سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۰ - Oct 3, 2006
مشتري هاي داغ كشف شدند
001467.jpg
گروه علمي فرهنگي- گروهي از ستاره شناسان دو سياره جديد بيرون از منظومه شمسي كشف كرده اند كه بسيار به ستاره هاي آن نزديك است. اين امر نشان مي دهد كه اين دو سياره داغ ترين سياره هايي است كه تا به حال كشف شده است.
به گزارش سايت زي نيوز، اين اطلاعات اخيراً  از سوي مؤسسه ستاره شناسي ماكس پلانك در هايدلبرگ آلمان منتشر شده است. استيفن كين ستاره شناس از دانشگاه فلوريدا كه با بيش از 30 ستاره شناس ديگر روي اين طرح كار كرده است، گفت آنان توانستند با تشخيص نور ساطع شده از اين ستاره ها به كشف سيارات ياد شده نائل شوند.
وي افزود: از حدود 200 سياره اي كه تا به حال كشف شده است، سيارات جديد سيزدهمين و چهاردهمين سياره اي است كه با روش انتقال يافت شده است، در حالي كه بيشتر سياره ها بيرون از منظومه شمسي با استفاده از روش سرعت شعاعي يافت شده اند. در اين روش ميزان نيروي جاذبه ستاره كه بر اثر حركت سياره در مدار ايجاد مي شود، اندازه گرفته مي شود.
اين سياره ها مشتري هاي داغ نام گرفته اند چون اندازه و دماي آنها مانند مشتري است. آنها به قدري به ستاره هايشان نزديك هستند كه گردش به دور ستاره را ظرف دو و نيم روز كامل مي كنند. اين زمان در مورد سياره تير كه سريعترين گردش را به دور خورشيد دارد، 88 روز است به علاوه سطح اين سيارات داغ تر از سطح تير است كه گرماي آن حدود 752 درجه فارنهايت است. دماي سيارات جديد دست كم 3272 درجه فارنهايت برآورد مي شود.
به علاوه شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد پرتوهاي خورشيدي ستاره ها به قدري شديد است كه جو سيارات را تدريجاً  از بين مي برد. تصور مي شود مشتريهاي داغ به علت نزديكي به ستاره ها، عمر نسبتاً  كمتري دارند. كين گفت ميليونها عكس از ستارگان در بخش جنوبي و شمالي آسمان تهيه شده است. به علاوه از برنامه هاي كامپيوتري براي شناسايي انحناهاي نوري دريافت شده از ستاره  ها استفاده شده است.
سيارات جديد در كهكشانهاي آندرومدا و دلفي نيوس قرار دارد كه فاصله آنها از زمين به ترتيب 1000 و 500 سال نوري است.

ردهت، اولين گروه برنامه اي منبع باز خود را عرضه كرد
گروه علمي فرهنگي- شركت ردهت، اولين گروه برنامه اي منبع باز يكپارچه خود را كه بر اساس سرور برنامه JBoss تابستان امسال عرضه شد، معرفي كرده است. Red Hat Applicatio Stack جديد شامل نرم افزار، پشتيباني و ارتقا بخشيدن سرور تكي كه Red Hat Eterprise Liux ، JBoss، Applicaatio Server، JBoss Hiberate و يكي از دو پايگاه اطلاعاتي منبع باز: MyAQL يا postgreSQL را اجرا مي كند، است.
هدف لينوكس و توسعه دهندگان جاوا، اجراي كمتر از 10 سرور است، طبق گفته تاد بار، مدير بازاريابي شركت بزرگ ردهت، راهكار توسط شبكه ردهت به صورت آنلاين عرضه خواهد شد. اشتراك سالانه براي سرور تكي از مبلغ 1999 دلار آمريكا آغاز مي شود و شامل هزينه هاي اضافي براي مجوز هاي دسترسي كلاينت نمي شود. ردهت در همايش سالانه خود در ماه ژوئن،
Red Hat applicatio server در مقابل JBoss كنار گذاشت و اعلام كرد كه اين محصول را به قيمت تخميني 400ميليون دلار در ماه آوريل خريداري خواهد كرد. با وجود اين حقيقت كه RedHat، سه گروه ميان افزار منبع باز را كه بر اساس JBoss و ردهت است، عرضه مي كند، Barr ادعا مي كند كه رقابت با HP كمتر مورد اهميت است.

آي بي ام، شركت هاي نوپا را توسعه مي دهد
001464.jpg
گروه علمي فرهنگي- Veture Capital Group شركت آي بي ام با افزايش دستيابي به تخصص و تكنولوژي عظيم كامپيوتر، تلاش مي كند تا به شركت هاي نوپا در ارائه محصولاتشان به بازار كمك كند.
در هفت سال گذشته، اين گروه با روش بي نظيري سعي داشته تا به جاي اينكه مستقيما در شركت هاي تازه تاسيس سرمايه گذاري نمايد، با اين شركت ها همكاري كند. آي بي ام به شركت هاي بزرگ به منظور تشخيص مخاطرات مالي با راهكارهايي كه در تكنولوژي فريم ورك آي بي ام مناسب هستند، مشاوره مي دهد.
آ ي بي ام شراكت خود را با سرمايه داران پرجسارت و شركت هاي نوپا برقرار مي كند تا آنان را راهنمايي كرده و دسترسي به تكنولوژي و پشتيباني فروش و بازار را به آنها ارائه دهد. آقاي كلارك مدير استراتژي و يكي از موسسان گفت: گروه توسعه را در اين برنامه شراكتي معرفي مي كند و از طريق 32مركز نوآوري شركت در سطح جهان، دستيابي شراكتي شركت هاي نوپا را به پشتيباني استراتژيك و فني سفارش شده و تكنولوژي آي بي ام، بدون هزينه اي عرضه مي كند. وي افزود: راهكار اين پشتيباني در مناطق تكنولوژي جديدي كه آي بي ام تخصصي كرده است، همچون مجازي سازي، معماري عملگرا، نرم افزار سرويس، سرورهاي blade و Web 2/0 بوده و به شركت هاي نوپا كمك خواهد كرد تا در بازار به رقابت بهتري بپردازند.
ساير فروشندگان بزرگ مثل سيسكو مايكروسافت و HP سرويس هاي مشابهي را به شركت هاي نوپا عرضه مي كنند تا سرمايه گذاري كرده و محصولات را در شركت هاي تازه تاسيس خود توسعه دهند.
آي بي ام برنامه شراكتش را كه بسيار فراگيرتر از ساير فروشندگان است، به خصوص در فضاي برنامه هاي كاربردي، ارائه مي دهد چون آي بي ام زماني ديگر در اين زمينه فعاليت نخواهد كرد و به شركاي خود مي نگرد تا خلاءهاي گروه تكنولوژي خود را پر كند.

علمي فرهنگي
مدارس تخصصي ورزش تأسيس مي شود

گروه علمي فرهنگي- با تصويب اساسنامه مدارس ورزش در شوراي عالي آموزش و پرورش، اين مدارس براي دختران و پسران به صورت جداگانه تاسيس مي شود.
به گزارش روابط  عمومي وزارت آموزش و پرورش، به منظور فراهم  آوردن زمينه هاي لازم براي استعداديابي و تقويت مهارت هاي آن دسته از دانش آموزاني كه داراي توانايي هاي بالقوه ورزشي هستند و به منظور ايجاد زمينه مناسب براي رشد و توسعه ورزش قهرماني، مدارس ورزشي در دوره هاي ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي تاسيس مي شوند.اين مدارس بر اساس ضوابط وزارت آموزش و پرورش زيرنظر مؤسس و با مسئوليت مدير مدرسه اداره مي شود.بنا بر اين گزارش، داوطلبان ورود به اين مدارس بايد ضمن داشتن شرايط عمومي ثبت نام طبق ضوابط وزارت آموزش و پرورش، امتيازات لازم در آزمون هاي عملي را كسب كرده و شرايط لازم در معاينات پزشكي را احراز كنند.همچنين در اساسنامه مدارس ورزش آمده است: دانش آموزاني كه به عضويت تيم هاي ملي در تمام سطوح درمي آيند از شركت در آزمون عملي رشته مربوطه معاف هستند.
مهارت هاي ورزشي مورد آموزش در مدارس ورزش در پايه اول و دوم ابتدايي شامل شنا و ژيمناستيك، در پايه سوم ابتدايي شامل شنا، ژيمناستيك و دووميداني و در پايه چهارم و پنجم ابتدايي، دوره راهنمايي، دوره متوسطه و پيش دانشگاهي شامل تمامي رشته هاي ورزشي داراي فدراسيون در ايران است.
بنا بر اين گزارش، اين اساسنامه از سال تحصيلي گذشته آغاز و قرار است به مدت سه سال به صورت آزمايشي در 60 مدرسه اجرا شود و پژوهشگاه تعليم و تربيت پس از انقضاي مهلت اجراي آزمايشي، گزارشي از نتايج اجرا براي اتخاذ به شوراي عالي آموزش و پرورش ارايه مي كند.
شركت در كلاس هاي فوق برنامه اختياري است

ايسنا: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران نحوه ارايه خدمات آموزشي و پرورشي فوق برنامه در مدارس دولتي را اعلام كرد.
خدمات آموزشي و پرورشي فوق برنامه، فعاليت هايي است كه با رعايت مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش افزون بر برنامه هاي رسمي براي دانش آموزان داوطلب تحت نظر مسؤولان مدارس در داخل و خارج مدرسه ارايه مي شود.
شركت دانش آموزان در كلاس هاي فوق برنامه اختياري بوده و ارايه خدمات آموزشي و پرورشي نيز بايد متناسب با امكانات مدرسه و به گونه اي تنظيم و اجرا شود كه به برنامه رسمي مدرسه اعم از مدت ساعات درسي يا زمان تفريح دانش آموزان لطمه نزند.
سومين كنگره بين المللي همكاري
دولت، دانشگاه و صنعت برگزار مي شود

گروه علمي فرهنگي- سومين كنگره بين المللي همكاري دولت، دانشگاه و صنعت به منظور شناسايي معضلات و تنگناهاي ارتباط دولت، دانشگاه و صنعت، هشتم آبان در سيرجان برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، سومين كنگره بين المللي همكاري دولت، دانشگاه و صنعت كه دهمين تجربه سراسري خود را پشت سر مي گذارد توسط دانشگاه آزاد سيرجان و با همكاري مراكز و دستگاه هاي دولتي و صنعتي برگزار مي شود.
سوق دادن پروژه هاي علمي و تحقيقاتي به سمت رفع مشكلاتي كه صنعت با آن درگير است، فراهم آوردن محيطي مناسب براي تبادل اطلاعات علمي بين استادان، محققان و صنعتگران و گسترش و توسعه فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي از ديگر اهداف برگزاري اين كنگره است.براساس اين گزارش محورهايي كه براي تهيه مقاله در اين كنگره در نظر گرفته شده شامل نقش معادن در ارتباط صنعت، دولت و دانشگاه براي توسعه ملي ، نقش صنايع كوچك و زودبازده در توسعه ملي ، راهبردها و راهكارهاي توسعه ارتباط دولت، دانشگاه و صنعت و نقش ارتباط دانشگاه و صنعت در جهاني شدن است.

آموزش عالي
كارنامه نهايي كنكوري ها از 18 مهر منتشر مي شود

گروه علمي فرهنگي-كارنامه نهايي داوطلبان كنكور سراسري سال 1385 از روز سه شنبه 18 مهر از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش منتشر مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش، كارنامه نهايي داوطلبان مجاز به انتخاب رشته آزمون سراسري سال 85 كه فرم انتخاب رشته را تكميل و تحويل داده اند، از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش به نشاني www.sajesh.org در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
بر اساس اين گزارش، كارنامه  كنكوري ها از ساعت 8 شب روز سه شنبه 18 مهر ماه در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد.
اصلاح قوانين بورسيه و اعزام دانشجويان به خارج كشور

مهر: مدير كل بورس و دانشجويان داخل وزارت علوم از اصلاحاتي در قوانين بورسيه و اعزام دانشجويان به خارج كشور خبر داد و گفت: در صورتي كه عدم بازگشت دانشجوي بورسيه محرز و مشخص شود و دانشجو بدون دليل موجهي ادامه تحصيلش طولاني شده است، وثيقه زودتر از سال هاي گذشته به اجرا گذاشته مي شود و وزارت علوم نيز در اين خصوص مصمم تر از گذشته گام بر مي دارد.
علي اكبر متكان افزود: بدين وسيله وزارت علوم با بررسي و تأييد رايزن علمي وثيقه دانشجويان بورسيه اي را كه به دليل پاره اي از مشكلات مانند بيماري با طولاني شدن مدت زمان تحصيل در خارج از كشور روبرو هستند، به اجرا نمي گذارد.
مديركل بورس و دانشجويان داخل وزارت علوم گفت: زماني كه وزارت علوم مدت زمان جايابي در دانشگا ه ها را براي افراد بورسيه كوتاه كند امكان بازگشت اين افراد به كشور افزايش مي يابد.
وي ادامه داد: در حال حاضر اكثر اين دانشجويان ظرف 6 تا 7 ماه در دانشگاه هاي كشور جايابي مي شوند كه بايد تلاش شود مدت زمان آن كاهش يابد.
پذيرش دانشجوي مجازي در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي اميركبير

گروه علمي فرهنگي- دانشگاه صنعتي اميركبير براي نيم سال تحصيلي  ??-  ??در مقطع كارشناسي ارشد دانشجوي دوره مجازي مي پذيرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، اين دانشگاه در رشته هاي مخابرات  (ICT )، معماري كامپيوتر، فناوري اطلاعات مديريت و مديريت فناوري اطلاعات پزشكي از بين فارغ التحصيلان دوره كارشناسي و بالاتر دانشگاه هاي سراسر كشور دانشجو مي پذيرد.
داوطلبان بايد مدارك خود را تا تاريخ ??آبان ماه به نشاني دانشگاه صنعتي اميركبير ارسال كنند.
تاريخ برگزاري آزمون سوم آذرماه سال جاري است.
داوطلبان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت اينترنتي
WWW.aut.ac.ir مراجعه كنند.
ثبت نام تعدادي از مشروطين دوره هاي فراگير
در دانشگاه پيام نور

مهر: دانشگاه پيام نور در برخي رشته ها اقدام به پذيرش مشروطين دوره هاي فراگير به عنوان دانشجوي مشروط مي كند.
عليرضا علي احمدي، رئيس دانشگاه پيام نور افزود: تعداد داوطلبين و ورودي هاي جديد دانشگاه پيام نور در سال جاري افزايش يافته و همچنين دانشگاه تصميم گرفته است مشروطي هاي فراگير را كه در آزمون مرداد ماه دوره هاي فراگير دانشگاه در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد قبول نشده اند، بپذيرد.
وي ادامه داد: به دليل حجم بالاي تقاضا براي ثبت نام در دانشگاه، مركز تهران با كمبود فضا براي ثبت نام مواجه بود و اكنون برنامه ريزي شده است ساختمان جديدي به مركز تهران اضافه شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |