سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۰ - Oct 3, 2006
۳۰ تروريست در رمادي به قتل رسيدند
ايرنا: تلويزيون دولتي عراق روز دوشنبه از به قتل رسيدن 30 تروريست در شهر رمادي خبر داد.
تلويزيون العراقيه در يك خبر فوري و كوتاه اعلام كرد كه نيروهاي مشترك چندمليتي و پليس ملي عراق در منطقه طرح در شهر رمادي مركز استان الانبار 30تروريست را به قتل رساندند.
اين منبع به جزئيات بيشتري از اين حادثه اشاره نكرده است. جنگ بر ضد تروريستها با همكاري عشاير استان الانبار در روزهاي گذشته شدت گرفته به طوري كه روز يكشنبه عشاير اين استان هفت ترويست را به قتل رسانده و هشت تن ديگر را دستگير كردند.
تلويزيون دولتي عراق ديروز همچنين اعلام كرد كه عشاير الانبار سه تن ديگر از تروريستها را به قتل رساندند. عشاير الانبار چندي پيش با امضاي توافقنامه اي براي مبارزه با تروريستها و اخراج آنها از استان متحد شده اند.

حماس ادارات دولتي را تعطيل كرد
گروه بين الملل – در اعتراض به خشونت هاي چند روز اخير در فلسطين، دولت اين كشور به رهبري حماس دستور داد تا تمام ادارات و نهادهاي دولتي در فلسطين تعطيل شود.
روز يكشنبه گروهي از نيروهاي پليس فلسطين به بهانه عدم دريافت شش ماهه حقوق خود به خيابان ها ريختند كه در واكنش به اقدام آنها نيروهاي امنيتي تحت مديريت حماس براي كنترل اوضاع وارد عمل شدند. اين مواجهه منجر به كشته شدن 8 تن و زخمي شدن ده ها تن از مردم فلسطين شد. در واكنش به اين اقدام ديروز سخنگوي دولت فلسطين اعلام كرد كه نمي توان اجازه داد اين حملات همچنان ادامه پيدا كند و فلسطيني ها بايد در جهت وحدت ملي اقدام كنند. هنيه نخست وزير و محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز به نوبه خود اين اقدامات را محكوم كرده و خواهان برقراري آرامش در فلسطين شدند. دولت حماس براي آرام كردن اوضاع و جلوگيري از تعرض ناراضيان به اماكن دولتي و عمومي، دستور تعطيلي آنها را صادر كرد اما درخصوص مدت اين تعطيلي اظهاري صورت نگرفته است.

رايس به عربستان سعودي رفت
ايرنا: ديپلمات هاي مصري، روز دوشنبه اعلام كردند دارفور سودان، يكي از مهمترين محورهاي مذاكرات كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا با حسني مبارك رئيس جمهوري مصر است.
به گفته اين ديپلمات ها، آمريكا تلاش مي كند تا براي جلب موافقت سودان با حضور نيروي صلحبان سازمان ملل در دارفور، از طريق كشورهاي عربي مانند مصر و عربستان بر سودان اعمال فشار كند. دولت خارطوم با قطعنامه شوراي امنيت در زمينه استقرار ??هزار نيروي صلحبان بين المللي در دارفور مخالف است و از آن به عنوان گامي  براي استعمار دوباره سودان ياد كرده است. رايس در اولين سفر خود به منطقه خاورميانه پس از حمله اخير رژيم صهيونيستي به لبنان، صبح دوشنبه، آمريكا را براي ديدار از عربستان سعودي، مصر، اسرائيل و اراضي فلسطيني ترك كرد. رايس در اين سفر با روساي جمهوري و وزيران خارجه اين كشورها ديدار و گفت وگو مي كند.

در پي تشديد بحران در روابط دو كشور
روسيه مرز خود را با گرجستان بست
پوتين:اطمينان دارم اين مساله به حل مسايل مهم جهان كمك نخواهد كرد
سرباز گرجي ورود و خروج افراد را به پايگاه روسها در گرجستان كنترل مي كند
001563.jpg
گروه بين الملل- تنش در روابط گرجستان و روسيه با بسته شدن مرز روسيه به گرجستان كه صبحگاه ديروز به دستور دولت روسيه انجام شد وارد مرحله تازه اي شد. پيشتر از آن در سخناني  خشم آلود پوتين رئيس جمهوري روسيه اقدام مقامهاي گرجستان در دستگيري تعدادي از افسران روسي را حركتي تروريستي و گروگان گيري دولتي ناميده بود.
ولاديمير پوتين در ديدار با مقامات امنيتي و دفاعي روسيه تأكيد كرد: كساني كه اين اقدام را انجام دادند به غلط تصور مي كنند كه سياست خارجي ضد روسي به سود منافع ملي گرجستان است اما در اشتباه هستند.
وي افزود روسيه به تمامي توافقات دوجانبه درخصوص خروج نيروهاي نظامي خويش از خاك گرجستان عمل كرده اما تفليس، نظاميان روسي را زنداني مي كند.
رئيس جمهوري روسيه برخي نيروها كه به گفته وي با هدف ايجاد بحران و منحرف كردن اذهان از مسايل مهم جهاني چنين برنامه اي طراحي كردند را مسئول بحران اخير دانست و افزود: اطمينان دارم اين مساله به حل مسايل مهم جهان كمك نخواهد كرد.
پوتين همچنين به وزير دفاع روسيه دستور داد بدون توجه به اوضاع بوجود آمده و طبق برنامه از پيش تعيين شده، خروج نيروهاي نظامي روسيه از گرجستان ادامه يابد.
در رابطه با بحران بين دو كشور روزنامه هاي چاپ مسكو با چاپ اخبار گسترده اي در صفحات نخست خود اين مساله را از ديدگاه روسيه و گرجستان مورد ارزيابي قرار داده و تشريح كردند.
روزنامه ايزوستيا در گزارشي با عنوان آيا گرجستان قصد آغاز جنگ دارد؟ نوشت: بحران جاسوسي بين روسيه و گرجستان اوج مي گيرد.
اين روزنامه نوشت: سران گرجستان اعلام كرده اند كه علاوه بر جاسوسي ممكن است اتهام خرابكاري و تروريسم به افسران روس وارد شود.
اين روزنامه با اشاره به اين كه روسيه در روزهاي اخير همه كاركنان سفارت خود و اعضاي خانواده آنها را از گرجستان تخليه كرد نوشت: معمولا چنين اقدامي را در آستانه جنگ انجام مي دهند.
روزنامه رسمي  راسيسكايا گازتا در گزارشي باعنوان روابط گرجستان و روسيه در مسير جنگ پيش مي رود نوشت: اتباع روسيه از گرجستان تخليه شدند.
اين روزنامه به نقل از ولاديمير پوتين در نشست شوراي امنيت روسيه نوشت: كاملا واضح است كه مي خواهند روسيه را نيش بزنند.
رئيس جمهوري روسيه گفت: سران گرجستان تحت پشتيباني حاميان خارجي خود با خيال آسوده سياست ضد روسي دنبال مي كنند.

نگاه
دستي بر شمشير و دستي به دوستي
عباس لقماني
شوروي همه جمهوريهاي خود را استثمار مي كند و ما شوروي را به استثمار خود درآورده ايم، اين گفته بسياري از مقامهاي گرجي بود كه در زمان شوروي پيشين بارها در گفتگوهاي خصوصي عنوان مي كردند. در شهر باتومي در ساحل درياي سياه همانند بسياري از مكانهاي ديگر تفريحي در اين منطقه هر سال هزاران روس تعطيلات خود را سپري مي كردند و گرجستان به بهشتي براي شهروندان شوروي كه امكان خروج از محدوده ديوار آهنين را نداشتند، تبديل شده بود. با فروپاشي شوروي، وزير خارجه اتحاد جماهير شوروي كه گرجي بود در ميان استقبال مردم گرجستان و دولتهاي غربي پس از استقلال اين جمهوري، اداره اين كشور را به عهده گرفت. ادوارد شوارد نادزه ولي زودتر از آنچه تصور مي شد صحنه را به مقامهايي واگذار كرد كه در خفا با غرب در تماس بودند.
گرجستان علي رغم درگيريها در استانهاي آبخازي و اوستياي جنوبي ولي اميدوار بودكه به مرور زمان با استفاده از تمايلي كه غرب براي نفوذ در قفقاز داشت جايگاه بهتري را در منطقه به دست آ ورد. روسيه كه اوضاع قفقاز و به خصوص گرجستان و ارمنستان را از نزديك زير نظر داشت و نمي توانست نفوذ غرب را در حياط خلوت خود در قفقاز و ماوراي قفقاز بدون واكنش بگذارد، به خصوص آن كه روسيه در جمهوريهاي خودمختار خود نيز همانند چچن با تنش روبه رو بود، سياست كج دار و مريزي را در گرجستان دنبال كرد، به اين اميد كه در ميان مدت دولتهاي منطقه قفقاز پس از فرونشستن هيجان آزادي از قيد شوروي دريابند كه خير و صلاح درازمدت آن در دوستي با ابرقدرت سابق و همسايه كنوني است. با روي كارآمدن پوتين نگاه روسيه به منطقه نيز تغيير كرد و روسيه بار ديگر از موضع قدرت و همسايه اي كه نمي تواند از وقايع كنار بايستد به منطقه نظر افكند.
اروپا و از همه مهمتر سازمان ناتو كه توانسته بود دامنه نفوذ خود را به بسياري از كشورهاي شرق اروپا توسعه دهد، با توجه به موقعيت استراتژيك گرجستان نگاه ويژه را به اين خطه داشت. در كشاكش گفتگوهاي پنهان بسياري از كشورهاي حوزه قفقاز با مقامهاي غربي، گرجستان با بازداشت افسران روسي زه  كمان را زيادتر از حد معمول كشيد و شايد اين اقدام بر خلاف تصورهاي اوليه، اقدامي بسيار حساب شده بود. واكنش روسيه به اين اقدام و اين گفته ولاديمير پوتين كه گرجستان نبايد تصور كند با اين اقدام مسايل جهان نيز حل خواهد شد، دقيقاً در همين راستاست. در تفليس نيمه  تنه گرجي معروف جوزف استالين هنوز پابرجاست و سهم گرجيها را در شكل گيري  اتحاد جماهير شوروي پيشين به نمايش مي گذارد ولي مجسمه  ديگري كه بر بلنديهاي تفليس است و الهه اي را كه در يك دست شمشير و در دست ديگر جامي را به نمايش مي گذارد، بيشتر نمايانگر ديدگاه مردم گرجستان است؛ شمشير براي دشمنان و دست دوستي براي دوستان. اكنون مشخص نيست كه اين دست و اين شمشير كدام دوست يا دشمن را در نظر گرفته اند، قفقاز پس از رهايي از زير سايه شوروي هنوز شاهد ابرهاي سياه و تيره اي در افق خود است.

سوسيال دمكرات ها در اتريش به پيروزي رسيدند
ايرنا: شهروندان اتريش روز يكشنبه با رأي خود خواستار تعويض قدرت در دولت اين كشور شدند.وزارت كشور اتريش در يك گزارش رسمي از نتايج شمارش آراي انتخابات مجلس اين كشور اعلام كرد: حزب سوسيال دمكرات(اس.پ.او) با كسب 71/35درصد برنده بيستمين انتخابات اتريش شدند. دو حزب ائتلافي در دولت كنوني اتريش يعني حزب دمكرات مسيحي (او.فا.پ) 22/34درصد و حزب اتحاد آينده اتريش (ب.زد.او) 2/4درصد آرا رأي دهندگان اين كشور را كسب كردند.
بر اساس گزارش وزارت كشور اتريش، حزب آزادي (اف.پ.او) نيز با 24/11 درصد در رده سوم و حزب سبزها با 49/10درصد آرا در رده چهارم انتخابات مجلس اين كشور قرار گرفتند. ديگر احزاب شركت كننده مانند حزب هانس پتر مارتين و حزب كمونيست ها موفق به كسب آراي كافي براي ورود به مجلس نشدند. براساس اين گزارش در انتخابات مجلس اتريش 22/74 درصد از واجدين شرايط رأي دادن اين كشور شركت داشتند.
اين درحالي است كه در انتخابات مجلس سال ????ميلادي حدود 4/83 درصد از واجدين شرايط رأي به پاي صندوق هاي رأي رفتند. شمار واجدين شرايط رأي در اتريش 1/6ميليون نفر اعلام شده است. براساس آمار ارائه شده، حزب سوسيال دمكرات اتريش به رياست آلفرد گوسن باوئر مأمور تشكيل دولت آينده خواهد شد و مقام صدراعظمي اين كشور را برعهده خواهد گرفت. حزب دمكرات مسيحي اتريش به رياست ولفگانگ شوسل در مقايسه با دوره قبل انتخابات مجلس اتريش هشت درصد آراي خود را از دست داده و نتيجه آراي روز گذشته، براي اين حزب غيرمنتظره و به عنوان شكست سنگين محسوب مي شود.
حزب سبز اتريش موفق شده در تاريخ مبارزات سياسي خود و همچنين در مقايسه با ديگر احزاب سبز اروپا با 49/10درصد آرا، موفقيت چشمگيري كسب كند.

برزيل: لولا و الكمين در دور دوم
همشهري آنلاين- انتخابات رياست جمهوري برزيل پس از عدم كسب حد نصاب آرا، توسط كانديداي اصلي [رئيس جمهور كنوني برزيل] به دور دوم كشيده شد.به نوشته روزنامه ال موندو، ايناسيو لولا داسيلوا رئيس جمهوري كنوني برزيل با كسب 61/48 درصد آرا به عنوان كانديداي اول و ژرالدو الكمين از حزب سوسيال دموكرات برزيل با 64/41 درصد آرا در مقام كانديداي دوم انتخابات روز يكشنبه اول اكتبر(9مهر) به دور دوم رقابت ها بر سر كسب مقام رياست جمهوري برزيل راه يافتند.
دفتر برگزاري انتخابات رسماً اعلام كرد كه لولا در دور اول انتخابات سراسري به پيروزي دست يافت، اما نتوانست اكثريت مطلق آرا را كسب كند. بنابراين انتخابات به دور دوم كشيده شد. دور دوم انتخابات برزيل 29 ماه اكتبر برگزار مي شود.
تارسو ژنرو وزير روابط مؤسساتي برزيل در مصاحبه اي مطبوعاتي ضمن تأييد خبر به دور دوم كشيده شدن انتخابات برزيل گفت: لولا در دور دوم مجدداً مقام رياست جمهوري را از آن خود خواهد كرد.
دور اول انتخابات براي الكمين بسيار خوب به پايان رسيد، زيرا پيش از برگزاري انتخابات در خوشبينانه ترين نظرسنجي ها نيز پيش بيني نمي شد كه وي بتواند حتي 40 درصد آرا را نيز كسب كند.
اما لولا كه در تمام زمان بازشماري آرا با فاصله اندكي پيش بود و به اصطلاح بر لبه تيغ حركت مي كرد روز يكشنبه اول اكتبر تلخ ترين پيروزي سياسي خود را(راه يافتن به دور دوم انتخابات) كسب كرد.
شايد همين شكست تلخ و پذيرش اين واقعيت كه انتخابات به دور دوم كشيده شده است، لولا را وادار به تغيير تاكتيك كرده باشد. الكمين گفت: در حالي به دور دوم مي روم كه احتمال زيادي براي پيروزي خود قايل هستم.

كوتاه از جهان سياست
با شكست سوسياليست ها
بحران سياسي مجارستان پيچيده تر شد
ايرنا: پيروزي احزاب اپوزيسيون راست ميانه در انتخابات شوراهاي محلي مجارستان و انتقاد لاژلو سوليوم رئيس جمهوري از فرنچ چورچانيه نخست وزير اين كشور به علت سخنان جنجال برانگيز وي، بحران سياسي عليه چورچانيه را تشديد كرد.به  گزارش شبكه خبري بي بي سي، سوليوم در يك كنفرانس خبري چورچانيه را متهم به زير پاگذاردن دموكراسي و استفاده از شيوه هاي ناصحيح از قدرت كرد.ماه گذشته پس از آنكه گفته هاي چورچانيه در يك محفل خصوصي مبني بر فريبكاري دولت درباره اوضاع اقتصادي با هدف پيروزي مجدد در انتخابات ماه آوريل فاش شد، نخست وزير مجارستان هدف اعتراض هاي گسترده قرار گرفت.
دونالد رامسفلد: استعفا نمي دهم
ايرنا: دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا كه با موج تازه انتقادها عليه وي به دليل شيوه مديريت در جنگ عراق روبه رو شده است، تأكيد كرد كه قصد ندارد از سمت خود استعفا دهد.به گزارش پايگاه اينترنتي نيوز اينترنشنال، وي افزود: جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا طي چند روز اخير با احضار وي حمايت خود را ازوزير دفاعش ابراز داشته است.رامسفلد در نشست وزيران دفاع در نيكاراگوئه به خبرنگاران گفت: از مطالب مندرج در كتاب جديدي كه در آن گفته شده كارمندان كاخ سفيد، بوش را پس از انتخابات رياست جمهوري 2004، به اخراج رامسفلد تحريك كرده اند، شگفت زده نشده است.در كتاب، پاپ وودوارد آمده است: اندرو كارد مقام ارشد كاخ سفيد از بوش خواست تا دونالد رامسفلد وزير دفاع را به دليل ناتواني در اداره جنگ در عراق بر كنار كند.
پاول: بوش من را اخراج كرد
گروه بين الملل كالين پاول وزير خارجه دولت اول جورج بوش در زندگينامه اش نوشته است كه بوش او را اخراج كرده بود و به همين دليل در دولت دوم او جايگاهي نداشت.
پاول در زندگي نامه اش كه در مجله هفتگي روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسيده نوشته است: اندروكارد مسئول دفتر بوش در كاخ سفيد آمد و از جانب او گفت كه پرزيدنت بوش مي خواهد تغييراتي ايجاد كند. او هيچ اشاره اي به استعفا يا بركناري و اخراج نكرد. حتي گفت كه در دولت بحث هايي درباره باقي ماندن من تا بعد از انتخابات ماه ژانويه عراق يعني اولين انتخابات آنها شده است. اما شخص رئيس جمهور مي خواهد تغييرات درون كابينه را زودتر عملي كند. در واقع كارد آمده بود تا بگويد كه رئيس جمهور استعفاي من را تا دو روز ديگر مي خواهد. اما من مي بايست تا تأييد وزير جديد در سنا ،در وزارت خارجه مي ماندم. به اين ترتيب پاول بعد از چهار سال در همان ديدار پايان عمر كاريش را پيش بيني كرد و دريافت كه بايد برود. اين اتفاق در آخرين روزهاي دولت اول بوش و در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريكا روي داد. پاول محبوب  ترين چهره دولت بوش بود و حتي بعضي نظر سنجي ها اورا محبوب تر از خود بوش نشان مي داد. او پيش از شروع جنگ عراق در شوراي امنيت در دفاع از جنگ سخن گفت و تلاش كرد تا نمايندگان كشورهاي عضو شورا را به شروع جنگ متقاعد كند. اما بعدها پاول به منتقدان اين جنگ پيوست. در دولت بوش دونالد رامسفلد وزير دفاع دشمن پاول به شمار مي آمد و شايعه كناره گيري او از قدرت در همان ماههاي پاياني دولت بوش گمانه زني ها درباره باقي ماندن پاول در دولت دوم را دامن زده بود. اما تحولات عراق وقايع بعدي را به گونه اي ديگر رقم زد.
حمله انتحاري به سربازان ايساف در كابل
همشهري آنلاين: در جريان يك حمله انتحاري كه صبح ديروز در پايتخت افغانستان رخ داد، شش تن زخمي شدند كه سه تن از آنان سربازان حافظ صلح بين المللي ايساف بودند.خبرگزاري آلمان از كابل گزارش كرد، سخنگوي ناتو در كابل اعلام كرد، اين عامل انتحاري، مواد انفجاري را كه روي بدن خود جاسازي كرده بود، در نزديكي يك كاروان ايساف منفجر كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |