يكشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۰ - Sep 10, 2006
وزير كشور:
رفتار پليس اصلي ترين عامل ايجاد نظم و امنيت است
015909.jpg
گروه اجـــتمــاعي - وزير كشور با اشاره به كاهش شش درصدي جرايم در طول ۵ ماه گذشته، اظهار داشت: رفتار نيروي انتظامي اصلي ترين عامل در ايجاد نظم در جامعه مي باشد.
« مصطفي پورمحمدي » جانشين فرمانده كل قوا در ناجا و وزير كشور در دومين نشست فصلي فرماندهان نيروي انتظامي سراسر كشور در سال جديد با اعلام اين مطلب، افزود: در نشست فصلي سال گذشته از فرماندهان و مديران پليس خواسته شد كه جرايم را تا ۱۰ درصد كاهش دهند كه خوشبختانه تاكنون توانستند جرايم را تا شش درصد كاهش دهند.
پورمحمدي با اشاره به اين مطلب كه نيروي انتظامي با وجود افزايش ۱۶ درصدي تعداد ماشين ها ، موفق به كنترل رشد تصادفات شده است، گفت: اين در حالي است كه امسال تعداد تصادفات ۵/۳ درصد رشد داشته است كه در مقايسه با افزايش خودروها و به نسبت سال هاي قبل رشدي نداشته است.
وزير كشور جرائمي چون، جرايم به عنف و جرايم علني  موجود در جامعه را از جرايم آزار دهنده دانست و گفت: اين گونه جرايم باعث آزردگي روحي جامعه مي شود و  از آنجا كه اين جرايم باعث ملتهب شدن سطح جامعه مي شوند، لازم است پليس جدي تر از گذشته با اين موارد برخورد كند تا قبل از وقوع اين حوادث جلوي آن گرفته شود
متقاضيان رانندگي، گواهينامه هوشمند دريافت مي كنند
فرمانده نيروي انتظامي نيز در اين نشست با اعلام ورود ۱۲ هزار خودرو در سازمان پليس به منظور نوسازي و تقويت ناوگان عملياتي نيروي انتظامي، از واگذاري گواهينامه هوشمند به متقاضيان رانندگي خبر داد.
سردار مقدم، فرمانده نيروي انتظامي در اين نشست طي گزارشي به وزير كشور با اشاره به وضعيت انسداد فيزيكي مرزهاي شرقي اضافه كرد: كانال هاي بي نظيري كه به اين منظور در شرق كشور، در حال احداث است به سرعت مراحل اجرايي خود را سپري مي كنند و تاكنون ۱۵۰ كيلومتر احداث گرديده است كه نقش مهمي در تامين امنيت مرز دارد.
سردار مقدم در ادامه به بخش مبارزه با جرايم و كشف جرم در ۵ ماهه سال جاري اشاره كرد و با اعلام اين كه توفيقات خوبي در اين زمينه نصيب ناجا شده است، اظهار داشت: در طول اين مدت سرقت منزل، ۱۴درصد، سرقت بانك ۴۱ درصد، سرقت احشام ۲۹ درصد و سرقت اتومبيل نيز براي اولين بار در كشور ۲ درصد كاهش يافته است.
وي ادامه داد: در بخش كشف جرم در مجموع كشفيات ۱۴ درصد، كشفيات سلاح ۱۹ درصد، موادمخدر ۲۶ درصد و كشفيات مشروبات الكلي ۵۸ درصد افزايش يافته است.
فرمانده نيروي انتظامي با اعلام كشف ۱۷۵ تن موادمخدر با همكاري ساير سازمانهاي ذيربط در سطح كشور گفت: ۱۴۵ تن از اين مواد، توسط جان بركفان ناجا كشف گرديده است و اگر اين كشفيات را معادل ترياك محاسبه كنيم ۴۰ درصد افزايش كشفيات محسوب مي گردد.
وي با اعلام آمادگي ناجا براي تعويض تمام پلاك ها تا پايان دي ماه سال آينده خاطرنشان كرد: در سال جاري پلاك واگذار شده و يا تغيير يافته بيش از ۲ برابر شده است.
سردار مقدم ادامه داد: گواهينامه هوشمند (بصورت PVC و داراي حافظه) واگذار مي شود كه اعتبار آن يك سال يا ۵ سال به صورت نرم افزاري خواهد بود به عبارتي عمر گواهينامه به صورت نرم افزاري افزايش مي يابد.
فرمانده نيروي انتظامي اضافه كرد: يك ماه است كه سيستم هوشمند اصلاح جرايم رانندگي كه آثار مثبتي هم داشته مستقر شده و اين سيستم جرايم داراي تناقض را نمي پذيرد.

واكسن ضد اعتياد در ايران ساخته مي شود
فارس: معاون غذا و داروي وزير بهداشت اعلام كرد: توليد واكسن ضد اعتياد در ايران در حال انجام است و در تلاش هستيم اين دارو را تا سال آينده وارد بازار كنيم.
رسول ديناروند افزود: در زمان حاضر توليد دو نوع داروي جديد توسط محققان و صنعتگران داخلي در كشور در حال انجام است كه اگر تأييد شوند قطعاً يك نوآوري بزرگ در دنيا در هر دو مورد محسوب مي شوند، يكي دارويي براي درمان بيماري ايدز است كه آزمايشهاي انجام شده بر روي آن تاثير مثبت آن را بر اين بيماري تأييد كرده است و ديگري واكسن ضد اعتياد است.وي اضافه كرد: توليد داروي كنترل ايدز به مراحل نهايي خود نزديك مي شود و اميدواريم اين دارو امسال وارد بازار شود، اما واكسن ضد اعتياد نياز به بررسي هاي بيشتر دارد و احتمالاً سال آينده مي توانيم اين دارو را وارد بازار كنيم.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت افزود: علاوه بر آن توليد داروي خوراكي درمان تالاسمي نيز كه سال گذشته تاييديه، FDA ( سازمان غذا و داروي آمريكا) را گرفت نيز توسط دو شركت داخلي در حال انجام است و به زودي پس از اتمام فعاليتهاي مربوط به توليد و سنتز اين دارو و انجام آزمايشهاي لازم وارد بازار مي شود.

داروي ايراني درمان ايدز مشابه خارجي ندارد
مهر: وزير بهداشت با انتقاد از كساني كه خبر كشف داروي درمان ايدز را زودتر از موعد اعلام كردند، جزئيات بيشتري از كشف اين دارو را اعلام كرد.
كامران باقري لنكراني در حاشيه برگزاري اجلاس سازمان بهداشت جهاني در اصفهان، در مورد كشف اين دارو به خبرنگاران گفت: خصوصيات اين دارو كه در واقع اساس گياهي دارد اين است كه با مصرف موقت آن، آثار نسبتاً طولاني دارد و تا اين لحظه، تحقيقات اثر ۲ ساله اين دارو را ثابت كرده است.وي با بيان اينكه موفقيت اين دارو چشمگير بوده و مشابه خارجي ندارد، افزود: تمام درمان هايي كه براي اين بيماري تاكنون كشف شده اثرش تا زماني است كه آن دارو را مصرف مي كنيم اما اين دارو از اين نظر كه اساس گياهي دارد و اثرش بعد از مصرف دارو ادامه پيدا مي كند، حائز اهميت زيادي است.

۳۰ ميليارد ريال بودجه براي تسهيلات رفاهي بازنشستگان
فارس: مديركل فرهنگي اجتماعي سازمان بازنشستگي كشوري از اختصاص ۳۰ ميليارد ريال بودجه براي تسهيلات رفاهي بازنشستگان در سال جاري خبر داد.
حسن مسافري گفت: در دومين جلسه شوراي سازمان بازنشستگي كشوري در سال جاري ۳۰ ميليارد ريال بودجه براي تسهيلات رفاهي بازنشستگان اختصاص يافت كه اين بودجه به منظور ارائه خدمات رفاهي، اعطاي تسهيلات و تهيه و تحويل بن سفرهاي زيارتي و سياحتي و… به بازنشستگان مشترك صندوق بازنشستگي كشوري است.
وي در ادامه افزود: در جلسه شوراي سازمان بازنشستگي كشوري همزمان با ارائه گزارش حسابرسي درباره صورتهاي مالي و گزارش عملكرد سال ،۸۴ شوراي سازمان بازنشستگي كشوري در اجراي ماده ۴ اساسنامه اين سازمان، اين مبلغ را براي تسهيلات رفاهي بازنشستگان مشترك صندوق در سال ۸۵ در نظر گرفت.

گزارش از توانبخشي ايران در سازمان بهداشت جهاني
گروه اجتماعي- گزارش ويژه اي از توانبخشي معلولين ايراني به سازمان بهداشت جهاني ارسال مي شود.
دكتر چايال رئيس بخش CBR (توانبخشي مبتني بر جامعه) سازمان بهداشت جهاني گفت: «گزارش ويژه اي از توانبخشي ايران را براي سازمان بهداشت جهاني آماده كرده است».
وي با تأكيد بر اينكه وضعيت ايران در زمينه توانبخشي قابل توجه است از اعلام آمادگي سازمان بهداشت جهاني براي برگزاري كنفرانس بين المللي CBR در سال ۲۰۰۹ در ايران خبر داد.
چايال كه در سومين همايش سراسري مديران سازمان بهزيستي شركت كرده بود در سخنراني اش با تبيين جايگاه توانبخشي گفت: «بهزيستي نبايد حل تمامي مشكلات معلولان را به تنهايي به دوش بكشد بلكه بايد متولي باشد و با مشاركت جويي از معلولان و جامعه مشكلات معلولان را حل كند.»فقيه رئيس سازمان بهزيستي كل كشور نيز ضمن موافقت با برگزاري كنگره آتي CBR در ايران گفت: سازمان بهزيستي ساختار خوبي براي توسعه CBR در ايران دارد و همكاري آن با وزارت بهداشت اين موقعيت را بهتر مي كند.

۵/۱۳درصد از دانش آموزان در معرض اعتياد قرار دارند
گروه اجتماعي- مشاور دبير كل مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس تحقيقات انجام شده ۵/۱۳درصد از جمعيت دانش آموزي و ۲/۲۰درصد جمعيت دانشجويي كشور در معرض اعتياد قرار دارند.
اسماعيل رهدار ضمن اعلام اين مطلب افزود: براي جلوگيري از ابتلاي اين تعداد از جمعيت جوان كشور به اعتياد بايستي اقدامات فرهنگي و پيشگيرانه توسط همه دستگاه هاي مسئول و غير مسئول انجام شود. وي با بيان اين كه هم اكنون دو ميليون معتاد در كشور وجود دارد، گفت: مبارزه جدي با معضل خانمان سوز اعتياد، نيازمند عزم ملي و انجام برنامه هاي فرهنگي، ارشادي و درماني فراوان است.
به گفته وي، درصورت جدي نگرفتن مبارزه با مواد مخدر و عدم انجام فعاليت هاي پيشگيرانه، خسارات سنگيني به نظام وارد خواهد شد.
مشاور دبير كل مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: نيروي انتظامي به رغم همه كمبود هاي انساني و تجهيزات، در امر مبارزه با مواد مخدر عملكرد خوبي داشته است.وي افزود: اين نيرو در سه ماهه اول سال جاري توانسته است ۹۸۵باند قاچاق مواد مخدر را در سطح كشور منهدم و ۱۰۸هزار نفر را در اين ارتباط دستگير نمايد.
رهدار، افزايش توليد مواد مخدر در كشور افغانستان را از سياست هاي استعمار گرانه آمريكا و انگليس دانست و گفت: اين كشور ها در صدد هستند، كشت خشخاش را در اين كشور قانوني نمايند.
وي اضافه كرد: از زمان ورود آمريكا و انگليس به افغانستان علاوه بر افزايش توليد مواد مخدر در اين كشور، آمار معتادان افغانستان نيز رو به افزايش يافته است.

شرايط ادامه تحصيل مشمولان پذيرفته شده
در مقاطع بالاتر دانشگاهها
گروه اجتماعي - رئيس سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي اعلام كرد: مشمولاني كه از دانشگاه اخراج شده و يا انصراف از تحصيل دهند، ظرف مدت ۴ ماه بايد در سازمان وظيفه عمومي تعيين تكليف شوند.
سردار بهمن كارگر در حاشيه دومين نشست فصلي فرماندهان و مديران ناجا در جمع خبرنگاران در خصوص وضعيت مشمولاني كه در مقاطع بالاي تحصيلي دانشگاهها پذيرفته مي شوند، گفت: اگر شخصي خارج از زمان تعيين شده در مقاطع بالاتر تحصيلي شركت كرده و پذيرفته شود، مي تواند بر اساس مجوزي كه در سال جاري از سازمان وظيفه عمومي ناجا اخذ كرده، ادامه تحصيل دهد.
وي افزود: به اين ترتيب چنانچه فرد مشمول داراي مدرك فوق ديپلم باشد و در مقطع كارشناسي پذيرفته شود و يا اگر در مقطع كارشناسي بوده و در كارشناسي ارشد قبول شده باشد، مي تواند ادامه تحصيل دهد. سردار كارگر با تأكيد بر اين كه اين شرايط شامل مشمولاني مي شود كه از خدمت وظيفه غيبت نداشته باشند، تصريح كرد: اين در حاليست كه اگر فرد مشمول در حال انجام خدمت ضرورت هم باشد، مي تواند با اخذ مرخصي ادامه تحصيل دهد.
رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا همچنين در خصوص افزايش حقوق سربازان وظيفه، خاطرنشان كرد: حقوق سربازان از ابتداي سال جاري بر اساس قانون بودجه تعيين شده است.
سردار كارگر در خصوص وديعه براي مشمولاني كه قصد خروج از كشور را دارند، توضيح داد: بر اساس قوانين، سازمان وظيفه عمومي ناجا براي مشمولاني كه از كشور خارج شدند، وديعه اي كه حداقل آن ۱۵ ميليون تومان است تعيين كرده است.

با مردم
پرواز با ۵/۷ ساعت تأخير...
روز چهارشنبه ۱۵ شهريور ماه ۸۵ در بدرقه يكي از بستگان كهنسالم براي سفر به شيراز از طريق هواپيماي به فرودگاه رفتم متوجه شدم، كه خدمات ويژه كهنسالان كه در بسياري از شركت هاي هوايي دنيا وجود دارد عرضه نمي شود. ثانياً پرواز به شيراز به جاي ساعت ۱۰ بامداد، ساعت ۱۷ و پنجاه و هفت دقيقه انجام شد.
خانم حقيقي - تهران
مشكل پيش رو
با آغاز سال تحصيلي و فعاليت دانشگاه ها، اتوبوس هاي خط محلاتي - ميرداماد به علت جابجايي دانشجويان قادر به پاسخگويي نياز مسافران نمي باشند و هر سال در چنين زماني شاهد بروز مشكلات و درگيري در اين مسير مي باشيم. بنابراين بهتر است از هم اكنون براي پيشگيري از مسايل ماه آينده، چاره جويي شود.
مهدي حريت پژوه - تهران
درباره وام دانشجويي
نحوه پرداخت وام دانشجويي و همچنين روش بازپرداخت آن توسط دانشجويان پس از فراغت از تحصيل ابهاماتي دارد كه بايد برطرف شود. تا چند سال پيش، دانش آموختگان دانشگاهها با شرط استخدام و برخورداري از حقوق و درآمد ملزم به بازپرداخت وام دانشجويي بودند و حتي، امكان تقسيط وام و كم كردن آن از حقوق دريافتي وام گيرنده به راحتي ممكن بود. اما در حال حاضر ظاهراً بعضي از دانشگاهها روش هايي را براي بازپرداخت در پيش گرفته اند كه معقول و سنجيده نيست و بهتر است همان روش پيشين كه عادلانه تراست، به كار گرفته شود.
آقاي صادقي وند - زاهدان
يادآوري دو نكته مهم
دو نكته مهم را مي خواهم يادآوري كنم:
۱ - راه مقابله با مفاسد اجتماعي و خلافكاري هاي بعضي از جوانان، ايجاد شغل و درآمد براي آنهاست تا بتوانند ازدواج كرده، تشكيل خانواده بدهند و زندگي طبيعي داشته باشند.
۲ - از بناهاي باستاني و ميراث هاي فرهنگي كشور بايد مثل منابع و معادن بسيار گرانبها مراقبت شود، چون در آينده كه اتكاي كشور به درآمدهاي ناشي از صادرات نفت پايان مي يابد تنها منبع درآمد جايگزين، توسعه صنعت گردشگري است كه اتكاي اصلي آن به بناهاي تاريخي و ميراث هاي فرهنگي ماست.
آقاي حبيبي - تهران
چنارهاي فراموش شده
در جوار خيابان ياسمن هشتم در ولنجك ، تعداد درخت چنار قرار دارد كه هر سال توسط شهرداري آبياري مي شد، امسال متأسفانه به اين درختان آبرساني انجام نشده و آنها در آستانه خشك شدن قرار دارند.
چندين بار با تلفن ۱۳۷ تماس گرفتيم، اما در اين مورد نتيجه اي حاصل نشد.
اسماعيل نظري پور - تهران
هزينه بازديد
در بعضي از مناطق شهرداري، علاوه بر هزينه هاي مربوط به پايان كار براي بازديد آپارتمان هاي زير ۶۰ مترمربع نيز مبلغي دريافت مي گردد. در حالي كه آپارتمانهاي داراي متراژ پايين از چنين هزينه هايي معاف مي باشند.
سعيد عباس زاده - تهران
پياده رو باريك و....
خيابان ستارخان، حد فاصل برق آلستوم و پل ستارخان، پياده رو باريك و پرترددي وجود دارد. اكثر مغازه ها اطراف اين پياده رو تبديل به نصب دزدگير و راديوپخش و تعويض روكش اتومبيل شده اند.تجمع اين قبيل واحدها، در اين گذرگاه باريك مشكلات زيادي به بار آورده است.
قاسم قرباني - تهران

براساس حكم صادره از سوي قاضي پرونده
روزنامه ايران رفع توقيف شد
مهر: بر اساس حكم صادره از سوي محمد خاني قاضي شعبه 1060 مجتمع قضايي شهيد بهشتي، از روزنامه ايران رفع توقيف شد.
حكم صادره از سوي قاضي رسيدگي كننده به پرونده روزنامه ايران مبني بر شكايت دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات درمورد ايراد اشكال به رفع توقيف دادستاني تهران از روزنامه ايران، به صورت شفاهي به وكيل روزنامه ابلاغ شده است. اين دادگاه كه در 25 مرداد 1385 برگزار شد، با استماع دفاعيات وكيل پرونده هفته گذشته حكم نهايي خود را صادر كرد و بعد از بازگشت قاضي محمد خاني از مرخصي به صورت مكتوب به روزنامه ابلاغ خواهد شد.
هم اكنون كادر جديد برخي سرويس هاي تحريريه ايران آماده به كار شده است و گفته مي شود اين روزنامه از هفته آينده با لوگويي جديد روانه پيشخوان دكه هاي مطبوعات خواهد شد.
روزنامه ايران از روز دوم خرداد 1385 در پي تشكيل جلسه فوق العاده هيات نظارت بر مطبوعات با درخواست اين هيات به دليل چاپ كاريكاتوري به صورت موقت توقيف شد و پرونده آن براي رسيدگي به قوه قضائيه ارسال شد.
پس از اين، سه پرونده مجزا درمورد اين رويداد تشكيل شد و تاكنون در دو پرونده مربوط به اين روزنامه مدير مسئول از اتهاماتش تبرئه شده و دادگاه هم به رفع توقيف روزنامه حكم داده است.
هنوز از نتيجه نهايي بررسي قانوني وضعيت دوتن ازمتهمان پرونده سوم روزنامه ايران يعني مانا نيستاني (كاريكاتوريست) و قاسمي فر (سردبير ايران جمعه ) كه در زندان حضور دارند، خبري اعلام نشده است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |