شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۵ - Sep 16, 2006
يك كار عملي مدرسه اي با عنوان بررسي مشكلات خواندن عددهاي چهار رقمي در پايه سوم ابتدايي
رياضي شيرين مي شود!
اشرف السادات ارومني
016872.jpg
در چند سال گذشته روشي در ميان آموزگاران و به توصيه پژوهشكده تعليم و تربيت آموزش و پرورش رايج شده است كه از آن با نام تحقيق در عمل نام مي برند. بر اساس اين روش، كه نوع خاصي از پژوهش ميداني به شيوه مطالعه موردي است، معلمان، با مشاهده يك مشكل، طي مراحل سامان يافته، به بررسي مشكل و سعي در ارائه راه حلي براي آن برمي آيند. در آستانه شروع سال تحصيلي جديد، گزارش خلاصه شده اي از نمونه اي از يك تحقيق در عمل را كه توسط يكي از آموزگاران منطقه 3 به اجرا درآمده است، در پي مي آوريم.
سرآغاز
سالها بود كه در اين انديشه بودم كه اساسي ترين كار در آموزش و پرورش، ياددهي درس رياضي به صورت مفهوم يابي و اشراف داشتن فرزندان اين مرز و بوم در امر يادگيري و استفاده صحيح از آموخته ها در زندگي روزمره است، در نتيجه ضعف آموزگار و دانش آموز در اين عرصه، نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند.
وقتي كه حس كردم شاگردانم در درس رياضي و خواندن عددهاي چهار رقمي اشكال دارند و به خوبي نمي توانند آنها را بخوانند و بنويسند، به فكر راهبردهايي افتادم كه عددهاي چهار رقمي را با استفاده از بازي و ساختن يك وسيله كمك آموزشي جديد تدريس كنم تا بتوانم قدمي هر چند كوچك در راه رساندن ايده و افكارم داشته باشم.
بيان مسئله
وقتي در كلاس رياضي احساس كردم شاگردانم ضعفي در اين درس دارند، با مطالعه منابع و گفت وگو با همكاران هم پايه، بر آن شدم كه وسيله كمك  آموزشي جديدي را درست كنم تا به كمك آن بتوانم هم  با بچه ها بازي كنم و هم رياضي(عددهاي چهار رقمي) را آموزش بدهم.
با همكار گرامي خودم خانم زاهدي فر نيز چندين بار تماس برقرار كردم تا بتوانم اين مشكل را تا حدودي از ميان بردارم. با خود انديشيدم كه بايد بتوانم ذهن و فكر دانش آموز را آن طور كه دلم مي خواهد، آماده گرفتن مطالب كنم. لذا مشكلات را چنين يافتم:
* همراه ساختن آموزش با بازي و ايجاد تنوع در يادگيري .
* جا گرفتن همه رقم ها در ستون مربوط به خود .
* تكرار و تمرين  در ساعت هاي اضافي در كلاس.
راه  حل هاي پيشنهادي
با كاربرد وسايل كمك آموزشي و عيني بودن تدريس رياضي، يادگيري دانش آموزان تسهيل مي شود. بدين ترتيب پيشنهاد مي شود: با ايجاد تنوع در تدريس و استفاده از انرژي سرشار خود دانش آموز، مشكل را برطرف كرد.
ابزار اندازه گيري
* درست كردن وسايل كمك آموزشي.
* مشخص كردن جايگاه همه رقم ها در ستون مربوط به خود.
* آوردن يك كيسه كه داخل آن مقداري نخود و لوبيا وجود دارد .
شيوه اجرا
دانش آموزان چون در پايه دوم با عددهاي سه رقمي آشنا شده اند و امسال مي خواهند عددهاي چهار رقمي و بالاتر را ياد بگيرند، با آوردن اين وسايل كمك آموزشي(تصوير ضميمه)، سر كلاس از بچه ها مي خواهيم همه آنها نيز مانند نمونه در منزل درست كنند و به مدرسه بياورند. پس از آماده شدن اين وسايل كمك آموزشي، سر كلاس از بچه ها مي خواهيم مقدار كمي از اين نخودها را روي كارت بريزند و سپس هر كدام را اول جدا جدا بخوانند و سپس با هم بخوانند. در ميان بچه ها شور و شعف خاصي ايجاد مي شود و چون بچه ها با هم مشورت مي كنند، در آنها ايجاد انگيزه مي شود و بعد از خواندن، آن را در دفتر خود يادداشت مي كنند. بدين ترتيب آنها مي توانند با تمرين و تكرار و بازي اين عددها را به خوبي بخوانند. در ضمن يادآوري مي شود كه مرتبه هر كدام از اعداد را نيز بچه ها به خوبي ياد مي گيرند.
نتيجه گيري
سالي كه گذشت اين شيوه يادگيري را به اجرا گذاشتم و فكر مي كنم كه بازدهي خوبي هم برجاي گذاشته باشد. ان شاءا... بتوانيم در سال هاي بعد نيز اين كار را ادامه بدهم.
ارزيابي
در سال جديد نيز اين شيوه را با كمي تنوع دنبال خواهم كرد و از دوستان هم پايه خود نيز كه همگي استاد من هستند، مي خواهم كه در تدريس خود ضمن ايجاد تنوع، وسايل جديد آموزشي هم همراه داشته باشند تا بتوانيم ان شاءا... بهره خوبي از كلاس ببريم و از خود خاطره خوشي در ميان بچه ها باقي بگذاريم.

پيام مديريت
ده روش غلط مديريت
مهشيد باستاني پورمقدم
وقتي كاركنان، خوب كار مي كنند، مديران اصلاً توجه نمي كنند، ولي در صورت خطا، آنها را سرزنش و بعضاً تنبيه مي كنند.
* مديران ناكارآمد، واقعيت ها را براي كاركنان بازگو نمي كنند. آنها در حالي كه اخبار خوشايند را بزك كرده و به شكل بزرگنمايي شده به كاركنان خود نشان مي دهند، سعي مي كنند اخبار ناگوار را كوچك يا پنهان كنند.
* ارزيابي عملكرد افراد را عموماً براساس عملكرد انفرادي آنان محاسبه مي كنند، ولي براي سينرژي و فرهنگ توان افزايي و هم افزايي ارزشي قائل نيستند.
* با افراد باكاركرد ناچيز و كاركرد برجسته، يكسان برخورد مي كنند. اين برخورد باعث مي شود كاركناني با موقعيت اول هميشه در حال تمسخر و پوزخند و كاركناني با موقعيت دوم، هميشه بي انگيزه باشند.
* با اجراي سياست تفرقه بينداز و حكومت كن، بر تيرگي روابط افراد سازمان دامن مي ز نند.
* كارهاي كوچك را به آدم هاي بزرگ و شايسته و كارهاي بزرگ را به آدم هاي نالايق مي سپارند.
* با ديكته كردن قدم به قدم فعاليت ها، ابتكار عمل و خلاقيت را از كاركنانشان سلب مي كنند.
* با عدم انعطاف پذيري و عدم استقبال از انتقادات با روي باز، شجاعت و جسارت در نظريات و بيان عقايد را از كاركنان سلب مي كنند.
* به دليل عدم تشخيص فرصت ها و تهديدها،  از انجام به موقع و حركت هاي توام با ريسك معذور است.
* نداشتن برنامه ريزي استراتژيك و چشم اندازهاي لازم، سبب ناتواني در برداشتن موانع از سر راه و در نتيجه بزرگ شدن مشكلات مي شود.

نكته هايي در باره روز اول مدرسه
گروه علمي فرهنگي- روز اول مدرسه را يك روز عادي بدانيد، جوش نزنيد، اولين نقش شما در دوران تحصيلات آرامش است. به بچهژها امر و نهي نكنيد، كار بچهژ ها را براي آنها انجام ندهيد، مگر در مواردي خاص. اگر از شما كمك طلبيدند كمكشان ميژكنيد مثلا وقتي ميژگويد: بابا ديكته بگو آن وقت ديكته بگوييد. نمره بچه ژها را در دوران ابتدايي ملاك قرار ندهيد. در دوران راهنمايي و دبيرستان وضعيت درسي مهم است. به فرزندانتان درس ندهيد، چون رابطه تان با بچهژها خراب ميژشود. برايشان معلم بگيريد. وقتي بچهژاي را به مدرسه ميژفرستيد بايد لباسش، بدنش، قيافه ظاهري اش، دفتر و كتابش تميز باشند. ظاهر تميز اعتماد به نفس را افزايش ميژدهد. بچهژها را با اغذيهژاي كه دوست دارند روانه مدرسه كنيد. معده بچهژ ها كوچك است، زود سير ميژشوند و زود هم گرسنه. وقتي به مدرسه فرزندتان ميژرويد خوشرو و خاضع و مهربان برويد. رفتار متكبرانه شما با اولياي مدرسه مساوي است با تلافي روي فرزندتان.

تدوين سند جامع تربيت معلم در وزارت آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي- رئيس شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش در اجلاس روساي مراكز تربيت معلم كشور از تدوين سند جامع تربيت معلم خبر داد. به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، محمديان، رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش تحول در تربيت معلم را امري ضروري دانست و بر ضرورت مرجعيت معلمان در حوزه هاي فرهنگي و تربيتي تأكيد كرد. وي خواستار توجه به ارتقاي سطح دانش و بينش معلمان شد و عدم توجه به اين مهم را به عنوان عاملي منفي در حفظ منزلت اجتماعي معلمان قلمداد كرد. رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش ايجاد نظام معلمي را ضروري خواند و خاطر نشان ساخت: نظام معلمي قادر است معلمان را از حيث حرفه اي و توانمندي به طور مستمر ارزيابي كرده، دانش افزايي كند. محمديان در خاتمه ضمن تأكيد بر احياي مراكز تربيت معل،م خطاب به روساي مراكز تربيت معلم گفت: بايد همه تلاش كنند تا تربيت معلم متناسب با نيازها و ضرورت هاي امروزي رشد كند و پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد.

بازار فرهنگ
۱۰۱ راز دوخت
016875.jpg
گروه علمي فرهنگي- در مباحث جديد فرهنگي و اجتماعي، از موضوعي با عنوان مهارت هاي زندگي نام مي برند كه شامل يك رشته  مهارت هاي لازم براي زندگي در زمينه هاي مختلف مي شود، از جمله؛ سازگاري با شرايط موجود، حل اختلاف، مواجهه با عقايد سايرين و... . اما در مقياسي بزرگتر، مهارت هاي زندگي هنرهايي همچون آشپزي و خياطي يا به عبارتي كدبانوگري را نيز دربرمي گيرد. پيشرفت هاي انسان در سالهاي اخير باعث شده است تا از اهميت اين دست از مهارت ها تا حدي كاسته شود. شايد امروز ديگر دختران خود را ملزم به فراگيري خياطي ندانند، چون اصولاً نياز چنداني به آن احساس نمي كنند. چرا؟ چون تقريباً همه چيز به صورت آماده در دسترس است.
با اين حال، گروهي ديگر از دختران جوان براي متنوع كردن مهارت هاي خود يا از سر علاقه سراغ خياطي مي روند. براي اين دسته از خانم هاي جوان اخيراً كتابي خودآموز به بازار آمده است كه خياطي را به زبان ساده و با تصاوير متعدد تدريس مي كند. 101 راز دوخت ترجمه فرحناز علايي و فرنگيس علايي است. با وجودي كه مطالب كتاب به صورت فصل مشخص عرضه نشده است، مي توان آن را كلاً به هشت بخش تقسيم كرد. نگاهي گذرا به ريز عناوين اين بخش ها گستردگي اين مهارت را نشان مي دهد.
سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور كتاب 101 راز دوخت را به عنوان كتاب كارآموزان حرفه نازك دوز و ضخيم دوز زنانه براي مراكز آموزشي و آموزشگاه هاي خود مناسب تشخيص داده است. چاپ نخست اين كتاب در 200 صفحه در تيراژ 3000 نسخه و قيمت 8000 تومان منتشر شده است.

ده قرار مهم براي زندگي مشترك
016878.jpg
گروه علمي فرهنگي- به تازگي، انتشارات صابرين چاپ اول كتاب ده قرار مهم براي زندگي مشترك را منتشر كرده كه تاليف ديويد و كلوديا  آرپ و كارت و ناتل براون است و اكرم قيطاسي آن را به فارسي بازگردانده است.
كتاب ده قرار مهم براي زندگي مشترك يك جلد از مجموعه كليدهاي همسران موفق است كه مي كوشد با نگاهي كاربردي به نيازها و مسائل زندگي مشترك (چه در مرحله انتخاب همسر و چه در دوران پس از ازدواج) بپردازد.
چاپ اول كتاب در 234 صفحه رقعي و به قيمت 2600 تومان به چاپ رسيده است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |