شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۷ - Sep 30, 2006
درياچه 300 متري روي تيتان
000924.jpg
گروه علمي فرهنگي- فضاپيماي كاسيني توانست ابر عظيمي از گاز اتان را در اطراف نيمكره جنوبي قمر تيتان بيابد. پيش بيني مي شود با باريدن اين ابر درياچه اي با ارتفاع 300 متر از اتان مايع روي تيتان ايجاد شود.
به گزارش سايت پارس اسكاي، مهندسان ناسا و اسا به كمك كاسيني پاسخ معماهاي زيادي در مورد تيتان را پيدا كرده اند اما هنوز سؤالات زيادي باقي مانده است. يكي از اين پرسش ها عدم وجود اتان روي تيتان بود. اتان بيشترين فرآورده جنبي است كه از متان به دست مي آيد. قبل از ماموريت كاسيني دانشمندان فكر مي كردند كه با استفاده از اين فضاپيما بتوانند اتان زيادي روي سطح تيتان بيابند. اما هر چه كاسيني سعي كرد نتوانست شواهدي از وجود اتان را روي سطح تيتان بيابد، تا اين كه كاسيني در جولاي امسال توانست با استفاده از دوربين نقشه برداري خود ابر عظيمي را در محدوده نيمكره جنوبي تيتان بيابد؛ توده ابري هزار مايلي كه سايه خود را بر سطح اين قمر انداخته بود.
اين ابر شبيه به ابرهاي سيروس در زمين بود ولي عظمتش همه را در فكر فرو برده بود. آيا اين ابر همان قطعه گمشده معماي اتان روي تيتان بود؟ خانم كاترين گريف از دانشگاه آريزونا و يكي از اعضاي تيم هدايت دوربين نقشه برداري كاسيني در اين باره مي گويد: ابري را كه ما در نيمكره جنوبي تيتان يافته ايم شامل مقدار زيادي اتان است. درست همان چيزي كه انتظارش را مي كشيديم. اكنون نيمكره جنوبي تيتان فصل تابستان را تجربه مي كند ودر نيمكره شمالي هم زمستان است. طبق پيش بيني ها اگر اين توده ابر شروع به ريزش باران اتان در فصل تابستان كند درياچه اي با ارتفاع 300متر از اتان مايع روي سطح تيتان ايجاد مي شود؛ باران شديدي كه تاكنون هيچ يك از ما آن را تجربه نكرده ايم!
اما اين مقدار اتان يافته شده هنوز دانشمندان را ارضا نكرده و آنان مي گويند كه باز مي توان مقدار بيشتري از اين ماده را روي سطح تيتان يافت. در تصاوير تنها نيمي از نماي كامل ابر مشاهده مي شود و نيم ديگر آن اكنون در نيمكره شمالي تيتان پذيراي فصل سرد زمستان است. كاسيني بايد براي مشاهده قسمت ديگر اين توده تا سال 2010 به انتظار بنشيند.

بذر گياهان جهان در قطب شمال
000927.jpg
گروه علمي فرهنگي- جزيره كوچك اسپيتزبرگن در درياي قطب شمال جاي گمنامي است. اما اين گمنامي به زودي از بين خواهد رفت چون طرح مهمي در اين جزيره در حال اجراست. در تأسيسات خاص جزيره، بانك دانه هاي گياهان خوراكي تأسيس مي شود. در پايان طرح، حدود سه ميليون نمونه از دهها هزار گونه گياهي متفاوت از سراسر جهان جمع آوري خواهد شد. دانه ها در تونل هايي در عمق 400 متري زمين زير سطح يخ تا قرن ها محفوظ خواهد ماند. هزينه اين طرح را سازمان خواربار سازمان ملل(فائو) تأمين مي كند.
كري فاولر از مسئولان طرح گفت: اين تأسيسات به گونه اي طراحي شده است كه مي تواند جنگ هسته اي را نيز از سر بگذراند . فاولر سال ها در قطب شمال به دنبال محل ذخيره مناسب براي اين مجموعه غني گياهي مي گشت. مهمترين مسأله ذخيره دانه ها اين است كه هرگز نبايد دماي آنها به بالاتر از 3 يا 4 درجه سانتي گراد برسد. با وجودي كه دانه ها در قفسه هاي آلومينيومي نگهداري مي شود، محيط انبار بايد خشك باشد. نمناكي بيش از 6درصد، باعث جوانه زدن و نابودي دانه ها خواهد شد. قطب شمال به علت دماي سرد و خشك، مكان آرماني براي اين كار است. حتي خراب شدن شبكه سرمايش تأسيسات خطري را متوجه محتواي باارزش آن نمي كند.
انبار دانه ها در محل يك معدن متروكه واقع شده است كه فاصله زيادي با فرودگاه لانگيرباين ندارد. نمونه هاي جديد با هواپيما به انبار فرستاده مي شود. دسترسي از هوا اهميت دارد، چون هر نمونه را پس از چند دهه بايد كشت داد. دانه هاي تازه به دست آمده از اين گياهان را سپس براي انبار به اسپيتزبرگن مي فرستند.
باني اين طرح كه ميليون ها يورو هزينه دارد، چند كشور صنعتي هستند. در حال حاضر ذخاير بذر كه اكثراً  به صورت تخصصي حاوي برخي گونه هاي گياهي هستند، در نقاطي از جهان وجود دارد؛ مثلاً  يك ذخيره غني برنج در فيليپين،  لوبيا در كلمبيا و ذرت در مكزيك وجود دارد اما هيچ كدام از اينها مجموعه اي فراگير نيست يا تأسيسات ذخيره آنها به ايمني اسپيتزبرگن نيست. فاولر گفت: ما به كتاب ها در كتابخانه هاي قديمي توجه مي كنيم و ميلياردها دلار صرف حفظ ساختمان هاي تاريخي و آثار هنري مي كنيم اما هيچ كس تا به حال به ميراث كشاورزي توجه نكرده است. نتيجه اين بي توجهي، فاجعه بار بوده است. مثلاً  از 7100 گونه سيب كه در قرن نوزدهم در ايالات متحده وجودداشت، 6800 گونه از بين رفته است.

راه اندازي نسل جديد اينترنت در چين
گروه علمي فرهنگي- چين شبكه اينترنت فوق سريع و جديدي ساخته است كه مدعي است وابستگي كشور را به شركت هاي خارجي كم مي كند. شبكه 2 تحقيقاتي و آموزشي چين 167 مؤسسه و گروه درسي را در 25 دانشگاه و 20 شهر از طريق نسخه 6 پروتكل اينترنت به هم متصل مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اينترنت فعلي با پروتكل نسخه 4 كار مي كند كه نقص آن محدوديت نشاني هايي است كه مي توان ايجاد كرد؛ به علاوه، فاقد ويژگي هاي امنيتي پيشرفته است. سرعت پروتكل جديد بين 5/2 تا 10 گيگا بايت اطلاعات در ثانيه است كه 100 برابر سرعت اينترنت موجود است. پژوهشگران در آمريكا، ژاپن و كره جنوبي نيز در حال كار روي نسخه 6 پروتكل اينترنت هستند. انتظار مي رود تا سال 2010 استفاده از اين نسخه گسترده تر شود. نسخه 6 پروتكل اينترنت شماره نامحدودي نشاني را اداره مي كند، امنيت بيشتري دارد و با تلفن همراه و ابزارهاي كامپيوتر دستي سازگاري بهتري دارد.روزنامه چاينا ديلي نوشت محققان چيني در سال 2003، اجازه دولت را براي ايجاد پروتكل اينترنت جديد دريافت كردند.

علمي فرهنگي
انوشه انصاري به زمين بازگشت
000930.jpg
همشهري آنلاين: كپسول فضايي سويوز صبح ديروز در قزاقستان به زمين نشست. يكي از مسافران سايوز انوشه انصاري، فضاگرد ايراني است.
يك مامور اتاق فرمان، پس از فرود كپسول در شمال قزاقستان درحالي كه سطح بيروني آن در اثر اصطكاك با جو سوخته و سياه شده بود، گفت: فرود كامل شده است.اين كپسول كه از ايستگاه بين المللي فضايي به زمين باز مي گشت همچنين حامل پاول وينوگرادوف، فضانورد روس و جف ويليامز، فضانورد آمريكايي بود كه جاي خود را به دو فضانورد ديگر داده بودند.كپسول براي انجام فرودي نرم در دشتي در حدود 80 كيلومتري شمال شهر آركاليك، چترهايش را گشود و موتورش را خاموش كرد.مسافران سويوز سپس براي انجام معاينات پزشكي به مركز ويژه اي منتقل شدند.انوشه انصاري بامداد روز 18 سپتامبر همراه ميخاييل تيورين، فضانورد روس و مايكل لوپز-الگريا، فضانورد آمريكايي، از پايگاه فضايي بايكونور در قزاقستان به فضا رفته بود.
به گزارش خبرنگار همشهري انوشه انصاري بنيانگذار ايراني تبار يك شركت توليدكننده تجهيزات مخابراتي در آمريكا، به عنوان نخستين زن فضاگرد، همراه با فضانوردان روسي و آمريكائي در موشك روسي سويوز ( -9 TMA) از مركز فضايي بايكانور واقع در قزاقستان، عازم ايستگاه بين المللي فضا در مدار زمين شد.
انصاري براي اين سفر يازده روزه خود، بيست ميليون دلار پرداخت كرده است و در طول اقامت در ايستگاه بين المللي فضا در چند تجربه علمي فضايي شركت كرده است.

برگزاري همايش روز جهاني گردشگري در استان تهران
گروه علمي فرهنگي- نخستين همايش دست اندركاران صنعت گردشگري استان تهران همزمان با هفته گردشگري و روز جهاني جهانگردي، روز پنجشنبه ششم مهر در هتل المپيك برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، در اين همايش كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران برپا شده بود، مديران هتل ها و پذيرايي هاي ميان راهي استان و مديران و كارشناسان آژانس هاي مسافرتي و جهانگردي حضور داشتند.
محمد ابراهيم طريقت رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران فعاليت هاي انجام شده سازمان تحت مديريت خود را طي گزارشي بيان كرد و پس از آن جواد قاسمي معاون هما با اعلام خبر تشكيل انجمن تخصصي جهانگردي اظهارداشت: تفاهم نامه اي ميان هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و سازمان ميراث فرهنگي امضا شده كه براساس آن دفاتر هما در خارج و داخل كشور براي توسعه گردشگري با سازمان ميراث فرهنگي همكاري مي كنند.در اين همايش از تعداد 60 نفر از تلاشگران صنعت گردشگري استان تهران قدرداني شد.

كتيبه مسجد سفيد مراغه به سرقت رفت
فارس: در ادامه بي توجهي به آثار تاريخي مراغه، كتيبه مرمرين سر در ورودي مسجد تاريخي سفيد مراغه به سرقت رفت.
بنا به اين گزارش از تبريز، مسجد سفيد مراغه و كتيبه تاريخي اين بنا متعلق به دوره شاه طهماسب صفوي است و در سال 82 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
متاسفانه در سال هاي اخير به علت احداث خيابان 120 متري در محدوده اين بناي تاريخي، بخشي از پايه ها و ديوارهاي اين مسجد نيز دچار تخريب و ريزش شده است.
براساس اين گزارش مسئولان ذي ربط حاضر نشدند درمورد سرقت كتيبه مسجد سفيد مراغه اظهار نظر كرده و اطلاعات بيشتري به خبرنگاران بدهند.

آموزش در ايران
در دانشگاه آزاد اسلامي
۳۰ نفر اول كنكور از پرداخت شهريه معاف هستند

ايسنا: معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي  گفت:   رتبه هاي اول تا 30 كنكور از پرداخت شهريه معاف هستند.
فريدون رهنما گفت: نفرات داراي رتبه 30 تا 50 كنكور نيز از پرداخت 50 درصد شهريه معافند. وي، با بيان اينكه برنامه مشخصي براي نقل و انتقال دانشجويان با هدف رضايت دانشجويان در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: دانشجويان متقاضي نقل و انتقال همه ساله از 15 ارديبهشت تا پايان خرداد ماه جهت ارايه درخواست جابجايي فرصت دارند.
معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي نقل و انتقال متقاضيان را براساس جدول همترازي و موافقت واحدهاي دانشگاهي بيان كرد.وي در ادامه افزود: نقل و انتقال دانشجويان موارد خاص در دو نوبت آذر تا دي و ارديبهشت تا خرداد ماه انجام مي شود كه موارد خاص شامل ازدواج، فوت والدين يا دانشجويان داراي بيماري خاص است.رهنما در خاتمه با بيان اينكه دانشجويان جديد الورود بايد پس از يك سال تحصيل در دانشگاه مربوطه درخواست نقل و انتقال دهند، تصريح كرد: دانشجويان جديد الورود كه شامل موارد خاص هستند مي توانند پس از يك ترم تحصيلي براي انتقال درخواست دهند.

در دفترچه هاي انتخاب رشته
نام يك رشته از قلم افتاد، 50 صندلي خالي ماند

ايسنا: قريب به 50 كرسي كارشناسي پيوسته پرستاري دانشگاه علوم پزشكي شيراز به دليل اشتباه سازمان سنجش خالي ماند.
محسن رزاقي، مدير كل آموزش دانشگاه علوم پزشكي شيراز در گفتگو با ايسنا گفت: ظرفيت پذيرش رشته كارشناسي پيوسته پرستاري دانشگاه از ليست دانشگاه هاي گروه پزشكي سازمان سنجش در دفترچه انتخاب رشته از قلم افتاده است به همين دليل 50 كرسي اين رشته در مهر ماه بدون دانشجو مانده است.
وي افزود: با هماهنگي سازمان سنجش، مقرر شد از طريق تكميل ظرفيت آبان ماه نسبت به پذيرش دانشجوي كارشناسي پرستاري اقدام كنيم.
رزاقي يادآور شد: در توافق با سازمان سنجش مقرر شد اولويت پذيرش دانشجوي رشته پزشكي دانشگاه با پذيرفته شدگان استان فارسي همين رشته در ديگر دانشگاه ها باشد لذا دانشجويان فارسي كه در ديگر دانشگاه هاي كشور در رشته كارشناسي پرستاري پذيرفته شده اند، مي توانند با ارسال فرم پذيرش تكميلي كه در آبان ماه منتشر خواهد شد، نسبت به درخواست پذيرش در اين رشته اقدام و از اين طريق خود را به دانشگاه علوم پزشكي شيراز منتقل كنند.

طرح جامع تعامل حوزه علميه و آموزش و پرورش تدوين مي شود

مهر: طرح جامع تعامل حوزه علميه و آموزش و پرورش با همكاري مركز مديريت حوزه علميه قم و وزارت آموزش و پرورش تدوين مي شود.
در نشست مشترك وزير آموزش و پرورش و مدير حوزه علميه قم كه با حضور معاونين اين دو نهاد در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، لزوم تدوين طرح جامع تعامل حوزه علميه و وزارت آموزش و پرورش براساس چشم انداز 20 ساله نظام مورد تاييد قرار گرفت.
در اين جلسه، موادي از آيين نامه همكاري حاكم بر ارتباطات حوزه و آموزش و پرورش در موضوعاتي مانند زمينه هاي همكاري، فعاليتهاي دبيرخانه، نياز سنجي ها و آسيب شناسي موجود در روابط با تاكيد بر آسيب شناسي روابط گذشته ميان اين دو سازمان مورد تصويب قرار گرفت. غلامحسين حيدري - معاون توسعه مشاركت هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش به عنوان رئيس اين كميسيون و حجت الاسلام ذوعلم مدير دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي دوره عمومي و نظري وزارت آموزش و پرورش به عنوان دبير اين كميته تعيين شدند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |