شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۵ - Sep 16, 2006
شهردار تهران در مراسم افتتاح پروژه هاي منطقه ۱۶:
فاصله شمال و جنوب شهر بايد كم شود
گروه شهري- شهردار تهران با تأكيد بر اين كه بايد فاصله شمال و جنوب شهر تهران را كم كرد تصريح كرد: شعار شهرداري تهران توسعه شهري با نگاه محله محوري و رويكرد جهادي به دور از مسائل احساسي و زودگذر است.
به گزارش سما، محمدباقر قاليباف- در مراسم افتتاح پروژه هاي فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و عمراني شهرداري منطقه ۱۶ كه با حضور شهردار منطقه، نايب رئيس شوراي اسلامي شهر و تني چند از نمايندگان مجلس و همچنين تعدادي از اعضاي شوراياريهاي محلات اين منطقه برگزار شده بود، از ساكنان اين منطقه به جهت سختي هايي كه در طول اجراي پروژه هاي شهري در اين منطقه به آنها تحميل شد، قدرداني و عذرخواهي كرد.
وي با بيان اين كه من بارها به تمام همكاران خود گفته ام كه اگر به شما سخت مي گيرم بدانيد اين امر را در مورد شخص خودم نيز رعايت مي كنم اظهار كرد: مطمئن باشيد اگر نظم و انضباط و تلاش شبانه روزي را به تمام همكاران مجموعه شهرداري تأكيد مي كنم، خود صبحها زودتر از همه شما از خانه بيرون مي آيم و شبها نيز ديرتر از همه به منزل بازمي گردم اما هرگز احساس خستگي نمي كنم چرا كه معتقدم هركس دغدغه اين انقلاب را داشته باشد جز به كار كردن براي كارآمدي دين در جامعه هدف ديگري نخواهد داشت.
قاليباف با بيان اين كه هر كس دغدغه دين را دارد بايد دغدغه كار و تلاش براي خدمت به اين مردم را نيز داشته باشد تصريح كرد: تمام فعاليتهاي ما بايد با ديد محله محوري و رويكرد جهادي به دور از مسائل احساسي صورت بگيرد.
وي با اشاره به انتقاداتي كه از سوي برخي افراد پس از جدا كردن معاونت اجتماعي از سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به وي تحميل شد گفت: در روزهاي ابتدايي اين تصميم گيري انتقادهاي بسياري متوجه من شد اما من همچنان معتقدم كه در شهرداري نبايد فقط به حوزه خدمات شهري توجه كرد بلكه بايد توجه ويژه به حوزه تربيت ر ا به طور جدي در دستور كار قرار داد چرا كه تربيت صحيح مي تواند زمينه ساز رشد اجتماعي شهروندان آتي يك جامعه باشد.

شهر نگار
شاه كليد ترافيك
مسعود زلفي*
ترافيك تهران، افزون بر اين كه از اصلي ترين مشخصه هاي اين شهر به شمار مي آيد، از چنان پيچيدگي برخوردار است كه مي توان آن را در جهان بي همتا خواند.
عوامل مختلفي دست به دست هم داده و ترافيك تهران را بي همتا كرده است، اما ضمن احترام به شهروندان بايد تأكيد كرد كه مفهوم و عنصر «فرهنگ»، شاه كليد گمشده ترافيك اين شهر است.
در كلانشهري مثل تهران كه به عنوان يكي از آلوده ترين و پرترافيك ترين پايتخت هاي جهان شناخته مي شود، به فرهنگ ترافيك كمتر اهميت داده شده، غافل از اين كه «فرهنگ» و نيز «آموزش» مي تواند نقش مؤثر و اثرگذار در حل معضل ترافيك داشته باشد.
به راستي چگونه است شهرهاي كشوري مثل آلمان كه سرانه اتومبيل در آنها ۲ برابر سرانه خودرو در تهران است، از بار ترافيكي منطقي برخوردار بوده، اما در تهران هماره بايد حسرت ديدن ساعتي بدون بار ترافيكي سخت و سنگين را داشته باشيم. قطعاً پاسخ اين سئوال را بايد در مقوله فرهنگ و ترافيك جستجو كرد.
ياد آور مي شود حدود ۴۰ درصد از مشكلات ترافيك، ناشي از عدم آشنايي شهروندان با فرهنگ رفت و آمد در شهر است.يكي از مظاهر فقدان و يا سستي فرهنگ ترافيك، استفاده از تلفن همراه به هنگام رانندگي است. به رغم تأكيدات قوانين و مقررات، مشاهده مي شود كه رانندگان بخشي از وقت خود را براي ارسال و يا خواندن پيام هاي كوتاه تلفن همراه - آن هم در بزرگراه ها - صرف مي كنند و متأسفانه اين موضوع موجب افزايش ناخواسته بار ترافيك و تصادف مي شود. براساس اظهارات و آمارهاي رسمي اعلام شده، شمار تصادفات مرتبط با استفاده از تلفن همراه در بالاترين رديف تصادفات قرار دارد.
رانندگان براي نوشتن و يا خواندن اين گونه پيام ها و سپس براي جبران عقب ماندگي از زمان، اقدام به افزايش سرعت مي كنند كه اين موضوع افزايش ريسك در تصادفات را موجب مي شود. دريافت و ارسال يا حتي خواندن پيام هاي كوتاه تلفن همراه حين رانندگي به علت عدم همساني عمل و عكس العمل راننده موجب افزايش ترافيك و تصادف مي شود.
به اين آمار توجه كنيد: زمان عكس العمل يك راننده به طور طبيعي ۴/۳ دهم ثانيه است كه اين زمان هنگام دريافت، ارسال يا خوانده پيام هاي كوتاه تلفن همراه به دليل حواس پرتي و عدم تطابق چشمي راننده و عدم تمركز دست ها به بيش از ۵ ثانيه افزايش مي يابد. همچنين طولاني شدن زمان پاسخگويي راننده به سبب عدم تمركز و ناتواني در تصميم گيري به هنگام رانندگي حين حركت سبب طي شدن حداقل مسافتي به طول ۱۵ تا ۲۰ متر مي شود كه در اغلب مواقع وقوع تصادفات و افزايش ترافيك را به دنبال دارد. فراموش نكنيم كه طبق قوانين راهنمايي و رانندگي، هرگونه اعمالي كه موجب ايجاد اختلال در تمركز حواس و تغيير افكار راننده شود، ممنوع است و ارسال ،خواندن پيام كوتاه و مكالمه تلفن همراه به هنگام رانندگي از مظاهر بروز حواس پرتي راننده به شمار مي آيد.
* كارشناس مديريت و برنامه ريزي شهري

آغاز فعاليت شهرداري هاي محله در تهران
گروه شهري- معاون اجتماعي- فرهنگي شهرداري تهران از آغاز تدريجي فعاليت شهرداري هاي محلات در سطح شهر تهران از ديروز خبر داد و گفت: شهرداري هاي محلات به تدريج در ۱۳۰ ناحيه شهر تهران توسعه خواهند يافت.
به گزارش سما، معاون اجتماعي، فرهنگي شهرداري تهران صبح ديروز در مراسم افتتاح تعدادي از پروژه هاي فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري منطقه ۱۶ گفت: از امروز با برداشتن گام ديگري در راستاي محله محوري شاهد راه اندازي ساختمان ۳ شهرداري محله در منطقه ۱۶ شهرداري تهران شامل شهرداري محله هاي رضوان، باغ آذري و علي آباد هستيم.
.وي افزود: موقعيت ممتاز و منحصر به فرد كلان شهر تهران با حدود يازده ميليون نفر جمعيت از يك سو و تحولات چند دهه اخير از سوي ديگر شرايطي را فراهم كرده كه هم اكنون شاهد بروز مشكلات متعددي در حوزه زندگي شهري هستيم.
نوريان با اشاره به راه اندازي شهرداري محلات در مناطق شهر تهران گفت: شهرداري محله كوچكترين واحد شهري است كه فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي يك محله، در اين مجموعه ساماندهي و اجرا مي شود.
وي ادامه داد: در اين مجموعه يك نفر به عنوان نماينده شهرداري مستقر بوده و بودجه هايي كه به اين مجموعه اختصاص مي يابد با مديريت وي هزينه مي شود و اين در حالي است كه نظارت بر عملكرد شهردار محله و نوع خدماتي كه به مردم ارائه مي شود بر عهده تعدادي از اعضاي منتخب شوراياري هر محله است كه در شهرداري محله مستقر شده اند.
نوريان با بيان اين كه معاونت اجتماعي شهرداري تهران و سازمان فرهنگي هنري پشتيباني كننده شهرداري هاي محلات هستند گفت: شهردار محله تحت مديريت شهردار منطقه و معاونان اجتماعي به فعاليت مي پردازد.
به گفته معاون اجتماعي شهردار تهران شهردار محله با نظر مستقيم شهردار منطقه و همچنين جلب موافقت اعضاي شوراياري محلات انتخاب مي شود. وي با اشاره به ۵ ميليون تومان بودجه اي كه به هريك از محله ها براي بحث اوقات فراغت شهروندان تهراني اختصاص داده شده بود گفت: تا آخر آبان ماه امسال بودجه ۵ ميليون توماني اختصاص داده شده به هر محله بايد هزينه شود.
نوريان با تاكيد بر اين كه تمام توان بخشهاي مختلف شهرداري در شهرداري محله ها جمع خواهد شد گفت: توجه بيشتر به راه اندازي و توسعه خانه هاي فرهنگ، IT و سلامت و همچنين توجه ويژه به ورزش محلات از جمله برنامه هاي قابل اجرا در شهرداري محله هاست.
نوريان با بيان اين كه ما نمي پذيريم وقتي ماهيانه براي هر پارك ۵۰ ميليون تومان هزينه نگهداري صرف مي شود، اين مكان محل استقرار اراذل و اوباش و معتادان باشد، تصريح كرد: در حال حاضر يكي از دلايلي كه خانواده ها تمايل چنداني به حضور در پارك ها ندارند احساس عدم امنيت از حضور معتادان و اراذل و اوباش در پارك هاست كه بايد براي ايجاد امنيت بيشتر در اين زمينه چاره اي جدي انديشيد.
وي با بيان اين كه پاركها بايد به محيطي امن براي حضور خانواده ها و فرزندانشان تبديل شوند تصريح كرد: بايد پيشگيري اجتماعي را مبناي همه فعاليتهاي خود در حوزه شهر قرار داده و با برآورد دقيق ظرفيت هاي مثبت محلات و شناسايي مشكلات و آسيب ها، اولويت هاي اصلي را در محلات شناسايي و نسبت به اجراي برنامه هاي پيشگيرانه در آن ها اقدام كنيم.

سيستم نظارت و بازديد از ساخت وسازها
از اول مهر تغيير مي كند
016986.jpg
فارس: معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران گفت: از اول مهر با استفاده از نرم افزار جديدي تحت عنوان «بازديد يكسان» سيستم نظارت بر ساخت و سازها تغيير مي كند.
جليل حبيب اللهيان درخصوص مكانيزه شدن سيستم شهرسازي تا آخر شهريور بر اساس اظهارات شهردار تهران گفت: با اجراي سيستم نرم افزاري «بازديد يكسان» از اول مهر ماه در كليه مناطق شهرداري، بخشي از اشكالات فرايند صدور پروانه اصلاح مي شود و تعداد بازديدها از ساخت و سازها از ۴مرحله به يك مرحله كاهش مي يابد و كارشناسي كه براي بازديد در محل حضور مي يابد كليه اطلاعات مورد نياز بخش هاي مختلف را اعم از شهرسازي، فضاي سبز و درآمد و نوسازي به يكباره اخذ و در اختيار آنها قرار مي دهد. به نظر معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران اجراي اين سيستم باعث كاهش تعداد مراجعات مردم به شهرداري ها و كاهش شكايت آنها از حوزه شهرسازي مي شود.
حبيب اللهيان درخصوص اظهارات شهردار تهران مبني بر مكانيزه شدن سيستم شهرسازي گفت:در نقل قولي كه از جانب مسئولان شهرداري درخصوص مكانيزه كردن سيستم شهرسازي تا آخر شهريور مطرح شده، اشتباهاتي صورت گرفته است چرا كه سيستم شهرسازي در شرايط فعلي هم مكانيزه است.

نگاه
016983.jpg
مهدي كاظمي

۷۵ درصد اهداف به تحقق رسيد
اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۱۳
گروه شهري- شهردار منطقه ۱۳ گفت: ۷۵ درصد از اهداف طرح جهادي ۱۳۷ در طول يك هفته در سطح منطقه ۱۳ به نتيجه رسيده است.
به گزارش سما، علي رضا جعفري ديروز در مراسم طرح جهادي ۱۳۷ كه مقابل پارك پيروزي در منطقه ۱۳ برگزار شد ، اعلام كرد: طي يك هفته ۷۵ درصد از اهداف فعاليتهاي ۱۳۷ به نتيجه رسيده است و ۱۰۰ درصد عمليات نيز در ۳ روز باقي مانده به طور كامل اجرا خواهد شد.
وي افزود: در حوزه امور شهري ۸۲ درصد، حمل و نقل و ترافيك ۷۳ درصد ،اداره بازيافت ۸۰ درصد و در بخش ساماندهي ۷۷ درصد از اهداف مورد نظر در طرح جهادي پايان يافته است.
جعفري با اشاره به مشاركت شوراياري ها در اجراي اين طرح گفت: شوراياري ها در ترويج و تبليغ فرهنگ شهروندي در سطح منطقه و در راستاي اجراي طرح جهادي ۱۳۷ ، نقش بسيار مهمي ايفا كرده اند و با به وجود آوردن احساس مسئوليت در شهروندان ، نسبت به مسائل پيرامون در محلات ، بازوي موثر براي شهرداري هستند.
شهردار منطقه ۱۳ با تاكيد بر نقش نيروي انتظامي و مشاركت NGO ها، اظهار داشت: طي اين هفته نيروي انتظامي در مسائل امنيتي بسيار فعال تر از سابق ظاهر شد و تشكل هاي غير دولتي نيز با فعال كردن افرادي كه در گذشته به عنوان معتاد در جامعه زندگي مي كردند و اكنون از اين بيماري رها شده اند و به عنوان فردي فعال در جامعه مشغول هستند، خدمات بسيار موثري در زمينه اجراي اين طرح ايفا كردند.وي افزود: با همكاري سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران ، در طرح ويژه اي كه توسط منطقه اجرا شد، ۲ اتوبوس سيار در سطح محلات با هدف ارتقاء فرهنگ شهروندي و نگاه داشت اين فعاليت ها، به آموزش مسائل فرهنگي و اجتماعي در رده سني جوانان و نوجوانان پرداختند و گلدان هاي تزئيني ماندگاري نيز بين اين افراد توزيع شد.

كاهش ۶ درجه اي دماي تهران
ابرهاي پاييزي از راه مي رسند
017022.jpg
گروه شهري: طلايه هواي پاييزي فردا از راه مي رسد و در پي تابستاني گرم، در هفته جاري بيشينه دماي تهران سرانجام به زير ۳۰ درجه مي رود كه بيانگر آغاز هوايي مطبوع در پايتخت است.
به گزارش خبرنگار ما پيش بيني هاي ارائه شده در چند سايت معتبر هواشناسي حكايت از آن دارد كه طي فردا و پس فردا تهران با حداقل ۶ درجه كاهش دما روبه رو خواهد شد و احتمال بروز بارش هاي پراكنده در اواخر وقت فردا و نيز پس فردا وجود دارد.
براساس اين گزارش درحالي كه در يك هفته گذشته بيشينه دماي تهران به طور متوسط ۳۶ درجه بوده است، پيش بيني مي شود با ورود جريان هواي سرد و مرطوب تا پس فردا اين مقدار به حداكثر ۳۰ درجه كاهش پيدا كرده و شهر حال وهواي پاييزي پيدا كند.
البته كاهش دما همراه با افزايش احتمال و شدت وقوع وارونگي دما در ساعات اوليه صبح خواهد بود و از اين نظر قابل پيش بيني است كه طي روزهاي آينده آلودگي هواي تهران افزايش يابد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |