سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۰ - Oct 3, 2006
اعلام آمادگي سازمان حمايت از مصرف كنند گان براي دريافت شكايت شهروندان از خودروسازان
گروه اقتصادي- پس از آنكه دادستاني كل تهران در اقدامي بي سابقه خواستار پاسخگويي وزارت صنايع و معادن در زمينه وقوع آتش سوزي و جان باختن تعدادي از هموطنان در يكي از خودروهاي ساخت داخل به دليل مشكل سوخت رساني شد و در شرايطي كه تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي وطرح حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو در حال بررسي در مجلس شوراي اسلامي است، سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز با تأخيري طولاني در اطلاعيه اي اعلام كرده اين سازمان در راستاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان تمامي شكوائيه هاي واصله در رابطه با خودرو را دريافت و رسيدگي  كنند.
براساس اين گزارش اشخاصي كه از شركت هاي توليدكننده و واردكننده خودرو در زمينه قيمت، كيفيت، خدمات پس از فروش، گارانتي و سود مشاركت شكايت دارند مراتب را با مستندات شامل فاكتور خريد، دعوتنامه، صورتجلسه تحويل قرارداد و... جهت بررسي و اقدام به نشاني تهران- خيابان وليعصر- روبروي پارك ملت- خيابان صداقت نبش مهرشاد- سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارسال نموده تا در اسرع وقت مورد رسيدگي قرار گيرد.
به نظر مي رسد اين اقدام سازمان حمايت بيشتر به منظور همدلي با اقدامات مجلس و قوه قضائيه و نه در راستاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو صورت گرفته است چرا كه خريداران خودرو براي ارسال مداركي كه مستندات مالكيت و دليل شكايت آنها از خودروسازان است نيازمند تحويل و ثبت اين مدارك و پيگيري هاي بعدي هستند و ارسال اين مدارك از طريق پست پيگيري و اطمينان خاطر در به نتيجه رسيدن اين گونه شكايات را با ترديد روبرو مي سازد و بهتر است اين سازمان محل مشخصي را براي دريافت ثبت و رسيدگي به اين شكايات و اعلام نتايج بررسي ها در نظر گيرد تا بخشي از حقوق مصرف كنندگان خودرو تأمين شود.

اعتراض به نحوه فعاليت برخي دفاتركاريابي
تعداد بنگاه هاي كاريابي بدون مجوز 7 برابر بنگاه هاي مجاز است
001581.jpg
گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: از آنجايي كه حل مشكل اشتغال همواره يكي از اساسي ترين دغدغه هاي دولتمردان كشورمان بوده و هست از اين رو به دنبال انتقال نيروهاي جوياي كار به خارج از 2 سال قبل دفاتر كاريابي در سطح كشور راه اندازي شده اند.
اين در حالي است كه علي رغم لزوم اخذ مجوز براي راه اندازي اين قبيل دفاتر از وزارت كار و امور اجتماعي، هم اكنون برخي از آژانس هاي مسافرتي با ارائه كاتالوگ هايي به مبلغ 20 هزار تومان به متقاضيان در تلاشند تا زمينه ساز كسب شغل در آن سوي آبها براي مراجعه كنندگان باشند.
در رابطه با وضعيت فعاليتي دفاتر كاريابي، رئيس انجمن هاي صنفي دفاتر مشاوره شغلي گفت: انجمن هاي صنفي دفاتر مشاوره شغلي و كاريابي هاي بين المللي از 2 سال گذشته با توجه به نيازي كه در بدنه دولت براي تفويض امور اجرايي و كاهش تصدي گري امور دولتي در بخش كار و اشتغال احساس مي شد تشكيل گرديد.
بابك هاشم پور افزود: طي اين مدت 80 دفتر در سراسر كشور علاوه بر كاريابي هاي بين المللي، در بخش كاريابي داخلي و سامان دادن به بازار كار به عنوان مشاوره شغلي فعال هستند.وي در پاسخ به اين كه چرا شاهد رشد فزاينده بنگاه هاي كاريابي بدون مجوز در داخل هستيم اظهاركرد: تعداد بنگاه هاي بدون مجوز در حدود 7 برابر بنگاههاي مجاز است كه اغلب نيز در قالب شركتهاي جعلي فعاليت مي كنند.
* متقاضيان تخلف ها را اطلاع دهند
در همين زمينه مديركل هدايت نيروي كار و كاريابي هاي داخلي و خارجي وزارت كار و امور اجتماعي هم گفت: متقاضيان در صورت مشاهده هرگونه تخلف مي توانند مراتب را در اسرع وقت به سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي استان مربوطه اعلام كنند تا پس از بررسي موارد خلاف طبق مقررات با خاطيان برخورد شود.ناصر نادري افزود: متقاضيان در صورت مراجعه به دفاتر كاريابي غيردولتي خارجي جهت ثبت نام تا زمان انعقاد قرارداد از پرداخت هرگونه وجهي تحت عنوان هزينه صدور ويزا معاف خواهند بود.
وي تأكيد كرد: مراكز كاريابي هاي غيردولتي خارجي فقط مجازند در صورت انعقاد قرارداد يك ساله يا بيشتر با كارفرماي استراليايي، صرفاً يك  ماه حقوق دريافتي را به عنوان حق الزحمه در انتهاي سال و يا در طي مدت يك سال به نسبت 12/1 دريافت كنند.
وي درباره اعزام نيروي كار به استراليا نيز گفت: بر اساس توافق به عمل آمده با وزارت مهاجرت استراليا، تا پايان سال 2006 ايران 2 هزار نيروي كار به اين كشور اعزام خواهد كرد.

توصيه شوراي پول و اعتبار به بانكها
جهت پرداخت تسهيلات روستائيان
گروه اقتصادي- شوراي پول و اعتبار در مصوبات جديد خود به بانكها توصيه كرد در پرداخت تسهيلات سالانه از مبلغ ده هزار ميليارد ريال براي اجراي طرح نوسازي و بهسازي مسكن روستايي براي سال 1385همت كنند. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي دريكهزار و شصت ونهمين جلسه شوراي پول و اعتبار كه در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد سقف ها و زمان بندي هاي مندرج در جدول ضميمه  آيين نامه اجرايي اعطاي تسهيلات قرض الحسنه به زندانيان نيازمند موضوع تصويب نامه شماره 42899/ت 35033 ه مورخ 11/5/85 هيأت محترم وزيران مصوب شد.
همچنين در اين جلسه توصيه شد تا بانكها به منظور اعطاي تسهيلات سالانه از مبلغ ده هزار ميليارد ريال به مبلغ يازده هزار و چهارصد ميليارد ريال براي اجراي طرح نوسازي و بهسازي مسكن روستايي براي سال 1385 در چارچوب مصوبات هيأت وزيران همت كنند.

وزارت بازرگاني با هدف مقابله با گراني اعلام كرد:
سود بازرگاني حبوبات كاهش يافت
001584.jpg
بر اساس تصويب وزراي عضو كميسيون ماده يك آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات و به منظور تنظيم بازار و كاهش قيمت داخلي نرخ سود بازرگاني نخود، عدس و لپه كاهش يافت. به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، نرخ سود بازرگاني نخود از 15 درصد، عدس از 30 درصد و لپه از 20 درصد هركدام به يك درصد تقليل يافت. بر اين اساس كليه محموله هايي كه تا پايان سال 1385 وارد گمركات جمهوري اسلامي ايران شوند مشمول حقوق ورودي هاي جديد خواهند شد.

آغاز عرضه مرغ 1550 توماني در ميادين شهرداري
مهر: مديرعامل اتحاديه مرغداران ازعرضه گوشت     مرغ  باقيمت هركيلو۱۵۵۰تومان درميادين شهرداري با همكاري شركت پشتيباني اموردام و اتحاديه مرغداران ازروزگذشته خبرداد.محمديوسفي ميانگين قيمت هركيلوگوشت مرغ را۱۷۰۰تومان اعلام كردوگفت:هم اكنون قيمت هركيلومرغ درمغازه هاي سطح شهرباقيمت 1750تا۱۸۵۰به فروش مي رسد.وي درموردافزايش قيمت مرغ همزمان باآغازماه مبارك رمضان،افزود: قيمت مرغ نسبت به قيمت واقعي خوددرماه مبارك رمضان حدود۷ تا۸ درصدافزايش يافته است كه دراين افزايش قيمت نيزتوليدكننده مقصر نبوده است.يوسفي تصريح كرد: چرا زماني كه قيمت مرغ حدود۷تا 8 درصدافزايش مي يابد، همه اعتراض مي كننداما زماني كه قيمت آهن 120درصدافزايش مي يابدهيچ كس انتقادي نمي كند.وي بااشاره به توليدمناسب مرغ دركشور گفت: باتوجه به ذخيره سازي انجام شده ازسوي شركت پشتيباني امور دام وميزان مرغ توليدي مشكلي ازنظرتوزيع مرغ وجودندارد.وي درموردسياست هاي دولت براي كاهش قيمت مرغ هم افزود:باتوجه به بالابودن قيمت تمام شده مرغ ، درصورت كاهش قيمت مرغ ، مرغداران متضررشده ودرنتيجه اقدام به كاهش توليدمي كنندكه اين امر درنهايت موجب افزايش قيمت مرغ خواهدشد.
كمبودي درتوليدگوشت قرمزنداريم
همچنين رئيس اتحاديه دامداران باتأكيدبراينكه كمبودي درتوليدگوشت قرمزنداريم،گفت:دولت بايدتعرفه واردات گوشت قرمز رابه گونه اي تعيين كندكه موجب متضررشدن توليد كنندگان نشود.
جهانداردرموردحذف تعرفه واردات گوشت قرمز(ازمردادماه تا پايان آبان ماه سال جاري ) گفت: متاسفانه اين اقدام دولت به هيچ وجه به نفع توليدكنندگان نيست به طوري كه اگردولت مي خواهدتمهيداتي درزمينه واردات گوشت انجام دهدبايدتعرفه وارداتي طوري تعيين شودكه توليد كنندگان رامتضررنكند .به گفته وي،تاكنون اقدام دولت درموردكاهش تعرفه واردات گوشت نه به نفع توليد كننده بوده ونه به نفع مصرف كننده.

وزير مسكن:
بازار مسكن از ركود خارج شده است
ايسنا: طبق آمارهاي موجود، صنعت مسكن با آغاز 6 ماه دوم سال از ركود نسبي خود خارج شده است.محمد سعيدي كيا ـ وزير مسكن و شهرسازي، اظهار كرد: در 6 ماهه اول سال بخش مسكن تقريباً داراي ركود بود و موجب نگراني هايي براي دست اندركاران ساخت مسكن در كشور شد اما همان طور كه گفته شد با آغاز نيمه دوم سال بخش مسكن از ركود نسبي خود خارج شد و آمارهاي بانك مركزي اين حركت رو به رشد را نشان مي دهند. وي افزود : تلاش هاي زيادي جهت رونق هرچه بيش تر مسكن در كشور صورت مي گيرد.

گفت وگوي امروز
اولويت بندي شركتهاي قابل واگذاري بخش
صنعت و معدن
گروه اقتصادي با ابلاغ سياست هاي بند ج اصل 44 قانون اساسي در تيرماه سال جاري وظايف و تكاليفي براي قواي سه گانه و دستگاه هاي اجرايي دولت مشخص شده و هر يك از دستگاههاي ذي ربط ملزم شده اند تا ساز و كار اجرايي لازم براي انتقال سهام و دارايي هاي شركت هاي دولتي به بخش خصوصي را فراهم آورند. اين در حالي است كه با گذشت نزديك به 3 ماه از ابلاغ اين سياست ها، هنوز برنامه مشخص يا مدوني از سوي بسياري از وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي براي اجراي اين سياست ها اعلام نشده و بيشتر مسئولين ذي ربط واگذاري سهام شركت هاي دولتي به بخش خصوصي را فرآيندي زمانبر و نيازمند برنامه ريزي قلمداد مي كنند. با محسن شاطر زاده معاون اقتصادي وزير صنايع و معادن پيرامون اقدامات وزارت صنايع و معادن براي اجرايي شدن سياست هاي اصل 44 و برنامه هاي اين وزارتخانه گفت  و گو كرده  ايم.
* * *
* تاكنون وزارت صنايع و معادن چه اقداماتي براي اجرايي شدن سياست هاي كلي اصل 44 انجام داده است؟
- پس از ابلاغ سياست هاي كلي بند ج اصل 44 قانون اساس كار گروهي در هيأت دولت تشكيل شده است كه وزارت صنايع و معادن نيز در چارچوب اين كار گروه فعاليت نموده و اطلاعات لازم در زمينه واگذاري شركت هاي تابعه بخش صنعت و معدن براساس سياست هاي ابلاغي را در اختيار اين كار گروه قرارمي دهد .
* به نظر مي رسد اجرايي شدن اين سياست ها در وزارت صنايع و معادن از شتاب و پويايي لازم برخوردار نيست، علت چيست؟
- هنوز هيچ سياست ابلاغي از سوي دولت و كار گروه ويژه براي اجرايي شدن سياست هاي اصل 44 قانون اساسي وجود ندارد و بر اين اساس وزارت صنايع و معادن نيز فعلاً در اين چارچوب حركت نموده و هر زمان كه نتايج بررسي هاي كار گروه تشكيل شده در دولت اعلام و تكاليف وزارت صنايع و معادن در اين چارچوب مشخص و ابلاغ شود اين وزارتخانه نيز در راستاي تكاليف مذكور به فعاليت هاي خود شتاب بيشتري خواهد بخشيد. گرچه اكنون نيز بسترسازي براي واگذاري ها آغاز شده است و وزارت  صنايع و معادن اقدامات لازم براي اجرايي شدن اين سياست ها در بخش صنعت و معدن كشور را به عمل آورده است و گزارش ها و نتايج بررسي و اقدامات انجام شده در اين وزارتخانه در راستاي سياست هاي ابلاغي نيز به هيأت مذكور ارائه شده است.
* آيا اولويت بندي و نحوه واگذاري سهام شركت هاي بخش صنعت و معدن   مشخص شده است؟
- اقدامات لازم براي اولويت بندي و شيوه  واگذاري شركت هاي تابعه وزارت صنايع و معادن صورت گرفته اما تا زماني كه دولت در زمينه نحوه اجرايي شدن اين سياست  تصميم گيري ننموده نمي توان فهرست و اولويت بندي شركت هاي قابل واگذاري در بخش صنعت و معدن را اعلام كرد.
* با اين روند واگذاري سهام شركت هاي تحت پوشش وزارت صنايع و معادن تا چه زماني مقدور خواهد بود؟
- بايد توجه كرد كه اجرايي شدن اين سياست ها زمانبر بوده و اين گونه نيست كه بتوان يك شبه اين سياست ها را اجرايي كرد. اكنون وزارت صنايع و معادن به طور وسيعي مشغول فعاليت و تعامل با كار گروه ويژه تشكيل شده در دولت براي اجراي سياست هاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي است و هر زماني كه نتايج بررسي هاي دولت از طريق اين كار گروه اعلام شود، اقدامات صورت گرفته توسط وزارت صنايع و معادن و چگونگي واگذاري، اولويت بندي و ارزش گذاري شركت هاي بخش صنعت و معدن توسط وزير صنايع و معادن اعلام خواهد شد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |