شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۱ - Sep 23, 2006
رئيس جمهوري پس از سفري 10 روزه به ايران بازگشت
ديدگاههاي احمدي نژاد درباره تعليق
غني سازي و رابطه با آمريكا
احمدي نژاد: هيچ چيز براي مخفي كردن نداريم. ايران نياز به بمب اتم ندارد
007128.jpg
گروه سياسي رئيس جمهوري پس از سفري 10 روزه و حضور در اجلاس سران غيرمتعهدها در كوبا و تحويل گرفتن رياست اجلاس گروه 15 و ديدار رسمي از ونزوئلا و دريافت بالاترين نشان دولتي از رئيس جمهوري اين كشور و همچنين حضور در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك و چند ديدار و سخنراني، شب گذشته به تهران بازگشت. محمود احمدي نژاد در نيويورك پس از سخنراني در مجمع عمومي، پنج شنبه گذشته در كنفرانسي خبري حاضر شد و به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ داد. رئيس جمهوري ديداري 90 دقيقه اي با شوراي راهبردي روابط خارجي آمريكا داشت و پس از آن با رهبران اسلامي آمريكا و همچنين برخي رهبران يهودي مخالف با رژيم صهيونيستي ديدار و گفتگو كرد.
كنفرانس خبري
احمدي نژاد در كنفرانس خبري خود تصريح كرد ايران اهل زورگويي نيست و زير بار زور نخواهد رفت. به گزارش ايرنا از نيويورك، در جلسه خبري مزبور كه حدود 200 خبرنگار در آن شركت داشتند، درباره تمامي مواضع مهم جمهوري اسلامي از وضعيت لبنان گرفته تا برنامه هسته اي پرسش مطرح شد و احمدي نژاد با حضور مشاور ارشد خود، مجتبي هاشمي ثمره در سمت چپ و نماينده ايران در سازمان ملل، محمدجواد ظر يف در سمت راست خود، به صحبت هاي خبرنگاران پاسخ گفت. احمدي نژاد درباره پرونده هسته اي گفت: اين موضوع يك بهانه سياسي است و 27 سال است آمريكايي ها با پيشرفت  ما مخالف هستند و حتي هواپيماي مسافربري به ما نمي دهند. رئيس جمهوري اظهار كرد: ملت ايران به هيچ كشوري تجاوز نكرده، ادعاي ارضي هم ندارد و ما دوستدار همه ملت  ها هستيم و حتي در جريان توفان كاترينا اعلام آمادگي براي كمك كرديم.
احمدي نژاد گفت: مي گويند احمدي نژاد ضديهود است اما من ضد يهود نيستم.
وي در پاسخ به پرسشي كه چرا به ايران با مخفي كردن 18 سال فعاليت هسته اي بايد اطمينان و اعتماد كرد، گفت: اين هم خبر و ادعاهاي دولت آمريكاست. برنامه ما آشكار است و هيچ چيز براي مخفي كردن نداريم. ايران نياز به بمب اتم ندارد.
همچنين احمد ي نژاد موضع جمهوري اسلامي درباره لبنان را مورد بررسي قرار داد و گفت: ما از همه كساني كه دفاع مشروع مي كنند، حمايت مي كنيم و موضع ما در لبنان كاملا مشخص است. احمدي نژاد درباره دولت و ملت آمريكا گفت : ما همه ملت ها را دوست داريم و هيچ گاه با ملت آمريكا مشكلي نداشته ايم. ملت آمريكا مانند بقيه ملت ها صلح طلب و عدالت طلب است.  
از رئيس جمهور درباره تعليق پرسش شد كه در پاسخ گفت: تضميني براي اجراي تعهدات مهم است. ما با آمريكا قرارداد داشتيم اما يك طرفه لغو كرد. بايد مطمئن باشيم تعهداتي كه به ما مي دهد با پشتوانه است و تضمين اجرايي دارد. اما در مورد تعليق، گفته ايم كه در شرايط عادلانه مذاكره مي كنيم و در زمان خود اعلام مي كنيم. تعليق مشكل را حل نمي كند، مشكل در جاي ديگر است. احمدي نژاد گفت: آنان [آمريكا] بايد ديدگاه خود را در برخورد با ملت ايران تغيير دهند.رئيس جمهوري درباره مسائل فلسطين گفت: صهيونيست ها يهودي نيستند و اين يك دروغ بزرگ است چرا كه حضرت موسي (ع) مخالف جنگ، اشغال و آواره كردن انسان ها بود.
ديدار با مقامات رسمي
محمود احمدي نژاد در حاشيه سخنراني خود در سازمان ملل با برخي  مقامات رسمي نيز ديدار و گفتگو كرد. وي در ديدار با اميل لحود، همتاي لبناني خود مقاومت لبنان در برابر اسرائيل را ستود و گفت: لبنان باعث شد افسانه شكست ناپذيري رژيم صهيونيستي فروريزد. وي بار ديگر آمادگي تهران را براي كمك به بازسازي لبنان اعلام كرد. احمدي نژاد همچنين با جلال طالباني، رئيس جمهوري عراق ديدار كرد.
احمدي نژاد در اين ديدار به پيوندهاي محكم و برادرانه ميان عراق و ايران اشاره كرد و افزود: خوشحاليم كه دوران سياه گذشته عراق در روابط دو كشور سپري شده و امروز بهترين شرايط براي توسعه همكاري ها در همه زمينه ها به وجود آمده است.احمدي نژاد در ادامه با رومانوپرودي، نخست وزير ايتاليا و نيز ميخائيل ساكاشويلي رئيس جمهوري گرجستان ديدار و گفتگو كرد.
ديدار با رهبران اسلامي آمريكا
محمود احمدي نژاد همچنين پنج شنبه گذشته با رهبران اسلامي آمريكا ديدار كرد و گفت: هدف نهايي همه پيامبران تاسيس جامعه جهاني سرشار از خداپرستي، توحيد و عدالت است. وي در ادامه افزود: حتي در آمريكا هم آمادگي براي دريافت اسلام ناب وجود دارد كه پيام آن با فطرت و دل ها سر و كار دارد.
ديدار با رهبران يهودي مخالف
رژيم صهيونيستي
گروهي از رهبران يهودي مخالف رژيم صهيونيستي در ديدار با محمود احمدي نژاد در نيويورك به او هديه اي به پاس قدرداني و تفكيك صهيونيست ها از يهوديان، تقديم كردند. رئيس جمهوري در اين ديدار گفت: ما يهوديان را مي شناسيم، آنان افرادي مؤمن هستند و امكان ندارد فردي پيرو انبيا باشد و در مسير حركت نكند. از جزئيات حضور 90 دقيقه اي احمدي نژاد در شوراي روابط خارجي آمريكا خبري رسمي منتشر نشده است.

اعلام آمادگي مجلس براي گسترش همكاري با شوراها
گروه سياسي - پس از آنكه شوراي نگهبان نظارت بر انتخابات شوراها را نپذيرفت، مجلس هفتم در اولين گام جدي نظارتي خود، نظارت بر سومين دور انتخابات شوراها را به زودي آغاز خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري غلامعلي حداد عادل در همايش مشترك رؤساي شوراها و شهرداران مراكز استانها با تأكيد بر اين كه نگاه مجلس به شوراها نگاه مثبتي است خاطرنشان كرد: مجلس شوراها را از جنس خود و شوراها نيز مجلس را از جنس خود مي داند لذا هيچ دليلي وجود ندارد كه مجلس بخواهد شوراها را تضعيف كند. بنا بر اين مجلس آماده است تا ضمن كمك به شوراها جايگاهي را براي لوايح شوراي عالي استانها در كنار لوايح دولت و طرح هاي نمايندگان ايجاد كند.
وي انتخابات دور دوم شوراها را نقطه عطفي در فضاي سياسي كشور دانست و افزود: آن چه در دور دوم پيش آمد برخلاف انتظار كساني بود كه در عرصه سياسي، فعال بودند، زيرا مردم با انتخاب خود راه ديگري را نشان دادند.
وي افزود: مردم در اين دوره از انتخابات شوراها به فعالان سياسي پيام دادند كه جنجال، دعوا، ستيزه جويي و ايجاد تنش كافي است. بنا بر اين؛ اين راه را در مجلس هفتم ادامه دادند و گام سوم را در انتخابات رياست جمهوري با برگزيدن فردي منتخب از شوراي بزرگي از خانواده شوراها برداشتند.
باهنر: نگراني درباره انتخابات شوراها وجود ندارد
ايسنا: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به همزماني برگزارشدن انتخابات و اثرات مثبت اين همزماني گفت: اين مساله ارتباطي به نگراني هايي كه برخي احزاب عنوان مي كنند، ندارد. بحث هم خط بودن ناظر و مجري انتخابات شوراها و خبرگان هم مساله  ديگري است كه ارتباطي به قضيه ندارد. محمدرضا باهنر، نظارت مجلس بر انتخابات شوراها را جزو حقوق قانوني آن دانست و گفت: تصور نمي كنم در انتخابات شوراها نگراني وجود داشته باشد مگر آن كه افرادي پيدا شوند كه مثلا فساد مالي، اخلاقي و اجتماعي داشته باشند. فعلا در انتخابات شوراها كسي دنبال بحث ها و مواضع سياسي نيست. حتي در انتخابات خبرگان نيز اين گونه نيست.

هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
براي مذاكره بدون پيش شرط درباره همه چيز آماده ايم
گروه سياسي - هاشمي رفسنجاني با بيان اين نكته كه آمريكايي ها پرونده هسته اي ايران را بهانه قرار داده اند، گفت: ما بارها اعلام كرده ايم كه آماده مذاكره بدون پيش شرط درباره همه چيز هستيم.
وي افزود: آنها اين پيش شرط را گذاشته اند كه اول ايران به خواسته آنها مبني بر تعليق پاسخ بدهد و بعد مذاكره آغاز شود.
هاشمي رفسنجاني پيش شرط تعليق را مسخره خواند و خطاب به آمريكايي ها گفت: اين چه شرطي است كه مطرح مي كنيد، اگر ما تعليق را انجام دهيم پس بر سر چه چيزي مذاكره كنيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: اين بهانه جويي ها و خط و نشان كشيدن ها و تهديدهاي صريح و ضمني و بحث تحريم و تخريب ، قابل قبول نيست.
هاشمي رفسنجاني كه در جمع نمازگزاران اين هفته نماز جمعه تهران سخن مي گفت، با اشاره به اظهارات پاپ با بيان اين نكته كه در اين سالها، بيشتر بحث گفت و گوي اديان مطرح شده است، خاطرنشان كرد كه اين اظهارات ممكن است تاثير بدي در روابط اديان داشته باشد.
خطيب جمعه تهران تصريح كرد: اينكه كسي خيال كند ، اسلام با خشونت و شمشير و جنگ جلو رفته است ، ظلم به تاريخ بشريت است.
وي بخش زيادي از خطبه دوم خود را به بيان خاطراتي از دوران دفاع مقدس اختصاص داد و با بيان اينكه بعد از فتح خرمشهر بحثهايي در خصوص ادامه يا عدم ادامه جنگ پيش آمد، خاطرنشان كرد كه امام خميني(ره) موافق ورود نيروهاي ايراني به خاك عراق نبودند.

آغاز هفته دفاع مقدس با رژه نيروهاي مسلح
عكس: جواد گلزار
007119.jpg
گروه سياسي - صبح ديروز در نخستين روز هفته  دفاع مقدس رژه  نيروهاي مسلح با حضور پرويز داوودي و جمعي از فرماندهان ارتش، سپاه، بسيج و نيروي انتظامي در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) برگزار شد.
معاون اول رئيس جمهور كه در غياب محمود احمدي نژاد در مراسم رژه هفته دفاع مقدس حضور يافته بود، با بيان اين كه نيروهاي مسلح ما امروز بيش از هر زمان ديگري داراي اقتدار هستند و در اوج آمادگي به سر مي برند گفت: با توجه به آمادگي نيروهاي مسلح ما هر تجاوزگري بايد فكر تجاوز به ايران را از مغزش بيرون كند
چرا كه عشق به دفاع از ميهن و فداكاري و مقاومت و قدرت در نيروهاي مسلح ما به حدي است كه به راحتي متجاوزان را سر جاي خود مي نشانند و مانند صاعقه مي توانند بر سر دشمن متجاوز فرود بيايند و او را نابود كنند و اينها همه دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي است.
در اين رژه آخرين تجهيزات و دستاوردهاي سلاح هاي جديد نيروهاي مسلح ايران، انواع موشك ها، توپ ها و تانك ها كه غالبا توسط صنايع دفاعي كشورمان ساخته شده به نمايش گذاشته شد.
به گزارش فارس، امير سرلشگر صالحي فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي نيز در سخناني پيش از خطبه هاي ديروز نماز جمعه تهران با بيان همكاري هاي متعدد غرب با رژيم عراق اعم از نظامي، امنيتي، تسليحاتي و اطلاعاتي اظهار داشت: جنگ بدترين حلقه بي دانشي است اما دفاع زيباترين و ارزشمندترين گونه انساني در مقابل تهاجم است و به همين خاطر است كه مدافع جان و مال را در صورت كشته شدن شهيد در راه خدا مي دانند.

رهبر معظم انقلاب :
هر تهديد عملي و يا تجاوزي
براي متجاوز به شدت گران تمام خواهد شد
007131.jpg
گروه سياسي - آيت الله خامنه اي در بازديد از نمايشگاه تحقيقات و جهاد خودكفايي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران فرمودند: اقتدار و توان نيروهاي مسلح بايد در سطحي باشد كه دشمن هيچگاه احساس طمع نكند.
آيت الله خامنه اي، رهبر انقلاب اسلامي، صبح پنج شنبه از نمايشگاه تحقيقات و جهاد خودكفايي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در محل دانشگاه علوم دريايي امام خميني نوشهر بازديد كردند.
در اين نمايشگاه نتيجه تحقيقات و دستاوردهاي علمي متخصصان صنايع دفاع و نيروي دريايي در بخش هاي مربوط به شناورهاي سطحي، زيرسطحي، هواپيماهاي بدون سرنشين، سامانه هاي موشكي و ليزري، ساخت قطعات و تجهيزات فني، توپ هاي پيشرفته و بومي شده فجر 27، سامانه هاي كشف، رد گيري و انهدام موشك ها و سامانه هاي راداري به نمايش گذاشته شده بود.
فرمانده كل قوا سپس در جمع فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي ايران با قدرداني از پيشرفت ها و دستاوردهاي نيروي دريايي ارتش و همت، تلاش و برنامه ريزي فرماندهان اين نيرو تاكيد كردند: دانشگاه هاي ارتش به لحاظ حضور دانشجويان جوان، پر اميد و با استعداد بسيار حائز اهميت هستند و بايد ارتقاء بيش از پيش سطح آموزش ها همواره مد نظر باشد.ايشان بسياري از فرماندهان كنوني ارتش در رده هاي مختلف را تربيت شدگان نظام جمهوري اسلامي دانستند و افزودند: دانشجويان دانشگاه هاي ارتش همچون محرك هاي پرقدرتي هستند كه اگر داده هاي مناسب به آنان داده شود، فرآورده هاي شگفت انگيزي به دست خواهد آمد.
آيت الله خامنه اي ضمن تاكيد بر لزوم افزايش روز افزون اقتدار نظامي نيروهاي مسلح خاطرنشان كردند: در دنياي امروز به دليل سلطه قدرت هاي زورگو و چشم طمع آنان به منافع ديگر كشورها بايد اقتدار و توان نيروهاي مسلح در سطحي باشد كه دشمن هيچگاه احساس طمع نكند.
فرمانده كل قوا، ادعاي صلح طلبي برخي كشورهاي غربي را فريب و دروغي آشكار خواندند و با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران هيچگاه به دنبال تعرض به ديگران نيست، تصريح كردند: آمادگي نيروهاي مسلح كشور اكنون به گونه اي است كه پاسخ آنها به هر تهديد عملي و يا تجاوزي، براي متجاوز به شدت گران خواهد بود و قطعا موجب شكست او خواهد شد.

نمازگزاران تهراني خواستار شدند
پاپ بايد رسماً عذرخواهي كند
007125.jpg
گروه سياسي نمازگزاران تهراني ظهر ديروز پس از اقامه نماز جمعه تهران با برپايي راهپيمايي به سخنان موهن پاپ اعتراض و بر لزوم عذرخواهي هرچه سريع تر رهبر كاتوليك ها از جهان اسلام تاكيد كردند.محمدرضا باهنر به عنوان سخنران ويژه اين تجمع با تشكر از اعتراض به موقع ملت ايران و همچنين جهان اسلام اظهار داشت: بازهم از جناب آقاي پاپ مي خواهيم كه رسما از اين اشتباه شان عذرخواهي كنند تا علاوه بر آن تلاش مشتركي را براي گفت وگوي اديان الهي آغاز كنيم. تجمع و تظاهرات اعتراض آميز عليه سخنان پاپ درخصوص اسلام در ديگر شهرهاي كشورمان نيز پس از پايان نمازهاي جمعه برگزار شد. اين اعتراضات همزمان در ديگر كشورهاي اسلامي نيز انجام شد.

بلاتكليفي لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران
گروه سياسي- پس از شبهات و انتقادات فراوان كه از سوي تعداد زيادي از ايثارگران نسبت به مصوبه اخير مجلس وارد شد، سرانجام شوراي نگهبان به دليل نبود مدرك مستند مبني بر استرداد لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران از سوي دولت، اين لايحه را به مجلس عودت داد. به گفته حميدرضا حاجي بابايي پس از آنكه دولت طي نامه اي مكتوب به مجلس، پيش از تصويب لايحه مذكور درخواست استرداد لايحه را داشته و پس از آن به صورت شفاهي اعلام كرده كه اين استرداد را پس مي گيرد شوراي نگهبان بر اين باور است كه به دليل موجود نبودن مدرك مستند، دولت بايد طي نامه اي تقاضاي استرداد خود را پس بگيرد و يا مجلس به استرداد رأي منفي بدهد. اين عضو هيات رئيسه افزود: هيات رئيسه مجلس يك شنبه در اين خصوص تصميم خواهد گرفت. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين اين هفته پس از پايان دو هفته تعطيلات تابستاني و به دنبال عدم صدور ويزا براي هيأت همراه رئيس جمهور براي ورود به آمريكا، طرح الزام بازرسي و انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور را بررسي خواهند كرد.
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم روز سه شنبه طرح استاني شدن حوزه هاي انتخابيه مجلس، اعاده شده از شوراي نگهبان را بررسي مي كند.

آيت الله العظمي بهجت:
هدف دشمن محو دين اسلام از سراسر دنياست
007134.jpg
ايسنا: آيت الله العظمي  بهجت همانند ديگر مراجع تقليد در پايان درس خارج فقه خود، اظهارات اخير پاپ را درباره دين اسلام و مفهوم جهاد محكوم كرد.
آيت الله العظمي  بهجت اظهار داشت: اگر دشمنان در نقطه اي از جهان، حكومت را در اختيار صهيونيست ها قرار مي دهند، هدف شان محو دين اسلام از سراسر دنياست. ايشان افزود: اهانت كنندگان به اديان الهي، نه نصراني و نه يهودي اند، بلكه در عمل با همه اديان مخالف بوده و هيچ گاه به گسترش اسلام راضي نخواهند بود.حضرت آيت الله بهجت با اشاره به شيطنت هاي دشمنان در مقابله با موج اسلامي خواهي و بيداري مسلمانان تأكيد كرد: ايجاد شبهات اعتقادي، تفرقه بين اقوام و مذاهب مختلف به ويژه شيعه و سني از ديگر راه كارهاي مورد استفاده آنان در جهت رسيدن به اهداف شوم و پليد خود است. ايشان خاطرنشان كرد: كساني كه اصول اسلامي را انكار مي كنند و حقايق الهي و معارف ديني را ناديده مي گيرند و هدفي غير از دنيا داري و زورمداري ندارند، از انسانيت به دورند.

مديركل انتخابات وزارت كشور خبر داد:
احتمال كاهش چند ميليوني واجدان رأي دادن
ايسنا: مدير كل دفتر انتخاباتي وزارت كشور از احتمال كاهش سه تا چهار ميليوني واجدان قانوني رأي دادن در سه انتخابات آتي خبرگان، شوراي شهر و ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي خبر داد. علي اصغر كارانديش، تعداد واجدان شرايط اعلام شده از سوي مركز آمار ايران براي شركت در انتخابات آتي را  ۴۹ ميليون و  ۸۰۰ هزار نفر اعلام كرد و افزود: بر اساس اين آمار كليه متولدان  ۲۴‎/۹‎/۱۳۷۰ و قبل از آن كه شامل كليه افراد  ۱۵ سال به بالا مي شود، مي توانند در انتخابات آتي شركت كنند.
وي در ادامه با يادآوري اين كه با وجود اين آمار، تعدادي از اين واجدان شرايط به دليل منع قانوني نمي توانند در انتخابات شركت كنند، اظهار داشت: از آن جا كه در سه انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا، خبرگان و مجلس شوراي اسلامي شعبه اي براي اخذ رأي در خارج از كشور داير نمي شود، ايرانيان مقيم خارج از كشور و ايرانياني كه در زمان انتخابات در سفر خارج از كشور بسر مي برند، نمي توانند در انتخابات  ۲۴ آذرماه شركت كنند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |