دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۵ - Oct 9, 2006
توليد سالانه 50 ميليون تن زباله الكترونيكي
مرتضي اسلام زاده
002424.jpg
بدون شك در دنياي امروزي، بزرگترين سهم در فناوري، از آن علم الكترونيك است. اين علم تقريباً در همه جا رسوخ كرده است؛ در خانه، اداره، كارخانه ها و خيابان ها و هر نقطه و هر جايي كه فكرش را بكنيد، مستقيم و يا غيرمستقيم، اين ابرقدرت دانش و فناوري را صاحب نقش مي بينيد. علم الكترونيك اين روزها قدم در عرصه اي جديد گذاشته است: ساخت تلويزيون هايي به مراتب بزرگتر از گذشته و ساخت ام-پي-تري-پليرهايي كوچكتر از قبل .
همه روزه ما يا دست به خريد لوازم الكترونيكي جديد مي زنيم يا حداقل به خريد آنها فكر مي كنيم. اما شايد حتي از هر يك صد هزار نفر، حتي يك نفر هم به اين نكته فكر نكند كه هنگامي كه ما يكي از لوازم الكترونيكي خود را داخل سطل زباله گذاشته و يا به نوعي دور مي اندازيم، چه بلايي بر سر محيط زيست مي آيد؟
متأسفانه اين وجه منفي پيشرفت و فناوري در دنياي توليد زباله هاي الكترونيكي است كه به ندرت از آن سخني به ميان مي آيد. در حالي كه همه كشورها به نوعي، زباله الكترونيكي دارند، اما بر اساس گزارش سي ان ان و به نقل از آلكس فليكس وكيل سازمان حمايت از محيط زيست ايالات متحده، كشور آمريكا به تنهايي و با فاصله اي فراوان، در رتبه نخست توليد زباله الكترونيكي در جهان است.
با توجه به رشد فزاينده حجم اين زباله ها بايد فكري براي آن كرد. آقاي فليكس مي افزايد: مردم كشور ايالات متحده، بيشتر از ساير مردم دنيا، رايانه خريداري مي كنند و به طور متوسط، هر سه سال يكبار، خانوارهاي آمريكايي، رايانه هاي خود را دور انداخته و رايانه اي جديد مي خرند.
بخش عمده رايانه هاي قديمي به زباله داني مي روند و تنها كمي بيش از ده درصد آنها به مراكز بازيافت فرستاده مي شوند. در اين مراكز متخصصان فني، قطعات قديمي رايانه ها را بيرون مي آورند و اين قطعات را دوباره مورد استفاده قرار مي دهند و يا اين كه ذوب مي شوند تا طلا، مس يا سرب آنها جدا شود.
خانم كريستي لوك مدير مركز بازيافت در ايالات متحده در مصاحبه اي با شبكه تلويزيوني بي بي سي به اين نكته اشاره كرد كه يكي از مشكلات موجود، اين است كه حجم لوازم الكترونيكي موجود يا به نوعي زباله هاي الكترونيكي بسيار، بسيار زياد است و همچنان ميزان آگاهي براي بازيافت در بين مردم كافي نيست. مشكل ديگري كه وجود دارد، هزينه بازيافت است.
به عنوان مثال براي بازيافت صحيح مونيتور رايانه كه گاه تا دو كيلوگرم سرب دارد، بايد بين 10 تا 20 هزار تومان، پرداخت كرد. البته اين هزينه در نسل هاي آينده جبران خواهد گرديد. تحليل گران معتقدند كه با توجه به پنجاه ميليون تن زباله الكترونيكي كه همه ساله توليد مي شود و همه ساله در حال افزايش است، ظرفيت بازيافت دنيا هنوز نمي تواند پاسخگوي حجم بالاي زباله ها باشد. اكثر كشورهاي جهان اصلاً چيزي به اسم بازيافت ندارند.
هشتاد درصد زباله هاي الكترونيكي آمريكا كه بازيافت مي شود، براي بازيافت به كشورهاي ديگر فرستاده مي شود، اما در آن كشورها تنها حدود يك چهارم آنها واقعاً بازيافت مي شود. بخش عمده آنها از زباله دان هاي هند سر درمي آورند و بخشي از آنها توسط چيني ها به صورت پنهاني اوراق مي شوند و به صورت غيراستاندارد بازيابي شده و روانه بازار مي گردند.
بسياري از كشورها كه با اين زباله ها سر و كار دارند، هنوز از خطرات بسيار زباله هاي الكترونيك براي سلامت و صدمات آنها به محيط زيست اطلاع ندارند، اما شرايط در حال تغيير است و آگاهي مردم نيز در حال تكامل است. البته متأسفانه هنوز در كشور ما توجه آن چناني به اين قضيه نشده و چيزي به اسم بازيافت براي اين مجموعه آغاز نگرديده است. هزينه هاي بازيافت اكنون در قيمت خريد اكثر تلويزيون ها و مانيتورهاي جديد گنجانده شده است، شركتهايي بزرگ همچون hp ، Apple و Del برنامه هاي رايگاني را براي بازيافت محصولات رايانه اي خود به راه انداخته اند و بعضي از كشورهاي اروپايي، استانداردهايي تازه را به اجرا رسانده اند كه بازيافت قطعات الكترونيك را آسان تر مي كند.
اميد مي رود كه در كشور ما نيز شركت هايي از اين دست مسئوليت بيشتري در قبال بازيافت اين گونه قطعات احساس كنند.

آيا فروش زون براي مايكروسافت سودآور است؟
سيدمحمدتقي رسولي
پس از قيمت گذاري زون توسط مايكروسافت كه در هفته گذشته انجام شد، كارشناسان نظريات مختلفي را در اين مورد ارائه دادند. بسياري از كارشناسان معتقدند كه با قيمت ارائه شده توسط مايكروسافت براي زون (99/249 دلار)، اين دستگاه سود چنداني براي مايكروسافت نخواهد داشت و مايكروسافت تنها براي رقابت با Ipod اين قيمت را اعلام كرده است.
كارشناسان معتقدند ورود مايكروسافت به عنوان غول نرم افزاري جهان به دنياي سخت افزار و توليد دستگاه موزيك پلير به جهت مقابله با شركت هاي كامپيوتري كوچك و خارج كردن آنها از ميدان رقابت و نهايتاً خريد آنها به قيمت ارزان است. در واقع مايكروسافت در دنياي نرم افزار به همين شكل تبديل به يك غول بي رقيب گشته است. اين شركت براي خارج كردن رقباي خود از ميدان با هزينه بيشتر، اقدام به توليد نرم افزار توليدي آن شركت ها كرده و به دليل نفوذ خود در دنياي نرم افزار، به راحتي محصول خود را با قيمت پايين تر و در برخي اوقات به صورت رايگان در اختيار كاربران قرار مي داد. با اين روش در مدت كمي شركت رقيب با ضرر و زيان بسيار از ميدان رقابت خارج شده و مسئولان مايكروسافت با قيمت كمي كل شركت را خريداري مي كردند و به اين ترتيب تمام هزينه هاي انجام شده جبران و سود زيادي نيز عايد شركت مي گرديد. ظاهراً مايكروسافت قصد دارد در دنياي سخت افزار نيز با روشي مشابه، رقيب خود را از ميدان خارج كند.
طبق بررسي كارشناسان با توجه به هزينه هاي موجود مايكروسافت هر زون را با 50دلار ضرر به فروش مي رساند، ولي همه چيز بستگي به تمايل كاربران به خريد آن دارد و در صورتي كه مشتريان به زون علاقه مند شوند، آنگاه سرنوشتي مشابه در انتظار اپل و Ipod خواهد بود. البته مايكروسافت در اين زمينه نيز از قدرت نرم افزاري خود استفاده كرده است و دستگاه زون، كاملاً به ويندوز و مدياپلير آن سازگاري دارد و به اين ترتيب كاربران مي توانند به راحتي فايل هاي موجود روي كامپيوترهاي خانگي خود را به آن انتقال داده و استفاده كنند، در حالي كه كاربران Ipod چنين امكاني را ندارند. علاوه  بر آن زون داراي دو سرويس خاص است كه Ipod از آن بي بهره است. سرويس اجاره موزيك (به جاي خريد) و همچنين سيستم اشتراك گذاري موزيك بين كاربران كه مخصوص زون است، مي تواند باعث روي آوردن كاربران بيشتر به سمت اين دستگاه شود. علاوه بر آن سازگاري زون با ويندوز و آشنا بودن بيش از 70 درصد كاربران در كل جهان با اين سيستم عامل، مي تواند دليلي براي انتخاب توسط مشتريان باشد. زون همچنين داراي يك حافظه 30گيگابايتي با مانيتور 3اينچي است (Ipod نيز داراي 30 گيگابايت حافظه و مانيتور 5/2 اينچي است).
با وجود تمام اين مسائل، مي بايست تا 14 نوامبر و ورود زون به بازار منتظر ماند و عكس العمل كاربران را نسبت به آن مشاهده كرد.

خبر
پسر اسپيس شيپ 1 در نمايشگاه فناوري نكست فست

گروه علمي فرهنگي- شركت ويرجين گلكتيك نمونه جديد سفينه فضايي تجاري خود را با نام اسپيس شيپ? (SpaceShip2)درنمايشگاه فناوري نكست فست در شهر نيويورك به نمايش گذاشته است. به گزارش سايت اينترنتي بي بي سي نيوز، شركت ويرجين گلكتيك در آينده از اين سفينه براي به پرواز درآوردن علاقه مندان با سرعتي چهار برابر سرعت صوت در لايه هاي بالايي جو زمين، استفاده خواهد كرد.
درون اين سفينه شش صندلي براي شش مسافر و دو صندلي براي خدمه سفينه تعبيه شده و ديوارها و سقف سفينه داراي پنجره هاي فراواني است كه مسافران مي توانند از آنها براي تماشاي كره زمين از ارتفاع بسيار زياد، استفاده كنند. سفينه اسپيس شيپ? در واقع نمونه تجاري شده سفينه اسپيس شيپ? است كه در سال ????موفق به كسب جايزه??ميليون دلاري انصاري اكس پرايز شده بود. مسابقه انصاري اكس پرايز در آن سال توسط انوشه انصاري كه به عنوان نخستين گردشگر فضايي زن و نخستين فضانورد ايراني و مسلمان به ايستگاه فضايي بين المللي سفر كرد، راه اندازي شده بود. در آن مسابقه شركت هاي غيردولتي بايد براي ساخت سفينه اي كه بتواند با سه سرنشين تا لايه هاي بالايي جو صعود كرده و در مدار زمين گردش كند، با يكديگر رقابت مي كردند كه سفينه اسپيس شيپ? با سرمايه گذاري شركت ويرجين گلكتيك موفق به كسب آن جايزه شد. سفينه تجاري اسپيس شيپ? اندكي كوچكتر از نمونه اوليه خود است. اين سفينه بر فراز يك هواپيما به آسمان مي رود و پس از جدا شدن از هواپيما اوج مي گيرد. اسپيس شيپ? از جو زمين خارج نشده و وارد مدار زمين نمي شود زيرا اين امر براي پروازهاي تجاري بسيار خطرناك خواهد بود. اين سفينه داراي طراحي ويژه اي است كه كمك مي كند به راحتي و بدون خطر پس از پرواز در لايه هاي بالايي جو، مجددا وارد لايه هاي پاييني جو زمين شود.

مايكروسافت، نسخه بتاي Forefrot را عرضه كرد

گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت، نسخه آزمايشي نرم افزار Forefrot Security جديد خود را براي نرم افزار SharePoit عرضه كرده است كه نسخه هاي بعدي نرم افزار پورتال مايكروسافت را پشتيباني خواهد نمود. كد بتا به مديران تكنولوژي اطلاعات اجازه مي دهد تا پنج موتور اسكن ضدويروس را در SharePoit Server 2007 و SharePoit 3.0 كار بگذارند، به اين منظور كه اسناد ناخواسته و يا بدخواه را ريشه كن كنند. ابزار بر اساس نرم افزار Atige است و مايكروسافت بواسطه شركت نرم افزاري Sybari خود كه در ماه ژوئن سال 2005 تاسيس كرد، اين ابزار را بدست آورده است.

همايش ها و سمينارهاي جديد
نهمين همايش منابع معدني
۱ - تاريخ برگزاري: 30 اكتبر تا اول نوامبر 2006
۲ - مكان برگزاري: عربستان سعودي‎/ جده
۳ - پست الكترونيكي: ifo @ uiexpoevet.com
۴ - صفحه الكترونيكي: www.qarabmi-Cof.com
۵ - مسئولين برگزاري: وزارت نفت و منابع انرژي عربستان، انجمن حمايت از منابع معدني عربستان (DMMR) و انجمن منابع طبيعي و توسعه صنعت و معدن عربستان
۶ - نيم نگاه: نخستين هدف اين نشست تشويق سرمايه گذاري در بخش صنعت و معدن كشورهاي عربي به ويژه عربستان سعودي است. در اين گردهمايي پژوهشگران و صاحبان صنايع به بررسي نكاتي چون: فرصت هاي لازم جهت سرمايه گذاري در زمينه صنعت و معدن و استخراج منابع با حفظ امنيت محيط زيست، ممانعت از استخراج بي رويه منابع؛ آشنايي با آخرين پژوهش ها، پيشرفت ها و برنامه ريزي ها در زمينه صنعت و معدن به ويژه در عربستان سعودي، بررسي ظرفيت ها و ساختارهاي اقتصادي بخش صنعت و معدن عربستان سعودي؛ بهره برداري از معادن بدون آسيب به معادن و محيط زيست؛ بررسي همكاري ها در زمينه هاي همكاري بخش صنعت و معدن عربستان با ساير كشورها مي پردازند.
همايش صنعت ساختمان
۱ - تاريخ برگزاري: 2 نوامبر 2006
۲ - مكان برگزاري: انگليس‎/ لندن
۳ - پست الكترونيكي: S-farrell@ imeche.org.uk
۴ - صفحه الكترونيكي: www.imeche.org.uk/evets/perfabs
۵ - نيم نگاه: به تازگي استفاده از سازه هاي پيش ساخته در ساخت بناها مورد توجه بسياري از معماران قرار گرفته است. همايش صنعت ساختمان با هدف بحث و تبادل نظر درباره؛ بررسي فوايد و مضرات استفاده از سازه هاي پيش ساخته در صنعت ساختمان؛ بررسي چرخه ساخت تجهيزات پيش ساخته و استفاده از آنها، روش هاي ادغامي در ساخت ساختمان ها مانند استفاده از سازه هاي پيش ساخته و معمولي در ساخت بناها؛ يافته هاي جديد درباره صنعت ساختمان با تمركز بر روي استفاده از سازه هاي پيش ساخته؛ كارايي تجهيزات پيش ساخته؛ مطالعه و بررسي طرح هاي جديد ساخت بناها برگزار مي شود.
همايش بين المللي ICOMOS استراليا
۱ - تاريخ برگزاري: 11-9 نوامبر 2006
۲ - مكان برگزاري: استراليا‎/ فريمانتل
۳ - صفحه الكترونيكي: www.promaco.com.au/2006/icomos
۴ - پست الكترونيكي: Promaco @ Promaco.com.au
۵ - نيم نگاه: توجه بشر به مدرن كردن بناها به منظور رفاه بيشتر بي ترديد آسيب هايي را به محيط زيست و بناهاي قديمي به ويژه در شهرهايي چون شهرهاي تاريخي وارد مي كند. شهرهاي بندري نيز به جهت ويژگي هاي خاص خود، جزو آثار تاريخي محسوب مي شوند. اين نشست با تمركز بر روي نكاتي چون؛ بررسي قوانين شهرسازي مدرن و تغيير در بافت شهرها، بندرها و تحولات بافت اين شهرها و تأثير اين تغيير بر محيط زيست و تجارت؛ نحوه برقراري تعادل بين فرهنگ زندگي قديمي و فرهنگ مدرن و نياز جوامع امروز به آموزش اصول شهرنشيني؛ مديريت حفظ ساختار قديمي شهرها در كنار ساخت و سازهاي جديد؛ بررسي قوانين و مقررات و ميزان كارآيي اين قوانين جهت حفظ ساختار قديمي شهرها؛ وضع قوانين كارا براي حفظ بناها و بافت هاي قديمي با نگاهي به لزوم تغيير و تحول برگزار مي شود.
همايش بسته  بندي بالكان
۱ - تاريخ برگزاري: اول تا چهارم نوامبر 2006
۲ - مكان برگزاري: بلغارستان/صوفيه
۳ - مسئولين برگزاري: اتحاديه اروپا (EU، (PAC بالكان
۴ - صفحه الكترونيكي:
www.viaexpo.com/expo-pack-eg/expo-pack.htm
۵ - پست الكترونيكي: helly@viaexpo.com
۶ - نيم نگاه: بسته بندي مناسب محصولات غذايي، آرايشي- بهداشتي، دارويي و... نه تنها راهي جهت افزايش مدت ماندگاري اين محصولات است بلكه حفظ سلامت و بهداشت جامعه و امكان حضور در بازارهاي جهاني و مقابله با رقبا را نيز محقق مي سازد. در اين نشست پژوهشگران، صاحبان صنايع و اساتيد دانشگاه درباره نكاتي چون؛ ماشين آلات و تجهيزات مورد استفاده براي توليد پوشش ها و بسته  هاي مورد استفاده در صنعت بسته بندي؛ ماشين آلات مورد استفاده براي بسته بندي مواد غذايي با توجه به ارتقاء كيفيت محصولات؛ ماشين آلات مورد استفاده براي بسته بندي داروها، لوازم آرايشي- بهداشتي و مواد شيميايي با تمركز بر شناخت نحوه كار؛ مواد مورد استفاده در تهيه بسته ها با تمركز بر بررسي تأثير آنها بر سلامت مصرف كننده؛ ورق هاي مورد استفاده در بسته بندي به عنوان درب و روكش بسته ها؛ آزمايش هاي انجام شده براي سنجش كيفيت مواد اوليه به كار رفته در تهيه بسته هاي پلاستيكي، فلزي و...؛ بازيافت و امكان بازيافت بسته بندي ها؛ برنامه و پيشرفت هاي انجام شده در زمينه بسته بندي انواع مواد مورد استفاده مصرف كننده ها اعم از خوراكي، دارويي، آرايشي- بهداشتي و... بحث و گفت وگو مي كنند.
مهتاب خسرو شاهي

بازار دانش
002427.jpg
شگفتي هاي مغز

گروه علمي فرهنگي- از سوي انتشارات فاطمي، مجموعه كتاب هاي شگفتي هاي مغز در چهار جلد، با شمارگان هر جلد 3000 نسخه و قيمت هركدام 1550 تومان به بازار نشر عرضه شد. مؤلفان كتاب ها افراد گوناگون و مترجم هر چهار كتاب حميرا ثقفي است. مشخصات اين كتاب ها از اين قرار است:

ساختار مغز‎/ مؤلف: فيت بريني
اين كتاب در شش فصل، مباحثي همچون مشاهده مغز،  چگونگي كار مغز، تخصص، ارتباط برقرار كردن، رشد و تغيير، شگفت آور و مرموز را با زبان ساده بيان مي كند. تصاوير رنگي متعدد از ويژگي هاي اين كتاب است كه براي نوجوانان سودمند است.

ادراك‎/ مؤلف: فيت بريني
اين كتاب در شش فصل با عناوين مغز گوش به زنگ است، بساوايي، بويايي و چشايي، بينايي، شنوايي، تعادل و حركت و تجربه  آدمي به بخشي مهم از كاركرد مغز مي پردازد. توضيح مفاهيم علمي مربوط به اين بخش از كاركرد مغز با زبان روشن و با تصاوير متعدد، ويژگي اصلي كتاب است. خواندن اين كتاب براي نوجوانان سودمند است.

نابهنجاري هاي مغز‎/ مؤلف: كني گلد اسميت
اين كتاب داراي 7 فصل با عناوين برترين رايانه دنيا، مغز آسيب ديده، عفونت هاي مغزي، فشار وارد بر مغز، مشكلات ناشي از گردش خون، بيماريهاي تحليل برنده مغز و مغز و روان است. كتاب مطالب قابل توجهي را در ارتباط با اين عناوين و با تصاوير متعدد به زبان ساده و اختصار بيان مي كند. فرهنگ اصطلاحات و نمايه از ديگر بخشهاي اين كتاب است كه 64 صفحه دارد.

اعتياد‎/ مؤلف: سوزان ياپا
اعتياد از جمله بزرگترين معضلات جوامع امروزي است كه متاسفانه در كشور ما هم وجود دارد. اين كتاب در 6 فصل به بررسي داروهاي اعتيادآور و اثر آنها بر مغز، مواد اعتيادآور و اثر آنها بر بدن و نيز خطرها و نشانه هاي اين بلاي اجتماعي مي پردازد. كتاب اثر لذت بخش استعمال مواد اعتيادآور مانند نيكوتين (در سيگار) و مواد ديگر را توضيح مي دهد. اعتياد 64 صفحه دارد.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |