شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۱ - Sep 23, 2006
بازده سرمايه گذاري در بورس از مرز
هشت و دو دهم درصد گذشت
007071.jpg
گروه بورس متوسط بازده سرمايه گذاري سهامداران بورس تهران در آستانه پاييز 85 از مرز۸-2درصد گذشت.
به گزارش همشهري، آخرين گزارش آماري مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه نشان مي دهد، از ابتداي امسال تاكنون سود سرمايه گذاري در بازار سهام به طور ميانگين برابر 24/8 درصد بوده است. در اين مدت شاخص بازده بورس با 2200 واحد افزايش، سقف 29 هزار واحد را پشت سر گذاشته است.
طبق آمار يادشده در نيمه نخست امسال درحالي كه روند حركت سهام صنعتي بورس تهران مثبت بوده، در حوزه واسطه گري هاي مالي سهامداران نزول بازار را تجربه كرده اند. در اين ميان شاخص صنعت 74 صدم درصد رشد كرده و به مرز 7500 واحد نزديك شد، ولي شاخص مالي كه نشان دهنده روند حركت سهام شركت هاي سرمايه گذاري، ليزينگ، هلدينگ و بانك هاست، 3500 واحد پايين تر نشسته كه گوياي 6/16 درصد افت در 6ماه گذشته است.
براساس اين گزارش، شاخص كل قيمت سهام در روزهاي پاياني شهريورماه به محدوده رقم ابتداي امسال بازگشت و در مرز 9500 واحد ايستاد. ارزش جاري بازار سهام نيز نسبت به اول سال 85 تغيير چنداني نداشته و در محدوده 325 هزار ميليارد ريال متوقف بوده است.
گزارش بازار
براساس اين آمار در طول 6ماهه گذشته درمجموع 1/2 ميليارد دلار نقدينگي به سوي تالارهاي بورس اوراق بهادار روانه شده، ميزان ريالي نقدينگي سرمايه گذاري شده در بازار سهام در حدود 19 هزار ميليارد ريال است كه اين رقم براي خريد 9/5 ميليارد برگه سهم عرضه شده در بورس، پرداخت شده است.
در نيمه نخست سال جاري، به طور متوسط روزانه 163 ميليارد ريال دادوستد در بازار سهام تهران انجام گرفته و 51 ميليون برگه سهم به فروش رفته است. آمار مركز تحقيقات بازار سرمايه نشان مي دهد؛ در طول 6ماه گذشته، طي دوسوم روزها منحني شاخص عملكرد بورس روبه صعودترسيم شده و فقط در 39 روز فعالان بازار شاهد افت شاخص كل قيمت سهام بوده اند.
اين گزارش حاكي است: در حال حاضر نيمي از ارزش بازار سهام تهران در اختيار 21 شركت پذيرفته شده در بورس تهران است و 58 شركت 75 درصد كل ارزش جاري بورس را در اختيار دارند.

تكميل حلقه تغييرات در بورس تهران
گروه بورس - سرانجام حلقه تغييرات در بورس تهران تكميل شد.
خبر مي رسد، با استعفاي معاون نظارت بورس، راه براي انتقال كامل اختيارات به تيم جديد مديريت بورس هموار شده است.
منابع خبري گزارش دادند، صبح روزچهارشنبه، معاون عمليات و نظارت بورس و اوراق بهادار، استعفاي خود را تسليم رئيس اين سازمان كرد.
در حالي كه هادي بيدختي معاون عمليات و نظارت بورس با تأييد اين مطلب، علت استعفاي خود را انجام وظايف محوله و به اتمام رسيدن تعهدات خود نسبت به سازمان اعلام كرد، برخي شايعات حاكي از وارد آمدن فشار به او براي استعفا بود، اما بيدختي اين شايعات را در گفت و گو با ايلنا رد كرد و افزود: شايعه مشكلات ايجاد شده بر سر دريافت مجوز كارگزاري بورس توسط بنده و اين نكته كه اين امر موجب استعفاي اجباري ام شده را تكذيب مي ژكنم و دليل آن را نياز نداشتن سازمان به فعاليت خود مي ژدانم.
بيدختي سال گذشته همراه جمعي ديگر از مديران سازمان بورس، در زمان دبيركلي حسين عبده تبريزي، مجوز كارگزاري دريافت كرده بود.
هادي بيدختي در گفت وگو با ايسنا هم علت استعفاي خود را اتمام كارهاي محول شده به خود از جمله راه اندازي تالار غيررسمي دانست و گفت: پس از انجام اين كار ديگر نيازي به حضور در اين سمت وجود نداشت، اما هم چنان در بازار باقي مانده و فعاليت خود را ادامه مي دهم. او درباره فعاليت خود پس از استعفا از سمت معاونت بورس گفت: فعاليت خود را در شركت كارگزاري ام آغاز خواهم كرد.
بيدختي فعاليت اش را در سازمان بورس از سال 1374 و در سمت مدير بازرسي آغاز كرد و در طول فعاليتش به عنوان مدير بررسي سهام و طرح ها، مدير نظارت بر شركت ها، مدير نظارت بر ناشران و در نهايت و در يك سال گذشته به عنوان معاون عمليات و نظارت سازمان بورس فعاليت داشت.
فارس در عين حال گزارش داده، به همراه بيدختي، علي حاجي نوروز معاون توسعه سازمان بورس نيز از سمت خود استعفا داده است.
خبرها حكايت از آن دارد، وي از اين پس به عنوان مدير عامل شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار (CDS) انجام وظيفه خواهد كرد.
طبق قانون بازار اوراق بهادار شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه شركتي است كه امور مربوط به ثبت، نگهداري، انتقال مالكيت اوراق بهادار و تسويه وجوه را انجام مي دهد. با اين تغيير و تحول، چارت سازمان بورس گسترده ترخواهد شد و هر يك از اعضاي 5 نفره هيات مديره سازمان بورس اوراق بهادار امور مشخص و روشني را عهده دار خواهند بود و هر يك از چهار حوزه حقوقي، امور كارگزاران و نهادهاي مالي، نظارت بر بازار و امور اجرايي و توسعه به چهار عضو هيات مديره واگذار خواهد شد و علي صالح آبادي نيز در سمت رئيس هيات مديره  سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنين سخنگوي بورس انجام وظيفه خواهد كرد.
با اين شرايط، حسين فهيمي نائب رئيس هيات مديره، امور حقوقي سازمان را انجام خواهد داد و قاسم محسني امور كارگزاران و نهادهاي مالي را عهده دار خواهد شد. علي حسيني ديگر عضو هيات مديره نيز مسئول حوزه نظارت بر بازار خواهد شد و احمد احمدپور به عنوان مسئول اجرا و توسعه بازار در سه بخش مديريت منابع انساني، مديريت مالي و IT فعاليت خواهد كرد.

بورس نفت ايران، ريالي شد
007068.jpg
گروه بورس سرانجام پس از مدتها تكذيب و سكوت مسوولان ايراني، ريالي شدن مبادلات بورس نفت را به طور رسمي تأييد كردند.
آن ها در عين حال مي گويند، ساير ارزها نيز در كنار مبادلات ريالي در بورس نفت به كار گرفته مي شود. پيش از اين اخبار متفاوتي از انجام معاملات ريالي يا تبديل بورس نفت ايران به پترويورو يا بورس بر مبناي يورو منتشر مي شد. اما اين بار رئيس هيات مديره شركت بين المللي بورس نفت گفت: مبنا و پايه انجام مبادلات در بورس نفت، ريال ايران خواهد بود كه انجام مبادلات به ساير ارزها بطور هم زمان نيز در آن امكان پذير مي شود.
مهدي كرباسيان در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: مراحل و عمليات مقدماتي بورس نفت به اتمام رسيده و طي چند روز آينده با تصميم گيري درخصوص نرم افزار آن، تنها تجهيز تالار باقي مي ماند. به گفته وي، از سوي ديگر اگر قرار باشد نفت خام نيز به صورت محموله اي معامله شود، نياز به مجوزهاي خاص دارد. پس از تعيين نوع و حجم اقلام، بحث استاندارد بودن آنها نيز مطرح مي شود. اين امر در مورد فرآورده هاي نفتي حساسيت بيشتري دارد، چون در هنگام عرضه به بورس، شرايط آن نيز بايد مشخص باشد.
كرباسيان گفت: علاوه بر اين موارد، بحث مبادلات ارزي و ريالي نيز مطرح است كه مبناي مبادلات در اين بورس، ريال خواهد بود كه ارزهاي ديگر نظير يورو و دلار نيز بطور همزمان مي توانند مبادله شوند. در اين زمينه هماهنگي لازم با وزارت اقتصاد نيز بايد انجام شود. يكي از اهداف بورس نفت، تقويت پول ملي است كه با اين امر تا حد زيادي محقق مي شود.
وي يادآور شد: طبق زمان بندي اوليه قرار بود تا پايان شهريور ماه، فاز نخست آن راه اندازي شود ما نيز از اول مرداد در اين خصوص آماده بوديم. اما چون نوع كالا و حجمي كه بايد در بورس نفت عرضه شود، مشخص نشد، راه اندازي بورس نفت موكول به تصميم گيري در اين خصوص شد. 80 درصد شركت سهامي خاص بورس نفت، متعلق به صندوق بازنشستگي نفت، 10 درصد مربوط به سازمان بنياد مستضعفان و جانبازان و 10 درصد متعلق به سازمان منطقه آزاد كيش است. سرمايه آن نيز در حال حاضر 40 ميليارد ريال است.

نماد چند شركت گروه روي باز مي شود
007065.jpg
فارس: معاون سابق عملياتي و نظارت سازمان بورس با اشاره به انجام توافقاتي با مديران برخي از شركت ها، از بازگشايي چند نماد گروه روي در هفته جاري خبر داد.
هادي بيدختي در آخرين مصاحبه خود در سمت معاون عمليات و نظارت سازمان بورس، ضمن اعلام اين خبر درباره وضعيت شركت كالسيمين اظهار داشت: روز سه شنبه گذشته آخرين اطلاعات اين شركت دريافت شد كه نماد معاملاتي آن روز شنبه بازگشايي خواهد شد. وي درباره سه شركت ملي سرب و روي، باما و فرآورده هاي مواد معدني گفت: اين سه شركت نيز آخرين اطلاعات مربوط به وضعيت بودجه و سود سهام را تهيه كرده اند كه بعد از تائيد حسابرس و ارسال به سازمان بورس، بلافاصله در تابلوي معاملات بورس قرار خواهند گرفت.
بيدختي به بازگشايي نماد توسعه معادن روي ايران در فرصت زماني كمتر از 10 روز تأكيد كرد و گفت: اين شركت نسبت به تهيه صورت هاي مالي تلفيقي اقدام كرده كه ظرف هاي روزهاي آينده به اين معاونت ارائه خواهد شد.
وي افزود: بعد از بررسي هاي لازم چنانچه اطلاعات اين شركت شفاف و روشن باشد نماد توسعه معادن روي ظرف 2 روز مورد بازگشايي قرار خواهد گرفت.
معاون سابق عمليات و نظارت بورس در برابر اين پرسش فارس كه نماد ايران خودرو و ديگر شركت هاي اين گروه چه زماني باز خواهند شد پاسخ داد: نماد اين شركت ها كه به دليل تأثير فروش سهام بانك پارسيان در بودجه و سود سهام روز سه شنبه هفته گذشته متوقف شده بود بعد از اعلام قطعي اين معامله و ارائه اطلاعات آخرين وضعيت مالي باز خواهند شد. بودجه اين شركت  ها همزمان با تعديل سود بايد مورد بررسي قرار گيرد.

طراحي سيستم برنامه ريزي عملياتي حسابرسي و بازرسي
گروه بورس - پنجمين گردهمايي مديران و سرپرستان دفاتر مؤسسه حسابرسي تأمين اجتماعي سراسر كشور در تهران برگزار شد. در اين مراسم فريدون خطيبي، مديرعامل مؤسسه حسابرسي تأمين اجتماعي گفت انجام حسابرسي داخلي عاملي مؤثر در جهت توجه مديران به رعايت صرفه اقتصادي و افزايش كارايي و اثربخشي در روند امور است .

سهام شركت هاي بزرگ تا 15 مهر در بورس عرضه مي شود
ايرنا: در اجراي اصل ??قانون اساسي سهام شركت هاي بزرگ حداكثر تا ??مهر ماه آينده در بورس عرضه خواهند شد. غلامرضاحيدري كردزنگنه، رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: كارهاي اجرايي و آماده سازي سهام شركت هايي مانند فولاد مباركه، فولاد خوزستان، مس كرمان و برخي از بانك ها و شركت هاي بيمه براي عرضه در بورس به اتمام رسيده است.

نرم افزار جديد معاملات بورس تا پايان سال نصب مي شود
گروه بورس طبق گزارش خبرگزاري ها، رئيس سازمان بورس در شانزدهمين همايش فصلي خانه احزاب وضعيت شاخص هاي بورس را در حال بهبود ارزيابي كرد .
او گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار دو هدف شفافيت در اطلاعات شركت ها و شفافيت در حوزه معاملات را با جديت دنبال مي كند. صالح آبادي با بيان اينكه اكنون حجم زيادي از نقدينگي به سمت بازار سرمايه سوق پيدا كرده است، گفت: تحقق اين امر در شرايطي است كه در سال جاري، در بورس، بازارگردان وجود نداشته است.
او افزود: نرم افزار جديد معاملات بورس، از كشور فرانسه خريداري شده است و تا پايان سال اين برنامه نصب و بومي خواهد شد.
صالح آبادي گفت: با راه اندازي اين برنامه، امكان ايجاد بازارهاي مالي جديد بر اساس استانداردهاي بين المللي در بورس فراهم مي شود.
وي پس از اين مراسم، در گفت وگو با ايرنا در خصوص اينكه عرضه سهام از سوي افراد حقوقي در بورس كمتر صورت مي گيرد، گفت: از شركت ها خواسته ايم با توجه به وضعيت خوب بورس، سهام شناور شركت ها را به سقف ??درصد برسانند.

سهام دو شركت خصوصي شد
گروه بورس هفته گذشته در بورس اوراق بهادار تهران 90 هزار و 323 سهم به ارزش 5/127 ميليون ريال به بخش خصوصي واگذار شد.
به گزارش همشهري در اين هفته سازمان خصوصي سازي 48 هزار و 323 سهم گروه بهمن به ارزش 4/61 ميليارد ريال و 42 هزار سهم موتوژن به ارزش 66 ميليارد ريال را در بورس به فروش گذاشت.

رشد 102 درصدي
ارزش معاملات
گروه بورس حجم و ارزش معاملات در بورس تهران طي يك هفته گذشته همزمان با افزايش 69 درصدي تعداد سهامداران رشد كرد.
به گزارش همشهري، در اين هفته 37 هزار و 161 نفر، 454 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 619 ميليارد ريال را دست به دست كردند كه نشان دهنده افزايش 73 درصدي حجم و رشد 102 درصدي ارزش معاملات است. بنابراين گزارش طي يك هفته گذشته تعداد خريداران در تالار اصلي با 81درصد افزايش به 31 هزار نفر رسيد كه اين تعداد خريدار بالغ بر 395 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 200 ميليارد ريال را داد و ستد كردند. در تالار فرعي نيز تعداد خريداران سهام با 28 درصد رشد مواجه شد و به 6 هزار و 34 نفر رسيد. خريداران در اين تالار هفته گذشته 59 ميليون سهم به ارزش 419 ميليارد ريال را معامله كردند كه حكايت از رشد 64 درصدي ارزش معاملات و كاهش يك درصدي حجم سهام معامله شده دارد.

شاخص 141 واحد رشد كرد
گروه بورس شاخص كل قيمت سهام طي معاملات يك هفته گذشته بورس تهران 141 واحد افزايش يافت و از مرز 9 هزار و 500 واحد عبور كرد.
به گزارش همشهري ، معاملات پتروشيمي خارك، سرمايه گذاري بانك ملي، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات و بانك پارسيان مهمترين عامل رشد شاخص در اين هفته شناخته شد. براساس اين گزارش، شاخص عملكرد تالار اصلي هفته گذشته 172 واحد رشد كرد و به 9 هزار و 310 واحد رسيد. شاخص عملكرد تالار اصلي نيز 30 واحد افزايش يافت و به 9 هزار 456 واحد نزديك شد.
شاخص مالي طي يك هفته گذشته در نتيجه عملكرد خوب شركت هاي سرمايه گذاري 236 واحد بالاتر رفت و به رقم 17 هزار و 709 واحد رسيد. شاخص صنعت هم با رشد 114 واحدي خود به 7 هزار و 596 واحد افزايش يافت. اين شركت عملكرد شركت هاي صنعتي بورس را نشان مي دهد. در نتيجه داد و ستدهاي اين هفته بورس تهران شاخص قيمت و بازده نقدي 437 واحد افزايش يافت و شاخص بازده نقدي بدون تغيير باقي ماند. شاخص ميانگين ساده 50 شركت فعالتر بورس نيز اين هفته 5/261 واحد افزايش را تجربه كرد و شاخص ميانگين موزون اين شركت ها 10 واحد بالاتر رفت.

۴۴ درصد سهام تايدواتر عرضه مي شود
فارس: 44 درصد سهام تايدواتر كه متعلق به سازمان بنادر است، تا پايان برنامه چهارم واگذار مي شود. مدير عامل سازمان بنادر و كشتيراني اظهار داشت: سازمان بنادر با توجه به فرامين رهبري درمورد اصل 44 قانون اساسي، كل وظايفي را كه امكان واگذاري آن وجود دارد به بخش خصوصي منتقل خواهد كرد. به همين دليل تايدواتر شركتي است كه توانايي ها و امكانات بهتري نسبت به بقيه شركتها دارد  و مورد توجه ويژه سازمان قرار گرفته است.

تغييرات قيمت سهام
007104.jpg
007107.jpg
007110.jpg
007113.jpg
007116.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |