شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۱ - Sep 23, 2006
محمدعلي سپانلو:
سرودن از دفاع مقدس، وظيفه همه شاعران است
اشعار قيصر امين پور و سيدحسن حسيني درباره دفاع مقدس يا شعر سيمين بهبهاني با نام هويزه آزاد شد نمونه خوب شعر دفاع مقدس است
007056.jpg
007062.jpg
فارس: محمدعلي سپانلو گفت: شاعران ايران در برابر دفاع مقدس روسفيد هستند، زيرا سرودن درباره دفاع مقدس وظيفه ميهني تمام آنهاست.
محمدعلي سپانلو شاعر - در آستانه هفته دفاع مقدس، با بيان اينكه شعرهايي كه براي دفاع مقدس سروده شده داراي ارزش هاي ادبي متفاوتي است، اظهار داشت: شايد شعرهايي كه در بحبوحه جنگ سروده شده از كيفيت هنري پايين تري برخوردار باشد، زيرا وقتي كشور در وضعيت جنگ است، با يك بحران مواجه است و خيلي سخت است كه شاعر فرصت ساخت و ساز هنري شعرش را پيدا كند .
وي افزود: فكر مي كنم در ادبيات معاصر، رمان و داستان دفاع مقدس از شعر آن پيشروتر است، زيرا در شعر دفاع مقدس گاهي صرفا شعار ديده مي شود، گرچه اين شعارها با ارزش هستند، اما بايد در شعر به هنر تبديل شوند. بعضي از شعرهاي دفاع مقدس كه در قالب هاي كلاسيك مثل غزل سروده شده واقعا خوب است.
سپانلو گفت: شعر سيمين بهبهاني با نام هويزه آزاد شد يا اشعار قيصر امين پور و سيدحسن حسيني درباره دفاع مقدس نمونه خوب شعر دفاع مقدس است.
وي در ادامه گفت: خانه من نزديك پادگان جمشيدآباد است. در زمان جنگ مرتب اعلام مي شد كه بايد اين جا را تخليه كنيم. موشك باران شروع شد و يك بار موشكي به كوچه بالايي خانه من كه خانه پدري من هم در آن كوچه بود، اصابت كرد. خانه پدري ام ويران شد و خانه من هم تقريبا غيرقابل سكونت.
من در همان زمان رفتم خانه برادرم كه در اكباتان زندگي مي كرد. برادرم آلبوم عكسي نشان من داد كه در آن آلبوم، عكسي از بچه هايي بود كه در كوچه خانه پدري ام با هم بازي مي كردند. همان كوچه اي كه در موشك باران تمام خانه هايش از بين رفته بود و وقتي آن عكس را ديدم، برادرم به من گفت كه به غير از پسرش، تمام بچه هاي آن عكس در موشك باران كشته شده اند.
اين عكس مرا ياد ملتي از كودكان انداخت كه در برابر دشمن مقاومت مي كنند. اسم يحيي در نام تمام مردگان يحيي است نماد زندگي است. من با اين شعر مي خواهم بگويم كه آن بچه ها نمرده اند كه تمامشان زنده و حي هستند.
وي درباره وضعيت شعر دفاع مقدس در زمان حاضر گفت: شعرهاي دفاع مقدس اكنون پس از گذشت سال ها از پايان جنگ، به غم نامه تبديل شده است؛ در صورتي كه نبايد چنين باشد. هر چند جنگ في نفسه امر پسنديده اي نيست و هيچ دوسربازي با هم خصومت شخصي ندارند، اما تا وقتي كه يك ملت از خود دفاع مي كند، بايد از حماسه ها گفت.

سعيد ابوطالب: اگر سليقه معيار مميزي باشد،
فرهنگ از بين مي رود
گروه ادب و هنر- در حوزه فرهنگ و هنر نگاه منجمد و سليقه اي آفتي نابود كننده است و اگرقرار باشد هر كسي با سليقه خود مميزي را اعمال كند فرهنگ از بين مي رود .
سعيد ابوطالب در مورد مسئله مميزي پيش از انتشار كتاب گفت : اگر مي خواهيم روند توليد كتاب بهبود يابد مميزي كتاب بايد در نقاط ديگري صورت بگيرد و از ديگر مجراها اعمال شود . يكي از اين نقاط صدور مجوز نشر است ؛ در اين ناحيه بايد دقت زيادي داشته باشيم كه فردي مجوز نشر بگيرد كه لااقل سوابق فرهنگي داشته باشد .
وي افزود : درمرحله بعد بايد مميزي را دروني كنيم ؛ بايد مكانيزمي را تعريف كنيم كه ناشراعمال مميزي را وظيفه خود بداند . لازم نباشد كه تك تك كتب خوانده شود و ناشران خود مميزي را اعمال كنند . نبايد ناشران از خود سلب مسئوليت كنند و هر كتابي كه به آنها ارائه شد بدون هيچ بررسي و تنها با عبور از فيلتر مميزي ارشاد چاپ شود .
عضو كميسيون فرهنگي درباره محاسن اعمال مميزي دروني كتاب تصريح كرد : نخست اينكه بار مطالعه و تحقيق از روي دوش وزارت ارشاد برداشته مي شود ؛ هم اكنون صدها نفر استخدام شده اند كه همه كتابها را بخوانند اين روش اشتباهي است چون اين افراد فرصت نخواهند كرد كه همه كتب را بخوانند و حتما ضريب خطاي بالايي دارند .وي در توضيح اين مطلب افزود : خيلي از كتابها به اين دليل اجازه نشر مي گيرند و بعدها با دقت نظر يك فرد يا موسسه اي دوباه فيلتر مي شود كه از زير دست مميزها عبور كرده چون حجم كار آنقدر بالا بوده كه نتوانسته اند بررسي درستي داشته باشند .
سعيد ابوطالب در ادامه خاطر نشان كرد : مشكل اين شيوه اعمال مميزي اين است كه وارد حوزه اعمال نظر سليقه اي مي شود . به عنوان مثال كتابي درباه انواع سگ هاي اهلي نوشته شده بود و توسط ارشاد مميزي و ممنوع اعلام شد . وي در ادامه گفت : هر كتابي كه ارشاد مميزي مي كند با ادله مميزي براي من ارسال مي شود و مي بينم كه در اين بررسي ها برخورد سليقه اي وجود دارد و در مواردي وقتي كتاب را مطالعه مي كنم اصلا دليلي براي مميزي آن نمي بينيم و مميزي با روش كنوني نتايج عكس دربر خواهد داشت .
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اعمال مميزي دروني درحوزه نشركتاب افزود : روش مميزي بايد اصلاح شود و اين كه همه محصولات خوانده شود حتما روش غلطي است و به طور قطع كتابهايي ازبررسي بيرون خواهد آمد كه مشكل دارد . كتابهايي با گرايش هاي مختلف در حوزه هاي مختلف و با سطوح سواد مولفان گوناگون نوشته مي شود كه يك فرد نمي تواندهمه آن موضوعات مختلف را مميزي كند .
سعيد ابوطالب درادامه گفت : مميزي بر اساس كليشه هايي صورت مي گيرد كه اصلا فايده ندارد و ممكن است كتابي مملو از انحرافات فكري و رواني منتشر شود كه بر اساس كليشه مميزي هيچ ايرادي نداشته باشد ؛ مميزي عمق و محتوا را رها مي كند و فقط به وسيله كليشه كتاب را بررسي مي كند . وي با اشاره به متاثرشدن زيست بوم فرهنگي حوزه نشر ازاعمال مميزي سليقه اي خاطرنشان كرد : متاسفانه بسياري از نويسندگان ما با شيوه كنوني اعمال مميزي بايد حرفه شان را رها كنند و به كار ديگري به جز نويسندگي بپردازند .
نماينده مردم تهران تصريح كرد : مميزي سليقه اي صدمه عميقي به حوزه نشر مي زند و باعث مي شود هيچ گاه محصول فاخري توليد نشود زيرا نويسنده و هنرمند مشغول تجربه است و اگر قرار باشد با او برخورد سليقه اي شود سرخورده مي شود و ممكن است براي هميشه نويسندگي را كنار بگذارد .

چهره روز
غزل منزوي
007053.jpg
اول مهر، شاعري به دنيا آمد كه با اشعارش تئوري مرگ غزل را در دوران معاصر باطل كرد. او كسي نيست جز حسين منزوي كه غزل هاي عاشقانه اش به باور بسياري غزل  فارسي را بعد از بزرگاني چون سعدي و حافظ، احيا كرد.
حسين منزوي سال 1325 در زنجان متولد شد و سال هاي نخست كودكي را در آن ديار به آموزش و تحصيل گذراند.
در سال 1342 وارد دانشكده ادبيات دانشگاه تهران شد و سال 1350 به عنوان جوان ترين شاعر با مجموعه با حنجره زخمي غزل برنده نخستين دوره جايزه شعر فروغ فرخ زاد شد.
او ترانه سرايي چيره دست بود كه نزديك به 150 ترانه براي آوازخوانان قديمي و جديد ايران سرود. حسين منزوي در اكثر قالب ها و سبك هاي شعري طبع خويش را آزموده و اشعار ماندگاري خلق كرده است، اما شهرت او به خاطر غزل هايي است كه با نوآوري و بدعت هاي شگفت زباني و فضاسازي هاي فوق العاده باعث احيا و اعتلاي غزل بعد از سال ها ركورد قالب هاي كلاسيك در ايران شد. وي ارديبهشت 83 دار فاني را وداع گفت.
با عشق در حوالي فاجعه ، از شوكران و شكر ، با سياوش از آتش ، از كهربا و كافور ، از ترمه و تغزل ، به همين سادگي ، با عشق تاب مي آورم ، از خاموشي ها و فراموشي ها و تغزلي در باران از آثار منزوي است.
كدام عيد و كدامين بهار؟ با چه اميد؟
كه با نبود تو نوميدم از رسيدن عيد
تو نرگس و گل سرخ و بنفشه اي ورنه
اگر تو باغ نباشي گلي نخواهم چيد
به زينت سر گيسوي تو نباشد اگر
شكوفه اي ز سر شاخه اي نخواهم چيد
نفس مبادم اگر در شلال گيسوي تو
كم از نسيم بود در خلال گيسوي بيد
به آتش تو زمان نيز پاك شد ورنه
بهار اگر تو نبودي، پلشت بود و پليد
نه هر مخاطب و هر حرف و هر حديث خوش است
كه جز تو با دگرم نيست ذوق گفت و شنيد
ز رمز و راز شكفتن اشارتي نگفت
كسي كه از دهنت طعم بوسه اي نچشيد
چه كس كشيد ز تو دست و سر نكوفت به سنگ؟
چه كس لبت نگزيد و به غبن لب نگزيد؟
چگونه دست رسد با زمان به فرصت وصل
مرا به مهلت اندك تو را به عهد بعيد؟

نگاه روز
نقدي برخودمميزي
كامران محمدي-ماجراي مميزي كتاب، ماجراي جذابي است. قصه اي با فراز و فرودها و پيچ و تاب هاي فراوان كه شنونده را با خود همراه مي كند و اصلا خسته اش نمي كند. براي همين است كه حالا مدت هاست اين ماجراي تلخ و شيرين، آغاز شده و همه را مجذوب خود كرده است. از اهالي بهارستان تا انقلاب و كريمخان و پاستور و نياوران، همه به قصه مميزي كتاب علاقه مندند و به نظر مي رسد تمايلي براي پايان يافتن اين داستان دنباله دار، ندارند. پايان قصه هاي جذاب، لحظه ناخوشايندي است. همان نكته اي كه شهرزاد قصه گو را از مرگ نجات داد و مي تواند دوباره مرگ را به تأخير بيندازد.
اما در اين ميان، اين نويسندگان هستند كه همواره رسيدن به پايان قصه را دوست دارند؛ پايان داستان، چه تلخ و چه شيرين، لحظه باشكوهي است. حالا، بعد از مدت ها شنيدن اظهارنظرهاي گوناگون، نويسندگان منتظر پايان قصه اند، حتي اگر به مرگ مؤلف ختم شود! (سعيد ابوطالب: مميزي سليقه اي، صدمه عميقي به حوزه نشر مي زند و باعث مي شود هيچ گاه محصول فاخري توليد نشود، زيرا نويسنده و هنرمند مشغول تجربه است و اگر قرار باشد با او برخورد سليقه اي شود، سرخورده مي شود و ممكن است براي هميشه نويسندگي را كنار بگذارد.)
از ميان همه آنهايي كه به مميزي كتاب علاقه مند بوده و نظراتشان را گفته اند، به مرور كفه گروه طرفدار مميزي توسط ناشران، سنگين تر شده است و هرچه به پايان ماجرا نزديك تر مي شويم، حضور ناشران، جدي تر مي شود. اين گروه معتقدند به جاي آن كه ارشاد همه كتاب ها را خوانده و مميزي كند، اين وظيفه به ناشر محول شود و خود ناشر، كتاب ها را به دقت بررسي كرده و فقط آثار قابل قبول را منتشر كند.
پنج اما و اماهاي ديگر
۱ اما ناشران با طيف بسيار گسترده فكري و كاري، براساس كدام معيارها بايد كتاب ها را مميزي كنند؟ در شرايطي كه به اذعان همه ازجمله سعيد ابوطالب، در شرايط كنوني كه مميزي در نهادي يكدست شده و با سياست هاي روشن انجام مي شود، سليقه اي و داراي اشكالات فراوان است، چه طور مي توان از بيش از 2 هزار ناشر (گيريم 500 ناشر فعال و فكري) انتظار داشت به صورتي واحد كتاب ها را مميزي كنند؟ آيا در آن صورت، اختلاف نظرها و برخوردهاي سليقه اي چند برابر نخواهد شد؟
۲ اما به فرض عملي بودن اين شيوه، آيا حيات خصوصي و مستقل بسياري از ناشران فعال و جدي كنوني، مخدوش نمي شود؟ به اعتقاد ابوطالب و برخي ديگر، سخت گيري در ارائه مجوز نشر، راه حل بهتري است. اما آيا اين سخت گيري، عملا به معناي انتشار و تكثير كارشناسان و مميزان ارشاد در قالب مديران انتشاراتي ها نيست؟ در شرايط فعلي، دست كم ناشران با سلايق و ديدگاه هاي مختلف، آثارشان را به ارشاد مي دهند و مميزي در صورت وجود مشكل، اعمال مي شود، اما اگر ناشران به شيوه هايي سخت تر از شرايط كنوني و براساس اين معيار كه بتوانند سياست هاي ارشاد را اجرا كنند، مجوز بگيرند، عملا بخش عمده اي از آثار فعلي، براي هميشه از دور خارج مي شوند و اين يعني سرخوردگي نويسندگان آن آثار.
۳ اما با ناشران كنوني چه بايد كرد؟ دست كم نيمي از ناشران كنوني سياست هاي ارشاد را در اعمال مميزي نمي پذيرند و همگي از تأخيرهاي طولاني براي دريافت جواب، دريافت نكردن مجوز انتشار حتي براي آثاري كه پيش از اين چند بار منتشر شده اند و مواردي از اين دست، گله دارند. چه طور مي توان از آنها انتظار داشت سياست هايي را كه چندان نمي پسندند، اجرا كنند؟ و اصولا و مهم تر، آيا اين رويه، وجهه ناشر را به سطحي كه خواهي نخواهي، چندان محبوب و مطلوب نيست، تنزل نمي دهد؟ در حال حاضر و در تمام دوره هاي ارشاد، اداره كتاب حتي از اعلام نام مميزان و بررسي هاي خود پرهيز كرده است، چه طور مي توان اين وظيفه را برعهده جايي گذاشت كه خود همواره منتقد ماجرا بوده است؟
۴ اما اگر ناشران نتوانستند آن طور كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نظر دارد، مميزي را اعمال كنند، چه؟ حتما پاسخ اين خواهد بود كه گروهي نيز در ارشاد تشكيل مي شود براي نظارت بر كار ناشران. يعني همان چيزي كه الآن هست! علاوه بر اين، اختلاف معيارها و ارزش هاي وزارت ارشاد، در دوره هاي مختلف، آن چنان متغير است كه اعمال اين معيارها، تنها از عهده خود ارشاد در دوره هاي گوناگون برمي آيد. ناشر، همان ناشر است، اما آيا معيارهاي ارشاد هم همان معيارهاست؟
۵ اما جالب تر از همه اين ها، اين نكته است كه مميزي مورد نظر ناشر، همين حالا نيز اعمال مي شود. كدام ناشر است كه بدون مطالعه خود يا كارشناسانش، كتابي را تأييد كرده و به ارشاد بدهد؟ مميزي ناشر، فني، تجاري و البته اخلاقي است، اما نه براساس آن چه ارشاد مي انديشد، بلكه تفكر حاكم بر انتشاراتي و اين البته حق ناشر است كه برمبناي تفكر خود و با رعايت حد و مرزهاي قانون و عرف، كتاب انتخاب كند.
چه مي شود كرد؟
به نظر مي رسد، اهداف اصلي طرفداران نظريه ناشرمحوري در ارائه مجوز نشر، سه دسته باشد: اول، جلب مشاركت ناشران با اين هدف كه نظرات آنها نيز اعمال شده و از شكل ماجرا احساس رضايت بيشتري كنند. دوم، سبك تر كردن وظيفه ارشاد و برداشتن اين بار پرلغزش از گرده هاي آن و سوم، سياست خصوصي سازي و كمتر كردن تصدي گري دولت.
واضح است كه هر سه اين اهداف، اهدافي بسيار مثبت و ارزشمندند، اما شيوه دست يابي به آنها به دلايل گفته شده و البته دلايل ديگري كه مي توان گفت، نمي تواند ناشرمحوري باشد. با اين حال حتما با جدي تر گرفتن موضوعي كه واقعا جدي است و بررسي دقيق آن توسط مسئولان و ناشران و نويسندگان، مي توان به راه حل هاي بهتري رسيد. به عنوان مثال چرا كميته اي متشكل از نمايندگان اين سه گروه تشكيل نمي شود تا مسئله را حل كند؟ نمايندگاني كه در هر گروه هم با رأي گيري و به شيوه هاي برابر و مورد تأييد خود گروه انتخاب شوند.

كمك 175 ميليون دلاري لوكاس به دانشگاه محل تحصيل اش
ايلنا: جورج لوكاس كارگردان نامي هاليوود ، مبلغي بيش از 175 ميليون دلار ، به دانشگاهي كه در آن در رشته سينما تحصيل كرده بود ، اهداء كرد.
اين هديه نقدي كه از سوي بنياد لوكاس فيلم اهداء شده ، بزرگ ترين هديه اي است كه دانشگاه جنوب كاليفرنيا تا به حال دريافت كرده است.
لوكاس گفت كه شور فيلم و فيلم سازي در اين دانشگاه كسب كرده و تجاربش در آن جا ، مابقي شغل و حرفه اش را شكل بخشيده است.
وي در سال 1966 از اين دانشگاه فارغ التحصيل و به يكي از بزرگ ژترين فيلمسازان هاليوود تبديل شد.
هديه بزرگ لوكاس به اين دانشگاه ، ركورد قبلي را كه 120 ميليون دلار و مربوط به سال 1993 بود ، شكست. اين مبلغ را والتر آننبرگ اهدا كرده بود.
مقداري از مبلغ اهدايي لوكاس ، صرف ساخت خانه هنر جديدي براي مدرسه سينماي اين دانشگاه مي شود و 100 ميليون دلار باقيمانده وقف مدرسه خواهد شد.لوكاس درباره اقدام جديدش گفت: از حاميان آموزش در تمامي سطوح بوده و جوانان را تشويق مي كند كه آرزوهايشان را از طريق آموزش دنبال كنند.
وي همچنين افزود: بسيار علاقه ژمندم كه در روند تربيت آينده فيلمسازان ، به اين دانشگاه كمك كنم.

آغاز جشنواره موسيقي دفاع مقدس
نواي حماسي خراسان، لرستان،
خوزستان و سيستان و بلوچستان طنين انداخت
فارس: جشنواره موسيقي حماسي به همت موسسه نغمه شهر به مناسبت هفته دفاع مقدس با همكاري فرهنگسراي پايداري در سه فرهنگسرا برگزار مي شود.
در اين جشنواره كه با هدف معرفي آثار ارزشمند موسيقي حماسي دفاع مقدس، ارايه واجراي موسيقي هاي متعدد و متفاوت وايجاد و ترسيم شور و حال، حماسه آفريني و وطن دوستي ايرانيان برگزار مي شود،گروه هاي محلي ايران شامل استان هاي خراسان ،آذربايجان، خوزستان،سيستان و بلوچستان و لرستان به اجراي موسيقي حماسي مي پردازند.
سيدعباس سجادي مدير عامل مؤسسه نغمه شهر در خصوص برگزاري اين جشنواره گفت: حماسه وعرق ميهن پرستي درهر زمينه اي انسان را به شور و شعف و در عين حال غرور و ايستادگي و استقامت وا مي دارد و از آنجايي كه موسيقي حماسي با سال هاي دفاع مقدس پيوند خورده است بديهي است وقتي سخن از موسيقي حماسي به ميان مي آيد،همراه با اين واژه دليري، سلحشوري،شجاعت و رشادت مردان و زنان اين مرز و بوم تداعي مي شود.
وي همچنين در ادامه به نقش موسيقي حماسي در نبردها و جنگاوري هاي ايران اشاره كرد و افزود: موسيقي حماسي از ديرباز در اقوام مختلف ايران زمين جايگاه ويژه اي داشته و همواره در جنگاوري  و سلحشوري دليران ايراني نقش مهمي را ايفا نموده است .
لازم به ذكر است: جشنواره موسيقي حماسي از 30 شهريور آغاز شده و تا 2 مهر در فرهنگسراهاي اقوام،خانواده، و هنر ادامه خواهد داشت كه در اختتاميه اين جشنواره از 5 هنرمند درعرصه موسيقي حماسي اقوام و 10 پديد آورنده موسيقي دفاع مقدس در فرهنگسراي هنر تجليل خواهد شد.

مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس:
امسال سينماي دفاع مقدس وضع بهتري دارد
007059.jpg
ايسنا: مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس معتقد است: امسال سينماي دفاع مقدس وضعيت بهتري نسبت به گذشته دارد و بعد از چند سال فترت شاهد شكوفايي مجدد اين عرصه خواهيم بود.
محمدرضا شرف الدين در آستانه هفته دفاع مقدس از فيلمهاي ميم مثل مادر ساخته رسول ملاقلي پور و سنگ كاغذ قيچي به كارگرداني سعيد سهيلي به عنوان دو فيلم آماده نمايش در زمينه دفاع مقدس نام برد و گفت: دو فيلم نيز از آرش معيريان و كيومرث پوراحمد در حال توليد  هستند كه قطعا در اين ژانر فيلمهاي موثري هستند و ما در جشنواره فيلم فجر امسال شاهد آثار بهتري خواهيم بود .
وي حمايت هاي صورت گرفته از سينماي دفاع مقدس را بسيار اميدواركننده دانست و در ادامه از سازمان ها و ارگان ها مخصوصا مجلس شوراي اسلامي خواست كه به كمك سينماي دفاع مقدس بيايند.وي گفت: ما بايد به اين فرهنگ به عنوان يك فرهنگ دفاع ملي توجه كنيم و عنايت داشته باشيم آنچه طي 8 سال كشور ما را درمقابل يك اتحاد ناميمون قدرت هاي بزرگ حفظ كرد و مي تواند در ادامه كشور مارا بيمه كند همين موضوع است .
شرف الدين تصريح كرد: حتي اگر ما فيلم هايمان را صرفا از نگاه يك سرگرمي ببينيم مطمئنا فرهنگ سازي و فرهنگ دفاع را تبليغ و فراگير خواهد كرد.وي مهم ترين عنصر براي جامعه را فرهنگ و روحيه دفاعي دانست و گفت: لازم است بخشي از بودجه دفاعي كشور صرف فرهنگ دفاعي شود و از مجلس تقاضا داريم بودجه مستقلي را به فرهنگ دفاعي اختصاص دهند كه بخش عمده آن متعلق به سينماي دفاع مقدس باشد.

محمدرضا سرشار:
بوف كور را نقد فني كردم
فارس: محمدرضا سرشار گفت: نقد داستان بلند بوف كور اثر صادق هدايت را نوشته ام كه در قالب يك كتاب اوايل سال آينده منتشر مي شود.
محمدرضا سرشار -داستان نويس و منتقد ادبي- اظهار داشت: صادق هدايت حدود 34 داستان كوتاه نوشته كه بعضي از  آنها خيلي كوتاه است.او دو داستان بلند دارد كه يكي حاجي آقا و ديگري بوف كور است. وي افزود: حاجي آقا به اقرار حتي دوستان صاحب نظر هدايت داستان بسيار ضعيفي است.
عمده شهرت صادق هدايت به خاطر داستان بوف كور اوست.در واقع چه در داخل و چه در خارج عمده مانور دوستان هدايت روي اين اثر است.
سرشار ادامه داد: اين اثر، در حدود 70 سالي كه از انتشارش مي گذرد، نقدهاي بسيار زيادي شده است كه اغلب اين نقدها جنبه توصيفي و تحسيني دارد.
من نقدي را نخواندم كه ساختار و محتواي بوف كور را واقعا نقد كند. اين نقدها با قصد ستايش و تجليل از بوف كور نوشته شده است.اين نويسنده اضافه كرد: من سعي كرده ام با يك نگاه فني به ساختار اثر و عناصر داستاني  بوف كور نگاه كنم و هم منابع مورد استفاده هدايت را در نوشتن بوف كور نشان بدهم و هم درونمايه را مورد بررسي قرار بدهم.

.

اخباركوتاه
برگزيدگان نمايش درماني
چهارمين جشنواره نمايش درماني جانبازان در سالن كاردرماني بيمارستان روانپزشكي سعادت آباد به كار خود پايان داد. در اين مراسم كه باحضور جمعي از فعالان حوزه هنر و درمان برگزار شد، در بخش نمايشهاي صحنه اي جانبازان، مسعود ذوالفقارزاده، صباح شكوفيان، علي اصغر حسين طايفه و مجيد قندهاري نژاد لوح تقدير، تنديس و هديه جشنواره را دريافت كردند. در اين بخش همچنين از احسان مالمير با تنديس و هديه جشنواره تقدير به عمل آمد.
نمايشگاه عكس
نمايشگاه عكس و نمايش كوري به كارگرداني منيژه محامدي در سالن انتظار تالار اصلي برگزار مي شود.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، در اين نمايشگاه 70 قطعه عكس از مسعود پاكدل و زهرا مصفا در ابعاد 45در۳۰ در معرض ديد علاقمندان قرار مي گيرد. لازم به ذكر است نمايش كوري از يكشنبه دوم مهرماه در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي رود.
كارت مخصوص خبرنگاران
كارتهاي مخصوص خبرنگاران براي حضوردر سينماها توسط روابط عمومي معاونت امور سينمايي صادر مي شود.سيد احد ميكائيل زاده گفت: در اين طرح كه با هدف تعامل ميان خبرنگاران و منتقدان با سينماي ايران صورت مي گيرد كارتهاي ويژه اي طراحي شده است كه با ارائه  اين كارت اصحاب رسانه و مطبوعات مي توانند به راحتي و بدون مشكل در تمامي سينماها حضور پيدا كنند.
هر سال 12 فيلم براي خدا
شركت فوكس فيت كه يكي از بزرگ ترين استوديوهاي هاليوود را در اختيار دارد اعلام كرد خواهان ساختن فيلم هايي با مضمون اعتقاد به خداست.يكي از مديران اين شركت گفته است: تأسيس اين شركت در پاسخ به نيازهاي مخاطبانمان بوده است.اين شركت هر سال، حداقل دوازده فيلم با مضامين ديني مي سازد.
كنسرت كامكارها در تالار كشور
گروه موسيقي كامكارها به سرپرستي هوشنگ كامكار از 18 تا 21 آبان در تالار بزرگ كشور كنسرت برگزار مي كند. اين كنسرت به دو زبان فارسي و كردي است كه در هر بخش شش قطعه جديد اجرا مي شود. درآمد شب آخر اجراي اين گروه به بيماران سرطاني (مؤسسه محك) اختصاص مي يابد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |