دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۵ - Oct 9, 2006
ديدار بيش از 50 نويسنده و شاعر با مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان
چيني فروشان: خودمان بايد به فكر ادبيات و سينماي كودكان باشيم
عكس: مهدي بيات
002448.jpg
گروه ادب و هنر- نويسندگان و شاعران حوزه ادبيات كودكان و نوجوانان در نشستي صميمي با مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مشكلات اين حوزه  ادبي و مسائل شخصي خود را در ارتباط با آثاري كه از طرف انتشارات كانون چاپ شده است، مطرح كردند.
در اين نشست مهندس محسن چيني فروشان به تمام سؤالات و مشكلات مطرح شده از طرف نويسندگان پاسخ داد و تاكيد كرد: پاسخ هاي مرا به عنوان كسي كه سال ها در اين عرصه تجربه دارم بشنويد، اگر در بخشي از سخنانم احساس مي كنيد توجيه مي كنم، بگوييد كه باز هم توضيح بدهم.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: در اين مجلس و در كنار شما كه سرمايه ها و پرورش دهندگان بچه هاي اين مرز و بوم هستيد، قصدم پاسخ دادن و روشن شدن همه مسائلي است كه در حواشي كانون وجود دارد.
وي افزود: نگاه ما كلان تر از اين است كه كانون را يك مركز فقط براي چاپ تعدادي كتاب ببينيم. در طول 40 سال گذشته و مديراني كه پيش از اين و قبل از من در اين مسئوليت حضور داشته اند، همين نگاه را داشته اند و با همين هدف كار كرده اند.
مهندس چيني فروشان به احمدرضا احمدي كه در جمع نويسندگان حاضر بود، اشاره كرد و گفت: آقاي احمدي كه سال ها در همين مسئوليت بوده اند و زحمات زيادي هم كشيده اند، مي دانند كه گستره كانون چه قدر است. ما همين جا به ايشان خسته نباشيد مي گوييم.
از اتفاقات جالب در اين جلسه، فضاي صميمانه اي بود كه براي گفت وگو و پرسش و پاسخ به وجود آمد و عمده ترين سؤالات نويسندگان و شاعران از حميدرضا شاه آبادي مدير انتشارات كانون و درباره تجديد چاپ آثارشان بود.در اين باره طاهره ايبد سؤالي را مطرح كرد مبني بر سپردن چاپ برخي از آثار نويسندگان از سوي كانون به ناشران ديگر كه شاه آبادي در اين باره گفت: برخي آثار به علت مسائل بودجه اي و تعدد عناوين در كانون مي ماند و چاپ نمي شد؛ اين اقدام براي فراهم كردن فرصت چاپ بود كه آثار مناسب فرصت چاپ پيدا كنند.
همچنين مهندس چيني فروشان در اين باره گفت: از ابتداي تأسيس كانون تا به امروز نزديك به 1200 عنوان كتاب چاپ كرده ايم كه اگر مي خواستيم هر سال 60-50 اثر را كه در توانمان است تجديد چاپ كنيم، هر 12 سال نوبت به يك اثر مي رسيد.
وي افزود: البته ناشران ديگري كه ما كارها را به آنان مي سپاريم،  زير نظر كانون و با آرم و طرح كانون كار مي كنند.سپس رودابه حمزه اي سؤالي درباره قطع شدن طرح صداي شاعر پرسيد و گفت: شايعاتي وجود دارد كه اين طرح فرهنگي به خاطر مسائل مالي نيمه تمام رها شده است. مديرعامل كانون در پاسخ گفت: امكان ندارد طرح تصويب شده كانون را كسي بتواند به علل مسائل مالي نيمه تمام بگذارد. قطعاً به اين دليل نيست كه واحد فروش كانون اعلام كرده باشد به علت مشكلات مالي، طرح قطع شده است.
پرسش يكي ديگر از مترجمان حاضر در جلسه در خصوص اعلام كانون مبني بر اخذ مجوز از ناشران خارجي براي آثاري است كه مترجمان ارايه مي كنند (حق كپي رايت) كه در اين باره نيز چيني فروشان پاسخ داد: اين كار به عهده مترجمان نيست؛ ما خودمان در اين باره اقدام خواهيم كرد و با ناشران خارجي آثار تماس خواهيم گرفت كه گمان نمي كنم زمان زيادي هم ببرد و ناشري هم مخالفت كند.
سپس شاه آبادي مدير انتشارات كانون در همين باره توضيح داد: بخش بين الملل انتشارات به طور جدي دنبال اين موضوع است كه با ناشران خارجي تماس بگيرد و مجوز ترجمه و چاپ آثار را با پرداخت حق و حقوق آنان و كسب رضايت بگيرد.
وي تأكيد كرد: البته هيچ ناشري مخالف اين كار نخواهد بود. به همين دليل حتي يك هفته هم كار حروفچيني و ليتوگرافي آثار متوقف نمي شود، چرا كه دريافت اجازه ترجمه و چاپ همزمان با هم انجام مي شود.
مهندس چيني فروشان در پايان اين نشست كه در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب و با حضور بيش از 60 نفر از شاعران، نويسندگان و پژوهشگران تشكيل شده بود گفت: كسي بيشتر از خود ما به فكر ادبيات و سينماي كودك و نوجوان نيست. شما و ما نبايد انتظار داشته باشيم كسي از خارج از مجموعه خودمان بيايد و كاري براي ادبيات و يا تئاتر و سينماي كودكان بكند. هر كاري هست و هر فكري داريم بايد خودمان دست به كار شويم.
مديرعامل كانون با اين پرسش از حاضران، جلسه را به پايان برد كه آيا در اين سالها كه سينماي كودك دچار ركود و تعطيلي است، كسي به فكر بوده است؟ آيا به جز اين است كه ما خودمان بايد دست به كار شويم؟
پس از پايان جلسه شاعران و نويسندگان در ديدارهاي جداگانه با مهندس چيني فروشان با ابراز خوشحالي از اين ديدار و پربار خواندن گفت وگوها خواستار تشكيل اين گونه جلسات شدند.

دولت آبادي: من سالها نامزد جايزه نوبل بودم
002442.jpg
فارس: محمود دولت آبادي گفت: من در مقطعي، براي سال ها نامزد دريافت جايزه نوبل بوده ام، اما تاكنون به اين موضوع اشاره نكرده بودم. آثار نويسندگان ايران چيز كمي از برندگان نوبل ندارد.
محمود دولت آبادي، نويسنده آثار بزرگي چون كليدر و روزگار سپري شده مردم سالخورده درباره اين كه چرا جايزه نوبل ادبيات به نويسندگان و شاعران ايراني تعلق نمي گيرد، اظهار داشت: در سال 78 در يك روزنامه آلماني نوشته شده بود كه من براي سال هاي متمادي كانديداي جايزه نوبل بوده ام، اما نمي دانم اكنون چرا از ليست نامزدها حذف شده ام.
اين نويسنده اضافه كرد: وقتي هم كه يك نويسنده زن آفريقاي جنوبي برنده جايزه نوبل شد، شنيدم كه يك نويسنده آلماني گفت در آن سال قرار بود دولت آبادي برنده جايزه شود، كه به جايش آن جايزه به نويسنده آفريقايي اهداء شد. وي افزود: من وقتي آثار كساني را كه برنده جايزه نوبل شده اند، مي خوانم، مي بينم كه نويسندگان ايراني چيز كمي از آنها ندارند.
دولت آبادي ادامه داد: مسلماً برنده شدن يك نويسنده يا شاعر ايراني در معرفي و ارتقاي ادبيات ما خيلي تأثير خواهد داشت، اما اكنون من ديگر به اين موضوع نمي انديشم.

چيني ها پيام تسليت فرستادند
دبير جشنواره پامير: چقدر آشنا بود صداي قدم هاي صلاحي
گروه ادب و هنر-دبير جشنواره چيني شعر و ادب پامير به مناسبت درگذشت عمران صلاحي، شاعر و طن-زپرداز، پيام تسليتي فرستاده كه متن آن روز شنبه در مراسم يادبودي در مسجد الرضا قرائت شد.
در بخش هايي از اين پيام آمده است: از مدت ها پيش منتظر آمدن شاعري از خطه ادب پرور ايران بوديم. صلاحي فرزند حافظ، سعدي و مولانا آمد و چقدر آشنا بود قدم هايش و زبانش. در شب شعري كه در دانشگاه پكن برگزار شد با وجود وسعت سالن، تمام راهرو ها هم پر بود و جمعيت كنار ديوار ايستاده بود. بي واسطه با خيلي از مردم حرف زد و از آثارش لذت برديم. بسيار خجالتي بود و مثل باقي طنز پردازان، فهيم.
گفتني  است عمران صلاحي چندي پيش سفري به چين داشت و به مدت دو هفته در آنجا شب شعر با حضور او برپا مي شد، اما قبل از ارايه گزارش سفر خود به ديار باقي شتافت.

حضور گسترده سينماي ايران در جشنواره اسلو
ايسنا: شانزدهمين جشنواره فيلم اسلو با تمركز بر فيلم هاي ايراني، علاوه بر حضور ويژه عباس كيارستمي، ميزبان فيلم هايي از شش فيلمساز از نسل هاي مختلف سينماي ايران همچون بهرام بيضايي، جعفر پناهي، مهرداد اسكويي، مازيار ميري و مهوش شيخ الاسلامي است. در مراسم افتتاحيه اين جشنواره، فيلم آفسايد جعفر پناهي پخش شد. اين فيلم همچنين قرار است علاوه بر دو نمايش كه داشته، فردا 9 اكتبر نيز به نمايش درآيد. همچنين روز گذشته و پيش از برپايي نشست مطبوعاتي با حضور شيرين عبادي، فيلم ماده 61 ساخته مهوش شيخ الاسلامي پخش شد. همچنين اين فيلم نيز در روز نهم اكتبر مجددا به نمايش درمي آيد. باشو غريبه كوچك به كارگرداني بهرام بيضايي طي دو روز گذشته به نمايش درآمد. اين فيلم همچنين روز سه شنبه مصادف با دهم اكتبر مجددا به نمايش درخواهد آمد.
به آهستگي ساخته مازيار ميري نيز علاوه بر نمايشي طي روزهاي گذشته، طي دو روز آينده (10 و 12 اكتبر) نيز در جشنواره اسلو به نمايش درمي آيد. دم صبح به كارگرداني حميد رحمانيان نيز در تاريخ هاي 10 ۱۱، و 12اكتبر در اين جشنواره اكران مي شود . مستند دماغ به سبك ايراني به كارگرداني مهرداد اسكويي نيز در تاريخ هاي 5 و 6 اكتبر پخش شده و آخرين اكران آن روز نهم اكتبر است.
به گزارش ايسنا،  فيلم باباعزيز كه ساخته مشترك ايران و تونس با كارگرداني محمدناصر خمير است نيز به نمايش درآمد و يازدهم اكتبر نيز اكران ديگري دارد. همچنين در اين فستيوال و در بخش مرور آثار عباس كيارستمي با عنوان سايه هاي حقيقت همان طور كه پيش از اين نيز اعلام شده است، سي ويك فيلم از اين كارگردان به نمايش درآمده است.

اعلام برنامه هاي يادروز حافظ
ايسنا: مراسم روز بزرگداشت حافظ، 19 و 20 مهر ماه در شيراز برگزار مي شود. مراسم افتتاحيه  يادروز حافظ با حضور مقامات محلي و معاون سازمان آيسسكو - هادي عزيززاده - كه از مراكش به ايران مي آيد، چهارشنبه 19 مهر، ساعت 16:30 در محل حافظيه برگزار مي شود. همچنين امسال با مصادف شدن روز حافظ با ماه مبارك رمضان، برنامه هاي خاصي هم تدارك ديده شده كه برنامه  شبي با قرآن در روز افتتاحيه، از اين جمله است. سخنراني هاي علمي برنامه  امسال كه بيشتر حول محور تأويل پذيري شعر حافظ است، در روز پنج شنبه 20 مهرماه در محل تالار حافظ در جوار حافظيه برگزار مي شود. سال هاي پيش بحث هايي همچون ترجمه و آرمان شهر حافظ مورد بررسي قرار گرفته اند. سخنرانان بخش علمي علي محمد حق شناس، محمد ضيمران، فرزان سجودي، مهدي نوريان، اسحاق طغياني، اصغر دادبه، عزيز شباني و قاسم كاكايي هستند. شامگاه پنج شنبه برنامه  شب شعر رمضان در حافظيه برپا خواهد بود. همچنين برگزاري چند نمايشگاه، برنامه هاي حافظ خواني، بازديد رايگان از حافظيه و انتشار چند كتاب به مناسبت اين روز، از ديگر برنامه هاي جانبي اند.

جعفر ابراهيمي: وضعيت شعر خردسال خراب است
ايسنا: جعفر ابراهيمي (شاهد) معتقد است: تفاوت بچه هاي امروز با بچه هاي هم سن و سال ديروزي در نيازها و پرسش هاي خاصي است كه براي شان به وجود آمده و پاسخ دادن به آن ها گاهي مشكل است.
اين شاعر كودكان و نوجوانان توضيح داد: بعضي از خصلت هاي كودكان و نوجوانان در همه دوران ها ثابت است، اما در مجموع كودكان دبستاني امروز شايد به اندازه كودكان و نوجوانان مقطع راهنمايي و دبيرستاني ديروز و حتي بيش تر از آن ها بدانند و بفهمند.
ابراهيمي تصريح كرد: تعداد كساني كه واقعاً بتوانند براي كودك و نوجوان بنويسند ـ آدم هايي كه در بزرگ سالي بتوانند كودكانه و نوجوانانه حس كنند و ذهنيت شان را به كودك و نوجوان نزديك كنندـ بسيار كم است. تنها كساني موفق اند كه ذاتاً شاعر و نويسنده كودك و نوجوان باشند.
او معتقد است:  شعر گفتن براي نوجوانان خيلي راحت تر از كودكان است. بزرگ سالان با كمي ساده گويي مي توانند براي نوجوانان بنويسند، اما براي كودكان و خردسالان هركسي نمي تواند بنويسد؛ تنها افرادي مي توانند كه معصوميت كودكي خود را حفظ كرده باشند، هنوز كودك باشند و در عين حال شاعر هم باشند، مسلط به شعر باشند و زبان رواني هم داشته باشند.

هشدار شركت هاي فيلمسازي به نويسندگان
فارس: كمپاني ها و تهيه كنندگان در پنجاه و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت در هشدار به نويسندگاني كه امتياز كتاب خود را در اين نمايشگاه به فروش مي گذارند، تاكيد كردند كه در هاليوود، لزوما كتاب هاي پرفروش نمي توانند خالق فيلم هايي پرفروش باشند.
به گفته اين تهيه كنندگان، در حقيقت بسياري از عناويني كه مورد توجه و درخواست كمپاني هاي فيلمسازي هستند، بيش از آنكه احتمال داشته باشد به تيتر طلايي سينماها تبديل شوند به احتمال زياد به آرشيو خاك خورده اين كمپاني ها مي پيوندد.
جولين فرايدمن- از آژانس فيلم، تلويزيون و كتابخانه بلك فرايدمن- گفت: از هر 100كتاب كه براي ساخت فيلم انتخاب مي شوند، به ترديد مي توانم بگويم كه بيش از پنج كتاب تبديل به فيلم مي شوند.

شاعران عرب باز هم در شب شعر روح و ريحان
002445.jpg
گروه ادب و هنر- زكريا اخلاقي شاعر مجموعه شعر تبسم هاي شرقي امشب ميهمان برنامه شب هاي شعر روح و ريحان است. صادق رحماني، منصوره نيكوگفتار، مهدي زارعي، محسن رضوان، عاليه مهرابي و حميد سهرابي نيز امشب تازه ترين سروده هاي معنوي، قرآني خود را ارائه خواهند كرد.
امشب بار ديگر شاعران عرب نيز در اين برنامه شعر مي خوانند. شنبه شب در اين مراسم، دو تن از شاعران عرب، خالد البرادعي و نذير عظمه شعر خواندند اما نوبت به دو تن ديگر از شاعران نرسيد. غسان مطر و خالد ابوخالد دوشنبه ساعت 20 در جمع شاعران ايراني و مخاطبان شب هاي شعر روح و ريحان شعر مي خوانند.
در اين شب نيز موسي بيدج به ترجمه همزمان آثار ارائه شده شاعران عرب مي پردازد.همچنين گفتني است مهلت ارسال اثر به جشنواره معجزه آخر تا بيستم مهر ماه تمديد شد.

يادداشت
دولت آبادي
و خودروسازان داخلي
ابراهيم زاهدي مطلق
با عرض پوزش از همه نويسندگان ايراني، به خصوص آنهايي كه مثل آقاي دولت آبادي فكر نمي كنند كه آثار نويسندگان ايراني چيزي كم از برندگان نوبل ندارد . نوشتن اين يادداشت- براي هر كسي مثل من- شايد سخت ترين نوشته اي باشد كه بايد بنويسد؛ چرا كه بايد بنويسد: نخير آقاي دولت آبادي عليرغم موي سپيد و احترام تان، ما كم داريم. خيلي هم كم داريم.
هر چند ما آثار بزرگ گرانبهايي داريم؛ آثاري كه قابل عرضه در جهان است. برندگان نوبل هم در بسياري از موارد از لابي هاي صهيونيستي و غيره سود مي برند. زد و بند هم در همه جاي دنيا هست. ما هم نه كوريم، نه خرفت. اما آثار ايراني از آثاري كه برنده نوبل مي شوند و يا آثاري كه در همان زد و بندها به نوبل راه نمي يابند، خيلي چيزها كم دارند.
آقاي دولت آبادي!
حتماً نمي خواهيد دل خودتان را خوش كنيد؛ كه سن و سالتان ايجاب نمي كند. جوانان و نوجواناني هم كه تازه قلم به دست گرفته يا ميان سالاني كه يا چند تا كتاب چاپ كرده اند، چنين تحليل هايي را نياز ندارند. چون واقعگراهاشان حقيقت را مي دانند و مغرورهاشان هم بي آن كه شما بگوييد، خودشان را از هر نويسنده اي در دنيا نويسنده تر مي دانند.
آقاي دولت آبادي!
آثار بسيار عزيزي از دست نويسنده هاي ايراني بيرون آمده كه بايد دست نويسندگانش را بوسيد. اما نه به آن جهت كه حق شان را در نوبل خورده اند و يا چيزي از آنها كم ندارند. بلكه به خاطر تلاش بي اجر و مزدشان كه بي توجه به جوايز ادبي جهان و فقط به خاطر عشق شان به داستان، داستان مي نويسند.
همين آثار عزيز و خوب اگرچه در مقايسه با بسياري از آثار خارجي، برترند. اما مثلاً در مقايسه با آثار توني موريسون، ميلان كوندرا، ماركز، گراس و آن نويسنده ژاپني كه نوشت: او خود روزي باز مي گردد كه اشك هاي مرا پاك كند آيا قابل مقايسه اند؟
آقاي دولت آبادي!
ما نويسندگان عزيزي داريم، مثل شما. شاعران عزيزي هم داريم كه شعرشان بسيار رويا آفرين است. اما حرف هاي شما كه در مصاحبه با خبرگزاري فارس گفته ايد: آثار ايراني چيزي كمتر از برندگان نوبل ندارند درست شبيه حرف هاي مدير يك كارخانه خودروسازي است كه ادعا كند: ماشين هاي توليدي ما چيزي كمتر از بنز ندارد.
البته ما و شما و خيلي از همشهري هاي ما حتي در صورت تمكن مالي، ترجيح مي دهيم خودروهاي داخلي سوار شويم. اين سوار شدن و ترجيح ما را كه مدير آن كارخانه نبايد به حساب برتري خودروهايش بگذارد. اگر گذاشت، آن وقت ما مجبوريم به تيراژ بنز در سطح جهان و صف طولاني خودروهاي داخلي مقابل تعميرگاه هاي مجاز ايراني اشاره كنيم كه هنوز يك ماه نيست از كمپاني خارج شده اند. با عرض پوزش مجدد از شما و خودروسازان داخلي.

هنر ايراني
قم- جشنواره نماز به روايت دوربين دومين  جشنواره  سراسري  نماز و نيايش  به  روايت  دوربين،  فيلم  كوتاه  و فيلمنامه  از هنرمندان  و علاقه  مندان  دعوت  كرد آثار خود را تا 15 آذر به  نشاني  قم ، خيابان  دورشهر، كوي  34 انجمن  سينماي  جوانان  ايران  دفتر قم  ارسال  كنند.اين  جشنواره  از 14 تا 17 دي  85 برگزار و آثار آن 30 آذر انتخاب  مي شود.
شهر ري - بررسي سينماي كيميايي
مروري بر كارنامه سينمايي مسعود كيميايي با نمايش فيلم اعتراض در مركز ري حوزه هنري استان تهران برگزار مي شود. اين برنامه روز چهارشنبه 19مهر از ساعت 15:30 در حوزه هنري ري واقع در شهر ري خيابان فداييان اسلام، خيابان شيخ اكبري، شماره 6 برگزار مي شود.
كرج- كتابت نهج البلاغه در يك روز
خوشنويسان كرجي طي همايشي يك روزه، بيست و يكم رمضان كتاب مقدس نهج البلاغه را با خط خوش به نگارش در مي آورند. اين همايش توسط انجمن خوشنويسان با همكاري فرمانداري كرج برگزار مي شود.

اخبار كوتاه
هفت فيلم معناگرا در نمايشگاه
سينماي ايران با نمايش آثار مطرح ديني و معناگرا در چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در طول ماه مبارك رمضان حضور دارد. در طول برگزاري چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن، 7فيلم بلند سينمايي در قالب برنامه سينما در پرتو قرآن كريم به نمايش درمي آيد. يك تكه نان، خيلي دور خيلي نزديك، به نام پدر، اينجا چراغي روشن است، ابراهيم خليل الله، خورشيد مصر و بيد مجنون، اين هفت فيلم هستند كه در فضاي باز مصلاي تهران (ضلع جنوب غربي)، هر شب ساعت 20:30 به روي پرده مي روند.
بزرگداشت عباس يميني شريف
مراسم بزرگداشت عباس يميني شريف- شاعر كودكان- از سوي شوراي كتاب كودك برگزار خواهد شد. اين مراسم، در آذرماه امسال با هدف نكوداشت مرحوم عباس يميني شريف- شاعر، نويسنده، انديشمند تربيتي و دوستدار كودكان- برگزار مي شود. شوراي كتاب كودك از كليه  كساني كه در مورد شخصيت و آثار نامبرده پژوهش چاپ  نشده  اي در اختيار دارند، خواسته است تا نسخه  اي از آن را تا اول آبان ماه سال۱۳۸۵ به نشاني شوراي كتاب كودك(صندوق پستي 133- 13145) ارسال كنند.
در سايه سار رمضان
002439.jpg
كتاب در سايه سار رمضان همزمان با ماه مبارك رمضان منتشر شد. اين كتاب شامل بخش هاي گوناگوني مرتبط با مسائل و فرايض ماه رمضان است كه از بيانات رهبر انقلاب برداشت شده است. احكام و تبليغ، فضايل رمضان، نتايج روزه داري و قرآن و دعا در رمضان، از جمله اين بخش هاست. در سايه سار رمضان به همت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري منتشر شده است.
بازسازي سينما حافظ
عمليات بازسازي و بهسازي سينما حافظ تهران با حمايت و مشاركت ويژه موسسه سينماشهر آغاز شده و همزمان با عيد سعيد فطر بازگشايي مي شود.
از جمله اقداماتي كه در پروژه بازسازي سينما حافظ در نظر گرفته شده، تعويض صندلي ها، كف سازي سالن نمايش و انتظار، بازسازي نور عمومي سالن، بازسازي و اصلاح آكوستيك ها، تعويض آپارات ها، اصلاح سيستم صوتي، تعويض كامل بوفه و نصب بوفه جديد و مدرن، رنگ آميزي سالن انتظار، اصلاح گيشه سينما و مكانيزه كردن سيستم فروش است.سينما حافظ با قدمت نيم قرن، در يكي از محله هاي قديم شهر تهران واقع شده و يكي از سينماهاي قديمي پايتخت محسوب مي شود.
لغو نمايش آثار ضداسلامي
يك هفته پس از لغو اپراي موتزارت در خانه  اپراي آلمان، يك گالري در لندن از بيم مواجهه با اعتراض هاي احتمالي مسلمانان تصميم گرفت بعضي از آثار هنري را در اين مكان در معرض ديد عموم قرار ندهد. اگنس دلا بومل- مدير اين گالري- به رويترز گفت: مدير كل گالري هنري وايت چپال انگليس تصميم گرفت يك روز قبل از بازگشايي گالري، آثار هانس بلر- هنرمند سورئال- را به جاي اين آثار به نمايش بگذارد. اين اقدام براي ممانعت از حيرت و شوك مردم اين منطقه كه اكثرا مسلمان هستند، صورت گرفت.
بازگشت مهري مهرنيا
مهري مهرنيا- هنرمند پيشكسوت تئاتر و سينماي ايران- پس از سال ها دوري، با نمايش دنياي زن ها روي صحنه تئاتر مي رود. دنياي زن ها  نوشته حسن مشكلاتي و با كارگرداني حسين سحرخيز، قرار است آبان ماه 85 در تالار كوچك روي صحنه برود. به جز مهرنيا، پرديس افكاري، ناهيد مسلمي، تبسم هاشمي و ساقي عقيلي در اين نمايش بازي مي كنند.
نمايشگاه آثار مكتوب مذهبي
نخستين نمايشگاه سراسري آثار مكتوب با موضوع امام رضا(ع) و كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س) آذرماه امسال در تهران برپا مي شود.در بخش اصلي اين جشنواره، آثار مكتوب شامل كتاب، مقاله، پايان نامه و نرم افزار و در بخش جنبي، آثار هنري در رشته هاي خوشنويسي، تذهيب، نقاشي، مينياتور، منبت، معرق و عكس ارائه خواهد شد.زمان برپايي نمايشگاه از 6 تا 12آذرماه مصادف با ايام ولادت حضرت فاطمه(س) تا ميلاد امام رضا(ع) تعيين شده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |