دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۵ - Oct 9, 2006
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي:
طرح تثبيت قيمت ها در سال 86 ادامه مي يابد
گروه اقتصادي- رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي ديروز در اولين گفتگو با خبرنگاران پس از بحث هاي مطرح شده پيرامون استعفاي وي از سازمان مديريت، ضمن تكذيب اين اخبار، گفت: به هيچ عنوان استعفا نداده و در آينده نيز استعفا نخواهم داد.
فرهاد رهبر با اعلام نياز دولت به 103 هزار ميليارد تومان بودجه براي انجام پروژه هاي عمراني، از جذب 30 درصد اعتبارات عمراني در دو ماه نخست در سال مالي هزينه هاي عمراني كشور (مرداد و شهريور 85) خبر داد و اعلام كرد با ادامه روند فعلي، بودجه عمراني 15 هزار ميليارد توماني امسال تا دي ماه به اتمام مي رسد و براي مابقي سال مالي كنوني (پايان تيرماه سال 86) نيازمند افزايش 150 درصدي بودجه عمراني هستيم.
رهبر با اشاره به اينكه بودجه عمراني سال جاري 15 هزار ميليارد تومان است، گفت: با ادامه روند مناسب جذب اعتبارات كنوني، كليه دستگاه ها از اسفند ماه 85 تا پايان تيرماه 86 هيچ گونه اعتباري در درونشان باقي نخواهد ماند و فلسفه ارائه متمم بودجه نيز در راستاي همين امر است.وي تصريح كرد: هيچ مصوبه اي نيز در هيات دولت مبني بر واگذاري اداره سازمان هاي مديريت استان ها به استانداري ها وجود ندارد و تنها اين بحث هم اكنون در دولت در حال كارشناسي است.
تبصره 13
رئيس سازمان مديريت درباره عملكرد دولت در اجراي تبصره 13خاطرنشان كرد: طبق تبصره 13 توانسته ايم در مهرماه امسال 1800 اتوبوس را به ناوگان شهري كشور وارد كنيم كه يك هزار دستگاه آن به شهر تهران اختصاص يافته است.همچنين 15 هزار دستگاه اتوبوس نيز در آينده نزديك وارد ناوگان شهري مي شود.وي گفت: در 6 ماهه امسال 5/1 برابر سال گذشته خودروهاي فرسوده را از رده خارج كرده ايم و امسال 400 هزار دستگاه خودرو گازسوز مي شود.رهبر در ادامه از بررسي لايحه متمم بودجه 85 در سازمان مديريت خبر داد و افزود: اين لايحه هنوز در حال بررسي و كارشناسي است و حجم آن هنوز مشخص نشده است.رئيس سازمان مديريت در زمينه قيمت نفت در بخشنامه بودجه 86 نيز گفت: بخشنامه بودجه سال 86 دستورالعمل كلي است كه به دولت ارسال شده و بحث قيمت نفت و ارز و ساير مسايل هنوز نهايي نشده و در حال كارشناسي است.
تداوم طرح تثبيت قيمت ها در سال آينده
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در بخش ديگري از سخنان خود با اعلام اينكه طرح تثبيت قيمت ها در سال 1386 هم ادامه خواهد يافت، گفت: بر طبق ماده سوم برنامه چهارم، دستگاه ها بايد پيشنهادات خود را درباره تغيير قيمت فروش بنزين، نفت گاز، نفت سفيد، نفت كوره و ساير فرآورده هاي نفتي، گاز، برق و آب و همچنين نرخ خدمات فاضلاب، ارتباطات تلفن و مرسولات پستي حداكثر تا پايان شهريورماه هر سال تقديم كنند كه تاكنون اين اتفاق نيفتاده است و برهمين اساس، قيمت اين اقلام در سال 1386 نيز به مانند امسال تغيير نخواهد يافت.
حرف هاي كلي درباره سياست هاي اصل 44
رهبر در پاسخ به سئوالي درباره عملكرد سازمان مديريت درباره سياست هاي اصل 44 قانون اساسي به صحبت هاي كلي بسنده كرد و اظهار داشت: مطالعاتي در سازمان مديريت و برنامه ريزي آغاز شده كه درآمدهاي دولت فقط از محل درآمدهاي مالياتي تامين شود و درآمدهاي نفتي تنها صرف كارهاي عمراني و توسعه اقتصاد كشور گردد.رهبر درخصوص اصلاح برنامه چهارم توسعه باتوجه به سياست هاي اصل 44 توضيح داد: اگر لازم باشد بندها و موادي به برنامه چهارم اضافه شود اين كار صورت خواهد گرفت.وي موجودي حساب ذخيره ارزي در پايان سال گذشته را 10 ميليارد دلار اعلام و پيش بيني كرد كه موجودي اين حساب در پايان سال جاري به 20 تا 25 ميليارد دلار برسد.رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در بخش ديگري از سخنان خود با اعلام اينكه رابطه مستقيم ميان تورم و نقدينگي شكسته شده است، تأكيد كرد كه نگران افزايش نقدينگي و افزايش نرخ تورم ناشي از نقدينگي نيستيم.

وام ازدواج بانكي به 600 هزار تومان افزايش يافت
گروه اقتصادي- با موافقت شوراي پول و اعتبار، سقف فردي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج از 5 ميليون ريال به 6 ميليون ريال افزايش يافت.
اين افزايش سقف وام  ازدواج بانكي در حالي است كه قرار بود با ايجاد صندوق مهر رضا (ع)، كليه وام هاي اعطايي به ويژه وام ازدواج اعطايي بانك ها تحت نظارت و اجراي صندوق مهر رضا (ع) قرار گيرد.
اخيرا اعلام شد كه سقف وام ازدواج صندوق مهر رضا (ع) به دو ميليون تومان براي زوجين افزايش يافته است.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، يكهزار و هفتادمين جلسه شوراي پول و اعتبار در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
در اين جلسه با اعطاي مبلغ 380 ميليارد ريال تسهيلات مالي به شركت فولاد مباركه اصفهان در قالب عقد فروش اقساطي مواد اوليه توسط بانك ملت موافقت شد.
براساس مصوبه ديگر شوراي پول و اعتبار، سقف تسهيلات اعطايي به شركتهاي وابسته به شركتهاي
ايران خودرو و سايپا تعيين شد.
فعاليت صندوق مهر رضا بار ديگر در ابهام
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اصلاح طرح استفساريه بند الف ماده 139 قانون برنامه چهارم توسعه و جزء يك بند ب ماده يك قانون برنامه سوم توسعه برگشت داده شده از شوراي نگهبان، اصلاح ساختار تشكيلات دستگاه هاي اجرايي كشور از طريق ادغام و انحلال و انتقال موسسات و سازمانها به خارج از مركز از سوي شوراي عالي اداري را منوط به تصويب در مجلس شوراي اسلامي ساختند.
پيش از اين شوراي نگهبان با طرح يك سوال و ابهام، طرح مذكور را به مجلس بازگردانده بودند كه با رفع ابهام فوق، نمايندگان مجلس بر مصوبه قبلي خود اصرار كردند و به اين ترتيب، فعاليت صندوق مهررضا (ع) همچنان با ابهام روبرو خواهد بود. نظر مجلس در ابتدا عبارت بود از ادغام و انحلال دستگاههاي اجرايي كشور موكول به تصويب مجلس شوراي اسلامي مي باشد كه شوراي نگهبان آن را برگشت داده بود.

از سوي وزارت امور اقتصادي تدوين شد
سياست ها، راهكارها و فعاليت هاي لازم
براي اجرايي شدن سياست هاي كلي اصل 44
نحوه مصرف درآمدهاي واگذاري شركت هاي دولتي مشخص شد
گروه اقتصادي- وزارت امور اقتصادي و دارايي، سياست ها، راهكارها و فعاليت هاي لازم براي اجرايي شدن سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي را در شش سياست، 32 راهكار و 12 فعاليت تدوين كرد و نحوه اجراي اقدامات فوق را از چهار شيوه تصويب از سوي هيات دولت، تصويب قانون دائمي جديد، تصويب از طريق قوانين بودجه سنواتي و اصلاح قوانين فعلي مشخص كرد.
به گزارش همشهري، سياست هاي لازم براي اجرايي شدن سياست هاي كلي اصل 44 كه در جلسه دو هفته پيش كميسيون ويژه اصل 44 مجلس از سوي وزير امور اقتصادي و دارايي مطرح شد، در شش بند سياست هاي كلي توسعه بخش غيردولتي و جلوگيري از بزرگ شدن بخش دولتي ، سياست هاي كلي بخش تعاوني ، سياست هاي كلي توسعه بخش غيردولتي از طريق واگذاري فعاليت ها و بنگاه هاي دولتي ، سياست هاي كلي واگذاري ، سياست هاي كلي اعمال حاكميت و پرهيز از انحصار ، و سياست هاي كلي بند ج و سهام عدالت تدوين شده اند و هر بند شامل كليه راهكارها و فعاليت هاي لازم براي اجراي آنها نيز مي باشد كه براي هر راهكار و فعاليت نيز مشخص گرديده است كه براي اجراي آن از كدام يك از شيوه هاي تصويب از سوي هيات دولت، تصويب قانون دائمي جديد، تصويب از طريق قوانين بودجه سنواتي و اصلاح قوانين فعلي استفاده گردد.
بر اساس اين گزارش، مصارف درآمدهاي حاصل از واگذاري سهام بنگاه هاي دولتي مشمول اصل 44 به حساب خاص نزد خزانه داري كل كشور در قالب برنامه ها و بودجه هاي مصوب و مصرف آن (مستلزم گنجاندن در بودجه هاي سنواتي) به صورت ذيل مي باشد:
* اختصاص 30 درصد از درآمدهاي حاصل از واگذاري ها به تعاوني هاي فراگير ملي به منظور فقرزدايي.
* اعطاي تسهيلات (وجوه اداره شده) براي تقويت تعاوني ها و نوسازي و بهسازي بنگاه هاي اقتصادي غيردولتي با اولويت بنگاه  واگذاري شده و نيز براي سرمايه گذاري بخش هاي غيردولتي در توسعه مناطق كمتر توسعه يافته.
* مشاركت شركت هاي دولتي با بخش هاي غيردولتي تا سقف 49 درصد به منظور توسعه اقتصاد مناطق كمتر توسعه يافته از طريق اصلاح قوانين فعلي.
* تكميل طرح هاي نيمه تمام شركت هاي دولتي با رعايت بند الف اين سياست ها به شيوه اصلاح قوانين فعلي.

وزيران كشاورزي و بازرگاني تأكيد كردند
رسانه ها و صادرات عامل گراني هاي اخير هستند
002544.jpg
002547.jpg
گروه اقتصادي ديروز وزيران بازرگاني و كشاورزي در اظهاراتي جداگانه صادرات بي رويه و رسانه ها را از عوامل اصلي گراني هاي اخير اعلام كردند.
به گزارش خبرنگار ما وزير بازرگاني ديروز در حاشيه مراسم روز ملي استاندارد در جمع خبرنگاران در پاسخ به زمينه علل ناكارآمدي سياست هاي تنظيم بازار در ماه مبارك رمضان و آثار و نتايج مداخله كالايي دولت براي مقابله با گراني برتوليد و مصرف، گفت: طي روزهاي اخير رسانه ها اشكال مختلفي از تنظيم بازار را به وزارت بازرگاني نسبت داده و رفع مشكل گراني از طريق تعرفه، توزيع كالا در بازار، ذخيره سازي يا اجراي طرح ضيافت از طريق اصناف را از مصاديق سياست هاي تنظيم بازار دانسته اند گرچه وجود اين ديدگاه ها خود به معناي به كارگيري ابزارهاي مختلف براي تنظيم بازار است اما هر كس از ظن خود به اين موضوع وارد شده است.
مسعود مير كاظمي با ابراز نگراني از عدم جامع نگري در مباحث مطرح پيرامون برخورد با گراني هاي اخير، گفت: تنظيم بازار صرفا به معناي ارزان شدن و افت قيمت ها و زيان توليد كننده نبوده بلكه در اين مسير مجموعه اي از سياست ها مورد توجه قرار مي گيرد.
وي افزود: نبايد زياد جوسازي كرد چرا كه به ضرر توليد و اشتغال در آينده است. وزير بازرگاني در ادامه تاكيد كرد كه گراني و نوسانات قيمت حبوبات  ناشي از صادرات اين محصولات است.
وزير كشاورزي نيز در گفت وگو با خبرنگاران پارلماني در مورد گراني گوشت و مرغ گفت: مطبوعات مقداري در گراني هاي روز اول ماه رمضان نقش داشتند. ما به اندازه كافي گوشت مرغ را ذخيره و به بازار عرضه كرديم، ولي مطبوعات مصرف گوشت گرم را ترويج مي كردند در حالي كه مصرف گوشت منجمد از سوي وزارت بهداشت توصيه مي شود و اين كار مطبوعات باعث شد به گوشت منجمدي كه در بازار براي تنظيم بازار تزريق شد كم توجهي شود و وقتي عرضه كمتر از تقاضا باشد، قيمت بالا مي رود.
 

رشد 85 درصدي صادرات خدمات فني و مهندسي
در سه سال گذشته
گروه اقتصادي- صدور خدمات فني و مهندسي كشور ظرف سه سال گذشته بطور متوسط هر سال 85درصد رشد داشته است. مديركل اداره توسعه صادرات كالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ايران گفت: صادرات خدمات فني و مهندسي فعاليت هاي هدف دار مهندسي،  تداركات، اجرا، ساخت، تهيه كالا، تجهيزات و ماشين آلات صنعتي همراه با نصب، راه اندازي و آموزشهاي مربوطه و ... است. مهرداد جلالي پور به عوامل موثر در صادرات خدمات فني مهندسي اشاره كرد و گفت: سطح دانش تخصصي، تجربه حضور در پروژه هاي مختلف و حمايت هاي دولت از جمله عواملي است كه مي تواند به توسعه صدور خدمات فني مهندسي كمك قابل توجهي بنمايد.

وزارت بازرگاني اعلام كرد:
اخذ مبلغ اضافي توسط شركتهاي ليزينگ ممنوع است
گروه اقتصادي- اخذ هرگونه مبلغ اضافي توسط شركتهاي ليزينگ و افزايش قيمت لاستيك توسط شركتهاي توليدي داخلي تخلف محسوب شده و قابل پي گيري است.
به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، با توجه به اينكه شوراي پول و اعتبار نرخ سود مورد عمل براي تسهيلات پرداختي توسط شركت هاي ليزينگ را حداكثر 17 درصد مصوب نموده و شركت هاي مذكور مكلف به رعايت شرايط و ضوابط تصويب شده مي باشند، اخذ هرگونه مبلغ اضافي با هر عنواني تخلف محسوب شده و قابل پيگيري است.
افزايش قيمت لاستيك تخلف است
اين گزارش مي افزايد: همچنين با توجه به افزايش قيمت لاستيك توسط شركتهاي توليدي داخلي، مقرر شد شركت هاي توليدي ضمن كاهش قيمت به نرخ هاي قبلي، نسبت به صدور اطلاعيه مبني بر كاهش قيمتها و اطلاع رساني اقدام نمايند، لذا از اين پس شركت هاي توليدي لاستيك كشور موظفند محصولات توليدي خود را به قيمت هاي قبل و از طريق نمايندگان توزيع خود و با رعايت قيمت هاي مصوب عرضه نمايند.شهروندان مي توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف وتخطي از سوي شركتهاي مذكور مستندات و مدارك كامل خود را به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارسال نمايند.

گفت وگوي امروز
اميدواري به حل مسأله هسته اي ايران باعث كاهش بهاي نفت شده است
گروه اقتصادي - بهاي نفت در يك ماه اخير كاهش قابل توجهي داشته است، به طوري كه كاهش 20 درصدي بهاي نفت طي مدت اخير در 15 سال گذشته بي سابقه بوده است. با كوين لانگ رئيس دانشكده اقتصاد دانشگاه بوستون آمريكا درباره بازار نفت و تاثير برنامه هسته اي ايران بر آن گفت وگو كرده ايم.
***
* تاثير تنش هاي ژئوپولتيك همچون موضوع هسته اي ايران بر بازار نفت چيست؟
- بازار نفت بسيار پيچيده است و از مسائل فني و زيرساختي در كشورهاي توليدكننده تا مسائل سياسي در مناطق بزرگ توليد نفت بر بازار آن اثرگذار هستند و مسئله هسته اي ايران نيز از آنجا كه ايران يك توليدكننده بزرگ نفت در جهان است بر بازار نفت اثرگذار خواهد بود و اميدواري به بهبود مسئله هسته اي ايران در كاهش اخير بهاي نفت موثر بوده است.
* در صورت تشديد تنش هسته اي ايران و اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران، چه تاثيراتي بر اقتصاد ايران و اقتصاد جهاني متصور هستيد؟
- شكي نيست كه در دنياي كنوني محروم شدن از روابط اقتصادي، بسيار زيانبار است و اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران هم بر اقتصاد اين كشور و هم بر بازار نفت و هم بر اقتصاد جهاني اثر منفي خواهد گذارد.
* در اوايل سال جاري ميلادي كه رسانه هاي غربي بر خبر تهديد ايران به قطع صادرات نفت مانور مي دادند، بهاي نفت شديدا افزايش يافت، حال اگر به طور واقع، چنين اتفاقي رخ دهد، قيمت نفت به چه سطحي خواهد رسيد؟
- من مطمئنم كه چنين اتفاقي رخ نخواهد داد و ايران صادرات نفت خود را قطع نخواهد كرد چون هم ايران به درآمدهاي نفتي نيازمند است و هم خريداران نفت ايران مانع چنين كاري خواهند شد.
* آيا ذخاير نفتي مناطقي همچون خزر مي تواند در صورت بروز وقفه در عرضه نفت از جانب كشورهاي عمده توليدكننده نفت،  جوابگو باشد؟
- در شرايط كنوني بازار نفت، هر گونه ذخاير جديد نفت به بهبود شرايط آن كمك خواهد كرد.
* به چه علت آمريكا در پروژه منطقه اي خط لوله گاز ايران به هند و پاكستان دخالت مي كند و كشورها را براي عدم خريد گاز از ايران تحت فشار قرار مي دهد؟
- ايران داراي قابليت اقتصادي بسيار بالايي است اما استفاده كامل از اين قابليت ها از جمله قراردادهاي خطوط انرژي، نيازمند همكاري هاي گسترده بازارهاي مالي و تجاري جهاني است و نمي توان پروژه خط لوله گاز به هند و پاكستان را فقط به اين كشورها مربوط دانست. اما دخالت آمريكا به منظور تحت فشار قرار دادن ايران براي كنار گذاشتن برنامه هسته اي اين كشور و ديگر اتهامات آمريكا به ايران است.
* با اين شرايط پيش بيني شما نسبت به آينده قيمت هاي نفت چيست؟
- معتقدم بهاي نفت چه در كوتاه مدت، چه در ميان مدت و چه در بلندمدت كاهش خواهد يافت و فقط شرايط خاص موجب افزايش بهاي نفت تا 80 دلار خواهد شد. طي دو سال اخير افزايش تقاضا و ترس از كاهش توليد نفت به علت حملات تروريستي عامل رشد بهاي نفت بود.
* آيا نقش سازمان اوپك در بازار نفت كاهش يافته است؟
- اوپك بايد اين ايده را كنار بگذارد كه كشورهاي مصرف كننده نفت كه عمدتا غربي هستند، دشمن آن هستند و خواهان قيمت هاي پايين نفت به سود منافع خود هستند.

از 22 توليدكننده كالاهاي كيفي و استاندارد تقدير شد
گرو ه اقتصادي- همزمان با روز ملي استاندارد از 22 واحد نمونه رعايت كننده اصول استاندارد و توليد كالاهاي كيفي تقدير شد.توجه به صادرات، كنترل كيفيت و آموزش مسئولان صادراتي، استقرار مديريت كيفيت، توجه به بازارهاي هدف، افزايش صادرات، آموزش كاركنان و توسعه منابع انساني، رقابت سالم، تلاش در رعايت شرايط استاندارد و مشاركت در تدوين استاندارد ويژگي هايي است كه برمبناي آنها توليدكنندگان برتر انتخاب شده اند.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |