سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۰ - Oct 3, 2006
شاگردان دبيرستاني در خيابان ري تهران، دهها سال است همديگر را فراموش نكرده اند
همكلاسي هاي چهل سال پيش
حميد دهقان
001419.jpg
از 600 نفر همكلاسي و هم مدرسه اي حدود 350 نفر در رستوران حاضر بودند. هر سال اولين پنج شنبه مهرماه روز گردهمايي آنان بود، ولي امسال به مناسبت همزماني اولين هفته مهر با ماه رمضان، روز پنج شنبه 30 شهريور همه را خبر كرده بودند.
تالار رستوران همهمه و غوغاست. هر چند نفر دور يك ميز نشسته اند. چشم ها دوخته به هم و با اشتياق به صحبت هاي همديگر گوش مي كنند. يك نفر كه مي گويند استاد دانشگاه است، روي سن، بلند گو را در دست گرفته و مرتب تكرار مي كند، آقايان! آقايان! توجه كنيد. به جز دو سه ميزي كه نزديك سن هستند، بقيه توجهي به او ندارند. انگار چيزي نمي شنوند و استاد دانشگاه ادامه مي دهد: امروز روز ابن سينا است. مي خواهم درباره زندگي اين دانشمند ايراني براي شما سخن بگويم.
حرف هاي استاد دانشگاه در ميان سر و صداي زياد گم مي شود و وقتي او مي خواهد از روي سن پايين بيايد، با دست زدن ميزهاي نزديك سن بقيه هم بدون اينكه بدانند چه خبر است، دست مي زنند.
حاضران، همه بالاي پنجاه سال سن دارند. آنان همشاگردي ها و هم مدرسه اي هاي يك دبيرستان در خيابان ري ميدان قيام (ميدان شاه سابق) پائين تر از بستني فروشي معروف اكبرمشدي هستند. اين دبيرستان پسرانه آن زمان نام پهلوي به خود داشت كه تا دو سه سال پيش از انقلاب داير بود و بعد با تخريب بنايي كه به دوره قاجار تعلق داشت، به يك دبيرستان دخترانه تبديل شد و پس از انقلاب نام هنرستان كار و دانش دخترانه كوثر به خود گرفت.
گردهمايي اين همكلاسي ها ماجراي شيرين و شنيدني دارد كه ناصر مرادي هماهنگ كننده ديدار همكلاسي ها آن را برايمان باز مي گويد:يكي دو سال پس از انقلاب، حدود 25سال پيش، چند نفر از دوستان دوره كلاس اول دبستان همديگر را پيدا كردند و خاطرات دوران نوجواني، آنان را به هم نزديك كرد و رفت و آمد خانوادگي پيدا كردند و همين جمع تصميم گرفتند به سراغ دوستان دبيرستاني و دبيران و رؤسا و معاونان دبيرستان خود بروند و هنگامي كه جمع آنها به 80-70 نفر رسيد، هر شش ماه يك بار دور هم جمع شدند تا روزي كه تعداد دوستان از 300-200 نفر متجاوز شد، اولين پنج شنبه مهر هر سال، روز گردهمايي اين جمع تعيين شد.
مرادي مي گويد: ما سراغ همشاگردي هاي خودمان كه در هر جاي كشور بودند، رفتيم. حتي عده اي را هم كه به اروپا، كانادا و آمريكا رفته بودند، پيدا كرديم. از آن زمان دوستان خارج از كشور هم برنامه سفر سالانه شان را طوري تنظيم مي كنند كه در گردهمايي عمومي همكلاسي هاي خود حضور داشته باشند.
برقراري ارتباط همكلاسي ها و هم مدرسه اي ها حدود 50-40 سال پيش، به رفت و آمد خانوادگي و سفرهاي گروهي به استان هاي كشور و حتي ازدواج و همبستگي هاي فاميلي منجر شده است و بسياري از آنان در مراسم شادي يا فوت ياران و بستگان آنان به طور فعال شركت مي كنند.
در گردهمايي هر سال از دبيران و مديران دبيرستان و همكلاسي هاي در گذشته به نيكي ياد مي كنند و ياد آنان را گرامي مي دارند. از دبيران معروف اين دبيرستان عبدالرحمن فرامرزي دبير ادبيات، راهنما دبير تاريخ و جغرافي، خليل ملكي دبير شيمي و تقي روحاني نام برده شده است.
از ميان دانش آموزان اين دبيرستان افراد بسياري در رشته هاي گوناگون اداري، علمي و هنري به مقام هاي بالايي رسيده اند و اكنون كه دوران بازنشستگي خود را مي گذرانند، گردهمايي سالانه و رفت و آمدهاي خانوادگي و گردش هاي دسته جمعي خاطرات دوران گذشته آنان را زنده مي كند و لحظات لذتبخشي را فراهم مي سازد.
مرادي مي گويد: سال گذشته كه روز پنج شنبه اول مهر دور هم جمع شده بوديم، تصميم گرفتيم روز بعد كه جمعه بود، از دبيرستان قديمي خود يعني آنجا كه خاطرات بسياري براي همه ما داشت، ديدن كنيم. مدير دبيرستان هم براي اين موضوع مساعدت كرد. ولي وقتي وارد حياط دبيرستان شديم، بي اختيار اشك از چشمان همه ما جاري شد؛ نه از درخت كاج قديم خبري بود، نه از زنگ مدرسه اي كه به اين درخت آويزان بود. كلاس هاي قديمي تخريب شده بود و به جاي آن اتاق هاي تازه اي احداث كرده بودند. حاضران در حالي كه ماتم زده بودند به ياد مش محمود فراش مهربان دبيرستان فاتحه اي خواندند و با دل شكسته از مكاني كه يك دنيا خاطره براي همه داشت، جدا شدند.

برگزاري اولين جشنواره ملي آموزش زبان
001422.jpg
گروه علمي فرهنگي- با حضور 30 موسسه آموزش زبان و خدمات وابسته، اولين جشنواره ملي آموزش زبان در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، توسط گروه ايده و با همكاري وزارت آموزش و پرورش و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي تهران برگزار شد.
از اهداف برگزاري جشنواره مواردي چون: نمايش تنوع زبان ها و گوناگوني روش هاي يادگيري، كمك به ارتقاي استاندارد ارائه خدمات آموزش زبان در كشور، ايجاد فضايي براي هم انديشي و همگرايي خبرگان حوزه آموزش زبان و ارائه توانمندي هاي علمي و آموزشي مؤسسات آموزش زبان عنوان شده است.
سيدحسين سيدزاده دبير جشنواره به خبرنگار همشهري گفت: با توجه به محدوديت مكان، از بين 70 متقاضي۳۰، مؤسسه انتخاب و در قالب غرفه هايي در جشنواره حضور يافته اند.
وي افزود: از طريق اين جشنواره، مي خواهيم سطح آگاهي عمومي را درباره آموزش هاي زبان ارتقا دهيم. معرفي مدارك بين المللي و تاييديه ها، نشان دادن گوناگوني و تنوع روش هاي آموزش زبان و ايجاد انگيزه در مؤسسات براي ارتقاي كيفيت از جمله مواردي هستند كه انتظار داريم از طريق جشنواره به آنها دست بيابيم.
معروف ترين مؤسسه هاي آموزش زبان در اين جشنواره شركت كرده و علاوه بر معرفي خدمات و روش هاي خود، امكاناتي چون: تعيين سطح رايگان، تخفيف شهريه ثبت نام و تشكيل كارگاه هاي آموزش ارائه دادند.
طي سه روز برگزاري جشنواره، بيش از شش هزار نفر از غرفه ها بازديد كردند. سيدزاده تاكيد كرد در معرفي مؤسسه ها به دنبال سياهي لشكر نبوده ايم و واقعاً قصد داشتيم كه خدماتي با كيفيت بهتر را نشان دهيم.
بسياري از مسئولان ذي ربط وزارت ارشاد و آموزش و پرورش از اين جشنواره بازديد كردند. استادان زبان، دانشجويان و فراگيران مؤسسه ها بيشترين مشتريان جشنواره را تشكيل مي دادند. دبير جشنواره ابراز اميدواري كرد اين اقدام بتواند در ساماندهي و انسجام مراكز آموزش زبان تأثيرگذار باشد و آموزش و پرورش هم از چنين ارتباطي استقبال مي كند.
آموزش هاي زبان در كشور ما از نوعي عدم انسجام و آشفتگي رنج مي برد كه علت آن را بايد در تقاضاي زياد و فرصت طلبي و سودجويي عده اي براي سوء استفاده از اين حجم تقاضا جست وجو كرد. در چنين وضعيتي، افراد و مؤسسه هايي پيدا شده اند كه با روش هاي اعجاب انگيز و فوري، علاوه بر سودجويي، باعث افزايش نابساماني آموزش هاي زبان مي شوند. خانواده ها اطلاعات كاملي در مورد روش هاي آموزش و كيفيت خدمات موسسه هاي زبان ندارند و در انتخاب خدمات دچار اشتباه مي شوند. در مراسم اختتاميه جشنواره، علاوه بر اهداي تنديس يادبود به همه غرفه ها، مؤسسه هاي سيمين، سفير و كيش براساس نظر بازديدكنندگان مورد تقدير قرار گرفتند.

ديدگاه
مديران را
ضابطه مند انتخاب كنيد!
001428.jpg
وزير محترم آموزش و پرورش در ارتباط با سوال نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از ايشان، اظهار داشته اند كه 80 درصد سؤالات در مورد انتصاب مديران بوده است و از طرفي معتقد به اين نكته هستند كسي كه وارد آموزش و پرورش مي شود، نبايد در كار سياسي وارد شود. اينكه ايشان تا چه اندازه در انتصاب مديران به اين نكات پايبند بوده اند، نمي دانم؛ ولي بر اين باورم كه بيشتر سئوالات در اين زمينه نيز بيشتر براساس مسائل گروهي و حزبي (سياسي) صورت مي گيرد تا شايسته سالاري.
لذا به نظر مي رسد كه بايد انتخاب مديران در آموزش و پرورش قانونمند شده و براساس ضوابط صورت بگيرد و در انجام آن سلسله مراتب اداري در ارتقاي شغل ها و عزل و نصب ها رعايت شود.
اي كاش وزير محترم آموزش و پرورش يك بار براي هميشه ضوابط انتخاب مديران را به صورت قانوني مدون به تصويب برسانند كه با تغيير وزرا شاهد تغييرات كلي براساس سياست و سليقه نباشيم. الگوي زير مي تواند نمونه اي از قانون انتخاب مديران باشد.
* از بين معلماني كه در عمل تجارب و علاقه مندي آنها به مديريت به اثبات رسيده باشد، جهت مديريت  مدارس راهنمايي و دبيرستان انتخاب شوند.
* مديران مراكز پيش دانشگاهي از بين شايسته ترين مديران مدارس راهنمايي و دبيرستان انتخاب شوند.
* انتخاب مديران مراكز تربيت معلم از بين مجرب ترين مديران مراكز پيش دانشگاهي صورت پذيرد.
* از ميان مديران نمونه مراكز تربيت معلم، معاونين آموزشي مناطق انتخاب شوند.
* انتخاب رؤساي آموزش و پرورش نيز از ميان معاونين آموزش نمونه صورت پذيرد.
* از بين رؤساي آموزش و پرورش نيز شايسته ترينشان به سمت معاونين آموزش سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها منصوب شوند.
* انتخاب مديران كل استان ها نيز از بين برجسته ترين معاونين آموزشي استان ها صورت پذيرد.
* از ميان مديران كل استان ها نيز شايسته ترينشان به سمت معاونين و يا مديران كل دفاتر ستادي منصوب شوند.
* به همين ترتيب،  معاون آموزش وزير آموزش و پرورش از بين برترين مديران كل دفاتر ستادي انتخاب خواهد شد.
* و بالاخره رياست محترم جمهوري، معاون آموزشي وزير آموزش و پرورش در هر دوره را به سمت وزير آموزش و پرورش انتخاب و براي گرفتن رأي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي خواهد كرد.
در صورت تدوين و به اجرا گذاشتن چنين قانوني، شاهد خواهيم بود كه
۱) هر مديري مطمئن خواهد بود كه در صورت تلاش و فعاليت بيشتر در حوزه مديريتي خود، مي تواند به سطوح بالاي مديريتي حتي پست وزارت ارتقا يابد.
۲) اينگونه مديران مورد استقبال معلمان قرار خواهند گرفت، زيرا به عينه شاهد انتخاب شايسته ترين ها در آموزش و پرورش بوده اند.
۳) هر مدير مشكلات عنوان شده توسط مديران سطوح پايين و يا معلمان و ارباب رجوع را به راحتي لمس خواهد كرد، زيرا خود، از آن سطوح عبور كرده و به آن مشكلات و راه حل آنها اشراف كامل دارند.
۴) معلمان ساعي و علاقه مند مطمئن خواهند بود كه مي توانند با تلاش و كوشش بيشتر همانند كادر نيروهاي مسلح به درجات بالاتر ارتقا يابند.(البته بديهي است اگر فردي در هر يك از مراحل ياد شده دچار فساد كاري و مالي و اخلاقي شود، خود به خود از گردونه انتخاب بيرون خواهد افتاد)
حسين حسين نژاد قندي
دبير بازنشسته آموزش و پرورش تهران

۱۰۰ فهرست براي معلمان
001425.jpg
گروه علمي فرهنگي- گاهي پيچيدگي هاي كلاس درس، معلم را دربرمي گيرد. وي هر روز با تعدادي دانش آموز روبه رو مي شود كه هر كدام چهره، هوش، استعداد، حمايت خانوادگي و حتي آرزوهاي متفاوتي دارند.
هر معلم حتي با سابقه كاري چند سال و كسب مهارت در اداره كلاس و تدريس، هر روز با مشكلي تازه و متفاوت برخورد مي كند و عامل كمك كننده در هدايت اين تفاوت ها علاوه بر تخصص، تجربه است. تجربه به دست نمي آيد، مگر با سپري شدن اين مباداها و كسب مهارت در ارائه تجربه ها.
كتاب صد فهرست براي معلمان مواردي را گردآوري كرده است كه با مرور آنها تجسم كلاس درس با تمامي جوانب، نيازها و خصوصيات آسان تر مي شود. اين مجموعه تلفيقي از ويژگي هاي شخص معلم براي اداره كلاس، همراه فهرستي از امور رايج در هر مدرسه است.
مؤلف كتاب دانكن گري و مترجم آن نوشين محمد زاده است. اين كتاب در 2000 نسخه توسط نشر خلوص به چاپ رسيده است.
ويژگي بارز اين كتاب خلاصه كردن مطالب در قالب فهرست هاي مختصر و كامل است و در هر موقعيت مي توان فهرست مربوطه را مطالعه و خود را از نظر آمادگي براي مواجهه با موقعيت ارزيابي كرد.
اين كتاب در ده فصل منتشر شده است. نگاهي به خود، آمادگي، در كلاس، انضباط، بيرون از كلاس، ICT، سازمان اداري و مديريت، آموزش همگاني، فوريت هاي پزشكي و به دست آوردن و از دست دادن از فصول اين كتاب است. قيمت كتاب دو هزار تومان است.

نگاه
رايانه
كودكان را خانه نشين مي كند؟
001431.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي دلدار: امروزه دنياي رايانه، هويت يابي و هويت جويي نسل جوان و نوجوان در ابعاد فكري و اخلاقي را تحت تأثير قرار داده تا جايي كه آسيب هاي اجتماعي رابطه تنگاتنگي با مقوله فناوري اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهاني شدن پيدا كرده است.
رايانه توانسته است پيشرفت هاي سريع در تكنولوژي، گسترش ارتباطات مختلف و خاصي را در جامعه بشري به وجود بياورد، اما موجب بروز پديده جديدي تحت عنوان اعتيادهاي نوين و مدرن از جمله نوآسيب هاي اجتماعي شده است. وجود 5/3 ميليون كاربر غيردائم و 5/2 ميليون كاربر دائم ايراني در اينترنت، نشان دهنده افزايش سرعت دوست يابي اينترنتي از طريق چت، سرقت اينترنتي، افزايش فاصله ميان دنياي واقعي و تخيلي و مجازي و پرسه زدن در سايت هاي ضد ارزشي است.
يك محقق اجتماعي مي گويد: نوآسيب هاي اجتماعي از سال 1990 در دنيا مطرح شد و هم اكنون در حال تبديل شدن به يك معضل فرهنگي، اجتماعي، رواني، عاطفي، فكري و اخلاقي است و جوامع مختلف از جمله ايران نمي توانند فارغ از تأثيرات نوآسيب ها بخصوص اعتيادهاي نوين باشند.
علم الهدايي مي گويد: اعتيادهاي مدرن، وابستگي ها و اختلال عمدتاً رواني، اخلاقي، فرهنگي، اجتماعي و جسماني هستند، ولي اعتيادهاي سنتي در قالب يك اختلال تربيتي، رواني و اجتماعي تعريف مي شوند. اعتيادهاي مدرن برخلاف اعتيادهاي سنتي، گستره فراواني داشته و به راحتي در دسترس نسل جوان و همه افراد قرار مي گيرند و هر دو اعتياد، فرد را منزوي مي كنند.
وي تصريح مي كند: استفاده خارج از حد متعارف از اينترنت موجب ايجاد وابستگي شديد رواني و فكري شده و كاربر عادت مي كند به يك فضاي غيرواقعي پناه ببرد و زندگي كند. مشكل ديگري كه از اين رهگذر به وجود مي آيد، كودكان و نوجواناني هستند كه به خاطر صداقت شان، اطلاعات شخصي و خانوادگي خود را در محيط ناامن اينترنت در اختيار ديگران قرار مي دهند. از سوي ديگر، كودكان و نوجوانان معمولاً براي از دست ندادن امكانات استفاده از اينترنت و پرسه زدن در فضاي آن، مجبور به نوعي پنهان كاري از والدين هستند.
والدين معمولاً با دنياي فناوري و اينترنت آشنايي ندارند. در حالي كه اگر تلاش كنند با اين فناوري هاي جديد آشنايي حتي اجمالي پيداكنند، بهتر مي توانند راه هاي تأمين امنيت كودكان را به كار گرفته و فرزندان نيز حاضر به همكاري بيشتري با والدين آگاه خود هستند. به ياد داشته باشيم كساني از طريق چت و با نيات پليد مي كوشند تمايلات انحرافي خود را به اجرا گذارند، بنابراين بايد محل استقرار كامپيوتر در منازل مورد توجه جدي قرار گيرد، همچنين بايد ضمن اين كه خلوت كودكان و نوجوانان به رسميت شناخته شود، به جاي رفتارهاي خشن و قهرآميز، بياموزيم چه طور اعتماد فرزندان را جلب كرده و در جريان مسائل خصوصي آنها قرار گيريم.
بنابه گفته يكي از بزرگان؛ اعتماد خوب است، اما كنترل بهتر است، بنابراين والدين بايد به طور غيرمستقيم و نامحسوس فرزندان خود را زير نظر داشته باشند و گاهي اطلاعات آنها را در اينترنت و يا وبلاگ هاي آنها جست وجو كنند.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |