شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۵ - Sep 16, 2006
بررسي اختلال تأخير در رشد گفتاري كودك
تنها صداست كه مي ماند
016932.jpg
گروه اجتماعي - پسر شما دوساله است و هنوز حرف نمي زند. او كلمات كمي را مي داند، اما به نظر مي آيد در مقايسه با همسالانش عقب تر است. به  خاطر مي آوريد كه خواهرش در سن او مي توانست جمله بسازد. با اين اميد كه او عقب افتادگي خود را جبران مي كند، جست وجوي مشاوره تخصصي را به تعويق مي اندازيد. با خود مي گوييد بعضي بچه ها زود راه مي روند و بعضي ها زود حرف مي زنند، چيزي براي نگراني وجود ندارد.
اين سناريو در بين والديني كه بچه هايشان در حرف زدن كند هستند، مشترك است. والدين جست وجوي كمك را به تأخير مي اندازند مگر اين كه در ساير زمينه هاي رشدي نيز كندي را مشاهده كنند. برخي والدين ممكن است خود را با اين بهانه آرام كنند كه او اين عادت را پشت سر مي گذارد يا او فقط به فعاليت هاي جسمي بيشتر علاقه دارد .
دانستن اين كه چه چيزي در رشد گفتار و زبان هنجار است، مي تواند كمك كند كه شما بفهميد آيا بايد نگران باشيد يا اين كه فرزند شما مطابق برنامه درست پيش مي رود.
***
* برخي از نشانه هاي هشدار دهنده مشكلات احتمالي چيست؟
- اگر نگران رشد گفتار و زبان در كودك خود هستيد، چيزهايي وجود دارد كه مي توانيد به آن توجه كنيد. نوزادي كه به صدا پاسخ نمي دهد يا توليد آوا ندارد به طور خاص اهميت دارد. بين 12 تا 24 ماهگي به اين نشانه ها بايد توجه كرد:
- از حركات سر و دست مانند باي باي با دست حدود 12 ماهگي استفاده نمي كند.
- ترجيح مي دهد از حركات سر و دست به جاي توليد آوا براي برقراري ارتباط حدود 18 ماهگي استفاده كند.
- در تقليد اصوات حدود 18 ماهگي مشكل دارد.
براي كودك بالاي دو سال بايد دنبال كمك  تخصصي بود اگر:
- فقط مي تواند گفتار يا اعمال را تقليد كند و به طور همزمان كلمات يا عبارت هايي توليد نمي كند.
- فقط صداهايي يا كلمات خاصي را تكرار مي كند و از زبان شفاهي براي برقراري ارتباط فقط در حد رفع نيازهاي اساسي اش استفاده مي كند.
- از دستورات ساده نمي تواند پيروي كند.
- تن صداي غيرمعمولي دارد (مثل صداي گوش خراش يا تودماغي).
- فهميدن كلماتش سخت تر از آنچه كه از همسالانش انتظار مي رود، است. والدين و مراقبين دايمي بايد حدود نيمي از گفتار كودك خود را در سن دو سالگي و حدود سه چهارم از گفتار در سن سه سالگي را بفهمند. حدود 4 سالگي بايد گفتار كودك تقريباً كامل فهميده شود، حتي توسط افرادي كه كودك آنها را نمي شناسد.
*  چه دلايلي گفتار يا زبان را با تأخير مواجه مي كند؟
- دلايل زيادي براي تأخير در رشد گفتار و زبان وجود دارد. تأخيرهاي گفتاري در يك كودك با رشد بهنجار به ندرت به دليل اختلالات دهاني مانند مشكلات زبان يا كام (سقف دهان) است.
تعدادي از كودكان با تأخيرهاي گفتاري، مشكلات دهاني- حركتي دارند، به اين معني كه ارتباط كافي در حوزه هايي از مغز كه مسئول توليد گفتار است وجود ندارد. كودك با مشكلاتي در استفاده از لب ها، زبان و فك در توليد اصوات گفتاري مواجه است. گفتار ممكن است تنها مشكل باشد يا همراه با ساير مشكلات دهاني- حركتي مانند مشكلات تغذيه اي باشد. همچنين تأخير گفتار ممكن است نشانگر يك تأخير رشد كلي (يا عمومي) باشد.
مشكلات شنيداري نيز به طور كلي با تأخير گفتار مرتبط است. به اين دليل هر موقع كه نگراني در مورد گفتار وجود دارد شنوايي كودك بايد توسط يك شنوايي شناس بررسي شود. اگر كودك مشكل شنوايي دارد، ممكن است مشكل فهميدن، تقليد كردن و استفاده از زبان نيز داشته باشد.
عفونت گوش، به خصوص عفونت هاي مزمن مي تواند بر توانايي شنيداري اثر بگذارد. اگرچه عفونت هاي ساده گوش كه به طور مناسب درمان مي شوند نبايد اثري بر روي گفتار داشته باشند. توجه به اين نكته مهم است كه مطابق توصيه هاي جاري پزشكي در موقعيت هاي خاص و بسته به سن كودك، عفونت هاي گوش مي تواند مورد درمان فوري قرار نگيرد، زيرا بيشتر آنها بدون درمان برطرف مي شوند.
* آسيب شناسان گفتار- زبان چه كاري انجام مي دهند؟
- اگر خود شما يا دكتر فرزندتان، مشكوك شديد كه كودك مشكل دارد، ارزيابي اوليه توسط يك متخصص (كه آسيب شناس گفتار- زبان ناميده مي شود) ضروري است. البته اگر با وجود همه اينها مشكلي وجود نداشته باشد يك ارزيابي ترس شما را برطرف خواهد كرد. در انجام ارزيابي، آسيب شناس گفتار- زبان به مهارت هاي گفتاري و زباني كودك در متن رشد كلي وي توجه مي كند. همراه با مشاهده كودك از آزمون ها و مقياس هاي استاندارد و نيز دانش خود در مورد نقاط عطف رشد گفتار و زبان استفاده مي كند. همچنين وي ارزيابي مي كند كه:
- چه چيزي را كودك مي فهمد (زبان پذيرا)
- چه چيزي را مي تواند بگويد (زبان گويا)
- آيا كودك تلاش مي كند با ساير شيوه ها مثلاً اشاره كردن، تكان دادن سر، حركات سر و دست و... ارتباط برقرار كند.
- وضعيت دهاني- حركتي كودك چگونه است (دهان، زبان، كام كودك براي گفتار و نيز خوردن و بلعيدن چگونه با هم كار مي كنند).
اگر آسيب شناس گفتار- زبان دريابد كه كودك نياز به گفتار درماني دارد، سهيم شدن شما خيلي مهم خواهد بود. مي توانيد جلسات درماني را مشاهده كنيد و ياد بگيريد در آن فرآيند مشاركت كنيد. همچنين درمانگر گفتار به شما نشان مي دهد كه چه طور بايد با كودك در خانه كار كنيد تا مهارت هاي گفتاري و زباني وي را بهبود بخشيد. البته، نتيجه ارزيابي توسط آسيب شناس گفتار- زبان ممكن است نشان دهد كه انتظارات شما خيلي بالا بوده است. منابع تربيتي كه مراحل رشد را مشخص مي كند، ممكن است به شما كمك كند كه به كودك خود واقع بينانه نگاه كنيد.
* والدين چه كاري مي توانند انجام دهند؟
- در اينجا چند پيشنهاد كه مي توانيد در خانه به كار ببريد، مي آوريم:
- زمان زيادي را براي مكالمه با كودك اختصاص دهيد، حتي در دوره نوزادي حرف بزنيد، آواز بخوانيد و تقليد اصوات و اداها را تقويت كنيد.
- براي كودك كتاب بخوانيد. از نوزادي شروع كنيد. يك كتاب را نبايد كامل بخوانيد، اما دنبال كتاب هاي تصويري نرم يا بزرگ مناسب باشيد كه كودك را تشويق مي كند. در حالي كه شما تصوير را نام مي بريد به آن نگاه كند. يا كتاب هاي برجسته اي كه كودك آن را لمس كند. همچنان كه كودك بزرگتر مي شود، اجازه دهيد تصاوير قابل شناسايي را نشان دهد و سعي كند آنها را نام ببرد. سپس به شعرهاي مهدكودكي بپردازيد كه جذابيت هاي ريتميك دارد. بعد به كتاب هاي قابل پيش بيني بپردازيد كه كودك در آن مي تواند آنچه را رخ مي دهد، پيش بيني كند. حتي كودك ممكن است شروع به حفظ كردن داستان هاي محبوب خود كند.
- از موقعيت هاي روزانه براي تقويت گفتار و زبان كودك استفاده كنيد. براي مثال در خواربارفروشي اسم مواد غذايي را بگوييد، درباره آنچه براي ناهار يا شام مي پزيد يا وقتي كه اتاق را تميز مي كنيد، توضيح دهيد. اشياي دور و بر خانه را به او نشان دهيد و موقعي كه رانندگي مي كنيد به صداهايي كه مي شنويد، اشاره نماييد. سؤال بپرسيد و پاسخ هاي كودك را تشويق كنيد (حتي زماني كه فهم آنها سخت است). آسان صحبت كنيد اما هيچ وقت از زبان بچه گانه استفاده نكنيد.
در هر سني از كودك، شناسايي و درمان فوري مشكلات، بهترين رويكرد براي كمك به تأخير گفتاري و زباني است. با درمان و زمان كافي و مناسب، كودك بهتر قادر به مكالمه با شما و بقيه دنيا خواهد بود.

منبع: www.kidshealth.com

دريچه
صبحانه را فراموش نكنيد
016929.jpg
بسياري از افراد صبحانه نمي خورند زيرا مي گويند وقت كافي ندارند يا به اين طريق كالري كمتري مصرف مي كنند و وزن شان كم مي شود اما خوردن صبحانه مي تواند شيوه اي سالم براي آغازكردن روز باشد.
افراد و به خصوص كودكاني كه صبحانه مي خورند، گرايش دارند كه در طول روز غذاهاي سالم تري بخورند و اغلب نسبت به افرادي كه اولين وعده غذايي روز را كنار مي گذارند، وزن كمتري دارند. البته غذاهايي كه براي صبحانه مي خوريد اهميت دارد و بنابراين بايد انتخاب هاي مناسبي را انجام دهيد. سعي كنيد كه مقدار زيادي ميوه، غلات كامل و مواد پروتئيني كم چربي بخوريد. تخم مرغ، ماست ميوه اي، نان و كيك هاي پخته شده با غلات كامل يا سبوس دار، كيك مربايي، جو دوسر و برشتوك از جمله غذاهاي انتخابي براي صبحانه اند. اگر وقت كافي براي خوردن صبحانه كامل نداريد مي توانيد غذايي سرپايي مثلا ماست، ميوه يا كلوچه غلات كامل بخوريد..
تأثير زمان مادر شدن بر سلامت
016926.jpg
همشهري آنلاين:محققان مي گويند گرچه زنان در صورت بچه دار شدن پس از 40 سالگي  دوره اي سخت تر را مي گذرانند، به نظر مي رسد آنهايي كه به اين كار اقدام مي كنند مشكلات پزشكي كمتري با افزايش سن خواهند داشت.
پروفسور اميلي گروندي از دانشكده بهداشت و پزشكي گرمسيري لندن سرپرست اين تحقيق گفت: ما نشان داده ايم كه زمان بچه دار شدن زنان تاثير مهمي بر سلامت آنها مي گذارد و در بسياري موارد به همان اندازه وضعيت اجتماعي-اقتصادي بر سلامت تاثيرگذار است. گوندي و همكارانش از سه مجموعه داده ها از انگليس و آمريكا در مورد زنان متولد 1911 و بعد از آن براي ارزيابي تاثير بچه دار شدن بر خط مرگ و بيماري استفاده كردند.وضع بدتر سلامتي در ادامه زندگي با بچه دار شدن در سنين نوجواني، خانواده هاي بزرگ و تعداد فرزندان 5 يا بيشتر و بارداري هاي نزديك به هم با فاصله كمتر از 18 ماه همراهي داشت. اما بر اساس اين پژوهش زناني كه در سنين بالا بچه دار شده بودند، در ادامه زندگي وضع سلامتي بهتري داشتند.هنگامي در اين تحقيق از زنان خواسته شده بود وضع سلامتي شان را ارزيابي كنند، زنان متاهل از زنان مجرد وضع خود را بدتر گزارش كردند.اما گوندي مي گويد ميزان مرگ و مير در زنان ازدواج  نكرده بالاتر است.

همايش
اولين كنفرانس ملي غذاي عملگرا
گروه اجتماعي بي ترديد صنايع غذايي يكي از مهمترين صنايع موجود در جهان است كه با پيشرفتهاي سريع فناوري همگام بوده و همانند تمامي صنايع از دانش و فناوريهاي جديد متاثر است. در اين صنايع، استفاده از فناوريهاي مرتبط به منظور توليد محصولات با رويكرد افزايش ايمني و ارزش تغذيه محصولات غذايي براي ارتقاي سلامت جامعه به عنوان يك اصل در نظر گرفته مي شود.
بدين سبب به طور همزمان كنفرانس مديريت و مهندسي صنايع غذايي ايران و اولين كنفرانس ملي غذاي عملگرا با حمايت دانشگاه تربيت مدرس و مركز رشد و فناوري دانشگاه تربيت مدرس در آذر ماه سال 85 برگزار مي شود.
هدف اصلي اين همايش جمع آوري اطلاعات و ارائه آخرين دستاوردهاي مرتبط با علوم صنايع غذايي (فناوري و بازاريابي) و ايجاد ارتباط علمي و صنعتي و تبادل نظر بين انديشمندان دانشگاه و پژوهشگران صنايع و تشويق و ترغيب دانشجويان در زمينه صنايع غذايي است.
كنگره بين المللي راينولوژي
016935.jpg
دبير انجمن علمي گوش، گلو، بيني و سر و گردن ايران از برپايي اولين كنگره بين المللي راينولوژي ايران كه از 16 تا 19 آبان ماه امسال با حضور بزرگان و چهره هاي برجسته جهاني رشته راينولوژي در تهران برپا مي شود، خبر داد.
دكتر محمود سواد كوهي، متخصص گوش و حلق و بيني با اعلام اين خبر افزود: موضوع اين كنگره، بررسي بيماري ها و معضلات بيني و سينوس ها با استفاده از تكنيك هاي كلاسيك، پيشرفته و جديدي همچون ليزر، امواج اولتراسون، امواج راديوفر كوئنسي است. وي گفت: در اين كنگره در زمينه موضوعاتي از قبيل ضايعات، بيماري ها، عفونت ها، تومورها و تروما (ضربات) و كليه مسايل مربوط به بيني خارجي، بيني داخلي، سينوس ها و آلرژي هاي بيني و سينوس مطرح خواهد شد.
دكتر سواد كوهي خاطرنشان ساخت: به جز رشته جراحي گوش، گلو، بيني و سر و گردن ايران 20 رشته تخصصي ديگر از قبيل جراحي پلاستيك، ترميمي و سوختگي، متخصصان آلرژي و ايمونولوژي و ريه، غدد، بيماري هاي كودكان، بيماري هاي داخلي، چشم، جراحي فك و صورت، دراين كنگره شركت كرده و هريك از 18 امتياز بازآموزي مداوم برخوردار شوند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |