دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۵ - Oct 9, 2006
بررسي علل و راهكارهاي درماني سرطان دهانه رحم
خطرناك، اما قابل علاج
افسانه بهرامي
002487.jpg
سرطان از بيماري هايي است كه مي تواند بافت ها يا اندام هاي مختلف بدن را درگير كند. بيماري سرطان در هر بافت يا عضوي از بدن انسان زماني آغاز مي شود كه سلول هاي آن برخلاف قوانين طبيعت و بدون كنترل رشد كنند، كه با اين رشد غيرطبيعي گاهي در كوتاه مدت و گاهي در طولاني مدت باعث اختلال در عملكرد بافت عضو يا اعضايي از بدن مي شود. رشد سلول هاي بدن در حالت طبيعي تصاعدي است يعني يك سلول به دو سلول و بعد 4، 8، 16 و.... تبديل مي شوند در حالي كه در سرطان روند رشد سلول ها خارج از اين روند طبيعي است و چنان پيشرفت مي كند كه در مرحله اي رشد غير قابل درمان شده و باعث مرگ انسان مي شود.
تاكنون بيش از سيصد بيماري سرطان مختلف شناسايي شده است. با توجه به عواقب خطرناك سرطان ها بنابر اين تشخيص و درمان به موقع آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است.
متأسفانه هنوز تشخيص فوري و يا تشخيص در مراحل ابتدايي اغلب بيماري هاي سرطاني امكان پذير نيست، با اين وجود در اين ميان خوشبختانه تشخيص سرطان گردن رحم در مراحل اوليه بيماري امكان پذير است.
گردن رحم كه قسمت باريك و انتهايي رحم است و باعث ارتباط جسم رحم به مهبل مي شود، ششمين رتبه مرگ و مير ناشي از سرطان ها را به خود اختصاص داده است. هر چند كه امروزه نسبت به سال هاي قبل از 1940 بيش از 50 درصد مرگ و مير ناشي از آن كاهش يافته  كه بخشي از اين پيشرفت مرهون راه هاي غربال گري تشخيص سرطان مذكور است.
انجام ساليانه آزمايش نمونه برداري از سلول هاي گردن رحم يا اسمير پاپا نيكولا(پاپ اسمير) در سنين بيست تا پنجاه و هفت سالگي از ديدگاه اغلب متخصصان و محققان انقلابي ترين راه تشخيص در علم پزشكي براي پيش گيري از پيشرفت يك بيماري سرطاني به حساب مي آيد. از آنجا كه اين بيماري از جمله سرطان هايي است كه در مراحل اوليه سريعاً پيشرفت نمي كند با انجام آزمايش پاپ اسمير گاهي تا صددرصد قابل تشخيص و پيش گيري است.
عوامل مستعدكننده
ميزان بروز سرطان دهانه رحم با توجه به ناحيه جغرافيايي و نژاد متغير است. از آنجا كه غالباً بيماري هاي سرطاني تنها و فقط با يك علت خاص بوجود نمي آيند ارتباط سرطان دهانه رحم نيز با برخي از عوامل مشخص شده است، مواردي چون: داشتن سابقه ابتلا به بيماري هاي سرطاني زنان (از جمله: سرطان پستان، سرطان هاي رحم و تخمدان در مادر،  خواهر يا افراد يك خانواده و حتي بستگان نزديك)، افراد مبتلا به ايدز(طبق برخي تحقيقات از هر پنج خانم مبتلا به ويروس ايدز يكي دچار تغييرات در گردن رحم مي شود كه مي تواند منجر به ايجاد سرطان گردن رحم شود.)، اعتياد به سيگار، زناني كه از قرص هاي ضد بارداري به مدت بيش از ده سال استفاده كرده اند، افرادي كه با مواد شيميايي سر و كار دارند (نظير: زنان كارگر در كارخانه ها، مزارع، پرستاران) و شست وشوي طولاني مدت داخل واژن با استفاده از مواد شيميايي و حتي مواد بهداشتي، برخي عوامل مردانه ، زناني كه اولين بارداري آنها در سنين بالاتر از 35 سال بوده است، محيط زيست آلوده و مناطقي كه در معرض اشعه هستند.
علاوه بر عوامل ذكر شده از موارد مهم در اين رابطه ابتلاي گردن رحم به ويروس زگيل انسانيHPV) Huma papiloma Virus ) است كه از راه روابط جنسي سرايت مي كند.طبق بسياري از تحقيقات اين ويروس مهم ترين عامل ايجاد اين بيماري محسوب مي شود به طوري كه در حدود 95 درصد زنان مبتلا به سرطان گردن رحم وجود اين ويروس در آزمايش پاپ اسمير ثابت شده است.
علايم بيماري
سرطان گردن رحم از جمله سرطان هايي است كه در مراحل اوليه تقريباً علايم خاصي نشان نمي دهند و در صورت وجود علايم بيشتر به نشانه هاي يك عفونت ساده واژن شبيه است. به طور كلي از جمله علائم بيماري در بيشتر مواقع ترشحات با لكه هاي خوني به ويژه پس از مقاربت است علاوه بر اين با پيشرفت بيماري علايم ديگري ممكن است تظاهر پيدا كند علائمي نظير: درد شكمي، درد و خونريزي پس از نزديكي، بي اشتهايي و كاهش وزن، كم خوني، درد لگني و ترشح خوني بد بو در مراحل پيشرفته بيماري، خونريزي بين سيكل هاي قاعدگي به صورت لكه بيني، ظهور خون بعد از ادرار كردن.
سن ابتلا
سرطان گردن رحم طيف هاي سني مختلف را درگير مي كند، تحقيقات وجود اين سرطان را حتي در دختران و زناني كه در سنين 18 تا 28 سالگي هستند، نشان داده اند.
همچنين ابتلاي زنان بالاي 60 سال نيز با شيوع بيش از 25 درصد در كشورهاي اروپايي و آمريكايي گزارش شده است. آنچه در اين ميان مهم است بسياري از گزارشات و تحقيقات نشان داده اند بروز اين سرطان در افراد متأهل و بيوه بيشتر و در زنان مجرد و زنان معتقد به برخي از عقايد مذهبي كمتر است.
راه تشخيصي
پاپ اسمير يك تست غربال گري براي تشخيص سرطان گردن رحم است. اين آزمايش يكي از آسان ترين، كم دردترين و حتي كم خرج ترين آزمايش هاي پزشكي است كه در ايران نيز امكانات انجام آن در اغلب نقاط كشور فراهم است، هر چند كه طي چند سال پاپ اسمير جزو برنامه هاي غربال گري در ايران بود، اما هم اكنون جزو اولويت هاي بهداشتي كشور نبوده و رايگان انجام نمي شود.
روزانه تعداد زيادي از متخصصان زنان و زايمان، ماماها و حتي برخي از پزشكان عمومي اين آزمايش  را انجام مي دهند، اما علي رغم توضيحات ذكر شده هنوز موانعي بر سر راه انجام اين آزمايش مهم وجود دارد. طبق گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني(WHO) برخي موانع انجام پاپ اسمير موارد زير هستند: 
معذورات اخلاقي در مراجعه به پزشكان براي انجام اين آزمايش، و بالاخره كمبود توانايي رواني و تحمل جسماني در مقابله با تشخيص و وجود اين بيماري در فرد و ترس از راه هاي درماني.
به طور كلي هر زني كه ازدواج كرده باشد بايد ساليانه تا سه سال متوالي تست پاپ اسمير را انجام دهد. در صورت منفي بودن و در معرض خطر نبودن هر سه سال يك بار انجام اين تست ضرورت مي يابد.
از آنجايي كه در ايران اميد به زندگي در خانم ها 75 سالگي است، در نتيجه تا 65 سالگي اين امر توصيه شده است. شايان ذكر است زنان بيوه و زناني كه لوله هاي رحمي خود را براي عقيم شدن بسته اند نيز موظف به دادن اين تست هستند.
درمان
در روش مرسوم سرطان گردن رحم را يا از طريق جراحي راديكال* يا با پرتو درماني تحت درمان قرار مي دهند. در برخي از موارد خاص برداشتن رحم بعد از پرتو درماني انجام مي گيرد.
* جراحي راديكال شامل برداشتن رحم، گردن رحم، بافت هاي پارامتريال و قسمت  فوقاني واژن توأ م با برداشتن غدد لنفاوي لگني از محل دو شاخه شدن عروق ايلياك تا حدود سطح رباط مغبني است.

دريچه
آلزايمر در مبتلايان به چربي خون
002481.jpg
سميه شرافتي - پژوهشگران به تازگي دريافته اند كه احتمال ابتلا به بيماري آلزايمر در كساني كه مبتلا به چربي خون بالا هستند بيشتر است. در اين بيماري ابتدا حافظه كوتاه مدت تخريب مي شود و بيمار به سختي مي تواند حوادثي كه چندي پيش اتفاق افتاده را به خاطر بياورد و حافظه بلندمدت نيز از بين مي رود. به علاوه بيمار تسلطش را به محيط اطراف از دست مي دهد يعني حتي در خانه خودش هم سردرگم است. در بدترين حالت نيز بيمار قادر به انجام هيچ كاري نيست. هر چه سن بالاتر مي رود خطر ابتلا به آلزايمر افزايش مي يابد. افرادي كه در خانواده خود سابقه آلزايمر دارند بيشتر در معرض خطر هستند. البته يك سري از عوامل از قبيل فشارخون بالا، ديابت، چربي يا وزن بالا ضريب خطر را براي ابتلا به اين بيماري بالا مي برند. اگر بيمار علايم آلزايمر را مشاهده كرد مي تواند با مصرف دارو از پيشرفت آنها جلوگيري كند اما براي بخش از دست رفته حافظه هيچ درماني وجود ندارد. علت اصلي آلزايمر رسوب نوعي پروتئين در بافت مغزي است. پژوهشگران مي گويند اين پروتئين مثل نخ كاموا به هم مي پيچد. در اين صورت آن بخش از مغز كه در آن واقع شده را بلوكه مي كند يعني متابوليسم سلولي در آن قسمت متوقف مي شود در نتيجه سلول هاي عصبي در آن بخش از بين مي روند. با كاهش دادن ميزان كلسترول خون مي توان خطر بروز آلزايمر را كاهش داد و همچنين مي توان اين پيچش پروتئيني را متوقف كرد.
هلث دي نيوز 7 اكتبر

همايش
خدمات دندانپزشكي در مدارس
مديركل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از اعزام اتوبوس و يونيت هاي پرتابل(سيار) براي ارائه خدمات پيشگيري و درماني دندانپزشكي به مدارس سراسر كشور به ويژه مناطق محروم خبر داد.
دكتر محمدمهدي وردي افزود: اين اتوبوس ها با اهدافي همچون پوشش گروه هاي هدف مناطق محروم غيرقابل دسترسي به خدمات دندانپزشكي و فاقد مراكز درماني به مدارس سراسر كشور اعزام مي شوند و خدماتي از قبيل معاينه، فيشورسيلنت تراپي و فلورايدتراپي به كودكان ارائه مي كنند.وي خاطرنشان ساخت: اتوبوس هاي دومنظوره با اهداف فوق و همچنين با هدف كمك رساني در بحران و حوادث غيرمترقبه پيش بيني شده اند كه با همكاري بهداشتكاران دهان و دندان به منظور ارائه خدمات سيار بهداشتي- درماني دندانپزشكي، آماده و با اولويت خدمات پيشگيري دندانپزشكي مشغول خدمت مي شوند.

نگاه
حمايت صددرصدي از كودكان سرطاني
002484.jpg
صدف كوه كن در نشست مطبوعاتي موسسه خيريه حمايت از كودكان سرطاني محك عنوان شد كه حدود 90 درصد كودكان مبتلا به سرطان تحت پوشش محك قرار دارند و از 75 درصد تا 100 درصد مورد حمايت قرار مي گيرند.
در اين نشست خبري كه به مناسبت هفته جهاني سرطان كودك در مجتمع بيمارستاني محك برگزار شد، آراسب احمديان- قائم مقام موسسه محك به بهره برداري قريب الوقوع از پروژه بيمارستاني كودكان سرطاني اشاره كرد و گفت: صدور مجوز بيمارستان محك حدود 3 سال طول كشيد زيرا اصولاً فرآيند صدور مجوز بيمارستاني بسيار پيچيده بوده و زمان زيادي صرف تاييديه هاي سازمان هاي مختلف(محيط زيست، آب و فاضلاب و...) مي شود.
وي در ادامه ذكر كرد: در پروسه ساخت و راه اندازي مجتمع بيمارستاني، دولت همكاري بسيار مناسبي با ما داشته است. وي با اشاره به امكانات مجتمع بيمارستاني رفاهي محك، از بخش هاي مختلف آن از جمله اورژانس، درمانگاه، دندانپزشكي، شيمي درماني، راديوتراپي، سي تي اسكن، راديولوژي، ام آرآي و بخش هاي آزمايشگاهي شامل آزمايشگاه هاي بيوشيمي، ميكروبيولوژي و هماتولوژي ياد كرد و افزود: موسسه محك يك موسسه حمايتي است به هيچ وجه در امر درمان دخالت نمي كند، اما تا حد امكان به ياري كودكان سرطاني در اجراي دستورات پزشك معالج مي شتابد.احمديان در ادامه به نقش  حاميان در تجهيز اين مجتمع كه مختص كودكان سرطاني است، اشاره كرد و گفت: حاميان هزينه تجهيز بخش هاي مختلف را پرداخت كرده اند و هر فضايي كه آماده مي شود به نام شخصي كه پرداخت هزينه تجهيزات را تقبل كرده، نامگذاري مي شود.
احمديان در بخش ديگري از صحبت هايش درباره ارتباط انجمن خيريه محك با دولت گفت: سازمان هاي خيريه اي مثل محك معمولا در عرصه هايي وارد مي شوند كه دولت امكان فعاليت در آن زمينه را ندارد و يا علاقه اي به انجام آن ندارد مثلاً در حال حاضر دولت به درمان كودكان سرطاني در مراكز درماني مي پردازد، اما مسئله انتقال كودك از شهرستان به تهران و يا اسكان كودكان و همراهانشان مسئله اي است كه دولت امكان انجام آن را ندارد، در اينجاست كه لزوم وجود نهادهاي خيريه و كمك هاي مردمي وجود دارد.وي در ادامه ذكر كرد: طبق آمار محك سالانه حدود 3000 تا 3500 كودك سرطاني جديد وارد سيستم درمان مي شوند. امروز تمام كودكان مبتلا به سرطان كه در بخش دولتي تحت درمان هستند نيز مورد حمايت محك قرار دارند و مددكاران اين موسسه در تمام بخش هاي درماني دولتي بلافاصله پس از مشخص شدن ابتلاي كودك به سرطان وي را به موسسه معرفي كرده و براي او پرونده تشكيل مي شود كه ما امروزه حتي به بيماران بستري در بخش خصوصي نيز سرويس هايي نظير مشاوره هاي روانشناسي مي دهيم.وي پايين ترين سطح حمايتي را 75 درصد و بالاترين را 100 درصد ذكر كرد كه شامل تمام هزينه هاي دارو و درمان، هزينه هاي شخصي، عيدي، لوازم التحرير، 3 نوبت لباس و كمك تغذيه بوده كه از محل كمك هاي مردمي تامين مي شود.
در ادامه اين نشست آل بويه از اعضاي هيأت امناي محك و متخصص سرطان كودكان ضمن رد كردن هر نوع درمان جايگزين و نهي  طب آلترناتيو به قطع نياز شهرستاني ها از مراجعه به تهران براي درمان كه به دليل افزايش تعداد متخصصين امر درمان در شهرستان ها است، اشاره كرد و گفت:  طي 6 سال گذشته، آمار مراجعه بيماران سرطاني از شهرستان ها به تهران به صفر رسيده است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |