سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۰ - Oct 3, 2006
بزرگترين پاركينگ طبقاتي تهران گشايش يافت
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر از عدم تخصيص
اعتبارات تبصره 13 به مترو تهران انتقاد كرد
001593.jpg
گروه شهري- صبح ديروز با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران از بزرگترين، پاركينگ طبقاتي شهر تهران در منطقه 17 بهره برداري شد.
به گزارش همشهري، مساحت عرصه و اعيان اين پاركينگ جمعا 8 هزار مترمربع است كه در 9 طبقه، ظرفيت پارك 1200 خودرو را دارد.كارشناسان براي اين پاركينگ به دليل مجاورت با بازار مبل يافت آباد نقش و تاثيرات ترافيكي فرامنطقه اي قايل هستند.
از ديگر ويژگي هاي اين پاركينگ برخورداري از مديريت هوشمند و دوربين هاي مدار بسته، برق اضطراري در تمام طبقات، سيستم گرمايش و سرمايش و هواسازي است.
بنابراين گزارش صبح ديروز همزمان با حضور قاليباف در منطقه 17 علاوه بر اين از چندين پروژه خدماتي عمراني و فرهنگي به ارزش 10 ميليارد تومان بهره برداري شد.
بنابر اظهارات عليرضا جاويد شهردار منطقه 17 حجم اقدامات صورت گرفته در 6 ماهه اول امسال برابر با چند سال فعاليت طي سالهاي گذشته است.
از جمله طرحهاي مهم به اجرا درآمده در منطقه ۱۷ جمع آوري آبهاي سطحي و فاضلاب منازل شهرونداني است كه به خيابان ريخته مي شد و زمينه بروز انواع معضلات زيست محيطي و بهداشتي را فراهم مي ساخت. اين معضل به ويژه در منطقه ۱۷ به دليل واقع شدن در خط القعر شهر تهران، جمعيت زياد، مساحت كم منطقه و بافت فشرده ساختمانها در عرض كم  معابر به شكل جدي تري خودنمايي مي  كرد كه واگذاري ۱۵ هزار فقره انشعاب در بيش از ۲۵۰ معبر فرعي و نوسازي آنها به طول ۴۰ هزار متر از جمله اقدامات صورت گرفته در منطقه ۱۷ به شمار مي رود.
قاليباف در مراسم بهره برداري از پروژه هاي خدماتي، عمراني و فرهنگي منطقه ۱۷ طي سخناني تاكيد كرد: حجم كمبودها و نارسايي هاي موجود در شهر تهران به حدي است كه علي رغم همه اقدامات انجام شده هنوز با استانداردهاي مطلوب براي برخورداري از يك شهر ايده آل فاصله زيادي داريم.قاليباف خبر داد: تا پايان امسال ۹۰ سالن ورزشي ويژه بانوان، ۵۰۰ زمين چمن مصنوعي و تكميل كليه پروژه هاي نيمه تمام شهري را در دستور كار خود داريم.
وي ادامه داد: همچنين تا پايان سال ۴ هزار جاي پارك جديد براي شهر تهران احداث خواهد شد.
به گفته شهردار تهران؛ براي رسيدن به آزادي، استقلال و حفظ نظام راهي جز توليد ثروت، قدرت، هويت و منزلت نداريم وگرنه ادعاي استقلال بدون آنچه گفته شد شعاري بيش نيست.
قاليباف با اشاره به اينكه رونق اقتصاد شهري عاملي مؤثر در اشتغال زايي است گفت: امروز نقش بازار مبل يافت آباد نه تنها در شهر تهران كه در سطح كشور و خاورميانه بسيار تاثيرگذار است.
قاليباف بر لزوم اعتماد و اعتقاد به توليد ثروت در شهر تاكيد كرد و گفت: اين امر به معني پول دوستي نيست بلكه پذيرش پولداري و توليد ثروت به منظور زدودن چهره كريه فقر از سطح جامعه است.
وي اظهار اميدواري كرد: در حوزه مالي تعاوني هاي مالي و اعتباري شهر تبديل به تعاونيهاي نمونه اي شوند كه در جهت كمك به شهروندان تهراني براي اشتغال زايي و حمايت از توليد شغل در تهران گام بردارد.
قاليباف ضمن اشاره به اينكه وظيفه شهرداري تامين مسكن شهروندان نيست گفت: علي رغم اين مساله، شهرداري تهران قصد دارد به منظور تامين مسكن آن دسته از شهروندان كه املاكشان در طرحهاي عمراني، خدماتي و... واقع شده است در قالب ۲۰ پروژه تحت عنوان نوسازان ۱۵ هزار واحد مسكوني احداث نمايد تا به عنوان معوض و جايگزين با پرداخت انواع تسهيلات و وام  واگذار شود. همچنين براي شهروندان مناطق محروم اقدام به احداث واحدهاي مسكوني نمايد.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر اعلام كرد:
انتقاد از عدم تخصيص اعتبارات تبصره ۱۳ به مترو تهران
شريعتمداري : توسعه خطوط مترو و خريد واگن هاي آن نياز شديد به تامين اعتبارات تبصره ۱۳ بودجه دارد
گروه شهري - رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از عدم تخصيص اعتبارات تبصره ۱۳ بودجه كل كشور در رابطه با توسعه حمل و نقل عمومي و ريلي توسط دولت به رغم گذشت ۶ ماه از سال، هرگونه تاخير در اين زمينه را سبب افزايش هزينه ها به ويژه در بخش مترو دانست.
نادر شريعتمداري در گفت وگو با همشهري خاطرنشان كرد: از يكهزار ميليارد تومان اعتبار ريالي كه در تبصره ۱۳ براي حمل و نقل ريلي كلان شهرها درنظر گرفته شده متاسفانه تا اين لحظه هيچ مبلغي به شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) اختصاص نيافته است.وي افزود: در جلسات مشترك با مسوولان ذي ربط و با بررسي هاي انجام شده آنها قول دادند نسبت به اين موضوع تجديدنظر اساسي بشود و ما همچنان منتظر اقدام آنان هستيم.
شريعتمداري گفت: تاخير در اجراي پروژه هاي حمل و نقل عمومي تهران علاوه بر افزايش هزينه ها و خسارت هاي ناشي از عدم اجراي به موقع طرح ها، حل مشكلات ترافيك را نيز پيچيده تر خواهد كرد.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: مترو تهران درحال حاضر در ۳ بخش توسعه، تجهيز و نگهداري نياز به سرمايه گذاري و كمك دولت دارد ولي متاسفانه هنوز از محل تبصره ۱۳ اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
وي گفت: از كل يكهزار ميليارد توماني كه بين كلان شهرها توزيع شده تا اين لحظه هيچ رقمي به تهران اختصاص داده نشده است و اين باعث تعجب است زيرا با هر شاخصي ازجمله شاخص جمعيت و يا ترافيك شهري اين توزيع صورت گرفته باشد دست كم بايد حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد اين رقم به تهران اختصاص داده مي شد.وي با اشاره به اعتبارات درنظر گرفته شده در تبصره ۱۳ بودجه كل كشور گفت: در تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ كل كشور، يك هزار ميليارد تومان بودجه ريالي كه براي مواردي ازجمله توسعه، خريد، تجهيز و نگهداري سيستم حمل و نقل عمومي و تجهيز ناوگان اتوبوسراني و قطار شهري كلان شهرها اختصاص يافته، علاوه بر اين چهار ميليارد دلار نيز به صورت فاينانس درنظر گرفته شده است كه البته تحقق اين بخش باتوجه به شرايط موجود در كوتاه مدت مشكل است.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: طبق برنامه از پيش تعيين شده بايد هرچه سريعتر خطوط مصوب سه و چهار مترو فعال شود و در اين راستا بخشي از خط چهار تا پايان سال آينده به بهره برداري برسد. از اين رو هرگونه تاخير در تامين منابع مالي بهره برداري به موقع اين خطوط را با مشكل جدي مواجه خواهد ساخت.
وي افزود: از سوي ديگر مترو براي افزايش ظرفيت جابه جايي مسافر و كم شدن سرفاصله حركت قطارها نياز به خريد واگن دارد كه بودجه آن بايد به موقع تامين شود.

شهرداري منطقه ۲۲ آغاز كرد
رفت و آمد مجاني با دوچرخه در تهران
001578.jpg
گروه شهري: شهرداري منطقه ۲۲ اجراي نخستين طرح فراگير رفت و  آمد رايگان با دوچرخه در تهران را آغاز كرد. در اين طرح ايستگاههايي با عنوان خانه دوچرخه راه اندازي شده است كه در آنها شهروندان مي توانند دوچرخه را تحويل گرفته و براي رسيدن به مقصد استفاده كنند. استفاده از دوچرخه تا يك ساعت رايگان است.
مدير روابط عمومي منطقه ۲۲ خاطرنشان كرد در ايستگاه متروي اين منطقه نيزمحلي براي نگهداري دوچرخه به صورت رايگان ايجاد شده است و شهروندان مي توانند براي رفت و آمد تا ايستگاه مترو از دوچرخه شخصي خود استفاده كنند. هاشميون استقبال از اين طرح را با وجود شيب ملايم اراضي در منطقه ۲۲ خوب اعلام كرد و افزود :تلاش خواهد شد بخش متناسبي از رفت و آمدهاي درون منطقه اي با دوچرخه انجام شود. هاشميون افزود :در راستاي همگاني نمودن دوچرخه سواري طرحي تحت عنوان «احياي آموزش و ترويج فرهنگ صحيح از دوچرخه با همكاري انجمن دوچرخه سواري پروانه سبز» در منطقه ۲۲ آغاز گرديده كه در قالب يك برنامه جامع دو ساله انجام خواهد گرفت.وي افزود كه توسعه دوچرخه سواري به عنوان يكي از راهكارهاي مورد نظر در منطقه ۲۲ به عنوان منطقه نمونه و در راستاي توسعه پايدار شهري انجام مي شود كه مي تواند در درازمدت سهم وسايل نقليه پاك و غيرآلاينده در شبكه حمل و نقل عمومي را نسبت به وسايل نقليه آلوده را افزايش دهد.

شهر نگار
ترجيع بند مديريت شهري
غلامرضا رفيع
مديريت واحد شهري سالهاست به عنوان مهم ترين راهكار براي اداره شهرها معرفي مي شود و فقدان آن يكي از بحث انگيزترين موضوع هاي مديريتي بوده است و با اين كه بارها مسئولان كشور حتي در سطوح بالا بر ضرورت تحقق آن تأكيد كرده اند ولي تا به حال گام موثري در اين راستا برداشته نشده است.
به بيان ديگر هنوز يك نهاد برنامه ريزي واحد و يكپارچه اي كه همه دستگاه هاي ذيربط مسائل شهري، خود را ملزم به رعايت و اجراي سياست هاي آن بدانند شكل نگرفته است و هر سازمان و دستگاهي اداره شهر را دستخوش تصميمات بعضاً سليقه اي خود قرار مي دهد.
موازي كاري و تداخل در امور به عنوان شاخص بارز و اصل اين نوع مديريت تاكنون هزينه هاي هنگفتي را بر شهرها تحميل كرده است و بي توجهي نسبت به آثار و پيامدهاي ناشي از اداره چند پارچه شهرها حاصلي جز كندي در انجام امور و اجراي طرح هاي عمراني، آموزشي، بهداشتي و فرهنگي و اجتماعي و به تبع آن كمبود سرانه هاي خدماتي و رفاهي نداشته است.
نمونه هايي از مديريت ناهماهنگ و چندپارچه را در حفاري ها و آسفالت مكرر معابر شهري مي توان ديد كه هنوز آسفالت كوچه يا خياباني سرد نشده گروهي ديگر سرگرم كندن آن براي عبور تأسيسات آب، برق، مخابرات، گاز و غيره مي شوند.وضعيت ساخت و ساز به عنوان تأثيرگذارترين بخش شهري نيز به همين منوال است و سازمان هاي متعددي ازجمله شهرداري، نظام مهندسي، وزارت مسكن و شهرسازي و شوراي عالي شهرسازي هريك سياست هاي جداگانه اي را اعمال مي كنند و باتوجه به ناهماهنگي موجود هم اكنون كنترل و نظارت دقيقي روي ساخت و ساز هاي شهري انجام نمي شود.
خلأ مديريت واحد شهري باعث شده است تا در حال حاضر كسي خود را در برابر انبوه مشكلات و مطالبات شهري مسئول نداند و از اين رهگذر برخي سازمان ها براي فرار از مسئوليت با توجيه كم كاري ها، عدم موفقيت در اجراي طرح ها را به گردن ديگري بياندازند و در چنين شرايطي مردم در حل مشكلات خود بلاتكليف بمانند و براي نمونه بسياري از املاك مردم سال هاست در طرح هاي عمراني، آموزشي، بهداشتي، فرهنگي و اجتماعي سازمان ها و نهادهاي مختلف قرار گرفته است بدون اين كه طرحي اجرا و يا املاك مردم از بلاتكليفي خارج شود.
ازاين رو با تشكيل و گذشت دو دوره از فعاليت شوراها به عنوان يكي از اركان تصميم گيري در كشور و فراگيرترين نهاد مردمي برآمده از متن قانون اساسي انتظار مي رود دولت درجهت كاهش تصدي گري ها عملاً زمينه هاي تحقق مديريت واحد شهري را با واگذاري اختيارات و مسئوليت ها و امكانات مورد نياز و ايجاد راهكارهاي مناسب فراهم سازد تا شوراها با نقش آفريني در جايگاه اصلي خود سكان اداره يكپارچه امور شهري را به ويژه در كلان شهرها به دست بگيرند و موظف به پاسخگويي امور شهري باشند نه اين كه انتظار و توقع برآوردن امور توسط شوراها در سطحي وسيع ايجاد شود ولي اختيارات، امكانات و منابع همچنان در دست ساير سازمان ها باقي بماند.

نگاه
001575.jpg
رسول آذر گون

فرمانده راهور تهران بزرگ:
تغيير ساعت كار ادارات و بانكها فقط
به نفع دانش آموزان است
فارس: فرمانده راهور تهران بزرگ گفت: تغيير ساعت كار ادارات و بانكها تنها از بار ترافيكي مدارس كم كرده و به ديگر اقشار جامعه هيچ كمكي نكرده است.
حسين ساجدي نيا ديروز در حاشيه صبحگاه مشترك فرماندهي انتظامي تهران بزرگ با اعلام اين مطلب، افزود: اين تغيير ساعت در شروع كار بانك ها باعث شد تا پيك ترافيك از ساعت ۳۰/۷ دقيقه صبح به ۴۵/۸ دقيقه تغيير كند و هيچ تاثيري در كاهش بار ترافيكي كل شهر نداشته است. وي همچنين در خصوص ترافيك در ماه رمضان نيز گفت: پيك ترافيك در ماه رمضان از ساعت ۳ بعدازظهر در روز هاي قبل از ماه مبارك رمضان به ساعت ۳۰/۵ تغيير كرده است كه در اين زمان هم ماموران راهور چه بعد از افطار و چه قبل از افطار به راهنمايي و بازگشايي معابر مشغول هستند.
ساجدي نيا همچنين در خصوص كمرنگ شدن فعاليتهاي گشتهاي نامحسوس بزرگراه ها گفت: اين گشتها كمرنگ نشده بلكه به ساعتهاي بعد از افطار و براي ساعت ۳۰/۸ دقيقه تا زمان سحر كه بيشترين حجم تردد خودروها به دليل رفتن به مهماني است ،منتقل شده است و اين در حالي است كه در مدت روز نيز برخي از اين گشتها به گشت زني مشغول هستند. وي افزود: تعداد كل گشتهاي محسوس و نامحسوس ۲۰۰ مورد بوده كه از اين تعداد ۱۲۰ عدد خودرو سواري، ۵۰ عدد موتورسوار و ۳۰ دستگاه زانتياي نامحسوس است.

ديدار با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان، چهارشنبه دوازدهم مهر ماه در مناطق ۳ و ۵ حضور خواهند داشت.بر اين اساس حبيب كاشاني در منطقه ۵ و منظر خير حبيب اللهي در منطقه ۳ به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند.شهروندان مناطق ياد شده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري هاي اين مناطق مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |