شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۱ - Sep 23, 2006
به دعوت حزب الله برگزار شد
جشن بزرگ پيروزي در لبنان
سيد حسن نصرالله: سلاح حزب الله، سلاح حمايت از استقلال و حاكميت لبنان است
007164.jpg
گروه بين الملل- در پرشكوهترين همايش مردمي كه پس از «پيروزي الهي» بر دشمن صهيونيستي در لبنان برگزار شد، صدها هزار لبناني در بيروت در مراسم بزرگ پيروزي مقاومت گرد هم آمدند.
لبنانيها با پارچه نوشته هايي در حمايت از مقاومت لبنان و شخص سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان در اين جشن شركت كردند. سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله در نخستين ظهور علني پس از جنگ با اسرائيل در اين جشن در سخناني گفت خيلي ها جنگ رواني عليه حزب الله به راه انداختند اما ما با برگزاري اين جشن ثابت مي كنيم كه از همه شجاع تر هستيم. نصرالله افزود ما در برابر بزرگترين و قويترين ارتش خاورميانه مقاومت كرديم و اين پيروزي الهي و تاريخي و استراتژيك را جشن مي گيريم.
دبير كل حزب الله در مراسم با شكوه بيروت كه اغلب شبكه هاي ماهواره اي خبري جهان آزاد مخابره مي كردند گفت هر كس مي خواهد حزب الله را خلع سلاح كند، لازم است كه از اسرائيليها در اين باره درس بگيرد و به حرف آنان گوش دهد.نصرالله گفت لبنان امروز در خاورميانه يك قدرت بزرگ محسوب مي شود و همگان روي آن حساب مي كنند.وي افزود امروزه شهروندان اسرائيلي هم به حزب الله و لبناني ها با احترام مي نگرند.
نصرالله گفت سلاح حزب الله فقط مخصوص شيعيان نيست بلكه سلاح حمايت از استقلال و حاكميت لبنان است و متعلق به همه گروهها و طوايف و مذاهب لبنان است.
وي افزود: ما زماني سلاح خود را زمين مي گذاريم كه دولتي بسيار قوي داشته باشيم.
دبير كل حزب الله لبنان با اشاره به چالشهاي موجود در لبنان افزود اختلافات در ميان احزاب لبنان به هيچ وجه مذهبي نيست و اختلافاتي سياسي است.
سيد حسن نصرالله گفت: دو سرباز به اسارت گرفته شده اسرائيلي نزد حزب الله لبنان فقط با مذاكرات غيرمستقيم و مبادله اسيران آزاد خواهند شد.
وي افزود: اگر همه جهانيان بيايند نمي توانند اين دو اسير را آزاد كنند مگر آنكه درباره آنها مذاكرات غيرمستقيم صورت گيرد و مبادله شوند.
از طرف ديگر دبير كل حزب الله لبنان بر بازگرداندن مزارع اشغالي شبعا تاكيد كرد و گفت هرگز نخواهيم گذاشت وجبي از خاك لبنان در دست اشغالگران باقي بماند.
نصرالله براي نخستين بار خواستار آزادي تپه هاي كفر شوبا شد و بر آزادي تمامي اراضي اشغالي تاكيد كرد.
وي افزود: ارتش لبنان ماموريتش اين است كه براي حمايت از هموطنان و كشور به جنوب لبنان برود.
نصرالله با اشاره به نقض حقوق مردم لبنان و تجاوزات اسرائيل افزود: اگر دولت از مسئوليت خود در دفاع از كشور شانه خالي كند مردم اين مسئوليت را به خوبي انجام خواهند داد.
وي افزود: اگر در طول جنگ وحدت سياسي بسيار جدي ايجاد مي شد مي توانستيم مزارع شبعا را باز پس گيريم.
وي با اشاره به استقرار نيروهاي يونيفل در جنوب لبنان گفت: براي ما شرم آور است كه بگويند اين نيروها براي حمايت از لبنان وارد اين كشور شده اند.
نصرالله، يونيفل را از هرگونه مداخله در امور لبنان برحذر داشت و از ارتش خواست به مبارزه با اسرائيل بپردازد نه آنكه فقط تعداد نقض هاي قطعنامه را شمارش كند.
سيد حسن نصرالله گفت: گروه حاكم كنوني در لبنان نمي تواند حاكميت اين كشور را حفظ كند و راهكار واقعي اين مشكل تشكيل دولت وحدت ملي است.
حزب الله، از سنيوره و شماري از وزيران كابينه وي، براي شركت در جشن دعوت نكرده بود،اما برخي از وزيران به جهت شخصي دعوت شده بودند.

كوتاه از جهان سياست
مشرف: آمريكا پس از حملات ۱۱ سپتامبر تهديد كرد
كه پاكستان را به عصر حجر بازمي گرداند
ايسنا : پرويز مشرف در گفت وگو با شبكه تلويزيوني سي.بي.اس آمريكا اظهار داشت: آمريكا در سال ۲۰۰۱ تهديد كرد در صورتيكه با اين كشور در جنگ آمريكا عليه ترور همكاري نشود، پاكستان را به گونه اي بمباران مي كند كه به عصر حجر بازگردد.
پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان كه حمايتش از جنگ به رهبري آمريكا در افغانستان ابزاري براي سقوط رژيم طالبان پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ شد، اعلام كرد كه اين تهديد از سوي ريچارد آرميتاژ معاون وزير خارجه آمريكا بيان شده بود.
مشرف گفت، اين اظهارات به رئيس اطلاعاتي اش مخابره شده بود.
مشرف در اين گفت وگوي ۶۰ دقيقه اي اظهار داشت: رئيس اطلاعات پاكستان به من گفت آرميتاژ گفته آماده بمباران باشيد و بازگشت به عصر حجر.
هشدار اسد نسبت به پيامد حضور نيروهاي بين المللي در لبنان
ايسنا: رئيس جمهوري سوريه نسبت به بين المللي شدن مساله لبنان در نتيجه اعزام نيروهاي بين المللي به جنوب اين كشور هشدار داد.
به گزارش روزنامه السفير - چاپ لبنان- بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در ديدار با هيات اسلامي لبناني گفت: نيروهاي بين المللي كه به لبنان اعزام شده اند، قصد دارند همانند نيرو هاي ناتو عمل كنند و با اين وجود در لبنان وضعيت مثل بوسني خواهد شد و اين بين المللي شدن مساله لبنان به تمام منطقه خواهد كشيد و منجر به ايجاد خاورميانه اي خواهد شد كه اختلافات طايفه اي را همانند عراق افزايش خواهد داد.
اسد همچنين نسبت به عدم بي طرفي نيروهاي بين المللي در نظارت بر آتش بس ميان اسرائيل و حزب الله لبنان هشدار داد.
وي ضمن مخالفت با حضور نيروهاي بين المللي در مرزهاي سوريه و لبنان گفت: حضور اين نيروها در مرزهاي مشترك لبنان و سوريه يك اقدام خصمانه است و به مشكلات كنوني دامن مي زند.
رئيس جمهوري سوريه خواستار جلوگيري از اجراي طرح خاورميانه جديد از طريق لبنان شد و گفت براساس اين طرح آمريكا بر منطقه تسلط مي يابد.وي همچنين عنوان داشت: همه بايد آمريكا را دشمن جهان عرب و مسلمين بدانند.
مشكلات نظامي آمريكا در عراق و افغانستان
نيويورك تايمز: ارتش آمريكا ممكن است براي فائق آمدن بر مشكلات خود در عراق و افغانستان از نيروي بيشتري از گارد ملي اين كشور استفاده كند.
به نوشته روزنامه نيويورك تايمز در اينترنت فشارهاي وارد بر ارتش آمريكا از جانب عراق و افغانستان به حدي زياد شده است كه مقامات ارتش اين كشور مي گويند ممكن است مجبور شوند نيروهاي بيشتري از گارد ملي آمريكا را براي خدمت در خارج به كار گيرند.
افسران ارشد ارتش در اين باره با مشاوران رامسفلد وزير دفاع بحث و تبادل نظر كرده اند در حالي كه هنوز هيچ تصميمي در اين باره اتخاذ نشده و ممكن است تا پيش از انتخابات ميان دوره اي كنگره نيز نيازي به آن نباشد، چشم انداز اين مساله مشكل پيچيده اي پيش روي دولت بوش قرار داده است.
امضاي توافقنامه مبارزه با تروريسم
واحد مركزي خبر: روسيه و چهار كشور منطقه آسياي ميانه در خصوص استرداد مجرمين و بازجويي از مظنونين تروريستي با چين توافقنامه همكاري امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از شانگهاي، در اين توافقنامه كه به امضاي شش كشور عضو سازمان همكاري شانگهاي رسيد، امضا كنندگان همچنين متعهد شدند در خصوص توقيف و مسدود كردن دارايي هاي گروهها و سازمانهاي مرتبط با گروههاي تروريستي همكاريهاي لازم را به عمل آورند. مقامات چيني همچنين از كشورهاي عضو در خواست كردند در زمينه مبارزه با تروريسم قوانين سختگيرانه تري به تصويب برسانند.
دعوت پاپ از سفيران كشورهاي اسلامي جهان براي گفت وگو
ايسنا: واتيكان اعلام كرد كه پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان، از سفراي كشورهاي مسلمان دعوت كرده تا در هفته جاري در اقامتگاه تابستاني اش با يكديگر ديدار و گفت وگو كنند.
خبرگزاري آنساي ايتاليا اعلام كرد كه پاپ بنديكت شانزدهم دوشنبه هفته جاري با جمعي از سفراي كشورهاي اسلامي ديدار خواهد كرد.
قرار است اعضاي شوراي مسلمانان ايتاليا كه نقش مشاور در امور يكپارچگي و وحدت اين كشور را ايفا كرده اند نيز در اين نشست حضور داشته باشند.
واتيكان در تلاش است تا خشم و نارضايتي مسلمانان را در واكنش به اظهارات توهين آميز رهبر كاتوليك هاي جهان فرو نشاند.

نگاه
موعد رفتن بلر
فارس: سازمانهاي برگزار كننده تظاهرات در انگليس، كه عنوان آن را «موعد رفتن براي بلر» اعلام كرده اند قصد دارند با تجميع قواي خود آخرين ضربه كاري را براي سقوط توني بلر از رهبري حزب كارگر و نخست وزيري انگليس وارد كنند.
اين تظاهرات بناست همزمان با آغاز كنفرانس سالانه حزب از امروز شنبه ۲۳ سپتامبر در شهر منچستر آغاز شود و در مدت چند روزي كه كنفرانس ادامه دارد همچنان تداوم داشته باشد.
نهادهايي همچون ائتلاف جنگ را متوقف كنيد، مبارزه براي خلع سلاح هسته اي (سي ان دي)، جامعه مسلمانان بريتانيا( ام اي بي)، حزب رسپكت، خانواده سربازان كشته شده انگليسي در عراق و بسياري گروههاي صلح طلب از جمله سازمانهايي هستند كه از اين حركت پشتيباني كرده اند.
در همين رابطه سازمانهاي تظاهر كننده يك قطار مسافري را به صورت كامل اجاره كرده و بناست خيل عظيمي از تظاهر كنندگان به اتفاق در روز شنبه مسير لندن تا منچستر را طي كرده و در ميانه راه نيز شعارهايي عليه بلر و سياستهاي جنگ افروزانه وي سر بدهند.
در اين قطار قرار است شخصيتهاي سياسي برجسته مخالف بلر از جمله توني بن وزير اسبق دولتهاي كارگري و فعالان سياسي جناح چپ حزب كارگر، پگي سگار خواننده ترانه هاي سنتي و بيانكا جاگر هنرپيشه و فعال سياسي به همراه تعدادي از نمايندگان شبكه هاي خبري نظير بي بي سي، الجزيره و ايسلام چنل حضور يابند.
نهاد« ائتلاف جنگ را متوقف كنيد» در اطلاعيه مستقلي پنجشنبه نوشت،
توني بلر گفته است كه كنفرانس سال جاري حزب كارگر آخرين نشستي خواهد بود كه وي به عنوان رهبر حزب و نخست وزير انگليس در آن حضور مي يابد، حال آن كه به اعتقاد بسياري از هم حزبيهايش وي بايد سريعا از مقامش كناره گيري نمايد زيرا وي علاوه بر آن كه حزبش را به نابودي كشانده است با حمايتهايش از جنايتهاي جنگي جورج بوش رئيس جمهور آمريكا در عراق، افغانستان و لبنان و غزه تخريب چهار كشور را موجب شده است.
اين نهاد به نقل از توني بن نوشته است، تا زماني كه بلر از خانه شماره ۱۰ اداره نخست وزيري كنار گذاشته نشود مردم انگليس صلح را نخواهند ديد.
در ادامه آمده است: ولي ما معتقديم هر كس ديگري كه تصدي رهبري حزب كارگر و در نتيجه نخست وزيري انگليس را بر عهده بگيرد بايد بلافاصله به جنگهاي بوش و بلر در عراق و افغانستان و همچنين تهديدهاي جديد براي شروع درگيريهاي ديگر در ايران و سوريه پايان دهد.
جورج گالووي نماينده مجلس عوام و از فعالان بشدت مخالف بلر در گفتگو با شبكه تلويزيوني ايسلام چنل گفت، تظاهرات شنبه نقطه عطفي در فعاليتهاي تظاهر كنندگان در سه سال گذشته خواهد بود.
وي گفت، بلر بواسطه تلاش مخالفان جنگ در انگليس بالاخره مجبور شده است تا اعلام كند در كمتر از يك سال پست خود را ترك خواهد كرد.
گالووي افزود: تظاهر كنندگان با حضور در منچستر از نزديك شاهد پيروزي خود در پايين كشيدن توني بلر از قدرت خواهند بود و به اهميت و تاثير انرژي ناشي از حضور گسترده خود در تظاهراتي كه در سالهاي اخير برپا كردند بيشتر پي خواهند برد.
پيشتر شوراي شهر منچستر كه اكثريت اعضاي آن را پيروان حزب كارگر تشكيل مي دهند، با انتشار يك اطلاعيه استقرار كمپهاي چادري خانواده و بستگان سربازان كشته شده انگليسي در عراق را به بهانه ايجاد مشكلات بهداشتي ممنوع اعلام كرد.
گالووي اين اقدام شوراي شهر را ناشي از فرمانهاي حزبي تشكيلات تحت امر توني بلر توصيف كرد و گفت: تاسف آور است خانواده همان كساني كه بلر ادعا مي كند در دفاع از آنها سخن مي گويد، اجازه ندارند صداي خود را به گوش شركت كنندگان در كنفرانس برسانند.

عمرالبشير:
نمي پذيريم سودان به عراقي جديد تبديل شود
ايسنا: عمرالبشير رييس جمهور سودان، در گفت وگو با خبرگزاري دولتي مراكش اظهار داشت:  تصميم اعزام نيروهاي سازمان ملل به سودان تصميم مردودي است كه امكان موافقت با آن وجود ندارد؛ چراكه براساس اطلاعات و اخبار اشتباهي است كه سودان را تحت قيموميت قرار مي دهد.
وي نيروهاي سازمان ملل را يك نيروي استعمارگر به تمام معناي كلمه توصيف كرد و در خصوص راه حل ممكن براي بحران كنوني و جلوگيري از فجايع انساني بيشتر در دارفور گفت: ما راه حل را تعيين كرديم. توافقنامه اي با ميانجيگري اتحاديه آفريقا حاصل شد و در دارفور به صلح دست يافتيم و بين گروه هاي اصلي در منطقه صلح برقرار شد؛ اما ملاحظه مي كنيم كه به جاي متمركز شدن بر اجراي توافقنامه و تثبيت صلح صحبت ها به نيروهاي بين المللي اختصاص داده شده است؛ عاملي كه مخالفان را به مخالفت با توافقنامه صلح، خروج از آن و درگيري هاي دوباره سوق داد.
عمرالبشير گفت: معتقدم با همكاري ملت، دولت، امضاكنندگان توافقنامه صلح و اتحاديه آفريقا تحقق صلح فراگير ممكن است.
از سوي ديگر، عمرالبشير و حسني مبارك همتاي مصري اش عصر روز پنجشنبه در فرودگاه قاهره نشست چند ساعته اي را به منظور بررسي اوضاع دارفور برگزار كردند.
عمر البشير اظهار داشت: تلاش ها و سازماندهي هاي پشت پرده اي براي تقسيم و تجزيه ي سودان و چپاول ثروت هاي اين كشور در حال انجام گرفتن است.
وي تاكيد كرد: اين تلاش ها در جهت تضعيف كشورهاي منطقه و بحران سازي و ناامن كردن آنها با هدف حمايت از امنيت اسرائيل انجام مي گيرد.
رئيس كميته امنيت اتحاديه  آفريقا:
حضور نيروهايمان را در دارفور تمديد مي كنيم
از طرف ديگر اتحاديه آفريقا اعلام كرد كه به منظور جلوگيري از وخيم تر شدن بحران دارفور تا پايان امسال مجوز حضور نيروهاي حافظ صلح خود در اين منطقه را تمديد مي كند.
بليز كومپائور، رييس جمهوري بوركينافاسو و رييس كميته امنيت اتحاديه آفريقا در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل گفت: نيروهاي حافظ صلح اتحاديه آفريقا از سازمان ملل كمك لجستيكي و تجهيزاتي دريافت خواهند كرد.
كومپائور افزود، اتحاديه ي آفريقا هم چنين از كشورهاي عربي نيز براي حمايت مالي اين عمليات قول گرفته است.
كشورهاي عربي در گذشته نيز قول داده بودند تا روي اين عمليات سرمايه گذاري كنند اما كشورهاي عضو ناتو به حافظان صلح اتحاديه آفريقا كمك مالي و تجهيزاتي كرده اند كه تاكنون ناكافي بوده است.
مجوز حضور ۷۰۰۰ حافظ صلح اتحاديه آفريقا در دارفور ۳۰ سپتامبر (دوم مهر) به پايان مي رسد و اين در حالي است كه آن ها قادر به پايان دادن به درگيري ها نبوده اند.

نفرت مردم اروپا از رژيم صهيونيستي رو به افزايش است
واحد مركزي خبر: هفته  نامه  اكونوميست  در تازه ترين  شماره  خود نوشته  است  اروپايي  ها، اسرائيل  را به  عنوان  تجسم  تمامي  پليدي  هاي  گذشته  خود مي بينند.
هفته نامه  اكونوميست  با اشاره  به  جنگ  ۳۳روزه  حزب الله  لبنان  و اسرائيل  افزوده  است  نفرت  از رژيم  اسرائيل  در اروپا بشدت  رو به  گسترش  است.
 به  نوشته  اين  هفته نامه، برخي  رهبران  اروپايي  از جمله  نخست  وزير ايتاليا عكس  العمل  اسرائيل  را در لبنان  افراط آميز خواند و مطبوعات  و نشريات  اروپايي  نيز از حزب الله  تمجيد كردند.
اين  درحاليست  كه  به  تازگي  مخالفت  احزاب  اروپايي  با فروش  اسلحه  به  رژيم  صهيونيستي  كه  تا پيش  از اين  روند رو به  رشدي  داشت، نيز افزايش  چشمگيري  يافته  است.
 اوسكار لافونتن، رئيس  فراكسيون  اتحاد چپ  در مجلس  آلمان  دو روز پيش  تحويل  سلاحهاي  آلماني  به  اسرائيل  را تحقيري  براي  جهان  عرب  خواند و گفت  برلين  مدعي  است  كه  قصد جلوگيري  از تحويل  سلاح  به  حزب الله  را دارد  اما همزمان  سلاح  به  اسراييل  تحويل  مي دهد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |