سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۰ - Oct 3, 2006
حمايت وزارت ارشاد از قراردادهاي خارجي ناشران
حق كپي رايت پيگيري مي شود
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: سرانجام پس از سال ها بحث و بررسي و حرف و حديث، دفتر مجامع و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طرحي را براي حمايت از قراردادهاي خارجي ناشران تهيه كرده و براي اعلام نظر معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ، به اين معاونت تحويل داده است.
مطابق طرح يادشده، ناشران و آثاري كه به صورت قرارداد رسمي به ترجمه و انتشار كتاب هاي خارجي اقدام مي كنند، مورد حمايت قرار مي گيرند. يعني خلاصه طرح، تشويق ناشران براي احترام به قانون كپي رايت و در نظر گرفتن حقوق مادي و معنوي نويسنده است؛ همان چيزي كه سال هاي سال است هر از گاهي در ايران طرح شده و دوباره فراموش مي شود.اين طرح، اگرچه با معيارهاي جهاني قانون كپي رايت، فاصله بسياري دارد، اما به عنوان شروع مي تواند نقطه درخشاني باشد، به شرط آنكه معاونت فرهنگي، مسئله را جدي گرفته و بدون فوت وقت، آن را بررسي كند.محمدرضا وصفي، مديركل دفتر مجامع و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ در اين باره مي گويد: اين طرح بسيار زمانبر است و در مرحله بررسي حتماً با چالش هايي روبه رو خواهد شد .
كپي رايت، آه ،كپي رايت
در حال حاضر، تعداد كشورهايي كه عضو سازمان جهاني مالكيت فكري (WIPO) نيستند، به 25كشور هم نمي رسد و ايران، يكي از آنهاست. تا سال۲۰۰۱ ميلادي، 177كشور به اين سازمان كه يكي از سازمان هاي تخصصي سازمان ملل است، پيوسته اند و بااهميت ترين كشورهاي غيرعضو آن دو كشور عراق و بوركينافاسو هستند. اما ايران با ملاحظاتي كه عموماً اقتصادي است تا به حال ترجيح داده است عطاي WIPO را به لقايش ببخشد. يعني آنكه ناشران ايراني مجازند بدون هيچ شرط و شروطي، هر كتابي را كه به هر شكلي به دست آورند، منتشر كرده و به مالكان اصلي اثر، توجهي نشان ندهند.
اما اين تمام ماجرا نيست. كپي رايت يا حق نسخه برداري، علاوه بر جنبه بين المللي آن كه به رابطه ناشران و فعالان فرهنگي دولتي و خصوصي ايران با كشورهاي ديگر مربوط مي شود، بعد داخلي نيز دارد. اكنون در ايران، قانوني رسمي و قابل اجرا و پيگيري كه مانع از نسخه برداري از آثار فرهنگي شود، وجود ندارد. اين موضوع هم در سينما و نرم افزارهاي رايانه اي به شدت به چشم مي خورد و هم در آثار مكتوب. علاوه بر اين، در صورت تخلف، امكان برخورد قضايي با موضوع و تهيه دادخواست عليه متخلف تنها به صورت كيفري و در كنار جرايمي نظير دزدي، قتل و... ممكن است. به عبارت ديگر نويسنده يا ناشري كه بدون اجازه او، اثرش منتشر يا كپي برداري شده است، بايد به دادگاه هاي عمومي مراجعه كرده و كيفرخواست تهيه كند. قاضي پرونده نيز همان قاضي  است كه پيش از او، به موضوعي نظير جيب بري يا دعواي خياباني رسيدگي كرده است!
اين طرح و آن طرح
وصفي مي گويد: ما براساس نيازهاي ناشران و فعالان عرصه توليد كتاب پيش نويس طرح را آماده كرده ايم كه قرار است با همكاري اتحاديه ناشران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مجلس شوراي اسلامي به پيش برود. اين نياز سال هاي سال است كه وجود دارد و در مواقعي نيز در گستره داخلي و خارجي، كمبود قانون، حمايت يا هر چيز ديگري، به شدت احساس شده است. دكتر اسفنديار اميدبخش، كارشناس مسائل تجارت جهاني مي گويد: در زمينه حق نسخه برداري و حقوق جانبي آن هم نخستين بار در سال 1348 (قانون حمايت از حقوق مؤلفان و منصفان و هنرمندان) به تصويب رسيد كه قانون ترجمه و تكثير كتب و نشريات و آثار صوتي مصوب سال 1352 آن را تكميل مي كند. اما در اين بخش از مالكيت فكري، ايران به هيچ قرارداد بين المللي ملحق نشده است .
از چه مي ترسيم؟
اما واقعاً پذيرش قانون كپي رايت و رعايت آن چقدر سخت است و چه مشكلاتي به بار مي آورد كه دولتمردان ايران، از آن مي گريزند؟ به عبارت ديگر، چه طور ممكن است 177 كشور (كه حتماً تاكنون بر تعدادشان نيز افزوده شده) با شرايط اقتصادي بسيار متفاوت و در برخي موارد، بسيار بدتر از ايران، اين قانون را پذيرفته و به آن احترام مي گذارند و اتفاقي هم نمي افتد. حتي در مواردي برخي ناشران يا تعدادي از مترجمان رأساً اقدام كرده و اجازه ترجمه را از نويسنده يا ناشر خارجي گرفته اند. اما در ايران، فرض اين است كه در صورت پذيرش كپي رايت، همه چيز تعطيل مي شود؟ واقعاً اين امكان وجود دارد كه در صورت پرداخت حق مؤلف به نويسندگان خارجي، به كلي تومار ترجمه در ايران پيچيده شود؟
طرح مذكور، با همين احتياط تهيه شده است. در واقع دفتر مجامع و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با حمايت از ناشران، قصد پرداخت حق التأليف و هزينه هاي بستن قرارداد رسمي را دارد. به اين ترتيب، فرض اين است كه ناشران تمايل بيشتري براي خريد كپي رايت و عقد قرارداد رسمي نشان دهند.
اين طوري ببينيم
حالا مسئله را اين طوري ببينيم كه
۱ - همه ناشران موظف باشند براي چاپ هر كتاب، خارجي يا ايراني، از نويسنده و صاحب اثر، اجازه بگيرند. اين اتفاق، اگرچه باعث مي شود برخي نويسندگان و ناشران خارجي، مبالغ بين المللي كلاني براي اجازه انتشار درخواست كنند و اين موضوع، ما را از حجم زيادي از آثار، محروم مي كند، اما با ايجاد احترام و اعتماد در فعالان فرهنگي ديگر، حضور، سرمايه گذاري و همكاري آنها را در ايران چندين برابر خواهد ساخت. در اين صورت، آثار توسط صاحبان اصلي آنها و به صورت رسمي وارد كشور مي شوند و با توجه به شرايط فعلي ايران، با تخفيف هاي بسيار گسترده اي همراه خواهد بود. آنچنان كه هند در زمينه نرم افزار اين موضوع را به خوبي تجربه كرده است.
۲ - در داخل ايران قانوني جامع باشد كه مانع از هرگونه نسخه برداري يا انتشار بدون اجازه شود. واضح است كه اين حق مؤلف است و نيازي به توضيح ندارد.
۳ - دادگاهي، شعبه اي، مجتمعي وجود داشته باشد كه پيگيري و قضاوت در اين موارد را جدا از قتل و خونريزي و جرايمي از اين دست، با قضات و عواملي وارد به امور و آشنا به موضوع، بر عهده داشته باشد. در آن صورت، قانون روي تاقچه نمي ماند و به اجرايش نيز مي توان اميدوار بود. ضمن اينكه پليس، در صورت توجيه بودن و روشن شدن ماجرا، همچنان كه از مقابل جيب  برهاي خيابان بي تفاوت نمي گذرد، از كنار فروشندگان محصولات فرهنگي كپي شده نيز، با سكوت و لبخند عبور نمي كند. به عبارت ديگر، كتاب بري هم مي رود كنار جيب ?بري مي نشيند.

۳۱۰ فيلم
در جشنواره بين المللي
فيلم شهر
001449.jpg
گروه ادب و هنر فيلم سينمايي خون بازي ساخته مشترك رخشان بني اعتماد و محسن عبدالوهاب؛ در دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر حضور مي يابد.
دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر آذر ماه امسال با هدف معرفي و ارزش گذاري فيلم هاي مرتبط با موضوع هويت شهري، حيات مدني و اعتلاي اخلاق شهروندي در دو بخش رقابتي و غيررقابتي و با حضور فيلمسازاني از كشورهاي مختلف برگزار خواهد شد.
پيش از اين شنيده مي شد كه خون بازي اولين بار در جشنواره فيلم فجر به روي پرده خواهد رفت، اما جهانگير كوثري تهيه كننده اين فيلم در گفت وگو با ستاد خبري جشنواره فيلم شهر گفت: خون بازي مدتي قبل در اولين حضور جشنواره اي خود در جشنواره غيررقابتي تورنتو كانادا حضور يافت و در حال حاضر نيز فرم حضور در جشنواره فيلم شهر را پر كرده ايم تا اولين حضور فيلم در ايران در اين جشنواره باشد.
به گزارش ستاد خبري جشنواره از 50 فيلم بلند سينمايي و 600 فيلم كوتاه دعوت شده براي حضور در جشنواره تاكنون ده فيلم بلند و۳۰۰ فيلم كوتاه به دفتر جشنواره ارسال شده كه در ميان آثار ارسالي فيلم هايي از كشورهاي مختلف دنيا همچون: آمريكا، ژاپن، سوئد، فرانسه، روسيه، استراليا، ايتاليا، اسپانيا، كانادا، آلمان، پرتغال، هنگ كنگ، چين، مكزيك، برزيل، تركيه و... براي حضور در جشنواره اعلام آمادگي كرده اند.
دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران موسسه توسعه تصوير شهر  و با حمايت شهرداري تهران از 25 تا 28 آذر ماه در سينما فلسطين تهران برگزار خواهد شد.

پيگيري آتش سوزي در كتاب فروشي هاي كوچه حاج نايب
آيا كتاب فروشان مجبور
به واگذاري مغازه هاي شان مي شوند؟
گروه ادب و هنر- پس از چند نوبت آتش سوزي در پاساژ حاج نايب (ناصرخسرو) كه خسارت زيادي به كتابفروشان وارد كرد، هم اكنون به گمان ناشران و كتابفروشان اين پاساژ، اين آتش سوزي ها عمدي بوده و با هدف فراري دادن آنان انجام مي شود.در همين زمينه، خبرگزاري مهر با انتشار گزارشي موضوع را پيگيري كرده است؛ در حالي كه نيروي انتظامي نيز وجود چنين هدفي را محتمل مي داند و وعده پيگيري داده است.
عطر و ادكلن به جاي كتاب
به گفته ناشران و كتابفروشان مستقر در كوچه حاج نايب، مركز فروش كتابهاي مذهبي تهران، از سه ماه گذشته تا اكنون هدف چندين نوبت حمله قرار گرفته است. در تاريخ 25 تير 1385 تعدادي سارق با استفاده از تاريكي شب از طريق منزلي متروكه در پشت پاساژ دهقان (مجيدي) خود را به بالاي اين مكان مي رسانند و از طريق شكستن شيشه هاي سقف وارد پاساژ مي شوند و با شكستن قفل چندين مغازه كتابفروشي مستقر در اين پاساژ، اقدام به وارد كردن خسارت و سرقت از آن مي كنند.همان زمان كتابفروشي هاي شاغل در اين پاساژ موضوع را به اطلاع نيروي انتظامي مي رسانند و شكايتي هم در اداره آگاهي منطقه بازار تهران مستقر در ميدان ارگ (پانزده خرداد) مطرح مي شود و نيروي انتظامي هم قول مي دهد در اسرع وقت سارقان را شناسايي كند.مسئله كوچه حاج نايب از چند سال قبل با توجه به رشد فروشگاه هاي لوازم آرايشي و عطر و ادكلن مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و به دنبال كوچ كردن ناشران قديمي اين كوچه زمزمه هايي مبني بر تغيير بافت فروشگاه هاي قديمي ترين مركز فروش كتابهاي مذهبي در كشور به گوش رسيد.به گفته ناشران ساكن در اين كوچه پيش از آتش افروزي اخير هم هميشه ناشران از سوي فروشندگان لوازم آرايش تحت فشار قرار داشتند تا مغازه هاي خود را به آنان واگذارند.
حمله به ناشران تكرار مي شود
اما با تكرار اين حادثه در شنبه هفته قبل و حمله به پاساژ خاتمي در ساعت چهار صبح ماجرا ابعاد تازه اي به خود گرفت. روز اول مهر به ناشران و كتابفروشاني كه در اين پاساژ مستقر هستند اطلاع مي دهند كه فروشگاهايشان در آتش سوخته است.حسن فيروزخاني كه فروشگاه كتاب او در اين پاساژ مورد دستبرد قرار گرفته در اين باره به مهر گفت: صبح زود به ما اطلاع دادند كه مغازه ما مورد حمله قرار گرفته است و بعد از سرقت از مغازه آن را به آتش كشيده اند.نحوه عمل سارقان اين گونه بوده است كه با ورود از سقف پاساژ به طبقات پايين تر آمده اند و با استفاده از تاريكي شب و نبود نگهبان قفل مغازه ها را شكسته اند و در برخي از مغازه ها هم با شكست شيشه ها اقدام به انداختن مواد مشتعل و آتش زا كرده اند.
شكايت ناشران به ارشاد
ناشران كوچه حاج نايب تهران براي پيگيري موضوع حمله به كتابفروشان مذهبي واقع در اين محل و درخواست كمك و حمايت، به محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نامه نوشتند. طي نامه اي كه به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال خواهد شد، بروز خسارت 100 ميليون توماني به كتابفروشي هاي مذهبي پاساژ خاتمي گزارش شده است، در حال حاضر حسن فيروزخاني سرگرم تهيه مدارك و شواهد براي ارائه به دفتر وزير ارشاد است.

اخبار كوتاه
جشنواره فيلم بيروت
جشنواره بين المللي فيلم بيروت از روز چهارشنبه 12 مهرماه با شعار "فيلم بسازيم نه جنگ" با هدف احياء هنر پايتخت لبنان و بيرون كشيدن آن از سايه جنگ آغاز به كار مي كند. مديران برگزاري اين رويداد هنري هدف از برگزاري جشنواره بيروت را شكستن كليشه رايج غرب از مسلمانان به عنوان تروريست عنوان كردند. فيلم "بازگشت" ساخته تحسين برانگيز پدرو آلمودووار اسپانيايي در افتتاحيه جشنواره بيروت به نمايش درمي آيد.
بازبيني 17 هزار دقيقه فيلم رويش
بازبيني بيش از 17 هزار دقيقه فيلم ارسالي به دبيرخانه دومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني "رويش" پايان يافت. با توجه به حجم بالاي آثار ارسالي به دبيرخانه دومين "رويش" با همكاري مدرسه كارگاهي فيلمنامه نويسي حوزه هيأت انتخاب فيلم متشكل از حبيب بهمني، نادر طريقت، ناصر رفايي، فريد فرخنده كيش و رهبر قنبري بيش از 17 هزار دقيقه فيلم ارسالي به دبيرخانه را در بخش هاي مسابقه ملي، فيلم هاي اول و ويژه پيامبر اعظم (ص) بازبيني كردند.
نيكخواه براي كودكان فيلم مي سازد
فيلم سينمايي "نصف مال من، نصف مال تو" به كارگرداني وحيد نيكخواه آزاد اثري اجتماعي در ژانر كودك و نوجوان است كه فيلمبرداري آن در پاركي در حوالي ميدان تجريش ادامه دارد. علي سرتيپي، تهيه كننده اين فيلم گفت: "فيلمبرداري از سوم مهرماه در مدرسه اي در اطراف ميدان تجريش آغاز شد و طبق زمانبندي حدود 40 جلسه كاري براي آن پيش بيني شده است."
آثار هنرمند ايراني در نگارخانه رايانه اي
آثار نقاشي  رايانه اي  پريس  تنظيفي  در نگارخانه  بين المللي  رايانه اي  ساعتچي  به  نمايش  گذاشته  شد.
نگارخانه  چارلز ساعتچي  يكي  از معتبرترين  و معروف ترين  نگارخانه هاي  هنري  جهان  است  كه  با جمع  آوري  مجموعه اي  از آثار گرانبهاي  هنري  توجه  بسياري  از كارشناسان  و هنر دوستان  در سراسر دنيا را به  خود جلب  كرده  است . بخش  رايانه اي  اين  نگارخانه  هر روز ميليونها بازديدكننده  از سراسر جهان  دارد.
شب بخير فرمانده در سينماهاي ايران
فيلم سينمايي شب بخير فرمانده ساخته انيسه شاه حسيني و تهيه شده در سازمان سينمايي سوره حوزه هنري همزمان با هفته بسيج دانش آموزي آبان امسال در سينماهاي كشور روي پرده مي رود.
اين فيلم كه تا كنون جوايز متعددي را در جشنواره هاي خارجي از آن خود كرده است زندگي يك خبرنگار جنگي را روايت مي كند كه در هنگام عمليات از گروه جدا مي افتد و راه را گم مي كند.
لادن مستوفي از جمله نقش آفرينان اين ساخته شاه حسيني است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |