شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۱ - Sep 23, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
من از آنچه نمي دانيد نگراني ندارم، اما بايد ديد آنچه مي دانيد چگونه به كار مي بنديد.
(كنزل العمال، ج 10، ص 191،ح 2903)
امروز با حافظ
بيا كز چشم بيمارت هزاران درد برچينم
به مژگان سيه كردي هزاران رخنه در دينم
مرا روزي مباد آن دم كه بي ياد تو بنشينم
الا اي همنشين دل كه يارانت برفت از ياد
آب و هوا
007167.jpg

عكس روز
007173.jpg
عكس: همشهري‎/ جواد گلزار
ديروز همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، مراسم رژه ارتش در جوار حرم مطهر امام خميني(ره) برگزار شد. چتربازهاي نيروي هوايي هم تماشايي ظاهر شدند .

در شهر چه خبر
خودكشي سيم كارت ها
سيم كارت هاي زيادي ظرف هفته گذشته به يكباره، بدون دلايل معمول سوختند و كاربران را متعجب كردند. ابتدا صاحبان سيم كارت هاي سوخته به بررسي و كنجكاوي براي يافتن علت ازكارافتادگي گوشي ها مشغول بودند اما پس از چندي متوجه بروز اين مشكل در سيم كارت تعداد زيادي از دوستان و آشنايان شدند بنابراين با نمايندگي ها، انجمن سيم كارت و شركت ارتباطات سيار تماس گرفتند اما از هيچ يك نتيجه اي حاصل نشد.

كد يك ارزان شد
سيم كارت كاركرده كد يك در بازار تهران با كاهش قيمت روبه رو شد. درحالي كه سيم كارت هاي صفر تغييري نداشتند قيمت سيم كارت كد يك با كاهش قيمت به 620 هزار تومان براي خريد و 625 هزار تومان براي فروش رسيد. قيمت فروش سيم كارت هاي كد 3 و 4 نيز به ترتيب 540، 465 هزار تومان بود. اين قيمت ها در فروشگاه هاي مختلف بين 5 تا 10 هزار تومان تفاوت دارد.

مرغ، ارزان مي ماند
توزيع مرغ كيلويي 1380 توماني تا پايان سال ادامه خواهد داشت. نحوه جديد توزيع مرغ منجمد با قيمت تعادلي تا حدودي بازار مرغ را تحت تأثير قرار داده و از اين پس نيز اين روند به منظور حفظ قيمت گوشت مرغ ادامه خواهد داشت. گوشت مرغ به صورت غيرمنجمد و گرم نيز با قيمت 1900 تومان توزيع مي شود كه اين ميزان براي عرضه در ميادين ميوه و تره بار كيلويي 1500 تومان اعلام شده بود كه براي آينده قيمت آن مسئولان قولي نداده اند.

رونق گل هاي مصنوعي
با ورود محصولات چين به بازار گل هاي مصنوعي و كاهش قيمت ها بازار گل هاي مصنوعي از رونق بيشتري برخوردار شده است. بازار استاد علي معمار ازجمله بورس هاي گل مصنوعي در تهران است. در اين ميان چين از بازار خوبي برخوردار است. اجناس ايراني به طور تقريبي نصف قيمت هستند و محصولات آلمان و فرانسه اجناس لوكس و گران اين بازار محسوب مي شوند. قيمت شاخه اي گل ها بين 1500 تا 3 هزار تومان، بوته ها 5 تا 20 هزار تومان و درخت ها بين 20 تا 100 هزار تومان هستند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مركز مخابرات شهيد كرمي و شهيد عرب سرخي انجام مي شود. با اجراي اين عمليات مشتركين در مركز مخابرات كرمي با پيش شماره هاي 6620 تا 6624 و 6629، 6630 در محدوده خيابان هاي پيغمبري، سجادي شمالي، شانديز، جاده ساوه و همت يار و در مركز مخابرات شهيد عرب سرخي تعداد 300 شماره با پيش شماره هاي 3374 تا 3376 و 3337 تا 3339 در محدوده خيابان هاي جوانمرد قصاب، قلعه گري، غيبي، بلوار مسيح و بلوار شهدا با اختلال همراه است.

تنوع نرخ خوراكي
اقلام خوراكي باتوجه به شرايط ويژه ايام ماه مبارك رمضان در كانون توجه مسئولان اقتصادي كشور قرار گرفته و قيمت ها نيز دستخوش تغييراتي شده اند اما اين تغييرات بيشتر متوجه قيمت گوشت است كه آن هم هنوز با شرايط كاهش قيمت فاصله دارد و بروز مشكلاتي همچون كمبود گوشت دام بزرگ، فقط به ثابت نگاه داشتن قيمت ها محدود شده است. در حال حاضر متوسط نرخ خرده فروشي قند به كيلويي 880 تومان، شكر 720 تومان، چاي خارجي 3 هزار و 60 تومان و روغن نباتي مايع ليتري يك هزار و 830 تومان است. بنابراين شايد انتظار كاهش قيمت ها براي آينده منطقي تر باشد.

آلودگي هواي تهران
007170.jpg
آلودگي هواي تهران

تلويزيون
007182.jpg

سينما
گرگ و ميش
كارگردان: قاسم جعفري
بازيگران: روناك يونسي، خاطره حاتمي، عليرام نورايي
سينماهاي نمايش دهنده: فلسطين، سپيده، گلريز، پيوند، ماندانا، حافظ، جوان، شهرتماشا، استقلال، سعدي، جي، شاهد، بهمن، كوثر، دهكده المپيك، تهران، سروش
خلاصه داستان: ساره به قصد انتقام از شمال به جنوب كشور حركت مي كند و در اين بين با گذر از هفت وادي سلوك به معناي جديدي از زندگي مي رسد.

فرهنگسرا
جشن شميم مهر
فرهنگسراي خاتم همزمان با آغاز سال تحصيلي 85 جشن بزرگ شميم مهر را برگزار مي كند. اين جشن با هدف گراميداشت آغاز سال تحصيلي با حضور جمع كثيري از دانش آموزان و فرهيختگان عرصه علم و دانش روز يكشنبه دوم مهر ماه رأس ساعت 8:30 دقيقه همراه با برنامه هاي متنوع فرهنگي در محل دبيرستان دخترانه فرهيختگان واقع در ميدان معلم خيابان تختي خيابان يادگار برپا مي شود.

در حاشيه خبرها
لجبازي و بداخلاقي در آغاز سال تحصيلي
امير بهادري نژاد: با آغاز سال تحصيلي دلمشغولي هاي والدين در مورد فرزندانشان افزايش مي يابد و آنها با دقت بيشتري رفتار و حركات آنها را زير نظر مي گيرند. در اين مقطع از سال برخي از دانش آموزان بداخلاق و حتي لجباز مي شوند. سئوال اين است كه در برابر اين تغيير رفتار فرزندان، بايد چه واكنشي نشان داد؟ به اين توصيه ها عمل كنيد. مطمئن باشيد فرزند شما لجبازي و بداخلاقي را كنار خواهد گذاشت.
فرزندان، تمام رفتار و حركات والدين خود را تقليد مي كنند؛ پس سعي كنيد مواد غذايي مغذي مصرف كنيد تا اينكه آنها از شما الگو برداري كنند. با اين كار تمام مواد مغذي مورد نياز بدن آنها تامين مي شود.
براي خواب شبانه فرزند خود ساعت كاملا مشخصي را تعيين كنيد كه هر شب وي بايد دقيقاً رأس ساعت مورد نظر به رختخواب برود. بچه هاي مدرسه اي به 10 تا 12 ساعت خواب در طول شب نياز دارند.
بيش از اندازه به فرزند خود پول توجيبي ندهيد چون آنها اين پول اضافه را صرف خريد شكلات و شيريني مي كنند. در صورتي كه آنها بيش از اندازه مواد شيرين استفاده كنند بد اخلاق خواهند شد.
از مواد غذايي كه حاوي رنگ ها و افزودني هاي غير طبيعي و مواد نگهدارنده هستند پرهيز كنيد. اين مواد باعث لجباز شدن فرزند شما خواهد شد.
حتماً به فرزند خود روغن ماهي امگا 3 بدهيد. امگا 3 در ماهي هاي چرب موجود است. همچنين تنقلات مانند بادام، گردو و فندق در خوش رفتاري كودكان و نوجوانان موثر است. تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد كه اين مواد تاثير بسيار مثبتي بر عملكرد مغز دانش آموزان دارد.
حتما به فرزند خود قبل از رفتن به مدرسه صبحانه بدهيد. تحقيقات تمام دانشمندان حاكي از آن است دانش  آموزاني كه صبحانه سالم و كامل مي خورند عملكرد بسيار بهتري در مدرسه دارند و ميزان تمركز آنها نيز بسيار بالا است. همچنين بسيار خوش اخلاق هستند.
براي استفاده فرزندتان از كامپيوتر و تلويزيون محدوديت قائل شويد. تماشاي بيش از حد تلويزيون و نشستن مقابل كامپيوتر منجر به رخوت دانش  آموزان و همچنين كاهش ميزان برقراري ارتباط كلامي آنها با اعضاي خانواده مي شود.
خوردن غذا مقابل تلويزيون را براي فرزند خود كاملاً ممنوع كنيد.
اگر هر بار كه فرزند شما صحبت مي كند با دقت به حرفهايش گوش كنيد به طور حتم وي تشويق به برقراري ارتباط بيشتر با شما خواهد شد. اگر فرزند شما گوشه گير است و تمايلي به صحبت كردن ندارد از تلاش كردن دست نكشيد چون تمام دانش آموزان از ته دل دوست دارند كه با والدين خود گفت و گو كنند. فراموش نكنيد كه آنها به توجه نياز دارند.

سكه، طلا و ارز
007137.jpg

بازار
بازار رو به احتضار كالابرگ
007122.jpg
با اين كه نظام توزيع كالاهاي يارانه اي هنوز هم بخش عمده اي از نظام اقتصادي كشور و بازار را در دست خود دارد اما مقايسه وضعيت فعلي با سال هاي گذشته به طور كامل محدوديت و كاهش وسعت آن را نشان مي دهد.
خروج چند كالاي اساسي از دايره شمول اين نوع كالاها و احتمال خروج پنير از اين محدوده اتيكت هاي كوپن فروش ها را روز به روز كوچك و كوچك تر مي كند. با اين وجود از پشت درهاي بسته وزارت بازرگاني زمزمه هايي مبني بر امكان اعلام چند كالاي كالابرگي و يارانه اي به گوش مي رسد. اما آنچه در عمل مشاهده مي شود روي آوردن دولت به سيستم توزيع كالا و مواد خوراكي با قيمت مناسب است تا از محل يارانه ها بيشتر صرفه جويي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آجر
مرد شروري با همسرش توي خيابان قدم مي زدند. شب از نيمه گذشته بود. وقتي از جلوي يك مغازه طلافروشي رد مي شدند، زن يك انگشتري زيبا و گرانقيمت را نشان داد و گفت: چقدر دوست داشتم اون مال من باشه. مرد خلافكار نگاهي به اطراف انداخت و بي آنكه حرفي بزند با يك آجر شيشه ويترين را شكست، انگشتري را برداشت و به زنش داد.
زن خيلي خوشحال شد. به راهشان ادامه دادند. وقتي از جلوي يك مغازه صنايع چرم عبور مي كردند، زن مرد تبهكار به يك كت چرم شيك اشاره كرد و گفت: واي كه چقدر قشنگه!
مرد شرور گفت: صبر كن و با يك آجر ديگر شيشه ويترين اين مغازه را هم شكست و كت را برداشت و به همسرش داد. كمي جلوتر، زن در ويترين مغازه اي ديگر يك جفت پوتين خيلي شيك ديد. گفت: واي... كه مرد كلامش را قطع كرد و گفت: بسه خانم! فكر كردي من آجر توليد مي كنم.
زهره باني

گشتي در دنياي خبرها
مربي بي رحم
مسكو: پليس روسيه مربي يكي از تيمهاي فوتبال دسته سوم اين كشور را در پي مجروح شدن سه تن از بازيكنان اين تيم دستگير كرد. چند روز قبل اين سه بازيكن با مربي تيم درگيري لفظي پيدا كرده بودند كه چند دقيقه پس از اين درگيري 5 نفر در خيابان به ضرب و شتم اين سه بازيكن پرداختند و حتي يكي از اين سه بازيكن  كه كاپيتان تيم بود مورد اصابت گلوله يكي از افراد مهاجم قرار گرفت. پليس احتمال مي دهد كه مربي تيم، مهاجمان را براي حمله به بازيكنان اجير كرده باشد. از سوي ديگر باشگاه دسته سومي اين مربي را از كار بركنار كرد.
توصيه هاي نخست وزير
توكيو: قرار است كويزومي نخست وزير ژاپن تا چند روز ديگر اين پست را تحويل بدهد. 5 سال قبل هنگامي كه وي وارد ساختمان نخست وزيري ژاپن شد در مجله اينترنتي خود نوشت: از زماني كه وارد نخست وزيري شده ام احساس مي كنم كه مانند يك پرنده زنداني داخل قفس هستم. وي همچنين گفت از اينكه خانه نخست وزيري را تحويل مي دهد به هيچ عنوان ناراحت نيست چون احساس مي كند سرانجام آزاد شده است. وي همچنين چند توصيه براي جانشين خود دارد: بايد كمي سنگدل باشي و رفاقت ها را كنار بگذاري. علاوه براين بايد به تنهايي در مورد موضوعات مهم تصميم بگيري.
درگيري در قفس پاندا
پكن: يك مرد در چين كه يك پاندا را در باغ وحش در آغوش گرفته بود از اين عمل خود پشيمان شد. داستان از اين قرار بود كه اين مرد در حاليكه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت از نرده قفس پاندا بالا رفت و اين حيوان را در آغوش گرفت. اما پاندا كه از اين كار بسيار عصباني شده بود مرد مزاحم را با شدت هر چه تمام تر گاز گرفت. البته اين پايان ماجرا نبود چون مرد براي اينكه تلافي كند او هم پاندا را گاز گرفت و يك درگيري تمام عيار ميان آنها داخل قفس بوجود آمد. سرانجام ماموران باغ وحش با استفاده از شلنگ آب مرد را از چنگ پاندا نجات دادند.
عمر طولاني و زندگي مشترك
لندن: نتايج يك نظر سنجي نشان مي دهد 40 درصد مردم كشور انگليس حاضر هستند زندگي مشترك خود را از دست بدهند اما در عوض 100 سال عمر كنند. از سوي ديگر 94 درصد مردم اين كشور پدر و مادر و دوستان خود را به عمر طولاني ترجيح مي دهند اما همين افراد معتقدند كه دانشمندان بايد تلاش كنند تا به روش هاي جديد براي افزايش عمر بشر دست يابند.
فوايد ضربه زيدان
رم: در جريان فينال رقابتهاي جام جهاني فوتبال در سال جاري زيدان با سر به سينه ماركو ماتراتزي بازيكن تيم ملي فوتبال ايتاليا كوبيد. با اينكه وي بر اثر دريافت اين ضربه احساس درد كرد و چند روز بعد فيفا جريمه 2500 پوندي و محروميت دو جلسه اي برايش در نظر گرفت اما وقايع فينال باعث مشهورشدن و پولدارشدن وي شده است. خبر مي رسد كه يك شركت توليدكننده لوازم ورزشي قراردادي به ارزش 25 هزار پوند با اين بازيكن امضا كرده تا محصولات اين شركت را تبليغ كند.
خطرات پرتاب تخم مرغ
پاريس: در دنياي سياست پرتاب تخم مرغ خام به سوي سياستمداران يكي از نشانه هاي اعتراض است و كسي تصور نمي كند كه اين عمل پيامدهاي ناگواري دربر داشته باشد. اما دانشمندان مي گويند پرتاب تخم مرغ خام به سوي افراد يك عمل بسيار خطرناك است چون ممكن است باعث نابينايي شود. با توجه به سنگيني تخم مرغ، در صورت اصابت آن به كاسه چشم فرد احتمال كورشدن وي بسيار زياد است. به همين دليل به افرادي كه قصد دارند براي نشان دادن اعتراض خود تخم مرغ پرتاب كنند توصيه مي شود كه اين كار را انجام ندهند. چون ممكن است باعث كوري طرف مقابل خود شوند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |