شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۷ - Sep 30, 2006
بحران در روابط گرجستان با روسيه
000894.jpg
گروه بين الملل- بازداشت شش افسر روسيه به اتهام جاسوسي در گرجستان، مناسبات دو كشور را تيره كرده و به درگيري لفظي مقامات مسكو و تفليس دامن زده است.
شش افسر نيروي نظامي روسيه مستقر در منطقه قفقاز و همچنين ??تن از شهروندان گرجستان، روز چهارشنبه از سوي نهادهاي امنيتي اين كشور در تفليس و باتومي به اتهام جاسوسي بازداشت شدند.
بازداشت اين افسران اعتراض شديد روسيه را در پي داشت و وزارت خارجه اين كشور، خواستار آزادي بدون قيد و شرط اين افراد شد و همچنين برخي مقامات رسمي روسي اين اقدام تفليس را عمدي و هدف از آن را وارد كردن لطمه به جايگاه روسيه در منطقه توصيف كردند.
گزارش خبرگزاري غيردولتي نيوز گئورگيا درباره اين حادثه حاكي است، سفير و جمعي از ديپلماتهاي روسيه و كاركنان برخي نهادهاي اين كشور روز جمعه همراه با خانواده هاي خود تفليس را با هواپيماي وزارت امور حوادث غيرمترقبه ترك كردند. هرچند وزارت امور خارجه روسيه پيش تر اعلام كرده بود وياجسلاو كووالنكو سفير اين كشور در تفليس براي انجام رايزني هاي لازم به مسكو فراخوانده شده است.
به گزارش ايرنا اين در حالي است كه ميخايل ساآكاشويلي رييس جمهوري گرجستان در گفت وگو با خبرنگاران با تشريح بازداشت افسران روسي گفت كه تفليس در قالب معاهدات بين المللي اقدام كرده است.
وي هياهوي ايجاد شده در مورد بازداشت اين افسران را غيرقابل قبول دانست و با تاكيد بر اين كه هيچ خطري براي خانواده هاي روسي در گرجستان وجود ندارد، افزود: اين گونه حوادث را بايد بدون ايجاد تنش و بروز احساسات اضافي، در شرايط آرامش كامل حل كرد.
وي همچنين اقدامات نهادهاي ضداطلاعاتي گرجستان مبني بر بازداشت افسران روسي را اقدام اين كشور براي دفاع از حقوق قانوني خود توصيف كرد.
نينو بورجانادزه رييس مجلس گرجستان نيز توقف صدور رواديد از سوي روسيه براي شهروندان گرجي را توسل مسكو به شانتاژ و تهديد عليه دولت تفليس خواند.
روسيه اتباع خود را
از گرجستان تخليه مي كند
در همين حال به دنبال دستگيري شش تن از نظاميان روسيه در گرجستان ، دولت روسيه اعلام كرد از امروز تخليه شهروندان خود از گرجستان را آغاز مي كند و به درخواست مسكو نشست مشورتي شوراي امنيت سازمان ملل متحد برگزار شد.
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه خواستار توجه سازمان امنيت و همكاري اروپا و ناتو به اقدامات ضدروسي گرجستان شد.
سياستمداران روس نقطه نظرات متفاوتي در مورد دستگيري افسران روس دارند ولي اكثر آنها خواهان اعمال مجازات هاي اقتصادي عليه گرجستان از جمله جلوگيري از انتقال سالانه بيش از يك ميليارد دلار هستند كه توسط اتباع گرجي شاغل به كار در روسيه به گرجستان انتقال مي يابد.
از سوي ديگر خبرگزاري نووستي اعلام كرد كه پليس گرجستان يكي از نظاميان روس را آزاد كرد.
ايوان وليكين مشاور سفارت روسيه در تفليس گفت وي را شبانه در كنار پست بازرسي ساختمان نيروهاي روسي در قفقاز جنوبي رها كردند.
به گفته وليكين چهار نفر از افسران روسيه هنوز هم در بازداشت به سر مي برند.

نگاه
روابط گرجستان و روسيه تيره تر شد
گروه بين الملل منطقه قفقاز و ماوراي قفقاز به حوزه رقابت روسيه و آمريكا تبديل شده است. آذربايجان، ارمنستان، گرجستان و اوكراين هريك به نوعي در يك دادوستد استراتژيك ميان روسيه و آمريكا درگير هستند.
اين تعامل گاهي به روي كار آمدن الهام علي اف در جمهوري آذربايجان و گاهي به بركناري ادوارد شوارد نادزه در گرجستان ختم مي شود. با فروپاشي شوروي در اوايل دهه 90 و اعلان رسمي پايان جنگ سرد بسياري بر آن بودند كه فروپاشي نظام شوروي، نقطه پايان بسياري از سياست ها و رقابت هاي آمريكا با شوروي خواهد بود.
شوروي از ميان رفت اما سياست هاي آمريكا در قالب تلاش براي اضمحلال حوزه نفوذ و حتي تماميت ارضي روسيه همچنان ادامه يافت. ادامه رقابت نظامي با روسيه ابتدا با گسترش قلمرو ناتو به شرق خود را نشان داد. اما در نوامبر 2003 در گرجستان، اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوري كه شوارد نادزه نيز در آن شركت كرده بود، برگ جديدي در رقابت آمريكا و روسيه در قفقاز گشود.
ادوارد شواردنادزه وزير امور خارجه شوروي بود و پس از استقلال گرجستان در مقام رياست جمهوري اين كشور قرار داشت. به هر حال درپي اعتراض مخالفان در ژانويه 2004 انتخابات ديگري برگزار شد و رسما پرونده سياسي شوارد نادزه به عنوان پرونده سياسي طرفداران روسيه در تفليس بسته شد. نكته مهم آن بود كه اين روند 11 ماه ديگر در دسامبر 2004 در اوكراين و در مارس 2005 در قرقيزستان تكرار شد. اين حوادث كه به انقلاب هاي رنگي شهرت يافت نفوذ به حياط خلوت استراتژيك روسيه تلقي شد و زنگ خطر را در مسكو به صدا درآورد.
گرجستان سرزميني است با وسعت حدود 69 هزار كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر 5 ميليون نفر. گرجستان محل عبور خط لوله باكو تفليس و جيهان است كه نفت حوزه درياي خزر از جمهوري آذربايجان را به بندر جيهان در تركيه منتقل مي كند. گرجستان در سال 1991 از شوروي مستقل شد اما اهالي انجازي و اوستياي جنوبي به حاكميت دولت گرجستان تمكين نمي كنند و دولت گرجستان حمايت و تحريك مسكو در اين ماجرا را بي نقش نمي داند.
حدود 3 هزارنفر از نيروهاي نظامي روسيه در پايگاهي در خاك گرجستان مستقر هستند و آمريكا و گرجستان براي خروج اين نيروها لحظه شماري مي كنند. درخواست هاي مكرر گرجستان براي پيوستن به ناتو نيز مسكو را آزار مي دهد.
در بيان علت بازداشت نظاميان روس در گرجستان وزير دفاع گرجستان به نكته جالبي اشاره مي كند و مي گويد نظاميان روس فعاليت هايي در جهت جلوگيري از ائتلاف نيروهاي مسلح گرجي با ناتو انجام داده اند. مقامات روس نيز تحريك كردن روسيه را هدف اصلي بحران اخير خوانده اند و وزير دفاع روسيه آمريكا را عامل اصلي ماجرا دانسته است.

شكست مذاكرات سران آمريكا، پاكستان و افغانستان
واحد مركزي خبر: مطبوعات پاكستان از شكست گفتگوهاي سران آمريكا، پاكستان و افغانستان در واشنگتن خبر دادند.
روزنامه هاي انگليسي و اردو زبان پاكستان با اشاره به گفتگوهاي دو ساعته جرج بوش با پرويز مشرف و حامد كرزاي در كاخ سفيد نوشتند اين مذاكرات هيچ گونه پيشرفتي نداشت.
روزنامه انگليسي زبان نيشن با تيتر مشاجره لفظي مشرف و حامد كرزاي در حضور جرج بوش نوشت، هرچند مقامات كاخ سفيد از پيشرفت مذاكرات سه جانبه خبر مي دهند، اما رؤساي جمهوري پاكستان و افغانستان در حضور جرج بوش يكديگر را به كوتاهي و غفلت در جنگ با تروريسم متهم كردند.
اين روزنامه با اشاره به اينكه پرويز مشرف و حامد كرزاي در پايان كنفرانس مطبوعاتي مشترك با جرج بوش از دادن دست با يكديگر خودداري كردند، نوشت: بوش كه در بين آنها ايستاده بود، فقط به بيان اينكه مشرف، كرزاي از دوستان نزديك وي هستند، اكتفا كرد.
روزنامه انگليسي زبان ديلي تايمز و اردو زبان جنگ هم با تيتر گفتگوهاي سه جانبه سازنده نبوده است به نقل از مقامات آمريكايي كه نخواستند نامشان فاش شود، نوشتند، هرچند اين مذاكرات بي نتيجه بود، اما مخالفان سياسي بوش نمي توانند از سياستهاي كاخ سفيد در افغانستان در انتخابات ماه نوامبر آذرماه انتقاد كنند.

نارضايتي بيشتر آمريكايي ها از عملكرد بوش
واحد مركزي خبر: نتايج نظرسنجي اخير فاكس نيوز نشان مي دهد بيشتر آمريكايي ها از عملكرد جرج بوش ناراضي هستند.
به گزارش شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، نتايج اين نظرسنجي حاكي از آن است كه 54 درصد مردم آمريكا از عملكرد جرج بوش ناراضي هستند حال آن كه 42 درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي از عملكرد رئيس جمهوري كشورشان ابراز رضايت كردند.

كوتاه از جهان سياست
گسترش حضور نظامي ناتو به شرق افغانستان
همشهري آنلاين- وزراي دفاع ناتو در نشست روز گذشته خود در اسلووني در زمينه گسترش عمليات نظامي اين ائتلاف در سراسر افغانستان و افزودن كنترل امنيتي شرق اين كشور نيز به حوزه عملياتي ائتلاف يادشده، توافق كردند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از پورتوروز در اسلووني، يك مقام ناتو با اعلام اين خبر افزود كه 12 هزار سرباز آمريكايي نيز كه در شرق افغانستان فعاليت مي كنند، تحت امر ائتلاف فرماندهي قرار مي گيرند و اين تصميمات احتمالاً تا چند هفته آينده به مرحله اجرا درمي آيد.
تصميم به گسترش حوزه عملياتي ناتو در حالي اتخاذ شد كه اين ائتلاف نظامي براي مقابله با شورش هاي جاري در جنوب افغانستان تلاش مي كند. از طرف ديگر با توجه به افزايش تلفات نظاميان انگليسي در جنوب افغانستان، روزنامه انگليسي گاردين فاش كرد، شماري از فرماندهان ارتش انگليس به دولت اين كشور براي انتقال نيروهاي انگليسي مستقر در عراق به افغانستان فشار مي آورند. به گزارش گاردين بسياري از فرماندهان نظامي انگليس عقيده دارند دستاوردهاي نيروهاي انگليسي در جنوب عراق ناچيز بوده و زمان آن فرارسيده كه انگليس مسئوليت تامين امنيت مناطق تحت كنترل خود را به نيروهاي عراق واگذار كند.

كناره گيري ژوسپن از انتخابات سال 2007
همشهري آنلاين- ليونل ژوسپن نخست وزير سابق فرانسه از كناره گيري در انتخابات 2007 فرانسه و سمت رهبري خود در حزب سوسياليست خبر داد.
ژوسپن ضمن اعلام آنكه در انتخابات رياست جمهوري سال 2007 حضور نخواهد يافت، در مصاحبه با شبكه تلويزيوني RTL و در توجيه اين اقدام خود گفت: نمي خواهم در حزب شكاف ايجاد كنم .
ژوسپن افزود: پيش از اين كانديداتوري خودم را در حزب سوسياليست ، به منظور كسب حمايت كامل هم حزبي ها، مشروط كرده بودم، اما هم حزبي ها بر سر كانديداتوري من به اتفاق نظر نرسيدند و نشد آن چه درپي آن بوديم. ژوسپن سپس گفت: پس از آنكه نتوانستم هم حزبي ها را پيرامون يك كانديدا متحد كنم، تصميم به كناره گيري گرفتم، زيرا خواهان شكاف در حزب نبودم. نخست وزير سابق فرانسه همچنين حمايت خود را از كانديداي هم حزبي سگولن رويال اعلام كرد. ژوسپن اما نخواست نظر خود را درباره ساير رقبا در حزب سوسياليست اعلام كند.

القاعده رهبران عشاير عراق را به مرگ تهديد كرد
گروه بين الملل- همزمان با اعلام آمادگي رهبران عشاير عراق براي همكاري با دولت اين كشور، شبكه القاعده عراق، آنان را تهديد به مرگ كرد.
روز پنجشنبه احمد ناجي جباره الجبوري رئيس شوراي استانداري استان صلاح الدين به نمايندگي از سوي رهبران عشاير، آمادگي خود را براي همكاري با نوري مالكي، نخست وزير اين كشور در اجراي طرح آشتي ملي و مبارزه با تروريسم اعلام كرد. درپي اين اظهارات، ابو حمزه مهاجر، رهبر القاعده عراق، در سخناني كه در يكي از پايگاههاي اينترنتي پخش شد از رؤساي عشاير خواست با وي همكاري كنند و كساني كه با او، همكاري نكنند را به مرگ تهديد كرد.

تمايل عراق براي خروج نيروهاي خارجي
گروه بين الملل- نتايج تازه ترين نظرسنجي در عراق حاكي از آن است كه بيشتر مردم اين كشور خروج هر چه سريع تر نيروهاي آمريكايي را از كشورشان خواستار هستند.
اين نظرسنجي كه در روزنامه واشنگتن پست چاپ آمريكا منتشر شده است، نشان مي دهد كه سه چهارم شركت كنندگان در آن معتقدند كه عراق با خروج نيروهاي آمريكايي و ائتلاف امن تر خواهد شد. بر اساس اين نظرسنجي، همچنين مشخص شده است كه 65 درصد از عراقي ها خواستار خروج هر چه سريع تر نيروهاي خارجي از عراق هستند.

حماس: در هيچ شرايطي اسرائيل را به رسميت نمي شناسيم
گروه بين الملل در حالي كه محافل خبري در جهان عرب از شكست مذاكرات فتح و حماس بر سر تشكيل دولت وحدت ملي خبر مي دهند، ديروز يكي از اعضاي برجسته حماس اعلام كرد: حتي اگر حكومت را از دست بدهيم، باز هم حاضر به رسميت شناختن اسرائيل نخواهيم بود.
محمد الزهار وزير خارجه دولت حماس در گفت و گو با روزنامه الراي العام چاپ كويت گفت: برخي معتقدند به رسميت شناختن اسرائيل تنها راه حل است. آنان مي گويند زماني كه از قوانين بين المللي طرح صلح اعراب، رعايت توافقنامه هاي سابق و سازمان آزادي بخش فلسطين به عنوان تنها نماينده قانوني صحبت مي كنند در واقع از به رسميت شناختن اسرائيل سخن مي گويند، اما ما اسرائيل را به رسميت نخواهيم شناخت. الزهار گفت: آنها كه اسرائيل را به رسميت شناختند به غير از تداوم شهرك سازي، اشغالگري و احداث ديوار و ديگر فجايع به چه چيزي دست يافتند. وزير خارجه فلسطين تاكيد كرد كه اكنون بخش زيادي از ملت فلسطين با به رسميت شناختن اسرائيل مخالفند.
در همين حال، غازي حمد سخنگوي دولت فلسطين در گفت و گو با شبكه الجزيره درباره دولت آتي وحدت ملي فلسطين گفت: تشكيل دولت وحدت ملي براساس توافق هاي به عمل آمده و ميثاق ملي و با وجود بروز برخي مشكلات درباره ابتكار كشورهاي عربي، تشكيل خواهد شد و من با سخنان ماهر مقداد سخنگوي جنبش فتح مبني بر اين كه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس از تشكيل دولت وحدت ملي منصرف شده است و تلاشهاي انجام شده در اين باره را به شكست كشانده است، موافق نيستم بلكه برعكس حماس همچنان بر تشكيل دولت وحدت ملي فلسطين اهتمام دارد و موضع خود را آشكارا در اين باره اعلام كرده است و ما هيچ زماني از موضع خود عقب نشيني نكرده ايم.
وي درباره مشكلات كنوني ابتكار عربي گفت: جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) درباره به رسميت شناختن اسرائيل موضع مشخصي دارد اما ابتكار كشورهاي عربي از آمادگي كشورهاي عربي براي به رسميت شناختن اسرائيل و برقراري مناسبات با آن سخن مي گويد و موضع حماس نيز مخالف با چنين رويكردي است و تا زماني كه اشغالگري وجود داشته باشد بر موضع خود باقي خواهد ماند.
سخنگوي دولت فلسطين درباره به توافق رسيدن با جنبش فتح درباره ابتكار كشورهاي عربي گفت: ابتكار كشورهاي عربي در توافقنامه حماس و فتح مطرح شد اما از اين مساله طور ديگري بهره برداري شده است حتي در جهت اهانت به حماس برداشت شده است و زماني كه ما بر عمل به رويكردهاي سياسي خود بوديم بسياري ما را به خارج شدن از خط ملي و اينكه برنامه سازمان آزاديبخش را در پيش گرفته ايم، متهم كردند.
به نوشته روزنامه جروزالم پست، مقامات فلسطيني اعلام كردند محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، كه سرگرم ديدار از قطر است انتظار مي رود با خالد مشعل، رئيس حماس ديدار و با وي درباره دولت پيشنهادي متشكل از حماس و فتح و آزادي سرباز ربوده شده اسرائيل، مذاكره كند.
به گفته اين مقامات، حكام قطر فشار زيادي را بر عباس و مشعل وارد مي سازند تا اختلافاتشان را رفع و زمينه را براي تشكيل يك دولت وحدت ملي فراهم سازند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |