شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۵ - Sep 16, 2006
گزارش هنر در پايان هفته
ناظري روي سن رفت، تقوايي از سينما انتقاد كرد
گروه ادب و هنر: درحالي كه شهرام ناظري پس از گذشت دو سال از اجراي آخرين كنسرتش در ايران، روزهاي پاياني هفته گذشته در مجموعه فرهنگي ورزشي انقلاب، برنامه داشت، ناصر تقوايي از نداشتن مغازه اي براي عرضه محصولات سينمايي سخن به ميان آورده است و درحالي كه اين دو برنامه و نظر را داريم، حميد عاملي (قصه گوي ظهر جمعه) خبر از تعطيلي يكي از برنامه هايش مي دهد.
موسيقي كردي و ناظري
كنسرت شهرام ناظري كه در زمين تنيس مجموعه فرهنگي - ورزشي انقلاب و با يك ساعت تاخير شروع شد ابتدا گروه كاپوكي متشكل از صابر نظر گاهي : تار و ديوان، شهرام محمدي : تار و دهل، راشد باباشهابي : كمانچه، فردين كريم خاوري : سه تار و جرره، آرمان سيگارچي : عود، فردين لاهور پور : ني، بالابان و ديوان، پژمان اخباس : تنبك و پنداري، سياوش ناظري : دف و شهرام ناظري خواننده به روي صحنه آمدند و بعد از قرار گرفتن هر كدام از اعضا در جايگاه خودشان شهرام ناظري با خير مقدم به تمامي تماشاگران گفت: مي خواستم مراتب قلبي خودم را خدمتان ابراز بدارم. ما از ابتدا طوري تربيت شده ايم كه دلمان مي خواهد بهترين چيزها را براي كنسرتهايمان داشته باشيم اما گذاشتن كنسرت كار سختي است. من از همه شما سپاسگزارم و اگر اينكه مشكل و سختي براي جا و مكان هست حقيقتي است كه در حال حاضر وجود دارد ولي همين كه اين برنامه انجام مي شود، خوب است. من براي برگزاري كنسرت مردد بودم، اما بالاخره برگزار شد.
وي ادامه داد: عشق و حس و حالي به ما مي گويد كه اين كار را انجام دهيم. وقتي از شما دوريم اين انرژي با خواندن خالي مي شود اما وقتي در مقابل شما هستيم اين نيرو و انرژي از شما به ما منتقل مي شود. من از جانب خودم و گروه از كليه دوستان از جمله مركز موسيقي، مدير و كاركنان مجموعه انقلاب، ادارات و ارگانهاي مختلف و نيروي انتظامي كه زحمت كشيدند كه اين كنسرت برگزار شود، تشكر مي كنم و اميدوارم كه بتوانيم برنامه اي پسنديده براي شما اجرا كنيم.
بعد از صحبتهاي شهرام ناظري بخش اول كنسرت با اجراي چند قطعه برگزار شد.
به گزارش فارس، قبل از شروع بخش دوم ناظري گفت: براي اينكه وقت شما تلف نشود بدون آنتراك برنامه را كه در اين بخش به موسيقي كردي اختصاص دارد، آغاز مي كنيم. من بعد از اينكه حدود 30 سال پيش با ساز تنبور شروع به نواختن كردم به نوعي اين ساز را به ديگر مردمان معرفي كردم. در فكر اين بودم كه ساز ديوان را نيز كه مهجور مانده و در بين فرهنگ و موسيقي كردي و مقامهاي كردي جايگاه ويژه اي دارد و در تركيه نيز از اين ساز استفاده مي كنند را معرفي كنم به اين دليل در اين بخش ساز ديوان نيز نواخته مي شود.
بخش كردي اين كنسرت با استقبال زيادي مواجه شد به طوري كه در برخي قسمتها تماشاگران گروه را همراهي مي كردند.
تعطيلي قصه
به گفته حميد عاملي، مدير راديو تهران هفته قبل دستور توقف پخش برنامه قصه يك روز تعطيل را صادر كرد.
سردبير، نويسنده و تهيه كننده قصه يك روز تعطيل با اعلام اين خبر اظهار كرد: بچه ها با قصه زندگي مي كنند و قصه گويي در برنامه هايي چون قصه يك روز تعطيل مي تواند مانند مانعي در برابر گرايش افراطي بچه ها به بازي هاي رايانه اي شود با اين وجود دستور توقف پخش اين برنامه صادر شد.
به گزارش ايسنا، برنامه قصه يك روز تعطيل به مدت 33 سال جمعه ها اجرا مي شد و تا هفته گذشته ساعت 14 روي آنتن شبكه  راديويي تهران مي رفت.
بر اساس اين گزارش، حميد عاملي از سال 1350 برنامه راه شب را در راديو اجرا كرده است و از سال 1352 پس از مرحوم صبحي، قصه ظهر جمعه را هر جمعه در راديو خوانده و در حال حاضر راوي داستان هزار و يكشب در راديو تهران است.
كوررنگي سينمايي
ناصر تقوايي، نويسنده و كارگران گفت: سينماگران ما كالايي را توليد مي كنند كه مغازه اي براي فروش آن ندارند.
خبرگزاري فارس از شيراز گزارش داد ناصر تقوايي در سفر خود به اين شهر و در سينماي تابستانه باغ مهرجو اين شهر افزود: فيلم ها با مرارت و هزينه زيادي ساخته مي شود اما وقتي به سالن سينما مي آيد، نه صدا دارد نه تصوير.
وي اضافه كرد: سينماي ايران يك سينماي خودجوش است و هيچ غريبه اي سرمايه گذاري نكرده و ابزاري در اختيار ما قرار نداده است.
اين سينماگر ايراني متذكر شد: اين سينما چه در هويت و چه در تكنيك، ساخته سينماگران ماست البته ارامنه نيز در رشد صنعتي سينماي ما نقش زيادي داشتند. وي خاطر نشان كرد: آنچه كه رابط سينماگران و مردم است، سالنهاي نمايش و شيوه نمايش است كه هر روز به جاي بهتر شدن، بدتر مي شود.
وي تأكيد كرد: در مسايل فرهنگي، به نوعي دچار كوررنگي هستيم.
گفتني است در اين مراسم كشتي يوناني به كارگرداني ناصر تقوايي به نمايش درآمد، همچنين فيلم چشمان پدر، ساخته پروانه معصومي، بازيگر و كارگردان كشورمان با حضور وي نمايش داده شد.

چشم انداز
زيباتري از جنون باباچاهي
016896.jpg
مجموعه  نقد زيباتري از جنون (شعر و زندگي اسماعيل شاهرودي) و يك مجموعه شعر جديد از علي باباچاهي منتشر مي شوند.
اين كتاب شرح نقد و بررسي كتاب هاي شعر اسماعيل شاهرودي و همچنين ديدگاه هاي كساني است كه روي شعر او نقد نوشته اند. اين اين اثر بزودي منتشر خواهد شد. باباچاهي همچنين از آماده بودن مجموعه  شعر جديدش شامل صد شعر براي انتشار خبر داد كه فعلا قصد سپردن آن را به ناشر ندارد. به گفته  او، فضاي شعرهاي اين مجموعه مانند شعرهاي گذشته  اوست، اما بيش تر به طرف سادگي رفته است. همچنين شعر امروز، زن امروز و بيرون پريدن از صف ديگر كتاب هاي آماده اين شاعر و پژوهشگرند. شعر امروز، زن امروز كتابي تحقيقي درباره  شعر زنان، از دوران كلاسيك تا امروز است كه منتظر مجوز نشر است.
بيرون پريدن از صف نيز كه مجموعه  گفت وگوها و نقد و نظرهاي باباچاهي در طول ساليان است، به تازگي مجوز نشر گرفته و توسط نشر مفرغ نگار كرمان منتشر خواهد شد.
ايسنا

اخبار كوتاه
جشنواره تئاتر تك نفره
جشنواره تئاتر تك نفره 5 تا 10 آبان 85 در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران برگزار خواهد شد.
جشنواره تئاتر تك نفره علاوه بر بخش آزاد، دو بخش ويژه نيز به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) و تحليل آسيب هاي اجتماعي دارد كه در آنها آثار نمايشي با مضمون اجتماعي و مذهبي روي صحنه خواهند رفت.

اركستر پارس در تالار وحدت
اركستر بزرگ پارس به سرپرستي ناصر نظر امروز شنبه ساعت 20/19 در تالار وحدت برگزار مي شود.
اركستر پارس شامل 240نوازنده و خواننده گروه كر است كه اكثر آنان بين 6 تا 9 سال دارند.در اين برنامه كه به مناسبت روز جهاني كودك اجرا مي شود، قطعات مهرگان، رقص مجار شماره 1 و 2، كردي افشار، رقص مردگان، رقص شمشير، قسمتي از اپراي كارمل از ايزه و قسمتي از موسيقي فيلم ويولن زن روي بام اجرا خواهد شد.

نمايشنامه اي همچون رقص پا
برنامه نمايشنامه خواني انجمن نمايشنامه نويسان خانه تئاتر امروز با خوانش نمايش همچون رقص پا   دنبال مي شود.
همچون رقص پا نوشته فرامرز طالبي است و حافظ آهي، نوشين حسن زاده و نقي سيف جمالي نقشخوان هاي اين نمايش خواهند بود.
همچون رقص پا ساعت 18 امروز در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران براي اعضاي اين تشكل صنفي اجرا مي شود.

مولاناخواني در مجموعه تهران
نشست هاي مولاناخواني با هدف بررسي ادبيات و عرفان ايران و اسلام، هر دو هفته يك بار در مجموعه فرهنگي- هنري تهران برپا مي شود.
در هر يك از اين جلسات، حدود 100 بيت از مثنوي معنوي خوانده شده و تعابير اسلامي و ايراني آن توضيح داده مي شود. جلسات يادشده ساعت 16روزهاي جمعه به صورت يك هفته در ميان برگزار مي شود.

فعاليت فيلمخانه تئاتر سنگلج
فعاليت هاي فيلمخانه تئاتر سنگلج با مديريت افشين خورشيد باختري، با برگزاري يك كارگاه آموزشي تئاتر به زودي آغاز مي شود. نمايش فيلم هاي اين فيلمخانه به فيلم نمايش هاي تخت حوضي و آثار كمدي جهان اختصاص خواهد داشت.
به گفته مدير تالار سنگلج، مقدمات كار و امكانات فني اين فيلمخانه آماده شده و قرار است برنامه هاي فيلم-تئاتر اين تالار، با يك برنامه آموزشي كارگاهي براي هنرجويان و علاقه مندان آغاز شود.

بزرگداشت مارگريت دوراس در كانادا
016890.jpg
فارس: در دوازدهمين جشنواره بين المللي ادبيات در كانادا، از مارگريت دوراس ، نويسنده و كارگردان فرانسوي كه حدود يك دهه از مرگ وي مي گذرد، تجليل مي شود.
دوازدهمين جشنواره بين المللي ادبيات با حضور بيش از دويست نويسنده از سراسر جهان، از 15 تا 24 سپتامبر در كانادا برگزار مي شود. در مدت 10 روز برگزاري اين جشنواره، بيش از پنجاه محقق ادبيات به سخنراني خواهند پرداخت. همچنين در حاشيه اين جشنواره نمايش هايي به اجرا در خواهد آمد.
مارگريت دوراس كه از او به عنوان بانوي داستان نويسي مدرن نام مي برند، در 1924 در ويتنام به دنيا آمد. پدرش معلم رياضي بود و مادرش نيز اوقاتش را با خانه داري سپري مي كرد. مارگريت از سال 1914 در حالي كه 27 ساله بود، به داستان نويسي به طور حرفه اي مشغول شد و در همان موقع نام مستعار دوراس را براي خود انتخاب كرد. او مدت كوتاه وارد حزب كمونيست فرانسه شد، اما عقايد اين حزب با ايده هايش مغاير بود، لذا از اين حزب بيرون آمد. وي در سال 1958 كتاب مدراتو كانتابيله و فيلمنامه اي با نام هيروشيما، عشق من را نوشت و به شهرت جهاني رسيد. يكي از رمان هاي مشهور مارگريت دوراس عاشق نام دارد كه تاكنون بيش از 20 ميليون نسخه فروش كرده است.
مارگريت دوراس همچنين توانست جايزه ادبي گنكور را دريافت كند. نكته چشمگير در داستان هاي دوراس اين است كه او هميشه به زندگي خصوصي و بيوگرافي خود در داستان هايش اشاره داشته است. وي در سنين جواني ازدواج ناكامي داشت كه با طلاق و جدايي روبه رو شد. ثمره اين ازدواج پسري است كه اكنون در كاليفرنيا زندگي مي كند.
مارگريت دوراس در 3 مارس سال 1996 در سن 82 سالگي در خانه خود واقع در نوفل لوشاتو چشم از جهان فروبست.

نمايش آثار برگزيده دانشجويان در خارج از ايران
ايسنا: تمامي آثار داخلي دانشجويي توليد شده از سال 83 به بعد در زمينه مستند و انيميشن مي توانند در بخش بين الملل جشنواره فيلم و عكس دانشجويان شركت كنند. دبير بخش بين الملل پنجمين جشنواره فيلم و عكس دانشجويان گفت: چون جشنواره فيلم و عكس دانشجويان به دليل برخي مشكلات از سال 81 به بعد برگزار نشده و در اين سال ها آثار مستند و انيميشن بسيار خوبي در قالب پايان نامه توسط دانشجويان توليد شده است، تصميم گرفتيم شرايط حضور اين آثار توليدي را در بخش بين الملل پنجمين جشنواره فيلم و عكس دانشجويان ايران فراهم كنيم.
مجتبي اسماعيل زاده تصريح كرد: تاكنون استقبال دانشجويان خارجي از اين جشنواره بسيار خوب بوده و آثار مستند و انيميشن از كشورهاي گرجستان، آلمان، انگليس، هلند، كانادا، آمريكا، هند و پاكستان به دبيرخانه اين جشنواره رسيده است.
پنجمين جشنواره فيلم و عكس دانشجويان از 12 تا 16 آذر در چند دانشگاه تهران و شهرستان ها برگزار مي شود و قرار است آثار برگزيده اين جشنواره در برخي از كشورهاي خارجي به نمايش درآيند.

۲۷ تا 31 شهريورماه برگزار مي شود
نمايشگاه موسيقي پژوهي دوتار در مشهد
016893.jpg
فارس: نمايشگاهي با عنوان موسيقي پژوهي دوتار در ايران دوشنبه 27 شهريورماه در مشهد افتتاح مي شود.
هوشنگ جاويد ، پژوهشگر موسيقي و مسئول برگزاري نمايشگاه در اين باره گفت: در اين نمايشگاه كه به مدت 5 روز در مشهد برگزار مي شود ضمن اين كه انواع دوتار و خانواده هاي دوتار ايراني را به نمايش مي گذاريم جلسات سخنراني و اجراي موسيقي هم خواهيم داشت كه اين جلسات هر روز از ساعت 18 تا 21 برگزار مي شود.
جاويد افزود: به دليل نام گذاري سال 85 به عنوان پيامبر اعظم(ص)، بيشتر آثاري كه اجرا خواهد شد در قالب معنوي و مذهبي و در ارتباط با پيامبر(ص) است. گروههاي موسيقي مناطق و نواحي كه در اين نمايشگاه شركت مي كنند نيز اولويت اجراهايشان ترانه ها و آوازهاي مذهبي است كه با دوتار اجرا مي شود.
وي ادامه داد: هنرمنداني چون علي اكبر سلطان علي از شاهرود كه براي اولين بار از طرف حوزه هنري به جامعه موسيقي معرفي مي شود، عاشور گلدي گركزي از گلستان، سيد احمد حسيني از علي آباد كتول، محمدرضا اسحاقي از بهشهر مازندران، رمضان شكارچي از طبقه گوهرباران ساري، سهراب محمدي از آشخانه بجنورد به همراه هنرمنداني از خراسان رضوي و جنوبي اجراي برنامه خواهند داشت.
نمايشگاه يادشده، دوشنبه 27 شهريورماه ساعت 6 بعدازظهر با سخنراني رضا مهدوي رئيس مركز موسيقي حوزه هنري تهران آغاز مي شود و تا پايان شهريورماه ادامه خواهد داشت.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |