مناطق و نواحي، با تاكيد بر اينكه كلان نگري وظيفه شخص شهردار تهران است، اظهار داشت: من از هيچ شهردار منطقه و محله اي توقع ندارم كه به جاي بنده براي مشكلات كلان شهر تهران چاره انديشي كند بلكه مهمترين وظيفه اين افراد اين است كه همه فكر و ذهن خود را به محله ها معطوف كنند.
وي با تاكيد بر اينكه شهرداران مناطق و نواحي بايد خدمات خود را در محله تحت پوشش خود و در مقابل درب منازل مردم محل ارائه دهند، تصريح كرد: برخي اوقات رفع حتي يك مشكل به ظاهر كوچك در سطح يك محله مي تواند منجر به رفع مشكل يك ناحيه شود.
شهردار تهران با بيان اينكه شهرداران مناطق و نواحي بايد با جديت تداوم اجراي طرح ۱۳۷ در سطح نواحي، مناطق و محله هاي تحت پوشش خود را پيگيري كنند، افزود: بايد به گونه اي برنامه ريزي كنيم كه هر ۹ ماه يكبار در هر منطقه و ناحيه اي و محله اي طرح جهادي ۱۳۷ به صورت مداوم اجرا شود.قاليباف با اشاره به اجراي طرح ۱۳۷ در شهرداري هاي مناطق گفت: شهرداران مناطق و نواحي بايد در سطح مناطق و نواحي در اجراي طرح جهادي ۱۳۷ از تبليغات بي رويه كه گاهي ممكن است به جاي نتيجه مثبت، اثر معكوسي داشته باشد، خودداري كنند.
شهردار تهران با اشاره به راه اندازي سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ و همچنين تعريف نادرست و متفاوتي كه از وظايف اين دو مجموعه در اذهان عمومي، ايجاد شده گفت: ۱۸۸۸ سامانه مديريتي شهرداري براي درون سازمان شهرداري از منظر مردم است و پيگيري تماسها و خواسته هاي مطرح شده از سوي شهروندان كه با سامانه ۱۳۷ برقرار مي شود، صرفا بر عهده خود سامانه ۱۳۷ است و وظيفه ۱۸۸۸ نيست.

ستون نامه ها
جايگاه تصميمات نهايي
دكتر ناصر كرمي
فرض را بر اين مي گيريم كه شما در عمرتان حتي يك بوته گياه هم نكاشته ايد و اساسا هيچ ادعايي هم در زمينه زراعت و باغباني نداريد. فرض بعدي ما اين است كه به هر دليل، وظيفه كاشت چمن استاديوم فوتبال اهواز را به شما سپرده اند. قاعدتا يكي از اولين سئوال هايي كه به ذهن شما مي رسد اين است كه بايد بذر چمني پيدا كرد كه مناسب آب و هواي گرم اهواز، آفتاب شديد و تبخير و تعرق خيلي بالاي اين شهر باشد. جالب است بدانيد كه اين سئوال بديهي اصلا به ذهن پيمانكار بازسازي استاديوم اهواز نرسيده است و در آنجا تخم چمني را كاشته كه ظاهرا بيشتر مناسب منطقه اسكانديناوي بوده، چون به محض جوانه زدن و تماشاي آفتاب اهواز خشكيده و پژمرده است.
مديركل تربيت بدني استان خوزستان به همين خاطر اعلام كرده كه مجبور شده اند زمين اين ورزشگاه را از نو شخم بزنند و درحالي كه ليگ از ديروز آغاز شده و اصلا اين ورزشگاه به خاطر بازسازي از يك سال قبل تعطيل بوده، از نو دنبال كاشت چمن در آن باشند.
اين حكايت از آن جهت آورده شده كه اشاره اي بشود به اهميت ارزيابي زيست محيطي در پروژه هاي عمراني.
حتي هم اكنون، به جرات مي توان گفت بيش از نوددرصد مقامات مسئول در حوزه هاي اجرايي و عمراني نگاه مثبتي به موضوع ارزيابي زيست محيطي ندارند و آن را مولفه اي دست و پاگير، پرهزينه و شاق مي دانند كه گردن نهادن به آن گونه اي تعقيد به قاعده لزوم مايلزم است. البته شايد هم اشكال از خود كارشناسان علوم محيطي بوده كه تاكنون عمدتا بر جنبه هاي سلبي ارزيابي زيست محيطي تاكيد كرده اند و وجوه ايجابي آن را نتوانسته اند چندان معرفي كنند. نكته اين است كه هدف از ارزيابي زيست محيطي در وهله اول اين است كه دريابيم «كم هزينه »ترين روش براي اجراي يك پروژه عمراني چيست و كدام روش هاي اجرايي مي تواند موجب شود اصطكاك بين مولفه هاي محيطي (اعم از اقليم، ژئومورفولوژي و...) و پروژه به حداقل رسيده و ضمن آنكه اجراي پروژه به محيط لطمه نزند، در درازمدت نيز مولفه هاي محيطي در جدال و اصطكاك دائم با پروژه نباشند. با اين تعريف، ارزيابي زيست محيطي روشي است مكمل و در خدمت هر پروژه عمراني و لزوما نه در تقابل با آن. نكته اي كه متاسفانه در ايران كمتر مورد توجه مجريان حوزه هاي عمراني قرار مي گيرد و نتيجه آن اجراي پروژه هاي ناپايدار است كه ضمن تخريب و آلودگي محيط، خود نيز ايستاده بر بستري لرزان و ناپايدار به سرعت تغيير ماهيت مي دهند.
سالها پيش مارسل پروست گفته بود تمام تصميمات نهايي ما در منطقه اي از مغز گرفته مي شود كه هيچ گاه به گذشته سرك نمي كشد.
مروري بر انبوه پروژه هاي ناپايدار كه در كشور بدون هيچ الزامي به ارزيابي هاي زيست محيطي اجرا مي شوند، مويد گفته پروست است.

ساخت و ساز در ارتفاعات سوهانك غيرقانوني اعلام شد
گروه شهري - شهرداري منطقه يك با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در ارتفاعات سوهانك، شهرك قائم و كليه زمينهاي بالاي خط تراز ۱۸۰۰ متر غيرقانوني است و اين شهرداري ضمن جلوگيري از هرگونه ساخت و ساز غير مجاز به صورت قاطع با متخلفان برخورد مي كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، تعدادي افراد واسطه و دلالان زمين اقدام به خريد و فروش وسيع و تفكيك خودسرانه اراضي در ارتفاعات حريم شهر تهران به خصوص ارتفاعات بالاي خط تراز ۱۸۰۰ متر كرده اند كه موجب گرفتاري شهرونداني شده است كه فريب دلالان را خورده و اقدام به خريد اين اراضي كرده اند.
بر اساس اين اطلاعيه طبق مصوبه شماره ۳۶۹ بند ،۱۲ اراضي بالاي تراز ۱۸۰۰ متر داراي كاربري فضاي سبز و گردشگري بوده و صدور هر نوع مجوز در اين اراضي امكانپذير نيست.
در اين اطلاعيه به شهروندان هشدار داده شده از هرگونه خريد و فروش اراضي در محدوده ذكر شده خودداري كنند.

تا پايان امسال ۹۰ سالن ورزشي ويژه بانوان تهراني به بهره برداري مي رسد
افتتاح بزرگترين زمين چمن مصنوعي تهران
گروه شهري - بزرگترين زمين چمن مصنوعي تهران جمعه گذشته با حضور شهردار تهران در منطقه ۱۴ گشايش يافت.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه با حضور مجيد جلالي سرمربي تيم پاس تهران و مصطفي آجرلو رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران برگزار شد، زمين چمن مصنوعي وحدت در زميني به مساحت ۴ هزار متر مربع به بهره برداري رسيد.
يكي از پيشكسوتان ورزش فوتبال ايران كه در اين زمين ورزش خود را آغاز كرده است گفت: اين زمين قدمتي ۵۰ساله دارد و بسياري از بزرگان ورزشي در سمت بازيكن يا مربي در آن رشد كرده اند. از سوي ديگر رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران در گفت و گو با خبرگزاري مهر از افتتاح ۹۰ سالن ورزشي ويژه بانوان تهراني تا پايان سال خبر داد.
به گفته مصطفي آجرلو از اين ۹۰ سالن ورزشي بانوان ۶۰ سالن تا عيد فطر و مابقي تا پايان امسال در مناطق ۲۲گانه شهرداري تهران افتتاح مي شود.
همچنين به گزارش سايت خبري سما، چند زمين ورزشي در منطقه ۱۹ در دست احداث است. شهردار منطقه ۱۹ گفت: احداث زمين ورزشي نسترن در بوستان نسترن، زمين ورزشي اسماعيل آباد واقع در شهرك اسماعيل آباد مجاور جنگلكاري، زمين ورزشي دولتخواه واقع در دولتخواه پشت مسجد دولتخواه، زمين ورزشي ۲۲ بهمن واقع در ضلع جنوب غربي پارك ۲۲ بهمن و زمين ورزشي نرگس واقع در پارك نرگس دولتخواه از جمله پروژه هاي در دست اجراي شهرداري منطقه ۱۹به شمار مي روند.

نگاه
016005.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |