شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۵ - Sep 16, 2006
پرنده جهان پيما
016905.jpg
گروه علمي فرهنگي- هواپيماي جديدي كه شركت بوئينگ، چند سال پيش معرفي كرد، يعني همان هواپيمايي كه براي نخستين بار تماماً به وسيله كامپيوتر طراحي شده و قادر به حمل بيش از سيصد مسافر تنها با دو موتور البته بسيار قدرتمند، تا مسافت هاي طولاني بود، هواپيمايي جز بوئينگ 777 نبود.
اين هواپيما، به دليل افزايش ضريب اطمينان براي موتورهاي توربوفن جديد و احتمال بسيار اند خرابي آنها در حين پرواز، و به علت اهش هزينه هاي سرويس موتورها، پيربندي دو موتوره به جاي چهار موتوره ترجيح داده شد. اين هواپيما، براي پيشرانش خود، از موتورهاي 1158 شركت جنرال الكتريك با توليد 115000 پوند نيروي تراست، قدرتمندترين موتور جت حال حاضر جهان به شمار مي آيد. ارشناسان شرت بوئينگ و جنرال التري، در آزمايش اين موتور با مشلات فراواني مواجه بودند، چرا ه بيشتر رسم بر اين است ه ابتدا موتور جديد بر روي ي بدنه قديمي آزمايش شود و در صورت صحت اررد آن، بر روي بدنه جديد نيز نصب شود.
اما اگر آزمايشگران مي خواستند اين موتور را بر روي بزرگترين هواپيماي آن زمان يعني بوئينگ 747 آزمايش نمايند، در اثر بزرگي بيش از حد اين موتورها، ته هواپيما به زمين مي ساييد. بدين جهت، آزمايش اين موتورها با موفقيت امل، براي نخستين بار به حالت موتور و بدنه جديد آزمايش شد. اما انون، اگر خبرهاي اخير را در تلويزيون يا رسانه هاي ديگر شنيده باشيد، شرت بوئينگ، در رقابت با نمونه هاي جديد و پر فروش ارخانه ايرب، مدل جديد هواپيماي بوئينگ 777 خود را با نام Dream linerتوليد نموده است.
حروف موجود در نام مدل اين هواپيما، معرف دوربرد بودن آن است ه به سبب به ارگيري نسل جديدي از موتورهاي فوق الذر، هواپيماي بوئينگ 777، با بردي معادل 17000 يلومتر، به دوربردترين هواپيماي مسافربري جهان مبدل شد. اين هواپيما، در نمايشگاه سال 2005 پاريس معروف به لوبورژه، به نمايش عموم در آمده و سفارش هايي چند را از سوي شرت هاي هوايي ه خطوط پروازي دوربرد دارند، دريافت كرد. آشارترين تفاوتي ه در نگاه اول در اين هواپيما ديده مي شود، شيوه رنگ آميزي منحصر به فرد و تريب رنگ آبي و سفيد آن است ه براي نخستين بار در هواپيماهاي نوين ساخت شرت بوئينگ، از چنين طرحي بهره برداري شده است.

ميراث فرهنگي
جشن خرمن مهرگان در مازندران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- مراسم جشن خرمن كوبي مهرگان جمعه از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران در شهر بهشهر برگزار مي شود.
اين جشن باستاني توسط انجمن دوستداران ميراث فرهنگي هوتو با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران، اداره تربيت بدني شهرستان بهشهر، شهرداري و شوراي شهر رستم كلا در گوهر تپه بهشهر برگزار مي شود.
جشن خرمن كوبي مهرگان در مازندران در روستاهاي دور و بنه هاي كوهستاني البرز در ميان گالش ها و كوه نشينان برگزار مي شد، ولي در سالهاي اخير اين جشن در روستاها و حاشيه شهرها برگزار مي شود.
جشن مهرگان توزيع مهر و دوستي در ميان مردماني است كه در كنار هم بركت زمين را درو كرده اند و با شكرگزاري به آستان احديت و استراحت زمستاني،  چشم انتظار نوروز پربهار و كار و تلاش مي شوند.

مستندترين نشانه ها درباره ايراني بودن خليج فارس
بقاياي قديمي ترين كشتي در خليج فارس كشف شد

گروه علمي فرهنگي- بقاياي يك كشتي متعلق به دوره پارت يا ساساني در نزديكي سواحل بندر تاريخي سيراف خليج فارس شناسايي شد.
حسين توفيقيان، مدير گروه باستان شناسي زيرآب پژوهشكده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري با اعلام اين خبر گفت: اين كشف با راهنمايي صيادان محلي، توسط شركت درياكاو جنوب و با هدايت و پيگيري گروه باستان شناسي زيرآب پژوهشكده باستان شناسي صورت گرفته است.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري وجود 30 تا 40خمره سفالي اژدري شكل به نام آمفورا كه در عمق بيش از 70 متري دريا به طور پراكنده قابل مشاهده است، بيانگر وجود كشتي بزرگ تجاري مربوط به دوران پيش از اسلام (دوره پارت يا ساساني) است.
توفيقيان با اشاره به آغاز مطالعات مقدماتي در مورد كشتي و راه هاي دستيابي به آن گفت: محموله اين كشتي كه خود در زير املاح دريا مدفون است، خمره هاي آمفورا است كه براي يك دوره هزار ساله در تجارت دريايي براي جابجايي مايعات با ارزشي همچون روغن مورد استفاده قرار مي گرفته است.
اين پژوهشگر در خصوص خمره هاي شناسايي شده گفت: خمره هاي مورد استفاده در تجارت دريايي خليج فارس بر خلاف نمونه هاي مديترانه فاقد دسته با نوك تيز بوده تا چيدمان آنها درون كشتي ها آسانتر باشد. توفيقيان با تأكيد بر شمار زياد آمفوراهاي نمايان در بستر دريا كه به وسيله ربات فيلمبرداري شده گفت: اين تعداد خمره سفالي حاكي از ابعاد بزرگ كشتي است كه در تجارت بين بنادر شرقي مانند بنادر چين، هند و حتي شمال آفريقا با بنادر حوزه خليج فارس مانند بندر سيراف، گناوه، سينيز، مهرويان و حتي بندر بصره مورد استفاده قرار مي گرفته است.

آموزش عالي
داوطلبان كنكور مي توانند شكايت خود را
به سازمان سنجش اعلام كنند
گروه علمي و فرهنگي- داوطلبان شركت در كنكور سراسري سال تحصيلي 86-85 مي توانند شكايت ها و انتقادات خود را درباره كنكور به سازمان سنجش آموزش كشور منعكس كنند.
باتوجه به اعلام شدن اسامي پذيرفته شدگان نهايي كنكور سال 85، داوطلباني كه نسبت به نتيجه خود اعتراض دارند مي توانند شكايت خود را به صورت كتبي به سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كنند. همچنين تلفن 88923613 روابط عمومي سازمان سنجش براي بيان اعتراض داوطلبان كنكور اعلام شده است.

كليدهاي الكترونيكي تك مولكولي
گروه علمي فرهنگي- محققان IBM در زوريخ دريافته اند كه مولكول منفرد به دام افتاده بين دو الكترود مانند يك كليد عمل كرده و حافظه اي مانند حافظه هاي مورد استفاده در ذخيره داده را دارد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين كشف مي تواند گامي در راه محقق شدن ساخت قطعات الكترونيكي نانو مقياس به شمار آيد. استفاده از مولكول هاي آلي منفرد به عنوان قطعات الكترونيكي، امكان كوچك سازي مدارها را تا حدي به مراتب بيش از آن چه با روش هاي موجود امكان پذير است فراهم مي كند. هم چنين به اين ترتيب از برهم كنش مولكول ها كه در ترانزيستورهاي استاندارد وجود داشته و رسانش بار را مختل مي كند، اجتناب مي شود. دانشمندان اين كليد را با استفاده از مولكول BPDN_BT (بيپيريديل - دي نيترو اوليگوفنيلين - اتينيلن ديتيول) ساخته اند.
اين مولكول بين دو الكترود طلا كه به فاصله 1/5 نانومتر از هم قرار دارند پل مي زند. ولتاژ مثبت ايجاد شده بين اين دو الكترود، مولكول را به گونه اي تغيير مي دهد كه رسانش بهتري پيدا كرده و ولتاژ منفي مولكول را به حالت با كمترين رسانش برساند. اين حالت هاي مجزاي روشن و خاموش، معادل صفر و يك هاي دوتايي هستند كه براي ذخيره اطلاعات الكترونيكي به كار مي رود.
اين گروه همچنين دريافته اند كه اين مولكول مي تواند مرتب به حالت هاي خاموش و روشن تغيير وضعيت دهد و اطلاعات آنها هم با اندازه گيري جريان عبوري از آنها قابل خواندن است. منشأ خاصيت تبديلي اين مولكول ها در ماهيت آنها نهفته است و از برهم كنش با الكترودها يا فصل مشترك مولكول - فلز ناشي نمي شود. در حالي كه اين روش براي آزمايش خواص مولكول هاي منفرد طراحي شده است، ابزارهاي نانوالكترونيكي هم مي توانند بين  ۱۰ تا  ۲۰ مولكول از اين نوع را در خود جاي دهند.

موتور جست وجوگر جديد مايكروسافت
016908.jpg
ايسنا: مايكروسافت موتور جست وجوگر جديد ارتقايافته  خود را رسماً راه اندازي كرد.
مايكروسافت كه تلاش فراواني براي رقابت نزديك با ياهو و گوگل در زمينه جست وجوي اينترنتي مي كند، موتور جست وجوگر Live Search خود را كه پيش از اين به صورت آزمايشي ارايه شده بود، به عنوان جايگزين جست وجوگر MSN رسماً معرفي كرد. اين موتور جست وجوگر جديد نحوه يافتن و مطالعه عكس را براي كاربران متفاوت كرده است.
از تغييرات قابل توجه در اين موتور جست وجوگر،  نحوه جست وجوي آن است كه به كاربران ماهيت آنچه را كه به دنبال آن هستند نشان مي دهد. مايكروسافت جست وجوگر live search را در پورتال MSN استفاده مي كند و در پاييز نسخه ارتقايافته ديگر آن ارايه خواهد شد. مايكروسافت همچنين جست وجوگر local search را در انگليس و آمريكا راه اندازي خواهد كرد كه تصاوير دقيق منطقه اي از اين دو كشور را در اختيار كاربران آن قرار مي دهد.



آموزش و پرورش
معاون آموزش و پرورش عمومي خبر داد:
آغاز تحصيل يك ميليون كلاس اولي در 30 شهريور
فارس: معاون آموزش و پرورش عمومي از برگزاري جشن شكوفه ها در 30 شهريور ماه سال جاري براي حدود يك ميليون و 100 هزار كلاس اولي خبر داد.
حسين احمدي افزود: با توجه به اينكه آغاز سال  تحصيلي جديد مقارن با ماه مبارك رمضان است، در دستورالعمل ها و بخشنامه هاي آغاز سال تحصيلي به برگزاري برنامه هايي براي ايجاد معنويت بيشتر در مدارس تأكيد شده است. وي تعداد نوآموزان پيش دبستاني را بيش از 550 هزار نفر ذكر كرد و گفت: ما هر سال نسبت به سال قبل حدود 5 تا 10 درصد افزايش نوآموز پيش دبستاني داريم و در حال فرهنگ سازي هستيم تا بتوانيم تمام پيش دبستاني ها را تحت آموزش هاي پيش دبستاني قرار دهيم.
مديركل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي:
كلاس اولي ها در روز شكوفه ها با اسباب بازي هايشان
به مدرسه مي آيند
فارس: مديركل دفتر آموزش و پرورش پيش دبستاني و ابتدايي گفت: در روز شكوفه ها، كلاس اولي ها مي توانند با اسباب بازي ها و هر پوششي كه دوست دارند به مدرسه بروند. ابوالقاسم جامه بزرگ افزود: با توجه به اينكه روز 31 شهريورماه جمعه است، جشن شكوفه ها روز پنج شنبه 30 شهريورماه برگزار مي شود. وي ادامه داد: در اين روز مانند هر سال برنامه هاي ويژه اي براي دانش آموزان كلاس اولي از سوي مدارس تدارك ديده مي شود. جامه بزرگ اضافه كرد: والدين دانش آموزان كلاس اولي نيز در روز جشن شكوفه ها مي توانند به همراه فرزند خود در مدرسه باشند و در كلاس نيز حضور يابند. وي با بيان اينكه اولين روز مدرسه براي دانش آموزان كلاس اولي بسيار مهم است، گفت: بايد فضاي شاد و دلچسبي براي دانش آموز فراهم شود تا خاطره خوبي براي دانش آموز در اين روز به يادگار باقي بماند.
ثبت نام پذيرفته شدگان آموزشكده هاي فني و حرفه اي 27شهريورآغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي _جزييات ثبت نام در آزمون دوره هاي كارداني پيوسته نظام جديد آموزشكده هاي فني و حرفه اي سال 1385 اعلام شد. ثبت نام پذيرفته شدگان آموزشكده هاي فني و حرفه اي از دوشنبه 27 شهريور بر اساس حرف اول نام خانوادگي آغاز مي شود.
امسال 55 هزار و 377 نفر در رشته هاي متمركز و 7695 نفر در رشته هاي نيمه متمركز تربيت بدني و علوم ورزشي، هنرهاي تجسمي و رشته نيمه متمركز گرافيك آزمون دوره هاي كارداني پيوسته نظام جديد آموزشكده هاي فني و حرفه اي سال 1385 پذيرفته  شده اند.
كليه پذيرفته شدگان كه حرف اول نام خانوادگي آنان (الف) تا (ث) است، در روز دوشنبه 27 شهريور، كليه پذيرفته شدگان كه حرف اول نام خانوادگي آنان (ج) تا (ض) است ، در روز سه شنبه 28 و كليه پذيرفته شدگان كه حرف اول نام خانوادگي آنان (ط) تا (ي) است ، بايد در روز چهارشنبه 29 شهريور نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
كليه پذيرفته شدگان بايد در تاريخ هاي تعيين شده براي ثبت نام به محل آموزشكده فني مربوط مراجعه و ثبت نام كنند، چراكه اگر پذيرفته شدگان در تاريخ هاي مقرر براي ثبت نام مراجعه نكنند، قبولي آنان كان لم يكن تلقي مي شود.
۷۰ درصد شهريه دانشجويان شبانه كارشناسي ارشد
از طريق وام پرداخت مي شود
ايسنا: بر اساس ابلاغ بخشنامه اي از سوي وزارت علوم 70 درصد از شهريه دانشجويان شبانه كارشناسي ارشد از طريق وام شهريه پرداخت مي شود.
دكتر حسن خالقي، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به توجه خاص وزير علوم به دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي اظهار كرد:  در سال جاري مبلغ 200 ميليارد ريال اعتبار به منظور پرداخت وام شهريه به دانشجويان دوره هاي كارشناسي ارشد شبانه از محل اعتبارات صندوق رفاه دانشجويان در نظر گرفته شده است، كه اين مبلغ تامين كننده 70 درصد شهريه اين دسته از دانشجويان خواهد بود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |