رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر اعلام كرد:
انتقاد از عدم تخصيص اعتبارات تبصره ۱۳ به مترو تهران
شريعتمداري : توسعه خطوط مترو و خريد واگن هاي آن نياز شديد به تامين اعتبارات تبصره ۱۳ بودجه دارد
گروه شهري - رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از عدم تخصيص اعتبارات تبصره ۱۳ بودجه كل كشور در رابطه با توسعه حمل و نقل عمومي و ريلي توسط دولت به رغم گذشت ۶ ماه از سال، هرگونه تاخير در اين زمينه را سبب افزايش هزينه ها به ويژه در بخش مترو دانست.
نادر شريعتمداري در گفت وگو با همشهري خاطرنشان كرد: از يكهزار ميليارد تومان اعتبار ريالي كه در تبصره ۱۳ براي حمل و نقل ريلي كلان شهرها درنظر گرفته شده متاسفانه تا اين لحظه هيچ مبلغي به شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) اختصاص نيافته است.وي افزود: در جلسات مشترك با مسوولان ذي ربط و با بررسي هاي انجام شده آنها قول دادند نسبت به اين موضوع تجديدنظر اساسي بشود و ما همچنان منتظر اقدام آنان هستيم.
شريعتمداري گفت: تاخير در اجراي پروژه هاي حمل و نقل عمومي تهران علاوه بر افزايش هزينه ها و خسارت هاي ناشي از عدم اجراي به موقع طرح ها، حل مشكلات ترافيك را نيز پيچيده تر خواهد كرد.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: مترو تهران درحال حاضر در ۳ بخش توسعه، تجهيز و نگهداري نياز به سرمايه گذاري و كمك دولت دارد ولي متاسفانه هنوز از محل تبصره ۱۳ اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
وي گفت: از كل يكهزار ميليارد توماني كه بين كلان شهرها توزيع شده تا اين لحظه هيچ رقمي به تهران اختصاص داده نشده است و اين باعث تعجب است زيرا با هر شاخصي ازجمله شاخص جمعيت و يا ترافيك شهري اين توزيع صورت گرفته باشد دست كم بايد حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد اين رقم به تهران اختصاص داده مي شد.وي با اشاره به اعتبارات درنظر گرفته شده در تبصره ۱۳ بودجه كل كشور گفت: در تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ كل كشور، يك هزار ميليارد تومان بودجه ريالي كه براي مواردي ازجمله توسعه، خريد، تجهيز و نگهداري سيستم حمل و نقل عمومي و تجهيز ناوگان اتوبوسراني و قطار شهري كلان شهرها اختصاص يافته، علاوه بر اين چهار ميليارد دلار نيز به صورت فاينانس درنظر گرفته شده است كه البته تحقق اين بخش باتوجه به شرايط موجود در كوتاه مدت مشكل است.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: طبق برنامه از پيش تعيين شده بايد هرچه سريعتر خطوط مصوب سه و چهار مترو فعال شود و در اين راستا بخشي از خط چهار تا پايان سال آينده به بهره برداري برسد. از اين رو هرگونه تاخير در تامين منابع مالي بهره برداري به موقع اين خطوط را با مشكل جدي مواجه خواهد ساخت.
وي افزود: از سوي ديگر مترو براي افزايش ظرفيت جابه جايي مسافر و كم شدن سرفاصله حركت قطارها نياز به خريد واگن دارد كه بودجه آن بايد به موقع تامين شود.
|