شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۵ - Sep 16, 2006
احمدي نژاد در اجلاس هاوانا:
همكاري اقتصادي بهترين راه مقابله با يكجانبه گرايي است
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد پس از تحويل گرفتن رياست گروه ۱۵ از الجزاير، شب گذشته به اجلاس سران غيرمتعهدها وارد شد تا به عنوان نماينده آسيا سخنراني كند. رئيس جمهوري پس از قبول رياست گروه ۱۵ تصريح كرد: بايد روح تازه اي در كالبد اين گروه دميده شود. هاوانا، پايتخت كوبا كه ميزبان اين اجلاس است، شاهد مذاكرات و گفت وگوهاي هيأت ايراني در كوبا است.
به گزارش واحد مركزي خبر، احمدي نژاد افزود: قدرت هاي استعماري مي خواهند جلوي پيشرفت كشورهاي در حال توسعه را بگيرند و من پيشنهاد مي كنم كشورهاي گروه ۱۵ در چارچوب گروه و همكاري هاي دوجانبه دستاوردهاي علمي و فني خود را مبادله كنند و همكاري هاي اقتصادي بهترين راه مقابله با يكجانبه گرايي است.
در گروه ،۱۵ تعداد ۱۹ كشور حضور دارند كه با اضافه شدن اعضاي جديد نام آن تغيير نكرده و از آسيا هند، ايران، اندونزي، مالزي و سريلانكا در آن عضو هستند.
اما چهاردهمين نشست غيرمتعهدها در كوبا با حضور سران بيش از ۵۰ كشور در حال توسعه و همچنين حضور دبيركل سازمان ملل متحد اهميت ويژه اي دارد. در اجلاس قبلي سران اين جنبش برحق دستيابي ايران به فعاليت هسته اي صلح آميز از سوي ۱۲۷ كشور جهان تاكيد شد و ۱۱۶ كشور حاضر در اين اجلاس ممكن است در بيانيه اي ديگر مذاكرات بدون پيش شرط با ايران را در بيانيه پاياني خود بگنجانند.
رئيس جمهوري در هنگام تحويل گرفتن رياست گروه ۱۵ خاطرنشان كرد: شناخت توانايي ها و بهره گيري از آن در شكل دهي به روابط مطمئن و رو به رشد در چارچوب همكاري جنوب - جنوب نويدبخش توسعه فعاليت هاي اقتصادي و تأمين كننده نيازهاي متقابل خواهد بود.
احمدي نژاد از سفر خود در داكار پايتخت سنگال راهي كوبا شد و پس از شركت در اجلاس سران غيرمتعهدها راهي ونزوئلا مي شود و در كاراكاس با همكار ونزوئلايي خود ديدار مي كند. رئيس جمهوري از آن جا راهي آمريكا مي شود تا در نشست عمومي سازمان ملل شركت كند.
هوگوچاوز كه پيش از ديدار رسمي و استقبال از احمدي نژاد در هاوانا با او ديدار كرد، خبر داد كشورهاي مستقل و در حال توسعه براي خارج شدن از دست استعمار بايد از رفتار و عملكرد ضداستعماري محمود احمدي نژاد تبعيت كنند. به گزارش فارس از هاوانا، چاوز افزود: كشورهاي در حال توسعه كه مسير پيشرفت را طي مي كنند چاره اي جز رسيدن به فناوري هاي نوين ندارند و مسيري كه جمهوري اسلامي در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي طي مي كند مسيري درست است كه كشورهاي در حال توسعه بايد آنها را سرمشق خود قرار دهند.وي گفت: آنچه امروز با ايران مي شود تلاشي است براي ايجاد شكاف در مسير توسعه. احمدي نژاد پس از تحويل گرفتن رياست گروه ۱۵ در ضيافت شام عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير نيز حاضر شد.
كوبا رئيس غير متعهدها شد
نخست وزير مالزي در سخنراني مراسم افتتاحيه چهاردهمين نشست سران جنبش عدم تعهد رياست اين جنبش را به رائول كاسترو واگذار كرد.
به گزارش فارس عبدالله بداوي نخست وزير مالزي و رياست فعلي جنبش غير متعهدها در سخنراني افتتاحيه خود ضمن ارائه گزارش عملكرد سه ساله جنبش عدم تعهد، رياست اين جنبش را به رائول كاسترو سرپرست دولت كوبا واگذار كرد و اين كشور تا سال ۲۰۰۹ رياست اين جنبش را برعهده خواهد داشت.
مذاكرات متكي
وزير خارجه نيز كه در هيأت همراه رئيس جمهوري حاضر است با همتاي كوبايي خود ديدار و همچنين در نشست وزيران خارجه كشورهاي غيرمتعهد سخنراني كرد. به گزارش ايرنا متكي در سخنان خود تصريح كرد: عصر يك جانبه گرايي به پايان رسيده و امروز پس از شكست سياست هاي يك جانبه گرايانه در افغانستان، عراق، فلسطين و اينك لبنان زمان آن فرا رسيده كه بزرگترين سازمان سياسي بين المللي پس از سازمان ملل يعني جنبش عدم تعهد نقش خود را در عرصه بين المللي ايفا كند.

جنگ با عراق جنگ با تروريسم نيست
ايرنا: رسانه هاي آمريكايي گزارش دادند كه رهبر اقليت مجلس نمايندگان آمريكا، قطعنامه اي را كه گروه جمهوريخواه به مناسبت پنجمين سالگرد واقعه تروريستي ۱۱سپتامبر (۲۰شهريور۱۳۸۰) ارائه كرده، قويا رد كرده و گفته است: جنگ با عراق جنگ با ترور نيست ولي در افغانستان اين نوع جنگ مفهوم داشته است.
«ننسي پلوسي» افزوده است: اين قطعنامه جمهوريخواهان كاملاً حزبي و فقط ستايش از خود بوده است.

سولانا از پيشرفت مذاكرات خبر داد
گروه سياسي- رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا شب گذشته از پيشرفت مذاكرات با ايران خبر داد .
رويترز روز گذشته از بروكسل گزارش داد خاوير سولانا اطمينان داده روابط و گفت وگوها با ايران روبه پيشرفت است. سولانا در پاسخ به پرسشي درباره تعويق مذاكره لاريجاني با وي در روز پنج شنبه گذشته و اين كه ديدار به گفت وگوي تلفني ختم شده، گفت: صادقانه بگويم، ما در حال پيشرفت هستيم اما اين به اين معنا نيست كه همه چيز حل شده است. اگر ادعا كنيم همه چيز حل شده، اين بزرگ نمايي است. سولانا اين سخنان را پس از جلسه وزراي خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل و در يك كنفرانس خبري گفت.
وي در ادامه و در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به پايان مهلت زماني داده شده از سوي شوراي امنيت سازمان ملل و همچنين اتحاديه اروپا چرا هنوز به ايران فرصت داده شده، گفت: ما فكر كرديم به زمان بيشتري نياز است .
از كلام سولانا مشخص است كه در گفت وگوي تلفني با لاريجاني يك سري پيشنهاد نيز به ايران داده شد كه وي درباره آنها سخن نگفت و در ايران نيز كسي خبر اين پيشنهادها را منتشر نكرده است.
از او درباره امكان اقدام آمريكا پرسيده شد كه سولانا در پاسخ گفت: فكر نمي كنم دوستان آمريكايي ما تحمل شان تمام شده باشد همه ما سرنشين يك كشتي هستيم. من نماينده آنها هستم ضمن اين كه نمايندگي تمامي اعضاي شوراي امنيت را به عهده دارم و همچنين نمايندگي  اتحاديه اروپا. من هنوز كاسه صبرم لبريز نشده است.

معاون پارلماني رئيس جمهوري:
از ارزيابي احمدي نژاد در مورد وزرا خبر نداريم
ايسنا: معاون پارلماني رئيس جمهوري در پاسخ به سؤالي در مورد ارزيابي رئيس جمهوري از وزرا و اين كه آيا از اين ارزيابي گزارشي ارائه مي شود يا نه؟ گفت: چون خود رئيس جمهوري شخصاً اين ارزيابي را انجام دادند، ما از ارزيابي ايشان خبر نداريم.
سيداحمد موسوي اظهار داشت: شخص رئيس جمهوري عملكرد وزرا را ارزيابي كردند و خود ايشان هم به موقع تصميم خواهند گرفت.
وي در خصوص احتمال تغيير در كابينه در پي ارزيابي از عملكرد وزرا توسط دولت، گفت: بحث ارزيابي مطرح بود و ارزيابي مساوي تغيير نيست.

بازگشت رئيس مجلس از سفر ارمنستان و قرقيزستان
ايرنا: غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي پنج شنبه شب پس از بازگشت از كشورهاي ارمنستان و قرقيزستان ضمن تشريح اين سفرها، آن  را مثبت و سازنده ارزيابي كرد.
وي در فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران گفت: اين سفر كاري به دعوت رؤساي مجلس دو كشور ارمنستان و قرقيزستان انجام شد و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در آن حضور داشتند.
وي به دستاوردهاي اين سفر اشاره كرد و يادآور شد: در بين كشورهاي آسياي ميانه، ارمنستان، قرقيزستان از جمله كشورهايي هستند كه در عرصه وسيعي براي فعاليت هاي مختلف به ويژه فعاليت هاي اقتصادي كوشا هستند.

ولايتي:
اهداف اساسي كشور را فداي تاكتيك هاي مقطعي نمي كنيم
گروه سياسي - وزير اسبق خارجه جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اين كه اهداف اساسي كشور را فداي تاكتيك هاي مقطعي نمي كنيم ياد آور شد: ايران در قبال حمايت از نهضت هاي اسلامي و باز گرداندن قدرت به آنان احساس وظيفه مي كند.
علي اكبر ولايتي كه در ميزگرد پرسش و پاسخ ششمين همايش آموزشي سياسي تشكل هاي دانشجويي سراسر كشور در مشهد سخن مي گفت، تصريح كرد: سياست غني سازي به همراه ادامه مذاكرات از جمله سياست هاي ايران است.
مشاور مقام معظم رهبري گفت: ايران سعي مي كند به كشورهايي كه غني سازي را قبول دارند نزديك تر شود و تحركات آمريكا را خنثي نمايد.وي با اشاره به مسائل انرژي هسته  اي گفت: غلظت حرفها و تبليغات سوء نسبت به گذشته كمتر شده است.وي در توضيح امكان تحريم ايران ياد آور شد: ايران سالهاست كه در تحريم به سر مي برد، با اين حال از آن استقبال نمي كند.ولايتي در سخناني كه ايسنا خبر آن را مخابره كرده است افزود: هيچ كشوري نبايد تصور كند با تهديد و تحريم مي تواند ايران را از حرف هاي اصولي خود وادار به عقب نشيني كند.

آژانس به گزارش كنگره آمريكا اعتراض كرد
بوش: هيچ علاقه اي به برخورد با ايران نداريم
آمريكا چين را به انتقال تكنولوژي موشكي به ايران متهم كرد
017007.jpg
ايسنا: آمريكا ادعا كرد، برخي شركت هاي چيني از جمله چند شركت دولتي اين كشور از منابع اصلي انتقال تكنولوژي موشكي به ايران هستند.
به گزارش رويترز، در جلسه استماع كميسيون بازنگري امنيتي و اقتصادي چين و آمريكا كه مقامات بلندپايه دولت بوش در آن شركت داشتند پيترو رودمن، دستيار وزير دفاع آمريكا در امور امنيت بين الملل گفت: برخي منابع چيني تكنولوژي موشكي را به ايران و كره شمالي انتقال مي دهند و اين انتقال ها زياني جدي به امنيت بين الملل وارد مي كند.

گروه سياسي چند خبر در تعطيلي آخر هفته گذشته در حوزه سياست خارجي و به ويژه پرونده هسته اي ايران منتشر شد كه در نوع خود ممتاز است. اول اين كه سفر لاريجاني به پاريس و ديدار با سولانا انجام نشد و به جاي آن دو طرف تلفني گفت و گو كردند. اين سفر در حالي لغو شد كه پيشتر منابع آگاه خبر داده بودند پنج شنبه (گذشته) به طور قطع ديدار مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و مسئول پرونده هسته اي ايران برگزار مي شود. آمريكا ناخرسندترين موضع را از لغو اين ديدار گرفت اما ناخرسندي آنها به اين جا ختم نشد. در حالي كه كنگره آمريكا به طور اخص، كميسيون اطلاعاتي كنگره در گزارشي اطلاعاتي ناصحيح و غيرموثق درباره توانايي هسته اي ايران منتشر كرد، آژانس بين المللي انرژي اتمي طي نامه اي رسمي خواستار اصلاح آن گزارش شد و اطلاعات ناقص را تصحيح كرد. گزارش كنگره آمريكا كه آسوشيتدپرس نيز گزارشي از آن منتشر كرد، غني سازي اورانيوم ايران را در حد ساخت بمب ذكر كرده است. نامه آژانس به كنگره كه نسخه اي از آن نيز دراختيار همشهري قرار گرفت تصريح مي كند بازرسي هاي آژانس نشان مي دهد ايران بيش از 5/3 درصد غني سازي نكرده است. در اين گزارش همچنين به لغو سفر يكي از بازرسان آژانس توسط ايران اشاره شده و همكاري ايران با آژانس نيز ناكافي و ناقص عنوان شده است. در نامه آژانس تصريح شد: بركناري كريس شارليه به اين دليل بوده كه وي در فرضيات شخصي خود به سر مي برده و نيز اعلام شده تعداد بازرسي ها از ايران و درصد همكاري ايران همانند ديگر كشورهايي است كه عضو ان پي تي بوده و متعهد به پروتكل الحاقي نيز هستند.
رئيس جمهوري ايران نيز در هاوانا اعلام كرد ايران آماده شرايط جديد براي پايان دادن به اين مسئله است. خبرگزاري فرانسه با مخابره اين خبر گزارش داد ممكن است در چند تحول تازه اوضاع در پرونده هسته اي ايران عوض شود به ويژه كه درگزارشي ديگر به انتقاد شديد رهبر نمايندگان دموكرات سناي آمريكا از بوش اشاره كرده است. سناتور هري ريد گزارش كميته اطلاعات كنگره را مسخره خواند و به دولت بوش اين انتقاد را وارد كرد كه با فرار از مذاكره با ايران و كره شمالي امنيت آمريكا را به خطر انداخته است.
پس از اين صحبت ها بود كه خبرنگار واشنگتن پست در دفتر بيضي كاخ سفيد مقابل بوش قرار گرفت و از بحث گزارش كميسيون تا نامه آژانس را با او به بحث گذاشت و در يك پرسش كليدي از رئيس جمهور آمريكا پرسيد: اگر همين حالا و بدون واسطه مي توانستيد با مردم ايران سخن بگوييد، به آنها چه مي گفتيد؟ جورج دبليو بوش بدون نگاه به دست نوشته و به سرعت مي گويد: به مردم ايران مي گفتم ما به تاريخ شما احترام مي گذاريم. ما به فرهنگ شما احترام مي گذاريم. به مهارت هاي اقتصادي ملت شما احترام مي گذاريم.
صحبت هاي بوش كه در بخش هايي از آن در ايرنا نيز آمده مي افزايد: به مردم ايران مي گفتم اهميت تماميت ارضي شما را درك مي كنيم و مي دانيم ملتي هستيد كه آينده اي روشن براي شهروندان خود طلب مي كنيد.
وي در بحث هسته اي گفت: من درك مي كنم كه شما باور داريد انرژي هسته اي حق مسلم شماست. جورج بوش با صراحت گفته: به ملت ايران مي گفتم كه هيچ علاقه اي به برخورد نداريم. اما رئيس جمهور آمريكا نگراني خود را چند مسئله عنوان كرده و اين كه به نظر او چند نگراني عميق در حاكميت ايران هست كه ممكن است انرژي هسته اي را از وضعيت فناوري صلح آميز خارج كرده و به سمت ساخت سلاح ببرند كه مورد نگراني رؤساي چند كشور [ويژه آمريكا و اسرائيل] است.
بوش ضمن صحبت از بحث هسته اي به سفر محمد خاتمي نيز اشاره كرد و گفت نه تنها مي خواستم ببينم او چه مي گويد كه مي خواستم او نيز بشنود آمريكايي ها چه مي گويند. وي در ادامه خبر داد در برنامه خود ارتباطات فرهنگي بيشتر با ايران را گنجانده است و قصد جدي دارد كه موضوع هسته اي را با ديپلماسي به پايان برد.
فارغ از سخنان بوش، بار ديگر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا عليه ايران سخن گفت و ايسنا خبري از سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي را منتشر كرد كه در آن صحبت هاي ياد شده را شانتاژ تبليغاتي خوانده است. در روسيه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در مجلس دوما حاضر شد و به گزارش ريانووستي از تمامي همكاري هاي هسته اي ميان جمهوري اسلامي و روسيه حمايت كرد. هند نيز كه هنوز مشخص نيست با نداشتن عضويت در ان.پي.تي و در دست داشتن بمب اتمي حمايت آنها از ايران چه معنايي دارد، خواستار مذاكره بدون پيش شرط با ايران شده است. نخست وزير هند به گزارش خبري كه ايرنا به نقل از يك روزنامه هندي منتشر كرده، خواهان مذاكره بدون پيش شرط اروپا با ايران است.
تا لحظه تنظيم اين گزارش مقامات رسمي ايران به اظهارات بوش و يا خواست هند واكنش نشان نداده اند.

پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به نشست اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان:
نگذاريد غاصبان حقوق انسانها در جنگ
شرارت آميزشان پيروز شوند
فارس: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي  به هفتمين نشست ساليانه اتحاديه انجمن هاي اسلامي  دانشجويان مستقل دانشگاههاي سراسر كشور فرمودند: نگذاريد دشمنان عدالت و نابينايان معنويت و به زنجير كشانندگان ملتها و غاصبان بين المللي حقوق انسانها، در جنگ شرارت آميزشان براي حفظ زر و زور ناحق خود، پيروز شوند.
متن كامل پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به شرح زير است:
عزيزان دانشجو
هرچه زمان مي گذرد و نظام نوخاسته و پرتوان جمهوري اسلامي، با تجربه هاي انبوه زندگي بشر، تماس بيشتري مي يابد، حقانيت صدق وعده هاي الهي و تخلف ناپذيري سنتهاي قرآني آشكارتر مي گردد.
در معادلات به شدت پيچيده و درهم تنيده روابط انسانها و جامعه ها و پديده ها و اقدامها، بارزترين و كارآمدترين نقش، از آن ايمان، عزم و جهاد است.
در هر نقطه از جهان و براي هر هدف و آرمان، اين سه رانشگر در كنار يكديگر گرد آمده اند، آن هدف، به دست آمده و راه تا سر منزل مقصود، طي شده است.
جامعه اي كه عدالت، معنويت، عزت و استغناء را سرلوحه هدفهاي خود مي داند، از آراسته شدن به ايمان و عزم و جهاد، ناگزير است.
اين همان سه درس جاودانه اسلام به پيروان خود و به همه بشريت است و همين است كه يك روز مسلمانان را بر قله افتخارات تاريخي نشانيد و امروز آنان را از اسارت هوسهاي خواركننده و هوسران هاي بر كرسي تحكم نشسته، نجات خواهد داد.
دل پاك و اميدوار و ذهن بي شائبه و روشن و جسم سالم و توانمند شما جوانان، داراي شايسته ترين ظرفيت براي آن سه عنصر محوري است.
نگذاريد بي ايماني و ترديد و بي عملي در اين ظرف گرانبها جاي بگيرد و نگذاريد دشمنان عدالت و نابينايان معنويت و به زنجير كشانندگان ملتها و غاصبان بين المللي حقوق انسانها، در جنگ شرارت آميزشان براي حفظ زر و زور ناحق خود، پيروز شوند.
به وعده هاي الهي كه تحقق آن را در روزگار بيداري ملتها شاهديد، اعتماد كنيد و توانايي هاي خود در عرصه علم و عمل را قدر بشناسيد.
آينده از آن شماست و لله الامر من قبل و من بعد.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيدعلي خامنه اي
۲۳/شهريور‎/۱۳۸۵

اظهار تأسف امام جمعه موقت تهران از اظهارات پاپ
ايرنا: سيد احمد خاتمي در واكنش به سخنان اخير پاپ در مورد اسلام گفت: جاي تاسف است رهبر ديني مسيحيان جهان اينقدر از اسلام بي اطلاع باشد.
خطيب جمعه تهران در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران تصريح كرد: اينگونه اهانت ها و هتاكي ها روز به روز نور اسلام را گسترده تر خواهد كرد . سيد احمد خاتمي خطيب جمعه تهران در ادامه خطبه هاي نماز جمعه از صاحبان سلايق مختلف كه در درون نظام هستند ، خواست خطوط قرمز نظام را نشكنند . وي افزود: اسلام اولين خط قرمز است. قانون اساسي، ولايت فقيه و خط امام خط قرمز نظام هستند. وي تصريح كرد: هر چه به انتخابات نزديك مي شويم احساس مي كنيم، گاه برخي فضا را آلوده به تهمت، افترا و تخريب مي كنند كه اين به مصلحت نظام مقدس جمهوري اسلامي نيست.
خاتمي در ادامه با اشاره به آغاز دور جديد مذاكرات ايران و اتحاديه اروپا خطاب به اروپايي ها گفت: يكي دو بار با اين طناب پوسيده به چاه افتاديد درس عبرت نگرفتيد.
امام جمعه موقت تهران با تاكيد بر اينكه مسئولين ما در پي آنند كه مصلحت نظام را با عزت تامين كنند، گفت: مساله تحريم از سوي آمريكا، چيز تازه اي نيست. ??سال است، آمريكا ما را تحريم كرده است. حالا مي خواهد شما (اروپا) را به دنبال خود بكشاند.

نامه اعتراض آميز وزير كشور ايران به كوفي عنان
گروه سياسي - به دنبال عدم صدور رواديد توسط دولت آمريكا براي مصطفي پورمحمدي به منظور شركت در اجلاس جهاني مهاجرت بين المللي و توسعه ، وي در نامه اي خطاب به كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، اعتراض كشورمان به اقدام دولت آمريكا در عدم صدور رواديد براي وي را اعلام كرد. نامه اعتراض آميز وزير كشور طي يادداشتي توسط دفتر نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل تحويل مقامات اين سازمان شد.
  وزير كشور، ضمن اعلام مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران به اين اقدام خارج از عرف ديپلماتيك دولت آمريكا، از دبيركل سازمان ملل درخواست نموده به تضييع حق كشورمان توجه نموده و آن را در اسناد سازمان ملل متحد ثبت نمايد.
به گزارش ايرنا ايوس سوروكوبي يك سخنگوي دبيركل سازمان ملل در واكنش به عدم صدور رواديد ورود به آمريكا براي وزير كشور ايران گفت كه كشورهاي ميزبان دفاتر سازمان ملل موظف هستند شرايط سفر نمايندگان كشورهاي عضو اين سازمان را فراهم كنند.

اگر مردم نظام را قبول نداشته باشند
نمي توان جامعه را اداره كرد
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از شبهه هايي كه درباره  تعارض جمهوريت و اسلاميت مطرح مي شود، گفت: اگر مردم نظام را قبول نداشته باشند نمي توان جامعه را اداره كرد. مگر مي شود جامعه اي را كه مردم آن را قبول ندارند اداره كرد. اكبر هاشمي  رفسنجاني صبح روز پنج شنبه طي سخناني در سومين كنگره  سراسري حزب اعتدال و توسعه گفت: اين كه عده اي به گونه اي به جمهوريت مي پردازند كه در چارچوب اسلام نباشد و عده اي آن قدر به اسلام بپردازند كه نقش مردم را ناديده بگيرند و بگويند مردم چه بخواهند چه نخواهند انتخاب انجام خواهد شد، از مصاديق افراط و تفريط است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ياد آور شد: از ابتداي انقلاب معمولاً دچار افراط يا تفريط بوده ايم و بحث هاي ايدئولوژيك عموماً براي توجيه افراط ها يا تفريط ها بوده است.

ياد داشت
اشتباه بزرگ حَبراعظم
دكتر محمدرضا وصفي
اشتباه بزرگانِ دين و سياست به بزرگي جايگاه و مقامي است كه بر آن تكيه دارند.
حبر اعظم، پاپ تاكنون در دوران مسئوليت كوتاه خود دو موضع گيري مناسب در خصوص دنياي اسلام، يعني مسئله اهانت كاريكاتوريست دانماركي و نيز مسئله عراق، داشتند كه جاي سپاس فراوان دارد.اما سخنان اخير ايشان در سفر آلمان متاسفانه از سطحي بودن آگاهي ايشان از ساير اديان به ويژه اسلام حكايت دارد.اين سخنان كه تلاش مي شد از موضعي علمي ايراد گردد تا از جايگاه خطابه و وعظ، مستند به متني مسيحي در نقد اسلام گرديد كه مربوط به قرن چهاردهم ميلادي است.نگارنده آن متن معتقد است كه عقيده اي كه توسط پيامبر مسلمانان ترويج شده است جز دعوت به شرّ و خروج از انسانيت چيز ديگري نيست!براي كساني كه از تاريخ قرون آگاهي دارند سخنان ياد شده نه تازگي دارد و نه ارزش اعتنا و نقد، اما بازخواني آن سخنان توسط پاپ آن هم پس از سالياني طولاني از توليد انديشه هاي جديد در غرب و نيز بيانيه شوراي عالي كليسا در چند سال پيش كه رسماً اعتراف به حقيقتي به نام دين اسلام نمود و يا مجالس ديالوگ بين اسلام و مسيحيت برپا كرده و مي كند، جاي بسي شگفتي است و بيشتر حاكي از ميزان تعلق خاطري است كه جناب پاپ به نوع انديشه در چارچوب فضاي قرون وسطي دارند! سخنان اخير وي شامل دو بخش است؛ نقد انديشه سكولار و سپس نقد اسلام و رابطه آن با عقل.
البته متن سخنان ايشان سطور نانوشته نيز دارد و حاكي از اين نكته مهم است كه دو انديشه غالب بر دنياي امروز عقل سكولار و عقل اسلامي است و نه انديشه مسيحيت كاتوليك، لذا نقد ايشان بيشتر از موضع انفعال در برابر امر واقع است! نقد حبر اعظم بر اسلام در دو بند خلاصه مي شود:
1 - اراده الهي در عقيده اسلامي تابع حكم عقل نيست و عقيده اسلامي منافي عقل است.
۲ - اسلام و نبي آن با حكم شمشير توانستند دين اسلام را گسترش دهند.
همان گونه كه اشاره شد، اين دو اتهام را بر اسلام جناب پاپ در حالي بيان مي دارند كه در صدد بيان رابطه بين دين و علم، ايمان و عقل اند.
حال بايد از ايشان پرسيد كه از كدام عقل سخن مي گوييد؟ اگر مراد شما عقل نسبي يا دكارتي است، كه اين عقل در بخش نخست سخنانتان مردود دانسته شد! و اگر مراد عقل استقرائي و ارسطويي است! اين پرسش مهم مطرح مي گردد كه مگر- شما كه استدلال به متني از قرون وسطي نموديد- معتقديد دستگاه كليساي مسيحيت كاتوليك به عقل ارسطويي در قرون وسطي ايمان داشته است؟! جناب حبر اعظم، بايد بدانيد كه اگر چنين عقلي پس از جدال هاي فراوان در غرب به انديشه مسيحي راه يافت، مرهون حلقه وصل و كوشش علمي فلاسفه اسلامي، به ويژه ابن رشد است و دستگاه كليساي كاتوليك با انديشه يوناني و عقل ارسطويي بيگانه تر از آن است كه بتوانيد به اين آساني آن دستگاه عقلي را ملك خود بدانيد! عالي جناب پاپ، هرچند در اينجا مجالي براي اثبات نيست، اما بگذاريد بگويم كه حتي، عقل نسبي نيز ريشه در حكمت شرقي، ايراني و هندي دارد و شما متمدنين از دنياي غرب در يك نيرنگ تاريخي آن را ملك خود دانستيد و امروز به خود اجازه مي دهيد كه اسلام، مسلمانان و كل دنياي شرق را تهي از هرگونه عقل بدانيد! آقاي پاپ، آيا شما از جايگاه انديشه و فريضه دانستن آن، در فرهنگ اسلامي آگاهيد؟ آيا مي دانيد اسلام دين قل هاتوا برهانكم (بقره 111) است؟ آيا مي دانيد در اسلام تقليد و جمود نكوهيده شده است؟ آيا مي دانيد در اسلام اهل بيت مدار و عقل اعتزالي سني كه بخش بزرگي از عالم اسلام را شامل است، حكمت الهي بايد دائر مدار عقل و عدل باشد؟ آيا مي دانيد پيروي از عقل آباء و اجداد پيشينيان در فرهنگ مسلمانان نكوهش شده است؟ آيا مي دانيد قرآن كريم سوره اي به نام مريم عذراء و سوره اي به نام خاندان مسيح- آل عمران- را در بر دارد؟ و... عالي جناب پاپ فهم مسيحيت لاتين از اسلام در دوران قرون وسطي بسيار ضعيف تر و خرافه آلودتر از آن است كه بخواهيد نقدي را مستند به آن سازيد و كاش در فهم خود از جامعه مسلمانان، قدري آثار اسلام شناسان عالم و يا دست كم آثار ناقدان منصف امروز غرب را قرائت مي كرديد! عالي جناب، آيا مي دانيد تا قرن سيزدهم ميلادي مسلمانان بيشترين خدمت را به علوم بشري از جمله رياضيات، نجوم، پزشكي، دريانوردي، كارتوگرافي و...نمودند ؟ جناب پاپ! اگر امروز جهلي بر پاره اي از دنياي مسلمانان سايه دارد، سهم بزرگي از آن، مرهون عنايات شما غربيان است!! چرا كه تمامي سرمايه علمي مسلمانان را به دروغ از آن خود ساخته و اين پندار آكنده از نيرنگ را در غرب و دنياي اسلام با بهره گيري از امكانات دنياي ارتباطات نهادينه ساختيد كه علم و عقل تنها از آن شماست!

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |