شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۵ - Sep 16, 2006
واكنش مسلمانان نسبت به سخنان پاپ
016968.jpg
گروه بين الملل- پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان در پايان سفر شش روزه خود به آلمان در سخناني توهين آميز دين اسلام را دين خشونت ناميد. وي كه پيش از انتخاب به عنوان پاپ، استاد علوم ديني در آلمان بود با استناد به نوشته هاي پيشين خود و در سخناني كه در حضور مسيحيان طرفدارخود عنوان كرد گفت: كه اسلام بر خلاف مسيحيت كم تر از منطق پيروي مي كند.
اظهارات پاپ موجي از انتقادها را در محافل مسلمان اروپا بخصوص آلمان برانگيخت و حتي مفسران اروپايي ضمن انتقاد از سخنان وي، عنوان كردن چنين مطالبي را از سوي بالاترين مقام مسيحي جهان نابخردانه خواندند.
در همين رابطه سازمان امور ديانت تركيه، رهبر اخوان المسلمين مصر و بسياري از مقامهاي ديني در سراسر جهان اسلام اين گفته پاپ را كه فكر جهاد در اسلام ناشي از خشونت است و مغاير با روش الهي و دور از منطق است، نشانه عدم شناخت رهبر كاتوليكهاي جهان از دين اسلام دانستند.
واكنش مسلمانان، كليساي كاتوليك را واداشت تا بلافاصله سعي در تصحيح گفته هاي وي كند و سخنگوي واتيكان در همين رابطه گفت كه پاپ به اسلام احترام مي گذارد و او به هيچ  عنوان قصد اهانت به اسلام را نداشته است.
رئيس سنديكاي كاركنان دولت تركيه نيز در اطلاعيه اي مطرح كرد كه گويا پاپ قصد دارد دوران قرون وسطي و دوران وحشيگري را به جهان بازگرداند. سفر پاپ به تركيه كه قرار بود در زمستان امسال برگزار شود نيز تحت تأثير اين سخنان قرار گرفته است.
رهبر روحاني اخوان المسلمين مصر در بيانيه خود از كشورهاي مسلمان خواست اظهارات پاپ را محكوم كرده و اگر وي عذر خواهي نكند، روابطشان را با واتيكان قطع كنند.
مطبوعات اروپا نيز در صفحات اول خود ضمن انتقاد از سخنان پاپ نوشتند كه به نظر مي رسد پاپ بنديكت شانزدهم از مسير پاپ قبلي كه همواره در جستجوي راههاي جذب دوستي با مسلمانان بود عدول كرده است.
صداي آلمان كه بازگو كننده ديدگاههاي دولت آلمان است نيز در بخشهاي خبري خود عنوان كرد ابر سياه اين سخنان پاپ بر سفر شش روزه وي به آلمان سايه افكنده است.

رايزني گروههاي فلسطيني براي معرفي نامزدهاي كابينه
گروه بين الملل- در آستانه تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين، گروههاي مؤثر در اين سرزمين به ويژه حماس و فتح در رايزني هاي داخلي خود در صدد معرفي چهره هاي موثر براي تصدي پست  هاي كابينه شدند.
در اين ارتباط محمد عوض از مسئولان دفتر نخست وزيري فلسطين پيش بيني كرد محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان و اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين به زودي با هم ديدار كنند تا زمينه اتخاذ تصميمات بعدي در ارتباط با تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين فراهم شود.
محمد عوض گفت: تلاشهاي مقامات فلسطين براي تشكيل سريع دولت وحدت ملي ادامه دارد و تاكنون شاهد پيشرفت خوبي در اين زمينه بوده ايم.
در همين حال صلاح البردويل سخنگوي فراكسيون نمايندگان حماس در مجلس قانون گذاري فلسطين گفت گفتگوها و رايزنيهاي داخلي بين اعضاي حماس براي تدوين قوانين و معيارهايي براي انتخاب وزيران كابينه دولت وحدت ملي جديد ادامه دارد.
وي خاطرنشان كرد تاريخ معيني براي اعلام دولت وحدت ملي فلسطين وجود ندارد اما اگر گفتگوها با مقامات جنبش فتح روند خوبي داشته باشد دولت جديد فلسطين دستكم طي چند هفته آينده تشكيل خواهد شد.
با تشكيل دولت فلسطين از سوي حماس، اختلافات متعددي بين اين گروه مقاومت و جنبش فتح كه محمودعباس رئيس حكومت خودگردان فلسطين از اعضاي آن بود بوجود آمد.
اين اختلافات و فشار كشورهاي غربي به حماس و به همراه آن تحريم مالي فلسطين كار را به جايي كشاند كه عملا امور جاري در فلسطين به بن بست كشيده شد.
درپي اين وضعيت رايزني هاي حماس و فتح براي رفع بحران ادامه يافت تا اينكه سرانجام با انجام چندين نشست بر محور سند موسوم به ميثاق زندانيان فلسطيني دربند اسرائيل، اين دو گروه عمده فلسطيني به تفاهمي براي تشكيل دولت وحدت ملي دست يافتند.
براساس اين تفاهم  كه مي تواند به شكست تحريم غرب عليه دولت فلسطين منجر شود، گروه فتح مأمور مذاكرات با اسرائيل در خصوص روند ترك مخاصمات خواهد شد و حماس نيز بدون عدول از اصول خود از جمله به رسميت نشناختن اسرائيل، بخش هاي مهم امور كشور را بر عهده خواهد داشت و نخست وزير فلسطين نيز از اين گروه مقاومت خواهد بود.

موافقت ائتلاف شيعيان عراق با تعويق طرح فدرالي
گروه بين الملل- درپي واكنش هاي مختلف گروههاي مؤثر سياسي در عراق و پارلمان كشور درباره طرح فدرالي شدن اين كشور، ائتلاف يكپارچه شيعيان عراق كه خود اين طرح را به مجلس ارائه كرده بود با تعويق بررسي آن موافقت كرد.
ائتلاف مذكور در پايان نشست مشورتي خود در بغداد كه با حضور تمام اعضاي ائتلاف به استثناي حزب مقتدا صدر برگزار شد، موافقت خود را با تأخير در طرح فدرالي شدن عراق اعلام كرد. در اين خصوص صباح الساعدي سخنگوي رسمي حزب فضيلت اسلامي و عضو كميته ي هفت جانبه ي ائتلاف اظهار داشت: تمام گروه هاي ائتلاف عراق يكپارچه با اصل قانون فدرالي بودن عراق هيچ اختلافي ندارند اما معتقدند كه اين موضوع يعني موضوع فدرالي بودن و تطبيق و عملي كردن آن بايد به تاخير بيافتد؛ زيرا هنوز زمينه ي لازم براي اين امر مهيا نشده است.
وي افزود: اختلافاتي در باره ي نوع ايالات  در مركز يا جنوب عراق وجود دارد و برخي معتقدند كه تمام استانهاي جنوب بايد يك ايالت شود و اما برخي ديگر معتقدند كه هر چهار استان بايد يك ايالت داشته باشد و برخي ديگر نيز معتقدند استان هاي جنوب و مركز بايد ايالت واحدي را تشكيل دهند.
ائتلاف شيعه ي عراق از هفت حزب سياسي كه در راس آنها مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، حزب صدر، سازمان بدر، حزب المستقلون و حزب فضيلت قرار دارد، تشكيل شده است.
امضاي توافقنامه بين شيعيان و اهل سنت
براي تحقق آرامش در عراق
اداره اوقاف شيعيان و اهل سنت عراق با نظارت اتحاديه عرب توافقنامه اي را براي متوقف كردن خونريزي در عراق و ادامه مذاكرات براي تحقق آرامش در كشور امضا كردند.
شيخ عبدالغفور سامرائي، رئيس اداره اوقاف اهل سنت با اعلام اين خبر به روزنامه الصباح گفت ما اميدواريم ماه مبارك رمضان ماه خير و بركت و آرامش براي همه عراقي ها باشد.
۳۵ كشته و زخمي در انفجار در مركز بغداد
به گزارش خبرگزاري رويترز از بغداد، پليس عراق اعلام كرد بر اثر انفجار خودروي بمب گذاري شده در برابر يك يتيم خانه در منطقه پرجمعيت الكراده در مركز بغداد كه روز پنجشنبه روي داد دستكم نه نفر كشته و بيست و شش نفر ديگر زخمي شدند.
در همين حال پليس عراق از كشته شدن ابو جعفر اليبي مشاور ارشد ابوايوب المعدي رهبر القاعده در عراق خبر داد.

نگاه
جناب پاپ، كدام شمشير؟
عباس لقماني
كشيشان به گله اي كه به آنان سپرده شده است وقعي نمي گذارند بلكه به پشم آن اهميت مي دهند. از طريق وعظ، آئين اقرار به گناهان يا اندرز خصوصي  آنان را تعليم نمي دهند، بلكه راه و رسم آنان را تعقيب مي كنند و در همان خطاهايي ره مي سپرند كه مقتديانش، گويي اين سخن قديس آنتونيو اسقف اعظم فلورانس در حدود سال ۱۴۳۰ ميلادي سخني است كه ديروز گفته شده است.
و اكنون پاپ بنديكت شانزدهم در سخناني شرم آور صحبت از ديني مي كند كه سرچشمه رحمت است و جناب پاپ با همه توقعي كه از او بايد داشت، آن را نشناخته است. دين رحمت و انساندوستي را دين خشونت ناميدن و با شمشير جهان را گشودن، آنهم از سوي كليساي كاتوليك كه هنوز پرونده هاي خشونتهاي آنان در سراسر جهان در سردابهاي واتيكان پشت قل و زنجير نگهداشته مي شود بيش از آن كه باعث شرمندگي واتيكان شود اين بحث را به ميان مي كشد كه آيا رهبر تازه كليساي رم سرزمين مادري خود را هم خوب نشناخته است. چند قدم دورتر از مكاني كه پاپ سخن مي گفت بازداشتگاه داخايو هنوز نمايانگر جنايتهاي نيم قرن پيش است. نزديكتر به او در همان شهرهايي كه اين شبان گله خود را به راه راست فرا خواند ستونهايي ديده مي شود كه كمتر از دويست سال پيش هر كس را كه مخالف كليسا بود در آنجا به خرمني از آتش مي سپردند و هنوز زخم كشيشاني كه در يك دست صليب و در دست ديگر شمشير آغشته به خون زنان، كودكان را داشتند، بر تن شرق نمايان است. مسلمانان با كدام شمشير شرق آسيا را گشودند، كدام شمشير علم و ادب و فرهنگ را در قرون وسطي به ونيز، رم و مركز اروپا به ارمغان آورد؟ و بالاخره كدام شمشير قلب جنگلهاي قاره سياه تا دماغه اميدنيك را فتح كرد.
جهان هنوز خاطره دريانوردان اروپايي كه با فتواي كليساي رم جهان را بين خود تقسيم كردند به ياد دارد. آيا لوتر همانند كليساي رم بارها عنوان نكرده بود كه سياهان انسان نيستند و به همين دليل برخورد خشونت آميز با آنان را گناه نشمرده بود؟
آيا موذني سياه پوست صدها سال پيش از آن بانگ سلام بر خدا را بر بامهاي مكه سر نداده بود؟
و آيا اين سخن قديس آنتونيو اسقف اعظم فلورانس در سال ۱۴۳۰ هنوز بر حق است و بر اروپا سايه افكنده كه گفت «آنان همان خطاهايي را دنبال مي كنند كه همراهانشان همواره انجام مي داده اند»؟

سيدحسن نصرالله:
حزب الله هرگز از به اسارت گرفتن
سربازان اسرائيلي پشيمان نيست
ايسنا: دبيركل حزب الله لبنان با اشاره به اطلاع رساني برخي از رسانه هاي خبري مبني بر آن كه حزب الله لبنان با به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائيلي منجر به آغاز اين جنگ شده است، اعلام كرد: اين جنگ هيچ ارتباطي به اسارت دو سرباز اسرائيلي نداشت و كاملا از پيش برنامه ريزي شده و سازماندهي شده بود.
دبيركل حزب الله لبنان در بخش دوم گفت وگوي اختصاصي با شبكه تلويزيوني الجزيره اظهار داشت: حزب الله لبنان هرگز از به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائيلي پشيمان نيست.
وي با اشاره به اطلاع رساني غلط برخي از رسانه هاي خبري داخلي لبنان و برخي از كشورهاي منطقه نسبت به تحريف سخنانش گفت: درگذشته من با يكي از شبكه هاي تلويزيوني لبنان درباره عمليات به اسارت گرفتن سربازان اسرائيلي سخن گفتم، اما متاسفانه رسانه هاي برخي از احزاب سياسي لبنان و برخي از كشورهاي منطقه به سود منافع سياسي خود سخنان مرا تحريف كرده اند.

كوتاه از جهان سياست
حمايت وزير خارجه فرانسه از رژيم تل آويو
گروه بين الملل- دوست بلازي  وزير امور خارجه فرانسه براي گفت و گو با مقامات فلسطين وارد اراضي اشغالي فلسطين شد.
قرار است در اين سفر بلازي در خصوص روند صلح ميان فلسطيني ها و اسرائيلي ها و نيز تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين مذاكره كند.
اين سفر در حالي صورت گرفت كه دو روز پيش از آن بلازي در واشنگتن و در جمع يك بنياد فرانسوي - آمريكايي اظهار داشت كه تا حد بسيار زيادي خود را به اسرائيل نزديك مي داند.مواضع فرانسه در خلال تجاوز اسرائيل به لبنان نيز به نحو چشمگيري جانبدارانه بود و مواضع بسيار نزديكي نسبت به تل آويو داشت به گونه اي كه پاريس به همراه آمريكا عمده ترين متحد و پشتيبان تل آويو، در جبهه سياسي و ديپلماتيك اين بحران، عملا در برابر مقاومت اسلامي لبنان قرار گرفت.
اوكراين به ناتو تمايل ندارد
گروه بين الملل- نخست وزير اوكراين پيوستن كشورش به ناتو را در فرصت كنوني غير ضروري خواند.
ويكتور يانوكوويچ در سفر به بروكسل گفته هاي پيشين در مورد تمايل پيوستن اوكراين به ناتو را سخناني غير منطقي دانست و عنوان كرد كه اگر تمايلي به پيوستن اوكراين به ناتو باشد اين موضوع بايد به همه پرسي گذارده شود. پس از روي كار آمدن يانوكوويچ سياستهاي اين دولت نسبت به غرب با احتياط بيشتري دنبال مي شود و پيوستن اوكراين به ناتو و حركت در جهت سياستهاي اتحاديه اروپا ديگر از خواسته هاي اصلي اوكراين نيست.
عمرالبشير خواستار ادامه حضور نيروهاي آفريقايي در دارفور شد
واحد مركزي خبر- عمرالبشير رئيس جمهور سودان با اظهار علاقه به ادامه حضور نيروهاي پاسدار صلح اتحاديه آفريقا در منطقه آشوب زده دارفور در غرب سودان كه دستخوش جنگ داخلي است، اعزام نيروهاي سازمان ملل متحد را به اين منطقه رد كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از داكار، عمرالبشير كه پس از دو روز اقامت در گامبيا به سنگال سفر كرده است ضمن تأكيد بر اين كه نيروهاي آفريقايي بايد مأموريت خود را در دارفور ادامه دهند افزود: اتحاديه آفريقا نبايد مأموريت صلح باني خود را در اين منطقه به سازمان ملل متحد بسپارد. وي گفت: نيروهاي سازمان ملل متحد مي خواهند دوباره كشور سودان را استعمار كنند.
لاوروف: روسيه شيوه هاي نظامي يكجانبه آمريكا را نمي پذيرد
ايرنا: «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه گفت: روسيه شيوه هاي يكجانبه نظامي آمريكا براي حل مسايل بين المللي را نمي پذيرد.
لاوروف كه در دوماي روسيه سخن مي گفت به وجود اختلافات بين روسيه و آمريكا در مسايل مهم اشاره كرد و افزود: براي هيچ كس پوشيده نيست كه در بسياري از موارد با آمريكا موافق نيستيم و مخالفت خود را بطور آشكار به شركاي آمريكايي مي گوييم.به گفته وي روسيه در روابط با آمريكا تلاش مي كند تا اقدامات يكجانبه واشنگتن در گذشته را مورد توجه قرار دهد.
گونزالس خواستار تغيير رفتار اسرائيل و آمريكا شد
ايرنا: «فيليپه گونزالس» نخست وزير پيشين اسپانيا و از رهبران حزب حاكم سوسياليست اين كشور، از سياست هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در خاورميانه به شدت انتقاد كرد و آن را موجب تشديد هر چه بيشتر وخامت اوضاع منطقه خواند. وي در مقاله اي در روزنامه «ال پاييس» چاپ مادريد راه حل تمامي مشكلات خاورميانه را حل مساله فلسطين دانست و در اين راه خواستار تن دادن اسرائيل به قطعنامه هاي بين المللي و دست برداشتن آمريكا و رژيم صهيونيستي از زور و خشونت براي پيشبرد مقاصد خود شد.
فيليپه گونزالس با رد ديدگاه «كاندوليزا رايس» وزير خارجه آمريكا كه از تولد خاورميانه اي جديد مطابق با نيات واشنگتن خبر داده است، تصريح كرد: «نشانه هاي واقعيت جديد دموكراسي و ثبات در خاورميانه كجاست؟ ما شاهد تولد يك طفل جديد و سالمتر نيستيم، بلكه شاهد سقط جنين روند صلح هستيم.»

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |