شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۵ - Sep 16, 2006
گزارشي از دومين نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش شهري
مقابله با ترافيك مهر
گروه شهري- دومين نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش شهري گروه مشورتي جوان شهردار تهران   با عنوان ترافيك در پايتخت، با نگرش به آغاز سال تحصيلي برگزار شد. در اين نشست كه جمعي از مديران شهرداري و استادان دانشگاه حضور داشتند راهكارهاي كاهش معضل ترافيك در ماه مهر و ديگر مسائل مرتبط با حوزه حمل و نقل بررسي و تبيين شد.
مهرداد تقي زاده، مشاور عالي شهرداري تهران در امور ترافيك با اشاره به اين كه در سال 1384 براي اولين بار هرم مديريت ترافيك تهران به صورت مدون تهيه شده است، گفت: اين هرم حاوي 40 مورد از راهكارهاي ترافيك شهر تهران است كه پس از مطالعه و مذاكره با صاحب نظران و كارشناسان دوره هاي قبل و فعلي شهرداري و با استفاده از نظرات كارشناسان خارجي به عنوان راهكارهاي اصلي مديريت ترافيك تهران شناخته و تهيه شده است. بر مبناي اين هرم ادعا مي شد كه ظرف مدت 5 سال مشكل ترافيك تهران حل شود اما اجرايي شدن راهكارهاي اين هرم وابسته به وجود مديريت واحد ترافيك است.
تقي زاده افزود: طي سال هاي گذشته، مقاله ها، نوشتارها و گزارش ها با اين مضمون تدوين شده بود كه مشكل ترافيك تهران حل شدني نيست و در چند سال آينده تهران به صورت پاركينگ بزرگي نمايان مي شود . شركت هاي خارجي كه در افقي 20 ساله مسئله ترافيك را بررسي مي كردند نيز عقيده داشتند: ترافيك هر سال نسبت به سال قبل وضعيت نامناسب تري مي يابد ، اما به رغم همه اين گمانه زني ها و ارائه اعداد و ارقام بي شمار بايد گفت ترافيك تهران حل شدني است. وي با اشاره به اين كه براي حل يك مسئله در شهر بايد راهكارهاي آن را از قبل انديشيد؛ رويكرد شهرداري به مشكل ترافيك در مهر ماه را در مطالعاتي كه از اواخر سال گذشته تا به امروز انجام شده است ارزيابي كرد و گفت: توسعه خطوط ويژه، محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين، تشديد اعمال مجازات متخلفين و تغيير ساعات شروع فعاليت  بانك ها، از مواردي به شمار مي آيند كه براي حل مشكل ترافيك از نيمه دوم سال تا ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال بعد بايد به كار گرفته شوند.
تقي زاده با اشاره به فرهنگ سازي در زمينه حمل و نقل عمومي به احداث خطوط ويژه اتوبوس اشاره كرد و افزود: خطوط ويژه اتوبوس يكي از راهكارهاي كاهش ترافيك و ترغيب مردم براي استفاده از حمل و نقل عمومي است. زيرا اين طرح، از طرح هاي كوتاه مدت و كم هزينه اي است كه دستيابي به نتيجه را براي مديران شهري سهل و در فاصله زماني كمي فراهم مي كند.
وي با ارائه اعداد و ارقام، به اهميت اين موضوع از زاويه اي ديگر اشاره كرد و افزود: شبكه خطوط ويژه اتوبوسراني در حال حاضر 73 كيلومتر با توانايي جابه جايي 200هزار مسافر در روز است كه اگر اين رقم با احتساب داشتن 133 كيلومتر خطوط ويژه و اضافه شدن 200 ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته شود روزانه مي توان سه ميليون نفر را از طريق اين خطوط جابه جا كرد. وي با اشاره به نبود فرهنگ سازي در اين زمينه گفت: اجراي اين پروژه بدون هماهنگي نيروها و امكانات لازم قابل اجرا نخواهد بود، زيرا اگر خطوط ويژه ايجاد شوند، ولي نيروي كنترلي براي هدايت و نظارت بر آن نباشد، اجراي اين طرح با مشكل مواجه خواهد شد و راه حل هاي ديگر همانند داروهاي تسكين دهنده هستند كه اثرات آنها بسيار زودگذر خواهد بود.
هدايت ذكايي آشتياني، استاد دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به متفاوت بودن مشكل ترافيك تهران با مشكلات ديگري كه مديريت شهري با آن مواجه و دست به گريبان است؛ نبود مديريت واحد در امر ترافيك را يكي از بزرگترين مسائل شهري پيش رو دانست و افزود: بايد توجه كرد كه چرا مسئله ترافيك، به صورت يك مشكل بزرگ هر روز و هر سال راه حل ها و بحث ها و موضوعات جديدي را مي طلبد و پس از صرف اين مقدار هزينه تغييري نيز نمي يابد.
به اعتقاد وي مديريت شهري، با سلايق، كار و فرهنگ ميليون ها شهروندي روبه روست كه تمامي شاخصه هاي اين افراد با هم متفاوت است. از سوي ديگر هزاران مسئول و مدير سرمنشأ اين مشكل به شمار مي آيند كه هريك براي بحران ترافيك تصميم هاي متناقضي مي گيرند. اين تصميم ها در حالي اتخاذ مي شود كه در كشور هنوز فرهنگ ترافيك وجود ندارد.
وي افزود: تصميم گيري ها براي موضوع حمل و نقل شهر تهران بايد هدفمند باشد و موضوعاتي چون كاهش مصرف سوخت، كاهش هزينه و نظاير اينها را دربرگرفته و از ديگر سو در مطالعات و اجراي كليه طرح ها بايد اولويت آنها به دقت بررسي شوند.
وي با اشاره به آمارهاي مطالعاتي تهيه شده در سال 1375، حل ترافيك تهران را نيازمند هماهنگي تمامي دستگاههاي ذي ربط و انتخاب راهكارهاي درست دانست و افزود: شهروندان و مديران از بي نظمي در حال تردد رنج مي برند. بي نظمي كه به شكل عبور خودروهاي شخصي از خطوط ويژه، دور برگردان ها و بي نظمي  حاصل از تعبيه آنها در شهر ظاهر مي شود.
ذكايي آشتياني با اشاره به اهميت حل مشكل ترافيك و اختصاص بودجه براي حل اين مسئله گفت: بايد به تحقيقات در زمينه حمل و نقل اهميت داد و از سوي ديگر بايد براي فرهنگ سازي جهت استفاده مردم از حمل و نقل عمومي هزينه كرد.
وي با اشاره به آغاز سال تحصيلي جديد ، وضعيت نامناسب ناوگان حمل و نقل دانش آموزان را در مدارس مورد نقد قرار داد و افزود: تحقيقات و پژوهش بسيار كمي براي بررسي وضعيت ترافيكي در نيمه دوم سال و آغاز سال تحصيلي صورت گرفته است كه مي توان با هماهنگي بين وزارت آموزش و پرورش و نهادهاي مسئول ديگر، ضوابطي براي كمك به حل مشكل ترافيك اتخاذ نمود. وي افزود: به نظر مي رسد، اين تصور كه مي توان با ارائه يك راه حل، به كارگيري يك گروه يا صرف مبالغ ناچيزي اين مشكل را برطرف كرد، سرانجامي نخواهد داشت.
محمد رئوفي مديرعامل شركت مهندسان مشاور حركت پايدار با اشاره به اين كه ترافيك مشكل حادي است و اقتصاد و معيشت شهروندان را تحت تاثير قرار مي دهد، گفت: روزانه به جمعيت شهر تهران و تعداد خودروهاي آن تعداد قابل توجهي اضافه مي شود؛ شهرداري و مديريت شهري بايد پاسخگوي نبود سياست هاي كلاني باشند كه تبعات آن اين گونه در شهر نمايان مي شود.
وي با اشاره به ايمن نبودن سرويس مدارس و هزينه هاي چند ميليارد توماني والدين دانش آموزان و عدم دريافت خدمات مناسب براي حمل و نقل دانش آموزان، دخالت سيستم حمل و نقل عمومي را با همكاري شهرداري و راهنمايي و رانندگي در ايجاد يك شبكه حمل و نقل دانش  آموزي خواستار شد و افزود: با ايجاد يك شبكه حمل و نقل دانش آموزي مي توان اعتماد خانواده ها به شهرداري، پليس و مدرسه را افزايش داد و در عين حال به كم شدن هزينه هاي خانواده ها نيز كمك كرد.
حسين شهيدزاده، دبير اجرايي ستاد مهر نيز با اشاره به اولويت بندي برنامه هاي تمامي شهرداران تهران در چند سال اخير بر موضوع ترافيك، فقدان اطلاع رساني از فعاليت ها و پژوهش هاي انجام شده را از عواملي دانست كه شائبه و ذهنيت هاي فقدان كار متداوم در حوزه ترافيك را در بين مردم شكل داده است. وي در همين راستا گفت: شاه بيت راه حل هاي ترافيك، حمل و نقل عمومي در تهران است.
وي با اشاره به آغاز كار ستاد مهر از سال 1376 و ادامه فعاليت اين ستاد در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، حل بحران ترافيك را توسط يك نهاد يا سازمان، كاري غيرممكن دانست و افزود: مسئله ترافيك چند بعدي است و حل آن توسط يك ارگان، شركت يا سازمان بسيار هزينه بر و مشكل است. از سوي ديگر سازمان يا نهادي نيز به صورت مدير واحد متولي اين امر نيست. شهيدزاده با اشاره به هماهنگي نيروي انتظامي، اتوبوسراني، معاونت هاي خدمات شهري، آموزش و پرورش، مترو، مركز اورژانس و سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران به منظور كاهش ترافيك در آغاز سال تحصيلي، يكي از مهم ترين راهكارهاي حل ترافيك را سهيم كردن حمل و نقل عمومي و به طور مشخص اتوبوسراني تهران به منظور جابه جايي دانش آموزان عنوان كرد و افزود: سرويس مدارس تنها به اتكاي اينكه با مدير مدرسه هماهنگ شده اند براي جابجايي دانش آموزان از مدرسه به منزل و بالعكس مورد استفاده قرار مي گيرند. اين در حالي است كه به مسائلي همانند ايمني اتومبيل به لحاظ فني و صلاحيت رانندگان توجه نمي شود. از ديگر سو هيچ قانوني نيز براي تعيين يك ارگان تصميم گيرنده براي حل اين مشكل مشخص نشده است. دبير ستاد مهر افزود: امسال با هماهنگي كه بين ديگر مسئولين شده است و براساس پيشنهاد تاكسيراني به وزارت آموزش و پرورش مبني بر هماهنگي و انعقاد قرارداد راننده هاي تاكسي با  آموزش و پرورش و نظارت تاكسيراني بر اين امر و در اختيار قرار دادن احتمالي اتوبوس هاي جديد از سوي اتوبوسراني به مدارس انتظار مي رود، مشكل ترافيك تهران تا حدودي رفع شود.  وي با اشاره به پيشنهاد اتوبوسراني مبني بر جابجايي دانش آموزان، كارمندان آموزش و پرورش و معلمان ابراز اميدواري كرد، 30درصد ترافيك بوجود آمده بر اثر سفرهاي آموزشي با اجراي اين طرح كاهش يابد.
از ديگر طرح هاي اين ستاد، تشكيل ستاد بازگشايي مدارس، جلوگيري از كليه حفاري هاي در دست انجام از 15 شهريور در سطح شهر، شناسايي معابري به عنوان گذرگاه هاي جايگزين، شناسايي معابري كه حمل و نقل عمومي در آن فعال نيست، رفع نقص تابلوهاي ترافيكي و تشكيل ستاد مركزي از اول مهر ماه است. شهيدزاده با اشاره به موارد فوق، همكاري نيروي انتظامي و تشديد مجازات هاي قانوني را نيز در برخورد با متخلفان رانندگي خواستار شد.

چشم انداز
016923.jpg
در حالي كه مسئولان شهرداري تهران طي چند سال اخير براي مقابله با بحران ترافيك اقدام به تشكيل ستادهاي مهر كرده اند به نظر مي رسد محول كردن اين موضوع براي برطرف سازي اين بحران تنها به شهرداري تهران و تعداد انگشت شماري از سازمان هاي مرتبط نمي تواند در حل معماي اين مسئله مفيد باشد؛ چرا كه از يك سو بيشترين هزينه هاي عمراني شهرداري در زمينه توسعه معابر شهري صرف مي شود و از سوي ديگر نبود مديريت واحد، سبب شده است كه با در نظر گرفتن تمامي مسائل فوق، ترافيك هنوز هم به عنوان يكي از موضوعات اصلي و حل ناشدني شهر تهران به شمار آيد. مديريت واحد مقوله اي است كه همه كارشناسان براي حل معضل ترافيك برآن تاكيد مي كنند.

درياچه بزنگان اثر طبيعي ملي شناخته شد
016917.jpg
گروه شهري – براي نخستين بار مصوبات شوراي عالي محيط زيست با امضاي رئيس جمهوري ابلاغ شد و با تاييد تصميمات كارگروه تخصصي شوراي عالي حفاظت محيط زيست توسط اعضاي شورا و رييس جمهوري به عنوان رئيس شورا، موارد پيشنهادي سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه محيط طبيعي رسما به تصويب رسيد. طبق تصميم اعضاي شوراي عالي در بيست و هفتمين جلسه اين شورا، مسؤليت بررسي مناطق پيشنهادي به كارگروهي متشكل از دستگاههاي ذيربط محول شد و پس از آن با معرفي نمايندگان دستگاه ها، جلسات كارگروه تشكيل شد. بنابر تصميم كارگروه يادشده كه به عنوان مصوبه شوراي عالي ابلاغ شده است، درجه حفاظتي مناطق دربادام ، هلالي، رئيسي و درونه در استان خراسان رضوي، آرك و كرنگ در استان خراسان جنوبي و بدر و پريشان در استان كردستان به منطقه حفاظت شده ارتقا يافت. همچنين طبق اين مصوبه درياچه بزنگان به عنوان اثر طبيعي ملي شناخته و محدوده منطقه حفاظت شده  مند نيز اصلاح شد.

نمايش زندگي عشاير ايلام در دانشگاه
016920.jpg
گروه شهري- طي 4 روز در نمايشگاهي كه با همكاري دانشگاه علوم پزشي ايلام برپا مي شود زندگي عشاير استان ايلام به همراه دستاوردهاي صنايع دستي اين استان، در دانشگاه علوم پزشي به نمايش درمي آيد.به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، "مسعود اسندري"، معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايلام ضمن بيان اين مطلب گفت: باتوجه به اينه زمان ثبت نام دانشجويان استان نزدي است، اين معاونت با هماري استان تصميم به برپايي نمايشگاه صنايع دستي در محوطه باز دانشگاه گرفت.وي با اشاره به اينكه اين نمايشگاه در روزهاي 25 تا 28 شهريور ماه جاري برگزار مي شود، افزود: هدف از اين نمايشگاه معرفي صنايع دستي ايلام به دانشجويان و خانواده هاي آنها ه از سراسر شور به استان سفر مي نند، است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |