شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۷ - Sep 30, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
كسي كه ماه رمضان را روزه بدارد و از حرام و بهتان دوري گزيند، خداي متعال از او خشنود گرديده و بهشت را بر وي واجب مي گرداند.
(بحار الانوار، ج 93، ص 346 )
امروز با حافظ
كلبه احزان شود روزي گلستان غم مخور
يوسف گم گشته باز آيد به كنعان غم مخور
وين سر شوريده بازآيد به سامان غم مخور
اي دل غمديده حالت به شود دل بد مكن
آب و هوا
000897.jpg

عكس روز
000903.jpg
عكس: مهدي بيات
بهشت زهرا، مراسم غبارروبي و عطرافشاني مزار شهدا روز پنج شنبه در آخرين روز هفته دفاع مقدس انجام شد.

در شهر چه خبر
تعطيلي توقفگاه ها
توقفگاه هاي خودروها و ايستگاه هاي موقت جابه جايي مسافر در حاشيه عوارضي كرج قزوين، اطراف پايانه شهيد كلانتري و حاشيه پل فرديس تعطيل شده است. همچنين شهرداري كرج به منظور كاهش بار ترافيكي ورودي كرج در ميدان شهيد سلطاني حدفاصل ابتداي جاده تهران (چالوس) تا پل فرديس بخشي از خطوط اتوبوسراني و خودروهاي سواري را به داخل پايانه شهيد كلانتري منتقل كرده است.

۱۰۰ ميليون دفتر
درحالي كه نمايشگاه پاييزه مصلي و پارك ارم نتوانست نقش بسزايي در تأمين لوازم التحرير دانش آموزان داشته باشد و بازديدكنندگان از قيمت هاي لوازم التحرير گلايه داشتند توزيع 100 ميليون جلد دفترچه تحصيلي توسط وزارت بازرگاني مي تواند نياز دانش آموزان را به دفترچه هاي ارزان قيمت مرتفع كند. در اين مرحله نيز انواع دفترچه 40، 60، 80 و 100 برگ با قيمت مناسب در شبكه هاي توزيع ازجمله تعاوني هاي كارمندي، كارگري، نيروهاي مسلح، مصرف محلي، مصرف سپه، فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند، رفاه و واحدهاي صنفي توزيع كننده لوازم التحرير توزيع مي شود.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد بختياري، شهيد حق شناس، شهيد قندي، شهيد حكمت شعار و سلمان فارسي آغاز شد. با اجراي اين عمليات در مركز شهيد بختياري مشتركين داراي پيش شماره هاي 5520، 5521 در محدوده خيابان پوردارايي، 30 متري امام خميني، 22 بهمن، امام خميني، ميدان شهدا و در مركز مخابرات شهيد حق شناس با پيش شماره هاي 4470 تا 4472 در محدوده شهرك راه آهن بنفشه هفتم، چهارم، بلوار كاج و 18 متري دوم با اختلال همراه است. همچنين در مركز مخابرات شهيد قندي پيش شماره هاي 5580، 5581، 5560 تا 5563، 5589، 5589، 5557 و 5516 در محدوده 15 خرداد و در مركز مخابرات شهيد حكمت شعار پيش شماره هاي 7720 تا 7722، 7749، 7780، 7789، 7744، 7727 و 7745 و در مركز مخابرات سلمان فارسي پيش شماره هاي 2211 با اختلال همراه است.

كودكان بي سرپرست
كودكان بي سرپرست در ماه مبارك رمضان ميهمان سفره افطاري كانون جهانديدگان خانه فرهنگ نور مي شوند. كانون جهانديدگان خانه فرهنگ نور به مناسبت روز جهاني كودك و روز ميلاد امام حسن مجتبي(ع) جشني با عنوان نغمه رمضان برگزار مي كند. در اين مراسم كودكان بي سرپرست و تحت پوشش مراكز بهزيستي طي مراسم شادي بر سر سفره افطاري سالمندان حضور مي يابند. در اين جشن علاوه بر تكريم ايتام و مراسم افطاري، برنامه هاي متنوع و جذاب به همراه مسابقات شاد برگزار مي شود. همه علاقه مندان مي توانند 17 مهرماه با حضور در جشن نغمه رمضان، ميزبان شادي كودكان بي سرپرست باشند.

ختم قرآن كريم
فرهنگسراي اقوام در دارالقرآن بهاران جلسات تفسير و ختم قرآن كريم برگزار مي كند. اين مراسم هر روز ساعت 30/12ويژه خواهران برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند به نشاني: ميدان ابوذر- ميدان بهاران- مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 66231119 تماس بگيرند.

بازار
ثبات قيمت لبنيات
000963.jpg
حضور پررنگ قريب به اتفاق محصولات اساسي و ارزاق عمومي در فهرست طرح ضيافت و توزيع آنها به قيمت مناسب جاي خالي لبنيات را بيشتر به رخ مي كشد.
شايد در روزهاي جاري فقط دانش آموزان به توزيع بدون دردسر شير رايگان اميدوار باشند و باقي مردم براي دريافت شير يارانه اي هنوز هم با صف هاي طولاني صبحگاهي روبه رو هستند. تمامي اين كاستي ها به علاوه نبود فرهنگ صحيح تغذيه، سرانه مصرف ساليانه لبنيات در كشور را به 80 تا 85 كيلوگرم يعني معادل نصف سرانه جهاني رسانده است. بازار لبنيات ايران با مشكلات زيرساختي روبه رو است كه پرورش دهندگان دام نيز با آن روبه رو هستند. با وجود اين بررسي آمارها نشان مي دهد بازدارندگي هاي اقتصادي دولت قيمت لبنيات را پس از گراني دو ماه پيش ثابت نگاه داشته است.

تلويزيون
000960.jpg

سكه، طلا و ارز
000966.jpg

ضيافت رمضان
علي اصغر عطّاران طوسي
attaratoosi@gmail.com
دعا روز ششم ماه مبارك رمضان
اللهمّ لا تَخْذِلْني فيهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِيتِكَ و لا تَضْرِبْني بِسياطِ نَقْمَتِكَ و زَحْزحْني فيهِ من موجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنّكَ و أياديكَ يا مُنْته رَغْبـةَ الرّاغبينَ.
خدايا مرا در اين روز به خودم وا مگذار تا دچار نافرمانيت شوم و با تازيانه كيفرت مرا عذاب مكن و اسباب و عوامل خشمت را از من دور ساز، بحق احسان و نعمتها ب شمارت ا نهاي ترين علاقه و اشتياق مشتاقان.
يك حكم شرعي
پرسش: اگر از دهان شخص روزه دار خون بيايد، روزهاش باطل ميشود؟
پاسخ: روزه به سبب آن باطل نميشود، ولي واجب است كه از رسيدن خون به حلق جلوگيري كند.
مقام معظم رهبري
يك حكمت
حكيمي مي گفت: در شادي و غم، احوال خويش را بر نكوهشگر و بي وفا آشكار مكن! كه ترحّم دوستان، تلخ است همچنانكه سرزنش دشمنان.
كشكول شيخ بهايي
يك سخن
تقويت روح همبستگي با احياي سنّت اطعام
إطعام ، يكي از سنت هاي ديرينِ رمضان است كه در ادوار تاريخ اسلامي _ با همه تنوع گونه اي آن _ هرگز اصالت خويش را از دست نداده است.
اين حركت معنوي و در عين حال عاطفي، در متن دين و توصيه بزرگان آن ريشه دارد. سفارش همراه با تأكيد رهبران ديني بر اهتمام و پايبندي روزه داران مسلمان به اين سنت پسنديده،از سويي گوياي ارزشمندي و تأثيرگزاري آن در تقويت روح نوعدوستي مي باشد و از ديگر سو؛ حكايتگر پافشاري دين بر ضرورت تدارك ضعفها و كاستي هاي موجود جامعه از درون آن و نگاه ريشه اي به درد مردم به ويژه اقشار كم در آمد و محروم است.
در سخني از پيامبر گرامي اسلام (ص) به اين جانب مهم پرداخته شده، آنجا كه مي فرمايد: اي مردم! هر كس روزه دار مؤمني را در اين ماه، ميهمان افطار خويش كند، در نزد خدا، پاداش آزاد نمودن بنده اي و آمرزش گناهان گذشته را دارد (1) و آنگاه كه ناتواني برخي از لايه هاي جامعه براي اطعام ديگران به حضرتش گزارش مي شود، آنان را به انجام اين سنت و لو در حد ميهمان كردن ديگران با يك دانه خرما و يا جرعه اي آب، تشويق و توصيه مي فرمايد و در مقابل به امت اسلامي وعده مي فرمايد كه برائت از آتش جهنم، رهاورد اين عمل خير آنان باشد. البته سنت اطعام، ابعادي گوناگون در بردارد كه تأمّل در چرايي و چگونگي آن از سوي مردم در ادوار تاريخ و در ميان ملل مختلف، با عنايت به سفارشات ديني، ضروري مي نمايد.
۱.بعد اجتماعي. در يك نگاه كلان، احياي سنت اطعام به عنوان يك حركت نمادين همگاني و فراگير، از همبستگي ملي ميان اقشار جامعه حكايت دارد و در حقيقت نوعي حركت در راستاي پايبندي انسان به هويت اجتماعي، و تقويت روح اخوت و برادري اوست.
۲.بعد اقتصادي. تأثير اساسي آن بر فروكاستن درد فقر و محروميت از لايه هاي ميان دست و فرودستِ جامعه - از خلال توجه فرادستان و صاحبان مكنت مادي- اهميت نقش و جايگاه آن را عيني تر مي سازد.
۳.بعد معنوي. پاسداشت اين سنت نيكو از سوي آحاد روزه داران - كه به هيچ قيمت و لو به بهانه ناتواني مالي نبايد آنرا به حاشيه برانند - اجر و پاداشي عظيم در پيشگاه پروردگار دارد كه مي توان به آن حتي با اطعام دانه اي خرما و يا جرعه اي آب گوارا، دست يافت.
در اين راستا، چند توصيه كليدي ارائه مي شود.
- نشاندن اقشار محروم بر سر سفره افطار - كه ابعاد سه گانه فوق را دربرداشته و بهترين نوع اطعام به شمار مي آيد- از پاداشي افزون برخوردار است.
- خودداري از رنگين كردن سفره افطار، افزون بر برخورداري از روح سادگي و جلوگيري از ريخت و پاش، گامي در جهت گسترش كمّي ميهمانان و در نتيجه كسب اجر و مزد بيشتر است.
- اطعام به دور از بوق و كرنا، و حتي به دور از چشم آشنايان، لذتي در بردارد كه مطمئناً هيچ دعوتي ديگر به پايِ آن نخواهد رسيد.
پي نوشت:
۱ - أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ فَطَّرَ مِنْكُمْ صَائِماً مُؤْمِناً فِي هَذَا الشَّهْرِ كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَ مَغْفِرَةُ لِمَا مَضَ مِنْ ذُنُوبِهِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَيْسَ كُلُّنَا يَقْدِرُ عَلَ ذَلِكَ فَقَالَ اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ. خطبه شعبانيه.

آلودگي هواي تهران
000900.jpg
آلودگي هواي تهران

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
توقع
باز هم فرصتي دست داد تا خاطرات گذشته را با هم مرور كنيم. از همه چيز صحبت كرديم. از روز آشناييمان در آن مهماني بزرگ، از شب خواستگاري كه سبد گل از دستش افتاد،  از مخالفت پدرم، از يكدندگي او و ازدواجمان در آن روز برفي، تولد بچه هايمان، پيشرفت او در كار، از خريد خانه و ماشين و ويلا و مسافرت هاي خارج از كشور، جواهرات گرانقيمت و از توقع بي جاي من، ورشكستگي او و قر و لندهاي صاحبخانه ... همه را با هم مرور كرديم. فرصتي نبود و من بايد يك هفته ديگر صبر مي كردم تا او را كه به خاطر چك هاي بي محلش در زندان به سر مي برد ملاقات كنم.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
فرار با تاكسي
سيدني: يك دانشجوي رشته حقوق در كشور استراليا كه از 43 منزل سرقت كرده و هر بار با تاكسي از صحنه سرقت گريخته بود توسط پليس دستگير شد. اين دانشجو پس از ورود به منازل اقدام به سرقت تلويزيونهاي پلاسما، لپ تاپ و كامپيوتر مي كرد و جالب اين كه تمام اين وسايل سرقتي را داخل صندوق عقب تاكسي كرايه شده قرار مي داد و با خونسردي كامل از صحنه دور مي شد. وي با اين حربه در حدود 90 هزار دلار وسايل برقي از 43 خانه به سرقت برد. سرانجام دو روز قبل پليس وي را دستگير كرد.
۱۴۸ سال حبس
كويت: يك دادگاه در كويت حكمي سنگين براي مردي اردني كه به عنوان مامور پليس از مردم سرقت مي كرد صادر كرد. اين مرد اردني در حالي كه خود را مامور مخفي پليس به شهروندان معرفي مي كرد آنها را مجبور به تحويل تمام دارايي هايشان مي نمود. به همين دليل دادگاه او را محكوم به 148 سال حبس كرد و حتي احتمال دارد كه دوران محكوميتش افزايش يابد.
بلند ترين ناخن هاي جهان
لندن: يك خانم 65 ساله ركورد بلندترين ناخن هاي  جهان را به خود اختصاص داد. به گفته مسئولان كتاب ركوردهاي گينس طول ناخن هاي اين خانم به 7 متر و 51 سانتيمتر مي رسد. اين خانم كه از 27 سال قبل تاكنون ناخن هايش را كوتاه نكرده هر روز آنها را مسواك مي زند و از لاك هاي مقاوم كننده بي رنگ استفاده مي كند. او همچنين هر روز ناخن هايش را داخل روغن زيتون گرم مي گذارد تا مانع از شكنندگي آنها شود. البته اين خانم تا دو ماه ديگر اين ناخن ها را كوتاه خواهد كرد چون بايد از شوهرش كه مبتلا به آلزايمر است نگهداري كند.
نيم ساعت خاموشي
ريكياويك: پنج شنبه شب تمام چراغ هاي خيابانهاي پايتخت كشور ايسلند به مدت نيم ساعت خاموش شد. در واقع به سه دليل متفاوت اين كار صورت گرفت. نخست، اين پيشنهاد را يك منجم سرشناس مطرح كرد چون او معتقد بود كه با چنين كاري مي توان تمام ستارگان موجود در آسمان را بسيار بهتر و واضح تر تماشا كرد. دليل بعدي افتتاح يك جشنواره فيلم در اين شهر بود كه مراسم افتتاحيه آن با اين خاموشي برگزار شد و دليل آخر هم انجام يك مانور توسط پليس براي شبيه سازي زماني كه برق شهر به طور كامل قطع مي شود  . به گفته پليس در اين سي دقيقه هيچ جرم و جنايتي در شهر رخ نداد.
عاقبت علاقه به پيانو
آمستردام: يك سارق در هلند به دليل علاقه وافر به پيانو توسط پليس دستگير شد. هنگامي كه اين جوان 20 ساله براي سرقت وارد يك خانه شد پس از جمع آوري اسباب منزل ناگهان با يك پيانو بزرگ در اتاق نشيمن مواجه شد و چون علاقه بسيار زيادي به نواختن پيانو داشت پشت آن نشست و به نواختن آهنگ پرداخت. البته بر اثر سروصداي پيانو صاحب خانه از خواب بيدار شد و پليس را خبر كرد.
انگشت دست و آينده ورزشي
لندن: با اندازه گرفتن طول انگشت انگشتري (دست چپ) دختران و مقايسه آن با طول انگشت نشانه آنها مي توان پيش بيني كرد كه آيا در ورزش موفق خواهند شد يا خير. به گفته دانشمندان در صورتي كه طول انگشت انگشتري دست چپ يك دختر از طول انگشت نشانه دست وي بيشتر باشد در رشته هاي ورزشي سنگين و پرتحرك مانند تنيس و فوتبال موفق خواهد شد.
مواد مخدر داخل پاي مصنوعي
اكلاهما: يك پيرمرد 65 ساله در آمريكا كه به فروش خودروهاي كاركرده مي پرداخت به جرم حمل مواد مخدر دستگير شد. اين مرد كه يكي از پاهايش مصنوعي بود داخل اين پاي مصنوعي مواد مخدر جاسازي كرده بود كه پليس از اين موضوع مطلع شد و پس از بازرسي پاي مصنوعي اين پيرمرد، او را دستگير كرد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |