شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۷ - Sep 30, 2006
گامي به سوي نجات
نگاهي به برنامه هاي يونيسف براي مقابله با ايدز تا سال 2010 و تاثير آن در روند فرهنگ و آموزش در جهان
000849.jpg
ايدز، هيولاي قرن حاضر، هر روز تعداد بي شماري از انسان هاي بي گناه را به كام خود فرو مي برد، كه عده اي از آنها بي هيچ فرصتي از پا افتاده و گروهي ديگر پس از اندكي تقلا، جان مي سپارند؛ كه در اين بين كودكان، جوانان و نوجوانان شاخص ترين و البته مظلوم ترين قربانيان هستند.
نشست اخير سران يونيسف در ژنو سوئيس (4 سپتامبر 2005) گامي ديگر در جهت نجات جان قربانيان ايدز است.آنچه در پي مي آيد، نگاهي است به اين نشست و آگاهي از برنامه هاي جديد يونيسف براي مبارزه با ايدز تا سال 2010 ميلادي.
آخرين آمار ارايه شده توسط يونيسف، طي 5 سال پژوهش در زمينه ايدز و مبتلايان به ويروس HIV، وضعيت كنوني جهان را به اين شرح تشريح مي كند؛
- براساس اين آمار، هر روز نزديك به هزار و هشتصد كودك و نوجوان زير 15 سال به جمع مبتلايان به ايدز افزوده مي شود كه عمده ترين شيوه انتقال اين بيماري از مادر به جنين بوده است.
- هر روز هزار و چهارصد كودك و نوجوان زير 15 سال به دليل ابتلا به ويروس ايدز و كاهش شديد مقاومت سيستم ايمني بدنشان در مقابل بيماري ها، با ابتلا به ساده ترين بيماري ها جان مي سپرند.
- روزانه بيش از 6 هزار جوان و نوجوان پانزده تا بيست وچهار ساله به جمع بيماران مبتلا به ايدز يا ناقلان ويروس HIV يا همان HIV مثبت مي پيوندند.
جهان در بيست سال آينده
اگر وضعيت امدادرساني به بيماران مبتلا به ايدز و شيوه اطلاع رساني براي جلوگيري از ابتلا به ايدز به همين منوال پيش برود، بيست سال بعد جهان، در اين جايگاه خواهيم بود؛
- كمتر از 10 درصد از مادران باردار از امكانات مناسب جهت جلوگيري از انتقال ويروس HIV به جنين يا نوزاد خود بهره مند خواهند بود و 90 درصد باقي مانده حتما ويروس HIVرا به فرزندانشان منتقل مي كنند.
- چيزي كمتر از 10 درصد از كودكان بي بضاعت و يا كودكان متعلق به خانواده هاي كم درآمد و بسيار فقير، مي توانند از حمايت هاي سازمان هاي خيريه اي چون يونيسف بهره مند شوند و مابقي در شرايط بسيار سخت و با وضعي اسف بار خواهند مرد.
- كمتر از يك سوم از دختران جوان در رده سني پانزده تا بيست و چهار سال ساكن آفريقا آموزش هاي لازم جهت جلوگيري از ابتلا به ويروس ايدز را دريافت كرده و مي توانند خود را در مقابل ابتلا به ويروس ايدز محافظت كنند و دوسوم باقي مانده حتما به طريقي به ويروس HIV آلوده مي شوند؛ چرا كه هيچ اطلاعاتي در زمينه راههاي جلوگيري از ابتلا ندارند. با مروري به اين آمار تكان دهنده درمي يابيم ميليون ها كودك، جوان و نوجوان در معرض آلودگي با ويروس HIV و ابتلا به بيماري ايدز قرار دارند، كه به اين ترتيب همه گير شدن (pademic) بيماري ايدز در رده سني جوان و نوجوان به ويژه دختران جوان دور از انتظار نيست.
براي بسياري از كودكان، جوانان و نوجوانان جهان، ايدز معنايي بسيار گسترده تر و تلخ تراز يك عبارت دارد؛ ايدز براي آنها يعني محروم شدن از حقوق حقه آنها، محروم شدن از زندگي شاد و آرام، از دست دادن سلامتي، عشق و محبت والدين به دليل مرگ والدين و يا دوري والدين از آنها به جهت بيماري شان، مرگ عزيزان و دوستان و آموزگاران؛ محروم شدن از درس و تحصيل و قرار گرفتن در مسير آينده اي دردناك، گنگ و نامعلوم و مرگ در گوشه اي تاريك...
يونيسف و مبارزه با مرگ
يونيسف با تكيه بر آمارها، چهار هدف را به عنوان اصلي ترين اهداف خود براي بهبود آينده كودكان، جوانان و نوجوانان به ويژه دختران جوان تا سال 2010 ميلادي به اين شرح اعلام كرده است:
۱ حمايت از كودكان متأثر از ايدز؛ تا سال 2010 ميلادي چيزي حدود 25 ميليون كودك حداقل يكي از والدينشان را به دليل ابتلا به ايدز از دست خواهند داد. پيش از مرگ والد يا والدين، كودكان به ويژه دختران- جانشين والد يا والدين خود مي شوند و به اين ترتيب نگهداري از والد يا والدين بيمار، سرپرستي از خواهرها و برادرهاي كوچك تر، تامين مخارج منزل و پرداخت هزينه درمان بيمار يا بيماران تحت سرپرستي و تهيه خوراك و در نهايت پوشاك خانواده به عهده آنها گذاشته مي شود. ترك تحصيل اولين راه براي كاهش مخارج منزل و كمك رساني بيشتر به وضع نابسامان خانواده است. نهادهاي مسئولي چون يونيسف تصميم دارند تا سال 2010 ميلادي، حداقل 80 درصد از اين كودكان و خانواده هاي آنها را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند.
۲ - پيشگيري؛ جوانان و نوجوانان بين پانزده تا بيست و چهار سال، نيمي از افراد مبتلا به ايدز و يا حامل ويروس HIV را تشكيل مي دهند كه براساس آمار، هر روز نيز بر تعداد آنها افزوده مي شود؛ كه دليل اصلي اين امر ناآگاهي آنها از راههاي پيشگيري از ابتلا به ايدز و در نتيجه ناتواني آنها در محافظت از خويش در مقابل آلودگي به ويروس HIV است. يونيسف تصميم دارد تا سال 2010 ميلادي برنامه هاي آموزشي فراگير و متمركزي را براي رده سني جوان و نوجوان در سراسر جهان به ويژه كشورهاي آفريقايي و آسيايي به اجرا بگذارد. براساس اين برنامه، ميزان ابتلا در اين رده سني از بيش از 50 درصد در حال حاضر به كمتر از 25 درصد تا سال 2010 ميلادي خواهد رسيد.
۳ پيشگيري از انتقال ويروس يا بيماري از مادر به جنين؛ براساس آمار هر سال نزديك به نيم ميليون كودك زير 15 سال به دليل ابتلا به ايدز و يا آلودگي با ويروس HIV به كام مرگ فرو مي روند؛ كه اين تعداد قرباني، بيماري را از مادر خود دريافت كرده و مي كنند.
براساس پيش بيني هاي انجام شده تا سال 2010 ميلادي، 80 درصد از مادران مبتلا، تحت كنترل و نظارت قرار مي گيرند تا به اين ترتيب آمار انتقال بيماري و ويروس HIV از مادر به جنين يا از مادر به نوزاد به كمتر از 5 درصد كاهش يابد. اكنون تنها 10درصد از مادران مبتلا، تحت سرپرستي و كنترل سازمان هاي مسئول هستند و مابقي به شيوه هاي مختلف، بيماري را به فرزندشان منتقل مي كنند؛ كه رايج ترين شيوه انتقال، انتقال مادر به جنين و يا مادر به نوزاد است.
۴ درمان و جلوگيري از همه گير شدن بيماري؛ آمارها نشان مي دهد چيزي كمتر از 5 درصد كودكان HIV مثبت، موفق به دريافت نيازهاي درماني تغذيه اي خود مي شوند. اين كودكان حتي ناتوان از مصرف داروهاي بسيار ارزان قيمت بوده و از جهت تغذيه اي در بدترين شرايط به سر مي برند. يونيسف در نظر دارد تا سال 2010 ميلادي تا حد امكان اين كودكان را تحت پوشش درمان دارويي و تغذيه اي قرار دهد، تا اين كودكان در اثر سوءتغذيه و عدم مصرف دارو در بدترين شرايط ممكن از بين نروند.مسئولان يونيسف معتقدند دستيابي به اين اهداف بي ترديد نيازمند بسيج عمومي و در گام نخست ياري خواستن از سازما هاي فعال در زمينه حقوق بشر و كشورهاي توسعه يافته و غني است. يونيسف هم اكنون در تلاش براي تامين بودجه و جمع آوري نيرو جهت اجراي طرح خويش از ابتداي سال 2006 ميلادي است. اين برنامه براي اجرا به مدت چهار سال، در مرحله نخست در نظر گرفته شده است، كه البته تاكنون بخشي از اين برنامه به صورت آزمايشي در حال اجرا است.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبع: http://www.uicef.org

اخبار
بررسي نحوه نگهداري
اسناد موزه دارالفنون

گروه علمي فرهنگي - نحوه نگهداري اسناد موزه  دارالفنون طي نشستي با حضور رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، جمعي از دانش آموختگان و فارغ التحصيلان دار الفنون و نماينده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بررسي شد.
در اين نشست، دكتر محمد مهدي اسلاميه، رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سخناني با تأكيد به عزم جدي آموزش و پرورش براي اصالت بخشي به تحقيقات و حفظ و احياي دارالفنون خطاب به دانش آموختگان مدرسه  دار الفنون گفت: هر كدام از شما گنجي زنده و جا مانده از اين گنجينه عظيم و با ارزش هستيد.
وي افزود: ما دست شما را مي فشاريم و آمده ايم كه بياموزيم، بياموزانيم و بيندوزيم.
در ادامه اين نشست، نماينده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از دانش آموختگان دارالفنون درخواست كرد تا نسبت به ثبت ديده ها و شنيده هايشان در دوران تحصيل همت گمارند.
وي افزود: ما با استناد به مكتوبات شما مي توانيم تاريخ اين گنجينه ارزشمند را بازسازي كنيم و براساس آن به مرمت اين مجموعه بپردازيم.
گفتني است در اين نشست چهره هاي نام آشناي دار الفنون از جمله محمد حكيمي، بسته نگار، محمد علي سپانلو و محمد علي نجفي و حجت  الاسلام سنجري حضور داشتند.

راه اندازي 256 مركز جديد
آموزش از راه  دور

گروه علمي فرهنگي- 256 مركز آموزش از راه دور طي هفته دوم مهرماه جاري در سطح كشور افتتاح مي شود.
به گزارش روابط عمومي موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش، سيدحسن الحسيني، رئيس موسسه آموزش از راه دور با اعلام اين خبر گفت: در سال تحصيلي 86-85 به منظور افزايش پوشش تحصيلي دانش آموزان بازمانده از تحصيل و همچنين الزامات قانوني برنامه چهارم توسعه كشور، اين موسسه با افزايش 50 درصدي مراكز خود در اين سال تحصيلي مبادرت به راه اندازي 256 مركز آموزش از راه دور مي كند كه با احتساب مراكز راه اندازي شده در دو سال گذشته سقف اين مراكز به 856 مركز مي رسد.
وي افزود در سال تحصيلي 85-84 مراكز آموزش از راه دور توانستند 123 هزار دانش آموز جذب كنند و پيش بيني مي شود در سال تحصيلي جديد 240 هزار دانش آموز در اين گونه مراكز جذب و ادامه تحصيل دهند.
الحسيني افزود: بيش از 3 ميليون دانش آموز بازمانده از تحصيل در كشور وجود دارد كه با برنامه ريزيهاي صورت گرفته و تا پايان برنامه پنج ساله چهارم مي بايست تعداد 2750 هزار نفر از آنان جذب مراكز آموزش از راه دور شوند.

نگاه
نگاهي به كتاب هاي مناسب رده سني هفت تا ده سال
يار مهربان من
بازي هاي كودكانه، هرچند باعث رشد جسمي ذهني كودكان مي شود، اما بي ترديد جايگزين مناسبي براي مطالعه نخواهد بود، چرا كه شكوفايي كودك در گرو برقراري تعادل ميان بازي و تفريح و آموزش و مطالعه  است.آنچه در پي مي آيد، آشنايي با شيوه صحيح انتخاب كتاب براي كودكان رده سني هفت تا ده سال و نوع كتاب هاي مناسب اين رده سني است.
۱. كتاب داستان
مهارت تازه كودكان، آنها را به خواندن تشويق مي كند. براي آنكه حس اشتياق آنها را تداوم ببخشيد، از كتاب هايي استفاده كنيد كه: اولاً كوتاه باشند و در ثاني، تصاوير جذاب با رنگ هاي شاد و زيبا داشته باشند و سوم اينكه تعداد لغت هاي هر صفحه از كتاب، از تعداد معيني(10 تا 15 لغت)بيشتر نباشد. پس از آنكه فرزندتان كتاب را مطالعه كرد، با او درباره كتابي كه خوانده، صحبت كنيد.
۲. كتاب هاي مرجع
كودكان با ورود به مدرسه بايد با شيوه استفاده از كتاب هاي مرجع مانند دايره المعارف ها، كتاب هاي لغت و... آشنا شوند اما براي استفاده بيشتر كودكان از اين كتاب ها بهتر است كتاب هاي مرجع مناسب سن آنها را خريداري كنيد تا كودك به جاي پرسش از شما، كتاب را براي پاسخ به پرسش هايش انتخاب كند. استفاده از كتاب هاي مرجع، يافتن پاسخ پرسش ها، حس كنجكاوي آنها را برانگيخته و آنها را براي طرح پرسش هاي بيشتر تشويق مي كند. كودكان با استفاده از كتاب هاي مرجع، شيوه درست پژوهش را مي آموزند.
۳. كتاب هاي تصويري
كودكان تا سن ده سالگي، بيش از هر چيز، جذب تصاوير كتاب ها مي شوند و لذت مطالعه كتاب با نگاه كردن به تصاوير زيباي كتاب براي آنها معنا مي يابد. كودكان خلاق، گاه با نگاه كردن به تصاوير كتاب و بدون اطلاع از داستان اصلي، داستان سرايي مي كنند كه اين امر، مهارت نوشتن را در آنها تقويت مي كند. اين داستان ها نامفهوم نيست چرا كه اغلب از خواسته ها و عقايد آنها نشأت مي گيرد. انتخاب كتاب هاي تصويري(بدون داستان)، خلاقيت كودكان در زمينه نوشتن و داستان سرايي را تقويت كرده و كودك را تشويق مي كند تا از گنجينه لغات خود استفاده كرده و اين گنجينه را تكميل كند.
۴. افسانه ها و حكايت هاي واقعي
افسانه ها يا همان فانتزي هاي كودكانه، جايگاهي ويژه در ميان كودكان دارد. بنابراين در نخستين گام، كودكان را با فولكورها(داستان ها و اشعار عاميانه و نشأت گرفته از آداب و رسوم و باورهاي هر ملت) آشنا كنيد. آشنايي با ادبيات فولكوريك، باعث غناي فرهنگي كودكان مي شود. كودكان با خواندن اين نوع كتاب ها، پرسش هاي بي شماري خواهند داشت چرا كه اين داستان ها فانتزي هاي ويژه با داستان هايي خاص و گاه غيرقابل باور هستند؛ بنابراين پس از مطالعه اين قبيل داستان ها، حتماً با آنها صحبت كرده و به پرسش هايشان به دقت پاسخ بگوييد.
بعضي از كودكان با مطالعه اين كتاب ها به خيال پردازي و گفتن داستان هاي عجيب و خيالي مي پردازند. اين تحول، خاص سن آنها و ناشي از مطالعه داستان هاي فانتزي است. نگران نباشيد؛ اين حالت خودبه خود و پس از مدتي از بين مي رود؛ فقط نبايد آنها را دعوا كرده يا دروغگو خطابشان كنيد.
مهدخت گيتي

معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد:
اختصاص 42 ساعت آموزش در مدارس
براي پيشگيري از ايدز
000852.jpg
گروه علمي فرهنگي- 42 ساعت در سال آموزش براي پيشگيري از ايدز، رفتارهاي پرخطر و رفتارهايي كه موجب آسيب ديدگي و ورود اين ميكروب به بدن مي شود، براي دانش آموزان دوره راهنمايي در نظر گرفته شده است.
معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: در مدارس كشور براي هر 750 دانش آموز يك مراقب بهداشتي وجود دارد.
سيدباقر پيش نمازي در ادامه گفت: شرايط احراز معاونت پرورشي و شرح وظايف آن در مدارس نيزتهيه شده است.
وي افزود: محتواي ساعت پرورشي در مدارس با استفاده از فعاليت ها و بازي هاي تربيت بدني با هدف ايجاد صميميت بيشتر ميان دانش آموزان و معلمان دگرگون مي شود.
معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افزايش ساعت كار تربيت بدني در مدارس از 2 ساعت به 3 ساعت اظهار داشت: براي دانش آموزان پايه چهارم و پنجم ابتدايي معلم تربيت بدني به صورت مستقل در نظر گرفته شده است و 80 درصد معلمان پايه اول تا سوم دوره ابتدايي نيز تحت پوشش دوره هاي ضمن خدمت قرار گرفته اند.
وي در ادامه از تنظيم آيين نامه قانون احياي معاونت پرورشي و سياست هاي كلي و برنامه آينده آن خبر داد و گفت: بر اين اساس در دستورالعمل شوراي دانش آموزي مدارس با هدف افزايش نقش دانش آموزان، بازنگري شده است و از اين پس دانش آموزان به عنوان بازوان معاونت پرورشي از طريق سرگروه هاي هم سن و سال خود به فعاليت خواهند پرداخت.به گفته وي نقش مربيان پرورشي در مدارس از تصدي گري به مديريت و معاونت ارتقا مي يابد و مربيان پرورشي زير نظر مدير مدرسه فعاليت مي كنند.وي با بيان اين كه ساعات پرورشي دوره متوسطه و راهنمايي نيز به تربيت بدني و پرورشي اختصاص مي يابد افزود: به جز زنگ تربيت بدني، ساعت پرورشي كه در گذشته در اختيار كادر آموزشي بود، در حال حاضر با كتاب و بيشتر در كلاس درس ارائه مي شود.
به گفته پيش نمازي بازنگري در كتب درسي با رويكرد ارتقا آغاز شده است؛ به نحوي كه سال گذشته كتاب ديني دبيرستان و پيش دانشگاهي امسال با رويكرد جديد تلفيق اهداف پرورشي و آموزشي تأليف شده است.
وي با بيان اين كه خرما نيز در تغذيه دانش آموزان قرار مي گيرد گفت: بعد از ماه مبارك رمضان خرما با سهم هر دانش آموز 50 گرم، با همكاري معاونت برنامه ريزي و توسعه مديريت و از طريق سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها در حوزه هايي كه براي محروميت زدايي مناسب تر هستند توزيع مي شود.
معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش اعتبار اختصاص يافته به شير مدارس را 924 ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: با اين اعتبار 11 ميليون دانش آموز دختر و پسر در دوره ابتدايي و دانش آموزان دختر دوره راهنمايي با اولويت مناطق محروم تحت پوشش طرح شير رايگان قرار مي گيرند.

تمديد اجراي آزمايشي طرح ارزشيابي توصيفي
در پايه هاي اول تا سوم ابتدايي
گروه علمي فرهنگي- در هفتصد و سي و هفتمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش، اجراي آزمايشي طرح ارزشيابي توصيفي در پايه هاي اول تا سوم ابتدايي را تمديد كرد.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: در اين جلسه گزارشي از چگونگي اجراي آزمايشي طرح ارزشيابي توصيفي و نتايج حاصله در 26 استان كشور ارايه شد و پس از آن اعضاي شورا با افزودن ماده واحده اي به مصوبه ششصد و هفتاد و نهمين جلسه خود با اجراي آزمايشي طرح مذكور در پايه هاي اول تا سوم ابتدايي تا پايان سال تحصيلي 87-76 موافقت كردند.
حجت الاسلام بهرام محمديان افزود: با توجه به مشكلات موجود در امتحانات پاياني، شوراي عالي آموزش و پرورش در ششصد و هفتاد و نهمين جلسه خود، دستورالعمل تغيير مقياس كمي 20-0 به مقياس كيفي را باتوجه به رويكردهاي نوين در فرآيند ياددهي- يادگيري و شيوه هاي اثربخشي ارزشيابي تصويب كرد.وي،  ارتقاي سطح بهداشت رواني از طريق كاهش نقش ارزشيابي پاياني و مقياس كمي در سرنوشت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان و ارزشيابي توصيفي و تشريح روند پيشرفت تحصيلي و تربيتي (تلاش و عملكرد) دانش آموزان به منظور اصلاح روند ياددهي- يادگيري در كلاس درس را از جمله اهداف اين طرح اعلام كرد.

كلاس اولي ها تا پايان مهر
شناسنامه سلامت مي گيرند
گروه علمي فرهنگي- مديركل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد:تمام دانش- آموزان پايه اول ابتدايي سراسر كشور تا پايان مهرماه صاحب شناسنامه  سلامت مي شوند.
دكتر حسن ضياء الديني گفت: هم اكنون يك ميليون و 400هزار شناسنامه سلامت چاپ و در اختيار مدارس دوره ابتدايي قرار گرفت و اين شناسنامه ها به دانش آموزان پايه اول ابتدايي كه امسال وارد مدرسه شده اند، ارايه مي شود.
وي، با اعلام تغيير در نحوه صدور شناسنامه سلامت در سال  جاري گفت: در سالهاي گذشته شناسنامه سلامت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صادر مي شد اما امسال طي توافقي با اين وزارتخانه، صدور شناسنامه سلامت دانش آموزان به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد. ضياء الديني توضيح داد: در سالهاي گذشته برخي از بيماريها كه در غربالگري شناسايي مي شدند نياز به ارجاع داشتند كه به فراموشي سپرده مي شد و به همين دليل اين كار به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.
وي گفت: پيشتر سازمان آموزش و پرورش استثنايي براي صدور شناسنامه سلامت مبلغي از دانش آموزان دريافت مي كرد، اما امسال شناسنامه سلامت به صورت رايگان در مراكز خدمات بهداشتي و درماني براي دانش آموزان تكميل مي شود.
ضياء الديني افزود: تكميل اطلاعات شناسنامه سلامت از ??مردادماه امسال در شهرها، روستاها و خانه هاي بهداشت آغاز شد و هم اكنون ادامه دارد و تا پايان مهرماه جاري ادامه خواهد داشت.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |