شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۱ - Sep 23, 2006
در دانشگاه آزاد اسلامي
دانشجويان معلول رايگان ثبت نام مي شوند
گروه اجتماعي مينا شهني: دانشجويان معلول تحت پوشش بهزيستي رايگان ثبت نام مي شوند.
براساس ماده 8 قانون جامع حمايت از حقوق معلولان از سال گذشته شهريه اين دسته از دانشجويان توسط سازمان بهزيستي كشور پرداخت مي شود.
سال گذشته و در اولين تجربه اين اقدام برخي ناهماهنگي هاي رخ داده ميان دستگاه هاي اجرايي سبب شد تا برخي مراكز تحصيلي با مشكلاتي روبه رو شوند. در همين راستا مديركل دفتر تسهيلات اعتباري دانشگاه آزاد با اشاره به مشكلات پيش آمده در اين زمينه از گرفتن تعهد از دانشجويان معلول براي ثبت نام در سال جاري تحصيلي خبر داد. سدهي با اشاره به حضور 2 هزار دانشجوي معلول كه در مراكز مختلف دانشگاه آزاد اسلامي تحصيل مي كنند افزود: شهريه نيم سال نخست 84 85 اين دانشجويان پس از هشت ماه پرداخت شد و شهريه نيم سال دوم سال تحصيلي گذشته آنان كه حدود 8 ميليارد ريال است هنوز پرداخت نشده است. اما ابوالحسن فقيه رئيس سازمان بهزيستي كل كشور در اين باره گفت: مشكل ثبت نام رايگان دانشجويان معلول برطرف شده است و اين دانشجويان در سال جاري با مشكل خاصي براي ثبت نام روبه رو نخواهند شد.
وي درباره نحوه پرداخت شهريه دانشجويان توسط سازمان بهزيستي افزود: تمامي واحدهاي دانشگاه آزاد پس از انجام مراحل ثبت نام دانشجويان معلول هزينه اين دانشجويان را اعلام خواهند كرد و سازمان بهزيستي تمامي هزينه مطرح شده را يك جا پرداخت خواهد كرد. رئيس سازمان بهزيستي در توضيح مشكلات سال گذشته گفت: سال گذشته به دليل اين كه تجربه اول بود زمان صرف شده بيش از پيش بيني سازمان بهزيستي و دانشگاه آزاد اسلامي بود. اما امسال با برنامه ريزي ها و هماهنگي هاي به عمل آمده شاهد بروز اين مشكلات نخواهيم بود. فقيه افزود: سال گذشته هزينه ثبت نام اين گروه يك ميليارد تومان بود كه اين مبلغ در سال جاري به يك ميليارد و سيصد ميليون تومان رسيده است كه پس از اعلام اسامي و هزينه از سوي دانشگاه آزاد اسلامي مبلغ تعيين شده به حساب دانشگاه آزاد واريز مي شود.

كاهش قيمت مواد مخدر در استان تهران!
007086.jpg
ايلنا: قيمت مواد مخدر در سطح استان تهران در سال هاي اخير كاهش قابل ملاحظه اي داشته است.
عبدالله روشن، معاون سياسي- امنيتي استانداري تهران، با اعلام اين خبر گفت: در 6 ماهه اول سال جاري، كشفيات مواد مخدر 110 درصد افزايش يافته و عمده كشفيات در باراندازها و مسيرهاي اصلي صورت گرفته است. وي افزود: 80 درصد كشفيات امسال استان، مربوط به باندهاي بزرگ قاچاق بوده و تهران در بحث كشفيات در استان مقام اول را دارد.
روشن تصريح كرد: قيمت خرده فروشي مواد روان گردان مانند قرص ژهاي اكس در كشور هلند بين 7 تا 12 دلار است؛ اما قيمت اين مواد در تهران حدود يك هزار تا 2 هزار تومان است. به گفته وي، قيمت كراك در سال هاي اخير از كيلويي 35 ميليون تومان به 6 ميليون تومان و قيمت هر كيلو شيشه از 12 ميليون تومان به 6 ميليون تومان كاهش يافته است. وي با اشاره به اينكه 5/2 ميليون دانش آموز در استان تهران تحصيل ميكنند، تصريح كرد: در سال گذشته، تنها 67 ميليون تومان به بحث پيشگيري در آموزش و پرورش اختصاص يافت كه با اختصاص اين بودجه محدود، در اجراي برنامه ژهاي مدارس موفق نبوده ايم.
روشن گفت: معتادان پرخطر در تهران جمع ژآوري مي ژشوند و بدون آنكه اعتباري براي بيمارستان ژها در نظر گرفته شده باشد، به مراكز درماني اعزام مي ژشوند. معاون سياسي- امنيتي استانداري تهران افزود:  ژبا توجه به ناهماهنگي ميان دستگاه ژها، بودجه ژهاي مبارزه با مواد مخدر نامناسب توزيع مي ژشود، زيرا شوراي هماهنگي، قدرت و مديريت لازم براي توزيع اعتبار را ندارد. وي تصريح كرد: در سال جاري، هيچ كمك و حمايتي از تشكل ژهاي غيردولتي و مردم ژمدار فعال در امر مبارزه با مواد مخدر نشده است، در حالي كه بيش از 80 تشكل در اين زمينه فعال هستند و تاكنون اقدامات موثري را انجام داده ژاند.

توزيع يك ميليون دهان شويه با اولويت
توزيع بين دانش آموزان مناطق محروم
007083.jpg
ايسنا: مديركل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت همزمان با بازگشايي مدارس از توزيع يك ميليون مسواك با اولويت توزيع بين دانش آموزان كلاس اول ابتدايي مدارس مناطق محروم در اول مهر خبر داد. دكتر وردي گفت: دهان شويه نيز بر اساس ميزان كمبود فلورايد آب مناطق در سطح مدارس توزيع مي شود، همچنين كارت سلامت دهان و دندان جهت ارزيابي وضعيت اوليه دهان و دندان كودكان زير 12 سال در دست تهيه و توزيع است.
وي تامين مسواك مورد نياز از توليد داخل را از دلايل تاخير در توزيع آن برشمرد و يادآور شد: خريد 20 هزار تيوپ فيشورسيلانت از محل درآمد عمومي وزارت بهداشت براي دانش آموزان مقطع ابتدايي در دستور كار قرار دارد كه در آينده اين خدمات با اولويت مناطق محروم در مراكز بهداشتي - درماني ارايه مي شود.
وردي گفت: دانش آموزان ايراني زير 12 سال بيش از 10 ميليون و 500 هزار دندان پوسيده دارند.
مديركل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در ادامه از برگزاري جشن مسواك با همكاري وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در سال تحصيلي جديد خبر داد و گفت: بالغ بر 30 مركز ارايه خدمات پيشگيري و درمان دهان و دندان در كشور راه اندازي شد كه در اين مراكز به طور غير مستقيم خدمات بيمه اي دندانپزشكي با تعرفه دولتي 30 درصد به دانش آموزان 6 تا 12 سال ارايه مي شود حال آن كه اين تعرفه در مناطق محروم صفر درصد است.

حجم مطالبات غيرمتعارف
از دستگاه قضائي افزايش يافته است
گروه اجتماعي حجم مطالبات و انتظارات غيرمتعارف و نامعقول از دستگاه قضائي افزايش يافته است.
آيت الله هاشمي شاهرودي ضمن بيان اين مطلب در همايش رؤساي دادگستري ها و دادستاني هاي مراكز استان، اطلاع رساني شفاف، هوشمندانه و آگاهانه را در راستاي نشان دادن حجم پرونده هاي ورودي دادگستري يك اصل اساسي دانسته و بر بيان مشكلات اين عرصه تأكيد كرد.
رئيس قوه قضائيه نشان دادن اين موضوع كه منشاء اختلافات و دعواها ماهيت خارج از دستگاه قضائي دارد و متأسفانه به علت عدم بيان آنها حجم مطالبات و انتظارات غيرمتعارف و نامعقول از دستگاه قضائيه افزايش يافته است را از مسائل مهم عنوان كرده و خواستار بيان اين مسائل به مردم و روشنگري از سوي قضات و مسئولان دستگاه قضائي در استان ها شد. وي گفت: چنانچه بنده يا ديگر مسئولان قضائي در تهران اين مسائل را تشريح و تبيين كنيم ممكن است براي بخش هاي ديگر نظام يا حتي مردم شبهه به وجود آيد كه قصد توجيه مشكلات را داريم اما اطلاع رساني از طريق پرونده ها با نشان دادن موضوع پرونده واختلافي كه در هر سطحي اعم از دولتي يا غيردولتي بروز كرده و مشكلات و انتظارات آن برخلاف واقع به دستگاه قضائي منتقل شده، اذهان عمومي را روشن و فشار را از گروه قضات و دستگاه قضائي خواهد كاست. آيت الله هاشمي شاهرودي افزود: مسئولان در بخش هاي صف اطلاع رساني عيني كنند و پرونده ها را نشان داده و قاضي از مردم سئوال كند كه چه كسي با چه دستگاهي حق شما را ضايع و پايمال كرده است واصولا بدانيد چگونه و در چه شرايطي اين اطلاع رساني انجام گيرد.

تعويق جلسه انتخاب نماينده مديران
مسئول مطبوعات در هيأت نظارت
گروه اجتماعي - يازدهمين دوره انتخاب نماينده مديران مسئول مطبوعات در هيات نظارت بر مطبوعات كه عصر پنجشنبه در تالار وحدت برگزار شد به دليل به حد نصاب نرسيدن اعضاي شركت كننده به دو هفته بعد موكول شد.
از بين يك هزار و 571 مدير مسئول تنها 23 نفر در اين جلسه شركت كردند كه به دليل به حد نصاب نرسيدن اعضا ، طبق تبصره يك ماده 31 آيين نامه اجرايي مطبوعات، جلسه به دو هفته بعد موكول شد. مرحله دوم انتخابات روز پنج شنبه 13 مهر برگزار خواهد شد و چنانچه تعداد اعضا به حد نصاب نرسد، رأي گيري انجام خواهد شد. گفتني است، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي حدود 3 ماه قبل از اتمام دوره هيات نظارت بر مطبوعات با درج آگهي در روزنامه هاي كثيرالانتشار جهت اعلام نامزدي، دعوت نامه اي به تمام مديران مسئول مطبوعات ارسال كرد. بر اساس اين گزارش، در اين انتخابات 38 نفر از مديران مسئول مطبوعات نامزد شده اند.

كنترل كيفيت 50 قلم  دارو در يك سال گذشته
ايلنا: معاون دارو و غذاي وزارت بهداشت اعلام كرد: از سال گذشته تا مردادماه امسال، 50 قلم دارو مورد مطالعات كنترل كيفي قرار گرفته است.
رسول ديناروند، گفت: براي حصول اطمينان از كيفيت داروهاي موجود در بازار مصرف كشور اعم از توليدي يا وارداتي، اقدام به كنترل كيفي اين داروها كرده ژايم. وي افزود: بر اساس كنترل كيفيت صورت گرفته مشخص شد كه 76 قلم از داروها مورد قبول واقع شده ژاند. به گفته ديناروند، بقيه داروهايي كه نقايصي داشته ژاند، براي بررسي مجدد و رفع مشكلات به آزمايشگاه ژها و كارخانجات توليدي فرستاده شده ژاند. وي تصريح كرد: براي افزايش دسترسي مردم به داروها در سال گذشته، يك هزار و 46 قلم دارو به ثبت رسيده است.

همايش روز جهاني آلزايمر برگزار شد
گروه اجتماعي - همايش روز جهاني آلزايمر با شعار زماني براي از دست دادن نداريم توسط انجمن آلزايمر ايران روز پنج شنبه برگزار شد.
پس از گشت صد سال از شناخت بيماري آلزايمر ، 52ميليون نفر در سراسر جهان به اين بيماري مبتلا هستند كه اين آمار در حال افزايش است. مازيار سيديان متخصص مغز و اعصاب و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين همايش گفت : آمارها نشان مي دهد كه در هر هفت ثانيه يك نفر مبتلا به آلزايمر يا زوال عقل (دمانس) مي شود.
وي افزود :پيش بيني مي شود كه تا سال 0202تعداد 34ميليون نفر به آلزايمر مبتلا خواهند شد و اين آمار تا سال۰۴۰۲ به 18 ميليون نفر بالغ خواهد شد. سيديان اضافه كرد :با توجه به اينكه كشور ايران از جمعيت جوان بالايي برخوردار است در سالهاي آينده با افزايش جمعيت سالمند مواجه خواهد شد كه در نتيجه آن شمار افراد مبتلا به آلزايمر هم در كشور افزايش خواهد يافت. به گفته وي آلزايمر به عنوان يكي از شايعترين عوارض سالمندي است كه براي كاهش مشكلات ناشي از اين بيماري و حتي پيشگيري از آن بايد از هم اكنون برنامه ريزي كرد و نسبت به اپيدمي شدن آن هشدار داد. هر سال در روز جهاني آلزايمر تمام افراد مبتلا به دمانس ، مراقبت كنندگان از آنان و انجمن هاي آلزايمر همايش روز جهاني آلزايمر را برگزار مي كنند.

با مردم
بازنشستگي پلكاني
در سال 81 لايحه اي در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد كه طبق آن بازنشستگي از 10 سال به صورت پلكاني به 20 سال افزايش يابد. حال اين سؤال پيش مي آيد كه يك فرد 75ساله كه قرارداد دارد با 10سال بازنشست شود با اين حساب نمي تواند در زمان زنده بودنش حكم بازنشستگي خود را دريافت كند!
عباس توكلي شهميرزادي- قائم شهر
آمده بودم خدمت كنم اما...
پس از دريافت مهندسي كشاورزي به زادگاهم آمدم تا ضمن مساعدت به كشت و زرع در اين محل، به سهم خودم براي عده اي شغل ايجاد كنم و از مهاجرت هاي ناخواسته بكاهم، اما عدم همكاري بعضي از سازمان ها، موجب شد كه از اين كار پشيمان بشوم. تقاضا دارم دولت، حمايت هاي لازم را از متخصصان بويژه در بخش كشاورزي به عمل آورد تا از خالي شدن مناطق  روستايي در مهاجرت بي رويه مردم به تهران جلوگيري كند.
آقاي اسعدي گرگان
تقاضاي كود شيميايي
@ تقاضا دارم به مناسبت آغاز كشت و زرع، در مورد واگذاري كود شيميايي بر حسب ضرورت و نياز محصول، در اين مورد توجه بيشتري صورت گيرد.
حسن نوده فراهاني- اراك
نرخ دوگانه مجوز طرح ترافيك
@ در مقررات مربوط به واگذاري مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك براي خودروهاي بخش خصوصي از سوي ارگان ها و سازمان هاي مسئول 350 هزار تومان تعرفه اعلام شده است. اما به موازات آن، در مراجعان صاحبان خودروها بابت هر خودرو رقمي بيشتر از اين مطالبه شده است. اميدوارم اين تناقض برطرف شود.
آقاي موسوي- تهران
چراغ هاي روشن در روز
بعضي از چراغ هاي خيابان كميل در منطقه 10 شهرداري در طول روز روشن است، با توجه به اعلام وزارت نيرو نسبت به صرفه جويي برق لازم است نسبت به خاموش كردن چراغ هاي اين خيابان در روز اقدام شود.
آقاي احدي- تهران
افزايش بي رويه اجاره بها
از دولت و مسئولان محترم تقاضا دارم نسبت به افزايش بي رويه اجاره بهاي خانه ها و آپارتمان ها، كه هر سال نسبت به سال قبل خيلي بيشتر از تورم موجود روند صعودي را طي مي كند پيشگيري كنند، چون ادامه وضع موجود موجب تضعيف بيش از پيش اجاره نشينان و اقشار كم درآمد جامعه خواهد شد.
آقاي حاج حسيني- تهران
درختان تشنه
از شهرداري تهران تقاضا دارم، ضمن تلاش هاي گسترده اي كه براي توسعه فضاي سبز در اين كلانشهر به خرج مي دهد، با بررسي و بازرسي دقيق دريابد كه چگونه در گوشه وكنار تهران برخي از فضاهاي سبز ايجاد شده در سال هاي قبل به علت كم آبي در حال خشكيدن است، اغلب اين فضاها در محوطه هاي باغي و يا مشاع قرار دارند.
هرمز ريگي- تهران
كمبود روشنايي
در خيابان استاد نجات اللهي شمالي، بن بست دوم روشنايي وجود ندارد و اهالي اين كوچه شب ها با مشكل رفت وآمد مواجه مي شوند، از اداره برق درخواست مي كنيم نسبت به تأمين روشنايي اين كوچه اقدام نمايند.
آقاي شهرابي- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |